Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
coby2
Man/Vrouw: V

Re: Kun je met gelovigen eigenlijk wel een gesprek hebben?

Bericht door coby2 »

Piebe Paulusma schreef:
08 apr 2021, 12:03
coby2 schreef:
08 apr 2021, 11:54
callista schreef:
08 apr 2021, 11:46
:clown: :w
De praktijk laat anders zien, maar goed.....dat moet je ook kunnen en willen zien.
In het Westen zie je vooral kerkverlating, maar in landen waar ze nog nooit van Hem hadden gehoord zijn er veel dolblij met God. Hier klagen mensen dat God niet aardig is. Een ex moslim die geen grein liefde van Allah kreeg en haat gepredikt kreeg, is dolblij met Jezus.
Maar evangeliseren middels een folder is van het niveau alsof je Jezus bij een pakje boter krijgt. Dat moet je toch niet willen? Easy come easy go!
Hoe dan? Iedereen wordt geirriteerd als je langs de deuren gaat leuren of ze lastig valt op Hoogh Catharijne als een verkoper. Ik wil toch dat m'n hele flat in de hemel komt, dus hup, met kerst kregen ze allemaal een mooie kerstfolder met evangelie uitleg en zondaarsgebed erin. Nee nee sticker? Lak aan. Hier door je strot zal ik het douwen. Wel stiekem 's avonds laat natuurlijk zonder afzender.
hopper
Man/Vrouw: M

Bericht door hopper »

coby2 schreef:
08 apr 2021, 12:43

Hoe dan? Iedereen wordt geirriteerd als je langs de deuren gaat leuren of ze lastig valt op Hoogh Catharijne als een verkoper. Ik wil toch dat m'n hele flat in de hemel komt, dus hup, met kerst kregen ze allemaal een mooie kerstfolder met evangelie uitleg en zondaarsgebed erin. Nee nee sticker? Lak aan. Hier door je strot zal ik het douwen. Wel stiekem 's avonds laat natuurlijk zonder afzender.
Serieus? Ben jij zo opdringerig?
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
hopper

Bericht door hopper »

Laura schreef:
08 apr 2021, 11:49

Een wedergeboren christen heeft een be-vrijde wil. Bevrijd van de gebondenheid aan het vlees door de persoonlijke relatie met God in Christus. Hierin is het christendom volstrekt uniek. De onpersoonlijke God van Measenger, de islam, het boeddhisme, hindoeïsme en zelfs het jodendom kent dit niet.
Dan moet ik je toch teleurstellen. Ten eerste bestaat bevrijde wil helemaal niet. Er bestaat alleen het opgeven van de wil. En dat doen ze dan weer in de islam of het hindoeïsme.

Volgens mij leef je nog gewoon in de ik-illusie, je weet wel....die met een eigen wil.
Laura

Bericht door Laura »

coby2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:
08 apr 2021, 12:03
coby2 schreef:
08 apr 2021, 11:54
callista schreef:
08 apr 2021, 11:46
:clown: :w
De praktijk laat anders zien, maar goed.....dat moet je ook kunnen en willen zien.
In het Westen zie je vooral kerkverlating, maar in landen waar ze nog nooit van Hem hadden gehoord zijn er veel dolblij met God. Hier klagen mensen dat God niet aardig is. Een ex moslim die geen grein liefde van Allah kreeg en haat gepredikt kreeg, is dolblij met Jezus.
Maar evangeliseren middels een folder is van het niveau alsof je Jezus bij een pakje boter krijgt. Dat moet je toch niet willen? Easy come easy go!
Heb ik ook gedaan maar dan met het magazine van Jaap Dieleman. Eye-opener. https://ontzagwekkendnieuws.nl/steun-ons-en-help-ons/
callista

Bericht door callista »

Verschrikkelijk en wat een onnutte bezigheden allemaal.
Ik verscheur dergelijke folders meteen.
coby2

Bericht door coby2 »

hopper schreef:
08 apr 2021, 12:53
Laura schreef:

Een wedergeboren christen heeft een be-vrijde wil. Bevrijd van de gebondenheid aan het vlees door de persoonlijke relatie met God in Christus. Hierin is het christendom volstrekt uniek. De onpersoonlijke God van Measenger, de islam, het boeddhisme, hindoeïsme en zelfs het jodendom kent dit niet.
Dan moet ik je toch teleurstellen. Ten eerste bestaat bevrijde wil helemaal niet. Er bestaat alleen het opgeven van de wil. En dat doen ze dan weer in de islam of het hindoeïsme.

Volgens mij leef je nog gewoon in de ik-illusie, je weet wel....die met een eigen wil.
Het opgeven van je eigen wil en dan wil je Zijn wil doen. Dat is wat Jezus deed. Hij wilde niet sterven, maar Hij zei: niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.
Laura

Bericht door Laura »

coby2 schreef:
08 apr 2021, 12:58
hopper schreef:
08 apr 2021, 12:53
Laura schreef:

Het opgeven van je eigen wil en dan wil je Zijn wil doen. Dat is wat Jezus deed. Hij wilde niet sterven, maar Hij zei: niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.
Juist en dat is niet het opgeven van de wil maar het overgeven van de wil aan Zijn Wil. En dat wordt dan jouw wil. Het is veranderd worden in je denken. Wie zijn wil opgeeft, zoals Hopper en Messenger menen, wordt een speelbal van allerlei invloeden. Een plantje.
coby2

Bericht door coby2 »

callista schreef:
08 apr 2021, 12:57
Verschrikkelijk en wat een onnutte bezigheden allemaal.
Ik verscheur dergelijke folders meteen.
Ze waren nog best duur ook. Ienie mini foldertjes kostten me 20 euro voor 1 flat. Toen had ik er niet genoeg en heb ik het overgetypt, uitgeprint op m'n aftandse printer die geen zwart print, in het blauw en in een zelfgemaakte kaart geplakt met een glitterster. Prettige kerstdagen! Kom op, zoiets prachtigs gooi je toch niet weg.
Ooit lag de vader van m'n zwager op sterven. Hij was ooit hervormd geweest, maar ze moesten er niets meer van hebben, dus we vielen ze nooit lastig, maar toen lag ie ineens op sterven en hij moest wel naar de hemel. Ik zat toen in een inrichting en belde m'n ouders op, dat ze hem moesten vragen of ik langs kon komen. Pa: Je zit in een inrichting. Ze denken dat je gek bent. Ze willen niet dat je langs komt. Oh. Okay, dan maar een kaart. Hallo vader van Dirk, zeg vergeet niet je hemelticket te regelen. Bid Heer vergeef mijn zonden en kom in m'n hart. Groetjes! Mijn zus was erbij toen hij stierf en ze zei dat ie vlak voordat ie stierf zei: die kaart.. van Renske. Ja zoek die lichte tunnel maar op, zei ze. Daar doen we het voor. Gewoon een kaart in de bus gooien en bidden dat God de rest doet.
peda

Bericht door peda »

Als je je wil opgeeft voor Jezus of voor Allah, of voor wie dan ook dan ga je quasi zelf onder curatele. Dat kan prima zijn wanneer je de Boodschap van Jezus als niet meer te overtreffen ziet, maar dat geldt voor iedereen die een ander gaat volgen. Volgen betekent een voor jou niet meer te overtreffen Boodschap jezelf eigen maken. Jezus, Allah, Boeddha, Krishna iedere Boodschap brenger kent een eigen kring van volgers die de door het "" Geloofs-Idool "' geleverde Boodschap als niet meer te overtreffen zien.
coby2

Bericht door coby2 »

hopper schreef:
08 apr 2021, 12:50
coby2 schreef:

Serieus? Ben jij zo opdringerig?
Vroeger gingen we met de kerk de straat op of deur aan deur. Dat moest min of meer. Ontiegelijk irritant. Ik stond daar dan maar met m'n stapel folders en gelukkig kwam 1 jochie vragen of hij er 1 mocht. Hij dacht waarschijnlijk dat ie wat gratis kon krijgen. Deur aan deur was ook leuk. Vragen of ze een folder wilden. Een vrouw zei: Je bent geen Jehova getuige, want je ziet er niet netjes uit. Toen hoefde dat gelukkig niet meer, maar folderen voor een dienst deden we altijd wel voor Jan Zijlstra met die kerk. Alleen niet in een nee ja of nee nee bus. Er kwam nooit een kip door die folders, dus daar zijn we later ook mee gestopt. Maar nou doe ik niks, dus ik dacht: kerstfolders. Een kerstkaart sturen ze je ook ongevraagd. Hemels kerstpakket heette het. Wat nou als iemand echt nog nooit het evangelie heeft gehoord? Dan moet ik de nee nee sticker respecteren? Er staat toch geen afzender op. Als ze het echt niet moeten, gooien ze het wel weg samen met die continue postcodeloterijbrieven.
2 Timoteüs 4:2 NBG51
verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen
hopper

Bericht door hopper »

coby2 schreef:

Eerst maar eens je eigen wil opgeven, wat er daarna komt dat zie je wel.
Want hoe kan Laura God's wil weten?
hopper

Bericht door hopper »

Laura schreef:
08 apr 2021, 13:00

Juist en dat is niet het opgeven van de wil maar het overgeven van de wil aan Zijn Wil. En dat wordt dan jouw wil. Het is veranderd worden in je denken. Wie zijn wil opgeeft, zoals Hopper en Messenger menen, wordt een speelbal van allerlei invloeden. Een plantje.
Je verdraait Jezus' woorden. Jezus zei: Niet mijn wil geschiedde. Dat is het opgeven van de (eigen) wil.
Het heeft er alles van weg dat jouw wil gewoon nog aanwezig is, want dat schrijf je zelf......
hopper

Bericht door hopper »

coby2 schreef:
08 apr 2021, 14:15

Vroeger gingen we met de kerk de straat op of deur aan deur. Dat moest min of meer. Ontiegelijk irritant. Ik stond daar dan maar met m'n stapel folders en gelukkig kwam 1 jochie vragen of hij er 1 mocht. Hij dacht waarschijnlijk dat ie wat gratis kon krijgen. Deur aan deur was ook leuk. Vragen of ze een folder wilden. Een vrouw zei: Je bent geen Jehova getuige, want je ziet er niet netjes uit. Toen hoefde dat gelukkig niet meer, maar folderen voor een dienst deden we altijd wel voor Jan Zijlstra met die kerk. Alleen niet in een nee ja of nee nee bus. Er kwam nooit een kip door die folders, dus daar zijn we later ook mee gestopt. Maar nou doe ik niks, dus ik dacht: kerstfolders. Een kerstkaart sturen ze je ook ongevraagd. Hemels kerstpakket heette het. Wat nou als iemand echt nog nooit het evangelie heeft gehoord? Dan moet ik de nee nee sticker respecteren? Er staat toch geen afzender op. Als ze het echt niet moeten, gooien ze het wel weg samen met die continue postcodeloterijbrieven.
2 Timoteüs 4:2 NBG51
verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen
Bij mij gaat dergelijke 'post' de ronde spambak in. Ik denk dat opdringen contraproductief werkt.
coby2

Bericht door coby2 »

hopper schreef:
08 apr 2021, 14:22
coby2 schreef:

Eerst maar eens je eigen wil opgeven, wat er daarna komt dat zie je wel.
Want hoe kan Laura God's wil weten?
Die staat in de Bijbel.

1Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Laura

Bericht door Laura »

hopper schreef:
08 apr 2021, 14:24
Laura schreef:

Je verdraait Jezus' woorden. Jezus zei: Niet mijn wil geschiedde. Dat is het opgeven van de (eigen) wil.
Het heeft er alles van weg dat jouw wil gewoon nog aanwezig is, want dat schrijf je zelf......
“Niet mijn wil maar Uw Wil geschiedde” zegt Hij met zijn intacte wil. Dat kan iemand alleen maar zeggen met een intacte wil. Een gelovige heeft zijn wil niet opgegeven maar overgegeven aan de Heer, waardoor Zijn Wil één is geworden met die van de gelovige. De gelovige is vernieuwd in zijn denken. En dat is inderdaad heel wat anders dan de holle leegte van het boeddhisme.
peda

Bericht door peda »

Leuren met God, hoe gruwelijker wil je het wel niet hebben.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
08 apr 2021, 14:32
God komt uit zichzelf wel. Niet te vroeg, niet te laat, maar precies op het moment dat de eigen wil is opgegeven.
callista

Bericht door callista »

peda schreef:
Vreselijk.
Lijkt hier zo onderhand de gesloten afdeling wel...
hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
08 apr 2021, 14:40
peda schreef:
Vreselijk.
We komen hier vrijwillig hé, zending mag je naast je neer leggen.
peda

Bericht door peda »

callista schreef:
peda schreef:
Vreselijk.
Hoe wil je nu een levendig forum krijgen zonder God. Pizza recepten, kapotte auto's, familie bezoek, vakantie belevenissen, weerberichten, verhuizing Zolderworm, dat boeit toch niemand.
Zelfs bij de politiek doet God weer mee. Trump en God, regeringsvorming in Nederland zonder de God partijen onmogelijk.
Het naaikransje zonder God is de dood in de pot voor een forum.
Messenger

Bericht door Messenger »

Laura schreef:
coby2 schreef:
Meen ik dat ik mijn eigen vrije wil opgeef? Waar dan?

Het is de almachtige God die tot de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Niet wij doen de wil van God, God doet de wil van ons.
Daarvoor zijn we allemaal, net als God, bedeeld met de scheppingsinstrumenten gedachte/woord/daad.

In alles wat we doen, denken en zeggen krijgen we van God een "JA".
Neale Donald Walsch is de beroerdste niet en legt het systeem nog eens uit:
https://www.youtube.com/watch?v=vRyYkNFoC1g&t=4s
God zegt nooit : "NEE"
Dit korte filmpje beschrijft de alchemie van het leven als (mede-)scheppend onderdeel.
Laatst gewijzigd door Messenger op 08 apr 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
callista

Bericht door callista »

peda schreef:
08 apr 2021, 15:06
callista schreef:
peda schreef:
Vreselijk.
Hoe wil je nu een levendig forum krijgen zonder God. Pizza recepten, kapotte auto's, familie bezoek, vakantie belevenissen, weerberichten, verhuizing Zolderworm, dat boeit toch niemand.
Zelfs bij de politiek doet God weer mee. Trump en God, regeringsvorming in Nederland zonder de God partijen onmogelijk.
Het naaikransje zonder God is de dood in de pot voor een forum.
Dat zeg ik niet en dat bedoel ik niet....zonder God..
Maar ik doel op die orthodoxe invullingen die soms bijna sektarisch overkomen........en dat dan feiten noemen.
Dat noem ik ook een leuren met God en het beter denken te weten dan God.
En over wat jij noemt als onbenulligheden --in jouw ogen---- mag ook best genoemd worden....daar is ook een plek voor.
En voor sommigen ook belangrijk......ook al boeit het jou niet
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
08 apr 2021, 13:10
Als je je wil opgeeft voor Jezus of voor Allah, of voor wie dan ook dan ga je quasi zelf onder curatele. Dat kan prima zijn wanneer je de Boodschap van Jezus als niet meer te overtreffen ziet, maar dat geldt voor iedereen die een ander gaat volgen. Volgen betekent een voor jou niet meer te overtreffen Boodschap jezelf eigen maken. Jezus, Allah, Boeddha, Krishna iedere Boodschap brenger kent een eigen kring van volgers die de door het "" Geloofs-Idool "' geleverde Boodschap als niet meer te overtreffen zien.
Zodra de eigen wil werkelijk wordt opgegeven wordt er afgehaakt want als het willen er niet is.....Nooit je eigen wil opgeven!
'Ze noemen me rat en wijzen me na'- - Ciske.
coby2

Bericht door coby2 »

peda schreef:
Het is of je gratis huizen uit moet delen of juwelen, maar niemand wil ze. Mijn ex kon eens een baan krijgen als verkoper van dingen die niemand wilde hebben, bij een energiemaatschappij. Ik zei: nou da's wel wat voor jou. Daar heb je wel heel veel ervaring mee. Je wordt het ook zat op een gegeven moment. Op refoweb liep ik vroeger te leuren met dat God wil genezen. Nee niet waar. Ba ba boos. Nou dan niet. Doei. Lol ik was eens zo boos, ik zei: dan niet! Ik bid alleen nog voor konijnen en katten voor genezing.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
peda schreef:
Vreselijk.
Ja dit vind ik ook verschrikkelijk. Jezus in de aanbieding bij een doos wc rollen. :oops:
'Ze noemen me rat en wijzen me na'- - Ciske.
Plaats reactie