Vraag aan gelovigen.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Vraag aan gelovigen.

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef:
01 aug 2020, 14:36
twijfelaar schreef:
01 aug 2020, 14:16
Eigenlijk geldt dat voor alle bijbelverhalen. Wanneer ik zou zeggen dat God met 2 engelen bij mij op bezoek is geweest en pannenkoeken heeft gegeten zou elke christen me voor gek verklaren. Dat Abraham dat overkwam gelooft men echter wel, enkel omdat zijn verhaal in de bijbel is opgenomen.
Ik heb dat ook wel eens. Als Paulus zegt dat hij geheime kennis geopenbaard heeft gekregen, vinden veel christenen dat geweldig.
Als ik het zeg, komen er mannen met witte jassen mijn kant op.
Ik wil hiermee niet sneren naar Paulus, maar de goedgelovigheid “ omdat het in de bijbel staat” vind ik wel eens frappant.
Maar Paulus werd gegrepen door een adder (Hand. 28:3) en er gebeurde hem niets. Als jij dat hem nadoet heb je kans dat er beter geluisterd wordt!
No comment

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

HJW schreef:
01 aug 2020, 14:36
Ik heb dat ook wel eens. Als Paulus zegt dat hij geheime kennis geopenbaard heeft gekregen, vinden veel christenen dat geweldig.
Als ik het zeg, komen er mannen met witte jassen mijn kant op.
Ik wil hiermee niet sneren naar Paulus, maar de goedgelovigheid “ omdat het in de bijbel staat” vind ik wel eens frappant.
Waarom zou je niet mogen sneren naar Paulus? Bang dat sponsoren dan hun handen van je af zullen trekken?

Paulus was maar gewoon een man die door middel van drogredenen zijn zin heeft gekregen. En daarvoor gebruikte hij de gebruikelijke argumentatie waar men in die tijd voor viel "God heeft mij iets geopenbaard". Jakob Lorber dacht dit ook, Lou de palingboer.
Hij zei dingen die zo tegen het joodse denken ingingen dat hij wel moest beweren dat God de ogen van de joden verduisterd had en dat ze daarom niet geloofden wat Paulus beweerde.
Zou Paulus in deze tijd geleefd hebben dan zou men hem links laten liggen als "daar heb je weer een religekkie die een sekte wil creeren".

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef:
01 aug 2020, 23:05
Maar Paulus werd gegrepen door een adder (Hand. 28:3) en er gebeurde hem niets. Als jij dat hem nadoet heb je kans dat er beter geluisterd wordt!
Dat staat geschreven ja. En papier is geduldig. Er is ook ergens geschreven dat Mohammed de maan in tween splitste zoals Mozes de rietzee-.

https://nl.qwe.wiki/wiki/Splitting_of_the_moon

Piebe Paulusma

Atheist2 schreef:
01 aug 2020, 23:33
Piebe Paulusma schreef:
Dat staat geschreven ja. En papier is geduldig. Er is ook ergens geschreven dat Mohammed de maan in tween splitste zoals Mozes de rietzee-.

https://nl.qwe.wiki/wiki/Splitting_of_the_moon
Off-topic. Gaarne ophouden je stokpaardje te berijden. Dat doe je maar op freethinker.
No comment

Wesley

Bericht door Wesley »

Petra schreef:
01 aug 2020, 03:32
Wesley schreef:
31 jul 2020, 23:20
Ik zet jouw geloof uit tegenover wat de God ons vertelt via Zijn woord. (ik weet het zeker, de Heilige Geest die in mij leeft bevestigd mij dit door Zijn woord)

We zijn inderdaad bestemd om te stralen, maar helaas stralen we niet omdat wij leven in zonde. God heeft ons geschapen, maar door zonde is de glorie ervan af. Niks wat wij doen zal ten glorie zijn aan God. Wij hebben namelijk God de rug toegekeerd. God's standaard is morele perfectie. Als we niet inzien dat wij ziek zijn, zullen we ook nooit een dokter willen opzoeken. Jezus Christus is de dokter die vergeeft en leven geeft, door geloof in Hem.
Het lijkt mij beschaafd om voor jezelf te spreken. In "ik" vorm dus in dit geval. Als jij denkt dat jij niet straalt maar in zonde leeft en ziek bent en God de rug hebt toegekeerd, vind ik dat jammer voor je.. daarom zeg ik... zet 'm op, en doe er wat aan! :flower1:
Om nou andere mensen daar ook van te betichten omdat jij het zo zeker weet vind ik best wel naar, er hebben hier mensen voor minder mod-breaks gekregen.

Ikzelf.. vind het niet fijn om zondig en ziek genoemd te worden, ik voel me juist wel bestemd om te stralen. Ik voel me dan ook graag een stralend onderdeel van het geheel en vind de tekst van Mandela bijzonder positief en inspirerend! :mrgreen:

P.S.
Ik heb je in zwart gequote, vind al dat groen niet zo makkelijk leesbaar, dus vandaar.
Ik ben hier net. Maar als je hiervoor mod-breaks (wat dat ook mag zijn) kan krijgen. Hoor ik waarschijnlijk hier niet thuis.
Als je niet vindt dat je zondig of ziek bent, vind je het inderdaad niet nodig om Jezus of een dokter te zoeken.
Dat je ziek bent, dat zeg ik niet. Maar dat je een zondaar bent, dat zeg ik wel. Niet omdat ik mezelf heilig vindt, ik ben waarschijnlijk een ergere zondaar dan andere forumleden. Maar ik zeg het puur omdat ik om mensen geef. Beter de waarheid uit liefde dan een leugen om geliefd te zijn.

Wat is de definitie van een zondaar, waarbij je jezelf geen zondaar noemt?

Wesley

Bericht door Wesley »

Atheist2 schreef:
01 aug 2020, 13:32
Wesley schreef:
31 jul 2020, 23:33
Johannes 20:29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Mensen die geen aliens hebben gezien en er toch in geloven worden niet serieus genomen. Dus waarom geld dit voor christenen dan wel? Ze hebben Jezus misschien nooit gezien, en geloven er toch in?
Christenen worden vaak ook niet serieus genomen. Jezus werd ook niet serieus genomen, daarom hingen ze Hem ook aan het kruis.
Je vraag is toch eigenlijk, hoe kun je dan erin geloven zonder bewijs? Hoe geloof je in Jezus zonder dat je hem ooit hebt gezien?
Goede vraag hoor.

Als ik een computer voor mij zie, weet ik dat er een ontwerper is geweest en een fabriek met mensen die het hebben geproduceerd.
Als ik een boek voor me heb liggen, weet ik dat er een schrijver is geweest en een uitgever die het boek heeft uitgebracht.

Als ik zeg dat een boek uit zichzelf is ontstaan. Een boek met geschrift, met gedachtes, met rangorde, gedrukt in inkt op papier, ingebonden. Er was papier, er was inkt, er was lijm, en na miljarden jaren onstond dit boek uit zichzelf. Dan zou iedereen mij verklaren als idioot.

Maar als ik zeg dat DNA uit zichzelf is ontstaan. DNA met code, met een systeem erachter, met rangorde, gerangschikt in slierten, binnen een levende cel. Er waren organische stoffen, water, bliksem en na miljarden jaren onstond leven uitzichzelf. Dan noemt iedereen mij opeens een wetenschapper.
Terwijl DNA vele malen complexer is dan een boek.

Waar een product is, daar is een ontwerper en producent.
Waar een boek is, daar is een schrijver en een uitgever.
Waar leven is, daar is een schepper. God, die buiten tijd en ruimte leeft, de enige die altijd bestaat en niet geschapen is.
Zo begon mijn zoektocht naar God, die alles geschapen heeft.

Wesley

Bericht door Wesley »

HJW schreef:
01 aug 2020, 08:45
Wesley schreef:
31 jul 2020, 23:20
Ik zet jouw geloof uit tegenover wat de God ons vertelt via Zijn woord. (ik weet het zeker, de Heilige Geest die in mij leeft bevestigd mij dit door Zijn woord)
Dit dacht ik al. Het lukt je niet om “geloven” en “zeker weten” uit elkaar te houden.
De Heilige Geest vertelt geen éénduidig verhaal of alle mensen die claimen vanuit de Geest de waarheid te kennen doen een niet-kloppende claim.
Want je hoort allerlei verschillende waarheden en allemaal zogenaamd door de Geest ingegeven.

Verder is uit je antwoorden duidelijk dat je idd nog niet zo lang gelovig en dat je je helemaal gestort hebt op de klassiek christelijke leer met een zeer negatief mensbeeld.
Dat is je goed recht en ik gun je daar je levensplezier mee.
Jouw geloof en mijn gedachten liggen echter zover uit elkaar en ook onze gebruikte bronnen zijn zo uiteenlopend dat er feitelijk geen ruimte is voor uitwisseling.
Ik ben opgegroeid met de klassieke leer en heb er niets meer mee.
Jij richt je alleen en uitsluitend daarop. Prima.

Ik laat het verder zo.
Uit mezelf geloof ik, door God weet ik het zeker.
Ik snap dat je dit niet gelooft. Maar ik snap niet hoe jij dan zeker weet dat dit niet waar is wat ik claim. Geloof je dat het niet waar is of weet je het zeker dat het niet waar is? Als je het zeker weet dat het niet waar is. Dan zou je moeten begrijpen dat ik zeker weet dat het wel waar is.

Old but gold zal ik maar zeggen.

Lucht zegt tegen de mens:"Je hebt mij nodig, anders sterf je!"
De mens zegt tegen lucht:"Wat ben jij arrogant zeg! Ik stop nu met ademen, kijken hoe je dan piept!"

Jezus zegt:"Ik ben de waarheid, de weg en het leven, niemand komt tot de Vader behalve via Mij."

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:20

.. ik ben waarschijnlijk een ergere zondaar dan andere forumleden. Maar ik zeg het puur omdat ik om mensen geef. Beter de waarheid uit liefde dan een leugen om geliefd te zijn.
:flower1:
Hé wat nou toch.
Niet vergeten om ook om jezelf te geven hoor!

Naar ik begrijp is Allah enorm barmhartig, dus als jij zo'n erge zondaar bent...
Wist je dat als mensen veel goede daden hebben die hun slechte daden overtreffen... Allah hen zal vergeven voor hun slechte daden en hen het Paradijs binnen laten treden.
En ook als je slechte daden gelijk zijn aan je goeie daden, dan kom je niet meteen in het Paradijs maar zullen je goede daden je toch beschermen.
Maar goed.. ik heb daar verder niet zoveel verstand van hoor, maar het is misschien een optie.

Trouwens, mijn buurvrouw is boeddhistisch en zij weet zeker dat zij een manifestatie van de Boeddha is en dat het achtvoudige pad van de Boeddha de beste weg om te ontwaken is. Om je zonden kwijt te raken en verlicht te worden zeg maar.
Anyway.. als je daar mee over wilt leren zeg je het maar, ik help je graag! En mijn buurvrouw ook denk ik, zij is een schat en één en al liefde.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:41
Ik snap dat je dit niet gelooft. Maar ik snap niet hoe jij dan zeker weet dat dit niet waar is wat ik claim. Geloof je dat het niet waar is of weet je het zeker dat het niet waar is? Als je het zeker weet dat het niet waar is. Dan zou je moeten begrijpen dat ik zeker weet dat het wel waar is.
Als je mijn stukje goed hebt gelezen zie je dat ik nergens stel dat ik zeker weet dat jouw claim niet waar is.
We weten het gewoon niet.
Ook jij weet het niet.
Je gelooft. Dat is prima.
Ik heb niet zo veel meer met het klassieke christendom met het zeer negatieve mensbeeld.
De mens zegt tegen lucht:"Wat ben jij arrogant zeg! Ik stop nu met ademen, kijken hoe je dan piept!"
Dat is een onjuiste vergelijking. Van lucht is vastgesteld dat je dat nodig hebt om te leven.
Van jouw religieuze claim is dat niet vastgesteld. Zo zal een moslim hetzelfde kunnen gebruiken om te “bewijzen” dat we Allah en Mohammed nodig hebben.
Jezus zegt:"Ik ben de waarheid, de weg en het leven, niemand komt tot de Vader behalve via Mij."
Zo zal een moslim een koran tekst kunnen aanhalen om zijn gelijk te “bewijzen”.

HJW

Bericht door HJW »

Atheist2 schreef:
01 aug 2020, 23:31
Waarom zou je niet mogen sneren naar Paulus? Bang dat sponsoren dan hun handen van je af zullen trekken?
Ik zeg niet dat het niet mag, ik wilde alleen aangeven dat het in dit geval voor mij niet aan de orde is.
Omdat anders de discussie weer een geheel andere kant op kan gaan.

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
Er worden meer claims gedaan. Ik kan er niet zoveel mee.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:35
................
Maar als ik zeg dat DNA uit zichzelf is ontstaan. DNA met code, met een systeem erachter, met rangorde, gerangschikt in slierten, binnen een levende cel. Er waren organische stoffen, water, bliksem en na miljarden jaren onstond leven uitzichzelf. Dan noemt iedereen mij opeens een wetenschapper.

Waar leven is, daar is een schepper. God, die buiten tijd en ruimte leeft, de enige die altijd bestaat en niet geschapen is.
Het bestaan van het DNA is inderdaad moeilijk te verklaren. Naast zijn complexiteit heeft DNA eiwitten nodig om te gevoed te worden terwijl eiwitten door DNA aangestuurd moeten worden. Dus wie was er het eerst, de kip of het ei? Jij bent niet de enige die achter het bestaan van het DNA een schepper zoekt. Ik zou het dan echter liever een hogere macht willen noemen. Want waarom zou de God uit de bijbel die genius zijn? Jij geeft Hem de eer terwijl Hij niemand anders is dan een door Abraham in het leven geroepen afgod. De Joden hebben daar al hun verhalen en belevenissen aan opgehangen zodat die afgod is uitgegroeid tot een God die echt zou bestaan en hen als zijn uitverkoren volk zag. Christenen hebben die God overgenomen en Hem ook nog eens een Zoon toegekend zoals meer goden zonen hadden. En na de nodige concilies heeft men besloten dat er nog een 3de persoon was, de Heilige Geest. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan met opnoemen wat men allemaal heeft verzonnen om een wereldwijde religie op te kunnen zetten waar velen zich toe voelden aangetrokken zoals dat het nodig was dat er iemand voor je zonden moest sterven waardoor de gelovige in het hiernamaals het eeuwige leven zou krijgen. Maar waar het mij nu omgaat is dat jij in je zoektocht naar een verklaring van het DNA de God van de christenen als maker bent gaan zien zonder dat daar enig bewijs voor is, je gaat enkel op een oud scheppingsverhaal af. Wanneer het moment daar is dat het ontstaan van het leven verklaard/nagebootst kan worden wat doe jij dan met je geloof in de stamgod van Abraham?

Piebe Paulusma

HJW schreef:
02 aug 2020, 07:10
Piebe Paulusma schreef:
Er worden meer claims gedaan. Ik kan er niet zoveel mee.
Jij claimt ook zoveel maar je onderbouwt het niet met wonderen.
No comment

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2020, 08:41
Ik claim helemaal niets. Alles wat ik hier neerzet zijn mijn gedachten en ideeen. Ik geef zelfs expliciet aan dat ik het zeer waarschijnlijk acht dat het anders in elkaar steekt dan ik nu denk.
En toch geef jij maar aan dat ik iets claim.
Wat claim ik als waarheid ?
Wat geef ik aan zeker te weten ?

Piebe Paulusma

HJW schreef:
02 aug 2020, 08:48
Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2020, 08:41
Ik claim helemaal niets. Alles wat ik hier neerzet zijn mijn gedachten en ideeen. Ik geef zelfs expliciet aan dat ik het zeer waarschijnlijk acht dat het anders in elkaar steekt dan ik nu denk.
Oké, dat is ook hoe ik in het leven sta. Ik heb een keuze gemaakt Christus te geloven maar zelf weet ik niks.
HJW schreef:
02 aug 2020, 08:48
En toch geef jij maar aan dat ik iets claim.
Wat claim ik als waarheid ?
Wat geef ik aan zeker te weten ?
Ik schreef dat om je een spiegel voor te houden. Hetgeen jij over Paulus schreef is helemaal niet aardig. Nergens stelt de apostel zich arrogant op, hij zegt niet dat het ZIJN bevel is maar dat hij spreekt van Godswege. Zijn persoonlijke mening was niet wat Paulus verkondigde.
No comment

Wesley

Bericht door Wesley »

Petra schreef:
02 aug 2020, 05:31
Wesley schreef:

.. ik ben waarschijnlijk een ergere zondaar dan andere forumleden. Maar ik zeg het puur omdat ik om mensen geef. Beter de waarheid uit liefde dan een leugen om geliefd te zijn.
:flower1:
Hé wat nou toch.
Niet vergeten om ook om jezelf te geven hoor!

Naar ik begrijp is Allah enorm barmhartig, dus als jij zo'n erge zondaar bent...
Wist je dat als mensen veel goede daden hebben die hun slechte daden overtreffen... Allah hen zal vergeven voor hun slechte daden en hen het Paradijs binnen laten treden.
En ook als je slechte daden gelijk zijn aan je goeie daden, dan kom je niet meteen in het Paradijs maar zullen je goede daden je toch beschermen.
Maar goed.. ik heb daar verder niet zoveel verstand van hoor, maar het is misschien een optie.

Trouwens, mijn buurvrouw is boeddhistisch en zij weet zeker dat zij een manifestatie van de Boeddha is en dat het achtvoudige pad van de Boeddha de beste weg om te ontwaken is. Om je zonden kwijt te raken en verlicht te worden zeg maar.
Anyway.. als je daar mee over wilt leren zeg je het maar, ik help je graag! En mijn buurvrouw ook denk ik, zij is een schat en één en al liefde.
Hi Petra,

Goedemorgen, wat een lieve bericht van je. De intentie van jou heb ik van harte ontvangen. En met dezelfde intentie schrijf ik dit antwoord.
Ik heb islam en boeddhisme zeker bekeken. Ik ben opgegroeid in een cultuur waar boeddhisme een grote rol heeft gespeeld.

Als ik voor de rechtbank sta met een boete van EUR20.000. En ik zeg tegen de rechter. Sorry rechter, ik heb die fouten in het verleden gemaakt. Ik heb er nu erg spijt van. Ik heb mijn leven verbeterd en doneer zelfs elke maand aan vele goede doelen. Kun je mij die EUR20.000 kwijtschelden?
Wat zou een rechter daarop zeggen?

Als ik dan zeg, maar rechter. Je bent mijn vader en je houdt toch van mij? Kun je mij die boete kwijtschelden? Ik heb echt spijt.
Alleen een corrupte rechter zou zijn zoon vrijlaten uit alleen liefde.

God is heilig, liefde maar ook zeker rechtvaardig. God zal niet corrupt kunnen zijn.
Uit liefde en genade is God zelf op de wereld gekomen. Jezus Christus. Jezus heeft een perfect leven geleid. Is als onschuldige beschuldigd en werd opgehangen aan het kruis, de perfecte offer, de perfecte lam. En Jezus was na drie dagen uit de dood opgestaan en heeft de dood overwonnen.
Wie in Hem gelooft, is vergeven en ontvangt het eeuwige leven.

Dit is de betekenis ervan. Als we voor dezelfde rechter staan met EUR20.000 boete. Vraagt de rechter, ken je deze man Jezus Christus? Ja, ik ken hem, Hij is mijn redder. De rechter zegt dan, inderdaad, Hij heeft je boete namelijk betaald. Ondanks dat je schuldig bent, kan ik je nu vrijlaten. Het recht heeft zegegevierd. Dat is de evangelie van Jezus Christus, het goede nieuws.

Vraag is nu, wat heb ik gedaan dat ik de doodstraf krijg van God?
God is Heilig. Liegen, stelen, godslastering, moord, overspel, hebzucht zijn allen zeer ernstig in de ogen van de Schepper.
De daad van een snoepje stelen lijkt op zich een kleinigheid in onze ogen. Een kleine leugen. Maar het is niet de daad, maar tegen wie wij die daad begaan dat het ernstig maakt.

Als ik tegen mijn broer lieg.
Als ik tegen mijn ouders lieg.
Als ik tegen de wijkagent lieg.
Als ik tegen de rechtbank/overheid lieg.
Als ik tegen de koning lieg.
Als ik tegen een almachtige heilige God lieg.
Hoe hoger de autoriteit, des te ernstiger het vergrijp. God is de allerhoogste. Er is niets hoger dan God.

Pas als ik inzie dat ik ziek ben, zal ik weten dat ik een dokter nodig heb.
Pas als ik inzie dat ik een zondaar ben, zal ik weten dat ik Jezus Christus nodig heb.
Jezelf zien als een zondaar is niet jezelf minderwaardig vinden. Maar is jezelf zien zoals God jouw ziet, God houdt van ons.
Jezus als je redder ontvangen is het ontvangen van de liefde van God. Inzien dat God van je houdt en dat Hij een weg heeft opengemaakt zodat onze relatie met Hem weer herstelt kan worden. Jezus is de waarheid, de weg en het leven, alleen via Jezus komen wij tot de Vader.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

@Wesly
Je hebt aangegeven pas sinds kort een christen te zijn en dat je ook Bijbelstudie volgt...
Iets wat ik kan merken uit je schrijfsels...het komt ook over als evangelisatie....
Wie heeft je wijsgemaakt dat je een zondaar bent?
En dat Jezus de enige weg tot God is, waarmee je alle andere mogelijkheden en zienswijzen uitsluit?
En aldus de deur dichtdoet voor diegenen die er een andere kijk op hebben?

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2020, 09:42
Oké, dat is ook hoe ik in het leven sta. Ik heb een keuze gemaakt Christus te geloven maar zelf weet ik niks.
Dat is dan een prima insteek uiteraard. :mrgreen:
Ik schreef dat om je een spiegel voor te houden. Hetgeen jij over Paulus schreef is helemaal niet aardig. Nergens stelt de apostel zich arrogant op, hij zegt niet dat het ZIJN bevel is maar dat hij spreekt van Godswege. Zijn persoonlijke mening was niet wat Paulus verkondigde.
Dan heb je het niet goed gelezen. Ik heb niet gesteld dat de apostel zich arrogant opstelt. Ik heb het over de lezers.
Ik vind het opvallend dat gelovigen direct geloven wat Paulus claimt terwijl ze een heel andere houding aannemen als iemand nu zo iets claimt.
Waarom is de claim van Paulus wel geloofwaardig en een mogelijk claim heden ten dage niet meer.

Wesley

Bericht door Wesley »

twijfelaar schreef:
02 aug 2020, 07:33
Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:35
................

Het bestaan van het DNA is inderdaad moeilijk te verklaren. Naast zijn complexiteit heeft DNA eiwitten nodig om te gevoed te worden terwijl eiwitten door DNA aangestuurd moeten worden. Dus wie was er het eerst, de kip of het ei? Jij bent niet de enige die achter het bestaan van het DNA een schepper zoekt. Ik zou het dan echter liever een hogere macht willen noemen. Want waarom zou de God uit de bijbel die genius zijn? Jij geeft Hem de eer terwijl Hij niemand anders is dan een door Abraham in het leven geroepen afgod. De Joden hebben daar al hun verhalen en belevenissen aan opgehangen zodat die afgod is uitgegroeid tot een God die echt zou bestaan en hen als zijn uitverkoren volk zag. Christenen hebben die God overgenomen en Hem ook nog eens een Zoon toegekend zoals meer goden zonen hadden. En na de nodige concilies heeft men besloten dat er nog een 3de persoon was, de Heilige Geest. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan met opnoemen wat men allemaal heeft verzonnen om een wereldwijde religie op te kunnen zetten waar velen zich toe voelden aangetrokken zoals dat het nodig was dat er iemand voor je zonden moest sterven waardoor de gelovige in het hiernamaals het eeuwige leven zou krijgen. Maar waar het mij nu omgaat is dat jij in je zoektocht naar een verklaring van het DNA de God van de christenen als maker bent gaan zien zonder dat daar enig bewijs voor is, je gaat enkel op een oud scheppingsverhaal af. Wanneer het moment daar is dat het ontstaan van het leven verklaard/nagebootst kan worden wat doe jij dan met je geloof in de stamgod van Abraham?
Bedankt voor je uitleg over hoe jij het bijbelse geloof ziet. Jouw vooronderstelling is dat de bijbel, het christelijk geloof een creatie is van de mens.

Het is pure logica dat een bijdrage levert aan de zoektocht. Zoals ik het heb proberen uit te leggen met het onstaan van zeer complexe voorgeprogrammeerde structuren van het leven, DNA. De natuur is het bewijs van het bestaan van een schepper.
Zoals een boek niet het bewijs is dat het uit zichzelf kan ontstaan, is DNA niet het bewijs dat het uit zichzelf kan ontstaan.

Onze logica zegt, als iets programmering bevat, geordende informatie in vorm of in ideeen, dan zit daar een entiteit achter.
Ondanks dat wij vanuit het menselijk zijn niet weten hoe het leven is ontstaan, weten we door logica dat het niet uit het niets kan onstaan. Gevolg is altijd het resultaat van een oorzaak, causaliteit. Causaliteit is hetgene dat wetenschap mogelijk maakt.

In de vraag die je stelt zit een vooronderstelling dat het leven uit het niets kan ontstaan. Maar om toch je vraag te beantwoorden. Als de mens zelf uit dood materiaal leven kan scheppen, dan valt het hele christendom als een kaartenhuis in elkaar.
Ook een vraag aan jouw, mocht je bewijs zien dat de God van Abraham de echte enige God is. Zou je dan Jezus Christus willen volgen?

hopper

Bericht door hopper »

Wesley schreef:
Maar dat je een zondaar bent, dat zeg ik wel. Niet omdat ik mezelf heilig vindt, ik ben waarschijnlijk een ergere zondaar dan andere forumleden. Maar ik zeg het puur omdat ik om mensen geef. Beter de waarheid uit liefde dan een leugen om geliefd te zijn.

Wat is de definitie van een zondaar, waarbij je jezelf geen zondaar noemt?
Als je anderen een zondaar noemt (oordeel) dan ben jij inderdaad een nog ergere zondaar dan wij met zijn allen bij elkaar!
Je leeft duidelijk nog in het veld van goed en kwaad. Dus het is goed dat je christen bent geworden, want christenen hebben doorgaans een groot zonde-besef.
Negeer hen die je angstig en verdrietig maken, ze voeren je mee terug naar de dood. -Rumi-

hopper

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef:
Ik heb een keuze gemaakt Christus te geloven maar zelf weet ik niks.
Ja, dat is het ware geloof! Bij mij is het precies andersom. Ik geloof niks, maar ik weet veel.
Negeer hen die je angstig en verdrietig maken, ze voeren je mee terug naar de dood. -Rumi-

Piebe Paulusma

HJW schreef:
02 aug 2020, 10:10
Waarom is de claim van Paulus wel geloofwaardig en een mogelijk claim heden ten dage niet meer.
Omdat alles vervuld is dat geschreven staat in het OT (Luk. 21:22) in de dagen van de apostelen. En Paulus deed niks anders uit het OT citeren en het op de eindtijd betrekken waarin zij leefden. In de online Statenvertaling staan de verwijzingen er allemaal bij.

Dus waarom is een claim heden te dage falsifieerbaar? Simpelweg vanwege de tijd waarin we leven.
No comment

Piebe Paulusma

hopper schreef:
02 aug 2020, 10:35
Piebe Paulusma schreef:
Ja, dat is het ware geloof! Bij mij is het precies andersom. Ik geloof niks, maar ik weet veel.
Arrogantie is niet een van de zeven wijsheden.
No comment

Wesley

Bericht door Wesley »

HJW schreef:
02 aug 2020, 06:52
Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:41
Als je mijn stukje goed hebt gelezen zie je dat ik nergens stel dat ik zeker weet dat jouw claim niet waar is.
We weten het gewoon niet.
Ook jij weet het niet.
Je gelooft. Dat is prima.
Ik heb niet zo veel meer met het klassieke christendom met het zeer negatieve mensbeeld.
Dat is een onjuiste vergelijking. Van lucht is vastgesteld dat je dat nodig hebt om te leven.
Van jouw religieuze claim is dat niet vastgesteld. Zo zal een moslim hetzelfde kunnen gebruiken om te “bewijzen” dat we Allah en Mohammed nodig hebben.
Zo zal een moslim een koran tekst kunnen aanhalen om zijn gelijk te “bewijzen”.
Hi HJW,

Je weet dus niet zeker of mijn claim onjuist is. Je gelooft dat het onjuist is. Gebaseerd op het logisch nadenken.
Als het alleen aan mijzelf lag, bleef ik inderdaad steken op dat ik geloof. Ik geloofde dat Jezus de waarheid is, maar God liet mij weten dat het waar was. Door Zijn woorden en door de Heilige Geest. Dat jij in het verleden christenen bent tegengekomen met valse doctrines of valse beweringen over de Heilige Geest... laat ik maar zeggen:"de uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie op de resultaten van vandaag".
Ik begrijp ook dat ik hier niet uit zal komen met iets dat bij jouw zinnig zal overkomen.

Graag wil ik wel het "negatieve mensbeeld" belichten waar jij het over had.

Als ik een ziekte heb, zou het kunnen dat ik nog niet zie dat ik een ziekte heb.
Als ik een ziekte heb, dan is het van belang dat ik besef dat ik die ziekte heb. Want dan ga ik naar en dokter en hou ik rekening met de ziekte.
Als ik een ziekte heb, dan is het juist onverstandig om een beeld van jezelf te creeeren dat je top gezond bent.
Liever leven in een leugen? Dan de realiteit onder ogen zien en er wat aan te doen?

Het grote probleem dat jij zult hebben met deze gedachte is: wie ben ik nou om te zeggen dat jij ziek ben? Dat jij een zondaar bent?
Ik, heb natuurlijk geen enkele recht om vingertjes te gaan wijzen en diagnoses te stellen uit mijzelf.
Maar God zegt het. Door onze interne compas en via de bijbel, Zijn woord. Ieder mens heeft een innerlijke compas, moraliteit. Stelen, liegen, haat, hebzucht, godslastering. We weten dat het tegen de wil van onze schepper is, doordat Hij in ons dat innerlijke compas heeft geplaatst.

Het slechte nieuws is dat wij zondaren zijn.
Maar het goede nieuws is dat God van ons houdt en ons een uitweg biedt doordat Hij Zijn Zoon heeft opgeofferd, zodat iedereen die in Jezus Christus gelooft gered zal zijn voor de gevolgen van zijn zondes.

Jezelf als zondaar zien is niet jezelf kleineren of jezelf in kwaad daglicht zetten. Of jezelf minderwaardig vinden.
Jezelf als zondaar zien biedt juist een perspectief, dat je inziet dat je God de rug toe hebt gekeerd. Maar dat God ons ook een kans biedt om terug te keren en dat Hij ons van harte zal ontvangen. Die liefde, wow!

hopper

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2020, 10:46
hopper schreef:
02 aug 2020, 10:35
Piebe Paulusma schreef:
Arrogantie is niet een van de zeven wijsheden.
Waarom is het arrogant om toe te geven dat ik veel weet?
Ik zeg toch ook niet dat het arrogant is dat je gelooft?
Wij zijn beiden precies het tegenovergestelde van elkaar.
En als jij er tevreden mee bent, ben ik dat ook!

Plaats reactie