Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Ging fout
Laatst gewijzigd door ericjan op 31 jul 2014, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

snappie schreef: Ik vind geen enkele grond te denken dat wij bij Israël gevoegd worden. De Gemeente - die het lichaam van Christus is - is pas na de opstanding ontstaan.
Op deze pretra zal ik mijn gemeente bouwen (toekomende tijd), en de gemeente is gefundeerd op Christus de hoeksteen, de profeten en apostelen. En het bouwen begint met een fundament leggen.
Ef 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers (van Israël???) der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere; Op Welke ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.
Precies, medeburgers van de eerste burgers die al met God waren, de Joden, Israël dus. Samengevoegd bij Israël, Israël is niet samengevoegd bij ons Christenen.

Voorafgaand in Efeze 2 staat dan ook:
11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
* Wij waren uit de heidenen, slechts de onbesnedenen.

12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
* Wij waren uit de heidenen vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen mbt het Verbond tussen God en Israël. Wij heidenen hadden geen verbond met God. Vreemdelingen als heidenen mbt de Belofte welke God aan Israël heeft gedaan. God had ons heidenen NIETS beloofd, we waren niets !

13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
* Maar in Christus zijn wij die ver van God af waren dichtbij gekomen. (Niet dichterbij dan Israël)

14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
* Jezus maakt beiden een, Jood en Griek dus, door de scheiding van ons die ver van God waren en Israël die dichtbij God was, weg te nemen. Daardoor zijn wij heidenen nu OOK als Israël. (We zijn niet het nieuwe Israël) We zijn OOK dichtbij God gekomen door Christus.

15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
* De Joden hadden de Wet en de geboden, wij heidenen hadden dus niets. Christus heeft die 2 (Zijn Vlees en de Wet) tot vrede gemaakt. Voor wie? In beginsel voor de Joden, want wij heidenen hadden geen Wet, we hadden niets en waren niets voor God.

16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
* Wie werden er geoordeeld en veroordeeld door de Wet? De Joden, immers wij heidenen werden zo wie zo veroordeeld en gingen verloren zonder Wet.
Christus heeft de veroordeling door de Wet (van de Joden) weggenomen en DIE Genade is OOK aan ons uit de heidenen gegeven.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:
We zijn niet bevrijd van satan, tenzij jij meent dat elk mens die geboren wordt uit satan is en niet uit Adam.
Dat zijn twee verschillende zaken. Natuurlijk zijn we uit Adam geboren, maar we zijn van nature onder de macht van Satan.
We zijn zondig en daarom gaan we zondigen.
Adinomis schreef:
Wisophie schreef:
Wij zijn kinderen uit Abraham en niet uit satan.
Hier noem je opnieuw twee verschillende zaken. We zijn kinderen van Abraham (als we van Christus zijn!). en als we van Christus zijn bevinden we ons niet in de macht van satan. Maar zonder Jezus staan we onder invloed en macht van de satan. We kunnen er zelfs door geterroriseerd worden. Het kan ons tot slaven maken. (Egypte). Hieruit moet God ons bevrijden.
Ik dacht dat je dat wel wist......
We worden uiteindelijk immers in het vlees geboren en dat vlees staat onder satans gezag. Geestelijk kunnen we in Christus daarvan los komen, maar lichamelijk blijft de satan heersen over ons vlees waardoor we blijven zondigen. Zelf denk ik dat dit het gevolg is van de zondeval. Daarom heeft Christus ook de satan verslagen in het (normaal zondige) vlees. Christus gaf uiteraard niet toe aan Zijn zondige vlees weke Hij ten slotte offerde om de schuld over de zonde weg te nemen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door snappie »

ericjan schreef:Precies, medeburgers van de eerste burgers die al met God waren, de Joden, Israël dus. Samengevoegd bij Israël, Israël is niet samengevoegd bij ons Christenen.
Bij staat er: medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods;
Gelovigen (zowel uit Israël als uit de volken) worden steeds aangesproken met heiligen (en broeders) Dus niks samengevoegd bij Israël, samen vormen ze het lichaam van Christus.
Ze zijn medeburgers van de heiligen (gelovige Joden) die de huisgenoten van God zijn.
Joden komen niet bij ons 'gelovigen uit de volken', en wij niet bij de Joden. Gelovige heidenen en gelovige Joden vormen samen iets nieuws nl: de Gemeente.
Ef. 2 bewijst dat alleen maar, maar je moet wel goed lezen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:De laatste quote begrijp ik niet zo goed en weet ook niet van wie dat is.

Maar al met al zijn er geen tegenargumenten gekomen in mijn beleving tegen mijn visie dat de Gemeente de bruid niet is, maar een gelovige natie bestaande uit 12 stammen. Ik heb daar weinig argumenten in gelezen van de "verweerders" met name t.a.v. de brieven van Paulus.
Ik heb inmiddels begrepen dat sommigen in het OT de huidige Gemeente zien of lezen, maar ik heb daar geen onderbouwing van gezien.
Niet gezien of bedoel je niet wil zien? Want meermalen zijn er vele verzen aangedragen uit het OT waarin God herhaaldelijk spreekt over Zijn Gemeente wanneer Hij het over of tegen Israël heeft.
Misschien heeft het er meer mee te maken zoals in ons huidige Europa gebeurd, met name Duitsers en Fransen voelen zich er een meer voornaam Europeaan dan de andere Europeanen (uit het zuiden). ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
We worden uiteindelijk immers in het vlees geboren en dat vlees staat onder satans gezag. Geestelijk kunnen we in Christus daarvan los komen, maar lichamelijk blijft de satan heersen over ons vlees waardoor we blijven zondigen. Zelf denk ik dat dit het gevolg is van de zondeval. Daarom heeft Christus ook de satan verslagen in het (normaal zondige) vlees. Christus gaf uiteraard niet toe aan Zijn zondige vlees weke Hij ten slotte offerde om de schuld over de zonde weg te nemen.
Ik ben het hiermee wel eens. Maar ik wil er wel een kanttekening bij maken. Jezus had geen zondig vlees, Hij was een smetteloos Lam. Ik heb onlangs een verhelderend boekje gelezen met de titel "De betekenis van het bloed". Ik heb dat beknopt beschreven in het topic "wie is de overste van deze wereld".
Het boekje is ook in het Engels te vinden op internet.
Petrus schreef: 1 Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,
19 maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.
en inderdaad Hij offerde zijn smetteloze lichaam opdat:
Paulus schreef: Ef. 5:27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
Hij offerde zich voor Zijn Bruid! Hij wilde een "heilige en smetteloze bruid".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
We worden uiteindelijk immers in het vlees geboren en dat vlees staat onder satans gezag. Geestelijk kunnen we in Christus daarvan los komen, maar lichamelijk blijft de satan heersen over ons vlees waardoor we blijven zondigen. Zelf denk ik dat dit het gevolg is van de zondeval. Daarom heeft Christus ook de satan verslagen in het (normaal zondige) vlees. Christus gaf uiteraard niet toe aan Zijn zondige vlees weke Hij ten slotte offerde om de schuld over de zonde weg te nemen.
Ik ben het hiermee wel eens. Maar ik wil er wel een kanttekening bij maken. Jezus had geen zondig vlees, Hij was een smetteloos Lam. Ik heb onlangs een verhelderend boekje gelezen met de titel "De betekenis van het bloed". Ik heb dat beknopt beschreven in het topic "wie is de overste van deze wereld".
Het boekje is ook in het Engels te vinden op internet.
Ik zal trachten tijd te maken om het te gaan lezen :D
Tot nu toe denk ik dat Christus dat pas had met Zijn Verheerlijkt Lichaam na de opstanding, nadat Hij het offer gebracht had.
Daarvoor moest denk ik OOK Jezus "vechten" tegen de zonde vanuit Zijn aardse lichaam. Juist dat aardse lichaam heeft Hij daarvoor gekruisigd en gedood en daarmee de zonde. Maar goed hier ben ik ook niet geheel uit hoor.
Adinomis schreef:
Petrus schreef: 1 Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,
19 maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.
en inderdaad Hij offerde zijn smetteloze lichaam opdat:
Paulus schreef: Ef. 5:27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
Voor mij is er duidelijk onderscheid tussen bloed en lichaam; want in bloed zit de geest leert de bijbel ergens (geen tijd om het op te zoeken nu, maar waarschijnlijk weet je het beter dan ik waar het staat ;) ).
Dus Zijn Geest (en dus bloed) was smetteloos absoluut, maar Zijn aardse lichaam twijfel ik nog over.....
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Voor mij is er duidelijk onderscheid tussen bloed en lichaam; want in bloed zit de geest leert de bijbel ergens (geen tijd om het op te zoeken nu, maar waarschijnlijk weet je het beter dan ik waar het staat ;) ).
Dus Zijn Geest (en dus bloed) was smetteloos absoluut, maar Zijn aardse lichaam twijfel ik nog over.....
"Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven, om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel."
"want, wat de ziel van alle vlees betreft - het bloed is in zijn ziel."
(Lev. 17:11,14)


Hij kreeg wel met verleidingen te maken, zoals Adam en Eva. die vóór de zondeval ook smetteloos waren.
Desgewenst kan ik het boekje in het Nederlands per e-mail sturen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

snappie schreef:
ericjan schreef:Precies, medeburgers van de eerste burgers die al met God waren, de Joden, Israël dus. Samengevoegd bij Israël, Israël is niet samengevoegd bij ons Christenen.
Bij staat er: medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods;
Gelovigen (zowel uit Israël als uit de volken) worden steeds aangesproken met heiligen (en broeders) Dus niks samengevoegd bij Israël, samen vormen ze het lichaam van Christus.
Ze zijn medeburgers van de heiligen (gelovige Joden) die de huisgenoten van God zijn.
Joden komen niet bij ons 'gelovigen uit de volken', en wij niet bij de Joden. Gelovige heidenen en gelovige Joden vormen samen iets nieuws nl: de Gemeente.
Ef. 2 bewijst dat alleen maar, maar je moet wel goed lezen.
Zo lees ik het ook in Efeze, maar bij die teksten worden dingen gevoegd die er niet staan, maar die de poster suggereert en dan zet hij zijn invulling erachter, maar het staat niet in de Bijbel, en dat zijn gevaarlijke dingen. Hij voegt zelf Israël erachter, maar dat staat niet in de Bijbel, de muur des afscheids is volgens mij de wet.

En nergens in de Bijbel staat dat Hij Zich offerde voor Zijn bruid. Dat is ook een interpretatie. Het offer was voor de hele wereld.

Wij zijn niet bij Israël gevoegd, dat staat ook niet in de oorspronkelijke tekst, de Bijbel leert over een heel ander volk uit Jood en heiden, het is een nieuw fenomeen na de opstanding. Israël is nooit het Lichaam genoemd. Wel de Bruid. Maar Hij is niet alleen voor een bruid gestorven.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Voor mij is er duidelijk onderscheid tussen bloed en lichaam; want in bloed zit de geest leert de bijbel ergens (geen tijd om het op te zoeken nu, maar waarschijnlijk weet je het beter dan ik waar het staat ;) ).
Dus Zijn Geest (en dus bloed) was smetteloos absoluut, maar Zijn aardse lichaam twijfel ik nog over.....
"Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven, om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel."
"want, wat de ziel van alle vlees betreft - het bloed is in zijn ziel."
(Lev. 17:11,14)


Hij kreeg wel met verleidingen te maken, zoals Adam en Eva. die vóór de zondeval ook smetteloos waren.
Desgewenst kan ik het boekje in het Nederlands per e-mail sturen.
En de ziel is niet de geest van een mens. Bloed is leven. Bloed is een orgaan.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Voor mij is er duidelijk onderscheid tussen bloed en lichaam; want in bloed zit de geest leert de bijbel ergens (geen tijd om het op te zoeken nu, maar waarschijnlijk weet je het beter dan ik waar het staat ;) ).
Dus Zijn Geest (en dus bloed) was smetteloos absoluut, maar Zijn aardse lichaam twijfel ik nog over.....
"Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven, om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel."
"want, wat de ziel van alle vlees betreft - het bloed is in zijn ziel."
(Lev. 17:11,14)


Hij kreeg wel met verleidingen te maken, zoals Adam en Eva. die vóór de zondeval ook smetteloos waren.
Desgewenst kan ik het boekje in het Nederlands per e-mail sturen.
Ik zou dat graag willen lezen als dat kan.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik zie dat het van de Haan is, dat heb ik ooit gehad dat is een Nederlander dus het moet in het Hollands ook geschreven zijn.

Mooi uitgelegd. Ik meen dat er ook nog een uitleg van hem is over de rode bl. lich. en de witte bl.lich. en de bloedplaatjes.

Zelf denk ik dat die verkeerde grondstof zoals de Haan uitlegt al in de schepping lag door de val van satan. Dus de zonde kwam voort uit de natuur van Adam en niet andersom, maar dat is weer een andere leer. ;)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:De laatste quote begrijp ik niet zo goed en weet ook niet van wie dat is.

Maar al met al zijn er geen tegenargumenten gekomen in mijn beleving tegen mijn visie dat de Gemeente de bruid niet is, maar een gelovige natie bestaande uit 12 stammen. Ik heb daar weinig argumenten in gelezen van de "verweerders" met name t.a.v. de brieven van Paulus.
Ik heb inmiddels begrepen dat sommigen in het OT de huidige Gemeente zien of lezen, maar ik heb daar geen onderbouwing van gezien.
Niet gezien of bedoel je niet wil zien? Want meermalen zijn er vele verzen aangedragen uit het OT waarin God herhaaldelijk spreekt over Zijn Gemeente wanneer Hij het over of tegen Israël heeft.
Misschien heeft het er meer mee te maken zoals in ons huidige Europa gebeurd, met name Duitsers en Fransen voelen zich er een meer voornaam Europeaan dan de andere Europeanen (uit het zuiden). ;)
EricJan de
Gemeente van Eerstelingen bestond niet onder het Oude Verbond, die kwam pas tot stand volgens Handelingen nadat het heil naar de heidenen is gegaan en of je dat plaatst in Handelingen 2 of 28 maakt mij niet uit, ik denk dat het mogelijk werd gemaakt door Christus bij Zijn opstanding.
Israël was nooit het Lichaam van Christus, en dat het "de ganse vergadering" wordt genoemd of de gemeente dat is onder het oude verbond nooit de Gemeente als het Lichaam van Christus. Die verzen die zijn aangedragen zijn geen argumenten, daar heb ik ook op geantwoord. Maar we zitten in een padstelling vrees ik.
Jij maakt er nu Zijn Gemeente van, en het valt me op dat je dan zegt dat God spreekt over Zijn Gemeente, maar dat is niet waar.
Je voegt dingen toe in teksten die er niet staan en dat doe je heel vaak en dat is echt niet goed, dat is misleidend. Ik zie geen enkele link naar Europeanen, maar dat zal wel een grapje zijn.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Willsophie schreef:Tjonge jong man wat ben je onvriendelijk. Natuurlijk wordt er verteld hoe de gemeente in Rome is ontstaan en natuurlijk staat er dat ze samen kwamen in de synagoge.
Paulus ging juist altijd als eerste naar de synagoge om de Joden te bezoeken.

In Romeinen 9 lezen we dat God Zich een volk vormt uit Jood en heiden dat leefde in de geloofsbeloften van Abraham.
IK vond het belangrijk om te melden dat het in het jaar 58 is geschreven en dat Paulus in Korinthe was. Eén van de belangrijkste brieven vind ik die gaat over over afwijzing van Israël en het geloofsleven van een Christen.
Dat is niet onvriendelijk bedoeld. Waarom is het in deze discussie belangrijk om te weten dat deze brief in 58 n Chr. is geschreven? Wat voor informatie voegt dat extra betreffende het onderwerp toe? Daarbij geeft deze brief en geen andere brief weer hoe de gemeente in Rome ontstaan is. Men gist wel.. maar niemand weet het. Paulus heeft die hele gemeente nl niet gesticht.

Laten wij eens Romeinen 9:6 lezen:
Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.

Deze zin is belangrijk om de context van Rom 9:24-27, Rom 10 en 11 te begrijpen. Wat dus aangeeft, dat de heiden, bij Israël is bijgekomen. Juist Rom 9 geeft aan dat God niet een 2e volk gevormd heeft, welke bestaat uit de gemeente (Jood en heiden). Rom 9 geeft aan dat Paulus de toepassing maakt dat de gelovige heiden, bij het volk Israël is gekomen.

Israël welke niet uit geloof zocht, is in de ogen van Paulus niet Gods Israël.
Dan heb ik eerder uitgelegd hoe Hosea 2 spreekt over een volkomen nieuw huwelijk tussen die Ander, de opgestane Christus en een gelovige natie.
Helaas, gaat deze vlieger niet op, want juist Rom 9:24-27 geeft aan dat dit huwelijk is tussen Jood en heiden.. (de gemeente). Dat zijn niet mijn woorden, maar van de apostel Paulus zelf.

23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.


Hij is God, en noemt juist de gemeente geliefde.. in de vorm van beminnen. Hoe men een vrouw liefhebt.
Haar is gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden" want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen" Openb 19 vers 8
Het gaat niet om het witwassen in het bloed van het lam zoals toepasbaar op de genade die de Gemeente werd aangeboden.
LInnen is een teken van priesterschap en juist Israël wordt allereerst een volk van priesters genoemd.
Laten wij blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt.
8 En het is haar gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen.
9 En hij zei tegen mij: Schrijf: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam. En hij zei tegen mij: Dit zijn de waarachtige woorden van God.

Jij leest hier Israël in, ik zie dat dit over de gemeente gaat. Waar Israël een volk van priesters wordt genoemd, wordt de gemeente dat ook genoemd.

1Pet 2:9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte;
Openbaring 1:6 en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.


Voor de duidelijkheid Petrus gebruikt hier voor priesterschap het woord hierateuma, dit betekent een gezamelijke priesters, welke het ambt van priester dus hebben.
(zie WSNT en Strong Griek-Nederlandse lexicon)

Maar linnen kleding staat voor reinheid. En dat klopt ook, want vs 8 legt uit: Dit zijn de gerechtigheden van de heiligen. Heiligen in het NT, zijn de gelovigen. Daarmee wordt de gemeente bedoeld. De bruid zegt Openbaring 19:7-8 is gekleed in linnen van de gerechtigheid van de heiligen. De bruid omvat in andere woorden de gerechtigheid van heiligen. Degene die bij deze gemeente horen, vieren het avondmaal van de bruiloft van het Lam. Let goed op dat er niet staat van Israël of gemeente.

Deze maaltijd, een verbondsmaaltijd diende in de oudheid om een verbond (in dit geval huwelijksverbond) te verzegelen. (zie H. van Nes-Velema, studie mbt de verbonden -ETA-)
Laatst gewijzigd door Dutch op 31 jul 2014, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

snappie schreef: Gelovigen (zowel uit Israël als uit de volken) worden steeds aangesproken met heiligen (en broeders) Dus niks samengevoegd bij Israël, samen vormen ze het lichaam van Christus.
Ze zijn medeburgers van de heiligen (gelovige Joden) die de huisgenoten van God zijn.
Joden komen niet bij ons 'gelovigen uit de volken', en wij niet bij de Joden. Gelovige heidenen en gelovige Joden vormen samen iets nieuws nl: de Gemeente.
Ef. 2 bewijst dat alleen maar, maar je moet wel goed lezen.
Ben ik mee eens, NT gelovigen worden aangesproken met heiligen.

Efeze 2:11-15
Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte[/i]. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,


Paulus spreekt hier tegen de heidenen, en geeft aan dat er voorheen 2 soorten waren.. heiden en Israël. Zonder Christus, bleef deze scheiding ook staan. Dan staat er geschreven dat in vs 14 dat door Jezus de tussenmuur welke scheiding maakte tussen heiden en Israël is weg gehaald. Paulus zegt expres niet:

1. Uit gelovig Israël en gelovige heiden en is er een nieuw volk ontstaan, nl de gemeente
2. De heiden zijn Israëlieten, en hebben recht op woning in Israël

Maar Paulus geeft aan. Het burgerschap dat bij Israël behoord, behoord nu ook aan de heiden toe. En dan wordt dat burgerschap van de hemel genoemd
(zie Filp 2:20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,

Al met al, geeft deze tekst in Efeze 2 heel duidelijk aan wat er precies gebeurd is. En dat de gelovige heiden bij het gelovige Israël is gekomen- deze zijn nu 1. Wordt het Lichaam van Christus ofwel de Gemeente genoemd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Helaas, gaat deze vlieger niet op, want juist Rom 9:24-27 geeft aan dat dit huwelijk is tussen Jood en heiden.. (de gemeente). Dat zijn niet mijn woorden, maar van de apostel Paulus zelf.

23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.

Hij is God, en noemt juist de gemeente geliefde.. in de vorm van beminnen. Hoe men een vrouw liefhebt.
Zucht....ik verval in herhalingen vrees ik, maar Paulus heeft het nooit over een bruid of een huwelijk.

Je citeert de teksten waar staat dat God ook roept uit de heidenen, elders heb ik geciteerd wat Simeon verhaalde. God bezocht de heidenen nadat , let op nadat Israël de Messias had miskend. Ze wilden niet dat Hij Koning over hen was.
En letterlijk staat er niet mijn volk. Lo- Ammi en geen ontferming. Lo-Ruchama dat sprak God uit over Israël en daarom zal God wat niet Zijn volk was alsnog (tot) Mijn beminde noemen, dat is de toekomst zoals in Hosea wordt uitgelegd. Dat gaat niet over de Gemeente.

Alleen Paulus haalt gewoon "ons" erbij omdat Hij als Jood ook geroepen is, maar hij noemt zichzelf ook uit de heidenen.
Snap je dat het gaat om een eenheid tussen de gelovigen uit de Joden en uit de heidenen, het gaat niet om bruid of bruidegom of een huwelijk, lees maar even door want er zou een overblijfsel behouden worden volgens Jesaja.
Pas in de toekomst krijgen de teksten uit Hosea gestalte als HEEL Israël zalig zal worden alle 12 stammen en dan zal pas sprake zijn van de bruid.
Nu nog niet.
Paulus legt alles uit over de rechtvaardigheid die naar de heidenen is gegaan uit het geloof ( van Jezus) tot geloof ( van de heidenen) omdat Joden de rechtvaardigheid in de wet zochten en die niet verkregen omdat ze het uit werken zochten.
Het gaat nergens over een huwelijk, het woord staat ook nergens.
Hoe kom je toch om hier te lezen dat er sprake is van een huwelijk tussen jood en heiden ? ...... En dan zeggen dat dat de woorden van Paulus zijn.
Ik denk dat die vlieger niet alleen niet opgaat, want er is geen vlieger.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Al met al, geeft deze tekst in Efeze 2 heel duidelijk aan wat er precies gebeurd is. En dat de gelovige heiden bij het gelovige Israël is gekomen- deze zijn nu 1. Wordt het Lichaam van Christus ofwel de Gemeente genoemd.
Je doet precies hetzelfde als Ericjan, je noemt een tekst en zet je eigen verklaring erachter zoals jij hem interpreteert, maar dat is niet de waarheid.
Want dat zegt Snappie ook niet. Je bent het alleen eens t.a.v. het woord "heiligen" maar voor de rest ben je het oneens.
Efeze 2 waar de scheidsmuur m.i. de wet is, de joden hadden die wet, de heidenen niet, maar zij werden één ( Lichaam) in Christus.
En het gaat hier niet om een gelovig Israël dat is geen goede term zeker niet n.a.v. Efeze, want de brief wordt geschreven aan gelovigen uit Efeze en Israël is nooit tot geloof gekomen, het gaat om gelovigen uit het Jodendom en gelovigen uit de heidenen ( Grieken) en door het geloof zijn zij wedergeborenen en Eerstelingen van een nieuwe schepping, er is totaal geen sprake van wie bij wie is gekomen, het gaat om Christus bij Wie beiden zijn gekomen, de wet is krachteloos geworden dus heeft geen functie en wij zijn als Gemeente het Lichaam van Christus.

Als je stelt dat het OT ook spreekt van de vergadering of de gemeente of volk , dan is dat niet het Lichaam van Christus want dat ontstond pas na de opstanding. Het is de Gemeente van Eerstgeborenen. Een volksvergadering in de woestijn is een totaal ander begrip.

Er is in Efeze sprake in vers 15 van een totaal nieuwe mens .
Er staat: "Opdat Hij die twee (dus jood en heiden) in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen vrede makende.

Geen enting, geen in elkaar schuiven, maar totaal een nieuwe schepping met een nieuwe bestemming en een nieuw doel wat onder het oude verbond niet mogelijk was.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Maar Paulus geeft aan. Het burgerschap dat bij Israël behoord, behoord nu ook aan de heiden toe. En dan wordt dat burgerschap van de hemel genoemd
(zie Filp 2:20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,
Wij als heidenen stonden heel ver van het burgerschap van Israël dat klopt want ik woon in Nederland, maar doordat de prediking via de apostelen naar de heidenen is gegaan heeft het mij bereikt, maar ontvang als lid van Zijn Lichaam een burgerschap niet op aarde maar in de hemel.
Kortom Abraham verwachtte een nieuwe stad met fundamenten een nieuw Jeruzalem en een gelovige natie Israël heeft ook deel aan de aardse zegeningen in het koninkrijk wat komt.
De Gemeente van Eerstelingen niet, zij hebben een toekomst daar vanwaar zij de Zaligmaker ook uit verwachten. De Heer komt de Gemeente immers halen?
En die bestaat uit jood en heiden.
Dus lijf mij niet in bij dit volk Israël want dat wil ik niet en dat is in strijd met de beloften en positie van de Gemeente van Eerstelingen. Ik heb geen burgerschap van Israël, is heb het burgerschap wat bij Christus behoort en mijn leven is verborgen met/in Christus bij God. Kol 3 vers 3.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Wilsophie schreef:[
Zucht....ik verval in herhalingen vrees ik, maar Paulus heeft het nooit over een bruid of een huwelijk.
Dus omdat Paulus het niet heeft over een bruid wil het zeggen dat het ook niet zo is? Paulus spreekt ook niet over Israël als bruid. Dus dan is Israël geen bruid?
Je citeert de teksten waar staat dat God ook roept uit de heidenen, elders heb ik geciteerd wat Simeon verhaalde. God bezocht de heidenen nadat , let op nadat Israël de Messias had miskend. Ze wilden niet dat Hij Koning over hen was.
En letterlijk staat er niet mijn volk. Lo- Ammi en geen ontferming. Lo-Ruchama dat sprak God uit over Israël en daarom zal God wat niet Zijn volk was alsnog (tot) Mijn beminde noemen, dat is de toekomst zoals in Hosea wordt uitgelegd. Dat gaat niet over de Gemeente.
Dan denk ik dat jij met Paulus een probleem heeft wanneer hij deze tekst citeert. Hij gebruikt Hosea om aan te geven hoe deze tekst bedoeld wordt.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde. Paulus geeft aan dat God dit zegt in Hosea:
Dit zijn Godswoorden. Hosea's woorden zijn nooit bedoeld alleen voor de heidenen 9:27. Dan trek je Paulus compleet uit zijn context

Dat de context in Hosea over het 10 stammenrijk gaat, dat is duidelijk ( en wanneer je het goed gaat bekijken gaat deze context dus niet eens over Juda of te wel over heel Israël als natie). Maar door het nieuwe verbond, is de tussenmuur afgebroken tussen gelovig Israël en gelovige heiden (Ef 2:11 vv)
Alleen Paulus haalt gewoon "ons" erbij omdat Hij als Jood ook geroepen is, maar hij noemt zichzelf ook uit de heidenen.
Snap je dat het gaat om een eenheid tussen de gelovigen uit de Joden en uit de heidenen, het gaat niet om bruid of bruidegom of een huwelijk, lees maar even door want er zou een overblijfsel behouden worden volgens Jesaja.
Pas in de toekomst krijgen de teksten uit Hosea gestalte als HEEL Israël zalig zal worden alle 12 stammen en dan zal pas sprake zijn van de bruid.
Nu nog niet.
Paulus legt alles uit over de rechtvaardigheid die naar de heidenen is gegaan uit het geloof ( van Jezus) tot geloof ( van de heidenen) omdat Joden de rechtvaardigheid in de wet zochten en die niet verkregen omdat ze het uit werken zochten.
De rechtvaardige zal uit geloof leven.. gold al in de tijd van Israël. De rechtvaardigheid is nooit naar de heiden gegaan. Maar de heiden is door geloof rechtvaardig geworden door Christus, omdat Hij de scheidsmuur heeft afgebroken.
Het gaat nergens over een huwelijk, het woord staat ook nergens.
Hoe kom je toch om hier te lezen dat er sprake is van een huwelijk tussen jood en heiden ? ...... En dan zeggen dat dat de woorden van Paulus zijn.
Ik denk dat die vlieger niet alleen niet opgaat, want er is geen vlieger.
De gemeente.. Tjah, dan zou je weer Hosea 2 moeten lezen ;) in zijn context. Die tekst die jij zelf gebruikt hebt voor jouw standpunt. En ik hier een reactie op heb geschreven.
viewtopic.php?f=25&t=1206&p=52485&sid=d ... 922#p52320

Kort gezegd:
Lo-Ammi en Lo- Ruchama= Israël

Lo- Ammi en Lo Ruchama wordt de bruid

Paulus geeft aan dat Lo- Ruchama en Lo- Ammi Israël (vanuit de context van Hosea) en daarbij gekomen de heiden is (vs Rom 9:24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen) cf vs 6-13.

Dus alweer, door de scheidsmuur weg te nemen, zijn beide een geworden. Dat zegt Ef 2:11 vv.

Maar deze discussie blijft nu een beetje hangen op de interpretatie van deze verzen. Ik denk dat jij mijn standpunt gehoord hebt, en ik die van jou.

Openb 22:27En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.

Als afsluiting van het boek Openbaring, wordt dit geciteerd. Is de bruid, Israël? Nee- onmogelijk. Want die is in jouw ogen er nog niet. ;) Bedenk dat er staat Geest en bruid. En niet bruidegom. Deze roept op tot het lessen van de geestelijke dorst.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Ik zou dat graag willen lezen als dat kan.
Wil je me dan per PB je e-mailadres sturen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Dutch »

Je doet precies hetzelfde als Ericjan, je noemt een tekst en zet je eigen verklaring erachter zoals jij hem interpreteert, maar dat is niet de waarheid.
Want dat zegt Snappie ook niet. Je bent het alleen eens t.a.v. het woord "heiligen" maar voor de rest ben je het oneens.
Efeze 2 waar de scheidsmuur m.i. de wet is, de joden hadden die wet, de heidenen niet, maar zij werden één ( Lichaam) in Christus.
Dat klopt, ik ben het eens met heiligen. En nu ben ik het met jouw eens. Ik had alleen niet beschreven dat het de 'wet' was. Het is idd de wet die Israël en de heidenen als scheidsmuur hebben. Het Griekse woord dat gebruikt wordt is: phragmou wat omheining betekent. Israël werd beschermd door de phargmou, waardoor zij de zegen konden ontvangen maar ook beschermd werden. Tot zover zijn wij het eens.
En het gaat hier niet om een gelovig Israël dat is geen goede term zeker niet n.a.v. Efeze, want de brief wordt geschreven aan gelovigen uit Efeze en Israël is nooit tot geloof gekomen, het gaat om gelovigen uit het Jodendom en gelovigen uit de heidenen ( Grieken) en door het geloof zijn zij wedergeborenen en Eerstelingen van een nieuwe schepping, er is totaal geen sprake van wie bij wie is gekomen, het gaat om Christus bij Wie beiden zijn gekomen, de wet is krachteloos geworden dus heeft geen functie en wij zijn als Gemeente het Lichaam van Christus.
Ik vind het een zeer goede term, omdat het hier gaat over burgerschap van Israël (vs 12) en in het OT hebben alleen de gelovigen, ook vanuit Israël hebben het burgerschap. De rechtvaardige zal leven uit geloof. Hab 2:4

Heel Israël nog niet, maar wel het overblijfsel (Rom 11). En dat overblijfsel is ook Israël. En wanneer de tijd daar is dat Hij terug komt.. zal heel Israël tot geloof komen en bijgevoegd bij de gemeente. (zonder dat de gemeente is opgenomen)
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

De rechtvaardige zal uit geloof leven.. gold al in de tijd van Israël. De rechtvaardigheid is nooit naar de heiden gegaan. Maar de heiden is door geloof rechtvaardig geworden door Christus, omdat Hij de scheidsmuur heeft afgebroken.
Rechtvaardigheid verkrijgt een ieder op grond van geloof. Abraham werd op grond van geloof gerechtvaardigd. Niet wedergeboren.
De rechtvaardigheid ging niet naar de heidenen dat heb ik nooit gezegd. Het heil ging naar de heidenen, nadat de Joden Hem verworpen hadden en dat staat in Handelingen 15 waar Petrus de Joden meedeelt dat o.a. door zijn mond de heidenen de prediking zouden horen van het evangelie van Jezus Christus. (vers 7) Hij zegt ook uitdrukkelijk dat de heidenen net zo goed zalig zouden worden door genade als zij. Vers 9-11 en leg die heidenen geen juk op wat onze vaderen ook niet konden dragen dus het is absurd als Christenen , joods wetten gaan naspelen. Sorry, maar ik begrijp zulke dingen totaal niet.

Simeon heeft verhaald hoe het heil de heidenen gezonden is. En elke Jood en heiden wordt slecht op grond van geloof rechtvaardig verklaard voor en door en in Christus. De scheidsmuur is niet aan de orde. Dat gebruikt Paulus in een ander verband waar het staat voor de wet.

Paulus gebruikt nergens het woord bruid en nergens het woord huwelijk en geen enkele brief van wie danook in het NT spreekt over de Gemeente als bruid.
Ook niet over Israël trouwens, want dan moeten we het OT raadplegen. En pas in Openbaring gaat het weer over de bruid. Dus het is vreemd om te stellen dat als Paulus het er niet over heeft dat het dan niet zo is, dan ga je een eigen Bijbel schrijven, ik ga gewoon af op wat ik lees.

Handelingen 15 vers 14 legt uit hoe de Gemeente tot stand kwam in deze bedeling.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Over de bruid in Openbaring en Jeruzalem is al uitgebreid gesproken Dutch.
Lo-ammi en Lo- Ruchama is Israël als niet Mijn volk en later wordt uitgelegd dat het ooit wordt: "Ammi en Ruchama en dat is ook Israël maar een wedergeboren tot geloof gekomen natie, het is het Lichaam inclusief de Geest in Ez. in dat dal. Het gaat om een opgewekt volk, in deze tijd gaat het om opgewekte individuen.
God werkt nu in personen en straks gaat het om volkeren, te beginnen bij de 2 huizen Juda en Israël. Die worden verenigd en het verhaal van de bruid komt pas veel en veel later. Maar dan zitten we inderdaad in de tijd van Openbaringen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:En wanneer de tijd daar is dat Hij terug komt.. zal heel Israël tot geloof komen en bijgevoegd bij de gemeente. (zonder dat de gemeente is opgenomen)
Haha, je denkt dit even snel te zeggen en dan gauw de deur dichtdoen en weggaan. :clown:
Nee hoor zo staat het nergens in de Bijbel, de volgorde is totaal anders. Israël krijgt als gelovige natie en als hoofd van alle volkeren een positie op aarde vanuit Jeruzalem waar de troon van David zal staan. En de Gemeente zal daar een aandeel in hebben en zal met Christus verschijnen in Heerlijkheid, maar dan zullen ze eerst Hem tegemoet moeten gaan in de lucht. Anders kunnen ze niet als Hoofd verbonden met het Lichaam in Heerlijkheid verschijnen op de aarde.

Vanaf dat moment zal de Gemeente altijd bij Christus zijn in alle handelingen en zegeningen of hoe je dat wilt noemen aangaande het volk en de volkeren.
Als de Olijfberg zal scheuren en ik begreep dat die scheur al te zien is en het overblijfsel dat gelovige is naar Petra zal vluchten en daar gevoed zal worden de 1260 dagen dan komt er een moment dat ze via de King's Highway in optocht met de Heer vooraan terug zullen gaan naar Jeruzalem een hersteld Jeruzalem. Maar daar gaat dan weer in totaal een aantal jaren overheen. Overigens heb ik die weg gezien en die is compleet geasfalteerd en helemaal klaar.
En in Petra zullen zij gevoed worden letterlijk en figuurlijk. Zij worden bewaard voor de toorn van God. Ik vertel het even heel kort.
Maar als de Heer verschijnt met zijn 10.000 van engelen dan spreekt dat over Zijn Gemeente, daar ben ik van overtuigd. Dus er is een nauwe band met het herstel van Gods volk en Gods volk.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Ik ben aan het lezen in het boek "Wake Up" van Arno Lamm & Emile-Andre van Beckevoort. Ik heb het bijna uit.
Met het oog op deze draad wil ik daaruit een gedeelte citeren: blz. 455-457)

Wie is de Bruid?
Wie is nu eigenlijk de Bruid? Theologen discussiëren daar nogal eens over. Sommigen denken dat Israël of juist de Gemeente de Bruid is, terwijl anderen het Nieuwe Jeruzalem of zelfs de sjabbat als Bruid zien.
Ook hier geldt weer dat we goed moeten onderscheiden wat er in dit geval onder Gemeente of Israël wordt verstaan. Het is met de informatie in dit boek niet moeilijk meer om helder zicht op de Bruid te krijgen.

Toen Israël door Mozes met God in het Verbond trad, werd dit door het volk terecht begrepen als een ketoeba. (een huwelijksovereenkomst -Adinomis) Dit Verbond moest inderdaad tot een uiteindelijk huwelijksverbond leiden, ware het niet dat Israël in al zijn ongehoorzaamheid dit Verbond met God verbrak. Het liep ervan weg, zoals een vrouw die van haar man wegliep terwijl de ketoeba al gesloten was. Vooral de profeten Jeremia en Hosea schreven hierover en we hebben in de eerdere hoofdstukken kunnen vaststellen langs welke tijdslijnen de gevolgen van deze ontrouw zichtbaar zijn geworden. We zien dat de Bruid zich onttrok aan de bescherming van de Bruidegom.

Toch kunnen we niet vaak genoeg benadrukken - dus nu ook maar weer - dat de beloften van God, verwoord door de profeet Jeremia, van kracht bleven. Er zou een dag komen dat God met het huis van Israël en met het huis van Juda een Nieuw Verbond zou sluiten, De relatie zou hersteld worden, ook al was Gods Verbondspartner - Zijn Bruid - van dit verbond weggelopen. Toen het Nieuwe Verbond in Jezus Christus werd gesloten kwam er een nieuwe ketoeba en niet lang daarna kwam de vervulling van een geheimenis, dat al in het Oude Verbond werd vermeld: door het geloof in het reddingswerk van de Zoon van God mochten ook de gelovigen uit de heidenen deel uitmaken van dat Nieuwe Verbond en dus, als geestelijke erfgenamen van Abraham, ook van de Bruid. Paulus legt dit geheimenis uit, vooral via het beeld van de Edele Olijfboom, waarop wilde takken werden geënt.

De gelovigen uit de heidenen werden door die enting niet Israël en ook niet ingelijfd bij het oude Israël, maar zij werden naast Israël toegevoegd aan de stam van de Edele Olijf en werden zoals gezegd tot geestelijke kinderen van Abraham, zonder dat er sprake was van een fysiek genetisch voorvaderschap. Door Jezus Christus was er geen onderscheid meer tussen de naar het hart besneden aardse nakomeling van Abraham en elke andere geestelijke nakomeling van de aartsvader. De Gemeente van het eerste Wekenfeest bij de berg Sinaï was èn bleef de oorspronkelijke Bruid en aan deze Bruid werden vele heidenen toegevoegd. Velen uit Israél bleven onderdeel uitmaken van deze Bruid, maar 'enkelen' werden afgebroken van de Edele Olijfboom omdat zij Jezus Christus niet als Messias wilden accepteren of waren in eerdere generaties al afgebroken door ongehoorzaamheid.

Dit plaatst de Bruid in een ander daglicht. Plotseling moeten we vaststellen dat de Bruid niet het synoniem is van de Kerk en dat ook niet alle christenen of alle Israëlieten uit alle generaties bij die Bruid hebben gehoord of daar vandaag bij horen.

---------------------

Tot zover het boek. Ik zou er nog veel aan willen toevoegen, maar dan is het beter om het boek zelf te lezen.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 02 aug 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.