Het bedrog van de evolutieleer

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Het bedrog van de evolutieleer

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
09 nov 2020, 21:22
Jerommel schreef:
09 nov 2020, 19:39
Politieke correctheid is fascisme verkleed als goede manieren.
Dat zei je elders ook ja.. Maar heb je hier nog bewijzen voor? Of ga je dingen roepen in de hoop dat we jou negeren zodat je tegen jouw vriendjes kan beweren dat je waarschijnlijk gelijk hebt?
Mensen die als tegenargument telkens om "bewijzen" zeuren zijn doorgaans te bedonderd om zelf hun ogen open te doen.

Het was trouwens een citaat van George Carlin (maar dan vertaald).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

EdVaessen schreef:
09 nov 2020, 18:33
Inktvlam schreef:
11 aug 2020, 16:45
Je kunt geen computers, robots en machines bouwen zonder plan en zonder intelligentie.
Mens en dier en de hele natuur zijn nog vele malen gecompliceerder dan machines. Je komt vanzelf uit bij God.
Ik ontwaar een fout in deze redenering.
Een aspect van computers, robots en machines is complexiteit.
Een aspect van mens en dier en de hele natuur is ook complexiteit.
Maar omdat computers, robots en machines door intelligente wezens (wij) zijn gemaakt, wil dat niet zeggen dat mens en dier en de hele natuur ook door een intelligent wezen (God) moeten zijn gemaakt.

Dat zaken een of meer eigenschappen delen wil niet zeggen dat ze alle eigenschappen moeten delen.
Dat zul je dan moeten bewijzen dat je gecompliceerde functionele machines kunt bouwen zonder een intelligentie. Ik ken geen enkel voorbeeld.

“Praktisch alle biochemische systemen, grote en kleine, bestaan uit verschillende onderdelen die geïntegreerd samenwerken en één geheel vormen met een op zichzelf staand doel. Die systemen zijn: fotosynthese, celreplicatie, koolhydraat, eiwit en lipide-metabolisme, het gezichtsvermogen, het immuumsysteem en vele andere systemen. Net als een automotor, kunnen biologische systemen alleen werken nadat ze zijn samengevoegd door iemand die weet wat het uiteindelijke resultaat moet zijn.” (Davis and Kenyon, Of Pandas and People, p. 145).
Zonder de bal kun je niet winnen. (Johan Cruyff)
peda

Bericht door peda »

Inktvlam schreef:
10 nov 2020, 12:11
Dat zul je dan moeten bewijzen dat je gecompliceerde functionele machines kunt bouwen zonder een intelligentie. Ik ken geen enkel voorbeeld.

“Praktisch alle biochemische systemen, grote en kleine, bestaan uit verschillende onderdelen die geïntegreerd samenwerken en één geheel vormen met een op zichzelf staand doel. Die systemen zijn: fotosynthese, celreplicatie, koolhydraat, eiwit en lipide-metabolisme, het gezichtsvermogen, het immuumsysteem en vele andere systemen. Net als een automotor, kunnen biologische systemen alleen werken nadat ze zijn samengevoegd door iemand die weet wat het uiteindelijke resultaat moet zijn.” (Davis and Kenyon, Of Pandas and People, p. 145).
Het is wel zo dat de specifieke dna van een soort, vertaald naar werkzame genen, zonder enige verdere intelligentie de celtypen, weefsels en organen van ieder soort in elkaar kan zetten. Of je moet, niet te bewijzen aannemen, dat achter de genen van seconde op seconde de I D aan het werk is, die datgene doet, wat aan de genen wordt toegeschreven. Een kathedraal bouwen zonder enig menselijk ingrijpen, lukt tot op heden niet, maar de kathedraal van het stoffelijk leven bouwen, het lichaam, lukt wel degelijk door de genen op natuurlijke wijze. De discussie is derhalve niet of er op natuurlijke wijze een kathedraal kan worden gebouwd, maar of de dna behorende bij een soort, zich zonder Intelligentie heeft kunnen structureren tot wat aan volgorde en samenstelling wordt aangetroffen, of niet. Dat is eigenlijk de onherleidbare complexiteit en niet de kathedraal.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

peda schreef:
10 nov 2020, 13:27
Het is wel zo dat de specifieke dna van een soort, vertaald naar werkzame genen, zonder enige verdere intelligentie de celtypen, weefsels en organen van ieder soort in elkaar kan zetten. Of je moet, niet te bewijzen aannemen, dat achter de genen van seconde op seconde de I D aan het werk is, die datgene doet, wat aan de genen wordt toegeschreven. Een kathedraal bouwen zonder enig menselijk ingrijpen, lukt tot op heden niet, maar de kathedraal van het stoffelijk leven bouwen, het lichaam, lukt wel degelijk door de genen op natuurlijke wijze. De discussie is derhalve niet of er op natuurlijke wijze een kathedraal kan worden gebouwd, maar of de dna behorende bij een soort, zich zonder Intelligentie heeft kunnen structureren tot wat aan volgorde en samenstelling wordt aangetroffen, of niet. Dat is eigenlijk de onherleidbare complexiteit en niet de kathedraal.
Dat is natuurlijk een verkeerde voorstelling van zaken. Een computerprogramma kan op een gegeven moment ook zelfstandig allerlei slimme handelingen uitvoeren. Het lijkt net of de computer hartstikke intelligent is. Maar het is duidelijk dat die handelingsbekwaamheid afkomstig is van de programmeur die het allemaal precies zo uitgedacht en geprogrammeerd heeft.
Hetzelfde met levende wezens. Er moet een intelligentie achter zitten die het allemaal uitgedacht heeft om alle processen goed te laten werken. Zonder die intelligentie zou het niet kunnen functioneren.
peda

Bericht door peda »

Inktvlam schreef:
10 nov 2020, 14:32
peda schreef:
10 nov 2020, 13:27
Dat is natuurlijk een verkeerde voorstelling van zaken. Een computerprogramma kan op een gegeven moment ook zelfstandig allerlei slimme handelingen uitvoeren. Het lijkt net of de computer hartstikke intelligent is. Maar het is duidelijk dat die handelingsbekwaamheid afkomstig is van de programmeur die het allemaal precies zo uitgedacht en geprogrammeerd heeft.
Hetzelfde met levende wezens. Er moet een intelligentie achter zitten die het allemaal uitgedacht heeft om alle processen goed te laten werken. Zonder die intelligentie zou het niet kunnen functioneren.
Ik kies met nadruk het voorbeeld van de kathedraal in plaats van een soft-ware programma. De bestaande genen waarover een specifieke soort beschikt zijn instaat om op natuurlijke wijze een kathedraal ( het lichaam ) te bouwen. Dat kan m.i. niet ontkend worden. De onherleidbare complexiteit bestaat niet voor de genen, die bouwen wat de genen bouwen moeten. Wat anders is het met de genenbibliotheek, waarover een specifieke soort beschikt. Ik concentreer mij op de genen bibliotheek. Zonder functionerende genen in mijn beschouwing, geen op natuurlijke wijze gebouwde kathedraal. Maar iedereen mag uiteraard de eigen preferente invalshoek kiezen. Was er eerst de "'idee"' kathedraal en werd daarop de genenbibliotheek ontworpen en gebouwd ( jouw I D gedachte ) of ontwikkelden zich de "'genen"' of voorlopers daarvan, vanaf de meest simpele uitvoering en via verloop van gigantisch lange tijd en via ontiegelijk vele inmiddels uitgestorven soorten, op basis van bruikbaarheid tot die bibliotheek waarop de vele huidige kathedralen gebouwd worden( het vraagstuk ).
Laatst gewijzigd door peda op 10 nov 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Inktvlam schreef:
Waarom zou ik het moeten bewijzen? Leg dat eens uit.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef:
09 nov 2020, 22:12
Mensen die als tegenargument telkens om "bewijzen" zeuren zijn doorgaans te bedonderd om zelf hun ogen open te doen.

Neen kerel, zo werkt het natuurlijk niet. Iedereen kan van alles roepen, en als er dan bewijs wordt gevraagd is het "zoek het zelf uit, ben je soms te lui?".
Als mensen beweren dat de islam de waarheid is en christendom vals dan geloof je dit toch ook niet zonder bewijs? dus waarom geldt het voor evolutietheorie of rechtse ideeen over fraude niet op dezelfde manier? Dus mensne die beweren moeten met bewijs komen, niet andersom. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen (dus bewijs geleverd) is.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Inktvlam schreef:
Het is trouwens wel grappig dat Jerommel dit schreef: Mensen die als tegenargument telkens om "bewijzen" zeuren zijn doorgaans te bedonderd om zelf hun ogen open te doen.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Jerommel schreef:
Deze was van Inktvlam: Dat zul je dan moeten bewijzen dat je gecompliceerde functionele machines kunt bouwen zonder een intelligentie. Ik ken geen enkel voorbeeld.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Atheist2 schreef:
10 nov 2020, 18:08
Jerommel schreef:

Neen kerel, zo werkt het natuurlijk niet. Iedereen kan van alles roepen, en als er dan bewijs wordt gevraagd is het "zoek het zelf uit, ben je soms te lui?".
Als mensen beweren dat de islam de waarheid is en christendom vals dan geloof je dit toch ook niet zonder bewijs? dus waarom geldt het voor evolutietheorie of rechtse ideeen over fraude niet op dezelfde manier? Dus mensne die beweren moeten met bewijs komen, niet andersom. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen (dus bewijs geleverd) is.
Het bijzondere van Jerommel is dat hij altijd kopjes geeft aan Inktvlam, die nou net dit schreef:

Wie te vaak liegt, verdwaalt uiteindelijk in het web van zijn eigen leugens.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 10 nov 2020, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Atheist2

Bericht door Atheist2 »

EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 18:15
Het bijzondere van Jerommel is dat hij altijd kopjes geeft aan Inktvlam, die dit schreef:
jerommel geeft aan iedere gelovige kopjes. Ook als die gelovigen niks zeggen of aantoonbare onzin.
fries77

Bericht door fries77 »

Als jullie het wel en wee van bepaalde forumleden willen bespreken, maak dan even een apart topic aan... GTST lijkt me wel een leuke titel voor een dergelijk draadje.
salvator omnium hominum
peda

Bericht door peda »

Genen bouwen gecompliceerde biologische functionele "' machines "' zonder enige intelligentie. De grote vraag is of de genenbibliotheek waarover elke soort beschikt, ook tot stand is gekomen zonder intelligentie. Dat is de basis vraag, niet of onintelligente genen, de cellen, weefsels en organen ( de kathedraal ) kunnen bouwen.
Laatst gewijzigd door peda op 10 nov 2020, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Atheist2 schreef:
10 nov 2020, 18:17
EdVaessen schreef:
Het bijzondere van Jerommel is dat hij altijd kopjes geeft aan Inktvlam, die dit schreef:
jerommel geeft aan iedere gelovige kopjes. Ook als die gelovigen niks zeggen of aantoonbare onzin.
Jerommel laaft zich aan de reacties van jou en anderen die niet denken zoals hij wil.
Het is de reden waarom ik alleen maar zo op hem reageer dat hij het niet uit kan buiten.
Ik maak niet de fout om met hem in gesprek te gaan omdat ik weet dat hij alleen maar tracht om zoveel mogelijk frustratie uit me halen.
Ik zeg alleen steeds wat voor mens hij is en trek dan heel gewoon de deur dicht.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

fries77 schreef:
10 nov 2020, 18:19
Als jullie het wel en wee van bepaalde forumleden willen bespreken, maak dan even een apart topic aan... GTST lijkt me wel een leuke titel voor een dergelijk draadje.
Het gaat uitstekend, fries77. Dank je voor je suggestie.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

peda schreef:
10 nov 2020, 18:23
Genen bouwen gecompliceerde biologische functionele "' machines "' zonder enige intelligentie. De grote vraag is of de genenbibliotheek waarover elke soort beschikt, ook tot stand is gekomen zonder intelligentie. Dat is de basis vraag, niet of onintelligente genen, de cellen, weefsels en organen ( de kathedraal ) kunnen bouwen.
We weten niet of dit zo is. Iedereen die meent dat het wel zo moet zijn of die meent dat het beslist niet zo kan zijn leutert uit de nekharen.
fries77

Bericht door fries77 »

Maar even voor de beeldvorming... intelligentie is dus een spontaan ontstaand iets?
salvator omnium hominum
Jerommel

Bericht door Jerommel »

EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 18:25
Atheist2 schreef:
10 nov 2020, 18:17
EdVaessen schreef:
Het bijzondere van Jerommel is dat hij Inktvlam begrijpt, die dit schreef:
Maar ik begrijp er allemaal helemaal niks van... :(
jerommel geeft aan iedere gelovige kopjes, maar ik wil ook kopjes krijgen!
Ook als ik niks zeg of aantoonbare onzin. :cry:
Jerommel ergert zich aan de reacties van jou en anderen die niet denken.
Het is de reden waarom ik alleen maar dom op hem reageer omdat ik ook niet kan denken.
Ik maak niet de fout om met hem in gesprek te gaan omdat ik weet dat ik alleen maar mezelf er nog meer mee voor aap zet.
Ik laat alleen steeds zien wat voor mens ik ben en heb verder gewoon die deur naar rede niet.
:clown:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

fries77 schreef:
10 nov 2020, 18:39
Maar even voor de beeldvorming... intelligentie is dus een spontaan ontstaand iets?
Even voor de beeldvorming: kan je ook intelligente vragen stellen?
fries77

Bericht door fries77 »

EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 20:33
fries77 schreef:
Geef anders even een voorbeeld dan om deze creationistische stumper een stapje in het leven vooruit te helpen...
salvator omnium hominum
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 18:08
Inktvlam schreef:
Waarom zou ik het moeten bewijzen? Leg dat eens uit.
Als je het niet kunt bewijzen, is je bewering dus nergens op gebaseerd.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Inktvlam schreef:
10 nov 2020, 21:46
Jij kent geen voorbeeld van een intelligentie die ooit in een ver verleden biologische wezens heeft geschapen. Je hebt alleen je Bijbel die zoiets beweert.
Dus staan beide mogelijkheden open. Biologische wezens kunnen door een intelligentie ontworpen zijn of ze kunnen door natuurlijke oorzaken ontstaan zijn. Biologische wezens en machines hebben met elkaar gemeen dat ze complex zijn. Maar die gemeenschappelijkheid in dat opzicht zegt nog niets over hun oorsprong. Het zou een valse analogie zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Valse_analogie
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

fries77 schreef:
10 nov 2020, 20:37
EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 20:33
fries77 schreef:
Geef anders even een voorbeeld dan om deze creationistische stumper een stapje in het leven vooruit te helpen...
Geen probleem. Herhaal je vraag, maar nu zonder het woord 'dus' erin. Dat woord suggereert immers iets dat ik niet beweer.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

EdVaessen schreef:
10 nov 2020, 23:26
Inktvlam schreef:
10 nov 2020, 21:46
Jij kent geen voorbeeld van een intelligentie die ooit in een ver verleden biologische wezens heeft geschapen. Je hebt alleen je Bijbel die zoiets beweert.
Dus staan beide mogelijkheden open. Biologische wezens kunnen door een intelligentie ontworpen zijn of ze kunnen door natuurlijke oorzaken ontstaan zijn. Biologische wezens en machines hebben met elkaar gemeen dat ze complex zijn. Maar die gemeenschappelijkheid in dat opzicht zegt nog niets over hun oorsprong. Het zou een valse analogie zijn.
Beide mogelijkheden staan helemaal niet open. Want je kunt geen enkel voorbeeld geven van een complexe functionele machine geproduceerd door blinde natuurkrachten.
ATP synthase de energieleverancier van de cel. Hoe kan zonder vooropgezet doel en plan precies zo'n wieltje, as en dynamo ontstaan die zodanig functioneert dat de cel van de benodigde energie wordt voorzien?
Tuininsect met versnellingsbak lijkt me typisch het product van intelligent ontwerp.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1060273 ... ellingsbak
https://darwins-god.blogspot.com/2013/0 ... gears.html
peda

Bericht door peda »

De complex functionerende machine wordt "' aangestuurd "" door de onintelligente genenbibliotheek van iedere specifieke soort. Het is voor iedereen toch duidelijk zichtbaar dat een bevruchting van de eicel op natuurlijke wijze plaats vindt. Het is eveneens duidelijk zichtbaar dat na de bevruchting de gehele groei van de kathedraal ( celcombinaties, weefsel, organen ) tot aan de geboorte toe op 100 % natuurlijke wijze "'geregeld"' wordt door de onintelligente genenbibliotheek. Waar de discussie voortdurend over gaat, is de vraag hoe de genenbibliotheek per soort het licht heeft kunnen zien. Daarop concentreren raakt het probleem. Dat niet intelligente genen een volledig functionerende kathedraal kunnen bouwen, is een hard feit en harde feiten moet je in de regel accepteren. Discussie of Amsterdam wel de hoofdstad van Nederland is, moet ook niet leiden tot reeksen pagina's aan inbreng van pro's en contra's.
Plaats reactie