Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Alpha »

coby schreef:
Alpha schreef:Paulus was vermoedelijk slechtziend en had een secretaris aan wie hij brieven dicteerde.
Soms staat het er bij.
Lol
Dan was die secretaris zeker kippig.

11Ziet, met hoe grote letters ik u eigenhandig schrijf!
„Ik, Tertius, die deze brief heb geschreven, groet u in de Heer” (Romeinen 16:22).
Het zijn vooral degenen die het auteurschap van de aan Paulus toegeschreven brieven in twijfel proberen te trekken

[modbreak Trajecto] Laatste zin is onaf; logisch gezien moet er nog iets komen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:Dat heeft weinig tot niets met het Marcionisme te maken.
Marcion stelde de eerste canon samen, aangezien hij zich zeer aangesproken voelde door de visie van Paulus.
En zeer waarschijnlijk waren de pastorale brieven [die niet van Paulus zijn] toen nog niet eens geschreven.....lijkt me aannemelijker.

Maar ja, zo wordt het vaak gepropageerd. [geleerd] om de evangeliën, de brieven etc. maar zo vroeg mogelijk te dateren.
Helaas is HIJ wel degenen die die brieven niet accepteerde en waarom dat was. In tegenstelling tot jou, twijfel ik niet aan Gods woord.
Naar mijn mening is JHWH zelf capabel genoeg om zijn woord vast te stellen en te bewaren. Wat ook blijkt uit de geschiedenis van Bijbelverbrandingen.

Het is bekend dat Bijbelkritici Gods woord ondergraven.
Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...*)
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.

[modbreak Trajecto] *) Nu beweer je categorisch zaken waarover er geen duidelijke consensus is.


Ja, Bijbel critici [dwz. onderzoekers] zijn nu niet bepaald favoriet bij sommige die-hard gelovigen [die zien het als een aanval op God]...die willen daar om bekende redenen niets van weten. :w want dan valt alles wat ze geleerd is in duigen.

[modbreak Trajecto] Respectvoller en niet zo uitdagend de zaken formuleren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

Alpha schreef:
coby schreef:
Alpha schreef:Paulus was vermoedelijk slechtziend en had een secretaris aan wie hij brieven dicteerde.
Soms staat het er bij.
Lol
Dan was die secretaris zeker kippig.

11Ziet, met hoe grote letters ik u eigenhandig schrijf!
„Ik, Tertius, die deze brief heb geschreven, groet u in de Heer” (Romeinen 16:22).
Het zijn vooral degenen die het auteurschap van de aan Paulus toegeschreven brieven in twijfel proberen te trekken
Oh grappig, was me nooit opgevallen. Toch ben ik niet overtuigd dat ie slechtziend was.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:Dat heeft weinig tot niets met het Marcionisme te maken.
Marcion stelde de eerste canon samen, aangezien hij zich zeer aangesproken voelde door de visie van Paulus.
En zeer waarschijnlijk waren de pastorale brieven [die niet van Paulus zijn] toen nog niet eens geschreven.....lijkt me aannemelijker.

Maar ja, zo wordt het vaak gepropageerd. [geleerd] om de evangeliën, de brieven etc. maar zo vroeg mogelijk te dateren.
Helaas is HIJ wel degenen die die brieven niet accepteerde en waarom dat was. In tegenstelling tot jou, twijfel ik niet aan Gods woord.
Naar mijn mening is JHWH zelf capabel genoeg om zijn woord vast te stellen en te bewaren. Wat ook blijkt uit de geschiedenis van Bijbelverbrandingen.

Het is bekend dat Bijbelkritici Gods woord ondergraven.
Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.

Ja, Bijbel critici [dwz. onderzoekers] zijn nu niet bepaald favoriet bij sommige die-hard gelovigen [die zien het als een aanval op God]...die willen daar om bekende redenen niets van weten. :w want dan valt alles wat ze geleerd is in duigen.
Dream on...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
Alpha schreef:
coby schreef:
Alpha schreef:Paulus was vermoedelijk slechtziend en had een secretaris aan wie hij brieven dicteerde.
Soms staat het er bij.
Lol
Dan was die secretaris zeker kippig.

11Ziet, met hoe grote letters ik u eigenhandig schrijf!
„Ik, Tertius, die deze brief heb geschreven, groet u in de Heer” (Romeinen 16:22).
Het zijn vooral degenen die het auteurschap van de aan Paulus toegeschreven brieven in twijfel proberen te trekken
Oh grappig, was me nooit opgevallen. Toch ben ik niet overtuigd dat ie slechtziend was.
Paulus kon niet zo goed schrijven en heeft a.h.w. zijn handtekening onder de brief gezet die hij dicteerde. Slechtziend was hij tijdelijk nadat Jezus zich aan hem had getoond.

[modbreak Trajecto] Misschien, maar het is speculaties presenteren als feiten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door ericjan »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:Dat heeft weinig tot niets met het Marcionisme te maken.
Marcion stelde de eerste canon samen, aangezien hij zich zeer aangesproken voelde door de visie van Paulus.
En zeer waarschijnlijk waren de pastorale brieven [die niet van Paulus zijn] toen nog niet eens geschreven.....lijkt me aannemelijker.

Maar ja, zo wordt het vaak gepropageerd. [geleerd] om de evangeliën, de brieven etc. maar zo vroeg mogelijk te dateren.
Helaas is HIJ wel degenen die die brieven niet accepteerde en waarom dat was. In tegenstelling tot jou, twijfel ik niet aan Gods woord.
Naar mijn mening is JHWH zelf capabel genoeg om zijn woord vast te stellen en te bewaren. Wat ook blijkt uit de geschiedenis van Bijbelverbrandingen.

Het is bekend dat Bijbelkritici Gods woord ondergraven.
Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.
Volgens jou bestaat JHWH immers niet, dus niet vreemd dat je vervolgens denkt dat Iemand Die niet bestaat ook niets samengesteld kan hebben. Voor Christenen vol van de Heilige Geest ligt dat echter heel anders.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:Dat heeft weinig tot niets met het Marcionisme te maken.
Marcion stelde de eerste canon samen, aangezien hij zich zeer aangesproken voelde door de visie van Paulus.
En zeer waarschijnlijk waren de pastorale brieven [die niet van Paulus zijn] toen nog niet eens geschreven.....lijkt me aannemelijker.

Maar ja, zo wordt het vaak gepropageerd. [geleerd] om de evangeliën, de brieven etc. maar zo vroeg mogelijk te dateren.
Helaas is HIJ wel degenen die die brieven niet accepteerde en waarom dat was. In tegenstelling tot jou, twijfel ik niet aan Gods woord.
Naar mijn mening is JHWH zelf capabel genoeg om zijn woord vast te stellen en te bewaren. Wat ook blijkt uit de geschiedenis van Bijbelverbrandingen.

Het is bekend dat Bijbelkritici Gods woord ondergraven.
Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.
Volgens jou bestaat JHWH immers niet, dus niet vreemd dat je vervolgens denkt dat Iemand Die niet bestaat ook niets samengesteld kan hebben. Voor Christenen vol van de Heilige Geest ligt dat echter heel anders.
Nee hoor, iedereen [behalve de streng conservatieven en de orthodoxen] ziet tegenwoordig wel in dat de Bijbel door mensen is geschreven [en ook op meerdere plekken is bewerkt en aangepast] en dat niet elk evangelie is geschreven door naar wie deze genoemd is, maar door onbekende auteurs....
Daarom heten sommige ook: Het evangelie NAAR Marcus, etc...en niet het Evangelie VAN.

Verder gaat het om onafhankelijk historisch onderzoek.
Maar "leuk" geprobeerd, alhoewel voorspelbaar ... :w
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericbek schreef:
callista schreef: Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.
Volgens jou bestaat JHWH immers niet, dus niet vreemd dat je vervolgens denkt dat Iemand Die niet bestaat ook niets samengesteld kan hebben. Voor Christenen vol van de Heilige Geest ligt dat echter heel anders.
Nee hoor, iedereen [behalve de streng conservatieven en de orthodoxen] ziet tegenwoordig wel in dat de Bijbel door mensen is geschreven [en ook op meerdere plekken is bewerkt en aangepast] en dat niet elk evangelie is geschreven door naar wie deze genoemd is, maar door onbekende auteurs....
Precies, zoals ik aangaf, Christenen vol van de Heilige Geest en ongelovigen dus.....

[modbreak Trajecto] Waarom je jezelf aanduidt als "ericbek" bij auteur van een quote weet ik niet; s.v.p. je bekende usernaam gebruiken.
Laatst gewijzigd door ericjan op 13 mei 2015, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef: Ik zeg je net dat die brieven waarschijnlijk nog niet eens geschreven waren, aangezien ze ook niet van Paulus zijn...
Nou mooi dat je niet twijfelt, maar JHWH heeft de Bijbel niet samengesteld en er is trouwens genoeg aan "gesleuteld" door de eeuwen heen....door mensen.
Volgens jou bestaat JHWH immers niet, dus niet vreemd dat je vervolgens denkt dat Iemand Die niet bestaat ook niets samengesteld kan hebben. Voor Christenen vol van de Heilige Geest ligt dat echter heel anders.
Nee hoor, iedereen [behalve de streng conservatieven en de orthodoxen] ziet tegenwoordig wel in dat de Bijbel door mensen is geschreven [en ook op meerdere plekken is bewerkt en aangepast] en dat niet elk evangelie is geschreven door naar wie deze genoemd is, maar door onbekende auteurs....
Precies, zoals ik aangaf, Christenen vol van de Heilige Geest en ongelovigen dus.....
Er zijn ook nog christenen die niet fundamentalistisch en conservatief zijn.

En je quotes staan niet goed....even herstellen, staat zo slordig... :)

[modbreak Trajecto] Foute quotecode gecorrigeerd
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Ericjan kan niet eens bepalen wie de wezen zijn, christenen of joden, dus als hij vol is van de heilige Geest eet ik mijn beide kisten op! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jerommel »

Ach, de kletspraat van Calli doet er ook niet voor onder hoor...
Maargoed, ericjan speelde de Heilige Geest kaart, dus kan hij wat terug verwachten..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Drie-eenheid

Bericht door Trajecto »

Topic maar dicht. Het heeft lang gelopen en het werd gestart door iemand die inmiddels al weer een tijdje niet meer meedoet.
Het is allemaal niet erg on-topic momenteel en men kibbelt vooral.
Wie nog weer in het kader van het onderwerp verder wil praten, kan een nieuw topic voorstellen.
(Eventueel kan men een gemotiveerd verzoek indienen voor heropening van dit topic.)
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Drie-eenheid

Bericht door Trajecto »

Op verzoek van Piebe Paulusma wordt dit topic heropend.

Aan Piebe het verzoek om een nieuwe start te schrijven. Dit topic is zou oud dat een simpelweg doorgaan niet goed gaat.
Graag dus een inleiding tot discussie plaatsen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Hallo Piebe,

Waar kan ik de tekst vinden waarnaar jij verwijst als de christelijke interpolatie. Ik had altijd begrepen dat er in de dogmatiek teruggevallen werd op meerdere tekst interpretaties.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe Paulusma schreef:De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Wat joden allemaal betitelen is helemaal niet interessant. Zij hebben een ander geloof omdat ze Jezus Christus niet hebben ontvangen. Logisch dat zij de Heilige Drieëenheid als afgoderij betitelen. Ze hebben Hem erom gekruisigd en zo de uitstorting van de Geest over álle vlees gefaciliteerd, maar ze weten dat zelf niet. Ze hebben een bedekking gekregen.

Het jodendom is op het allerbelangrijkste Punt een heel ander geloof, zij het dat zij wel door de Vader als vehikel is gebruikt om het christendom voort te brengen. Doch wat joden denken is voor een christen niet zo boeiend, laat staan dat het jodendom het ijkpunt zou zijn. Jezus Christus, de Gekruisigde, is het ijkpunt voor de christen. Dit is voor de joden een aanstoot en voor de heidenen een dwaasheid.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef:De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Ze zeggen het gewoon dom. Geen mens die er nog wat van snapt en al helemaal Joden niet voor wie het afgoderij is om een mens te aanbidden, maar het staat wel in de Bijbel.

https://m.youtube.com/watch?v=4et_yrjlpbc
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

Anja schreef:
Piebe Paulusma schreef:De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Wat joden allemaal betitelen is helemaal niet interessant. Zij hebben een ander geloof omdat ze Jezus Christus niet hebben ontvangen. Logisch dat zij de Heilige Drieëenheid als afgoderij betitelen. Ze hebben Hem erom gekruisigd en zo de uitstorting van de Geest over álle vlees gefaciliteerd, maar ze weten dat zelf niet. Ze hebben een bedekking gekregen.

Het jodendom is op het allerbelangrijkste Punt een heel ander geloof, zij het dat zij wel door de Vader als vehikel is gebruikt om het christendom voort te brengen. Doch wat joden denken is voor een christen niet zo boeiend, laat staan dat het jodendom het ijkpunt zou zijn. Jezus Christus, de Gekruisigde, is het ijkpunt voor de christen. Dit is voor de joden een aanstoot en voor de heidenen een dwaasheid.
Het is reuze interessant. Die kunnen het tenminste begrijpelijk uitleggen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:De Drie-eenheid is een menselijk verzinsel en wordt niet voor niks door joden als afgoderij betiteld. De enige keer dat de Drie-eenheid voorkomt in de Bijbel betreft de tekst een christelijke interpolatie en geen een van de kerkvaders maakt er melding van.
Hallo Piebe,

Waar kan ik de tekst vinden waarnaar jij verwijst als de christelijke interpolatie. Ik had altijd begrepen dat er in de dogmatiek teruggevallen werd op meerdere tekst interpretaties.
Tik maar in op google: comma Johanneum.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Beste Peda, ik post mijn reactie op jouw bericht maar even hier.
peda schreef: Het probleem is dat de Triniteit naar deze wereld wordt gehaald, dan loop je regelmatig vast. Een innerGoddelijke Relatie is voor de mens niet te begrijpen, omdat het Goddelijke Zelf zich volledig onttrekt aan menselijke waarnemings- en invoelings mogelijkheden. Niet toegankelijk voor accommodatie, naar mijn stellige mening. Daarom vind ik jouw God met het Masker voor mensen theologisch veel begrijpelijker. Op grond van een vage, solistische tekst in het Johannesevangelie, waarover bovendien door deskundigen nog gestreden wordt over de oorspronkelijkheid, is door grote theologen vele honderden jaren geleden een niet te begrijpen/ werkelijk in te denken, leer van de Triniteit doordacht.

Het comma Johanneum - de omstreden tekst uit Johannes - is voor Trinitariërs van weinig betekenis en zij baseren zich veelmeer op het concilie te Nicea waar de drie-eenheid ontstaan is. 1 Johannes 5 vers 7 is ook prima te combineren met het Sabellianisme. Ik citeer de tekst er onder die kennelijk niet betwist wordt ook maar even voor de volledigheid. Merk op hoeveel die er op lijkt!

7 Want Drie zijn er Die getuigen in den hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.
8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot één.

In de tweede tekst staat ook onweerlegbaar dat Jezus God de Vader is. Want er staat dat Geest water en bloed is en God is Geest. Denk specifiek aan de steek die men Jezus' toebracht aan het kruis. Wat kwam er uit? Juist, water en bloed (Joh. 19:34) en zie ook Ps. 105:29. Christus is dus God de Vader die gestorven is aan het kruis. De Geest is dood geweest en weer levend geworden.

Pas zodra men Christus verhoogt zoals Mozes destijds de slang, ziet men wie hij werkelijk is en dat móet zelfs (Joh. 3:14; Joh. 12:34 ) namelijk God de Vader én God de Zoon. Er staat immers dat hij hem zelf gegenereerd heeft?

Dát is de geestelijke drie-eenheid.
peda schreef:Wie de triniteit gaat gebruiken in een wereldse omgeving, ontkomt niet aan het praten over drie van elkaar gescheiden personen, maar personen naar menselijke voorstelling worden in de Triniteit niet bedoeld. God is in mijn optiek Zelve ook op geen enkele wijze te vergelijken met enig menselijk persoon. Menselijke vertaling van het niet vertaalbare derhalve. :!: Kijk maar eens hoeveel geschriften er niet verschenen zijn over het onderwerp Triniteit, dat geeft wel aan hoe ingewikkeld het thema is. De doorsnee gelovige spreekt als hij/zij de Triniteit bedoeld in termen van Goddelijke Familie en dat is volledig in strijd met de bijbelse Ene God uitspraak, waar het mono-theïsme op is gebaseerd.
De aardse triniteit is simpelweg een som die niet klopt en de aanhangers ervan blijven maar beweren dat het aan jouw onbegrip ligt. Net als balletje balletje, dat jij steeds de bal kwijt bent ligt ook aan jouw onbegrip zegt men en daar kan je niks aan doen, maar aan het eind van de rit ben je wel blut.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7673
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Bonjour »

Het lijkt mij niet dat op een concilie de drie-eenheid is ontstaan.

Hier staat een aardige verhandeling met geschiedenis:
http://www.verhoevenmarc.be/drieeenheid.htm

en

http://www.verhoevenmarc.be/_Drieeenheid-Hunt.doc en Concilie. Hierin staat nog wat over de historie.

Ik weet niet of alles 100% betrouwbaar is, maar wellicht helpt het in de discussie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef:Het lijkt mij niet dat op een concilie de drie-eenheid is ontstaan.

Hier staat een aardige verhandeling met geschiedenis:
http://www.verhoevenmarc.be/drieeenheid.htm

en

http://www.verhoevenmarc.be/_Drieeenheid-Hunt.doc en Concilie. Hierin staat nog wat over de historie.

Ik weet niet of alles 100% betrouwbaar is, maar wellicht helpt het in de discussie.
Argumentatie d.m.v. links wordt niet gewaardeerd en helpt de discussie evenmin.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7673
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Bonjour »

Wellicht ben jij allergisch voor extra informatie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

Het is gewoon heel simpel, want God dacht: laat Ik het eens simpel maken en Mens worden.
De Drieeenheid is gewoon Jezus: Vader, Zoon en Heilige Geest in 1 Lichaam en perfect samenwerkend, Vader spreekt tot Jezus, Jezus zegt het tegen de mensen, Heilige Geest doet de wonderen, net als bij de schepping.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

coby schreef:Het is gewoon heel simpel, want God dacht: laat Ik het eens simpel maken en Mens worden.
De Drieeenheid is gewoon Jezus: Vader, Zoon en Heilige Geest in 1 Lichaam en perfect samenwerkend, Vader spreekt tot Jezus, Jezus zegt het tegen de mensen, Heilige Geest doet de wonderen, net als bij de schepping.
Hallo Coby,

Fijn dat jij de gedachten van God kent, maar voor mij is het niet zo simpel. Denken aan een Goddelijke Familie bestaande uit 3 personen met ook nog eens een duidelijke hierarchie en functie afstemming tussen de personen onderling, lijkt in mijn ogen meer op een sprookje dan op theologie. De Ene God in het O T, de grote doorbraak van het mono-theïsme in de wereld, is met de op wereldse schaal beschreven drie personen, wel ver verwijderd. Daar kan niet op eenvoudige wijze aan worden voorbij gegaan, door te stellen dat de kerk zegt dat het zo is. Trouwens dat beweert de kerk ook niet, lees maar eens in de omvangrijke literatuur.