Troosten door je levensbeschouwing

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Troosten door je levensbeschouwing

Bericht door hopper »

peda schreef:
15 feb 2020, 09:48

In mijn persoonlijke omgeving ken ik geen mensen die bij het sterven openlijk hun angst uitspraken over wat hun eventueel te wachten staat. Of er geen belangstelling voor bestaat of dat daar niet over gesproken wordt, weet ik niet.
Ik denk dat mensen zelden hun stervensangst uitspreken. Die angst is het verbeelde "er niet meer zijn".
Ook al geloof je nog zo heftig in een hiernamaals als een hemel waar alles mooi is, die stervensangst is er niet mee weggenomen.

Al onze voorstellingen over "er niet meer zijn" zijn direct gekoppeld aan "er wel zijn".
Klare wijn schenken in deze casus kan m.i. alleen in het actieve leven.
Het "er zijn" is gestoeld op vaste grond. (Daar hebben we het al eens over gehad.)
Het "er niet meer zijn" is gestoeld op grondeloosheid.

In mijn visie is stervensangst gelijk aan die angst voor het ontbreken van grond.
Of men gelooft in een hiernamaals doet er niet toe. Een hiernamaals is alleen maar een ingebeeld uitstel van executie.
(de gedachte persoon wordt bij het sterven geëxecuteerd.)

Troost bieden mag uiteraard, maar in mijn optiek zit de stervensangst er diep in.
Daarnaast vraag ik me af of de stervende nog in de waak-constitutie zit zoals wij die allen kennen.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

Messenger

Bericht door Messenger »

Maria K schreef:
15 feb 2020, 09:47
Hoe kun je een diepgelovige mens, die niet alleen gelooft zoals de Bijbel beschrijft, maar ook hoe de voorganger het uitlegt, proberen te vertellen dat er geen laatste oordeel zal zijn?
Als iemand die een leven lang gelooft heeft in hemel en hel en dat nog doet, je in doodsnood en wanhopig zegt, dat hij/zij niet ervaren heeft dat er een "bekering" heeft plaatsgevonden en de hemel niet voor hem is weggelegd.
Hoe kun je dan troost geven door hen te vertellen, dat er geen hel bestaat?
Mensen met angst, in doodsnood en wanhoop, zoeken naar een manier om daarvan verlost te worden.
Het christendom met oordeel, vagevuur en hel kan alleen met die ingrediënten voortbestaan als er ook zoiets is als verlossing en genade.

Hoe vroom je ook geloofd hebt, je weet als christen niet hoe de grillige en soms wraakzuchtige God met je omgaat na je dood.

Ik wijs die mens dan erop dat wat zij hebben geloofd misschien niet in alle opzichten juist hoeft te zijn.
Zegt die mens iets over een hel, dan wijs ik ze erop dat een God van echte zuivere liefde niet zoiets schept als een hel.
Dat zo'n God niet zal oordelen maar innig en onvoorwaardelijk van die mens houdt.

Dat zodra die mens ten hemel vaart, die mens door God en alle Godsdelen wordt geprezen voor de ervaringen van diens leven die deze mens heeft meegebracht. Dat alle dierbaren van die mens hem/haar zullen verwelkomen, zij die voordien overleden waren en zij die nog leefden tijdens het sterven van die mens. (Daar is geen tijd, alle zielen bestaan overal).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
15 feb 2020, 12:45
peda schreef:

In mijn persoonlijke omgeving ken ik geen mensen die bij het sterven openlijk hun angst uitspraken over wat hun eventueel te wachten staat. Of er geen belangstelling voor bestaat of dat daar niet over gesproken wordt, weet ik niet.
Ik denk dat mensen zelden hun stervensangst uitspreken. Die angst is het verbeelde "er niet meer zijn".
Ook al geloof je nog zo heftig in een hiernamaals als een hemel waar alles mooi is, die stervensangst is er niet mee weggenomen.
Troost bieden hoeft ook niet altijd het troostende effect te ressorteren. Maar sommigen geeft het de rust die ze dan nodig hebben.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
15 feb 2020, 13:44

Troost bieden hoeft ook niet altijd het troostende effect te ressorteren. Maar sommigen geeft het de rust die ze dan nodig hebben.
Je bedoelt voor de trooster? Ja, in die zin kan troosten een doel hebben.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
15 feb 2020, 14:41
Messenger schreef:

Voor degene die getroost wordt.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
15 feb 2020, 16:58

Ok. Dat is dan een misverstand tussen ons.

Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

Messenger schreef:
hopper schreef:
Messenger schreef:

Ik denk zeker dat velen die anderen willen troosten, graag het gevoel krijgen dat het ook geholpen heeft.
Hoe zie je dat mensen dan rust krijgen?

Ik heb meermaals gemerkt, dat mensen hun naasten niet verder willen belasten, als ze zich niet begrepen voelen.
En ook omdat ze misschien denken, dat de ander het goed bedoelt.
Wat ook een fijne gedachte kan zijn.
Dan trekken ze zich in zich terug en uiten zich niet meer over waar ze het meest mee zitten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.

callista

Bericht door callista »

Precies...en dat is het ergste wat iemand kan overkomen.
Zich niet begrepen voelen.....dan houden ze hun mond...en dat is killing... :cry:

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef:
15 feb 2020, 18:54
Messenger schreef:
hopper schreef:
Messenger schreef:

Ik denk zeker dat velen die anderen willen troosten, graag het gevoel krijgen dat het ook geholpen heeft.

Ik heb meermaals gemerkt, dat mensen hun naasten niet verder willen belasten, als ze zich niet begrepen voelen.
Dan trekken ze zich in zich terug en uiten zich niet meer over waar ze het meest mee zitten.
Je hebt mensen die ergens mee zitten maar daar niet over willen praten,wel is onze jaren lange ervaring,ga wel naar ze toe drink koffie thee wijn of bier en praat over de alledaagse zaken die spelen,ze leven er van op en kunnen weer verder;het er zijn en luisteren en of is luisteren dat geft bevrijding en troost.Aan gezeur en in de mineur heeft niemand wat, totaal niet.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Nic

Bericht door Nic »

Messenger schreef:
15 feb 2020, 08:34
Nic schreef:
05 feb 2020, 21:39
Ik ken mensen die worstelen in het leven.
Vaak is dat ziekte, maar het kan ook eenzaamheid of angst zijn.
Wat ik lastig vind is, om dan heel expliciet vanuit geloof of levensbeschouwing troost te bieden aan mensen
die niets of weinig met geloof hebben.

Het blijft dan beperkt tot iemand aandacht en steun geven.
Ik wil echter ook mijn geloof inbrengen, maar dat doe ik dus niet.
Wie herkent dat en ziet wel een manier om steun via geloof of levensbeschouwing te bieden?
Als mensen in mijn omgeving in de stervensfase zijn, en zij in de knoop zitten met hun christelijke geloof, kan ik hen troost bieden.
Ik probeer ze ervan te verzekeren dat er niet zoiets is als een Laatste Oordeel, dat God innig en onvoorwaardelijk van hen houdt en dat er nooit zoiets als een hel is geschapen door een God die liefde is,

Zien ze aan het bed lichtwezens of overleden dierbaren, die ik zelf niet waarneem, zal ik ze niet vertellen dat het slechts hallucinaties zijn (tenzij hun waarneming voor hen beangstigend is) maar daar in mee gaan.
Ik denk dat het belangrijk is om de context te weten waarin de bijbelse verhalen geschreven zijn.
De christenen in het NT (neem Openbaringen) werden vervolgd en gedood.
Ja en dan een God van onvoorwaardelijke liefde die hier niets van vindt?

Het oordeel is het kiezen van God voor een bepaalde kant. Het is een nee tegen alle onrechtvaardigheid.
Nu geloven christenen ook, dat dat oordeel al voltrokken is (en steeds opnieuw wordt verkondigd).
In de kruisiging van Jezus veroordeelt de wereldlijke en religieuze macht zichzelf, door deze rechtvaardige ‘mens’ te doden.
God kiest echter voor deze mens, maar kiest daarmee ook om de wereld (met alle mensen) niet los te laten.
God vernedert zich, zodat de mens verhoogd wordt. Zijn nee klinkt, maar wordt opgevolgd (overvleugeld) door zijn ja.

Het is best wel religieuze taal, maar ik kan het niet zo goed anders beschrijven.
Maar je snapt dat ik niet zo veel kan met een liefdevolle God die geen kant kiest.
Een misvatting is m.i. als je vooral het nee hoort en dat gebruikt om het ja af te dwingen.
Of dat je alleen het ja hoort, maar niet van nee wil weten.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Messenger

Bericht door Messenger »

Nic schreef:
15 feb 2020, 22:02
Leed is een ervaring die God geen genoegen doet. Zoals ik eerder schreef zal God, als almachtige God van liefde, alle leed genezen en helen.
Nic schreef: Maar je snapt dat ik niet zo veel kan met een liefdevolle God die geen kant kiest.
God is onpartijdig en houdt innig en onvoorwaardelijk van ieder mens.

Voor vergelding of wraak is geen plaats bij zo'n God. Dat alles geheeld en genezen wordt maakt zoiets ook niet nodig.

Messenger

Bericht door Messenger »

Maria K schreef:
15 feb 2020, 18:54

Het is een kwestie van aanvoelen. Niet van opdringen. Als mensen op hun sterfbed angst hebben en vragen stellen over het hiernamaals, kun je ze gerust stellen. Het initiatief ligt dan bij degene die stervende is.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
Zeg wat je doet en doe wat je zegt.
:flower1:

Dat zeg ik ook zo vaak.

Ik vind de "je moet niet kijken naar wat mensen zeggen maar naar wat mensen doen" ook zo'n mooie uitspraak. Nog mooier als het niet alleen uitgesproken maar ook gedaan wordt. 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Nic schreef:
Onvoorwaardelijke Liefde is iets anders dan alles maar goed vinden.
Onvoorwaardelijke Liefde is voor mij dat je altijd de essentie van de ander in de gaten houdt en de gedachte dat we allen uit dezelfde Bron komen en daarnaar terug zullen keren. Eenheid.
En de vraag is dan: hoe lang gaan we leven zonder dat besef ?
Het oordeel is het kiezen van God voor een bepaalde kant. Het is een nee tegen alle onrechtvaardigheid.
Het is meer de vraag van de vader aan de verloren zoon: hoe lang blijf je van huis ?
De vader oordeelt niet, een zoon hoeft niet gekruisigd te worden. Er is geen oordeel over wat de zoon gedaan heeft, waar hij is geweest. De zoon hoeft zich niet te verantwoorden. De thuiskomst is het enige dat telt in dat verhaal.
Maar je snapt dat ik niet zo veel kan met een liefdevolle God die geen kant kiest.
Als we onderdeel zijn van het goddelijke is er geen kant om te kiezen.

peda

Bericht door peda »

HJW schreef:
16 feb 2020, 09:59

In de Abrahamitische godsdiensten is de mens per definitie niet een deel van ""God "', maar een geschapen wezen dat daarmede los staat van God. Beeld en Gelijkenis begrijpen als behorend tot het Goddelijke is niet de zienswijze van de bijbel. Messenger en HJW kijken met hun God-opvatting volledig anders aan tegen de relatie God en mens als in de bijbel als uitgangspunt wordt beschreven. In de bijbel kan de mens wel degelijk tegen God kiezen omdat God daar De GANS ANDERE is en niet quasi in mini uitvoering als een Godsvonk in de mens zelve zit

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:

Onvoorwaardelijke Liefde is voor mij dat je altijd de essentie van de ander in de gaten houdt en de gedachte dat we allen uit dezelfde Bron komen en daarnaar terug zullen keren. Eenheid.

Ik denk dat we allemaal wat anders verstaan onder onvoorwaardelijke liefde.
Voor mij betekent O.L. al helemaal geen gedachte.
Het gaat buiten het denken om.
Dus ook de gedachte dat je 'iemand' bent.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:

Zeker wel. Ook als we onderdeel zijn van het goddelijke kunnen we kiezen voor zelfzucht.
Dat kan tot twee werkelijkheidstoestanden resulteren en die tóch dezelfde toestand zijn.

De mens die in zelfzucht leeft is géén onderdeel van het geheel.
Terwijl hij toch onderdeel is van het geheel.
Hij weet het alleen zelf niet.
De contradictie leeft dan ook alleen in de zelfzuchtige mens.

Daarom is er onwetendheid in de mens welke een afgescheiden bestaan lijkt te suggereren.

Nic

Bericht door Nic »

Messenger schreef:
15 feb 2020, 23:57
Nic schreef:
Leed is een ervaring die God geen genoegen doet. Zoals ik eerder schreef zal God, als almachtige God van liefde, alle leed genezen en helen.
Nic schreef: Maar je snapt dat ik niet zo veel kan met een liefdevolle God die geen kant kiest.

Voor vergelding of wraak is geen plaats bij zo'n God. Dat alles geheeld en genezen wordt maakt zoiets ook niet nodig.
Ik vraag me dan af of het er toe doet hoe je als mens leeft. Het leven op aarde in het nu wordt losgemaakt van een leven straks in het goddelijke.
Het oordeel is echter niet iets wat straks zal plaatsvinden, maar wat al plaats gevonden heeft en steeds opnieuw plaatsvindt.
God kiest elke dag opnieuw tegen het onrecht en roept ons op om daar actief een rol in te spelen.

Het scheiden is in de bijbel een belangrijk proces. Al gelijk in het ‘begin’ lees je het:
Genesis 1:3 En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht.
4. En God zag het licht dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.
5. En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Doet het ertoe hoe je leeft is mijn wedervraag?

Nic

Bericht door Nic »

HJW schreef:
Nic schreef:
Het is meer de vraag van de vader aan de verloren zoon: hoe lang blijf je van huis ?
De vader oordeelt niet, een zoon hoeft niet gekruisigd te worden. Er is geen oordeel over wat de zoon gedaan heeft, waar hij is geweest. De zoon hoeft zich niet te verantwoorden. De thuiskomst is het enige dat telt in dat verhaal.
Het oordeel voltrekt zich dus al in het leven van de zoon. (Overigens deze zoon wordt vaak als beeld van Jezus benoemd)

Messenger

Bericht door Messenger »

Nic schreef:
16 feb 2020, 12:51
Dat is aan jou. God heeft geen voorkeur over hoe jij gebruik maakt van je vrije wil. God's onvoorwaardelijke liefde kent geen voorwaarden.

Paus Franciscus zei niet lang geleden nog dat God net zo innig houdt van de allerslechtste mensen. Ook hij had het over de onvoorwaardelijke liefde van God.

Elk moment kun je andere keuzes maken die komen van liefde of van angst.

Vrijwel in elk mensenleven worden keuzes gemaakt op basis van deze emoties.
Het is niet zo dat iemand alleen maar keuzes maakt op basis van liefde of van angst.

Zo kan elk mens, van moment tot moment, een (b)engel zijn die door God gezonden is.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:
16 feb 2020, 10:53

In de Abrahamitische godsdiensten is de mens per definitie niet een deel van ""God "', maar een geschapen wezen dat daarmede los staat van God. Beeld en Gelijkenis begrijpen als behorend tot het Goddelijke is niet de zienswijze van de bijbel. Messenger en HJW kijken met hun God-opvatting volledig anders aan tegen de relatie God en mens als in de bijbel als uitgangspunt wordt beschreven. In de bijbel kan de mens wel degelijk tegen God kiezen omdat God daar De GANS ANDERE is en niet quasi in mini uitvoering als een Godsvonk in de mens zelve zit
Dat klopt. Ik ben dan ook geen aanhanger van een Abrahamistische godsdienst.

HJW

Bericht door HJW »

Nic schreef:

Dat is een goede vraag. Dat is afhankelijk van hoe het allemaal in elkaar steekt.
Nic schreef:
16 feb 2020, 12:54

Het oordeel voltrekt zich dus al in het leven van de zoon. (Overigens deze zoon wordt vaak als beeld van Jezus benoemd)
En wordt dan dus niet voltrokken door een afgescheiden hogere macht.....

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Nic schreef:
Messenger schreef:
15 feb 2020, 23:57
Nic schreef:

Ik vraag me dan af of het er toe doet hoe je als mens leeft. Het leven op aarde in het nu wordt losgemaakt van een leven straks in het goddelijke.
Het oordeel is echter niet iets wat straks zal plaatsvinden, maar wat al plaats gevonden heeft en steeds opnieuw plaatsvindt.
God kiest elke dag opnieuw tegen het onrecht en roept ons op om daar actief een rol in te spelen.

Het scheiden is in de bijbel een belangrijk proces. Al gelijk in het ‘begin’ lees je het:
Genesis 1:3 En God zei: Laat er licht zijn! En er was licht.
4. En God zag het licht dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.
5. En God noemde het licht dag en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Volgens de jongste zoon wel: hij keerde terug ...
Volgens de oudste ook: hij wilde niet naar binnen gaan om het feest mee te vieren...

Storm

Bericht door Storm »

Velen kennen deze gelijkenis van de verloren zoon; hij kwam terug en zijn Vader stond op de uitkijk. Zijn Vader mistte hem en had het helemaal niet over vergeven maar over; " houden van,verlangen naar.". De zoon was vol spijt en wilde de laagste knecht zijn maar Vader riep; mijn zoon is terug we gaan een feest vieren. https://bijbel.eo.nl/bijbelse-achtergro ... -de-bijbel

De oudste zoon was jaloers, wij zouden misschien zeggen; begrijpelijk!! Die denkt"'mijn broer hangt de beest uit heeft zijn erfenis er doorgejaagd en ik heb steeds voor mijn vader gewerkt en voor wie is het feest? Inderdaad voor mijn broer die nietsnut."

En dat doet mij ook aan veel situaties denken waar troost van uitgaat ook in ellende; of dat nu van de trooster komt of diegene die troost ontvangt; meestal is het een wisselwerking. Als het goed is doen ego's er op dat moment niet toe. Zoals o.a bij de oudste zoon.
Toen mijn vader stierf, kom mijn moeder het nauwelijks bevatten ze was toen ook al ernstig ziek. Maar de tekst op de rouwkaart daar hield ze zich aan vast en we lazen het ook wanneer ze wilde; het was zwaar maar deze woorden gingen met haar mee en maakten het tot troostwoorden.

Openbaring 21 vers 4; En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; geen rouw, geen jammerklacht, geen moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

In deze barre tijd van de corona pandemie is troost een belangrijk goed geworden;als het goed is kan iedereen troost,maar het geven van troost aan hen die in de zelfde traditie staan is toch de absolute voorkeur,en dat blijkt ook weer in deze tijd van corona.

Troost is weer actueel. :!:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Plaats reactie