Vraag aan gelovigen.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Atheist2
Man/Vrouw: M

Re: Vraag aan gelovigen.

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef:
01 aug 2020, 23:48
Off-topic. Gaarne ophouden je stokpaardje te berijden. Dat doe je maar op freethinker.
Dus dit is offtopic?

Jij beweerde dat Paulus door een adder gebeten was, dus als ik offtopic ben dan jij ook. Of kun je niet tegen kritiek? Alle geloven hebben leiders die wonderen deden of waar iets wonderbaarlijks mee gebeurde. Dat tegen de natuur inging. Maar alleen op papier, in het echte leven ligt het een stuk gecompliceerder.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 00:35
Christenen worden vaak ook niet serieus genomen. Jezus werd ook niet serieus genomen, daarom hingen ze Hem ook aan het kruis.
Je vraag is toch eigenlijk, hoe kun je dan erin geloven zonder bewijs? Hoe geloof je in Jezus zonder dat je hem ooit hebt gezien?
Goede vraag hoor.

Waar een product is, daar is een ontwerper en producent.
Waar een boek is, daar is een schrijver en een uitgever.
Waar leven is, daar is een schepper. God, die buiten tijd en ruimte leeft, de enige die altijd bestaat en niet geschapen is.
Zo begon mijn zoektocht naar God, die alles geschapen heeft.
Ben je misschien een alpha cursus gelovige? Die menen dit namelijk precies zo..

Maar waarom geloof je in God die buiten tijd en ruimte leeft, maar geloof je niet dat DNA uit zichzelf na miljoenen jaren kan ontstaan?
Tevens is het een grote stap van geloof in een God die buiten tijd en ruimte leeft naar de joodse God die zijn offert om mensen te redden. Sterker nog, een God die buiten tijd en ruimte staat is niet zo kinderlijk dat zonder bloedvergieten geen vergeving kan komen. De joodse god bestaat zeker niet buiten tijd en ruimte. Dus de christelijke ook niet.

Als mensen redeneren dat niets uit het niet kan bestaan, maar die redenatie voor hun God ineens niet laten gelden weet je dat er iets niet klopt.

HJW

Bericht door HJW »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 10:47
Je weet dus niet zeker of mijn claim onjuist is. Je gelooft dat het onjuist is. Gebaseerd op het logisch nadenken.
Als het alleen aan mijzelf lag, bleef ik inderdaad steken op dat ik geloof. Ik geloofde dat Jezus de waarheid is, maar God liet mij weten dat het waar was. Door Zijn woorden en door de Heilige Geest. Dat jij in het verleden christenen bent tegengekomen met valse doctrines of valse beweringen over de Heilige Geest... laat ik maar zeggen:"de uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie op de resultaten van vandaag".
Tja.....iedereen die iets anders gelooft dan jij gelooft valse doctrines. Alleen jouw visie is door de Heilige Geest ingegeven.
Anderen zeggen exact hetzelfde over jou. Weet je HJW, God heeft het mij laten weten. Dat Wesley valse doctrines aanhangt en valse beweringen doet over de Geest.
En zo bevechten jullie elkaar en als toeschouwer komt dan heel bijzonder over.
Als ik een ziekte heb, dan is het juist onverstandig om een beeld van jezelf te creeeren dat je top gezond bent.
Liever leven in een leugen? Dan de realiteit onder ogen zien en er wat aan te doen?
Een hoop “als-en”.
Als je niet ziek bent heb je geen dokter nodig. Het is dan erg onverstandig om medicijnen te gaan slikken.
Je gaat ervan uit dat iedereen ziek is, maar dat is een aanname. Uitgaande van een negatief mensbeeld.
Mijn zienswijze is dat je helemaal niet ziek bent en dat je je die ziekte hebt laten aanpraten.
Maar God zegt het. Door onze interne compas en via de bijbel, Zijn woord. Ieder mens heeft een innerlijke compas, moraliteit. Stelen, liegen, haat, hebzucht, godslastering. We weten dat het tegen de wil van onze schepper is, doordat Hij in ons dat innerlijke compas heeft geplaatst.
Het staat in een boek wat jij gelooft. Daarin staat dat God dat zegt. Het is feitelijk een constante cirkelredenering.
Het slechte nieuws is dat wij zondaren zijn.
Dat is een aanname.
Jezelf als zondaar zien biedt juist een perspectief, dat je inziet dat je God de rug toe hebt gekeerd.
Het is niet zozeer het juiste perspectief, het is het klassiek christelijke perspectief waar jij in gelooft.
Je onderbouwt het eigenlijk alleen met: God heeft het mij gezegd.
En iedereen die iets anders zegt hangt een valse doctrine aan.
Zo heb je natuurlijk altijd gelijk en is een discussie onmogelijk.
Anderen met andere visies zeggen hetzelfde over jou.
Die liefde, wow!
Grappig.....zodra het over Onvoorwaardelijke Liefde gaat vind je het corrupt.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
02 aug 2020, 10:52
Waarom is het arrogant om toe te geven dat ik veel weet?
Ik zeg toch ook niet dat het arrogant is dat je gelooft?
Wij zijn beiden precies het tegenovergestelde van elkaar.
En als jij er tevreden mee bent, ben ik dat ook!
Please, niet steeds dezelfde termen gebruiken en er andere bedoelingen mee hebben. Zoals je hebt met christendom. Daar gebruik je ook steevast dezelfde termen maar je bedoelt iets anders. En nu ook met het woordje arrogant. Als je in de dikke van dale kijkt dan zie je bij arrogant "met een te hoge dunk van zichzelf; = verwaand".. En dat is het precies als je stelt dat je niks gelooft maar veel weet.

Vooral als blijkt dat je in feite bijna niks weet en stelselmatig erop gewezen word (maar dit negeer je, want je negeert kritiek).

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

HJW schreef:
02 aug 2020, 11:41
Het is niet zozeer het juiste perspectief, het is het klassiek christelijke perspectief waar jij in gelooft.
Je onderbouwt het eigenlijk alleen met: God heeft het mij gezegd.
En iedereen die iets anders zegt hangt een valse doctrine aan.
Zo heb je natuurlijk altijd gelijk en is een discussie onmogelijk.
Anderen met andere visies zeggen hetzelfde over jou.
Wesley is de moderne Paulus. Die stelde ook "God heeft het mij gezegd en mensen die anders menen zijn vals".

Probleem voor Wesley is dat de moderne mens kritischer is als er beweert wordt "God zegt mij dit en dat". Over een poosje doet de mens Paulus ook bij het oud papier.

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 aug 2020, 11:42
hopper schreef:
02 aug 2020, 10:52
Waarom is het arrogant om toe te geven dat ik veel weet?
Ik zeg toch ook niet dat het arrogant is dat je gelooft?
Wij zijn beiden precies het tegenovergestelde van elkaar.
En als jij er tevreden mee bent, ben ik dat ook!
Please, niet steeds dezelfde termen gebruiken en er andere bedoelingen mee hebben. Zoals je hebt met christendom. Daar gebruik je ook steevast dezelfde termen maar je bedoelt iets anders. En nu ook met het woordje arrogant. Als je in de dikke van dale kijkt dan zie je bij arrogant "met een te hoge dunk van zichzelf; = verwaand".. En dat is het precies als je stelt dat je niks gelooft maar veel weet.

Vooral als blijkt dat je in feite bijna niks weet en stelselmatig erop gewezen word (maar dit negeer je, want je negeert kritiek).

Arrogantie ziet arrogantie.....
De waarheid beminnen betekent de leegte verdragen, en dus de dood aanvaarden. (Simone Weil)

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 11:50
En trol ziet trok
En antisemiet ziet antisemiet
En dorpsgek ziet dorpsgek

Ook jij probeert je telkens te verheffen boven alle anderen.
Ach die anderen.....ze geloven.
Maar ik.....ik WEET !
Ook jij hebt dus moeite om overtuigingen en weten uit elkaar te houden.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 aug 2020, 11:57
hopper schreef:
En trol ziet trok
En antisemiet ziet antisemiet
En dorpsgek ziet dorpsgek

Ook jij probeert je telkens te verheffen boven alle anderen.
Ach die anderen.....ze geloven.
Maar ik.....ik WEET !
Ook jij hebt dus moeite om overtuigingen en weten uit elkaar te houden.

Om te weten dient men het veld van overtuigingen te verlaten.
De waarheid beminnen betekent de leegte verdragen, en dus de dood aanvaarden. (Simone Weil)

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
Dat zeg je steeds. Maar elders zeg je weer dat Trump een narcist is, en als mensen dit niet zien dat het aan die mensen ligt. Dus wat is het nou?
Mogen anderen wel beoordeeld worden, maar als jij beoordeelt wordt dan ligt het aan de ander?

Mensen die stellen te geloven kunnen nederig zijn, mensen die beweren te weten zijn arrogant.

En niemand ontstijgt het veld der overtuigingen. Zo werken onze hersenen nou eenmaal, deal with it.

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 aug 2020, 12:09

En niemand ontstijgt het veld der overtuigingen. Zo werken onze hersenen nou eenmaal, deal with it.
Dat is jouw geloof, daarom ben je ook atheïst. Maar je kunt mij niet jouw geloof verwijten.

hopper

Bericht door hopper »

Dat zeg je steeds. Maar elders zeg je weer dat Trump een narcist is, en als mensen dit niet zien dat het aan die mensen ligt. Dus wat is het nou?
Mogen anderen wel beoordeeld worden, maar als jij beoordeelt wordt dan ligt het aan de ander?

Een narcist ziet zichzelf gespiegeld in de wereld. Trump is daar een mooi voorbeeld van. Zou de arme man zelfkennis hebben, dan zou hij weten dat de spiegel leeg is. Maar ego (narcisme is een mega-ego) ziet altijd zichzelf gespiegeld in de wereld. Vandaar ego ziet ego.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 11:59
Uiteraard. En jij hebt die overtuiging.....

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 aug 2020, 12:36
hopper schreef:
02 aug 2020, 11:59
Uiteraard. En jij hebt die overtuiging.....
Weer niet begrepen. Het veld van overtuigingen verlaten kan geen overtuiging zijn.
Het is de inkering in het innerlijke van de mens. De weg van Jezus, Rumi, Boeddha, Plotinus e.v.a.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 10:18
.........
In de vraag die je stelt zit een vooronderstelling dat het leven uit het niets kan ontstaan. Maar om toch je vraag te beantwoorden. Als de mens zelf uit dood materiaal leven kan scheppen, dan valt het hele christendom als een kaartenhuis in elkaar.
Ook een vraag aan jouw, mocht je bewijs zien dat de God van Abraham de echte enige God is. Zou je dan Jezus Christus willen volgen?
Wat bedoel je met JC volgen?

hopper

Bericht door hopper »

Wachten op God, Bijleveld 2014

Toepasselijk citaat: De kostbaarste waarden moet men niet zoeken, ze moeten worden afgewacht.
In God geloven (christenen) of niet-geloven (atheïsten) is zinloos.
Wacht het gewoon maar af. Alleen liefde ziet wat onzichtbaar is.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 12:45
Weer niet begrepen. Het veld van overtuigingen verlaten kan geen overtuiging zijn.
Het is de inkering in het innerlijke van de mens. De weg van Jezus, Rumi, Boeddha, Plotinus e.v.a.
Ik snap je heel goed. We hebben Jezus, Rumi en Hopper.
Je geeft aan dat Trump een narcist is (mega-ego).
Narcist ziet narcist ?
Mega ego ziet mega ego ?
Laatst gewijzigd door HJW op 02 aug 2020, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 aug 2020, 12:52
hopper schreef:
02 aug 2020, 12:45
Ik snap je heel goed. We hebben Jezus, Rumi en Hopper.
Alleen heb jij niks aan Jezus, Rumi en Hopper. Zoek geen tweedehands wijsheid, maar eerstehands wijsheid.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 12:54

Alleen heb jij niks aan Jezus, Rumi en Hopper. Zoek geen tweedehands wijsheid, maar eerstehands wijsheid.
Dan heeft het geen enkele zin Rumi te citeren.

HJW

Bericht door HJW »

Wesley schreef:
02 aug 2020, 10:18
Ook een vraag aan jouw, mocht je bewijs zien dat de God van Abraham de echte enige God is. Zou je dan Jezus Christus willen volgen?
Vraagje aan jou:
Mocht je bewijs zien dat de God van Mohammed de enige echte God is, zou je dan Allah en Mohammed willen volgen ?

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 aug 2020, 12:56
hopper schreef:
02 aug 2020, 12:54

Dan heeft het geen enkele zin Rumi te citeren.
Dat heeft het ook niet. Ik doe dat ook alleen voor mijzelf, niet om anderen te plezieren.
Mocht er toevallig iemand mee drinken uit zijn beker van wijsheid dan zij dat zo.
Wie met het innerlijke bezig is, is niet met anderen bezig.

Of zoals Rumi zegt: vroeger was ik slim en wilde ik de wereld veranderen. Nu ben ik wijs en verander ik mijzelf.....

hopper

Bericht door hopper »

Nog een paar toepasselijke citaten van Simone Weil :

-De liefde voor datgene wat buiten het zichtbare christendom staat, houdt mij buiten de Kerk.

-God legt een heel klein zaadje in ons en gaat dan heen. Vanaf dat tijdstip hebben wijzelf, noch God iets anders te doen dan te wachten. Wij moeten alleen maar onze toestemming, ons jawoord, blijven beamen.

-Onze Vader woont in het verborgene. De liefde gaat niet zonder schroom te werk. Het echte geloof bevat een grote bescheidenheid ten opzichte van zichzelf. Het is een geheim tussen God en ons, waaraan wij zelf part noch deel hebben.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 12:59
Dat heeft het ook niet. Ik doe dat ook alleen voor mijzelf, niet om anderen te plezieren.
Soort zelfbevrediging dus. Eigenlijk zou je het net zo goed thuis op een stukje papier kunnen zetten.
Mocht er toevallig iemand mee drinken uit zijn beker van wijsheid dan zij dat zo.
Tuurlijk niet. Want wat moet ik met tweedehands wijsheid ?
Dus jij bent niet met Trump en Piebe bezig ?
Trol ziet trol ?
Antisemiet ziet antisemiet ?
Narcist ziet narcist ?

Je spreekt jezelf wel heel erg vaak tegen.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 aug 2020, 13:05
hopper schreef:
02 aug 2020, 12:59
Soort zelfbevrediging dus. Eigenlijk zou je het net zo goed thuis op een stukje papier kunnen zetten.
Tuurlijk niet. Want wat moet ik met tweedehands wijsheid ?
Dus jij bent niet met Trump en Piebe bezig ?
Trol ziet trol ?
Antisemiet ziet antisemiet ?
Narcist ziet narcist ?

Je spreekt jezelf wel heel erg vaak tegen.

Jij bent degene die reflecteren een 'dooddoener' vind. Ik neem dat niet-reflecteren serieus. Het is het ego wat graag reflecteert en zo zichzelf kenbaar maakt. Ego doet maar, ik ben mijn geloof in ego verloren...

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 13:16
Jij bent degene die reflecteren een 'dooddoener' vind. Ik neem dat niet-reflecteren serieus. Het is het ego wat graag reflecteert en zo zichzelf kenbaar maakt. Ego doet maar, ik ben mijn geloof in ego verloren...
Iedereen reflecteert behalve jij ?
Als iemand iemand een ego iets noemt, dan spring jij erop met ego ziet ego.
Als jij iemand een narcist noemt, is dat dan de narcist die de narcist ziet ?
Als jij iemand een dorpsgek noemt, is dat dan de dorpsgek die de dorpsgek ziet ?
Als jij iemand een antisemiet noemt, is dat dan de antisemiet die de antisemiet ziet ?

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
02 aug 2020, 10:45
Omdat alles vervuld is dat geschreven staat in het OT (Luk. 21:22) in de dagen van de apostelen. En Paulus deed niks anders uit het OT citeren en het op de eindtijd betrekken waarin zij leefden. In de online Statenvertaling staan de verwijzingen er allemaal bij.

Dus waarom is een claim heden te dage falsifieerbaar? Simpelweg vanwege de tijd waarin we leven.
Ik zie het anders, maar het is iig een consistent verhaal !!
Hoe zie jij dat als preterist trouwens ?
Blijft de aarde eindeloos doordraaien met de huidige omstandigheden ?
Of komt er een eindtijd zonder de fysieke wederkomst ?
Of......?

Plaats reactie