Waarom geloof je?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Inktvlam
Man/Vrouw: M

Re: Waarom geloof je?

Bericht door Inktvlam »

Het is toch doodsimpel waarom mensen in God geloven. De hele wereld zou niet kunnen bestaan zonder een schepper. Het toevalsgeloof van de atheïst is een absurd geloof.
VS vreest tekort aan hamburgers.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Inktvlam schreef:
01 feb 2020, 17:26
Het is toch doodsimpel waarom mensen in God geloven. De hele wereld zou niet kunnen bestaan zonder een schepper. Het toevalsgeloof van de atheïst is een absurd geloof.
Kun je mij uitleggen wat het toevalsgeloof van de atheïst is?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt

HJW

Bericht door HJW »

Mart schreef:
01 feb 2020, 17:25
Op dat issue was reeds ingegaan. Nogmaals: stop met die reeks aan ad-hominems, want dat vervuilt het topic. Als gezegd - hoeft onderbouwing niet te worden gegeven, maar zeker in Levensbeschouwing mag daarover worden gediscussieerd en naar worden gevraagd; dat lijkt me redelijk -- helemaal waar de TS het verzoekt. Is dit incorrect, kom dan gewoon met redenen.
En drammen en drammen en drammen. Ziek gedrag.
Vervuilt het topic ?
Jij en Dikkie vervuilen het hele forum.
Onderdeel van het oprol plannetje van FT ?

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

peda schreef:
01 feb 2020, 17:13
Nooit tevreden zijn met welk antwoord ook kan niemand worden verboden. Publiekelijk verklaren dat geloofs-verwijdering de persoonlijke doelstelling is voor forum deelname, behoort m.i. te worden getoetst door het moderatie-team aan de huidige Forum-Regels. Ik stop dan ook met reageren tot een duidelijk antwoord van het moderatie team voorligt. Voor mij geldt nog steeds de aan mij op dit Forum gedane mededeling van Trajecto dat Geloofsforum geen mini-Freethinker wordt. Op Freethinker gelden uitsluitend de naturalistische wetenschappelijke spelregels, op dit Forum zijn ook geloofs-spelregels toegestaan. Zit ik fout, ik hoor het graag van het moderatie-team. Voorlopig stilte van mijn zijde.
Dikkie ik wil je niet de mond snoeren, ik mag je ondanks dat je hier dramt. We kunnen geen wetenschappelijk bewijs geven alleen wat geloof in ons en het leven van anderen betekend, hoe vaak moeten we dat herhalen. Als ik de Bijbel mag citeren als boek waarin de God van Israel en Jezus van Nazareth beschreven staat, dan zeg je het maar.

@Peda,
Sorry,
Ik wilde Dikkie citeren. :oops:
Laatst gewijzigd door Storm op 01 feb 2020, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

HJW

Bericht door HJW »

Storm schreef:
Ik hoop niet dat er bannen vallen, maar misschien weer eens "om de tafel'' er zijn m.i ook geen redenen voor bannen. De enkele gelovige hier in goden of kabouters en spoken, in reïncarnatie en teleporteren ( bah Zolder is weg) hadden ook niet kunnen reageren.
Dikkie heeft in het verleden laten blijken dat hij niet zal ophouden. Integendeel. Ik denk dat hij ervan geniet en nog wat extra gas geeft.
Bannen is helaas de enige optie.
Zijn basishouding is gewoon een zieke houding op dit forum.

Niet reageren ? Dus op een geloofsforum moet een gelovige zijn mond houden ? Omdat atheisten de agenda bepalen ?
Omgekeerde wereld.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Inktvlam schreef:
Inktvlam, Je geeft het beste antwoord tot nu toe. Ik vind niet dat je gelijk hebt, maar ik heb respect voor dit antwoord.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Storm schreef:
01 feb 2020, 17:30
peda schreef:
Nooit tevreden zijn met welk antwoord ook kan niemand worden verboden. Publiekelijk verklaren dat geloofs-verwijdering de persoonlijke doelstelling is voor forum deelname, behoort m.i. te worden getoetst door het moderatie-team aan de huidige Forum-Regels. Ik stop dan ook met reageren tot een duidelijk antwoord van het moderatie team voorligt. Voor mij geldt nog steeds de aan mij op dit Forum gedane mededeling van Trajecto dat Geloofsforum geen mini-Freethinker wordt. Op Freethinker gelden uitsluitend de naturalistische wetenschappelijke spelregels, op dit Forum zijn ook geloofs-spelregels toegestaan. Zit ik fout, ik hoor het graag van het moderatie-team. Voorlopig stilte van mijn zijde.
Dikkie ik wil je niet de mond snoeren, ik mag je ondanks dat je hier dramt. We kunnen geen wetenschappelijk bewijs geven alleen wat geloof in ons en het leven van anderen betekend, hoe vaak moeten we dat herhalen. Als ik de Bijbel mag citeren als boek waarin de God van Israel en Jezus van Nazareth beschreven staat , dan zeg je het maar.
Dank je Storm. Wat geloof voor iemand kan betekenen, weet ik. Daar gaat mijn interesse dan ook niet naar uit. Het gaat mij m.n. om hetgeen in geloofd wordt. Zoveel was toch wel duidelijk? Tin heeft me een beknopt antwoord gegeven wat de goede richting op gaat. Een eerlijke richting.

Nogmaals: Ik begrijp de aversie niet tegen dit soort vragen die ik stel. Iedereen mag mij altijd van alles vragen. Ik zal antwoord geven. Daar zijn gesprekken immers voor. Niemand zit dan fout.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Bonjour schreef:
01 feb 2020, 17:38
Inktvlam schreef:
Inktvlam, Je geeft het beste antwoord tot nu toe. Ik vind niet dat je gelijk hebt, maar ik heb respect voor dit antwoord.
Wil je dit toelichten?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:40
Wil je dit toelichten?
Ja. Hij zegt dat er een schepper moet zijn omdat hij vindt dat de aarde en het leven niet door toeval kan zijn ontstaan. Dat is toch stukken beter dan "God bestaat omdat we dat geloven".
Peda.

Storm

Bericht door Storm »

HJW schreef:
01 feb 2020, 17:03
Weetnieveel schreef:
01 feb 2020, 17:02

Ach Dikkie, hoeveel jaar stel je nu al dezelfde vragen op de diverse fora? Waarom denk je nu wel een antwoord te krijgen dat voldoet aan je wensen en eisen?
Waarom denk je dat Dikkie erop uit is om antwoord te krijgen ?
Dat is zijn doel helemaal niet.
;)

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Bonjour schreef:
01 feb 2020, 17:43
Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:40
Wil je dit toelichten?
Ja. Hij zegt dat er een schepper moet zijn omdat hij vindt dat de aarde en het leven niet door toeval kan zijn ontstaan. Dat is toch stukken beter dan "God bestaat omdat we dat geloven".
Ja, er zit vooruitgang in. Kunnen we misschien op doorgaan. Ben nu weg. Lekker eten.

Peter79

Bericht door Peter79 »

Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:04
@Allen
"God bestaat" en "waarom geloof je" lopen parallel langs elkaar met dezelfde misvattingen.
"Waarom geloof je dat God bestaat?" zou een mooie samensmelting zijn.
Dit moet een ieder voor zich toch kunnen uitleggen? Je gelooft het immers?! Er moeten toch argumenten aangedragen kunnen worden waarom jij gelooft in die ene god en niet in een andere (of je weet zelfs dat er maar 1 God is). Je moet dit toch duidelijk onder woorden kunnen brengen?
Dan begrijpen de wetenschapsdrammers hier tenminste waarom iemand gelooft (zonder gebruik te maken van die zelfde wetenschap).
Zijn de gelovigen nu echt onvermogend om dit uit te leggen? Dan begrijp ik niet waarom je er toch in gelooft.
Het aardige van deze twee topics is dat er geen uitgesproken christenen nodig zijn om een beetje spanning te krijgen. De dynamiek nodigt nu niet echt uit om serieus te reageren, maar ik wil binnenkort nog wel een antwoord geven op je vraag. De moeilijkheid zit hem misschien er wel in, dat een vraag als: waarom is gras groen? ook niet te beantwoorden is, ook al kan je hele verhandelingen gaan ophangen over chlorofyl en golflengtes en zo.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 01 feb 2020, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

peda

Bericht door peda »

Storm schreef:
01 feb 2020, 17:30
peda schreef:
Dikkie ik wil je niet de mond snoeren, ik mag je ondanks dat je hier dramt. We kunnen geen wetenschappelijk bewijs geven alleen wat geloof in ons en het leven van anderen betekend, hoe vaak moeten we dat herhalen. Als ik de Bijbel mag citeren als boek waarin de God van Israel en Jezus van Nazareth beschreven staat , dan zeg je het maar.

@Peda,
Sorry,
Ik wilde Dikkie citeren. :oops:
Geen probleem Storm,

Ik neem wel, hopelijk tijdelijk, afscheid van deelname aan de forum discussies. Ik steek bij de huidige bijdragen niets meer op wat mijn persoonlijke kennis "" verrijkt "". Misschien beschikte Zolder wel over over informatie uit de inner-circle waar het met het Forum heen gaat. Zijn plotselinge afscheid stemt mij tot nadenken. In ieder geval voor jou een grote :flower1: :flower1:
Laatst gewijzigd door peda op 01 feb 2020, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Peter79 schreef:
01 feb 2020, 17:47
Dikkie schreef:
@Allen
"God bestaat" en "waarom geloof je" lopen parallel langs elkaar met dezelfde misvattingen.
Dit moet een ieder voor zich toch kunnen uitleggen? Je gelooft het immers?! Er moeten toch argumenten aangedragen kunnen worden waarom jij gelooft in die ene god en niet in een andere (of je weet zelfs dat er maar 1 God is). Je moet dit toch duidelijk onder woorden kunnen brengen?
Dan begrijpen de wetenschapsdrammers hier tenminste waarom iemand gelooft (zonder gebruik te maken van die zelfde wetenschap).
Zijn de gelovigen nu echt onvermogend om dit uit te leggen? Dan begrijp ik niet waarom je er toch in gelooft.
Het aardige van deze twee topics is dat er geen uitgesproken christenen nodig zijn om een beetje spanning te krijgen. De dynamiek nodigt nu niet echt uit om serieus te reageren, maar ik wil binnenkort nog wel een antwoord geven op je vraag. De moeilijkheid zit hem misschien er wel in, dat een vraag als: waarom is gras groen? ook niet te beantwoorden is, ook al kan je hele verhandelingen gaan ophangen over chlorofyl en golflentes en zo.
Is zeker lastig te beantwoorden en wellicht nooit helemaal naar volledige tevredenheid,. Je kunt immers altijd blijven doorvragen. Maar al doende leert men. En: Vragen zullen er altijd blijven bestaan. Mooi toch? Alles weten is ook maar saai.
Geloof in goden is wellicht confronterender dan uitleg van groen gras. Het raakt iemand (blijkbaar) persoonlijk,. In gesprek blijven is mijn devies. Niet vluchten of een total-ban aanvragen van kritische vragenstellers. Een complottheorie promoten...

Back on topic!
Laatst gewijzigd door Dikkie op 01 feb 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
01 feb 2020, 17:48
Ik neem wel, hopelijk tijdelijk, afscheid van deelname aan de forum discussies. Ik steek bij de huidige bijdragen niets meer op wat mijn persoonlijke kennis "" verrijkt "".
Dat betreur ik ten zeerste. Peda, hopelijk ben je snel weer terug! :flower1: :flower1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Storm

Bericht door Storm »

Peter79 schreef:
01 feb 2020, 17:47
Dikkie schreef:
@Allen
Het aardige van deze twee topics is dat er geen uitgesproken christenen nodig zijn om een beetje spanning te krijgen. De dynamiek nodigt nu niet echt uit om serieus te reageren, maar ik wil binnenkort nog wel een antwoord geven op je vraag. De moeilijkheid zit hem misschien er wel in, dat een vraag als: waarom is gras groen? ook niet te beantwoorden is, ook al kan je hele verhandelingen gaan ophangen over chlorofyl en golflengtes en zo.
@Peter79,
Verdorie waar zat je vandaag? Je kunt niet zomaar het forum in de steek laten zonder dat je en vrije dag aangevraagd hebt. :)

Messenger

Bericht door Messenger »

Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:49
Je kunt immers altijd blijven doorvragen. Maar al doende leert men. En: Vragen zullen er altijd blijven bestaan. Mooi toch? Alles weten is ook maar saai.
Geloof in goden is wellicht confronterender dan uitleg van groen gras. Het raakt iemand (blijkbaar) persoonlijk,. In gesprek blijven is mjin devies.
Ik heb je antwoord gegeven waar je niet op reageert. Je blijft maar doorvragen daarentegen. Dat zie ik ook als drammen, je merkt niet eens op, al drammende, dat ik heb geantwoord.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Peter79

Bericht door Peter79 »

Storm schreef:
01 feb 2020, 17:53
@Peter79,
Verdorie waar zat je vandaag? Je kunt niet zomaar het forum in de steek laten zonder dat je en vrije dag aangevraagd hebt. :)
Zaterdag is op het forum meestal een rustige dag. Wij zijn buiten geweest, op zoek naar bruine kikkers. Niet gevonden, maar wel een klapekster, dus mijn dag is goed ;)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Storm schreef:

@Peter79,
Kijk, dat zeg ik nu ook heel vaak. Een tijd geleden wou iemand zelfs een sabbatical. Ik zei natuurlijk nee, want hij had niet genoeg vrije dagen, maar toch gaan. En de anderen van het team wouden de forumregels niet aanscherpen.
Ik moet trouwens ook maar eens de verlofkaart bekijken.
Peda.

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
01 feb 2020, 17:59
Storm schreef:
@Peter79,
Zaterdag is op het forum meestal een rustige dag. Wij zijn buiten geweest, op zoek naar bruine kikkers. Niet gevonden, maar wel een klapekster, dus mijn dag is goed ;)
Als je een bruine kikker had gevonden, had je hem moeten ontleden want anders kun je niet bewijzen dat ie bestaat. Wat je ook met roze smurfen moet doen. Wat is een klapekster in hemelsnaam? :clown:

HJW

Bericht door HJW »

Messenger schreef:
01 feb 2020, 17:52
peda schreef:
01 feb 2020, 17:48
Ik neem wel, hopelijk tijdelijk, afscheid van deelname aan de forum discussies. Ik steek bij de huidige bijdragen niets meer op wat mijn persoonlijke kennis "" verrijkt "".
Dat betreur ik ten zeerste. Peda, hopelijk ben je snel weer terug! :flower1: :flower1:
Ik betreur het ook ten zeerste......

HJW

Bericht door HJW »

Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:49
Niet vluchten of een total-ban aanvragen van kritische vragenstellers. Een complottheorie promoten...
Er is niemand die moeite heeft met kritische vragensteller. Maar die zie ik niet.

Tot op heden niemand die de complottheorie ontkent.
Wel opmerkingen daarover ontwijkt en negeert.
Opvallend......

Messenger

Bericht door Messenger »

Messenger schreef:
01 feb 2020, 17:08
Dikkie schreef:
@Allen
Op basis van een innerlijk weten en mystieke ervaringen geloof ik. Daarom dus. Bewijs? Nee dat is er niet, behalve voor mijzelf.
Kunnen we verder gaan?
Hierop komt geen reactie van jou. Het is een antwoord op jouw vraag "Waarom geloof je?" Ik wijs je hier nu voor de tweede maal op.
Je blijft echter doorzeuren zonder te reageren op antwoorden.
Ik zie dat als zieken en ondermijning van het forum.

Tin

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Dit topic blijft open op voorwaarde dat er alleen over ON TOPIC over het onderwerp gepraat wordt en dat op een respectvolle manier!!!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Mart

Bericht door Mart »

Dit is een mooie en duidelijke samenvatting van de intentie van het topic door de TS:
Dikkie schreef:
01 feb 2020, 17:39
Wat geloof voor iemand kan betekenen, weet ik. Daar gaat mijn interesse dan ook niet naar uit. Het gaat mij m.n. om hetgeen in geloofd wordt. Zoveel was toch wel duidelijk? Tin heeft me een beknopt antwoord gegeven wat de goede richting op gaat. Een eerlijke richting.

Nogmaals: Ik begrijp de aversie niet tegen dit soort vragen die ik stel. Iedereen mag mij altijd van alles vragen. Ik zal antwoord geven. Daar zijn gesprekken immers voor. Niemand zit dan fout.
Wees realistisch

Plaats reactie