Noach en de zondvloed

In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Er wordt heel vaak over een verhaal gesproken, maar niet ‘met’ het verhaal.
Een bijbels verhaal doorgronden is ook hard werken.
Lees een goede vertaling (of je moet het Hebreeuws kunnen lezen), het liefst met meerdere mensen,
denk na over de tekst.
Lees een aantal commentaren (want je bent niet de eerste),
denk na over de tekst

En dan gaat hopelijk de tekst ‘open’. De teksten leggen zich zelf uit.
Daar moet je zijn en daar, en daar.
En dan maar hopen en bidden dat het je raakt en in beweging zet in je eigen leven.

Het verhaal van Noach:

God heeft spijt van de schepping. Genesis 1 wil hij terugdraaien.
Dit is een schrikwekkende opmerking, maar moet wel serieus worden gelezen.
Zoals het gaat met alle geweld, ja zo kan het niet verder, zo is het niet bedoeld.
Maar, het verhaal neemt een wending. Met Noach gaat die hele schepping in een ark op de vlucht voor de vloed.
De vloed die een omkering is van het scheppen.
Genesis 1:2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.

Genesis 6
5. En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
6. Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
7. En de HEERE zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aardbodem verdelgen, van de mens tot het vee, tot de kruipende dieren en tot de vogels in de lucht toe, want Ik heb er berouw over dat Ik hen gemaakt heb.
8. Maar Noach vond genade in de ogen van de HEERE.

Een belangrijk thema in Genesis is Toledot, verwekkingen (hieronder met afstammelingen vertaald).
Dit is ook te zien in het thema zoonschap (helaas heel mannelijk).

9. Dit zijn de afstammelingen van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man onder zijn tijdgenoten. Noach wandelde met God.
10. En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11. Maar de aarde was verdorven voor Gods aangezicht en de aarde was vol met geweld.
12. Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde.
13. Daarom zei God tegen Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen vervuld met geweld; en zie, Ik ga hen met de aarde te gronde richten.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 14085
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door peda »

Hallo Nic,

Een mooie bijdrage. Mijn opmerking is dat het op aarde keer op keer mis gaat en ook mis blijft gaan.
Kain en Abel. De zondvloed. Het beloofde Land. Het Nieuwe Verbond. De eerste komst van Christus en uiteindelijk het visioen van de herschepping ( einde der tijden ).
Er is uiteindelijk een herschepping nodig om het tij te keren. De mens is in de traditionele christelijke optiek niet in staat om uit eigen kracht een einde aan de aardse ellende te maken. Zonder de Wederkomst van Christus gaat het niet lukken. Over de "'vorm en status"' van de herschepping waren en zijn vele gedachten in omloop. Bijvoorbeeld Teilhard de Jardin, maar ook de nodige anderen.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Genesis 6
14 Maak voor uzelf een ark van goferhout. In vakken ingedeeld moet u deze ark maken en hem vanbinnen en vanbuiten met pek bestrijken.
15. Zo moet u hem maken: driehonderd el moet de lengte van de ark zijn, vijftig el zijn breedte en dertig el zijn hoogte.
16. U moet een lichtopening in de ark maken, en de ark afwerken tot op een el van boven; en de deur van de ark moet u aan de zijkant plaatsen. U moet er een onderste, een tweede en een derde verdieping in maken.
17. En Ik, zie, Ik ga een watervloed over de aarde brengen om alle vlees waarin een levensgeest is, van onder de hemel te gronde te richten; alles wat op de aarde is, zal de geest geven.
18. Maar met u zal Ik Mijn verbond maken; en u moet in de ark gaan, u, uw zonen, uw vrouw en de vrouwen van uw zonen met u.
19. En u moet van al wat leeft, van alle vlees, twee van elk in de ark laten komen om ze met u in leven te houden: een mannetje en een vrouwtje moeten het zijn.
20. Van de vogels naar hun soort, van het vee naar zijn soort, en van de kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort, zullen er twee naar u toe komen, om ze in leven te houden.
21. En u, neem voor uzelf van al het voedsel dat gegeten wordt, en verzamel dat bij u, zodat het voor u en voor hen tot voedsel zal zijn.
22. En Noach deed het; overeenkomstig alles wat God hem geboden had, zo deed hij.

Twee belangrijke woorden in het Noach verhaal: aarde en ark.
De aarde kennen we al vanaf Genesis 1. Die aarde daar gaat het om voor de mens.
Genesis 1:28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

Maar er is een ark nodig (het woord klinkt 7 keer). Die ark is hetzelfde woord als het mandje van Mozes.
Exodus 2:3 Maar toen zij hem niet langer kon verbergen, nam zij voor hem een mandje van biezen en bestreek het met asfalt en pek. Zij legde het kind daarin en zette het tussen het riet aan de oever van de Nijl.

Mozes ligt straks ook in een ark op het water van de Nijl.
Het verhaal van Genesis werkt ook toe naar die bijzondere positie van Israël tussen de volkeren.
Let op dat verhaal, let op hoe het steeds verder gaat met die verwekkingen van zonen
en je weet hoe het met de gehele schepping zal veder gaan.

Zo zal Jezus uiteindelijk ook die titel krijgen van zoon.
Mattheüs 1:1 Het geslachtsregister (verwekking) van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham.
Naardense bijbel:
Boek van de genesis,- geboorte (Gen. 5,1), van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.
Hoe zal het verder gaan met de schepping, ja let op hem, maar nu
loop ik weer met zevenmijlslaarzen door de wonderlijke wereld van de bijbel.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

peda schreef:
18 jul 2021, 10:47
Hallo Nic,

Een mooie bijdrage. Mijn opmerking is dat het op aarde keer op keer mis gaat en ook mis blijft gaan.
Kain en Abel. De zondvloed. Het beloofde Land. Het Nieuwe Verbond. De eerste komst van Christus en uiteindelijk het visioen van de herschepping ( einde der tijden ).
Er is uiteindelijk een herschepping nodig om het tij te keren. De mens is in de traditionele christelijke optiek niet in staat om uit eigen kracht een einde aan de aardse ellende te maken. Zonder de Wederkomst van Christus gaat het niet lukken. Over de "'vorm en status"' van de herschepping waren en zijn vele gedachten in omloop. Bijvoorbeeld Teilhard de Jardin, maar ook de nodige anderen.
Ja is het boek van de schepping, van de verwerkingen van de zonen en dochters van God uit.
Is er genoeg kracht in dat woord uit de mond van de opgestane Jezus om een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te scheppen?

Ik heb werkelijk geen idee.
Maar als het in jouw leven een rol speelt, dan is jouw wereld 100% anders, een complete herschepping.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 14085
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door peda »

Nic schreef:
18 jul 2021, 11:11
peda schreef:
18 jul 2021, 10:47
Hallo Nic,

Een mooie bijdrage. Mijn opmerking is dat het op aarde keer op keer mis gaat en ook mis blijft gaan.
Kain en Abel. De zondvloed. Het beloofde Land. Het Nieuwe Verbond. De eerste komst van Christus en uiteindelijk het visioen van de herschepping ( einde der tijden ).
Er is uiteindelijk een herschepping nodig om het tij te keren. De mens is in de traditionele christelijke optiek niet in staat om uit eigen kracht een einde aan de aardse ellende te maken. Zonder de Wederkomst van Christus gaat het niet lukken. Over de "'vorm en status"' van de herschepping waren en zijn vele gedachten in omloop. Bijvoorbeeld Teilhard de Jardin, maar ook de nodige anderen.
Ja is het boek van de schepping, van de verwerkingen van de zonen en dochters van God uit.
Is er genoeg kracht in dat woord uit de mond van de opgestane Jezus om een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te scheppen?

Ik heb werkelijk geen idee.
Maar als het in jouw leven een rol speelt, dan is jouw wereld 100% anders, een complete herschepping.
Naar de proces theologie gaat jouw aandacht niet uit. Ik vind het wel een interessante theologie omdat daar wetenschap volledig meedoet bij de theologische doordenking. in de ( niet christelijke ) procestheologie is God niet Almachtig in "'oude"' zin des woords en is de mens volop co-schepper. God reikt inspirerend bij voortduring bij iedere keuze mogelijkheid van de mens, zijn keuze voorkeur in behapbare vorm aan ( richting bereiken visioen ). De mens kan de inspiratie dan al of niet volgen. In de proces theologie is een goede afloop niet gegarandeerd, het kan goed aflopen en het visioen wordt ooit eens in de toekomst door medewerking van de co-schepper op aarde gerealiseerd, of het bereiken van het visioen zal nooit lukken. De sleutel ligt bij de mens, geen wederkomst Christus, geen na-de-dood-uitspraken.
Balthasar
Berichten: 559
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Balthasar »

Nic schreef:
18 jul 2021, 10:31

Een belangrijk thema in Genesis is Toledot, verwekkingen (hieronder met afstammelingen vertaald).
Dit is ook te zien in het thema zoonschap (helaas heel mannelijk).
Ik zou 'toledot' vertalen als 'hoe het verder ging met...' of 'de geschiedenis van...' Want de hemel en aarde verwekken natuurlijk geen kinderen (Gen. 2:4). Het bijbelverhaal schetst weliswaar niet in de eerste plaats geschiedenis, maar primair Gods bedoeling met de wereld in de vorm van een oergeschiedenis.
Uiteraard speelt het voortgaan van de generaties een rol en vooral hoe God steeds toekomst schept (geboorte van Isaak, enz.).
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

peda schreef:
18 jul 2021, 11:53
Nic schreef:
18 jul 2021, 11:11
peda schreef:
18 jul 2021, 10:47
Hallo Nic,

Een mooie bijdrage. Mijn opmerking is dat het op aarde keer op keer mis gaat en ook mis blijft gaan.
Kain en Abel. De zondvloed. Het beloofde Land. Het Nieuwe Verbond. De eerste komst van Christus en uiteindelijk het visioen van de herschepping ( einde der tijden ).
Er is uiteindelijk een herschepping nodig om het tij te keren. De mens is in de traditionele christelijke optiek niet in staat om uit eigen kracht een einde aan de aardse ellende te maken. Zonder de Wederkomst van Christus gaat het niet lukken. Over de "'vorm en status"' van de herschepping waren en zijn vele gedachten in omloop. Bijvoorbeeld Teilhard de Jardin, maar ook de nodige anderen.
Ja is het boek van de schepping, van de verwerkingen van de zonen en dochters van God uit.
Is er genoeg kracht in dat woord uit de mond van de opgestane Jezus om een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te scheppen?

Ik heb werkelijk geen idee.
Maar als het in jouw leven een rol speelt, dan is jouw wereld 100% anders, een complete herschepping.
Naar de proces theologie gaat jouw aandacht niet uit. Ik vind het wel een interessante theologie omdat daar wetenschap volledig meedoet bij de theologische doordenking. in de ( niet christelijke ) procestheologie is God niet Almachtig in "'oude"' zin des woords en is de mens volop co-schepper. God reikt inspirerend bij voortduring bij iedere keuze mogelijkheid van de mens, zijn keuze voorkeur in behapbare vorm aan ( richting bereiken visioen ). De mens kan de inspiratie dan al of niet volgen. In de proces theologie is een goede afloop niet gegarandeerd, het kan goed aflopen en het visioen wordt ooit eens in de toekomst door medewerking van de co-schepper op aarde gerealiseerd, of het bereiken van het visioen zal nooit lukken. De sleutel ligt bij de mens, geen wederkomst Christus, geen na-de-dood-uitspraken.
In het verhaal van Noach is hij degene die de schepping redt in de ark.
De rol van de mens is cruciaal. Alle mensen zijn bezig met het vernielen van de schepping,
maar die ene rechtvaardige Noach is voldoende om het verhaal verder te laten gaan.
De mens is geen co-schepper, maar wel onderdeel en verantwoordelijkheid voor de schepping.

In het Christendom is Jezus ook mens. Hij is niet een godenzoon, maar de mensenzoon.
Mijn vraag is of dit verhaal het redt. Positief gezien heeft het al heel veel gedaan.
Waar willen we uitkomen? Met (bijna) onsterfelijkheid? Dan zitten we zo weer in Genesis 2.

Hoe zal het Christendom er over 200 jaar uitzien? Geen idee.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Bonjour
Moderator
Berichten: 4738
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Bonjour »

Nic schreef:
18 jul 2021, 10:31
God heeft spijt van de schepping. Genesis 1 wil hij terugdraaien.
Genesis 1 was toch perfect. Met Genesis 3 ging het mis.

Vind je dat de zondvloed het beter heeft gemaakt?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Bonjour schreef:
18 jul 2021, 20:38
Nic schreef:
18 jul 2021, 10:31
God heeft spijt van de schepping. Genesis 1 wil hij terugdraaien.
Genesis 1 was toch perfect. Met Genesis 3 ging het mis.

Vind je dat de zondvloed het beter heeft gemaakt?
Genesis heeft als doel om te beschrijven hoe het volk Israël ontstaan is (bijbels woord is verwekt).
Men gebruikt een verhaallijn van families om uiteindelijk daarbij uit te komen d.w.z. bij Jakob die de naam Israël krijgt.
Die krijgt hij als hij worstelt met een engel bij de rivier met de opmerkelijke naam de Jabbok.
Israël (Jakob) krijgt twaalf zonen (stammen). Daar gaat het om, een vereniging van die stammen rond de Godsnaam.

Genesis 1 schijnt een jonger verhaal te zijn, dat verhaal mag de opening van Genesis ‘verzorgen’. Is het een ouverture?
Wat klinkt er allemaal al in door?
Maar zeker niet het woord perfect. Wel het woord goed (tov).
Het verhaal van Noach is een vreemd verhaal, wat de lijn van de verhalen over de vaders en de zonen even onderbreekt.
Indien je het als geschiedenis leest van de mensheid dan is het helemaal vreemd, maar het is geen algemene geschiedenis,
maar onderdeel van het hele specifieke wordingsverhaal van Israël.

De schrijvers moeten wel het gilgamesj epos kennen, alleen maken ze er een eigen versie van.
In de bijbel strandt de ark op de Ararat, in het epos op de lagere berg Nisir.
Vreemd volgens de exegeet Jagersma, dat een boot op een hogere berg belandt (hij licht het niet verder toe)
In de bijbel vliegt eerst de raaf uit en dan de duif, in het epos precies andersom.

De Babylonische ballingschap heeft veel invloed gehad op de verhalen uit de bijbel.
Het zijn ook vernuftige gecomponeerde verhalen.
In het verhaal van Noach zit een getallenlijn in de dagen volgens een symmetrisch patroon (volgens Jagersma):
7, 7, 40, 150, 150, 40, 7, 7.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 1976
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Inktvlam »

Even de zaak op scherp zetten en beluisteren wat de theoloog Kuitert te melden heeft:
“Kaïn slaat zijn broeder Abel dood, Noach gaat, met zijn hele familie en van alle dieren twee (of zeven) de ark in. Echt gebeurd? Nee, dat gelooft geen mens (behalve dan om de zoveel jaar weer een aantal bijbelgetrouwe christenen die op expeditie gaan om de berg Ararat te vinden), maar zo moet je ze ook niet lezen. Ze geven geen informatie over het verleden. In die zin zijn ze dus niet waar gebeurd.” (uit: Jezus: nalatenschap van het christendom (blz.119)).

Wat precies “waar, maar niet echt gebeurd” betekent bij Kuitert blijft raadselachtig. Hij wijdt er vele pagina's aan, maar het blijft duister. Waarschijnlijk bedoelt hij dat het alleen maar verhalen zijn.
Jezus en het NT verwijzen ook diverse keren naar de zondvloed, dus we mogen aannemen dat het meer is dan “een verhaal”.
Verder is het ook duidelijk dat een watervloed die de hele aarde overspoelde onmogelijk is. Als het water hoger gestaan heeft dan zelfs de hoogste bergen (Gen.7:19) dan heb je onvoorstelbare hoeveelheden water nodig. Waar zou dat water vandaan moeten komen en waar zou het naar toe weg moeten stromen? En wat is de zin daarvan? Geologisch gezien is er ook geen bewijs voor een wereldomvattende watervloed. Dus die gigantische watervloed kunnen we uitsluiten.

Maar wat dan? Gelukkig geven de nabijbelse profeten helderheid. Lorber schrijft dat we onderscheid moeten maken tussen zondvloed en watervloed. De zondvloed, het begaan van zonden was wereldwijd, maar de watervloed was plaatselijk. Waar nu de Kaspische Zee is, bevond zich eens het zeer grote en trotse rijk Hanoch.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/19/358/

Het verhaal van de zondvloed is bij veel oude volkeren bekend. Zoals het Sumerisch-Babylonische verhaal het Gilgamesj-epos, genoemd naar koning Gilgamesj, waarin de Noach-figuur Oetnapisjtim voorkomt. De oude Grieken vertelden hoe Zeus de mensheid probeerde te vernietigen met een vloed en hoe Prometheus Deucalion en zijn vrouw Pyrrha waarschuwde. Manoe werd gered van de Hindoe-zondvloed door Visjnoe in zijn vis-avatar, Matsya. Mythen over een vloed zijn te vinden in Peru en China, bij de Australische aboriginals en in vele indianenculturen De Azteken kenden eveneens een zondvloedverhaal met als hoofdpersoon Nene. In de 19e eeuw verzamelden volkenkundigen in Servië een cyclus van Slavische mythen over de grote vloed waarvan de enige overlevende was gered door de god van de wijn Kurent.

In 1997 verscheen het boek 'Noah's Flood' van de twee Amerikaanse geologen William Ryan en Walter Pitman van de universiteit van Colombia.In dat boek stellen deze geologen dat de zondvloed niet in het Midden Oosten, maar in het gebied rond de Zwarte Zee zou hebben plaatsgevonden.
De Franse expeditieleider Robert Ballard heeft ook onderzoek gedaan in de Zwarte zee. Op de bodem zijn resten van een grote stad te vinden. Maar volgens Lorber gaat het om de Kaspische Zee.

Sommige schrijvers hebben de zondvloed in verband gebracht met de ondergang van Atlantis. Plato was de eerste die over Atlantis geschreven heeft.
Er komt een moment dat je aan oud zijn een dagtaak hebt. (Koos van Zomeren)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

De structuur in Genesis is dat de vader leeft x jaar tot de geboorte van de zoon (eersteling).
De vader leeft y jaar verder na de geboorte van de zoom tot zijn dood.
De vader leefde totaal x+y jaar

Genesis 5

25. Methusalach leefde honderdzevenentachtig jaar, en verwekte Lamech.
26. En Methusalach leefde, nadat hij Lamech verwekt had, zevenhonderdtweeëntachtig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.
27. Al de dagen van Methusalach waren negenhonderdnegenenzestig jaar; en hij stierf.

28. Lamech leefde honderdtweeëntachtig jaar, en verwekte een zoon.
29. En hij gaf hem de naam Noach, en zei: Deze zal ons troosten over ons werk en over het zwoegen van onze handen, vanwege de aardbodem, die door de HEERE vervloekt is.
30. En Lamech leefde, nadat hij Noach verwekt had, vijfhonderdvijfennegentig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.
31. Al de dagen van Lamech waren zevenhonderdzevenenzeventig jaar; en hij stierf.

Maar bij Noach gaat het anders:
Genesis 5:32 Toen Noach vijfhonderd jaar oud was, verwekte Noach Sem, Cham en Jafeth.

Dan volgt het zondvloed verhaal
Daar klinkt:
Genesis 7:6 Noach was zeshonderd jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam.

En dan aan het eind
Genesis 9:28 En Noach leefde na de vloed driehonderdvijftig jaar.
29. Zo waren al de dagen van Noach negenhonderdvijftig jaar; en hij stierf.

Dit is een afwijking van de lijn om te rekenen tot en vanaf de geboorte van de eersteling. Waarom doet de schrijver dat?
Er wordt niet gerekend tot en vanaf de zoon, maar tot en vanaf de vloed.
Ik volg nu Breukelman, die zegt dat van Adam tot Noach (de catastrofe) 10 geslachten zijn (Genesis 5) en dan
weer een reeks van 10 geslachten er vandaan in Noach tot Terach (Genesis 11).

En dan gaat het verder
Genesis 11:27 Dit zijn de afstammelingen van Terah: Terah verwekte Abram, Nahor en Haran; en Haran verwekte Lot.

Maar dat vloed verhaal is het contrast met het vader zoon verhaal van de eersteling, met wie het steeds verder gaat.
Om die zoon (eersteling) gaat het, maar niet zonder die bedreiging van de catastrofe te noemen.
In dat verhaal van de eersteling, daar zit de hoop, de verwachting, anders leven we van catastrofe naar catastrofe.
Dat deze catastrofe niet het laatste woord is, daar is een teken voor opgericht: de regenboog.

Zo zullen er hierna in de verhalen wel weer steeds contrasten zijn:
Abraham en Lot
Sara en Hagar
Izaak en Ismael
Jakob en Ezau

Lot leeft zelf zonder de belofte voor en weer na een catastrofe

Genesis 19:29 En het gebeurde, toen God de steden van deze vlakte te gronde richtte, dat God aan Abraham dacht. Daarom leidde Hij Lot uit het midden van de verwoesting, toen Hij de steden waarin Lot gewoond had, ondersteboven keerde.

Hier gaat het in de bijbel dus om: de aanwezigheid van de ene (eersteling) als een teken dat God met ons is, ondanks de catastrofes.
Dat God de catastrofes in gang zet, kan als tegenargument worden gegeven.
De catastrofes zijn echter altijd een gevolg van geweld en sociaal onrecht.
Het is God die daarover her oordeel velt. Je kunt het ook zo lezen, dat gewelddadige en onrechtvaardige regimes er aan gaan.
Het is een gevolg van die manier van leven, uitgebeeld in een oordeel van God.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 14085
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door peda »

Een zeer interessant betoog Nic. De schrijvers beschrijven hun beleving van God met en in de wereld. Wel wat anders als de opvatting dat God in de verhalen Zijn eigen biografie weergeeft. De eeuwige vraag is of God Zich in de menselijke verhalen Over Hem herkent of helemaal niet. Maar dat is een ander thema, waar de werking van de Inspiratie aan de orde komt.
Balthasar
Berichten: 559
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Balthasar »

Inktvlam schreef:
20 jul 2021, 15:37
Even de zaak op scherp zetten en beluisteren wat de theoloog Kuitert te melden heeft:
“Kaïn slaat zijn broeder Abel dood, Noach gaat, met zijn hele familie en van alle dieren twee (of zeven) de ark in. Echt gebeurd? Nee, dat gelooft geen mens (behalve dan om de zoveel jaar weer een aantal bijbelgetrouwe christenen die op expeditie gaan om de berg Ararat te vinden), maar zo moet je ze ook niet lezen. Ze geven geen informatie over het verleden. In die zin zijn ze dus niet waar gebeurd.” (uit: Jezus: nalatenschap van het christendom (blz.119)).

Wat precies “waar, maar niet echt gebeurd” betekent bij Kuitert blijft raadselachtig. Hij wijdt er vele pagina's aan, maar het blijft duister. Waarschijnlijk bedoelt hij dat het alleen maar verhalen zijn.
Nee. Wat er met 'waar maar niet waar gebeurd' bedoeld wordt is dat het gaat om zinstichtende verhalen of mythen met een diepe betekenis, die je niet als journalistiek verslag moet lezen.
Jezus en het NT verwijzen ook diverse keren naar de zondvloed, dus we mogen aannemen dat het meer is dan “een verhaal”.
Dat is een autoriteitsdrogreden.
Lorber
Tja, wel weer duidelijk hoe serieus we je moeten nemen.
Balthasar
Berichten: 559
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Balthasar »

Nic schreef:
20 jul 2021, 22:36
Hier gaat het in de bijbel dus om: de aanwezigheid van de ene (eersteling) als een teken dat God met ons is, ondanks de catastrofes.
Dit vind ik te kras geformuleerd. Het is wellicht één thema in Genesis, maar er zitten nog veel meer thema's in Genesis.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Balthasar schreef:
21 jul 2021, 10:56
Nic schreef:
20 jul 2021, 22:36
Hier gaat het in de bijbel dus om: de aanwezigheid van de ene (eersteling) als een teken dat God met ons is, ondanks de catastrofes.
Dit vind ik te kras geformuleerd. Het is wellicht één thema in Genesis, maar er zitten nog veel meer thema's in Genesis.
Schroom niet :thumb1:
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 1976
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Inktvlam »

Balthasar schreef:
21 jul 2021, 10:53
Inktvlam schreef:
20 jul 2021, 15:37
Even de zaak op scherp zetten en beluisteren wat de theoloog Kuitert te melden heeft:
“Kaïn slaat zijn broeder Abel dood, Noach gaat, met zijn hele familie en van alle dieren twee (of zeven) de ark in. Echt gebeurd? Nee, dat gelooft geen mens (behalve dan om de zoveel jaar weer een aantal bijbelgetrouwe christenen die op expeditie gaan om de berg Ararat te vinden), maar zo moet je ze ook niet lezen. Ze geven geen informatie over het verleden. In die zin zijn ze dus niet waar gebeurd.” (uit: Jezus: nalatenschap van het christendom (blz.119)).

Wat precies “waar, maar niet echt gebeurd” betekent bij Kuitert blijft raadselachtig. Hij wijdt er vele pagina's aan, maar het blijft duister. Waarschijnlijk bedoelt hij dat het alleen maar verhalen zijn.
Nee. Wat er met 'waar maar niet waar gebeurd' bedoeld wordt is dat het gaat om zinstichtende verhalen of mythen met een diepe betekenis, die je niet als journalistiek verslag moet lezen.
Het ligt voor de hand om dat te denken. Maar zoiets schreef Kuitert niet. Hij was nogal destructief. Hij had het over “de kracht van het verhaal”. Een verhaal kan werken op de emotie of als voorbeeld dienen, door hem steevast “exempel” genoemd. De kritiek op hem, varieert van “Kuitert is een atheïst” tot “Kuitert gebruikt de bulldozer”. Over het godsbeeld beweerde hij “schrikbarende dingen”, vond hij zelf.

Balthasar schreef:
Inktvlam schreef: Jezus en het NT verwijzen ook diverse keren naar de zondvloed, dus we mogen aannemen dat het meer is dan “een verhaal”.
Dat is een autoriteitsdrogreden.
O, dus Jezus en de schrijvers van het NT zijn leugenaars volgens jou.

Balthasar schreef:
Inktvlam schreef: Lorber
Tja, wel weer duidelijk hoe serieus we je moeten nemen.
Ben je altijd zo vals? Lorber of Swedenborg heb je keihard nodig om de Bijbel goed te doorgronden.
Er komt een moment dat je aan oud zijn een dagtaak hebt. (Koos van Zomeren)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 1976
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Inktvlam »

De leeftijden van bekende personen uit de oudheid in het OT bestaan altijd uit drie cijfers. Waarschijnlijk zijn het toch gewoon leeftijden, maar ik kan me vaag herinneren dat die cijfertjes ook een bepaalde betekenis hebben, zoals ook het bekende getal 666.
Over 666: Maar dit is de 'geest' (of het 'leven') in het beeld van het dier, dat de eigenliefde en de hebzucht (de twee hoornen) bij alle wereldgroten de hoogste top heeft bereikt, dat is het volle getal 666, waarbij de eigenliefde gelijk is aan 600, het geroofde hemelse vuur gelijk aan 60 (dat wil zeggen het goddelijke gebod is tienvoudig voor de eigenbaat aangewend!) en de naastenliefde tenslotte gelijk aan 6 (dat wil zeggen het geldt de allervolmaakste slavernij)! – In plaats van honderd voor één te geven, eist men honderd voor één! (totale uitbuiting van mens en natuur)
Er komt een moment dat je aan oud zijn een dagtaak hebt. (Koos van Zomeren)
Gebruikersavatar
Barnabas
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Barnabas »

Nic schreef:
18 jul 2021, 10:31
Er wordt heel vaak over een verhaal gesproken, maar niet ‘met’ het verhaal.
Een bijbels verhaal doorgronden is ook hard werken.
Lees een goede vertaling (of je moet het Hebreeuws kunnen lezen), het liefst met meerdere mensen,
denk na over de tekst.
Lees een aantal commentaren (want je bent niet de eerste),
denk na over de tekst

En dan gaat hopelijk de tekst ‘open’. De teksten leggen zich zelf uit.
Daar moet je zijn en daar, en daar.
En dan maar hopen en bidden dat het je raakt en in beweging zet in je eigen leven.

Het verhaal van Noach:

God heeft spijt van de schepping. Genesis 1 wil hij terugdraaien.
Dit is een schrikwekkende opmerking, maar moet wel serieus worden gelezen.
Zoals het gaat met alle geweld, ja zo kan het niet verder, zo is het niet bedoeld.
Maar, het verhaal neemt een wending. Met Noach gaat die hele schepping in een ark op de vlucht voor de vloed.
De vloed die een omkering is van het scheppen.
Genesis 1:2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.

Genesis 6
5. En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
6. Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
7. En de HEERE zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aardbodem verdelgen, van de mens tot het vee, tot de kruipende dieren en tot de vogels in de lucht toe, want Ik heb er berouw over dat Ik hen gemaakt heb.
8. Maar Noach vond genade in de ogen van de HEERE.

Een belangrijk thema in Genesis is Toledot, verwekkingen (hieronder met afstammelingen vertaald).
Dit is ook te zien in het thema zoonschap (helaas heel mannelijk).

9. Dit zijn de afstammelingen van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man onder zijn tijdgenoten. Noach wandelde met God.
10. En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11. Maar de aarde was verdorven voor Gods aangezicht en de aarde was vol met geweld.
12. Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde.
13. Daarom zei God tegen Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen vervuld met geweld; en zie, Ik ga hen met de aarde te gronde richten.
Dat God de situatie in Genesis 1 wil wil terugdraaien ben ik niet helemaal met je eens. De schepping die Hij maakte was volmaakt en goed. Ook de mens was goed, zeer goed zelfs. Maar de keuze van de mensen was dat zij God verlieten en alleen nog maar slecht deden. Daar deed God iets aan en Hij wil het oorspronkelijke plan herstellen. Hij wil een volmaakte wereld maken zonder zonde. Voor he =n die het offer van Christus aanvaarden geld dat zij hersteld zullen worden zoals Adam en Eva waren voor de zondeval.
Dat het oordeel over de slechte mensen serieus gelezen dient te worden ben ik met je eens. God wil niet dat mensen slecht doen, daarmee doen zij anderen geweld aan en God wil dat vermijden. In het koninkrijk van God is daar geen plaats voor. De zondvloed is een duidelijke waarschuwing. Maar ook Noach zelf was niet volmaakt, er staat dat hij "genade vond in de ogen van God". Hij was dus ook beïnvloed door de omgeving maar hij koos om bij God te horen en daarom werd hij door God gered.
En God begon opnieuw met Noach en zijn familie.

Vele geslachtlijnen gaan via de mannelijk lijn. alle geslachtslijnen in de bijbel zijn van man op zoon en zoon op zoon. Ook het Joodse volk is een zaak van mannelijke geslachtlijn. Af en toe komt er een vrouw in voor maar het Joods zijn wordt bepaald door de man. De geslachtslijnen van Jezus zijn ook via de (mannelijke) voorvaderen. Het is dus heel belangrijk man te zijn.
Gebruikersavatar
Barnabas
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Barnabas »

Nic schreef:
20 jul 2021, 22:36
De structuur in Genesis is dat de vader leeft x jaar tot de geboorte van de zoon (eersteling).
De vader leeft y jaar verder na de geboorte van de zoom tot zijn dood.
De vader leefde totaal x+y jaar

Genesis 5

25. Methusalach leefde honderdzevenentachtig jaar, en verwekte Lamech.
26. En Methusalach leefde, nadat hij Lamech verwekt had, zevenhonderdtweeëntachtig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.
27. Al de dagen van Methusalach waren negenhonderdnegenenzestig jaar; en hij stierf.

28. Lamech leefde honderdtweeëntachtig jaar, en verwekte een zoon.
29. En hij gaf hem de naam Noach, en zei: Deze zal ons troosten over ons werk en over het zwoegen van onze handen, vanwege de aardbodem, die door de HEERE vervloekt is.
30. En Lamech leefde, nadat hij Noach verwekt had, vijfhonderdvijfennegentig jaar; en hij verwekte zonen en dochters.
31. Al de dagen van Lamech waren zevenhonderdzevenenzeventig jaar; en hij stierf.

Maar bij Noach gaat het anders:
Genesis 5:32 Toen Noach vijfhonderd jaar oud was, verwekte Noach Sem, Cham en Jafeth.

Dan volgt het zondvloed verhaal
Daar klinkt:
Genesis 7:6 Noach was zeshonderd jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam.

En dan aan het eind
Genesis 9:28 En Noach leefde na de vloed driehonderdvijftig jaar.
29. Zo waren al de dagen van Noach negenhonderdvijftig jaar; en hij stierf.

Dit is een afwijking van de lijn om te rekenen tot en vanaf de geboorte van de eersteling. Waarom doet de schrijver dat?
Er wordt niet gerekend tot en vanaf de zoon, maar tot en vanaf de vloed.
Ik volg nu Breukelman, die zegt dat van Adam tot Noach (de catastrofe) 10 geslachten zijn (Genesis 5) en dan
weer een reeks van 10 geslachten er vandaan in Noach tot Terach (Genesis 11).

En dan gaat het verder
Genesis 11:27 Dit zijn de afstammelingen van Terah: Terah verwekte Abram, Nahor en Haran; en Haran verwekte Lot.

Maar dat vloed verhaal is het contrast met het vader zoon verhaal van de eersteling, met wie het steeds verder gaat.
Om die zoon (eersteling) gaat het, maar niet zonder die bedreiging van de catastrofe te noemen.
In dat verhaal van de eersteling, daar zit de hoop, de verwachting, anders leven we van catastrofe naar catastrofe.
Dat deze catastrofe niet het laatste woord is, daar is een teken voor opgericht: de regenboog.

Zo zullen er hierna in de verhalen wel weer steeds contrasten zijn:
Abraham en Lot
Sara en Hagar
Izaak en Ismael
Jakob en Ezau

Lot leeft zelf zonder de belofte voor en weer na een catastrofe

Genesis 19:29 En het gebeurde, toen God de steden van deze vlakte te gronde richtte, dat God aan Abraham dacht. Daarom leidde Hij Lot uit het midden van de verwoesting, toen Hij de steden waarin Lot gewoond had, ondersteboven keerde.

Hier gaat het in de bijbel dus om: de aanwezigheid van de ene (eersteling) als een teken dat God met ons is, ondanks de catastrofes.
Dat God de catastrofes in gang zet, kan als tegenargument worden gegeven.
De catastrofes zijn echter altijd een gevolg van geweld en sociaal onrecht.
Het is God die daarover her oordeel velt. Je kunt het ook zo lezen, dat gewelddadige en onrechtvaardige regimes er aan gaan.
Het is een gevolg van die manier van leven, uitgebeeld in een oordeel van God.
Wat betreft het getuigen van het verhaal van de zondvloed kun je uitrekenen dat Noach nog leefde toen Abraham geboren werd. Er was dus in de tijd van Abraham een getuige uit de eerste hand om het verhaal te vertellen. Door de hoge leeftijden konden getuigenissen uit de eerste hand na lange tijd nog gegeven worden. Dankzij de hoge leeftijden konden deze verhalen betrouwbaar doorgegeven worden.
peda
Berichten: 14085
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door peda »

Ik beschik weer over een chronologie waarin Noach gestorven was kort voordat Abraham geboren werd. Voorzichtig dus met bijbelse tijdbestekken.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Barnabas schreef:
21 jul 2021, 17:06
Wat betreft het getuigen van het verhaal van de zondvloed kun je uitrekenen dat Noach nog leefde toen Abraham geboren werd. Er was dus in de tijd van Abraham een getuige uit de eerste hand om het verhaal te vertellen. Door de hoge leeftijden konden getuigenissen uit de eerste hand na lange tijd nog gegeven worden. Dankzij de hoge leeftijden konden deze verhalen betrouwbaar doorgegeven worden.
Wat ik al opmerkte, het verhaal van de vloed is vermoedelijk een bewerking van het Gilgamesj epos
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos

Joodse schrijvers hebben dat in de bijbel ingevoegd en bewerkt om het verhaal van Israël te kunnen vertellen.
Dat gebeurde met meerdere verhalen, zo beweren Nederlandse theologen de oorsprong van het Adam en Eva te hebben gevonden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/adam-eva-en ... 058314756/

Ik ben wel blij met deze onhistorische insteek, want je moet er niet aan denken dat dit allemaal letterlijk is op te vatten.
De verhalen verwijzen wel naar echte gebeurtenissen: het is onhistorisch historisch.
Zeker niet allles is dus onhistorisch, alleen het gaat de schrijvers niet om een geschiedenisverhaal te schrijven.
Het is het geloofsverhaal van Israël en wij mogen meedoen (mooi man!).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Barnabas schreef:
21 jul 2021, 16:43

Vele geslachtlijnen gaan via de mannelijk lijn. alle geslachtslijnen in de bijbel zijn van man op zoon en zoon op zoon. Ook het Joodse volk is een zaak van mannelijke geslachtlijn. Af en toe komt er een vrouw in voor maar het Joods zijn wordt bepaald door de man. De geslachtslijnen van Jezus zijn ook via de (mannelijke) voorvaderen. Het is dus heel belangrijk man te zijn.
Tegenwoordig wordt het Jood zijn door de vrouw bepaald. Indien je moeder Joods is dan ben jij het ook.
Waarom stellen dat het zo heel belangrijk is man te zijn.

Galaten 3:26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27. Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije;
daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.

De vrouwen zijn de eersten die getuigen zijn van de opstanding (wie oren heeft om te horen, die hore).
De mannelijke lijn is nu niet iets om trots op te zijn.
Wellicht ligt de toekomst van de mensheid wel in de handen van de vrouwen.
Zijn zij de betere leerling van Jezus?
Ik denk het wel. Laten we daarom vrouwen de leiding geven, de mannen hebben hun kans gehad en te vaak gefaald.
Nou ok, laten we goed samenwerken want in Christus is het niet van belang dat men man is of vrouw.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 1976
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Inktvlam »

Nic schreef:
21 jul 2021, 19:54
Ik ben wel blij met deze onhistorische insteek, want je moet er niet aan denken dat dit allemaal letterlijk is op te vatten.
De verhalen verwijzen wel naar echte gebeurtenissen: het is onhistorisch historisch.
:?:
Er komt een moment dat je aan oud zijn een dagtaak hebt. (Koos van Zomeren)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1532
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Nic »

Inktvlam schreef:
22 jul 2021, 13:23
Nic schreef:
21 jul 2021, 19:54
Ik ben wel blij met deze onhistorische insteek, want je moet er niet aan denken dat dit allemaal letterlijk is op te vatten.
De verhalen verwijzen wel naar echte gebeurtenissen: het is onhistorisch historisch.
:?:
In 1945 viel er geen regen uit de lucht, maar bommen en granaten.
Duitsland in puin achterlatend.
Ja zeg het maar, is het een oordeel van God of hebben ze het met de keuze voor dat nazi-bewind over zichzelf afgeroepen?
Gelukkig voor de kerk was er een klein bootje: die Bekennende Kirche.
Een nieuwe Abraham is Angela Merkel (even als hint voor Barnabas ;) )
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Barnabas
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Noach en de zondvloed

Bericht door Barnabas »

Nic schreef:
21 jul 2021, 21:11
Barnabas schreef:
21 jul 2021, 16:43

Vele geslachtlijnen gaan via de mannelijk lijn. alle geslachtslijnen in de bijbel zijn van man op zoon en zoon op zoon. Ook het Joodse volk is een zaak van mannelijke geslachtlijn. Af en toe komt er een vrouw in voor maar het Joods zijn wordt bepaald door de man. De geslachtslijnen van Jezus zijn ook via de (mannelijke) voorvaderen. Het is dus heel belangrijk man te zijn.
Tegenwoordig wordt het Jood zijn door de vrouw bepaald. Indien je moeder Joods is dan ben jij het ook.
Waarom stellen dat het zo heel belangrijk is man te zijn.

Galaten 3:26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27. Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije;
daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.

De vrouwen zijn de eersten die getuigen zijn van de opstanding (wie oren heeft om te horen, die hore).
De mannelijke lijn is nu niet iets om trots op te zijn.
Wellicht ligt de toekomst van de mensheid wel in de handen van de vrouwen.
Zijn zij de betere leerling van Jezus?
Ik denk het wel. Laten we daarom vrouwen de leiding geven, de mannen hebben hun kans gehad en te vaak gefaald.
Nou ok, laten we goed samenwerken want in Christus is het niet van belang dat men man is of vrouw.
Er zijn in de bijbel genoeg mannen die wel naar God luisteren. Het is niet eerlijk om gewelddadige en zondige mannen als maat te nemen voor iedereen. God wil dat mannen de leiding nemen en hun plaats innemen en vrucht dragen zoals de bijbel zegt dat de vruchten van de Geest zijn. En zoals er goede vrouwen zijn die de wil van God volbrengen zo zijn er niet minder mannen die de wil van God zoeken en volbrengen. Het is zaak de wil van de Heer te doen, voor mannen en voor vrouwen, dan wordt de wereld beter. Het is nodig dat mannen en vrouwen samenwerken om de wi van God te doen. In de kracht van de Geest. Manne kunnen net zo goed de wil van God volbrengen en goed doen als vrouwen. Maar vrouwen zijn meer op mannen gericht en mannen meer op hun werk. Daarom lijkt het alsof vrouwen socialer zijn omdat zij over mensen (mannen dus) praten. Maar dan moeten ze wel positief over mannen praten. spreken met elkaar over wat mannen goed doen en niet over geweldpleging en daar voortdurend dee aandacht op richten. Wanneer zij ontzag voor mannen hebben dan doen ze het goed en richten ze hun aandacht op de mannen die het goede doen. En daar hebben we wat aan. Maar als een man de wil van de Heer weerstreeft dan moet hij gedood worden. Dat wil zeggen dat zijn slechte daden verhinderd moeten worden. Het betekent niet dat men iemand direct letterlijk moet doden.
Maar als vrouwen de leiding willen nemen dan dienen zij dat wel te doen zoals Deborah dat deed. Deborah was Godsgetrouw en richtte Israël naar de wet van liefde, dat is de wet van Mozes. Want die wet heeft een hoofdwet die zegt elkaar lief te hebben. Jezus legt uit dat dat is om voor een ander te doen wat de mens wil dat er voor haarzelf gedaan wordt. En de vraag is of alle vrouwen die leiding willen nemen dat doen.
Gelijkheid is dat man en vrouw allebei met zonde te kampen hebben. Ook daarin is geen onderscheid tussen man en vrouw. Beiden hebben de genade van God nodig. Toen Noach gered werd bestond de helft van de mensen uit vrouwen en ook die vrouwen waren niets dan slecht aan het doen. Maar vier vrouwen werden gered omdat zij bij Noach hoorden en geloofden en veiligheid in de ark te zochten. Zo zijn dus man en vrouw allebei slecht. Maar God is niet gericht op het slechte maar op het goede. Hij wil man en vrouw redden. Ook daarin is geen onderscheidt tussen man en vrouw. Maar er zijn wel verschillen tussen man en vrouw. De tekst die je aanhaalt (van Galaten) gaat over hetgeen man en vrouw gelijk maakt en dat is hetgeen dat er aan vooraf gaat. Te zeggen dat er geen verschil tussen man en vrouw is is aan een kind niet uit te leggen. Het is absurd om te veronderstellen dat er in het geheel geen verschil is tussen man en vrouw. Wie beweert dat er geen verschil is heeft geen ogen in zijn hoofd of ontkent wat hij ziet. Het lichaam toont het verschil De vraag is allen waar de verschillen zijn en waar de gelijkheid is. En de tekst in Galaten zegt "daarbij" is het niet van belang en dat verwijst naar het betoog daarvoor dat gaat over het beërven van het eeuwige leven. Dus daarin maakt het niet uit of je man of vrouw bent. De tekst moet dus in de context gelezen worden en dan komt het aan op begrijpend lezen. Dus de tekst uit zijn verband halen en verabsoluteren is lachwekkend. Kinderen kunnen het weerspreken en dan hebben ze nog gelijk ook.
De mannelijke lijn is wel iets om trots op te zin. Net zoals er goede vrouwen zijn die de wil van de Heer doen zij er ook mannen die dat doen, en zaak is om dat te blijven doen door de geslachten heen. Dus het komt er niet o aan man of vrouw te zijn maar om wel of niet de wil van de Heer te doen. En daarin zijn man en vrouw gelijk.
Plaats reactie