Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Er is nu geen sprake van "een Israël dat God dient". En het ging over een volk wat God verzamelt in de verborgen bedeling dus in de huidige tijd van genade en nadat de Joden Hem verworpen hadden . God spreekt nu niet tot volkeren, ook niet tot de natie Israël want die bestaat niet uit de 12 stammen en God zal een verbond sluiten met het huis Juda en het Huis van Israël, dat is nog niet gebeurd.

God spreekt nu tot het individu en als God dat volk verzameld heeft en dat voltooid is aan het einde van deze bedeling, wordt de Gemeente van de aarde weggenomen en gaat de 70 e week van Daniël van start gericht allereerst op Israël en pas daarna tot de overige volkeren. Helaas begint dat niet met genade maar met verdrukking.

Ik stel ook dat Romeinen 8 weer verder gaat in hoofdstuk 12 en de tussenliggende hoofdstukken over Israël gaan, waarbij ik aanteken dat Ruth toetrad tot het volk van haar schoonmoeder en Rachab de hoer idem en dat worden genoemd "de vreemdelingen binnen uw poorten". Het gaat ook in Romeinen 9 over de aanstelling tot zonen.
Het einde der wet is Christus tot rechtvaardigheid een ieder die gelooft en zolang de Jood dat niet gelooft geldt hetzelfde als voor de Griek of voor de heiden, zonder geloof geen rechtvaardiging. Geen wedergeboorte. Geen eeuwig leven.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Met betrekking van Hosea 2

Willsophie schreef:
Hosea 2 vers 14-21 stelt het duidelijker: Als het gaat om een nieuw verbond met Israël.

Maar pas nadat de feesten zijn opgehouden, haar nieuwe manen en haar sabbathen en al haar gezette hoogtijden. Hier wordt al in de vrouwelijk vervoeging gesproken, want het gaat om de vrouw die Hij bestraft voor hoererij. God zegt"IK zal haar verwoesten , haar wijnstok en haar vijgenboom. En dat is allemaal profetie die nog in vervulling zal gaan. De vijgenboom als natie werd later vervloekt. Dat is nog steeds zo. Zij hebben volgens dit hoofdstuk nog steeds de naam van Baäl in hun mond. Al belijden zij de Messias dan nog blijven zij uiteraard een Jood zoals ik een Nederlander blijf, maar zij behoren bij het Lichaam van Christus en houden op Jood te zijn binnen een religie, dus het Jodendom. Messias belijdende Joden is een misleidende term. Messias belijdende Hollanders ook. Omdat beiden bij wedergeboorte uitmaken van een nieuwe schepping met een positie in de hemel.
Messias belijdende Joodse gemeente die de rituelen van het Jodendom handhaven hebben niet begrepen wat het leven onder het nieuwe verbond inhoudt.
Het spijt me dat ik het moet zeggen en Christenen die menen dat ze kosher moeten gaan eten en de Sabbath moeten gaan houden of noem maar op, weten dat evenmin. Die juk is van hen afgenomen door het geloof in Christus en dan zou je in die vrijheid moeten gaan leven waarin alles oorbaar is, maar niet alles nuttig.
Eet alles wat in het vleeshuis te koop is zegt Paulus. En alle dagen zijn mij gelijk want het zijn allemaal dagen waarin je zou leven uit de opstanding van Christus.


Hosea 2.
"En het zal geschieden te dien dage dat gij Mij noemen zult: Mijn Man.
En Ik zal U ondertrouwen in eeuwigheid, ja Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht en in goedertierenheid en barmhartigheid,
En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof
Ik zal Mij ontfermen over Lo-Ruchama en Lo-Ammi en Ik zal zeggen: "Gij Mijn volk en en dan zullen zij zeggen: "O mijn God".
Deze tekst in Hosea wordt genoemd in Rom 9:24-27.

24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.

27 En Jesaja roept over Israël uit: Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden.
28 Want Hij voltooit een zaak en handelt die af in gerechtigheid. De Heere immers zal metterdaad Zijn zaak snel afhandelen op de aarde.
29 En zoals Jesaja van tevoren gezegd heeft: Als de Heere van de hemelse legermachten ons geen nageslacht had overgelaten, zouden wij als Sodom zijn geworden en aan Gomorra gelijkgemaakt zijn geweest.


Paulus verwijst hier naar het laatste gedeelte in Hos 2. Daar waar het gaat om wie de bruid is van Christus. Opvallend is, dat in Romeinen Paulus dit betrekt op 'gemeente'. De gemeente welke bestaat uit Joden en heidenen. Paulus geeft hier een parafrase aan mbt Hosea 2:22. De context in Hosea gaat over God die Israël verwerpt maar opnieuw aanneemt. En wanneer neemt God hen opnieuw aan- Wanneer zij vallen onder het nieuwe verbond.

Hos 2 HSV
20 (2:19) In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen;
en u zult de HEERE kennen.
21 (2:20) Op die dag zal het geschieden,
spreekt de HEERE, dat Ik zal verhoren.
Ik zal de hemel verhoren
en die zal de aarde verhoren.
22 (2:21) Dan zal de aarde het koren,
de nieuwe wijn en de olie verhoren,
en die zullen Jizreël verhoren.
23 (2:22) En Ik zal haar voor Mij in de aarde zaaien
en Mij ontfermen over Lo-Ruchama.
Ik zal zeggen tegen Lo-Ammi: U bent Mijn volk,
en hij zal zeggen: Mijn God!


Het verbond dat God gesloten heeft met Israël, betekent in dit geval dat de heidenen hieraan kunnen sluiten. Zoals je ziet, geeft Paulus aan dat Hosea 2 dus bezig is in vervulling te gaan. Dit sluit nauw aan op de olijfboom.. waar Paulus laat zien hoe de heidenen aangesloten kunnen worden op Israël. Wij zien dus dat de gemeente gelovigen uit Israël is met gelovigen uit de heidenen en de BRUID is.
Laatst gewijzigd door Dutch op 30 jul 2014, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Wilsophie schreef:Er is nu geen sprake van "een Israël dat God dient". En het ging over een volk wat God verzamelt in de verborgen bedeling dus in de huidige tijd van genade en nadat de Joden Hem verworpen hadden . God spreekt nu niet tot volkeren, ook niet tot de natie Israël want die bestaat niet uit de 12 stammen en God zal een verbond sluiten met het huis Juda en het Huis van Israël, dat is nog niet gebeurd.
Dan zou je toch eerst moeten dealen met de eerder genoemde teksten zoals in Jer 11:16- etc. God noemt zelf Israël de olijfboom. Een naam door God gegeven.

God heeft Zijn volk (Israël), dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:
3 Heere, Uw profeten hebben zij gedood en Uw altaren afgebroken, en ik ben alleen overgebleven. Ook staan zij mij naar het leven.
4 Maar wat zegt het Goddelijk antwoord tegen hem? Ik heb voor Mijzelf nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
6 Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel (van Israël) heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,


Je ziet hier Israël opgedeeld in tweeën.
1. Het deel dat het niet verkregen heeft. Het deel dat 'God' verlaten heeft
2. Het deel dat het wel verkregen heeft. Het deel dat God dient.

Over deel 2 zegt God: Ik heb een overblijfsel laten ontstaan. In Rom 9:27 wijst Paulus terug op Jesaja waar deze zegt Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden. cf Jesaja 10:22 (Paulus gebruikt hier de Septuaginta)
And the remnant of Jacob shall trust on the mighty God. 22 ✡ And though the people of Israel be as the sand of the sea, a remnant of them shall be saved
(Brenton English version of the Septuagint)
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Romeinenbrief is geschreven in het jaar 58 en Paulus was in Korinthe en schreef aan de chr. gemeente in Rome. Deze kwam voort uit de joods gemeenschap en bestond uit niet joodse christenen en joodse christenen en zij kwamen bij elkaar in de synagoge.
Die Gemeente leefde in de geloofsbeloften van Abraham en hadden als taak Israël tot jaloersheid te brengen.
Israël was ijverig in de wet, maar dat was tevens het probleem want het was gegrond op werken en niet op geloof want zij gingen voorbij aan de dood en opstanding van de Messias.
Jer. 11 vertelt over de bladerrijke olijfboom en de naam was door God gegeven. Veel mooie welgevormde vruchten. Echter deze boom zou niet altijd in die staat blijven. Het vuur is metafoor voor oordeel en de takken worden afgebroken alleen een tronk blijft over.

Een ander gedeelte in Psalm 52 wordt gesproken over de olijfboom die wijst naar het koningschap en we zien deze 2 olijftakken in het wapen van Israël aan beide zijden van het priesterschap ( menorah)

Paulus is die positie van Israël als bevoorrecht heel erg bewust. Al vanaf Exodus wordt over deze positie al gesproken. Daarom spreekt Paulus over een edele olijf.
Als Gods eigen olijfboom. Maar let op de takken die worden afgebroken door ongeloof. Geloof is het criterium en niet een soort van inenting of zoiets want welk gelovige wil nu geënt worden op een boom in verval.

|Er is sprake van een gedeeltelijke verharding over dit volk , dus kun je stellen dat in de tijd van Elia de olijfboom uit Romeinen 11 gaat over een gelovige overblijfsel.

De saprijke wortel staat voor de beloften, ik meende dat Sappie dat al aangaf. De beloften gegeven aan de vaderen.
De Heer Zelf maakt deel uit van de edele olijfboom en zo ontvangen de takken de voeding door het Woord van God.
De olijfbond staat voor het genade verbond met Abraham. Primair gevoed door dit verbond.

De vraag is nu of de twee beelden van de olijfboom en het lichaam van Christus over elkaar te leggen zijn?

En lees dat Handelingen 28 vers 23-28 spreekt over een klein gedeelte dat op de prediking tot geloof kwamen. En ze werden afgunstig in Handelingen 13 vers 44-46.
Laten we stellen dat ze ongehoorzaam waren en de joden en heidenen die tijdens de zendingsreizen tot geloof kwamen is dus het hemelse zaad van Abraham.
God gebruikt juist deze gelovige heidenen om Israël tot jaloersheid te wekken. Het mocht echter niet baten.
Paulus wordt door de Heer zelf gevangen gezet. HIj wordt gebonden in de Geest en Paulus moest zijn reizen afbreken en de olijfboom wordt niet beheerd.
Hij staat stil en verwordt tot een tronk. De wonderen en krachten verdwijnen en Christus'komst wordt uitgesteld en het koninkrijk is niet meer nabij. Israël is teruggezet in de gewone rij der volkeren.
Er is geen sprake meer binnen het Lichaam van Christus tussen een van oorsprong edele tak of een geënte tak van de wilde olijf tussen jood en heiden, de scheidsmuur is weggevallen zegt Efeze 2 vers 11-22

De tronk bestaat nog steeds vanwege het verbond met Abraham en in de toekomst zal deze tronk een rol spelen zie Jesaja 11. Maar nu is het een tronk van de edele olijf zonder enige uitwerking.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Romeinenbrief is geschreven in het jaar 58 en Paulus was in Korinthe en schreef aan de chr. gemeente in Rome. Deze kwam voort uit de joods gemeenschap en bestond uit niet joodse christenen en joodse christenen en zij kwamen bij elkaar in de synagoge.
Wat doet het ertoe dat de brief in het jaar 58 is geschreven. Daarbij wordt nergens verteld hoe de gemeente in Rome is ontstaan. Er staat nergens geschreven dat zij samenkwamen in een synagoge. Je bent heel speculatief.
Jer. 11 vertelt over de bladerrijke olijfboom en de naam was door God gegeven. Veel mooie welgevormde vruchten. Echter deze boom zou niet altijd in die staat blijven. Het vuur is metafoor voor oordeel en de takken worden afgebroken alleen een tronk blijft over.
16 Een bladerrijke olijfboom, met welgevormde vruchten, had de HEERE u als naam gegeven. Maar nu heeft Hij onder het geluid van een groot gedruis
een vuur onder hem aangestoken, zodat zijn takken gebroken zijn. 17 Want de HEERE van de legermachten, Die u heeft geplant, heeft een kwaad over u uitgesproken-vanwege het kwaad dat het huis van Israël en het huis van Juda met elkaar bedreven hebben, door Mij tot toorn te verwekken door reukoffers te brengen aan de Baäl.


En dan krijg je dus typologie. Israël wordt het beeld gegeven van een tamme olijf. Dat is een boom welke veel vruchten draagt en bladerijk is. Een wilde olijf brengt veel minder vruchten voor. En als men wil dat deze ook veel vruchten voortbrengt dan ent men deze op een tamme olijf.
De saprijke wortel staat voor de beloften, ik meende dat Sappie dat al aangaf. De beloften gegeven aan de vaderen.
De Heer Zelf maakt deel uit van de edele olijfboom en zo ontvangen de takken de voeding door het Woord van God.
De olijfbond staat voor het genade verbond met Abraham. Primair gevoed door dit verbond.
Nergens wordt de olijfboom aangegeven als het verbond met Abraham. Ook staat nergens beschreven dat 'het sap' de belofte zijn. Op deze manier kan je alles wel gaan inlezen in een tekst.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Wat doet het ertoe dat de brief in het jaar 58 is geschreven. Daarbij wordt nergens verteld hoe de gemeente in Rome is ontstaan. Er staat nergens geschreven dat zij samenkwamen in een synagoge. Je bent heel speculatief.
Tjonge jong man wat ben je onvriendelijk. Natuurlijk wordt er verteld hoe de gemeente in Rome is ontstaan en natuurlijk staat er dat ze samen kwamen in de synagoge.
Paulus ging juist altijd als eerste naar de synagoge om de Joden te bezoeken.

In Romeinen 9 lezen we dat God Zich een volk vormt uit Jood en heiden dat leefde in de geloofsbeloften van Abraham.
IK vond het belangrijk om te melden dat het in het jaar 58 is geschreven en dat Paulus in Korinthe was. Eén van de belangrijkste brieven vind ik die gaat over over afwijzing van Israël en het geloofsleven van een Christen.

Paulus geeft in Romeinen 15 vers 24 een aantal dingen aan en groet hij ook Priscillen en Aquila en Paulus reisde eerst naar Jeruzalem. Hij spreekt over Gajus dezelfde man als uit 1 Kor. 1 vers 14, maar een andere Gajus dan uit Macedonië en Derbe. En we lezen dat Erastus bij hem was.

Misschien dat het goed is om het te hebben over de kleren van de bruis ( niet van de keizer ;) )
Voor de geinteresseerden zal dit kleed bewijzen en aantonen dat het om Israël gaat en niet over de Gemeente.
"Haar is gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden" want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen" Openb 19 vers 8
Het gaat niet om het witwassen in het bloed van het lam zoals toepasbaar op de genade die de Gemeente werd aangeboden.
LInnen is een teken van priesterschap en juist Israël wordt allereerst een volk van priesters genoemd.

Dan gaan we naar het verbond in Ez. 16 vers 1-8 wat gezien wordt als huwelijksverbond.
Volgens de wet mag het 10 stammenrijk niet meer trouwen met de oude echtgenoot en is een vrije vrouw en het 2 stammenrijk Juda heeeft haar Man door de dood verloren en is ook een vrije vrouw.
Dan heb ik eerder uitgelegd hoe Hosea 2 spreekt over een volkomen nieuw huwelijk tussen die Ander, de opgestane Christus en een gelovige natie.

De Gemeente maakt geen odnerdeel uit van de toekomstige bedeling op aard maar heeft bij alles wat de Heer doet altijd deel aan.
Zij zijn erbij als de Heer Zich openbaart aan Zijn volk op de Olijfberg, dan genoemd 10.000 van engelen en dat zijn wij.

De bruiloft vindt op aarde plaats en daar is de Bruidegom en de bruid, de opgestane Man en het opgestane volk.

De Efezebrief gaat niet om het huwelijk zelf , maar om gezagsverhoudingen.
De liefde van de man voor de vrouw wordt op één lijn gezet met de liefde van Christus voor de Gemeente en daarom zal Christus Zijn LIchaam ook onderhouden.
\En over één vlees heb ik al uitgelegd dat Paulus dit verklaard in relatie tot Adam en Eva en Christus en de Gemeente.


De bruid moet nog even wachten tot zij klaar is om door de bruidegom tegemoet te worden getreden en de toekomstige eenheid tussen de Heer en Israël is een nieuwe verbondseenheid binnen het huwelijk.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Wie zie jij als de eerste man? Als hier sprake is van een Andere Man moet er ook een eerdere man zijn geweest.
De Bijbel leert ook dat Christus de opgestane HEER een "ander" is dan "Jezus de Knecht des Heeren." De eerste keer kwam Hij om te dienen en straks komt Hij in glorie. Dat geldt ook voor de 12 stammen. De gescheide vrouw wordt weer teruggenomen zoals in Hosea en de weduwe is vrij van de Man omdat de Man gestorven is.
Ik vind dit geen bevredigend antwoord.
Christus de opgestane HEER is dezelfde als Jezus de Knecht des Heeren. Het zijn twee verschillende bedieningen, maar het is dezelfde Man. Zelfs nadat Hij gestorven is - en dat was inderdaad nodig m.b.t wat je van Hosea aanhaalt - is Hij dezelfde van Eeuwigheid.
Dat we eerst een andere man toebehoorden (Rom. 7) verwijst naar de satan. Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Wie zie jij als de eerste man? Als hier sprake is van een Andere Man moet er ook een eerdere man zijn geweest.
De Bijbel leert ook dat Christus de opgestane HEER een "ander" is dan "Jezus de Knecht des Heeren." De eerste keer kwam Hij om te dienen en straks komt Hij in glorie. Dat geldt ook voor de 12 stammen. De gescheide vrouw wordt weer teruggenomen zoals in Hosea en de weduwe is vrij van de Man omdat de Man gestorven is.
Ik vind dit geen bevredigend antwoord.
Christus de opgestane HEER is dezelfde als Jezus de Knecht des Heeren. Het zijn twee verschillende bedieningen, maar het is dezelfde Man. Zelfs nadat Hij gestorven is - en dat was inderdaad nodig m.b.t wat je van Hosea aanhaalt - is Hij dezelfde van Eeuwigheid.
Dat we eerst een andere man toebehoorden (Rom. 7) verwijst naar de satan. Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Hebben wij aan satan toebehoord? En ik had het niet over "ons", maar over Israël in relatie tot een andere Man, ik heb dat nu echt al een paar keer ook aan Dutch duidelijk gemaakt met profetische teksten dat het gaat over een andere man en een andere bruid.

Als je nu Romeinen 7 aanhaalt, die zou wijzen naar satan? (Welk vers?) En je past de andere Man toe op satan en niet op de Heer voor Zijn opstanding .....
... en Kol 1 vers 13 geschreven aan gelovigen uit de bedeling dus aan de Gemeente der heiligen waarbij wij als gelovigen van na de opstanding ook weer toepast op een natie die niet eens bestaat ben ik echt uitgepraat.

De opgestane Heiland is niet Dezelfde als de Knecht die een bediening had als Zoon des Mensen. De opgestane is juist een andere Man en dat zeg ik ook herhaaldelijk.
Rom 7 binnen dit verband en satan begrijp ik niet. Misschien bedoel je dat wij in zonden en misdaden waren en tot geloof kwamen en Christus toebehoren, maar dat geldt voor Jood en Heiden samenvormend zijn Lichaam en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en dat is niet de positie van de natie Israël maar de positie van Zijn Lichaam n.l. de Gemeente.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Ik vind dit geen bevredigend antwoord.
Christus de opgestane HEER is dezelfde als Jezus de Knecht des Heeren. Het zijn twee verschillende bedieningen, maar het is dezelfde Man. Zelfs nadat Hij gestorven is - en dat was inderdaad nodig m.b.t wat je van Hosea aanhaalt - is Hij dezelfde van Eeuwigheid.
Dat we eerst een andere man toebehoorden (Rom. 7) verwijst naar de satan. Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Nee dat is niet zo. Jezus stierf maar Christus stond op en werd in de Bijbel een Andere Man. God is Dezelfde tot in alle eeuwigheid maar handelt niet hetzelfde, maar de Bijbel leert dat de Here Jezus een Andere werd. Lees maar in de profetieën. Dat was niet alleen van toepassing op Zijn bediening, hoewel dat heel belangrijk is, maar ook een verandering in positie.
Hij was volledig mens en werd volledig God, Koning, Zoon ,Hogepriester en Erfgenaam.
De andere man in Romeinen 7 is de man onder het oude verbond en Christus onder het nieuwe verbond, maar heeft niets van doen met satan.
Het is een gruwelijke gedachte dat kindertjes en babies die nooit een keuze hebben kunnen maken de satan toebehoren. Daar doe ik niet aan mee.
Ik geloof oprecht dat satan de overste van deze kosmos is, maar niet dat mensen in zijn ban zijn en bij geloof word je bevrijd van satan. Dat is echt niet waar.
Ik word er ook boos om.
Rom 7 leert dat wij voor de wet gedood zijn door het lichaam van Christus opdat Gij zoudt worden eens Anderen Man en Wie dat is staat erachter.
Namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Als wij bevrijd worden Adinomis dan is dat zoals deze tekst zegt van de wet en ik denk dat dat vnl voor het Jodendom geldt en van zonde en van oordeel een nergens staat dat wij bevrijd zijn van satan en dat dat die andere man is. Rare visie, sorry hoor.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

snappie schreef:Nee hoor, de gemeente is pas ontstaan na Jezus dood en opstanding. Mat. 16:18 op deze petra zal (toekomende tijd) Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.
Wat was die "petra" eigenlijk waarop Christus zijn gemeente zou bouwen?
Ik geloof dat 'de Gemeente' de bruid is,
In onderstaand bijbelgedeelte komt De Bruid ter sprake als het Nieuwe Jeruzalem:

Op.21:9 En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.
10 En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem, dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan.
11 Zij had de heerlijkheid van God, en haar uitstraling was als een zeer kostbare edelsteen, als een kristalheldere steen jaspis.
12 Zij had een grote en hoge muur met twaalf poorten, en bij die poorten twaalf engelen. Ook waren er namen op geschreven, namelijk van de twaalf stammen van de Israëlieten.


Van wie zijn de namen die op de twaalf poorten zijn geschreven?
maar ik geloof niet dat de edele olijf Israël is.
Heel duidelijk staat er in Rom 11 dat de natuurlijke takken Israël voorstellen. Israël is dus niet de stam waar wij heidenen ingeënt worden.
Paulus zegt als Jood tegen de heidenen: u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, Ik zou zeggen lees Rom. 11 vanaf vers 13 eens zonder vooringenomen standpunt.

Alles wat er meer uit geconcludeerd word is eigen interpretatie, de mijne dus ook want ik geloof dat het verbond en de beloften de stam zijn.
We hebben zo allemaal onze eigen interpretaties. Ze kunnen derhalve wel eens verkeerd ingeschat worden. Dat geldt ook voor mij. Als we maar bereid zijn de dingen te toetsen aan Gods Woord en ons zo nodig door de Heilige Geest laten corrigeren.
En ik geloof dat wij in Jezus zijn en niet in de 'stam Israël', zie wat Jezus zegt over de wijnstok Joh. 15.
Ik geloof ook dat wij in Jezus zijn en verbonden aan de wijnstok uit Joh. 15. Dat is ook een bijbels beeld. Maar Jezus behoort zelf tot Israël.
de bijbel schreef: Rom. 9:4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Psalm 87:6 De HEERE telt hen erbij,
wanneer Hij de volken opschrijft,
en zegt: Deze is daar geboren. Sela
7 De zangers evenals zij die in reien dansen, zingen:
Al mijn bronnen zijn in u!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:

Nee dat is niet zo. Jezus stierf maar Christus stond op en werd in de Bijbel een Andere Man. God is Dezelfde tot in alle eeuwigheid maar handelt niet hetzelfde, maar de Bijbel leert dat de Here Jezus een Andere werd. Lees maar in de profetieën. Dat was niet alleen van toepassing op Zijn bediening, hoewel dat heel belangrijk is, maar ook een verandering in p
Als wij bevrijd worden Adinomis dan is dat zoals deze tekst zegt van de wet en ik denk dat dat vnl voor het Jodendom geldt en van zonde en van oordeel een nergens staat dat wij bevrijd zijn van satan en dat dat die andere man is. Rare visie, sorry hoor.
Je zegt zelf steeds - en terecht - dat de wereld overgeleverd is aan de "Overste van deze wereld". Dat is die andere man van wie het bloed van Christus ons heeft bevrijd.

Niet boos worden hoor! Denk er maar eens over na.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Nee dat is niet zo. Jezus stierf maar Christus stond op en werd in de Bijbel een Andere Man.
De bijbel laat volgens mij iets anders zien:
Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.

Petrus zegt hier niet U wordt de Christus van God.
Jezus vraagt hier niet, wie denkt u dat Ik word?
Dus is Jezus op dat moment voor de opstanding toch al de Christus?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:

Nee dat is niet zo. Jezus stierf maar Christus stond op en werd in de Bijbel een Andere Man. God is Dezelfde tot in alle eeuwigheid maar handelt niet hetzelfde, maar de Bijbel leert dat de Here Jezus een Andere werd. Lees maar in de profetieën. Dat was niet alleen van toepassing op Zijn bediening, hoewel dat heel belangrijk is, maar ook een verandering in p
Als wij bevrijd worden Adinomis dan is dat zoals deze tekst zegt van de wet en ik denk dat dat vnl voor het Jodendom geldt en van zonde en van oordeel een nergens staat dat wij bevrijd zijn van satan en dat dat die andere man is. Rare visie, sorry hoor.
Je zegt zelf steeds - en terecht - dat de wereld overgeleverd is aan de "Overste van deze wereld". Dat is die andere man van wie het bloed van Christus ons heeft bevrijd.

Niet boos worden hoor! Denk er maar eens over na.
We zijn niet bevrijd van satan, tenzij jij meent dat elk mens die geboren wordt uit satan is en niet uit Adam.
Christus heeft ons bevrijd van zonde ( uit Adam) wet en oordeel. Nergens staat dat de mens van satan bevrijd is, het moet niet gekker worden.
Die ander Man in Romeinen gaat over de Man onder het oude verbond. Paulus spreekt tegen de gelovigen uit de Joden. Ik word niet boos ben alleen van mijn stoel gevallen van jouw visie over Romeinen 7 en de Here Jezus is uit Juda, uit deze stam, maar behoort als de Opgestane Messias toch echt bij de nieuwe schepping, en is daarvan de Eerstgeborene en dat is een Andere Man. Christus heeft Zijn bediening niet gedaan aan Israël maar aan de hele wereld.
Hij kwam voor de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen en die Hem wel hebben aangenomen ook onder het oude verbond die hebben juridisch gezien het recht om kinderen Gods genaamd te worden. Hen die in Zijn Naam geloven.
Wij zijn kinderen uit Abraham en niet uit satan.

Er staat letterlijk: "Want een vrouw die onder de man staat is aan de levende man verbonden door de wet (aar indien de man gestorven is, is zij vrijgemaakt van de wet des mans en daarom dan indien zij eens andere man wordt, ( let op het hulp.ww) terwijl een man leeft , zo zal zij een overspeelster genaamd worden, maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens andere man wordt.
Zo dan mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen n.l. desgenen Die van de doden opgewekt is opdat wij Gode vruchten zouden dragen.
Want toen wij in het vlees waren wrochten de bewegingen van satan??? Nee dat staat er totaal niet......toen wrochten de bewegingen der zonden die door de WET zijn in onze leden om de dood vruchten te dragen.
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet overmits wij dien gestorven zijn onder welen wij gehouden waren alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes en niet in de oudheid der letter ( wet).

Dit is overduidelijk een onderscheid tussen een leven onder de wet waaronder ook Jezus gestorven is en wij met Hem gestorven zijn als oude mens en een verbintenis met de Opgestane , vrij van de wet, konden wij aan Hem verbonden worden aan een Andere Man onder het nieuwe verbond.
Wij zijn door de opstanding aan Hem verbonden en niet door het kruis. Bij het kruis gingen wij de dood in, inclusief de zonden.
Het gaat totaal niet over satan, maar over de wet die heilig en goed is, maar de mens deugde niet. Paulus spreekt in deze hoofdstukken nergens over de andere man als zijnde satan , hij heeft het helemaal niet over satan, en wordt niet boos, maar ik begrijp niet dat deze basale dingen niet de basis zijn voor de positie van de Gemeente los van de positie van Israël. Anders zit je muurvast in de vervangingsleer. Ik vermoed zoals eerder gezegd dat deze gemeente uit veel gelovigen uit het Jodendom bestond.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis, satan was toch nooit het hoofd van de oude schepping? Je kunt toch niet zeggen dat elke ongelovige uit satan is. Of elk kind dat geboren wordt is uit satan en elke gelovige is uit God. De oude schepping is toch uit Adam? In het OT gaat het ook over "De Andere Man", maar dat is toch nooit satan?
Geef maar een tekst waaruit blijkt dat die Andere Man de satan is?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Wat was die "petra" eigenlijk waarop Christus zijn gemeente zou bouwen?


Ik meen dat ik daar al op geantwoord heb.
In onderstaand bijbelgedeelte komt De Bruid ter sprake als het Nieuwe Jeruzalem:

Op.21:9 En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.
10 En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem, dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan.
11 Zij had de heerlijkheid van God, en haar uitstraling was als een zeer kostbare edelsteen, als een kristalheldere steen jaspis.
12 Zij had een grote en hoge muur met twaalf poorten, en bij die poorten twaalf engelen. Ook waren er namen op geschreven, namelijk van de twaalf stammen van de Israëlieten.


Van wie zijn de namen die op de twaalf poorten zijn geschreven?
Jeruzalem heeft alles te maken met Israël ook als bruid. Dus dat lijkt mee heel makkelijk te zien in het licht van Jeruzalem/Israël als de bruid omdat ik eerder aangaf dat die bruid ook de koningin is en de Koning heerst vanuit Jeruzalem.
Moeilijker is dat verband niet lijkt mij.
Paulus zegt als Jood tegen de heidenen: u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, Ik zou zeggen lees Rom. 11 vanaf vers 13 eens zonder vooringenomen standpunt.
Dat zal ik doen.
En ik geloof dat wij in Jezus zijn en niet in de 'stam Israël', zie wat Jezus zegt over de wijnstok Joh. 15.


Dat geloof ik ook. Wij zijn immers de ranken.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door snappie »

Pfft, wat gaat dat hier snel. Ik begrijp van Dutch dat Jer. 11:16 als bewijs moet dienen dat de olijfstam staat als een type voor Israël.
Dat kan mij niet overtuigen, je kunt niet zomaar het ene beeld op het andere plakken.
Voorbeeld: een leeuw kan zowel op Jezus slaan als op de duivel. (de leeuw uit Juda's stam - briesende leeuw die zoekt te verslinden)
Israël wordt op een andere plaats weer vergeleken met een vijgenboom, dat wordt lastig niet?

Ik vind geen enkele grond te denken dat wij bij Israël gevoegd worden. De Gemeente - die het lichaam van Christus is - is pas na de opstanding ontstaan.
Op deze pretra zal ik mijn gemeente bouwen (toekomende tijd), en de gemeente is gefundeerd op Christus de hoeksteen, de profeten en apostelen. En het bouwen begint met een fundament leggen.
Ef 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers (van Israël???) der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere; Op Welke ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.
1Ko 3:9-10 Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij. Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik (Paulus) als een wijs bouwmeester het fundament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een ieder zie toe, hoe hij daarop bouwt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Als ik nog een andere kant mag belichten, ( ik kan me er helemaal in vinden Snappie) dan is een nieuw verbond niet geënt of gelegd over een oud verbond, maar compleet vervangen. Zie Hebr 8 vers 7-13.
Het nieuwe verbond werd beloofd aan alle 12 stammen en begint met de verlossing uit een ballingschap, zoals bij het oude verbond. Bovendien hebben zij ( Israël) het verbond vernietigd.
En dit verbond was een huwelijksverbond en waarom zou dit vernieuwde verbond niet eveneens een huwelijksverbond zijn?
Hoe vaak moesten de discipelen niet vermaand worden tot zwijgen over wat zij hoorden en zagen, terwijl Petrus na dood en opstanding meldt dat hij vrijuit kon spreken tegen het Joodse volk? Waarom zou dat zijn geweest?
Omdat de prediking t.a.v. een nieuw huwelijksverbond pas bekend mocht worden na de dood en opstanding van de Heere Jezus , Die daarvoor gekomen was opdat Hij degenen die onder de wet waren verlossen zou. Gal 4 vers 5.

Jeremia 31 spreekt over de 2 huizen waarmee dit zou gebeuren en niet over een volk uit jood en heiden. De Gemeente wordt nooit het Huis Juda genoemd.
En natuurlijk worden het huis van Juda verenigd met de 10 stammen uit de Ass. ballingschap. En zo vormen zij een nieuwe natie onder het nieuwe verbond.

Niet met een wet in stenen tafelen en niet "zwart op wit" , niet onder een juk, maar een wet "in hun binnenste".
God heeft daarmee niet Zijn normen verlaagd of verlegd, maar omdat het om andere mensen gaat , want de natuurlijke mens heeft geen "binnenste", de wedergeboren mens wel. Totop dit moment is er geen sprake van een wedergeboren natie Israël dus is dat nieuwe verbond voor hen nog niet aangebroken en met de gelovigen heeft God geen verbond gesloten voor zover ik weet.

De term: "Zij zullen mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn" gaat dan in werking.
Zie ook Ex 19 vers 5,6.
Bovendien zal de vrouw de Man omvangen volgens Jer. 31 vers 22. En dat is dat "nieuwe" waar deze tekst over schreef.
God zal ook temidden van hen gaan wonen. De Man in het midden en de vrouw omvangt de Man vandaar Jeruzalem als centrum van het Koningschap.

Eerder gebruikte ik al eens de taalkwestie in het Frans vooral waarbij het mannelijk het vrouwelijk omvangt, dan wel het vrouwelijk wordt "gevuld">
Le café dans la tasse. Papa fume UNE pipe.
En er zitten fouten in ,maar het is nog steeds La lune als beeld van Israël en le Soleil als beeld van Christus.
Ga zo maar door.

Dat Jeremia 31 wordt bevestigd in andere SChriftgedeelten is de Bijbel "eigen" zie ook Ez 16 vers 60 -62. en let op het woord jonkheid en zie hoe teruggegrepen wordt naar het verbond bij de Sinai.

Aangezien Paulus wel het voorbeeld van de Olijftak gebruikt maar nergens en nooit spreekt over een huwelijksverbond of over een bruid of bruidegom laat ik de olijf met rust of ik eet ze op. :clown:
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef: Wat was die "petra" eigenlijk waarop Christus zijn gemeente zou bouwen?


Ik meen dat ik daar al op geantwoord heb.
Ik vroeg dat aan Snappie.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ja dat snapik. Maar daar is toch geen misverstand over? Wat geloof jij dan?
Hij legt toch uit de Christus de hoeksteen is. Hij is de top van de pyramide, de uiterste hoek van het gebouw en wij zijn levende stenen en Hij is de enige Einstein. :clown:
Ben je toch boos geworden? \0--
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
We zijn niet bevrijd van satan, tenzij jij meent dat elk mens die geboren wordt uit satan is en niet uit Adam.
Dat zijn twee verschillende zaken. Natuurlijk zijn we uit Adam geboren, maar we zijn van nature onder de macht van Satan.
We zijn zondig en daarom gaan we zondigen.

Hand. 26:18 zodat ze zich van de duisternis naar het licht keren, en van de macht van Satan naar God.
Joh.8:44 Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil.
2Tim.2:25 Dan brengt de Heer hen misschien tot inkeer, zodat zij de waarheid leren kennen 26 en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, die hen levend gevangen heeft genomen en hen dwingt zijn wil te doen.
Jak.4:7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Dat is toch helemaal de bedoeling van wedergeboorte...? Misschien denk jij dat ik het heb over "bezeten" zijn. Maar dat bedoel ik niet.
Deze tekst noemde ik je al eerder: Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Van nature leven we in het koninkrijk van de satan, staan we onder zijn macht, maar door Jezus zijn we overgezet in het Koninkrijk van God.

Toen het volk Israël bevrijd werd uit Egypte, was dat in feite een bevrijding uit demonische machten. Farao en zijn vele tovenaars en waarzeggers worden gezien als een typering van satan en zijn demonentroepen.
Ze werden bevrijd, gingen door de Rode Zee en vervolgens werden ze een natie in het Koninkrijk van God, door de Ketoeba, het huwelijksverbond op de Sinaï. Mozes moest op Gods aanwijzingen een tabernakel bouwen, Dit is een afbeelding van het hemelse. Daaromheen een grote witte omheining, waarin een poort. een deur, die verwijst naar Jezus. Als je daardoor naar binnen gaat kom je een ander koninkrijk binnen, waar andere wetten gelden. (Net zo als je een ander land binnengaat).
Wisophie schreef:
Wij zijn kinderen uit Abraham en niet uit satan.
Hier noem je opnieuw twee verschillende zaken. We zijn kinderen van Abraham (als we van Christus zijn!). en als we van Christus zijn bevinden we ons niet in de macht van satan.
Maar zonder Jezus staan we onder invloed en macht van de satan. We kunnen er zelfs door geterroriseerd worden. Het kan ons tot slaven maken. (Egypte). Hieruit moet God ons bevrijden.
Ik dacht dat je dat wel wist......
Er staat letterlijk: "Want een vrouw die onder de man staat is aan de levende man verbonden door de wet (aar indien de man gestorven is, is zij vrijgemaakt van de wet des mans en daarom dan indien zij eens andere man wordt, ( let op het hulp.ww) terwijl een man leeft , zo zal zij een overspeelster genaamd worden, maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens andere man wordt.
Zo dan mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen n.l. desgenen Die van de doden opgewekt is opdat wij Gode vruchten zouden dragen.
Want toen wij in het vlees waren wrochten de bewegingen van satan??? Nee dat staat er totaal niet......toen wrochten de bewegingen der zonden die door de WET zijn in onze leden om de dood vruchten te dragen.
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet overmits wij dien gestorven zijn onder welen wij gehouden waren alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes en niet in de oudheid der letter ( wet).
Ten eerste kun je een wet geen "man" noemen. Als je het over een man hebt, heb je het over een persoon.

Ik zal die tekst ook eens verduidelijken met rood. Bedenk daarbij dat als het woord wet gebruikt wordt dit in bepaalde gevallen wijst op een wetmatigheid en niet op de geboden. WE moeten dus goed onderscheiden om welke wet het gaat.
Je hebt de wet van zonde die tot de dood leidt en je hebt de wet van de Geest die tot leven leidt:

4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet van de zonde (zie Rom.8:2) dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet van de zonde geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet van de zonde, zodat we niet meer de oude orde van de wet van de zonde dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. de wet van de Geest

In de verzen daarvoor gebruikt Paulus een voorbeeld uit de burgerlijke wetgeving om dit duidelijk te maken. We moeten deze tekst lezen in het licht van Rom. 8:2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.

Deze tekst gaat niet over de wet van de geboden, waarvan Jezus in Math. 5 zegt dat er geen jota of tittel van vervalt. De wet van Christus gaat dieper dan de voorgaande geboden. Maar Gods Geest bewerkt dat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. (Rom.8:4)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:
We zijn niet bevrijd van satan, tenzij jij meent dat elk mens die geboren wordt uit satan is en niet uit Adam.
Dat zijn twee verschillende zaken. Natuurlijk zijn we uit Adam geboren, maar we zijn van nature onder de macht van Satan.
We zijn zondig en daarom gaan we zondigen.

Hand. 26:18 zodat ze zich van de duisternis naar het licht keren, en van de macht van Satan naar God.
Joh.8:44 Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil.
2Tim.2:25 Dan brengt de Heer hen misschien tot inkeer, zodat zij de waarheid leren kennen 26 en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, die hen levend gevangen heeft genomen en hen dwingt zijn wil te doen.
Jak.4:7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Dat is toch helemaal de bedoeling van wedergeboorte...? Misschien denk jij dat ik het heb over "bezeten" zijn. Maar dat bedoel ik niet.
Deze tekst noemde ik je al eerder: Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Van nature leven we in het koninkrijk van de satan, staan we onder zijn macht, maar door Jezus zijn we overgezet in het Koninkrijk van God.

De teksten die je citeert worden o.a. gezegd tegen de Farizeeërs en niet tegen gelovigen. Sorry, maar ik herken de Gemeente van gelovigen niet in die teksten, juist omdat wij overgezet zijn in het Koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en ik heb nooit gesproken over een koninkrijk van satan, maar over de overste in deze boze eeuw en de overste en machten in de lucht.
Adinomis schreef:Toen het volk Israël bevrijd werd uit Egypte, was dat in feite een bevrijding uit demonische machten. Farao en zijn vele tovenaars en waarzeggers worden gezien als een typering van satan en zijn demonentroepen.
Ze werden bevrijd, gingen door de Rode Zee en vervolgens werden ze een natie in het Koninkrijk van God, door de Ketoeba, het huwelijksverbond op de Sinaï. Mozes moest op Gods aanwijzingen een tabernakel bouwen, Dit is een afbeelding van het hemelse. Daaromheen een grote witte omheining, waarin een poort. een deur, die verwijst naar Jezus. Als je daardoor naar binnen gaat kom je een ander koninkrijk binnen, waar andere wetten gelden. (Net zo als je een ander land binnengaat).
En de Gemeente is overdrachtelijk gezet in het hemelse Kanaán en daar heerst genade en geen wetten.
Adinomis schreef: Hier noem je opnieuw twee verschillende zaken. We zijn kinderen van Abraham (als we van Christus zijn!). en als we van Christus zijn bevinden we ons niet in de macht van satan.
Maar zonder Jezus staan we onder invloed en macht van de satan. We kunnen er zelfs door geterroriseerd worden. Het kan ons tot slaven maken. (Egypte). Hieruit moet God ons bevrijden.
Ik dacht dat je dat wel wist......
Die hele verbondstheologie is een zeer verwarrend fenomeen waar heel veel misverstanden over bestaan. Vandaar dat ik het even heel kort hield omwille het onderwerp. De mens in het algemeen stamt af van Adam en heeft daarom een zondige natuur. Ik heb de indruk dat je satan meer toeschrijft dan dat hij "verdient".

Ten eerste kun je een wet geen "man" noemen. Als je het over een man hebt, heb je het over een persoon.

Ik zal die tekst ook eens verduidelijken met rood. Bedenk daarbij dat als het woord wet gebruikt wordt dit in bepaalde gevallen wijst op een wetmatigheid en niet op de geboden. WE moeten dus goed onderscheiden om welke wet het gaat.
Je hebt de wet van zonde die tot de dood leidt en je hebt de wet van de Geest die tot leven leidt:

4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet van de zonde (zie Rom.8:2) dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet van de zonde geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet van de zonde, zodat we niet meer de oude orde van de wet van de zonde dienen, maar de nieuwe orde van de Geest. de wet van de Geest

In de verzen daarvoor gebruikt Paulus een voorbeeld uit de burgerlijke wetgeving om dit duidelijk te maken. We moeten deze tekst lezen in het licht van Rom. 8:2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.

Deze tekst gaat niet over de wet van de geboden, waarvan Jezus in Math. 5 zegt dat er geen jota of tittel van vervalt. De wet van Christus gaat dieper dan de voorgaande geboden. Maar Gods Geest bewerkt dat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. (Rom.8:4)
De Joodse wet is geen man, maar leert alles over het huwelijksverbond aangaande overspel en de dood van de man. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen.
Als ik de man een wet heb genoemd dan is dat niet juist, zelf kan ik het nergens in lezen.
En ik geloof dat Israël verlost werd van een slavenjuk en niet van toverkunstjes van de Farao, dat is gewoon ontkracht door de wonderen die Mozes deed door de kracht van Jehovah. Ik zie geen link naar satan , maar naar slavernij.
Dat ze als natie geboren werden na de doortocht in de Rode zee en het huwelijksverbond gesloten werd zijn we eens.
Ik lees de teksten in Romeinen wel degelijk als een verlossing van het oude verbond door de kruisdood van Jezus, waarbij destijds de wet als norm gold voor het Joodse volk, de heidenen hadden nooit een wet gekregen dus hoef ik daar niet van verlost te worden en daarom zei ik eerder dat Paulus dit schrijft aan de gelovige Joden die belast waren met het juk van de wet.
De uitspraak uit de bergrede gaat over het onderwijs Gods, Zijn Woord en daarvan zal niets afgedaan worden, maar dat gaat niet over de Joodse wetgeving, want ik heb daar niets mee te maken als heiden.
Ik heb alles te maken met Gods onderwijzing. De Bijbel, maar nogmaals dat bedoelt Paulus niet in dit voorbeeld over de wet.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door snappie »

Adinomis schreef:Wat was die "petra" eigenlijk waarop Christus zijn gemeente zou bouwen?
Petra is rots. Ik meen dat Jezus' doelt op Petrus belijdenis die hij vlak daarvoor uitsprak 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God'. Christus is de rots, de hoeksteen waarop de Gemeente gebouwd wordt.
Adinomis schreef:Paulus zegt als Jood tegen de heidenen: u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, Ik zou zeggen lees Rom. 11 vanaf vers 13 eens zonder vooringenomen standpunt.
Ik heb vroeger altijd gelooft dat gelovigen uit de volken bij Israël gevoegd werden omdat dat me altijd zo geleerd was.
Tot ik een keer een lezing van iemand hoorde die uitlegde dat wij heel niet bij Israël gevoegd worden als we tot geloof komen.
Toen heb ik gedaan wat jij me nu aanraadt om te doen: ik ben zonder vooringenomen standpunt gaan lezen.
En ik ben zo duidelijk gaan zien wat ik eerst niet zag, dat ik me altijd weer verbaas hoe ik het ooit niet heb kunnen zien.
Dus mij een vooringenomen standpunt verwijten is niet terecht.
Adinomis schreef:We hebben zo allemaal onze eigen interpretaties. Ze kunnen derhalve wel eens verkeerd ingeschat worden. Dat geldt ook voor mij. Als we maar bereid zijn de dingen te toetsen aan Gods Woord en ons zo nodig door de Heilige Geest laten corrigeren.
Eens!
Adinomis schreef:Ik geloof ook dat wij in Jezus zijn en verbonden aan de wijnstok uit Joh. 15. Dat is ook een bijbels beeld. Maar Jezus behoort zelf tot Israël.
Jawel, maar iemand die tot geloof komt wordt een christen en geen Jood. Het verdere onderscheid tussen Joden en heidenen blijft bestaan. O.a. Hand. 15 en 21, en de Galatenbrief laten dat ook zien.
Als een Jood tot geloof komt wordt hij behouden uit het verkeerde geslacht (Hand. 2) en tot de Gemeente gevoegd evenals de gelovigen uit de heidenen, en samen vormen zij één nieuwe mens die het lichaam van Christus is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Exact.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

snappie schreef: Petra is rots. Ik meen dat Jezus' doelt op Petrus belijdenis die hij vlak daarvoor uitsprak 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God'. Christus is de rots, de hoeksteen waarop de Gemeente gebouwd wordt.
Klopt. De gemeente is gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is. Ef. 2:20. Maar ook de profeten maken deel uit van dat fundament. Deze gemeente is geworteld in de Qahal Yahweh קְהַל יְהוָה = de gemeente des Heren, zoals die in het eerste testament genoemd werd. Wij zijn - als gemeente - ook kinderen van Abraham. In Hebreeën 11 worden de geloofsgetuigen uit het O.T. genoemd die samen met ons tot de volmaaktheid zullen komen, (vs.40)
snappie schreef: Ik heb vroeger altijd gelooft dat gelovigen uit de volken bij Israël gevoegd werden omdat dat me altijd zo geleerd was.
Tot ik een keer een lezing van iemand hoorde die uitlegde dat wij heel niet bij Israël gevoegd worden als we tot geloof komen.
Toen heb ik gedaan wat jij me nu aanraadt om te doen: ik ben zonder vooringenomen standpunt gaan lezen.
En ik ben zo duidelijk gaan zien wat ik eerst niet zag, dat ik me altijd weer verbaas hoe ik het ooit niet heb kunnen zien.
Dus mij een vooringenomen standpunt verwijten is niet terecht.
Sorry, maar het was niet bedoeld als verwijt, maar als advies. Bij mij is het namelijk precies andersom gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar iets anders in leest.
snappie schreef: Jawel, maar iemand die tot geloof komt wordt een christen en geen Jood. Het verdere onderscheid tussen Joden en heidenen blijft bestaan. O.a. Hand. 15 en 21, en de Galatenbrief laten dat ook zien.
Als een Jood tot geloof komt wordt hij behouden uit het verkeerde geslacht (Hand. 2) en tot de Gemeente gevoegd evenals de gelovigen uit de heidenen, en samen vormen zij één nieuwe mens die het lichaam van Christus is.
We hoeven ook geen Jood te worden. Als Petrus in Handelingen 2 oproept om zich te laten behouden uit dit verkeerd geslacht, gaat het niet om het hele volk Israël. In het Grieks staat er "geneas", wat generatie betekent. (Strong G1074).
God houdt nog altijd van zijn volk. Trouwens die oproep van Petrus zou ook heel goed in onze tijd en in onze samenleving passen.
God schreef: Jeremia 31:35 Zo zegt de HEERE,

Die de zon tot een licht geeft overdag

en de vaste orde van maan en sterren

tot een licht in de nacht,

Die de zee opzweept, zodat haar golven bruisen,

HEERE van de legermachten is Zijn Naam.

36 Als deze verordeningen ooit zouden wijken

van voor Mijn aangezicht, spreekt de HEERE,

dan zou ook het nageslacht van Israël ophouden

een volk voor Mijn aangezicht te zijn, alle dagen!

37 Zo zegt de HEERE:

Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden

en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,

dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,

om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

De laatste quote begrijp ik niet zo goed en weet ook niet van wie dat is.

Maar al met al zijn er geen tegenargumenten gekomen in mijn beleving tegen mijn visie dat de Gemeente de bruid niet is, maar een gelovige natie bestaande uit 12 stammen. Ik heb daar weinig argumenten in gelezen van de "verweerders" met name t.a.v. de brieven van Paulus.
Ik heb inmiddels begrepen dat sommigen in het OT de huidige Gemeente zien of lezen, maar ik heb daar geen onderbouwing van gezien.