Als een vrouw iets wil weten moet zij het thuis aan haar man vragen

In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.
Barnabas
Man/Vrouw: M

Als een vrouw iets wil weten moet zij het thuis aan haar man vragen

Bericht door Barnabas »

Waarom staat deze tekst in de bijbel? De bijbel leert een rolpatroon tussen man en vrouw. dat rolpatroon is niet bedoeld als dogma, dat de bijbel weet hoe het zit en dat moet je dan maar doen, maar daar zit een reden achter. Het heeft te maken met het verschil tussen man en vrouw. Thuis iets vragen heeft met veiligheid te maken. Wie kent zijn vrouw beter dan haar man en wie weet beter wat zij op dat moment nodig heeft dan haar eigen man? Thuis kunnen vragen uitgebreid behandelt worden. Er kan tijd genomen worden om vragen tot in de puntjes te beantwoorden. Want uit het dagelijks leven komen vragen en de bijbel spreekt in grote lijnen. Die lijnen moeten vertaald worden naar het dagelijks leven, en wel het dagelijks leven van haar. Want ieders leven is anders en alleen haar eigen man is betrokken bij dat hele leven.
Piebe Paulusma

Re: Als een vrouw iets wil weten moet zij het thuis aan haar man vragen

Bericht door Piebe Paulusma »

Heeft er mee te maken dat mannen en vrouwen gescheiden in de synagoge zaten.
'Het onderwerp is niet Piebe!' - Hopper
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Ik denk nu aan onze theoloog des moederlands, Almatine Leene.
Na wat ik over haar gelezen heb denk ik dat zij thuis net zo'n inspirerende docent zal zijn als op de hogeschool en in de kerk.

Als je interesse hebt in rolpatronen; zij schreef het boek "Samen dansen in de kerk" waarin ze dat soort vragen uitgebreid beantwoordt.

https://visie.eo.nl/artikel/2020/11/alm ... vaderlands
Juryrapport
Almatine Leene heeft alles in huis om onze ambassadeur van de theologie te zijn en is in staat om een breed publiek met nieuwe ogen te laten kijken naar onze samenleving en onze bronnen van inspiratie. Ze is een gedreven theoloog met een veelzijdige loopbaan: zowel als predikant en inspirator als wetenschapper. Door haar verblijf in Zuid-Afrika kijkt ze met nieuwe ogen naar Nederland, waar religie een heel andere plek heeft. En ze is een voortrekker door haar rol als eerste vrouwelijke predikant in een kerkgenootschap waar dat niet vanzelfsprekend was.”
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Piebe Paulusma

In de tijd dat Paulus die brief schreef waren er nog geen kerken.
Storm

Bericht door Storm »

`Dat waren de zeden en gewoontes 2000 jaar geleden. Trouwens nu nog in bepaalde landen, zeker in Arabische landen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Tin

Bericht door Tin »

Storm schreef:
11 jan 2021, 10:22
`Dat waren de zeden en gewoontes 2000 jaar geleden. Trouwens nu nog in bepaalde landen, zeker in Arabische landen.
Ja, het geeft weer hoe men op een bepaald moment iets ervaart en dus neerschrijft.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Piebe Paulusma schreef:
10 jan 2021, 17:09
Ok. Heb je ook een idee waarom dat zo was?
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:
11 jan 2021, 04:17
Na wat ik over haar gelezen heb denk ik dat zij thuis net zo'n inspirerende docent zal zijn als op de hogeschool en in de kerk.

Als je interesse hebt in rolpatronen; zij schreef het boek "Samen dansen in de kerk" waarin ze dat soort vragen uitgebreid beantwoordt.

Juryrapport
Almatine Leene heeft alles in huis om onze ambassadeur van de theologie te zijn en is in staat om een breed publiek met nieuwe ogen te laten kijken naar onze samenleving en onze bronnen van inspiratie. Ze is een gedreven theoloog met een veelzijdige loopbaan: zowel als predikant en inspirator als wetenschapper. Door haar verblijf in Zuid-Afrika kijkt ze met nieuwe ogen naar Nederland, waar religie een heel andere plek heeft. En ze is een voortrekker door haar rol als eerste vrouwelijke predikant in een kerkgenootschap waar dat niet vanzelfsprekend was.”
Deze tekst gaat over een vrouw die onderwijs wil ontvangen. Dat is wat anders dan de situatie waar jij het over hebt.
Piebe Paulusma

Barnabas schreef:
11 jan 2021, 14:48
Piebe Paulusma schreef:
10 jan 2021, 17:09
Ok. Heb je ook een idee waarom dat zo was?
Zo was? Het is nog steeds zo. Ooit een orthodoxe gemengde dienst meegemaakt?
Piebe Paulusma

Barnabas schreef:
11 jan 2021, 14:52
Petra schreef:

Juryrapport
Deze tekst gaat over een vrouw die onderwijs wil ontvangen. Dat is wat anders dan de situatie waar jij het over hebt.
Het gaat niet over een vrouw die onderwijs wil maar over een joodse vrouw uit de eerste eeuw in de synagoge die christelijk onderwijs wil.
Piebe Paulusma

Storm schreef:
In Israël noemen ze dat orthodox jodendom, daarbinnen zijn vrouwen inferieur aan mannen en zitten gescheiden van hen tijdens de dienst. Vaak achter in de synagoge zeg maar niet op de meest prominente plaatst. Het is net als bij de zwarte kousen binnen het protestantisme.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Tin schreef:
11 jan 2021, 11:47
Storm schreef:
Ja, het geeft weer hoe men op een bepaald moment iets ervaart en dus neerschrijft.
Ik heb de tekst nog even nagelezen en het staat in verband met het feit dat er geen orde was, dat men door elkaar praatte. De tekst gaat over gebrek aan orde. Het probleem met gebrek aan orde is dat men niet meer kan volgen waar het om gaat. Daarom wordt gezegd dat wie iets te zeggen (profeteren) heeft op zijn beurt dient te spreken en dat anderen dan beter kunnen zwijgen. Dus het gaat om een praktische zaak, gewoon het feit dat er iets geregeld dient te worden opdat iedereen kan volgen waar het over gaat. Ook staat er bij dat mannen het woord dienen te voeren en dat vrouwen beter kunnen zwijgen. Dat heeft ook met de orde te maken. Dat heeft dus niet te maken met een beleving maar met een praktische zaak.
Piebe Paulusma

Barnabas schreef:
11 jan 2021, 15:18
Tin schreef:
Storm schreef:
Ik heb de tekst nog even nagelezen en het staat in verband met het feit dat er geen orde was, dat men door elkaar praatte. De tekst gaat over gebrek aan orde. Het probleem met gebrek aan orde is dat men niet meer kan volgen waar het om gaat. Daarom wordt gezegd dat wie iets te zeggen (profeteren) heeft op zijn beurt dient te spreken en dat anderen dan beter kunnen zwijgen. Dus het gaat om een praktische zaak, gewoon het feit dat er iets geregeld dient te worden opdat iedereen kan volgen waar het over gaat. Ook staat er bij dat mannen het woord dienen te voeren en dat vrouwen beter kunnen zwijgen. Dat heeft ook met de orde te maken. Dat heeft dus niet te maken met een beleving maar met een praktische zaak.
Flavius Josephus was een joodse historicus van priesterlijke komaf die het joodse geloof (destijds ruwweg drie stromingen) aan de heidenen heeft uitgelegd in de Oude Geschiedenis van de Joden. De man leefde een generatie na het optreden van Jezus (37 tot +/- 100) en we mogen aannemen dat zijn uiteenzetting van de leer de gangbare opvatting was van geleerde orthodoxe joden. Aangaande vrouwen schreef hij in z'n commentaar op het scheppingsverhaal dat Adam vervloek was omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw (...)

In die context was het al heel wat dat vrouwen überhaupt vragen mochten stellen. Nu hebben we te maken met vrouwen die nooit zwijgen en terug naar die tijden willen.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Piebe Paulusma schreef:
11 jan 2021, 15:26
Barnabas schreef:
11 jan 2021, 15:18
Tin schreef:
Storm schreef:
Flavius Josephus was een joodse historicus van priesterlijke komaf die het joodse geloof (destijds ruwweg drie stromingen) aan de heidenen heeft uitgelegd in de Oude Geschiedenis van de Joden. De man leefde een generatie na het optreden van Jezus (37 tot +/- 100) en we mogen aannemen dat zijn uiteenzetting van de leer de gangbare opvatting was van geleerde orthodoxe joden. Aangaande vrouwen schreef hij in z'n commentaar op het scheppingsverhaal dat Adam vervloek was omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw (...)

In die context was het al heel wat dat vrouwen überhaupt vragen mochten stellen. Nu hebben we te maken met vrouwen die nooit zwijgen en terug naar die tijden willen.
Adam krijgt te horen dat hij naar de stem van zijn vrouw heeft geluisterd. Dat leidde tot zijn vervloeking. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat het vrouwen niet toegestaan werd om te spreken in de gemeente. Vanwege het gevaar van verleiding tot zonde. Dat is steekhoudend.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:

Juryrapport
De bijbel is het geÏnspireerde woord van God en behandeld alle aspecten van het menselijk bestaan. Daar hoeft niets aan toegevoegd te worden.
Petra

Bericht door Petra »

Barnabas schreef:
11 jan 2021, 17:04

De bijbel is het geÏnspireerde woord van God en behandeld alle aspecten van het menselijk bestaan. Daar hoeft niets aan toegevoegd te worden.
Dan heb je mijn inbreng niet zo goed begrepen denk ik, het was bedoeld om je vooruit te helpen met je vraag.
Zij doceert theologie om anderen te helpen de bijbel in zijn geheel te begrijpen. Je blind staren op een enkel stukje tekst is bv. andere koek dan het in de context van het geheel te plaatsen; dat is wat zij doet.
Haar thesis was op erg hoog niveau maar in dat boek wat ik aanraadde heeft ze dat in eenvoudiger taal weten te gieten. Dat vind ik sowieso erg knap.

Ik denk niet dat je predikant wordt of theologie docent bent op de hogeschool als je eigen toevoegingen maakt, dus we kunnen er wel vanuit gaan dat deze mevrouw het geïnspireerde woord van God predikt en onderwijst.

Barnabas schreef:
10 jan 2021, 14:46
Thuis kunnen vragen uitgebreid behandelt worden.
Thuis kunnen vragen niet altijd uitgebreid behandeld worden.
We zijn nou eenmaal niet allemaal theoloog.
Heb jij theologie gestudeerd?
Op een forum gaat het trouwens ook prima en gelukkig leven we in een tijd waar het www voor veel mensen een geweldige bron van informatie is.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:

Juryrapport
Hoi Petra, ik ben inderdaad geïnteresseerd in man-vrouw relatie en hoe dat functioneert. Het boek dat je aanraad ga ik niet lezen maar wel heb ik interesse in jouw eigen gedachten.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Piebe Paulusma schreef:
11 jan 2021, 14:58
Barnabas schreef:
11 jan 2021, 14:52
Petra schreef:

Juryrapport
Het gaat niet over een vrouw die onderwijs wil maar over een joodse vrouw uit de eerste eeuw in de synagoge die christelijk onderwijs wil.
Waarom een joodse vrouw? Het staat in een brief aan de Korinthiërs. Dus een groep mensen die in Christus geloven en die in Korinthe wonen. Paulus ging doorgaans eerst naar de Joden om het evangelie te vertellen maar wanneer zij niet wilden dan ging hij naar de heidenen. En daar kwamen ook gelovigen uit voort. Die kwamen ook samen. Zegt de bijbel daar iets over?
NB Het gaat daarbij wel over het ontvangen van christelijk onderwijs, dat is correct.
Petra

Bericht door Petra »

Barnabas schreef:
12 jan 2021, 12:07
Hoi Petra, ik ben inderdaad geïnteresseerd in man-vrouw relatie en hoe dat functioneert. Het boek dat je aanraad ga ik niet lezen maar wel heb ik interesse in jouw eigen gedachten.
Ik vraag me altijd meteen af hoe het er in de praktijk van het dagelijkse leven uitziet. Mijn filosofie is; leven en laten leven. Op ieder potje past een dekseltje dus.. als mensen zo willen leven zeg ik: ga je goddelijk gang. Zolang beide partners zich daar maar goed bij voelen dan hè!

Als dit voor jou een belangrijk iets is vraag ik me af of je getrouwd bent; ben je getrouwd?
En of je theologie hebt gestudeerd, maar daar gaf je geen antwoord op.

Het lijkt mij een hemels paradijs hoor om een partner te hebben die overal (goed/gedegen/onderbouwd) antwoord op heeft, en daarbij maakt mij persoonlijk dan de gender helemaal niet uit, maar helaas, ik denk dat het voor welk mens dan ook wat al te veel hooi op de vork is en dat je het jezelf en elkaar onnodig moeilijk maakt. Het legt nogal wat druk op degene die dan de 'allesweter' moet zijn.

En sja.. dan denk ik ook aan mannen die op een slimmere/intelligentere vrouw verliefd worden, die meer theologische kennis heeft of theologie gestudeerd heeft. Die zijn dan de Sjaak. Zouden ze dan niet kunnen trouwen? Of moeten die vrouwen zich dan maar laten afschepen met inferieure antwoorden?
Moet je als man dan naarstig op zoek naar een minder slimme/gestudeerde vrouw ? En wat als die er niet zijn?
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:
12 jan 2021, 01:22
Barnabas schreef:
11 jan 2021, 17:04

Dan heb je mijn inbreng niet zo goed begrepen denk ik, het was bedoeld om je vooruit te helpen met je vraag.
Zij doceert theologie om anderen te helpen de bijbel in zijn geheel te begrijpen. Je blind staren op een enkel stukje tekst is bv. andere koek dan het in de context van het geheel te plaatsen; dat is wat zij doet.
Haar thesis was op erg hoog niveau maar in dat boek wat ik aanraadde heeft ze dat in eenvoudiger taal weten te gieten. Dat vind ik sowieso erg knap.

Ik denk niet dat je predikant wordt of theologie docent bent op de hogeschool als je eigen toevoegingen maakt, dus we kunnen er wel vanuit gaan dat deze mevrouw het geïnspireerde woord van God predikt en onderwijst.

Barnabas schreef:
10 jan 2021, 14:46
Thuis kunnen vragen uitgebreid behandelt worden.
Thuis kunnen vragen niet altijd uitgebreid behandeld worden.
We zijn nou eenmaal niet allemaal theoloog.
Heb jij theologie gestudeerd?
Op een forum gaat het trouwens ook prima en gelukkig leven we in een tijd waar het www voor veel mensen een geweldige bron van informatie is.
Hoi Petra, kun jij van mij respecteren dat ik niet geïnteresseerd ben in haar boek. Zoals ik al gezegd heb geloof ik dat de bijbel alle antwoorden geeft en daar wil ik over praten. Als jij een eigen inbreng hebt die op de bijbel gebaseerd is volgens je eigen inzichten dan lijkt me dat wel interessant. Ik wil graag met forumleden discussiëren die een eigen inzicht hebben en dat kunnen uitleggen. Jezelf op een boek baseren is niet nodig wanneer je zelf begrijpt wat je bij te dragen hebt.
Of zij toevoegingen gemaakt heeft weet ik inderdaad niet, dat klopt, en ook is het niet verkeerd theologische boeken te lezen, maar het is niet relevant omdat ik geen interesse heb in haar boek, dat zou me ook te veel zijn.
Geen enkele persoon kent de gehele bijbel ten volle. Alleen Jezus wist dat omdat hij zelf het woord was. Hij was God en hij was de belichaming van Hemzelf en alles is uit Hem en door Hem, alle kennis is bij Hem en van Hem afkomstig. Wij mensen zijn allen deel van het lichaam van Christus en voor ons geldt dat het ons gegeven is een deel van Christus volledig te kunnen kennen, Niemand kent God zelf ten volle. Maar er staat dat wij samen de hoogte, diepte en breedte van God zullen kennen. Zo draagt ieder dus zijn steentje bij. Ook de schrijfster waar jij naar verwijst kent slechts een deel van de Heer en heeft dus ook maar een beperkt begrip van de bijbel, zoals iedereen dus. Maar man en vrouw zijn beiden naar Gods beeld gemaakt. Daarom kennen ook beiden een deel van God.
De vrouw is gemaakt als een hulp voor de man. Haar eigen man is degene die zij helpt (in het ideale geval). Zij zijn een team. Het leven is een praktische zaak. Theologie is nuttig om vragen die uit de praktijk komen te beantwoorden. De mens is gemaakt om te leven. Uit het leven komen praktische vragen voort. Maar je hoeft geen theoloog te zijn om deze vragen op te lossen.
Asl het goed is en de relatie ingericht is volgens het woord van God dan kunnen alle vragen thuis gesteld worden en kan naar een antwoord gezocht worden. Als het goed is heeft de man zijn eigen relatie met God van waaruit hij kennis op bouwt, kkennis die relevant is voor zijn werk voor de Heer. Hij moet zijn eigen leven op orde hebben en als dat zo is dan kan hij zich verantwoorden (tegenover God en dus ook zijn vrouw alles wat van toepassing is uitleggen). Je mag dan ook verwachten dat hij ook de dagelijkse zaken waarbij zijn vrouw betrokken is kan begrijpen en bevatten en daarin de weg wijzen zoals God dat behaagt.
In deze tijd is nog een ander aspect van toepassing op het beantwoorden van vragen van de echtgenote en dat is het aspect van het hebben van tijd. Helaas neemt het werk ons nogal in beslag en rooft kostbare tijd weg die in gemeenschap doorgebracht had kunnen worden. Nu ook vrouwen kiezen om buitenshuis te werken legt dat extra druk op de onderlinge gemeenschap. Man en vrouw groeien uit elkaar en zijn met hun eigen werk bezig, de vraag is in hoeverre de vrouw de man nog helpt. Dus ook of ze nog wel met hetzelfde bezig zijn en of de vragen van de vrouw nog wel relevant zijn voor de man. Zo veroorzaakt dit dat er wrijving gaat ontstaan bij het beantwoorden van vragen en dus ook ten aanzien van het stellen van vragen. Maar oorspronkelijk is het niet de bedoeling dat man en vrouw gescheiden werken. (Hun eigen carriëre najagen zeg maar). De bedoeling is samen de Heer te dienen en die brengt eenheid en dan is er voldoende tijd en relevantie tot het stellen en beantwoorden van vragen.
Wat betreft theoloog zijn (ik prefereer overigens het woord schriftgeleerde) leert de bijbel dat een mens het niet nodig heeft dat iemand hem leert omdat het de Geest zelf is die leert. Het gaat daarbij dan ook niet om kennis (bijbel teksten uit je hoofd kennen) maar om het begrijpen van het hoe en waarom van de schrift in relatie tot het dagelijks leven. Dat de Geest daarbij preken en gesprekken met derden gebruikt zou niet hoeven verbazen. Maar het gaat om het leven en niet om de bijbel. Wel hou ik veel van de bijbel omdat het de waarheid bevat en een richtlijn is voor het dagelijks leven en hoop bijdragen te kunnen leveren die nuttig zijn voor anderen.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:
13 jan 2021, 01:03
Barnabas schreef:
Ik vraag me altijd meteen af hoe het er in de praktijk van het dagelijkse leven uitziet. Mijn filosofie is; leven en laten leven. Op ieder potje past een dekseltje dus.. als mensen zo willen leven zeg ik: ga je goddelijk gang. Zolang beide partners zich daar maar goed bij voelen dan hè!

Als dit voor jou een belangrijk iets is vraag ik me af of je getrouwd bent; ben je getrouwd?

Het lijkt mij een hemels paradijs hoor om een partner te hebben die overal (goed/gedegen/onderbouwd) antwoord op heeft, en daarbij maakt mij persoonlijk dan de gender helemaal niet uit, maar helaas, ik denk dat het voor welk mens dan ook wat al te veel hooi op de vork is en dat je het jezelf en elkaar onnodig moeilijk maakt. Het legt nogal wat druk op degene die dan de 'allesweter' moet zijn.

En sja.. dan denk ik ook aan mannen die op een slimmere/intelligentere vrouw verliefd worden, die meer theologische kennis heeft of theologie gestudeerd heeft. Die zijn dan de Sjaak. Zouden ze dan niet kunnen trouwen? Of moeten die vrouwen zich dan maar laten afschepen met inferieure antwoorden?
Moet je als man dan naarstig op zoek naar een minder slimme/gestudeerde vrouw ? En wat als die er niet zijn?
Wat betreft de vraag of ik getrouwd ben: Die vraag beantwoord ik liever niet.
De relatie tussen man en vrouw is aan de ene kant het beste dat God gemaakt heeft, maar tegelijkertijd is het ook de moeilijkste omdat je met je hele mens zijn erbij betrokken bent en daar kan nogal eens wat fout gaan. Daarom zegt Paulus ook dat het beter is om niet te trouwen. Dat zegt hij niet omdat dat het hoogste zou zijn maar dat zegt hij omdat een relatie tussen man en vrouw heel moeilijk is om volledig naar de wil van God te volbrengen. Oorspronkelijk waren Adam en Eva in volle harmonie bij God en zij konden het wel. Maar Paulus zegt dat de mens moet kiezen tussen God behagen of zijn vrouw. Eigenlijk hoort dat samen te vallen, zoals bij Adam en Eva maar vanwege onze tekortkomingen kan dat niet en dan zegt hij dat het beter is om maagd te blijven en zich aan God toe te wijden, maar ook geeft hij ruimte aan anderen die hevig naar een partner verlangen om te trouwen.
Wel heel erg fijn om te horen dat jij als vrouw een partner die vragen kan beantwoorden fijn zou vinden. Dat zijn de verhalen die de bijbel bevestigen en dat helpt heel erg. Veel mensen geloven dat allemaal niet meer zo en een beetje bevestiging is fijn.
Wat betreft die mannen die op intelligente vrouwen vallen en het vinden van een geschikte partner. Volgens mij zijn er veel vrouwen die zich door emancipatie laten beïnvloeden op zoek naar een partner maar kunnen die niet vinden juist om reden dat zij zo slim en gestudeerd zijn. Ik zie zo'n man al denken dat hij de hele tijd met een vrouw te maken heeft die overal haar eigen woordje op heeft en overal moeilijk over doet. Maar de algemene trend is dat een vrouw op een man moet lijken en studeren en carriëre maken. Dat is een verkeerd beeld. Mensen word voorgehouden dat dat geluk brengt in het leven maar wie de Heer dient heeft dat allemaal niet nodig.
Spreuken 31 spreekt over een vrouw die nijver en ondernemend is maar haar prioriteit ligt toch bij de zorg voor haar huishouden en gezin. Haar waarde gaat koralen te boven gaat en ik kan je verzekeren dat het een heerlijkheid is om als man in een schoon huis thuis te komen en te genieten van een met zorg bereidde maaltijd en 's avonds in een schoon bed te kunnen slapen. Dat wordt allemaal zwaar onderschat deze tijd.
Het probleem is dat velen verleidt worden om als man zwak te zijn en je aandacht aan het huishouden te geven in plaats van je plaats in de maatschappij in te nemen en dat vrouwen aan het werk gezet worden om geld in het laatje te brengen. de rollen worden omgedraaid en dat is niet gezond. Het is dan ook moeilijk om een partner te vinden die geschikt is (naar bijbelse norm) maar een man die zijn eigen plaats in het koninkrijk van God inneemt zal zijn vrouw liefhebben en haar kunnen geven wat zij nodig heeft, ook het onderwijs en de antwoorden die zij nodig heeft. Kwestie van organisatie volgens het woord van God. En wie de Heere dienen zoeken elkaar op en op die manier zullen geschikte partners elkaar kunnen vinden lijkt mij. Daarbij is God natuurlijk God en kan hij alles regelen wat Hij wil, ook geschikte partners bij elkaar brengen.
De gender maakt denk ik wel verschil. De bijbel spreekt daar duidelijk over. Daarom verwacht ik dat een man-relatie beter werkt. Om het in mijn eigen woorden te zeggen. Een man wil gelijk hebben en een vrouw begrepen worden. Een man en een man krijgen ruzie over het gelijk en ik vermoedt dat de vrouwen gefrustreerd raken over het onbegrip.
NB de vraag over of ik theologie gestudeerd heb heb ik al in een andere reactie beantwoord. Ik had het nog niet gelezen.
Petra

Bericht door Petra »

Wat Theologie betreft, als ik je goed begrijp heb je geen theologie gestudeerd maar houd je wel veel van de bijbel omdat het waarheid betreft.
Waarbij jouw eigen manier van interpreteren die waarheid is omdat je door de Geest van God geïnspireerd bent.
En daarmee wil je graag nuttig zijn: ..".en een richtlijn is voor het dagelijks leven en hoop bijdragen te kunnen leveren die nuttig zijn voor anderen."

Heb ik dat goed beschreven/begrepen?
Wat mij betreft prima hoor die eigen waarheid, zolang jouw waarheid maar de jouwe is en niet de mijne (of van wie dan ook) hoeft te zijn.
En nuttig voor anderen willen zijn vind ik wel lief, tenzij het richting bemoeizucht, bedilzucht, koeieneren- achtige taferelen leidt. Dan vind ik het niet zo lief/dienstbaar.

Barnabas schreef:
13 jan 2021, 15:23
Petra schreef:
13 jan 2021, 01:03
Barnabas schreef:

Wat betreft de vraag of ik getrouwd ben: Die vraag beantwoord ik liever niet.
Waarom vind je het moeilijk om te zeggen of je getrouwd bent?
Is dat een heikele kwestie dan om openlijk getrouwd te zijn of niet?

Ik vroeg me vooral af wat jou ertoe bewoog om dit topic te starten.
Mijn gedachte is dat mensen in de regel topics maken of schrijven over wat henzelf bezighoudt.
Mijn gedachte was daarom dat je misschien in je huwelijk worstelt met dit vraagstuk.
Of iemand ten huwelijk wil vragen maar bang bent dat je niet aan dit plaatje kan voldoen.
Of.. gezien je Paulus citaat, al een beetje huiverig bent voor een relatie.
Of ???
Een andere mogelijkheid is dat je niet getrouwd bent en helemaal niet worstelt hiermee maar ehhh nuttig probeert te zijn door jouw zienswijze te preken o.i.d.
Vandaar mijn vraag.

Barnabas schreef:
13 jan 2021, 15:23
Wel heel erg fijn om te horen dat jij als vrouw een partner die vragen kan beantwoorden fijn zou vinden. Dat zijn de verhalen die de bijbel bevestigen en dat helpt heel erg. Veel mensen geloven dat allemaal niet meer zo en een beetje bevestiging is fijn.
Hm, helaas voor jou, geen bevestiging.... mijn echtgenoot zou ook een partner die op álle levensvragen hét antwoord heeft... heel fijn vinden. :) :lol: Voor ons is dat een humoristisch utopisch ideaal omdat geen mens daaraan kan voldoen of zou moeten proberen te voldoen, behalve dan als je zin hebt om Godin/God/doktertje of e.o.a.utopisch ideaaltje te spelen, maar daar heb jij het denk ik niet over.
Enfin, wij zijn er van overtuigd dat het samen fijner danst dan in je uppie, maar goed, we zijn dan ook niet zomaar inmiddels 31 jaar happily married. :)
Misschien vind ik het daarom vaak fascinerend of grappig of ergerlijk (ligt er een beetje aan hoe het gebracht wordt) als mensen die geen relatie hebben, of gescheiden zijn, of vers getrouwd o.i.d. relatie adviezen willen geven.
Piebe Paulusma

Juist iemand die gescheiden is heeft alle facetten van een relatie meegemaakt. Het betekent niet dat je niks weet van relaties want er zijn twee nodig om de tango te dansen.
Storm

Bericht door Storm »

@Piebe,
Inderdaad. :thumb1:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Piebe Paulusma

Om nog maar te zwijgen van de weduwen en weduwnaren, volgens Petra weten die dan niks van relaties. :clown:
Plaats reactie