Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik blijf erbij Harry dat de term nergens in de Bijbel staat omdat God Eén is en dat staat er n.l. wel en dat schuiven met komma's laat ik dan voor verantwoordelijkheid van de heren die dit zo hebben afgesproken al dan niet op grond van de Bijbel, er is zoveel verwarring ontstaan en dat kan nooit Gods bedoeling zijn.
Ik heb het wat moeilijk geformuleerd dat ben ik met je eens. Ik maakte het ook onnodig moeilijk. :oops:

Maar nog een toevoeging over de term die nooit door Paulus gebruikt wordt maar wel door Johannes en daar een toelichting mijnerzijds over.



“Die de bruid heeft is de Bruidegom ” .

Joh. 3: 21.
Met Bruidegom, bedoelt hij ( Johannes)kennelijk de Heere Jezus.
Zichzelf noemt hij in dit vers” de vriend des Bruidegoms”.
Wie de bruid is wordt hier niet vermeld.
Waarom ook? De identiteit van de bruid is immers bekend!

De bruid zou het gelovige, wedergeboren, Israël zijn.

Doch het Israël van Zijn dagen zou nog moeten sterven.
De bijl lag aan de wortel van de boom.

De wortel van de vijgeboom. Johannes wist, dat hij in zijn leven de wedergeboorte van Israël niet meer zou meemaken, en rekent zich dus ook niet tot de bruid.
Hij is slechts”de vriend des Bruidegoms”.

De tweede keer, dat een bruid in het Nieuwe Testament genoemd wordt is in... Openbaring!

Ja, inderdaad.
Nergens in de brieven wordt er ooit over de bruid gesproken.
Niet in die van Paulus en zelfs niet in die van de andere apostelen zoals Petrus of Jakobus.

En ook de Heer Zelf heeft nooit gesproken over de bruid.
Pas in het laatste Bijbelboek, bij de vervulling en voltooiing (KaLaH) van de Schrift en de heilshistorie komt de bruid weer ter sprake:
“De stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u (de stad Babylon) niet meer gehoord
worden.”
Op. 18: 23.
Dit vers noem ik slechts volledigheidshalve.

Want wat de betekenis ook is, het heeft niets van doen met de vereniging van de Heer en Israël of die van de Heer en de Gemeente.

Het gaat om Babel, en niet om Jeruzalem.

Wanneer bruid en bruidegom hier werkelijk ook overdrachtelijk bedoeld zijn, gaat het om de eenwording van staat en godsdienst, waarvan Babel altijd het type en de voorvechter is geweest.

“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de
hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
,
"Kom herwaarts, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams... en hij toonde mij de grote
stad, het heilige Jeruzalem...
Op. 21:2 en 9.
Deze verzen gebruiken het woord bruid voor de derde en vierde maal in het Nieuwe
Testament.

Het zijn tevens de enige twee verzen, waarin gezegd wordt wie of wat de bruid is.

Laten we ons dat toch vooral realiseren.

Dit zijn geen zorgvuldig geselecteerde Schriftplaatsen ter ondersteuning van een bepaalde theologie of persoonlijke mening.
Er bestaan eenvoudig geen andere schriftplaatsen, die over de bruid spreken.

In het hele Nieuwe Testament zijn het slechts deze twee.
En ze verklaren ten overvloede wie die bruid is.
Het is het nieuwe Jeruzalem.
Jeruzalem is de naam van “de stad Davids".
Het is de stad, waar de dynastie van David gevestigd is.
Waar de troon van David behoort te staan.
Het is in de eerste plaats de troon over Israël.
Jeruzalem is de hoofdstad van Israël.
En zowel in het Oude Testament als in Openbaring is Jeruzalem daarom de vertegenwoordigster van Israël.
Dit nieuwe Jeruzalem wordt hier in een visioen gezien in haar verschijning op de nieuwe aarde.
Op een nieuwe schepping! Het gaat om een wedergeboren aarde. Een wedergeboren Israël. En
dus ook om een wedergeboren stad. Een stad die een nieuwe schepping geworden is.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Ik blijf erbij Harry dat de term nergens in de Bijbel staat omdat God Eén is en dat staat er n.l. wel en dat schuiven met komma's laat ik dan voor verantwoordelijkheid van de heren die dit zo hebben afgesproken al dan niet op grond van de Bijbel, er is zoveel verwarring ontstaan en dat kan nooit Gods bedoeling zijn. ...
Ik heb er een apart topic over geopend.
Daar kan desgewenst verder over worden gesproken.

Dat de term nergens in de bijbel staat, dat klopt, maar dat zegt in zichzelf niets.
Er staat ook nergens in de bijbel dat Abraham "de opa" van Jakob was.
Maar dat betekent niet dat hij dat dan dus ook niet was.
Wilsophie schreef:
Pas in het laatste Bijbelboek, bij de vervulling en voltooiing (KaLaH) van de Schrift en de heilshistorie komt de bruid weer ter sprake:
“De stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u (de stad Babylon) niet meer gehoord
worden.”
Op. 18: 23.
Dit vers noem ik slechts volledigheidshalve.

Want wat de betekenis ook is, het heeft niets van doen met de vereniging van de Heer en Israël of die van de Heer en de Gemeente.

Het gaat om Babel, en niet om Jeruzalem.

Wanneer bruid en bruidegom hier werkelijk ook overdrachtelijk bedoeld zijn, gaat het om de eenwording van staat en godsdienst, waarvan Babel altijd het type en de voorvechter is geweest.

“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de
hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
,
"Kom herwaarts, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams... en hij toonde mij de grote
stad, het heilige Jeruzalem...
Op. 21:2 en 9.
Deze verzen gebruiken het woord bruid voor de derde en vierde maal in het Nieuwe Testament.

Het zijn tevens de enige twee verzen, waarin gezegd wordt wie of wat de bruid is.

Laten we ons dat toch vooral realiseren.
Toch even precies lezend:
Johannes zag de stad, toebereid als een bruid die voor haar man is versierd.
Johannes zegt daar NIET dat de stad de bruid is, maar dat die stad prachtig is, net zo mooi versierd als een bruid die zich heeft opgemaakt voor haar bruiloft en haar man.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dat begrijp ik, het is een vergelijk want een stad is in werkelijkheid nooit een bruid, ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.

Was die opa van...nu wel of niet, niet de opa van, ik vind dat dus geen vergelijk met een term als Drie-éénheid, de Bijbel kent ook geen begrip als schoonzoon of zwager en zo kan ik veel voorbeelden noemen. Beetje vreemd uitgangspunt wat je gebruikt en daar ga ik niet in mee.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Dat begrijp ik, het is een vergelijk want een stad is in werkelijkheid nooit een bruid, ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.

Was die opa van...nu wel of niet, niet de opa van, ik vind dat dus geen vergelijk met een term als Drie-éénheid, de Bijbel kent ook geen begrip als schoonzoon of zwager en zo kan ik veel voorbeelden noemen. Beetje vreemd uitgangspunt wat je gebruikt en daar ga ik niet in mee.
Jij reageert "Ik blijf erbij Harry dat de term nergens in de Bijbel staat."
Ik geef daarop alleen maar aan - met een heel eenvoudig voorbeeld - dat het feit dat een term niet in de bijbel staat, niets zegt of het dan wel of niet bestaat.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

O nu vat ik het.
Goed hoor.
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:
Piebe schreef:
Piebe schreef:Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:Ja.
Eens. :)
Als God de Vader stierf aan het kruis Piebe en Wilsophie, wie wekte God de Vader dan weer op uit de dood?
Waarom zei Jezus dan: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"
Dat is nu precies het mysterie van het feit dat God één is.
Het is een steeds weer terugkerende vraag op vele forums, maar helaas het denken van een leer vanuit een congres in Nicea vertroebelt de eenvoud dat God Eén is maar meerder in hierarchie als aspect dan de Zoon toen Hij op aarde wandelde en de Zoon alles deed in de kracht van de Vader en die leer van de Katholieke kerk later overgenomen door de reformatie is zo ingewikkeld gemaakt dat men er 3 Personen van heeft gemaakt en ja dan zul je het niet begrijpen dat Jehovah Zelf stierf aan het kruis, maar God is Geest, dus moest Hij mens worden om de zonden ergens op te kunnen leggen. En moest hij mens worden ook om te kunnen sterven. En dat Hij riep tot Zijn Vader is niet zo moeilijk als je bedenkt dat de Vader als Geest op dat moment Hem verlaten had.
Pas bij de opstanding nam Hij de positie van Godswege (dus door de kracht van de Vader) , de kracht van de Heilige Geest weer de positie in die Hij had eer de wereld was.
Dan zou Callista gelijk hebben en de aarde drie dagen zonder God hebben gezeten en dát lijkt mij niet het geval.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik zou bijna zeggen, dat de aarde nu ook zonder God leeft. Romeinen leert dat God de wereld heeft losgelaten en Zich een ogenblik heeft verborgen en dat ogenblik duurt wat langer dan 2000 jaar, maar dan verzanden we in een totaal ander onderwerp.
Degenen die nu met God leven zijn verborgen in Christus bij God (in de hemel.) Juist Zijn taak aan de wereld of noemt het AARDE, is volbracht op Golgotha en dat is voltooid. De mens is aan zet.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Ik zou bijna zeggen, dat de aarde nu ook zonder God leeft. Romeinen leert dat God de wereld heeft losgelaten en Zich een ogenblik heeft verborgen en dat ogenblik duurt wat langer dan 2000 jaar, maar dan verzanden we in een totaal ander onderwerp.
Degenen die nu met God leven zijn verborgen in Christus bij God (in de hemel.) Juist Zijn taak aan de wereld of noemt het AARDE, is volbracht op Golgotha en dat is voltooid. De mens is aan zet.
Beste Wilsophie,
De mens is aan zet.
Heb 11,6
Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.

Een hartelijke groet.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dus is de mens aan zet.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Dus is de mens aan zet.
Beste Wilsophie,
Joh 6:44,
Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Een hartelijke groet.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ja je wilt naar de uitverkiezing toe. Maar God verkiest geloof.
En God trekt zeker de zoekende ziel tot zich en zeker doet Hij een werk tot degene die tot erkentenis van de Waarheid komt. Absoluut komt Hij dan de twijfelaar te hulp. Maar ga me niet vertellen dat ik lijdzaam moet wacht achter de geraniums. Want dat suggereert de leer en zo gaan mensen al wachtende de dood in.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Ja je wilt naar de uitverkiezing toe. Maar God verkiest geloof.
En God trekt zeker de zoekende ziel tot zich en zeker doet Hij een werk tot degene die tot erkentenis van de Waarheid komt. Absoluut komt Hij dan de twijfelaar te hulp. Maar ga me niet vertellen dat ik lijdzaam moet wacht achter de geraniums. Want dat suggereert de leer en zo gaan mensen al wachtende de dood in.
Beste Wilsophie,
Maar ga me niet vertellen dat ik lijdzaam moet wacht achter de geraniums.
Marc 16:15-16,
En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden!

Een hartelijke groet.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Kun je ook gewoon praten alsjeblieft. Het lijkt Jan Klaassen en Cathrijn wel die via een popje in hun hand via Bijbelteksten tegen elkaar praten.
Het gaat hier trouwens over de Bruid in de Bijbel.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Dus is de mens aan zet.
Beste Wilsophie,
Dus is de mens aan zet.
De mens is niet de bruid!

Een hartelijke groet.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dag hoor! Fijn weekend.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

De kerk is deel van Israël, dus ook deel van de toekomstige bruid (nu nog de maagd/verloofde), zoals ook Henk Binnendijk preekte op de 25plus Conferentie,

Je kent wel het beeld van de twee houtstukken die samen één worden?
Adinomis liet mooi eens zien dat dit de twee palen van het kruis zijn.
De verloren stammen van Israël kregen als belofte mee: "jullie zullen later niet meer "niet Mijn volk", maar bij een andere naam genoemd worden. Namelijk "Mijn kinderen"." Die belofte ging in vervulling toen deze geestelijke kinderen uit de heidenen (waar de 10 verloren stammen in zijn opgegaan) voor de dag komen. Ieder mens die in God zijn Vader herkend, die ondanks onze zondige staat ons zo lief heeft, dat Hij ons als zijn kinderen aangenomen heeft en ons blijft opvoeden in Genade, die herkent zichzelf (geregeld gaat dat gepaard met tranen) als een begenadigde kind van God.
Zo iemand maakt deel uit van die belofte en is geestelijk een besneden jood geworden en niet langer meer een heiden.
Mede erfgenamen van het huis Israël.
Overigens niet vanuit de houding: "ik prijs de Heer, opdat Hij mij belonen zal" (ik stijg lof prijzende en aanbiddende op naar de hemel, omdat Hij dan als beloning zal afdalen)
Nee, het is met de houding van iemand die bewust is van zijn misstappen tegenover God en geraakt wordt door de gedachte dat die God het hem of haar helemaal vergeven heeft om niets en ook helpt weer overeind te komen, een kind te worden. Niet om de beloning, maar vanwege die alles overtreffende liefde van de Vader voor zijn kinderen en de liefde die de kinderen voelen voor hun Vader.
Door het kruis wordt jood en heiden deel van het kindschap van God. Eén familie, één bruid.

Het is hier gezegd één God en één bruid of Zijn verloofde, dat is om het even en doet er niet toe. Jezus overigens als de bruidegom, die daarin ook weer de eenheid met God weergeeft. Het idee is in ieder geval wel ( dat wat er wel toe doet) dat het huwelijk pas voltrokken is, als alles aan de voeten van Jezus onderworpen is en Hij zich heeft onderworpen aan de Vader, want "dan" zullen ze pas werkelijk één zijn, zoals in het huwelijk.
Dat betreft de Joden ook! Zij staan immers nog niet rein tegenover God en zijn nog niet één met Hem als in het echt gebonden.
Dat telt voor de christenen ook. De gemeente is net zo goed nog geen reine maagd voor Hem en kan daardoor even min nu al in het huwelijk treden.
Waarom? God kan immers enkel huwen met "Zijn gelijke" en die moet immers volkomen rein en zonder smet zijn. Een kuise bruid moet ze zijn.
Licht en duisternis kan immers niet samengaan. Al helemaal niet huwen! :geek:

God heeft ons één gemaakt met Christus Jezus om de weg te gaan van de goede daden, zoals Hij het altijd al gewild heeft.

Efeze 2:10
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat de 2 houtstukken spreken over de 10 en de 2 stammen.

2 palen van het kruis zie ik als een verticale en horizontale lijn, maar heeft niets te maken met 2 houtstukken.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Dat mag, maar het is in de contekst van het hele verhaal gezegd.
Heb je begrepen wat ik schreef? Ik versta de bijbel zoals ik het beschrijf.
Wij worden op die wijze aan Jezus uitgehuwelijkt.

De joden geloven ook dat de term "Zoon van God" staat voor het volk Israël.
Hoe dan ook, je bent een ware Zoon van God als je leeft zoals God het wil. Daaraan voldeed enkel Jezus.
Daardoor was Hij de enige ware Jood en via Hem worden joden en heidenen kinderen van God.
Niet door lofprijs en aanbidding, maar door de weg van de goede daden vanuit ware liefde, wel geschapen "in" Jezus Christus.
In Hebreeën 10 staat: "Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd"
God wil dat Zijn wil wordt gedaan. Dat er recht is en geen onrecht in de wereld.
Geen jood en geen heiden is rechtvaardig vanuit zichzelf. Daarin is geen onderscheid.
Allemaal hebben ze God nodig. Allemaal hebben ze het offer van Jezus nodig.

Maar voor je hier op reageert, begreep je wat ik wilde zeggen in mijn vorige bijlage en begrijp je hoe ik Gods woord heb verstaan?

De context: door het kruisoffer van Jezus word jood, Israëliet en hun mede erfgenamen met elkaar één.
Eén God. Eén bruid. Allen aan "Koning der Joden" Jezus onderworpen, die onze Koning is. Hij weer onderworpen aan God de Vader.
Allen Eén. Het grote geheimenis dat geopenbaard zou worden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

God heeft ons één gemaakt met Christus Jezus om de weg te gaan van de goede daden, zoals Hij het altijd al gewild heeft.

Efeze 2:10
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

door het kruisoffer van Jezus word jood, Israëliet en hun mede erfgenamen met elkaar één.
Dat is juist want de afscheidsmuur is weg. Dus jood en heiden zijn één in Christus en behoren beiden tot het Lichaam van Christus en zijn dus de bruidegom.
Want zij zijn Zijn LIchaam en je kunt niet allebei zijn. Er is maar één verbond wat straks in de toekomst gesloten wordt t.a.v. het uitverkoren volk en dat is een huwelijksverbond. Men leze Jesaja en Jeremia en Hosea.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Het beeld klopt, al is het me zo niet helder wat hier nu dan de bruid zal zijn.
Echter gaat het dan ook om die eenheid. Een man en een vrouw die in het huwelijk treden zijn voor God ook één.
Bruidegom of bruid? Dat is dan geen kwestie bij God. Ze vormen een eenheid. Een bruidegom en een bruid is het beeld van die twee die samen gaan.
In dit geval Jezus en zijn bruid. In het echt getreden vormen ze samen Gods Zoon. Gods Zoon onderwerpt zich aan God en dan is het gewoon Eén.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Ik heb er een beetje moeite mee om de gemeente, verenigd met Christus, de bruidegom te noemen. Zo staat het ook niet in de bijbel.
We moeten er geen elementen aan toevoegen.
Johannes de Doper noemt zichzelf de vriend van de bruidegom. Met die bruidegom bedoelt hij Christus. (Joh.3:29)
Het beeld van het "Lichaam van Christus" is in mijn optiek gewoon een andere vergelijking die niet ingepast hoeft te worden in de vergelijking van Bruidegom en Bruid.
Het zijn alleen maar beelden. Het "Nieuwe Jeruzalem" is duidelijk het beeld van de bruid die voor haar bruidegom versierd is. Je kunt geen bruid en bruidegom tegelijk zijn. Bovendien wordt het Nieuwe Jeruzalem ook onze "moeder" genoemd. (Gal.4:26) Dat is dan weer een ander beeld.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

Wilsophie schreef:Ik geloof dat de 2 houtstukken spreken over de 10 en de 2 stammen.

2 palen van het kruis zie ik als een verticale en horizontale lijn, maar heeft niets te maken met 2 houtstukken.
Beste Wilsophie,
Het kruis was niet van steen!

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Ik geloof dat de 2 houtstukken spreken over de 10 en de 2 stammen.

2 palen van het kruis zie ik als een verticale en horizontale lijn, maar heeft niets te maken met 2 houtstukken.

Dat geloof ik ook. Dit staat beschreven in Ezechiël 37.
Ik licht even een vers daaruit:

19 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal het stuk hout van Jozef nemen, dat zich in de hand van Efraïm bevindt, en van de stammen van Israël, zijn metgezellen, en Ik zal het bij het stuk hout van Juda voegen, en Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.

In het Hebreeuws staat er het woord "ets" עֵץ, dat zowel hout als boom betekent. Je zou dus kunnen zeggen dat de beide delen tot één boom worden samengevoegd.
Dit doet dan ook weer denken aan de olijfboom in Rom. 11.

Het hout van Jozef, de boom van Jozef. Daarmee is iets opmerkelijks aan de hand. Toen de zonen van Jozef: Efraïm en Manasse werden gezegend, sprak hun Opa Jacob een opmerkelijke profetie over Efraïm (de 10 stammen) uit:

Gen. 48:19

NBV uit hem zullen tal van volken voortkomen
HSV zijn nageslacht zal tot een grote menigte van volken worden
NGB diens nageslacht zal een volheid van volken worden
SV en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden

Dit zou wel eens de "volheid der heidenen" kunnen zijn, want er staat in het Hebreeuws "mela ha Goyim" מְלֹא-הַגּוֹיִם. Zet deze Hebreeuwse woorden maar eens in Google translate. Bij mij staat er dan: full nations. Het woord "goyim" kan zowel heidenen als naties betekenen. Dat zou betekenen dat wij bij Israël worden ingelijfd. Dat we net als Ruth gaan zeggen: "uw volk is mijn volk en uw God is mijn God."
Dat we zo tot het Nieuwe Jeruzalem mogen ingaan door de Poort van Efraïm. Het Nieuwe Jeruzalem, dat zich als een bruid versierd heeft voor haar Bruidegom.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb mij inmiddels voorgesteld op de daartoe geëigende plaats op dit forum.

Volgens mij is Israël en dus de Joden de bruid van God en is God de Bruidegom van de Joden, gebaseerd op o.a. Jesaja 62
5 Want zoals een jongeman trouwt met een jonge vrouw,
zo zullen uw kinderen trouwen met u;
zoals een bruidegom zich verblijdt over zijn bruid,
zo zal uw God Zich over u verblijden.

Ook in Hosea 2 kunnen we dat lezen:
18 Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen:
ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen
in gerechtigheid en in recht,
in goedertierenheid en in barmhartigheid.
19 In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen;
en u zult de HEERE kennen.

Als christenen zijn we de bruid van Jezus Christus en is Jezus de Bruidegom.
In Matteus 25:1-13 spreekt Jezus in een gelijkenis over Zijn bruid de christenen waar Hij de Bruidegom is.
Alleen noemt Jezus ons daar niet Zijn Bruid. Eigenlijk ken ik geen enkel vers waar Jezus ons letterlijk Zijn Bruid noemt.
Misschien dat iemand hier er wel een kent?

Met vriendelijke groet,

Eric-Jan
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.