Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

N.a.v. wat stellingen in een ander topic en gestoeld op uitspraken van God in de Bijbel kan ik die bewering nergens terug vinden.
In de Bijbel wordt al vanaf het oude testament gesproken over een huwelijksverbond tussen Jehovah en Israël en hieronder versta ik dus alle 12 stammen.
God zegt vele malen : "Hoewel ik hen getrouwd had" spreekt de Heere.
Dat wil zeggen dat er aan dat verbond een einde is gekomen. En volgens de wet is er op 2 manieren een einde aangekomen, de 2 stammen werden weduwe door het overlijden van de Man en de 10 stammen werden weggestuurd met een scheidbrief.
Dit staat allemaal letterlijk in de Bijbel.
Ook spreekt de Bijbel over een nieuwe huwelijksverbond en over een Bruiloft des Lams. We zien daar ook voorbeelden van in de gelijkenis van de 10 maagden.

Er was nooit sprake van een nieuw verbond van een huwelijk tot op heden.

De Gemeente wat het volk is uit Jood en Heiden vormt op dit moment het Lichaam van Christus en zal ook in die hoedanigheid blijven, dat zal niet veranderen.
Wij zijn uit Hem geboren zoals Eva uit die 1e Adam is geboren.

Er zal in de toekomst zoals in Hosea weergegeven van Lo-ruchama en Lo-ammi weer een verbond gesloten worden en zal het Ammi en Ruchama worden.
Het is dan niet dezelfde bruid maar het is een gelovige wedergeboren natie van 12 stammen.

De Gemeente blijft samen met Christus Zijn Lichaam, en dat kun je stellen als de Bruidegom. Dat deze verhouding door Paulus als voorbeeld wordt gesteld binnen de verhoudingen Hoofd en Lichaam en Man en Vrouw heeft alles te maken met mannelijke en vrouwelijk en dus verhoudingen dan wel verschillende en onderscheiden verhoudingen.
Paulus zegt nergens in geen ene brief dat de Gemeente wat daar als verborgenheid geopenbaard wordt de bruid is of zal zijn.
Anja

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Anja »

Jawel hoor, " het lichaam" IS de Bruid. En bij de " overkleding" worden beiden één lichaam, op dezelfde wijze als dat man en vrouw in het aardse huwelijk één lichaam worden.

En na de overkleding is de bruid gelijkvormig geworden aan Christus Jezus en zijn Zijn broeders en Zusters.

En in Christus is noch man noch vrouw noch Jood noch Griek.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Hoe worden man en vrouw op aarde dan één?
Als Eva uit Adam wordt geformeerd dan was zij daarvoor één vlees met hem en werd een zelfstandig wezen. En in die zin zijn wij niet één vlees, maar één Geest in Hem want die dingen worden door Paulus tegenover elkaar gezet. Er staat volgens mij dat in de Gemeente "noch man of vrouw" is , ik heb niet gelezen dat er staat in Christus is noch man noch vrouw, maar dat kan ik even mis hebben.
Het overkleden in de Bijbel staat in verband met "naakt bevonden worden" er zijn dus gelovigen die wel behouden zijn, maar geen loon erven en dus niet overkleed zullen worden. Dus ik pas het overkleed worden niet toe op een gelijkvormig lichaam. Dat ontvangen wij wel, maar bij de opstanding en bij de toevoeging aan Zijn Lichaam dan is er sprake van een lichamelijke verandering.
Dat zijn m.i. verschillende begrippen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

En na de overkleding is de bruid gelijkvormig geworden aan Christus Jezus en zijn Zijn broeders en Zusters.
Dus is de Bruid ook de broeders en zusters?
Lijkt mij niet kloppend. :?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

"Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot een vlees wezen en dan gaat het verder over de verborgenheid ( dus de Gemeente) is groot , doch ik spreek over Christus en de Gemeente en zo citeert Paulus Genesis 2 vers 24, waarvan we nauwelijks konden vermoeden dat Genesis een profetische betekenis heeft en dat is pas een verborgenheid.
Deze tekst is van toepassing op Christus en de Gemeente en niet op Israël dus in die zin Anja heb je gelijk als het over één vlees gaat, maar op een hoger niveau natuurlijk over de Geest, één in de Geest zegt Paulus. Niettemin de afschaduwing en profetie al in Genesis.
Dat spreek ik uiteraard niet tegen.
Het gaat dus in Genesis al over dat ene lichaam en ik wil dat wel met mijn man, maar het is onmogelijk gebleken. En je komt gigantisch in de knoei met mensen die gescheiden zijn, want met wie zijn ze dan dat ene lichaam.
Gelukkig wordt dat ook als onmogelijk verklaard en uitgelegd door Paulus , en Paulus als uitdeler van die verborgenheid verklaart Genesis 2 vers 24. En zo zie je dat Efeze 5 de ontkenning is van de gedachte dat Christus en de Gemeente bruidegom en bruid zouden zijn of worden.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Dit is een heel moeilijk onderwerp. Ik heb me daar eerder ook in verdiept en ik heb toen veel gehad aan een uitgebreide bijbelstudie over dit onderwerp die op internet staat.
Misschien kunnen we aan de hand van deze studie met elkaar daarover discussiëren. Deze studie bevat alle Bijbelteksten die daarop betrekking hebben en bestaat uit drie delen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Hier gaat men ervan uit dat de bruid het nieuwe Jeruzalem is en die gedachte ken ik van Watchman Nee en daar gaat het bij mij niet over, maar het is vrij om dit als richtlijn te gebruiken, maar dan komt w.s. iedereen met een visie van internet aanzetten.
En dan wordt het heel moelijk om een beetje tot elkaar te komen want dan is het de visie van verschillende geloofsrichtingen al is deze richting mij niet duidelijk kun je dat toelichten Adi?

Ik vind het helemaal niet zo moeilijk onderwerp en de Bijbel is er duidelijk over lijkt mij.


Sorry ik weet het al het is Laurens Hoddenbach.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Mooie studie en heel duidelijk uitgelegd. Misschien toch wel goed om te zien waar voor jou en mij eventuele knelpunten liggen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Dit heb ik van Henk Binnendijkgeleerd op de 25+ Conferentie, zoals uit:
Openbaring 19,7

Laten we blij zijn en jubelen, laten we hem de eer geven! Want de bruiloft van het lam is gekomen en zijn bruid staat klaar.
en deze tekst:
2 Korintiërs 11,2

Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Anja

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:
En na de overkleding is de bruid gelijkvormig geworden aan Christus Jezus en zijn Zijn broeders en Zusters.
Dus is de Bruid ook de broeders en zusters?
Lijkt mij niet kloppend. :?
Je denkt m.i. te aards. Na het huwelijk van Christus met de Bruid worden zij ( zij die de Bruid vormen) zIjn broeders en zusters ja. Gelijkwaardigheid.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

2 Korintiërs 11,2

Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.

In de Statenvertaling staat dit: "Want ik ben ijverige over u met een ijver Gods want ik heb ulieden toebereid om u als een reine maagd aan een man voor te stellen namelijk aan Christus.

Dit vers wekt de indruk dat het gaat om de voorbereiding van een huwelijk, maar dat staat er niet.
Een maagd is nog geen bruid en feitelijk is dit de enige van alle 14 keren dat het woord maagd toegepast wordt op de Gemeente. Dus voorzichtigheid geboden.

Het zijn zoals ik het lees in de grondtekst 3 aparte zinnen.
A"Want met een ijver Gods waak ik over u"
B want ik heb u verbonden aan een man.
C om u als een reine maagd voor Christus te stellen."

Vanaf hoofdstuk 10 vers 1 tot 13 vers 20 wordt er niets leerstelligs geleerd over de Gemeente want Paulus spreekt over zichzelf en zijn verhouding tot de gemeente in Korinthe.

HIj zegt dan eigenlijk ook bij "B" waar een bepaald lidwoord wordt gehanteerd, dat deze tekst slaat op Paulus zelf. Het woord verbonden is het woord "harmazo"en dat is niet verloven of verbinden , maar harmoniseren.

Het woord komt alleen hier voor en kun je lezen dat Paulus één van zin met hen wilt zijn. En Paulus wilde dat wel met als doel om een reine maagd voor Christus te stellen.
Het woord "rein"is het woord "hagnon en betekent wat het maagdzijn inhoudt" onberoerd en onbevlekt.

Paulus wil gezien de eerdere hoofdstukken de Gemeente als reine maagd VOORSTELLEN en niet verbinden. Dat kan hij ook niet.
Onze verbinding met Christus is door Christus Zelf tot stand gebracht.
Hij wenst wel een reine en onbevlekte gemeente voor te stellen aan Christus en daarom de term "reine maagd" als voorbeeld.

Er wordt immers ook over maagden gezegd: "Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn want zij zijn maagden" Openbaring 14 vers 4 en dit gaat over de 144.000. verzegelden uit Israël de 12 stammen.

Kortom uit het gebruik van het woord maagd in de genoemde teksten kan niet gekonkludeerd worden dat de Gemeente een vrouw is want deze 144.000 maagden zijn mannen.

Overigens wordt het woord "maagd" in de Bijbel nooit i.v. gebracht met "bruid". De accociatie begrijp ik maar is niet Bijbels gefundeerd.
Dit gedeelte gaat over de verbinding van Paulus en de Gemeente te Korinthe en dus begrippen als bruidegom en bruid ontbreken.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Je denkt m.i. te aards. Na het huwelijk van Christus met de Bruid worden zij ( zij die de Bruid vormen) zIjn broeders en zusters ja. Gelijkwaardigheid.
Dat zou kunnen maar kun je dit aantonen vanuit de Bijbel? Ik stap graag mee op een hoger lavel. ;)
Anja

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:
Je denkt m.i. te aards. Na het huwelijk van Christus met de Bruid worden zij ( zij die de Bruid vormen) zIjn broeders en zusters ja. Gelijkwaardigheid.
Dat zou kunnen maar kun je dit aantonen vanuit de Bijbel? Ik stap graag mee op een hoger lavel. ;)
Ik heb het uit rechtstreekse openbaringservaring in mijn eigen leven (de eerste openbaring in 2003, de tweede eind 2006). Het is voor mij dus geen discussiepunt meer, in geen enkel opzicht. En ik zou het vanuit de Bijbel wel kunnen ondersteunen, maar ik heb daar geen energie meer voor. Daarom volsta ik met een link naar een bijbelstudie die een broeder gaf op een andere website (een blog) waar men 'discussieerde', en die broeder ondersteunde mijn openbaringservaring (wat door een enkeling werd aangevallen - geen probleem voor mij trouwens, ze doen maar -) met dit document:

http://www.reddingdoorjezus.nl/pdf/bruidsleer.pdf

Hier stap ik dus weer 'uit' de discussie en uit dit topic. Want ik heb daar geen 'trek' meer in. (en geen energie voor, heb al mijn energie nodig om mijn huishouden überhaupt overeind te houden).
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,

Ik heb het niet nagezocht, maar ik heb uit jullie verwijzingen de indruk dat woorden als 'bruid', 'huwelijk', 'maagd' etc. in de Bijbel in veel gevallen als metafoor gebruikt worden en wel voor verschillende situaties (een 'verbond' tussen God en mensen, een relatie tussen gelovige(n) en Christus etc.) en collectieven (volk, gemeente etc.).
Het is dan niet eenduidig te bepalen wie "de Bruid" is in de Bijbel.

Zoals altijd bij metaforen (vergelijkingen) is hun bruikbaarheid beperkt.
Eigenschappen van en associaties bij 'bruid', 'huwelijk' en 'maagd' (bijv. 'vrouwelijkheid', 'onverbrekelijkheid' en 'zuiverheid') zijn soms wel en soms niet relevant voor de situatie of het collectief waarop de metafoor wordt toegepast.
Zo zal de metafoor 'maagd' de ene keer worden toegepast om de jeugdigheid van iets te benadrukken, de andere keer wijzen op het nog geen nageslacht hebben en weer een andere keer in nog abstractere zin verwijzen naar een bepaalde soort 'zuiverheid' (niet besmet zijn door het een of het ander).
Het is niet in het algemeen of op voorhand te zeggen in hoeverre een bepaalde metafoor op een bepaalde situatie of collectief toepasbaar is op basis van de diverse manieren waarop die metafoor op verschillende plekken in de Bijbel gebruikt wordt en de eigenschappen en associaties die op die plekken gezien de context mogelijk relevant zijn.

De vraag of wij een bepaalde metafoor die in de Bijbel (op verschillende manieren) gebruikt wordt wel of niet mogen toepassen op bepaalde situaties of collectieven wordt niet noodzakelijk uitsluitend bepaald door de Bijbelse context.
Er zijn bosjes metaforen uit de Bijbel die we tegenwoordig anders of ruimer toepassen en situaties uit de Bijbel die daar letterlijk(er) bedoeld waren die we tegenwoordig metaforisch gebruiken (bijv. 'Gideonsbende' of 'Salomonsoordeel').
Metaforen zijn (slechts) manieren om te communiceren, waarbij wij als ontvangers van gecommuniceerde boodschappen misschien wel bepalender zijn voor de betekenis en bruikbaarheid (voor ons) van een metafoor, dan de 'bedoeling' (voor zover die definitief te achterhalen valt) van de Bijbelschrijvers.

Als ontvangers van Bijbelse boodschappen moeten we ons dus mede laten leiden door de Geest (eigentijdse openbaring) bij het interpreteren daarvan, vooral als we gebruik maken van Bijbelse beeldspraak.
'Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Anja schreef:
Wilsophie schreef:
Je denkt m.i. te aards. Na het huwelijk van Christus met de Bruid worden zij ( zij die de Bruid vormen) zIjn broeders en zusters ja. Gelijkwaardigheid.
Dat zou kunnen maar kun je dit aantonen vanuit de Bijbel? Ik stap graag mee op een hoger lavel. ;)
Ik heb het uit rechtstreekse openbaringservaring in mijn eigen leven (de eerste openbaring in 2003, de tweede eind 2006). Het is voor mij dus geen discussiepunt meer, in geen enkel opzicht. En ik zou het vanuit de Bijbel wel kunnen ondersteunen, maar ik heb daar geen energie meer voor. Daarom volsta ik met een link naar een bijbelstudie die een broeder gaf op een andere website (een blog) waar men 'discussieerde', en die broeder ondersteunde mijn openbaringservaring (wat door een enkeling werd aangevallen - geen probleem voor mij trouwens, ze doen maar -) met dit document:

http://www.reddingdoorjezus.nl/pdf/bruidsleer.pdf

Hier stap ik dus weer 'uit' de discussie en uit dit topic. Want ik heb daar geen 'trek' meer in. (en geen energie voor, heb al mijn energie nodig om mijn huishouden überhaupt overeind te houden).
Dank je wel en ik zal het lezen maar je begrijpt dat ik het bij de Openbaring van Jezus Christus houd en wens je beterschap.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Als ontvangers van Bijbelse boodschappen moeten we ons dus mede laten leiden door de Geest (eigentijdse openbaring) bij het interpreteren daarvan, vooral als we gebruik maken van Bijbelse beeldspraak.
'Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.
Wie zijn "ons"? En wat is een eigentijdse openbaring?
Het is niet het onderwerp want daar gaat het niet over binnen deze Bijbelstudie, maar misschien voegt het wat toe.
Anja

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:
Anja schreef:
Wilsophie schreef:
Je denkt m.i. te aards. Na het huwelijk van Christus met de Bruid worden zij ( zij die de Bruid vormen) zIjn broeders en zusters ja. Gelijkwaardigheid.
Dat zou kunnen maar kun je dit aantonen vanuit de Bijbel? Ik stap graag mee op een hoger lavel. ;)
Ik heb het uit rechtstreekse openbaringservaring in mijn eigen leven (de eerste openbaring in 2003, de tweede eind 2006). Het is voor mij dus geen discussiepunt meer, in geen enkel opzicht. En ik zou het vanuit de Bijbel wel kunnen ondersteunen, maar ik heb daar geen energie meer voor. Daarom volsta ik met een link naar een bijbelstudie die een broeder gaf op een andere website (een blog) waar men 'discussieerde', en die broeder ondersteunde mijn openbaringservaring (wat door een enkeling werd aangevallen - geen probleem voor mij trouwens, ze doen maar -) met dit document:

http://www.reddingdoorjezus.nl/pdf/bruidsleer.pdf

Hier stap ik dus weer 'uit' de discussie en uit dit topic. Want ik heb daar geen 'trek' meer in. (en geen energie voor, heb al mijn energie nodig om mijn huishouden überhaupt overeind te houden).
Dank je wel en ik zal het lezen maar je begrijpt dat ik het bij de Openbaring van Jezus Christus houd en wens je beterschap.
Dat moet je ook doen he. Zoals Paulus zich ook aan de Openbaring van Christus Jezus hield, en zoals ik dat ook doe, omdat Hij aan mij Zelf verscheen. Twee maal. En ieder aspect van die ervaringen (die ik verder voor mij houdt, ik heb een goede vriend die theoloog is, aan wie ik alles heb verteld, en daar heb ik genoeg aan gehad) staat beschreven in de Bijbel. Voor wie het vinden kan.

Je hoeft niets te lezen, maar je begrijpt dat jij vroeg naar bijbels bewijs. En ik heb je dat geleverd via een document met daarin een stukje bijbelstudie, omdat mij dat op dit moment het minste energie kost.

Voor mij is het geen discussiepunt meer, maar je hebt nu 2 documenten met Bijbelstudies hierover, eentje van Adinomis en eentje van mij, dus voer genoeg om over te discussiëren voor iedereen die daar zin in heeft. ;)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.


Beste Wim en moderators.
Dan zit ik niet in het goede topic en trek mij terug en heb ik de regels niet begrepen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:
Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.


Beste Wim en moderators.
Dan zit ik niet in het goede topic en trek mij terug en heb ik de regels niet begrepen.
Je opent een hartstikke interessant Bijbelstudietopic en dan trek je je terug? Ik geloof mijn ogen niet. :shock:
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Anja

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:
Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.


Beste Wim en moderators.
Dan zit ik niet in het goede topic en trek mij terug en heb ik de regels niet begrepen.
Learsi ( volgens mij ben jij learsi van gkv hoor), ben je nu niet een beetje kinderachtig aan het doen?

Zowel Adinomis als ik hebben een bijbelstudie aangedragen. En Wim geeft gewoon het bijbelse argument aan dat bijbelstudie , zonder de Heilige Geest niet werkt bij dit onderwerp, omdat er metaforen worden gebruikt. Is het werkelijk zo erg dat je gewezen wordt op het gebruik van metaforen?
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Anja schreef:
Wilsophie schreef:
Aantonen vanuit de Bijbel' alleen werkt niet.


Beste Wim en moderators.
Dan zit ik niet in het goede topic en trek mij terug en heb ik de regels niet begrepen.
Learsi ( volgens mij ben jij learsi van gkv hoor), ben je nu niet een beetje kinderachtig aan het doen?

Zowel Adinomis als ik hebben een bijbelstudie aangedragen. En Wim geeft gewoon het bijbelse argument aan dat bijbelstudie , zonder de Heilige Geest niet werkt bij dit onderwerp, omdat er metaforen worden gebruikt. Is het werkelijk zo erg dat je gewezen wordt op het gebruik van metaforen?
Beste anja,
Als jij je niet herkent in dit topic, zou ik zeggen hou je er dan buiten.
Bovendien, hoeft Wilsophie zich toch niet te verantwoorden, waaronder zij wil schrijven en of communiceren! Daar is ze toch geheel vrij in!
Wilsophie, ga lekker door zou ik zeggen.

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:N.a.v. wat stellingen in een ander topic en gestoeld op uitspraken van God in de Bijbel kan ik die bewering nergens terug vinden.
In de Bijbel wordt al vanaf het oude testament gesproken over een huwelijksverbond tussen Jehovah en Israël en hieronder versta ik dus alle 12 stammen.
God zegt vele malen : "Hoewel ik hen getrouwd had" spreekt de Heere.
De openingspost is zeer uitgebreid en interessant om te bespreken. Ik begin eerst maar met deze quote.

In Biblija vind ik heel veel teksten met getrouwd in het OT, maar alleen deze teksten acht ik relevant (de andere gaan over Israëlieten die getrouwd waren).
Jes 62,4 (HSV) schreef:Tegen u zal niet meer gezegd worden: verlatene, en tegen uw land zal niet meer gezegd worden: woestenij, maar u zult genoemd worden: Mijn welgevallen is in haar, en uw land: getrouwde; want de HEERE verlangt naar u, en uw land zal getrouwd worden.
Jeruzalem en haar land zijn de bruid.
Jer 3,14 (HSV) schreef:Keer terug, afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want Ík heb u getrouwd. Ik zal u nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en Ik zal u naar Sion brengen.
In deze tekst is er sprake van twee bruiden, namelijk twee- en tienstammenrijk. Maar ze worden ook aangesproken als kinderen.
Jer 31,32 (HSV) schreef:niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
Hier lees ik geen beschrijving van een huwelijksrelatie. Het zou kunnen, maar tekst en context geven te weinig aanknopingspunten.
Ezechiël 16,32 (NBV) schreef:Je pleegde overspel en ontving vreemde mannen, terwijl je getrouwd was.
Een prachtig beeldend hoofdstuk. Jeruzalem is de bruid.
Maleachi 2,11 (NBV, NBG'51, HSV) schreef:Juda heeft trouweloos gehandeld, en in Israël en Jeruzalem heeft men zich gruwelijk misdragen. Juda heeft ontwijd wat de HEER heilig is en wat hij liefheeft; Juda is getrouwd met een vrouw die een vreemde god vereert.
Deze tekst valt af, hier is Juda de bruidegom en de bruid is de dochter van een vreemde god.

De zinsnede "hoewel ik hen getrouwd had", heb ik dus maar één keer gevonden en in een stuk of 4 teksten is de gedachte te vinden. Ik weet zeker dat er meer te vinden is - bijvoorbeeld het woord bruid in Jesaja en Jeremia, hoer/hoererij in Ezechiel. Het lijkt mij voor het beantwoorden van de vraag zinvol om te inventariseren, op welke plaatsen de gedachte van Israël als bruid in de Bijbel wordt beschreven.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Als ik in Bijbelstudie post en Wim zegt dat de Bijbel geen uitgangspunt is dan trek ik mij terug want zonder de Bijbel kan ik dit onderwerp niet benaderen dat is toch logisch. En wat heeft Learsi hiermee te maken. ( Israël) ?
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:Als ik in Bijbelstudie post en Wim zegt dat de Bijbel geen uitgangspunt is
Natuurlijk is de Bijbel hier uitgangspunt, in de zin van object van studie.
De betekenis van Bijbelteksten die je hier bestudeert hangt echter niet alleen af van de context waarin ze geschreven zijn, maar ook van de context waarin ze gelezen worden.
In samenlevingen met verschillende huwelijksgewoontes, worden 'bruid', 'huwelijk' en 'maagd' verschillend gelezen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef:
Wilsophie schreef:N.a.v. wat stellingen in een ander topic en gestoeld op uitspraken van God in de Bijbel kan ik die bewering nergens terug vinden.
In de Bijbel wordt al vanaf het oude testament gesproken over een huwelijksverbond tussen Jehovah en Israël en hieronder versta ik dus alle 12 stammen.
God zegt vele malen : "Hoewel ik hen getrouwd had" spreekt de Heere.
De openingspost is zeer uitgebreid en interessant om te bespreken. Ik begin eerst maar met deze quote.

Jes 62,4 (HSV) schreef:Tegen u zal niet meer gezegd worden: verlatene, en tegen uw land zal niet meer gezegd worden: woestenij, maar u zult genoemd worden: Mijn welgevallen is in haar, en uw land: getrouwde; want de HEERE verlangt naar u, en uw land zal getrouwd worden.
Jeruzalem en haar land zijn de bruid.
Jer 3,14 (HSV) schreef:Keer terug, afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want Ík heb u getrouwd. Ik zal u nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en Ik zal u naar Sion brengen.
In deze tekst is er sprake van twee bruiden, namelijk twee- en tienstammenrijk. Maar ze worden ook aangesproken als kinderen.
Jer 31,32 (HSV) schreef:niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
Hier lees ik geen beschrijving van een huwelijksrelatie. Het zou kunnen, maar tekst en context geven te weinig aanknopingspunten.
Ezechiël 16,32 (NBV) schreef:Je pleegde overspel en ontving vreemde mannen, terwijl je getrouwd was.
Een prachtig beeldend hoofdstuk. Jeruzalem is de bruid.
Maleachi 2,11 (NBV, NBG'51, HSV) schreef:Juda heeft trouweloos gehandeld, en in Israël en Jeruzalem heeft men zich gruwelijk misdragen. Juda heeft ontwijd wat de HEER heilig is en wat hij liefheeft; Juda is getrouwd met een vrouw die een vreemde god vereert.
Deze tekst valt af, hier is Juda de bruidegom en de bruid is de dochter van een vreemde god.

De zinsnede "hoewel ik hen getrouwd had", heb ik dus maar één keer gevonden en in een stuk of 4 teksten is de gedachte te vinden. Ik weet zeker dat er meer te vinden is - bijvoorbeeld het woord bruid in Jesaja en Jeremia, hoer/hoererij in Ezechiel. Het lijkt mij voor het beantwoorden van de vraag zinvol om te inventariseren, op welke plaatsen de gedachte van Israël als bruid in de Bijbel wordt beschreven.
Jes. 62 ,4 , Jer. 31, 32, Ez. 16 vers 32 , Maleachi 2 vers 11.
Jeremia 31 vers 32 haal ik er even uit omdat dat een aankondiging is en daar gaat het me om. Want de dagen zullen komen dat Ik met het huis Israëls en het huis Juda een nieu w verbond zal maken, hier worden de partners geen land genoemd maar het Huis en we weten dat het gaat om een land of volk waar een verbond mee zou zijn toen het uit Egypteland werd geleid, dus we weten waar het over gaat, de Gemeente bestond niet. Als er daarna gezegd wordt dat de wet in hun binnenste wordt gegeven gaan we naar Hebr. 8 vers 8 , misschien denk je dat het dan in Hebr. over de Gemeente gaat, maar Hebr. spreekt over een hoger niveau van alle beelden van het OT en gezegd wordt dat het niet analoog is aan het verbond ten tijde van Egypte maar het gaat nu niet verder over de Gemeente maar het blijft gaan over het volk Israël maar het is dan een volk met de wet in hun binnenste en dat kennen we van de besnijdenis van harten en spreken we van een gelovige natie Israël en dat is nu nog niet zo.

Ez 16 vers 6- 8 spreekt ook over de liefde van de Heer voor Israël en wat dacht je van het boekje Hooglied.

Waar een huwelijk is, is een echtelijke woning en daarom is Palestina het land waar de Heer in het midden zou wonen op voorwaarde van detrouw van de echtgenoot. Lev. 24 vers 23. Het huis is de vrouw weten wij ( de Beth) en de vrouw zal de Man omvangen, we zien hier beeldspraak dat het vrouwelijk is dat wat iets omvangt of vult.

Daarom spreken vele teksten over "Zijn Land, of "het Land des Heeren" of " Uw huis " enz.
Samenwonen en gemeenschap zijn kenmerkend voor een huwelijk , maar trouw is zeker heel essentieel. De huwelijksakte lezen we danook in E 20 vers 2-5.
Ex 34 vers 10-14. Ex 16 vers 13,14. Ez. 16 vers 15, en in Ez 16 vers 32-35 wordt geklaagd over de inmiddels overspelige vrouw.

Als we lezen dat het huwelijk bij de joodse wet geregeld is dan is de ontbinding ervan ook geregeld.
Deut 24 vers 1 hier wordt gesproken bij overspel over een scheidbrief.
Jer. 3 vers 1 idem.

Matth. 19 vers 7,8 zegt op de vraag van de Farizeeërs ...waarom heeft ook Mozes een scheidbrief gegeven en haar verlaten? En we zien hier dat de wet voorziet in het belang van de man en niet in het belang van de vrouw, want de man kon geen genade geven.
Deze scheidbrief werd echter ter hand gesteld aan het rijk van de 10 stammen. Jer. 3 vers 7,8 toch weten wij dat de overige 2 stammen ook weg gingen maar zij bekeerden zich volgens Jer. 3 vers 10. Dus de man gaat ten op zichte van de 2 stammen niet over tot wegsturen maar bood genade.
Toch kwam er op een ander wijze een eind aan want Romeinen 7 vers 2,3 dat zo de man gestorven is de vrouw vrijgemaakt is van de wet des mans en geen overspeelster is als zij eens andere man wordt.

De werking van de wet houdt immers om waar de dood intreedt. En ook de dood brengt scheiding dus deze man als dood is ook vrij maar het is niet meer van belang bij een dood iemand.

Na dit in kaart gebracht te hebben is het logisch dat we dan verder gaan met het kijken naar de Belofte in Jer. 31 vers 31-34 want nog steeds is er van de Gemeente geen sprake.