Man en vrouw

In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Nic
Man/Vrouw: M

Re: Man en vrouw

Bericht door Nic »

Barnabas schreef:
28 apr 2021, 17:03
Het probleem met gelijkheidsdenken is eigenlijk geen man-vrouw conflict maar een geestelijk conflict.
Er staat dat wij hebben te strijden niet tegen vlees en bloed maar tegen de geestelijke machten van de duivel.
Het conflict rond het rolpatroon tussen man en vrouw is dan ook niet in de eerste plaats een conflict tussen man en vrouw. Immers zijn er ook vrouwen die Christus volgen en zijn wetten volbrengen door lief te hebben. Er zijn vrouwen die met liefde kiezen om hun gezin te dienen. Ook zij staan onder druk door de wereldgeesten die verlangen dat wij de duivel dienen en niet Christus.
Voor man en vrouw is er een geestelijke strijd gaande. Die strijd begon in de hof van Eden waar de slang, die volgens de leer geïnspireerd werd door de duivel, Eva aansprak en haar verleidde om van de vrucht te eten. Men leert dat Adam zijn mond open had moeten doen en gezag over Eva had moeten nemen. Maar de opdracht van God was dat Adam en Eva samen over de dieren moesten heersen. Die opdracht werd aan hen beiden gegeven. Kijkend naar mens en dier zie ik dat het niet normaal is wanneer een dier over een mens heerst, man noch vrouw. Het zou niet normaal zijn dat Eva de slang niet aan zou kunnen en dat die haar de baas zou zijn en dat Adam de enige zou zijn die dat wel kon. Eva was net zo goed als Adam opgedragen de slang terecht te wijzen. Eva had net zo goed gezag over de slang als Adam.
Genesis 2 en 3 is geen algemeen verhaal over het begin van de mensheid, maar een heel specifiek verhaal, dat door Joodse schrijvers is gecomponeerd, als begin van hun verhaal hoe Israël ontstaan (verwekt) is.
Als je het uit de Joodse context haalt en je gaat er een genderideologie op baseren, dan vlieg je echt uit de bocht.
Het Adam en Eva verhaal is overigens veel later ontstaan dan de verhalen die er op volgen, daarom zie je dat heel veel relaties tussen man en vrouw in de andere Genesis verhalen zo anders zijn.
Neem bv de polygamie die heel normaal was bij de aartsvaderen en later de koningen van Israël.

Ps ik zie Adam en Eva niet als een historisch verhaal (ook niet een hele vreemde gedachte meer bij veel Christenen).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Barnabas schreef:
28 apr 2021, 14:09
Mijn onderwerp is man en vrouw in de bijbel staat daar één en ander over geschreven. Ook over de verschillen. Ben je bereidt om daar over te praten?
[modbreak Bonjour] Trajecto had je net gevraagd ook eens in te gaan op reacties op je stukken. Dat doe je hier weer niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik hou dit topic voor gezien. Eén persoon legt er teveel de stempel op en er wordt niet lekker gediscussieerd.
Ik wil de eerste tijd ook geen nieuw topic met hetzelfde uitgangspunt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gesloten