Welvaartsreligie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Itamar »

Beste Gaitema,
God bepaald helemaal niet of een mens Hem aanneemt of niet. Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
In Johannes 17: 21-26
In het hogepriesterlijk gebed.
Lees ik, dat "God de Vader" voor de grondlegging van al wat HIJ geschapen heeft, "Zijn kinderen al geroepen" heeft.
De mens kan uit zich zelf niets doen om Gods kind te worden.
21 Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Zo zie ik dat niet.

God bepaald helemaal niet of een mens Hem aanneemt of niet.
Zijn Wil is Wet, zijn Wil geschiede.
Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
Zoals Jona bijvoorbeeld? :/
Zo is de duivel ook niet als de duivel geschapen. Hij was de hoogste engel van alle engelen en de meest gelijkende op Jezus, maar hij kwam te val.
Dus het is puur mazzel dat Jezus niet ten val kwam ofzo?
Nee, want de serpent is het listigste schepsel.
Of denk je dat God gokt?
Die val maakte hij zelf.
Het kwaad dat in hem was kwam naar buiten, Zijn ware aard kwam naar buiten.
Het zat er dus al in.
Dat heeft ie niet zelf in zichzelf gestopt, zo is ie geschapen.
Die val maakte Kaïn zelf. God liet Kaïn niet Abel vermoorden.
Dat is na de zondeval!
Het was niet meer 'goed, zeer goed'.
Dat verzucht God duidelijk.
Het drijft Hem uiteindelijk tot de zondvloed.
Zo is God niet. Jouw beeld van God is een totaal andere dan dat ik van God heb.
Dat blijkt maar weer... :roll: ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef:
Jerommel schreef: Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
Zoals Jona bijvoorbeeld? :/
Jona deed het helemaal zelf. God maakt er gebruik van. Dat is wat anders. God kan de mens leiden, verharden en verlichten, maar de mens is zelf schuldig aan wat hij doet. Als jij beslist iemand wat goeds of verkeerds te doen, dan doe je dat vanuit de vrije wil die God jou gegeven heeft. Het is je eigen keuze. Dat God jou geheel leidt in alles wat je doet en alles wat je zegt is ook juist omdat Hij Liefde is. Zonder hem kan je niet Lief hebben. Echter de reden waarom satan liefdeloos is, kom door zijn eigen keuze. Hij wilde zelf onafhankelijk van God de God zijn. Tja, dan kiest satan ervoor om alles alleen te doen en laat God zijn Liefde uit satan los. Zo wordt satan het tegenovergestelde van Jezus.
Zo is de duivel ook niet als de duivel geschapen. Hij was de hoogste engel van alle engelen en de meest gelijkende op Jezus, maar hij kwam te val.
Dus het is puur mazzel dat Jezus niet ten val kwam ofzo?
Nee Jezus is zelf zo. Anders zou je ook tegen Jezus kunnen zeggen: "ik kan er niets aan doen dat ik ben zoals ik ben, het is God zijn schuld. Jij hebt maar makkelijk praten, want God heeft jou nou eenmaal perfect gemaakt.
Nee, want de serpent is het listigste schepsel.
Of denk je dat God gokt?
Er staat in de bijbel dat hij een gevallen engel was. Dus in het begin was hij vol liefde. Dat is zoals hij is.
Wij mensen hebben van ons zelf het zelfde in ons zitten dan hij en daarom is de wereld ook zo wreed en moest God in het OT zo veel mensen hun levens beëindigen. Het waren immers menselijke parasieten. Denk je nu echt dat God het leuk vind om de zonde en de dood te laten ontstaan? Dat Hij heel bewust al die slachtpartijen die door satan en de mensen ontstaan Zijn wil is? Ik geloof daar geen moer van en het is ook niet te geloven. Geen mens die je het verteld zal zo'n volslagen onrechtvaardige wrede God geloven. Dat jij zondigt kan jij immers niets aan doen toch? God maakte jou nou eenmaal zo, dus moet je maar door zondigen. Het is jouw schuld niet. Als je dat zou zeggen, dan zou je ook beweren tegen God net als Adam en Eva: het is niet mijn schuld, maar die van hem. Die verleide mij. De dominee bij ons noemde in zijn preek het afschuiven van je eigen schuld de oudste zonde van de bijbel. Adam zei: Eva heeft het me gegeven. Eva zei: de slang heeft me verleidt.
Die val maakte hij zelf.
Het kwaad dat in hem was kwam naar buiten, Zijn ware aard kwam naar buiten.
Het zat er dus al in.
Hij koos er zelf voor. Hij had het niet hoeven te doen.
God is echt niet zo dat Hij zijn tegenstanders schept. Hij schiep een schepping die goed was.
Dat heeft ie niet zelf in zichzelf gestopt, zo is ie geschapen.
Niemand heeft het in hem gestopt. Als ik jou een knal verkoop, doe ik het helemaal zelf. Ik zal daar nooit God van de schuld geven. Wie ben ik dat ik Hem de schuld zou geven?
Hij zou de wreedste duivel zelf zijn, want al het kwaad van die serpent zou uit God komen. Hoe wreed is die God dan en wie is de God dan die je dient, als Hij de duivel gelijk blijkt te zijn. Sterker nog: als Hij wezenlijk de bron van al het kwaad is. Van Allah zeggen de moslims dat al het goede en het kwade van hem komen, maar onze God is zuiver en puur. In Hem is geen spoor van duisternis en Hij is Liefde. In de Koran staat niet voor niets nergens beschreven dat Allah liefde is.
Die val maakte Kaïn zelf. God liet Kaïn niet Abel vermoorden.
Dat is na de zondeval!
Het was niet meer 'goed, zeer goed'.
Dus Kaïn kon er niets aan doen! :| Het is allemaal Gods schuld :( . God heeft hem nu eenmaal zo zondig gemaakt. :cry:
Dat verzucht God duidelijk.
Mooie toneelspel of niet? Eerst Kaïn onterecht zondig maken en dan als hij dat doet wat niet van hem zelf komt gaat God schijnheilig zitten zuchten, alsof Hij niet zelf Kaïn zo zondig gemaakt had.
Het drijft Hem uiteindelijk tot de zondvloed.
Zo is God niet. Jouw beeld van God is een totaal andere dan dat ik van God heb.
Dat blijkt maar weer... :roll: ;)
Ja ongelofelijk bizar :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gaitema op 21 okt 2013, 09:45, 7 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef: Nu kan ik een heel eind met je mee gaan, omdat God m.i. al het kwaad heeft belichaamd in de serpent.
Die is dan ook de hoofdschuldige i.m.o. Immers, de put des vuurs is zijn lot, en daar zal hij vergaan.
Maarja, het was toch God die de serpent schiep, en we weten dat de serpent de vader van het kwaad is, en geen goed is in hem, geen waarheid is in hem, altijd al was hij een moordenaar, etc...
De serpent schiep zichzelf niet.
God: "Ik ben het die goed en kwaad voort brengt."
En zo is het toch ook in de wereld, waar de mens, althans, de uitverkorene, blijkbaar beproefd wordt.
Want ja, logisch is het dat de serpent de ongelovigen niet hoeft te misleiden.

Maar weet je, ik ben er eigenlijk gewoon helemaal niet van gediend om beproefd te worden door iemand onzichtbaar, ontastbaar, onvoorstelbaar, die claimt mijn Vader te zijn, voor zover ik dat kan geloven.
Het jaagt mijn hersenen over hun toeren en het reduceert ongelovige medemensen tot wegwerp-poppetjes met een bijrol.

Ik geloof dat ik vandaag liever van mijn geloof zou willen vallen.. :(
Dat zit er al een tijdje in hoor, zo nu en dan, maar het ontbreken van alternatieven houdt me bij de Waarheid.
Maar met tegenzin dus.
Net als Gaitema geloof ik dat het iets anders zit met de duivel. Net als mensen zijn engelen met een vrije wil geschapen. Toen God de hemel en de aarde had geschapen, waren alle engelen allemaal even enthousiast, - zie Job 38:7, dus ook degene die nu Satan wordt genoemd. Een moordenaar wordt niet als moordenaar geboren. Hij maakt zichzelf tot moordenaar. Het begint allemaal in de geest; iemand zet zijn zinnen op iets dat verkeerd is. Als die gedachten gevoed blijven worden, dan ligt de zonde op de loer. Zie het proces van zonde in Jakobus 1:14,15. Dat het niet God is die met het kwade beproeft, staat in 1:13.

Je haalt ook Jesaja 45:7 aan. Deze tekst wordt vaak uit de context gehaald. Met die desbetreffende zinsnede wordt bedoeld dat als God zich voorneemt dat de ballingen in Babylon weer naar huis zullen komen, dan gebeurt dat en als hij zich voorneemt dat er ook een oordeel over Babylon komt, dan gebeurt dat ook. Daar gaat het in de teksten erboven over. En het is ook zo uitgekomen.

Ik hoop dat je ervaring zal zijn als van Jeremia in Jer.20:7,8. Die zag het ook wel eens helemaal niet meer zitten. Toch was Gods Woord als een brandend vuur in hem. Je ziet dat hij niet door God veroordeeld wordt vanwege zijn gevoelens. Er staat ook niet bij hoe lang de sombere stemming heeft geduurd. In dit hoofstuk zie je dat hij een beetje last heeft van stemmingswisselingen. Maar juist in deze periode merkte hij toch dat God groter was dan zijn zwakheden; het wakkerde zijn vuur weer aan.

Zelf ben ik overtuigd van Gods liefde voor mij als persoon. Dat is ook niet komen aanwaaien. Ik had ook liever een aantal hoofdstukken uit mijn leven overgeslagen. De eerste vraag die er dan meestal is, is: waarom? Maar door studie en gebed, wordt ik altijd weer getroost door antwoorden uit Gods Woord. Ik hoop dat het ook jou ervaring zal zijn. Hou vol en sterkte gewenst!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Itamar schreef:Beste Gaitema,
God bepaald helemaal niet of een mens Hem aanneemt of niet. Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
In Johannes 17: 21-26
In het hogepriesterlijk gebed.
Lees ik, dat "God de Vader" voor de grondlegging van al wat HIJ geschapen heeft, "Zijn kinderen al geroepen" heeft.
De mens kan uit zich zelf niets doen om Gods kind te worden.
Dat is een stuk bewustwording in ons. God heeft ons bijna goddelijk gemaakt. We kunnen bijna als God zijn. Met het verschil dat God volledig alleen vanuit zichzelf God kan zijn en wij alles kunnen door wat God ons schonk aan liefde, kracht en alles wat ons maakt wie we zijn.
Echter heeft God ons wel zo gemaakt dat we het dan ook kunnen. Als ik jou een hamer en spijkers geef, dan kan jij aan de weg timmeren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Goed, Bijbelstudie, de duivel..
Zie aldaar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Helemaal top ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
Itamar schreef:Beste Gaitema,
God bepaald helemaal niet of een mens Hem aanneemt of niet. Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
In Johannes 17: 21-26
In het hogepriesterlijk gebed.
Lees ik, dat "God de Vader" voor de grondlegging van al wat HIJ geschapen heeft, "Zijn kinderen al geroepen" heeft.
De mens kan uit zich zelf niets doen om Gods kind te worden.
Dat is een stuk bewustwording in ons. God heeft ons bijna goddelijk gemaakt.
Dat kan je niet zo zeggen.
Zo ligt het immers niet.
God schiep de mens naar zijn gelijkenis.
Het gaat dan blijkbaar om uiterlijke gelijkenis, want we zijn geschapen als naakt zoogdier, zonder kennis van goed en kwaad.
We kunnen bijna als God zijn.
Voetjes op de vloer joh! ;)
God zei: Zie, zij zijn nu Onzer één, kennende goed en kwaad.
Sindsdien zijn we WAT DAT BETREFT blijkbaar (God zegt het) goden,of ALS goden.
Maar ook instinctieve zoogdieren, en verstoten van Gods Rijk, omdat we zondaars zijn.
Blijkbaar is de combinatie van vlees, dat we als wezen zijn, en die kennis van goed en kwaad een illegale of onhoudbare combinatie.
Dieren zijn namelijk wel onschuldig, terwijl dieren puur naar het vlees leven.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:Dat kan je niet zo zeggen.
Gaitema citeert Psalm 8:

Zie ik de hemel, het werk van uw vingers,
de maan en de sterren door u daar bevestigd,
wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt,
het mensenkind dat u naar hem omziet?

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd
(NBV)

In de vertaling van 1951 staat: "bijna goddelijk"
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

O, pardon.
Maar beschrijft die Psalm nu hoe het is, hoe het was, of hoe het zal zijn?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:O, pardon.
Maar beschrijft die Psalm nu hoe het is, hoe het was, of hoe het zal zijn?
Voor de psalmist was het toen hoe het was. Voor mij is het hoe het nu is. En voor jou is het waarschijnlijk hoe het zal zijn of hoe het ooit was.

Maar als de Psalm het kan zeggen, waarom kan Gaitema het dan niet zeggen?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef:Psalm 8:

(...)

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd
(NBV)
Dat gaat m.i. over Jezus Christus, bij nader inzien.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Nee, want Jezus is geen sterveling waarvan gezegd wordt: wie is de sterveling dat U aan hem denkt.
Jezus is ook niet bijna een God, Hij is God.

Het getal van God is 7, dat van satan is aan dat van de mens gelijk: 666. Bijna God, maar net niet helemaal.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Nee, want Jezus is geen sterveling waarvan gezegd wordt: wie is de sterveling dat U aan hem denkt.

Het deel dat ik citeerde natuurlijk.. :roll:
En de mens Jezus van Nazareth was een sterveling.
Hij stierf immers.
Aan het kruis.
Jezus is ook niet bijna een God, Hij is God.
Ja, dat dan weer wel...
Hoewel Hij zelf toch zegt onder de Vader te staan..

hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd


Typisch zaken voor Christus toch..
Of dacht je het wel op jezelf te kunnen toepassen?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Ja, want dat is met Adam en Eva gebeurd. Zij zijn als heersers over de aarde gesteld. Heel de aarde is aan hun voeten gelegd. Het werk van Gods handen is aan hen toevertrouwd. Jezus wordt in het nieuwe testament dan ook de tweede Adam genoemd. Hij hersteld de positie van de mensen die door de slang in het hof van Eden van hen geroofd is. In navolging van Hem delen we in de zegen die Jezus draagt.
Daardoor gekroond met Gods heerlijkheid, glans en glorie dus. We worden zelfs door God zijn kinderen genoemd.
In het nieuwe testament worden wij door het werk van de Heilige Geest koningen en profeten genoemd, De Heidelbergse catechismus noemt ons ook koningen. Ik citeer de uitleg van HarryK uit Koningen, priesters en profeten uit Gereformeerd Leven:
De uitdrukking is afkomstig uit de Heidelbergse Catechismus, Zondag 12.
Dat gaat eerst over de vraag waarom de Zoon van God "Christus", dat is Gezalfde, wordt genoemd.
Daar wordt aangegeven dat Hij door God de Vader is aangesteld en met de Heilige Geest is gezalfd
tot onze hoogste Profeet en Leraar,
tot onze enige Hogepriester,
en tot onze eeuwige Koning.

Dan volgt de vraag waarom 'u' een christen wordt genoemd?
Antwoord: Omdat ik door geloof een lid van Christus ben en zo deel heb aan zijn zalving, om:
als profeet zijn naam te belijden (Mattheüs 10:32, Romeinen 10:10).
als priester mijzelf als een levend dankoffer aan Hem te offeren (Romeinen 12:1, 1 Petrus 2:5)
en als koning in dit leven met een vrij en goed geweten tegen de zonde de de duivel te strijden
en na dit leven in eeuwigheid met Hem over alle schepselen te regeren.

Het geloof is een stok om op te leunen, niet om anderen mee te slaan. (Eliza Laurillard)
De twee bijbelgedeeltes kan je niet van elkaar scheiden vervolgens. Ze horen bij elkaar. Het gaat hier over de sterveling waar God aan denkt.
Dat Jezus onder zijn Vader is gesteld klopt, maar Hij deelt ook in de Godheid van de Vader. Zijn lichaam mag op aarde wel sterfelijk zijn en sterven aan het kruis, God zelf kan niet sterven en zo bleef de geest van Jezus onoverwinnelijk voor het dodenrijk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

CHristus had deel van zijn Godheid afgelegd bovendien.
Aan het kruis stierf een zondeloze MENS.

Maargoed, Gait, als jij wel vaart bij de gedachte dat de aarde aan je voeten ligt, be my guest.
Maar vergeet niet dat ook de eerstelingen der Gemeente verlangden naar het zoonschap.
Want zo lang dit lichaam onze woning is, weten we dat we ver van de Heer wonen.
Wat komen gaat is nog niet zichtbaar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

Ik leg je uit wat ik in de bijbel zie staan en citeer dat. Zoals ik zie denken anderen er hier net zo over en lezen ze het zelfde.
Kennelijk ben ik hierin niet uniek. De Heidelbergse catechismus legt het ook op een verhelderende manier uit. Die heb ik je gegeven.
Ik heb daar niets aan toe te voegen. Wel heb ik een gebed voor je geplaatst in het gebedshoek. Het lijkt me een idee om voor elkaar te bidden. De Heilige Geest openbaard. Een mens niet. :)

Verder nog iets naar aanleiding van een preek bij ons in de kerk afgelopen zondag. De dominee sprak ook vanuit Genesis dat God ons als heersers heeft aangesteld over de schepping. Niet om te heersen door onderdrukking of de baas spelen, maar zoals God als een heer voor de schepping te zijn. Dat betekend dat je vanuit liefde zorg draagt voor de schepping, zoals God dat doet, naar Zijn voorbeeld. Hij zei ook dat God er niet groter van wordt als wij ons zelf kleineren. Hij zei dat wij mensen niet perfect zijn, maar goed zijn.
Ik heb zitten nadenken waar hij op doelt en hij moet doelen op wat God zei bij alles wat Hij schiep: "het is goed."

Ik weet nog dat voor jaren terug een andere voorganger sprak over de manier waarop de duivel sluw te werk ging bij Adam en Eva vanuit de gedachte: "God heeft je 'bijna' goddelijk gemaakt, maar net niet helemaal hé?"

Het getal van de duivel is dat van de mens 666. Dat van God is 7.
666 is in de bijbel bijna 7, het is 6,66.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:
Peter79 schreef:Psalm 8:

(...)

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd
(NBV)
Dat gaat m.i. over Jezus Christus, bij nader inzien.
Het gaat ook over Adam (Gen 1):
God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’

Helaas is het heersen door de mens uitgelopen op een grootschalige vernietiging van deze wereld. Los van God kan hij niet met die macht overweg.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

De heerschappij ligt sinds de zondeval bij de heerser der wereld.


Verder moet je niet alles geloven dat ze zeggen over 'de vernietiging van de wereld door de mensheid.'
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

De heerschappij ligt nu bij satan, maar straks bij Jezus als Hij alles onderworpen heeft en vervolgens zichzelf onderwerpt aan de Vader.
Wij hebben echter nog steeds de verantwoordelijkheid om als heer over de aarde te heersen "in Jezus Christus." Immers zijn we wat ons zelf betreft met de doop gestorven en begraven en zijn we een nieuw mens door één te zijn met Jezus Christus als deel van Zijn Lichaam. Jezus Christus heerst met heel zijn Lichaam in het koninkrijk der hemelen.
Johannes 1:12

“Wie hem [Jezus] wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden”
Galaten 3:27:
"Want gij allen die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed."
Het welvaartsevangeliegedachte is het misbruik ervan. Denken door die eenheid met Jezus er zelf beter naar aardse maatstaven van te worden.
Echter is de heerschappij van God dus "anders" dan de heerschappij van deze wereld waarin de recht van de sterkste over de rug van de zwakste telt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Het is m.i. toch heel eenvoudig.
We willen ons gewoon goed voelen met God in ons leven.
Een leidende hand in de wereld, je huidige thuis.
Maar dikwijls is het leven een beproeving.
Voor zowel gelovigen als ongelovigen.
Wat dacht je van Israël?
Een historie van ellende en vervolging..
Verwacht geen heil van de wereld waar we in leven als je 'met God leeft'.
Want je stelt jezelf tegenover de wereld op het gebied van de Basiswaarheid / basiswaarheden als je God als God erkent en Christus als Christus.
In sommige landen kan dat je dood betekenen als je getuigt van Christus.
Hier in Holland luistert gewoon niemand. :lol:
Maar ook in ons wezen staan we zelf persoonlijk niet 100% achter God, omdat we instinctieve gedachten hebben, en we ons geestelijk goed willen voelen, en verleid worden door de dingen die goed voelen of goed ZOUDEN KUNNEN voelen.
Wie wil zich niet goed voelen?
Dat is gelukkig zijn, welbevinden.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Gaitema »

In de context dat je het zegt ben ik het met je eens.
Ergens een goed gevoel bij hebben is geen zonde. De Heilige Geest stuurt je ook in bepaalde richtingen.
Het roept ook weerstand op. Zo ben ik me sterk er van bewust dat je zonder liefde kan evangeliseren als brugman, maar het zou niet aanslaan.
Wanneer je goed bent voor mensen en goede dingen doet (mensen in nood helpen bijvoorbeeld), hoef je er maar weinig eenvoudige evangelie woorden aan te geven en ze geloven je veel sneller, dan wanneer je hele preken houdt zonder een hand uit de mouwen te steken.

Ps: dit is Bijbelstudie, dus maar een tekst erbij:

1 Korintiërs 13,1

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal.


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef: 12 okt 2013, 20:04 Is dit niet wat we allemaal moeten beseffen?
Ik trok het destijds niet vanwege het enorme drama gehalte, maar nu 7 jaar later maakte het een diepe indruk op me.
Alsnog bedankt voor het delen. :thumb1:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Snelheid »

Over welvaarts relgie kan men kort het is mensen knollen voor citroenen verkopen,de enigen die er wel bij varen is die zogenaamde voorgangers die volop hun zakken vullen en leven als tot filmsterren.

En Hem waar ze het over hebben en Zijn Boodschap misbruiken had nog geen steen om Zijn Hoofd op neer te leggen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welvaartsreligie

Bericht door Jerommel »

Tja, de welvaartspredikers gaat het kennelijk om hun eigen welvaart..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W