Vraag aan gelovigen.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Atheist2
Man/Vrouw: M

Re: Vraag aan gelovigen.

Bericht door Atheist2 »

Storm schreef:
02 aug 2020, 23:22
Jammer dat Mart er niet is kon hij weer wat ad honimens melden. Heb je nog wat te vragen aan gelovigen atheist2, of inhoudelijke gesprekken? Dit topic is; vragen aan gelovigen of aan niet of anders gelovigen.
Dus mijn ad honimen is wel een probleem, die van Piebe en anderen niet? Beetje meten met twee maten?
Doet me denken aan de christelijke partijen die wel tegen discriminatie van gelovigen zijn, maar die tegelijkertijd toestaan dat christelijke scholen scholieren afwijzen omdat ze niet gelovig zijn. Maar dat terzijde.

Mijn vraag aan Atheist 2; zou jij de vragen die Christiaan stelt in het topic; zelfbeschikking eigen lichaam, misschien willen invullen?
Ik zal eens kijken. En het antwoord zal je misschien verbazen, want ik ben niet een typische atheist maar een spirituele.
Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

Atheist2,
Nee van ons allen is het een probleem, maar ik merk dat zij al tegengas genoeg krijgen. :)
En ik begrijp niet dat jij alleen maar komt om kritiek te hebben op DE christenen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
callista

Bericht door callista »

@Atheïst
Volgens mij ben jij toch ook gelovig geweest?
Je bent ook goed bekend met de Bijbel ...
Je hebt het misschien al eens verteld......zo ja, wat veroorzaakte de ommekeer ?
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik vermoed dat Atheist2 van protestantse komaf is.
No comment
Petra

Bericht door Petra »

Ik heb nog wat vragen :)

Wesley schreef:
02 aug 2020, 09:53
... Maar het is niet de daad, maar tegen wie wij die daad begaan dat het ernstig maakt.

Als ik tegen mijn broer lieg.
Als ik tegen mijn ouders lieg.
Als ik tegen de wijkagent lieg.
Als ik tegen de rechtbank/overheid lieg.
Als ik tegen de koning lieg.
Als ik tegen een almachtige heilige God lieg.
Hoe hoger de autoriteit, des te ernstiger het vergrijp. God is de allerhoogste. Er is niets hoger dan God.

Pas als ik inzie dat ik ziek ben, zal ik weten dat ik een dokter nodig heb.
Nou heb ik ook nogal een hekel aan liegen.
Dus vroeg ik me af toen ik deze reactie las hoe erg het vergrijp is als een homoseksueel over de eigen geaardheid liegt.
Zou het liegen oftewel -in de kast blijven zitten- van homoseksuelen een ernstige zonde zijn?
Zou de 'dokter' kunnen helpen om er niet over te (hoeven) liegen? :idea:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

callista schreef:
03 aug 2020, 20:31
@Atheïst
Je hebt het misschien al eens verteld......zo ja, wat veroorzaakte de ommekeer ?
Jep,

jep,

de ommekeer kwam toen ik met ongelovige collega's en vrienden ging discussiëren. Tevens vond ik het al verschrikkelijk dat zij in de hel kwamen en ik en mijn groep toevallig in de hemel. Toen ben ik wetenschappelijke boeken gaan lezen, en ik heb veel tot God gebeden. Hij zei me dat Hij niet bestond. Dus dat was het :clown:
Piebe Paulusma schreef:
03 aug 2020, 23:31
Dat klopt.. Maar wat heeft dat precies met mijn niet meer geloof te maken? RK-ers vallen ook genoeg van hun geloof.
Storm schreef:
03 aug 2020, 18:37
Atheist2,
Nee van ons allen is het een probleem, maar ik merk dat zij al tegengas genoeg krijgen. :)
En ik begrijp niet dat jij alleen maar komt om kritiek te hebben op DE christenen.
Misschien zou je dan mijn bijdragen wat beter kunnen lezen? Ik heb het vaak genoeg opgenomen voor gelovigen, bijvoorbeeld als Hopper weer eens schreef dat hij Jezus volgde en de christenen niet. Die zouden de bijbel eens wat beter moeten lezen of zo..

Als mensen foute dingen beweren dan zeg ik er wat van. Vooral als ze andere geloven of sektes belachelijk maken, terwijl hun eigen geloof ook niet deugd.
Storm

Bericht door Storm »

@Atheist,
Dan spijt me het dat mij dat niet opgevallen is. En ik weet dat je gelovig bent geweest, ook nog uit de FT tijd. Kom je uit een gelovig nest of kwam dat later op je pad?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
callista

Bericht door callista »

Atheist2 schreef:
04 aug 2020, 21:46
callista schreef:
03 aug 2020, 20:31
@Atheïst
Jep,

jep,

de ommekeer kwam toen ik met ongelovige collega's en vrienden ging discussiëren. Tevens vond ik het al verschrikkelijk dat zij in de hel kwamen en ik en mijn groep toevallig in de hemel.
Toen ben ik wetenschappelijke boeken gaan lezen, en ik heb veel tot God gebeden.
Hij zei me dat Hij niet bestond.
Dus dat was het :clown:
Duidelijk. :thumb1: ..dankjewel :flower1:
Tin

Bericht door Tin »

Wesley schreef:

Ik heb islam en boeddhisme zeker bekeken. Ik ben opgegroeid in een cultuur waar boeddhisme een grote rol heeft gespeeld.
Dat klinkt interessant.
Ik ken verschillende mensen met boeddhistische achtergrond die overgegaan zijn naar christendom.
Enerzijds vind ik dat vreemd, omgekeerd lijkt mij het logischer. Anderzijds, het huis-tuin en keuken boeddhisme kennende, kan ik me ook wel weer voorstellen dat men iets nieuws wil.
Wat was voor jou de reden?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Piebe Paulusma

Atheist2 schreef:
04 aug 2020, 21:46
Piebe Paulusma schreef:
03 aug 2020, 23:31
Dat klopt.. Maar wat heeft dat precies met mijn niet meer geloof te maken? RK-ers vallen ook genoeg van hun geloof.
Op Freethinker zitten meer ex-protestanten dan ex-katholieken. Protestantisme leidt tot atheïsme.
No comment
Piebe Paulusma

Petra schreef:
04 aug 2020, 01:31

Wesley schreef:
... Maar het is niet de daad, maar tegen wie wij die daad begaan dat het ernstig maakt.

Hoe hoger de autoriteit, des te ernstiger het vergrijp. God is de allerhoogste. Er is niets hoger dan God.

Dus vroeg ik me af toen ik deze reactie las hoe erg het vergrijp is als een homoseksueel over de eigen geaardheid liegt.
Zou het liegen oftewel -in de kast blijven zitten- van homoseksuelen een ernstige zonde zijn?
Ik vind het wel een sterk punt van Wesley.
No comment
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Storm schreef:
04 aug 2020, 22:20
@Atheist,
Dan spijt me het dat mij dat niet opgevallen is. En ik weet dat je gelovig bent geweest, ook nog uit de FT tijd. Kom je uit een gelovig nest of kwam dat later op je pad?
Ik kom uit een heel erg gelovig nest, de kitten zijn dat nog steeds. Allemaal.
Wel bij verschillende demonaties, gereformeerd vrijgemaakt, evangelisch, zwarte kousenband.
Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
04 aug 2020, 01:31

Wesley schreef:

Een ernstige zonde als in een jammerlijk gemiste kans.
Als de coming-out moeiteloos zou verlopen, zou ik al op mijn 12e seks gehad kunnen hebben.
Nu 'pas' met 20 jaar.

Ik ken mensen die pas na hun 40e uit de kast komen.

Een huisarts kan dit bespreekbaar maken met jongeren vanaf 10 jaar, in een consult zonder ouders erbij.
Met de nodige voorlichting.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 aug 2020, 13:16
Jij bent degene die reflecteren een 'dooddoener' vind. Ik neem dat niet-reflecteren serieus. Het is het ego wat graag reflecteert en zo zichzelf kenbaar maakt. Ego doet maar, ik ben mijn geloof in ego verloren...
Hierop heb ik gereageerd met:
Iedereen reflecteert behalve jij ?
Als iemand iemand een ego iets noemt, dan spring jij erop met ego ziet ego.
Als jij iemand een narcist noemt, is dat dan de narcist die de narcist ziet ?
Als jij iemand een dorpsgek noemt, is dat dan de dorpsgek die de dorpsgek ziet ?
Als jij iemand een antisemiet noemt, is dat dan de antisemiet die de antisemiet ziet ?
Ben wel benieuwd naar jouw antwoord hierop.
hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
06 aug 2020, 08:42
hopper schreef:
Jij bent degene die reflecteren een 'dooddoener' vind. Ik neem dat niet-reflecteren serieus. Het is het ego wat graag reflecteert en zo zichzelf kenbaar maakt. Ego doet maar, ik ben mijn geloof in ego verloren...
Als jij iemand een dorpsgek noemt, is dat dan de dorpsgek die de dorpsgek ziet ?
Als jij iemand een antisemiet noemt, is dat dan de antisemiet die de antisemiet ziet ?
Mijn antwoord er op is dat ik in de jaren 80 heb ontdekt wat er gebeurd als ik niet reflecteer.
Dat is een ontwikkelingsweg van jaren geweest welke volgde.
Als je namelijk in een conflict zit en je reflecteert niet op de ander, dan merkt de ander dat op.
(Waarschijnlijk op onbewust niveau.) De ander ontploft zo'n beetje van woede.
Het is een wijze waarop ik stoïcisme heb ontwikkelt, wat vervolgens weer een spirituele ontwikkeling in gang heeft gezet.
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
06 aug 2020, 13:16
Mijn antwoord er op is dat ik in de jaren 80 heb ontdekt wat er gebeurd als ik niet reflecteer.
Als je namelijk in een conflict zit en je reflecteert niet op de ander, dan merkt de ander dat op.
Het is een wijze waarop ik stoïcisme heb ontwikkelt, wat vervolgens weer een spirituele ontwikkeling in gang heeft gezet.
Dat is een ontwijkend antwoord.
Als iemand roept: dat is een eikel, dan zeg jij gelijk: eikel ziet eikel.

Zelf zie je van allerlei zaken: narcist, dorpsgek, trol, antisemiet.
Dan zou dan toch ook gelden: antisemiet ziet antisemiet.
Maar blijkbaar geldt dat voor jou niet en dat wekt op zijn minst de indruk dat je met twee maten meet.
hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
06 aug 2020, 13:30

Dat is een ontwijkend antwoord.
Als iemand roept: dat is een eikel, dan zeg jij gelijk: eikel ziet eikel.

Zelf zie je van allerlei zaken: narcist, dorpsgek, trol, antisemiet.
Dan zou dan toch ook gelden: antisemiet ziet antisemiet.
Maar blijkbaar geldt dat voor jou niet en dat wekt op zijn minst de indruk dat je met twee maten meet.
Het is altijd de mens zelf die met een maat meet. Het is de maat zelf welke het ego bepaalt.
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
06 aug 2020, 13:42
Het is altijd de mens zelf die met een maat meet. Het is de maat zelf welke het ego bepaalt.
Allemaal ontwijkende antwoorden.
Bij anderen ben je heel strikt, bij jezelf ben je heel ontwijkend.
Helder.

Voor de goede orde: je ideeen zijn bij tijd en wijle best interessant, alhoewel ook nog wel eens behoorlijk abstract.
Wat me opvalt is dat je praktijk nogal erg afwijkt van je theorie.
Je gedragingen laten iets heel anders zien dan wat je predikt.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
06 aug 2020, 13:42

Met andere woorden: Als jij Trump een narcist noemt dan ligt het niet aan Trump maar aan jou? Dus ben jij in feite een narcist?
Maria K

Bericht door Maria K »

hopper schreef:
06 aug 2020, 13:16
HJW schreef:
06 aug 2020, 08:42
hopper schreef:
Begrijp ik het goed wat je hier schrijft?
Dus het is een verweer wat je jezelf hebt aangeleerd, voor als je in een conflict geen verweer had?
Daarmee sloeg je alle argumenten van je opponent weg en kon je zelf verder rustig blijven?
En dat pas je nu ook toe?
Wil je de ander dan nu ook laaiend krijgen?

Van wat daarna verder volgde, je spirituele interesse en ontwikkeling, heb ik steeds een stil vermoeden gehad waarom dat zo was. Versterkt door af en toe een opmerking, waarbij ik tussen regels door kon lezen.
En een repeterend gedrag wat ik zag en zie, als je wat meer onzeker bent.
Nu wordt dat meteen ook duidelijker, dat je als het gesprek anders verloopt dan gewenst, je opnieuw terug grijpt en het proberen je vast te houden aan het spoor, wat ooit zo goed werkte voor jou en je eigen stabiliteit.

Maar als je nu al deze jaren opnieuw beziet, de oorzakelijkheid en de gevolgen, ook voor jouw eigen ontwikkeling en groei, zou je dat dan ook opnieuw zo kunnen bezien met de wetenschap van nu?
Je hebt zoveel geleerd en bent zo gegroeid in persoonlijkheid.
Wat vroeger een uiterste noodzaak voor jezelf was om het geestelijk te redden en nu, nu je tot op zeer grote hoogte een stuk stabieler bent, hoogst wsl. helemaal niet meer nodig hebt.
THOMAS EVANGELIE: Wie het Al kent, maar niet zichzelf weet niets.
hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
06 aug 2020, 14:45

Dus het is een verweer wat je jezelf hebt aangeleerd, voor als je in een conflict geen verweer had?
Daarmee sloeg je alle argumenten van je opponent weg en kon je zelf verder rustig blijven?

Van wat daarna verder volgde, je spirituele interesse en ontwikkeling, heb ik steeds een stil vermoeden gehad waarom dat zo was. Versterkt door af en toe een opmerking, waarbij ik tussen regels door kon lezen.
Nu wordt dat meteen ook duidelijker, dat je als het gesprek anders verloopt dan gewenst, je opnieuw terug grijpt en het proberen je vast te houden aan het spoor, wat ooit zo goed werkte voor jou en je eigen stabiliteit.

Maar als je nu al deze jaren opnieuw beziet, de oorzakelijkheid en de gevolgen, ook voor jouw eigen ontwikkeling en groei, zou je dat dan ook opnieuw zo kunnen bezien met de wetenschap van nu?
Wat vroeger een uiterste noodzaak voor jezelf was om het geestelijk te redden en nu, nu je tot op zeer grote hoogte een stuk stabieler bent, hoogst wsl. helemaal niet meer nodig hebt.
Ik heb niet zozeer iets geleerd, maar iets afgeleerd. Hetgeen een ander resultaat geeft in conflicten.
Ik speel altijd op de helft van de ander, om in voetbaltermen te spreken.
Het is dus niet zo dat ik geen (verbaal) verweer heb, maar ook een inzien dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is.
Dat een ander laaiend wordt is een bijproduct, dat zie je pas als je het reflecteren afleert.
Het is geen kwestie van 'laaiend willen krijgen', dat doet de ander die wél reflecteert.

Het heeft dus niet te maken met zeker of onzeker, het resulteert in een afwezigheid van de conflict-modus.
Geen terug grijpen, want waarom zou ik ooit nog terug gaan naar de conflict modus?
Een pacifistische houding is er altijd al in mij geweest: lichamelijk geweld, daar doe ik niet aan.
Ik heb die pacifistische houding alleen uitgebreid naar het geestelijk domein.
Het is de wijze waarop ik onvoorwaardelijke liefde heb gevonden, zodoende dacht ik dat het HJW wel zou aan spreken.
Maar dat bleek niet het geval. Hetgeen uiteraard geen enkel probleem is.
Zonder reflectie is er maar zelden een probleem. Ik weet nu dat het het Adam-bewustzijn is wat reflecteert en zich daar niet van bewust is.
HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
06 aug 2020, 15:11
Het is de wijze waarop ik onvoorwaardelijke liefde heb gevonden, zodoende dacht ik dat het HJW wel zou aan spreken.
Maar dat bleek niet het geval.
Je ideeën spreken me wel degelijk aan.
Ik zie alleen een verschil tussen je theorie en praktijk.
Je spreekt mensen aan op zaken die je zelf ook doet. Dat bevraag ik. Zoals de Engelsen zeggen: walk your talk.
En dan begin je vaag en ontwijkend te worden.
En dat constateer ik dan.
hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
06 aug 2020, 16:21
hopper schreef:
Maar dat bleek niet het geval.
Je ideeën spreken me wel degelijk aan.
Ik zie alleen een verschil tussen je theorie en praktijk.
Je spreekt mensen aan op zaken die je zelf ook doet. Dat bevraag ik. Zoals de Engelsen zeggen: walk your talk.
En dan begin je vaag en ontwijkend te worden.
En dat constateer ik dan.
Je oordeel is geheel en al vrij.
Maria K

Bericht door Maria K »

hopper schreef:
Maria K schreef:
06 aug 2020, 14:45

Ik heb niet zozeer iets geleerd, maar iets afgeleerd. Hetgeen een ander resultaat geeft in conflicten.
Dat schreef je al. Dat je dat in de jaren 80 had ontdekt.
Als je bij ander gedrag andere resultaten ziet en daarop je denken en gedrag aanpast, noem ik dan wat geleerd hebben. ;)
Dat is inherent aan een leerproces.
Het is dus niet zo dat ik geen (verbaal) verweer heb, maar ook een inzien dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is.
Dat een ander laaiend wordt is een bijproduct, dat zie je pas als je het reflecteren afleert.
Het is geen kwestie van 'laaiend willen krijgen', dat doet de ander die wél reflecteert.
Een bijprodukt. :shock:
Het gevoel van de ander als reactie op wat jij tegen hem zegt is slechts een bijprodukt. :o
Ga je dat zo zien, als je hetgeen de ander inbrengt niet tot je door laat dringen of van je af laat glijden of gewoon teruggooit?

Je ging in de beschrijving ervan uit dat je in een conflict zat met de ander. En dat is waar ik op in ga.
Daar ben je zelf dan toch wel onderdeel in.
Waar bestond dat dan uit?

Jij reflecteert niet, maw. je reageert daar niet op en/of je gaat er niet op in.
De ander wordt laaiend.
Waarom zou dat dan zijn, denk je?
Of zei je toen ook al iets als: Boosheid ziet boosheid."?
Het heeft dus niet te maken met zeker of onzeker, het resulteert in een afwezigheid van de conflict-modus.
Geen terug grijpen, want waarom zou ik ooit nog terug gaan naar de conflict modus?
Met teruggrijpen bedoel ik naar het niet reflecteren, wat je schreef toen geleerd te hebben.
Jij ontweek zo de conflict modus, maar liet de ander in een toestand die hem laaiend maakte,'
Dat is toch wat je schreef en ik eruit begrijp?
Ik heb die pacifistische houding alleen uitgebreid naar het geestelijk domein.
Maar dat bleek niet het geval. Hetgeen uiteraard geen enkel probleem is.
Zonder reflectie is er maar zelden een probleem. Ik weet nu dat het het Adam-bewustzijn is wat reflecteert en zich daar niet van bewust is.
Ook nu weer herken ik dit soort antwoord.
Een repeterend vervallen weer in opperste onduidelijkheid als het wat moeilijk lijkt te worden.

Ik zie, dat HJW exact voorspelbaar reageert.
Volkomen logisch en te begrijpen.
Je ontwijkt niet alleen een conflict, maar je roept het juist op, door stellingen te poneren, geen goede uitleg en argumenten te geven en daarna alles wat er wordt gezegd wordt te retourneren met een soort:
"Wat je zegt ven je zelf."

En dat is echt wel om zeer verbaasd over te zijn, als je denkt dat je serieus met iemand in gesprek denkt te zijn.
En dan is er niet eens een conflict.
THOMAS EVANGELIE: Wie het Al kent, maar niet zichzelf weet niets.
HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
06 aug 2020, 16:31

Je oordeel is geheel en al vrij.
Als jij Trump een narcist noemt, ben jij dan een narcist die de narcist ziet ?
Plaats reactie