De vrees voor de Heer

In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding
» viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Plaats reactie
Wouter
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2020, 08:30
Man/Vrouw: M
Locatie: België

De vrees voor de Heer

Bericht door Wouter »

We lezen psalm 147:10-11:
Hij schept geen behagen in de kracht van het paard;
Hij heeft geen plezier in de benen van een man.
De HEER schept behagen in wie Hem vrezen,
In hen die hopen op Zijn barmhartigheid.
(Vertaling NKJV)

Wil de Almachtige dat we meer zitten?

Sport en training om het lichaam sterk en vitaal te houden ten bate van de gezondheid is een populaire gedachte momenteel. Een krachtig hart geeft een hogere levensverwachting en helpt bij de bestrijding van overgewicht. De nadelen kunnen o.a. betekenen dat je jezelf overbelast.

Hoeveel tijd spenderen jullie aan studie/werk/huishouden?
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Maria K »

Wouter schreef: 16 sep 2021, 08:18 We lezen psalm 147:10-11:
Hij schept geen behagen in de kracht van het paard;
Hij heeft geen plezier in de benen van een man.
De HEER schept behagen in wie Hem vrezen,
In hen die hopen op Zijn barmhartigheid.
Ik lees eerst de eerdere verzen van deze psalm, die voorafgaan aan deze genoemde tekstregels, en daarna ook wat volgt.
Dan wordt de eigenlijke conclusie en lofzang duidelijk.
Psalmen 147

David heeft zijn hele leven strijd geleverd tegen de volkeren, die het Israël van zijn tijd bewoonden en het volk bedreigden.
Dat waren sterke strijdbare mannen, heel vaak veel sterker en met meerdere dan hij.
Hij is zijn hele leven een strijder geweest en was daarvoor afhankelijk van krachtige mannen en paarden.
Maar hij was ook een dichter, die heel dicht bij de natuur stond en heel sterke voeling daarmee had.
En ook, zoals je dat kunt uitdrukken, een mens van vlees en bloed.
Ook fouten gemaakt.
En met een groot godsbesef, maar vaak twijfelend, dat de God van Israël uiteindelijk het laatste woord had.
Voor zijn gevoel moest hij ook zorgen voor en bouwen op een zo krachtig mogelijk leger.
Op sterke mensen en hun hulpmiddelen, in die tijd sterke krachtige paarden.

Op het laatst, toen zijn rijk gevestigd was, tekent hij dit als dichter op in de laatsten van zijn psalmen.
Besefte hij wel degelijk, dat het niet alleen zijn krachtige strijdbare leger is geweest, wat hem steeds heeft laten winnen, maar dat hij dat zonder zijn God (Godsvertrouwen) nooit had gekund.
Vandaar de lofzangen op hetgeen waar hij God dankbaar voor was.
En daarmee duidelijk makend, dat alleen vertrouwen op zijn eigen inzet en kracht, niet voldoende is.
Want zonder vertrouwen in God, die alles regelt, ben je nergens.
Wil de Almachtige dat we meer zitten?

Sport en training om het lichaam sterk en vitaal te houden ten bate van de gezondheid is een populaire gedachte momenteel. Een krachtig hart geeft een hogere levensverwachting en helpt bij de bestrijding van overgewicht. De nadelen kunnen o.a. betekenen dat je jezelf overbelast.

Hoeveel tijd spenderen jullie aan studie/werk/huishouden?
Deze psalm is een lofzang op de Heer.
Geen idee waarom je dit zo associeert.
Wat wil je dan met die benen van de paarden? :)

Als ik dit op de tegenwoordige tijd wil laten slaan en een gedachtesprong wil maken, ga ik toch een andere weg volgen.
Veeleer zou ik dan denken, dat we terug respect moeten hebben voor krachten van de natuur rondom ons heen, want dat als we doorgaan onszelf boven alles en iedereen te verheffen en denken dat we onze eigen wereld maakbaar kunnen maken, zonder er rekening mee te houden dat daar een terugslag op gaat komen, we ook alles en iedereen rondom ons heen zullen kapot maken.
Zonder die prachtige geweldige natuur waarvan wij uiteindelijk geheel afhankelijk zijn en het respect en de vreze voor wat er kan gebeuren als we dat geweld aandoen, is de mens verloren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Wouter
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2020, 08:30
Man/Vrouw: M
Locatie: België

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Wouter »

Dank voor je eerlijke reactie. Vind je misschien dat David te sterk op zijn wereldlijke leger heeft vertrouwd om zijn strijd te leveren? De gedachte naar de tegenwoordige tijd is eveneens een pleidooi voor de natuur rondom ons. Niet enkel voor het milieu. Heel kortbij in het leven van iedere gelovige.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Vertrokken user_7 »

Wouter schreef: 16 sep 2021, 08:18 We lezen psalm 147:10-11:
Hij schept geen behagen in de kracht van het paard;
Hij heeft geen plezier in de benen van een man.
De HEER schept behagen in wie Hem vrezen,
In hen die hopen op Zijn barmhartigheid.
(Vertaling NKJV)

Wil de Almachtige dat we meer zitten?

Sport en training om het lichaam sterk en vitaal te houden ten bate van de gezondheid is een populaire gedachte momenteel. Een krachtig hart geeft een hogere levensverwachting en helpt bij de bestrijding van overgewicht. De nadelen kunnen o.a. betekenen dat je jezelf overbelast.

Hoeveel tijd spenderen jullie aan studie/werk/huishouden?
Welke link zit er met de bijbeltekst?
Geboren om lief te hebben.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Maria K »

Wouter schreef: 16 sep 2021, 10:00 Dank voor je eerlijke reactie. Vind je misschien dat David te sterk op zijn wereldlijke leger heeft vertrouwd om zijn strijd te leveren?
Ik vind niets.
Ik denk alleen wat te kunnen lezen in de tekst, die jij aanreikte.
Maar dan in de context van wat ook in Koningen is te lezen over David en de omstandigheden en periode waarin hij leefde.
En het waren ook toen geen lieverdjes.
Vlg. de Bijbel begon hij zijn regeringsperiode met verraad en strijd, zoals Saul alles achterliet.
Maar hij liet voor zijn opvolger Salomo een welvarend rijk, wat in betrekkelijke vrede leefde in de omgeving, achter.
Dat heeft hij nooit in zijn uppie kunnen doen.
En ook niet door op zijn gat te gaan zitten en op actie van God te wachten.
Maar ik lees met mijn bril en jij met de jouwe. ;)
De gedachte naar de tegenwoordige tijd is eveneens een pleidooi voor de natuur rondom ons. Niet enkel voor het milieu. Heel kortbij in het leven van iedere gelovige.
Ons leefmilieu bestaat uit de natuur en uit datgene wat onze collega-mensen ermee gedaan hebben en ermee doen.
Alle mensen op aarde zouden moeten beseffen, dat we van elkaar afhankelijk zijn.
Niet alleen van een regering, die alles op een goede manier centraal voor ons zou moeten regelen, maar te beginnen bij onszelf.
Dat we samen moeten leven/werken, ieder met de inbreng van zijn eigen talenten en mogelijkheden en niet elkaar bestrijden.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Wouter
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2020, 08:30
Man/Vrouw: M
Locatie: België

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Wouter »

Maria K schreef: Dat heeft hij nooit in zijn uppie kunnen doen.
En ook niet door op zijn gat te gaan zitten en op actie van God te wachten.
Als je de bijbel leest door een Joodse bril kan je denken dat mensen het recht in eigen handen moeten nemen. Kijk naar het huidige Jeruzalem. Overdaad aan kracht en militaire macht kan wel eens een te grote fixatie op eigen kunnen bewerken. Gezondheid en dat in relatie met de bijbel en het geloof waarmee het lichaam als de geest fit blijven is de weg.
Alle mensen op aarde zouden moeten beseffen, dat we van elkaar afhankelijk zijn.
Liefde kan de sleutel zijn.
Laatst gewijzigd door Wouter op 17 sep 2021, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2020, 08:30
Man/Vrouw: M
Locatie: België

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Wouter »

Gait schreef: Welke link zit er met de bijbeltekst?
De inspiratie. Welke verbanden denk je zelf te zien?
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Vertrokken user_7 »

Wouter schreef: 17 sep 2021, 09:10
Gait schreef: Welke link zit er met de bijbeltekst?
De inspiratie. Welke verbanden denk je zelf te zien?
Aah, nu zie ik het. Een goede vraag. Ik ben zelf niet veel actief in sport. Wil er wel meer aan doen. Huishouden moet bijgehouden worden en help ik aan mee. Het gezinsleven vind ik na God het belangrijkste inderdaad. Moet daar ook echt mijn gebed en de focus in omgang met God en mijn gezin eraan toeweiden.
Geboren om lief te hebben.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De vrees voor de Heer

Bericht door Maria K »

Wouter schreef: 17 sep 2021, 09:06
Maria K schreef: Dat heeft hij nooit in zijn uppie kunnen doen.
En ook niet door op zijn gat te gaan zitten en op actie van God te wachten.
Als je de bijbel leest door een Joodse bril kan je denken dat mensen het recht in eigen handen moeten nemen.
Deze reactie begrijp ik niet.
In Koningen staat steeds geschreven over geloof in God en opdrachten en hulp van God.
Dat is ook waar deze psalm over gaat. De dankbaarheid en het vertrouwen.
Hoe denk jij dan, dat de joods gelovigen in Israël hier over denken?
Kijk naar het huidige Jeruzalem. Overdaad aan kracht en militaire macht kan wel eens een te grote fixatie op eigen kunnen bewerken.

Laten de huidige Israëlische regeringsleiders hun politiek van nu bepalen door de heilige schrift?
Of juist helemaal niet?
Meer dan de helft van de bewoners is seculier en van de andere helft is een groot deel niet eens echt dagelijks praktiserend.
Gezondheid en dat in relatie met de bijbel en het geloof waarmee het lichaam als de geest fit blijven is de weg.
De weg waarheen?
Mooi voor een ander onderwerp, maar zoals ik al aangaf: Ik zie dat niet in relatie met de tekst, die je gaf als onderwerp.
Ook niet ivm. het afdwalen naar de Israëlische politiek van nu.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Plaats reactie