Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Bonjour »

1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

coby schreef: Omdat dat in die creed of hoe dat ding ook heet staat. Dat was van de katholieke kerk en dat hebben de protestanten overgenomen. Alleen als je hun Drieeenheidsuitleg gelooft kun je gered worden staat erin.
Het verhaal over de redding ( het Heil ) voor slechts diegenen die het juiste geloof ( drie-eenheid ) volgen, is een klassieker en wordt in de modernere theologie ook niet meer gevolgd. Denk aan de anonieme christen van Rahner, een duidelijke voorzet richting Uiteindelijke Alverzoening. In onze omstreken wordt alleen nog bij de pure rechts-orthodoxie van de kansel verkondigd dat het kruisoffer van J C slechts voor een klein groepje gelovigen de genade brengt. Zelfs een recente Paus sprak over een lege hel, wel niet ex cathedra, maar toch. De mens die gewoon 100% slecht is en dat nog volledig door eigen schuld en de hel als straf verdient, wie gaat nu voor zo'n uiterst sombere boodschap nog regelmatig een uur naar de kerk om dat te beluisteren. De psycholoog William James zei reeds meer dan 100 jaren geleden dat Godsbeeld en mensbeeld met elkaar moeten sporen en bij mij althans past zo'n somber, zondig mensenbeeld en een God die daarover voortdurend gruwt totaal niet. Bij mij past meer de theologie van de Uiteindelijke Alverzoening en omdat ik niet eens zeker weet of God Zelve wel in de realiteit bestaat, is de gedachte van de Alverzoening ( God Alles in allen volgens Paulus ) in ieder geval een redelijk theologisch uitgangspunt. En daarin sta ik gelukkig niet alleen. Het grootste gedeelte van de mens met als bestemming een eeuwige hel als toekomst, dat past in mijn optiek niet in een schepping die door God goed genoemd wordt. Ook al is de mens bezweken voor verleiding vanuit zijn dierlijke kom-af, is voor mij de eeuwige veroordeling het signaal voor een onvolmaakte schepping tot het einde der tijden. Bij een uiteindelijk goede schepping, past de theologie van de Uiteindelijke Alverzoening prima, wat ook een aantal zwartkijkers ook mogen beweren met Bijbelteksten in de hand.
Laatst gewijzigd door peda op 10 okt 2017, 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Als de individuele wolken bij de samenvoeging hun "' eigenheid "' verliezen, is er inderdaad sprake van 1 nieuwe wolk. Bij de drie-eenheid blijft evenwel de "' eigenheid "' van de "'personen "' volledig bestaan. Daar blijft de moeilijkheid dat de innerGoddelijke Relatie wordt gedacht uitgevoerd te worden door 3 zelfstandige entiteiten. Linksom of rechtsom de constructie is in mijn optiek onbegrijpelijk en slechts wanneer je mensvormig over de Goddelijke Familie gaat denken en praten, kun je er nog een touw aan vastknopen en discussie voeren zoals in mijn optiek aan het begin van dit topic heeft plaatsgevonden. Omdat ik God, wanneer Hij bestaat, in het geheel niet mensvormig zie, zit ik ( en met mij vele anderen ) aangaande de triniteit in een niet te begrijpen positie op een toch reeds moeilijk ( accommodatie ) theologisch schaakbord. Als je het probleem niet hebt, heb je ook de intellectuele uitdaging niet, maar toch proficiat met het niet hebben.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef: Overigens dateert de verwoording van de belijdenis van Athanasius uit de 9e eeuw, dus of 500 jaren eerder dezelfde formulering werd gebruikt, is ook onzeker. Voorts staan de nodige pagina's van dit topic ook in het teken om te proberen de Triniteit vanuit de bijbel te verklaren( accommodatie ). Of dat een succes was, mag ieder zelf na doorlezing van het geschrevene invullen.
Is de drie-eenheid zoals we die heden kennen zelfs van zo'n late datering? Ik dacht dat Vader, Zoon en Heilige Geest als drie afzonderlijke goden bepaald is in de vierde eeuw. Het is hoe dan ook duidelijk een menselijk verzinsel omdat het niet klopt.
Uit schriftelijk vastgelegde documentatie blijkt inderdaad dat in de 4e eeuw de triniteit officieel werd bevestigd ( dogma ). Bij mijn weten bestaan er geen uit die tijd daterende schriftelijke vastleggingen van de verwoording meer. Uit de 9e eeuw zijn bij mijn weten de oudste vastleggingen van de verwoording bewaard gebleven.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: Omdat dat in die creed of hoe dat ding ook heet staat. Dat was van de katholieke kerk en dat hebben de protestanten overgenomen. Alleen als je hun Drieeenheidsuitleg gelooft kun je gered worden staat erin.
Creed? Wablief? Nope, negative. Hopelijk zwaai je even naar me als je door het raampje naar de hel kijkt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef:
coby schreef: Omdat dat in die creed of hoe dat ding ook heet staat. Dat was van de katholieke kerk en dat hebben de protestanten overgenomen. Alleen als je hun Drieeenheidsuitleg gelooft kun je gered worden staat erin.
Creed? Wablief? Nope, negative. Hopelijk zwaai je even naar me als je door het raampje naar de hel kijkt.
Als ware drieeenheidsgelovige verbrand ik je eerst voor je ketterijen.
Dat spreekt toch al boekdelen dat ze dat zelf hebben verzonnen. Die Calvijn heeft Servettus laten vermoorden omdat hij niet de Drieeenheid geloofde zoals hij dat zei.
Hoe was die tekst? Zij zullen u overleveren en denken dat ze God een dienst bewijzen en dat zullen ze doen omdat ze noch Mij noch de Vader kennen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door callista »

Ja afschuwelijk dergelijke praktijken. :twisted:
Zou er op een religie met zo'n ontstaansgeschiedenis überhaupt een zegen kunnen rusten?
Als de fundamenten al niet deugen zullen dergelijke religies ooit instorten......volgens de wet van oorzaak en gevolg...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Als de individuele wolken bij de samenvoeging hun "' eigenheid "' verliezen, is er inderdaad sprake van 1 nieuwe wolk. Bij de drie-eenheid blijft evenwel de "' eigenheid "' van de "'personen "' volledig bestaan. Daar blijft de moeilijkheid dat de innerGoddelijke Relatie wordt gedacht uitgevoerd te worden door 3 zelfstandige entiteiten. Linksom of rechtsom de constructie is in mijn optiek onbegrijpelijk en slechts wanneer je mensvormig over de Goddelijke Familie gaat denken en praten, kun je er nog een touw aan vastknopen en discussie voeren zoals in mijn optiek aan het begin van dit topic heeft plaatsgevonden. Omdat ik God, wanneer Hij bestaat, in het geheel niet mensvormig zie, zit ik ( en met mij vele anderen ) aangaande de triniteit in een niet te begrijpen positie op een toch reeds moeilijk ( accommodatie ) theologisch schaakbord. Als je het probleem niet hebt, heb je ook de intellectuele uitdaging niet, maar toch proficiat met het niet hebben.
:mrgreen: :kiss1:

Ja, inderdaad. In die laatste zin ligt de ultieme Bevrijding en Bescherming besloten. Weinigen bevatten Het. :P De grijpgrage hoofdjes en handjes van de mensen zullen God nooit kunnen vangen en in bezit kunnen nemen. Hooguit dankbaar Persoonlijk in ontvangst kunnen nemen. Onverhandelbaar. Heerlijke Heilige Drievuldigheid. De duisternis heeft Hem niet gegrepen.

In onze nederlaag ligt onze ultieme Overwinning. :D

Si comprehendis non est Deum :!:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
Piebe Paulusma schreef:
coby schreef: Omdat dat in die creed of hoe dat ding ook heet staat. Dat was van de katholieke kerk en dat hebben de protestanten overgenomen. Alleen als je hun Drieeenheidsuitleg gelooft kun je gered worden staat erin.
Creed? Wablief? Nope, negative. Hopelijk zwaai je even naar me als je door het raampje naar de hel kijkt.
Als ware drieeenheidsgelovige verbrand ik je eerst voor je ketterijen.
Ik heb altijd al een neger willen zijn!
coby schreef:Dat spreekt toch al boekdelen dat ze dat zelf hebben verzonnen. Die Calvijn heeft Servettus laten vermoorden omdat hij niet de Drieeenheid geloofde zoals hij dat zei.
Hoe was die tekst? Zij zullen u overleveren en denken dat ze God een dienst bewijzen en dat zullen ze doen omdat ze noch Mij noch de Vader kennen.
Servettes? Iemand met zo'n naam hoort sowieso verbrand te worden! Ja, dan snap ik nu eindelijk het belang van drie goden! De andere twee hebben altijd een alibi en zeggen: hij was bij ons aan het kwartetten maar we kwamen een man tekort.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:Ja afschuwelijk dergelijke praktijken. :twisted:
Zou er op een religie met zo'n ontstaansgeschiedenis überhaupt een zegen kunnen rusten?
Als de fundamenten al niet deugen zullen dergelijke religies ooit instorten......volgens de wet van oorzaak en gevolg...
De drie-eenheid is geen fundament van het ware christendom, gelukkig niet!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: In onze nederlaag ligt onze ultieme Overwinning. :D
Een ieder die ontkent dat drie hetzelfde is als een die spreekt de waarheid. En daarvoor ga je echt niet naar de hel, neen je krijgt lof van je (reken)leraar. De leugen zal het nooit winnen van de de Waarheid, dus reken je maar niet al te vlug rijk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Nee het helpt niet en waarom denk je dat ik geholpen moet worden? Of verlang jij nu ook al dat christenen drie goden aanbidden? :shock:

Het wordt met de dag gekker, maar voor jouw info: ik heb het probleem (ook) niet. Waar ik problemen mee heb zijn beweringen die tegen de logica ingaan, zoals zeggen dat drie verschillende goden een zijn. Straks wordt er nog beweerd dat licht donker is en donker licht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Bonjour »

Ik heb al lang geleden opgegeven jou te helpen. Afgeschreven.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Nee het helpt niet en waarom denk je dat ik geholpen moet worden? Of verlang jij nu ook al dat christenen drie goden aanbidden? :shock:

Het wordt met de dag gekker, maar voor jouw info: ik heb het probleem (ook) niet. Waar ik problemen mee heb zijn beweringen die tegen de logica ingaan, zoals zeggen dat drie verschillende goden een zijn. Straks wordt er nog beweerd dat licht donker is en donker licht.
Maar beste Piebe,

Een groot deel van de Bijbel is gevuld met verhalen die tegen de logica ingaan. Wonderen zijn in de Bijbel aan de orde van de dag en een wonder laat zich in de regel slecht rijmen met logica, anders was het ook geen wonder. Maar wellicht kent de Bijbel een eigen logica, het "' bijbels verstaan"', dat zou natuurlijk veel verklaren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef:Ik heb al lang geleden opgegeven jou te helpen. Afgeschreven.
Ik help liever hen die zichzelf helpen. :idea:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Nee het helpt niet en waarom denk je dat ik geholpen moet worden? Of verlang jij nu ook al dat christenen drie goden aanbidden? :shock:

Het wordt met de dag gekker, maar voor jouw info: ik heb het probleem (ook) niet. Waar ik problemen mee heb zijn beweringen die tegen de logica ingaan, zoals zeggen dat drie verschillende goden een zijn. Straks wordt er nog beweerd dat licht donker is en donker licht.
Maar beste Piebe,

Een groot deel van de Bijbel is gevuld met verhalen die tegen de logica ingaan. Wonderen zijn in de Bijbel aan de orde van de dag en een wonder laat zich in de regel slecht rijmen met logica, anders was het ook geen wonder.
Wel, ik ontken ook niet dat Jezus van een brood drie kan maken, hij maakte er immers een veelvoud van zeven.
peda schreef:Maar wellicht kent de Bijbel een eigen logica, het "' bijbels verstaan"', dat zou natuurlijk veel verklaren.
In de Bijbel staat duidelijk dat God Eén is en dat is dus niet drie. Zo bedoel ik dat het tegen de logica ingaat. maar als jij dat Bijbelse logica wilt noemen is dat mij om het even. Het punt is wel duidelijk en dat heeft niks te maken met de andere wonderen, want ook al zijn die inderdaad niet logisch, ze doen niks af aan de Eénheid van God i.t.t. tot het wonder van de drie-eenheid. Voel je het verschil?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: In de Bijbel staat duidelijk dat God Eén is en dat is dus niet drie. Zo bedoel ik dat het tegen de logica ingaat. maar als jij dat Bijbelse logica wilt noemen is dat mij om het even. Het punt is wel duidelijk en dat heeft niks te maken met de andere wonderen, want ook al zijn die inderdaad niet logisch, ze doen niks af aan de Eénheid van God i.t.t. tot het wonder van de drie-eenheid. Voel je het verschil?
Hallo Piebe,

God Zelve is in mijn optiek een Wonder en het Wonder kan als de Createur natuurlijk wonderen verrichten in zijn maaksel. Of dat ook plaats vind of niet, staat gelijk aan geloven of niet. Of je de Triniteit als een Wonder ziet, hangt af van de theologie die gevolgd wordt. Triniteit is een dogma en dogma betekent, het staat niet letterlijk in de bijbel, maar is gebaseerd op exegese. En exegese is mensenwerk, hoewel gesteld wordt dat de H G de decisionmakers heeft geleid door te zorgen voor een meerderheid aan stemmen. De niet domme Arius met zijn volgers, verloor het reeds in de eerste aanloop ( Nicea ) van de andere synode leden. Dat Constatijn daar een handje bij geholpen heeft , wordt beweerd, maar staat niet vast. De God van het Masker, God is steeds op andere wijze God, God van de meerdere manifestaties etc vind ik begrijpelijker als de Triniteit. In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Dat kan Christus alleen bereikt hebben indien hij de Vader is, want de joden waren onder zijn wet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Dat kan Christus alleen bereikt hebben indien hij de Vader is, want de joden waren onder zijn wet.
Ik zou eerder menen dat God Zelve optreedt als Vader, als Christus en als de H Geest. Dat is reeds gecompliceerd genoeg. Mono-theïsme en geen tri-theïsme ( Goddelijke Familie ) , hoewel dat laatste sterk door de dogma volgende theologen ontkend wordt.
Laatst gewijzigd door peda op 10 okt 2017, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Dat kan Christus alleen bereikt hebben indien hij de Vader is, want de joden waren onder zijn wet.
Ik zou eerder menen dat God Zelve optreedt als Vader, als Christus en als de H Geest. Dat is reeds gecompliceerd genoeg.
Niet alleen dat, het staat ook in de wet van Mozes. Lees Romeinen 7 hieromtrent eens, daarin legt Paulus haarfijn uit hoe de Messias het joodse volk verlost heeft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door coby »

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Dat kan Christus alleen bereikt hebben indien hij de Vader is, want de joden waren onder zijn wet.
Ik zou eerder menen dat God Zelve optreedt als Vader, als Christus en als de H Geest. Dat is reeds gecompliceerd genoeg. Mono-theïsme en geen tri-theïsme ( Goddelijke Familie ) , hoewel dat laatste sterk door de dogma volgende theologen ontkend wordt.
Ja ze draaien het om.
Ze zeggen Jezus is JHWH, de Heilige Geest is JHWH en de Vader is JHWH, maar ze zijn alledrie apart en toch een Drieeenheid. Dan heb je dus 4 cirkels. Leg gewoon die 3 over elkaar heen, want Jezus is in de Vader en de Vader is in Hem en de Heilige Geest is in Hem en voila je hebt maar 1 cirkel.

http://www.leveningod.nl/images/drie-eenheid.png

en ipv te zeggen Jezus is JHWH is het natuurlijk andersom. JHWH betekent Ik ben.
Met al die Namen van God is het JHWH Rapha etc. Ik ben de Geneesheer, Vrede: JHWH Shalom.
Dus:
Ik ben de Vader
Ik ben de Zoon
Ik ben de Heilige Geest
Ik ben de Verlosser. Buiten Mij is er geen Verlosser.
Yeshua betekent JHWH is Redder.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:In de Triniteit geldt het uitgangspunt dat Christus als mens en God het Goddelijk Offer heeft gebracht om de noodzakelijke verzoening tot stand te brengen voor diegenen die in dat Offer geloven.
Dat kan Christus alleen bereikt hebben indien hij de Vader is, want de joden waren onder zijn wet.
Ik zou eerder menen dat God Zelve optreedt als Vader, als Christus en als de H Geest. Dat is reeds gecompliceerd genoeg. Mono-theïsme en geen tri-theïsme ( Goddelijke Familie ) , hoewel dat laatste sterk door de dogma volgende theologen ontkend wordt.
Ja ze draaien het om.
Ze zeggen Jezus is JHWH, de Heilige Geest is JHWH en de Vader is JHWH, maar ze zijn alledrie apart en toch een Drieeenheid. Dan heb je dus 4 cirkels. Leg gewoon die 3 over elkaar heen, want Jezus is in de Vader en de Vader is in Hem en de Heilige Geest is in Hem en voila je hebt maar 1 cirkel.

http://www.leveningod.nl/images/drie-eenheid.png
Dat is modalisme zoals terecht opgemerkt door het Ierse figuurtje uit het filmpje wat je postte. :geek:

Eens hoor, daar niet van, maar weet wel dat je volgens de katholieke kerk naar de hel gaat.
coby schreef:en ipv te zeggen Jezus is JHWH is het natuurlijk andersom. JHWH betekent Ik ben.
Ja in het Nederlands klopt de zin dan beter maar Jezus is de Vader betekent hetzelfde.
coby schreef:Met al die Namen van God is het JHWH Rapha etc. Ik ben de Geneesheer, Vrede: JHWH Shalom.
Dus:
Ik ben de Vader
Ik ben de Zoon
Ik ben de Heilige Geest
Ik ben de Verlosser. Buiten Mij is er geen Verlosser.
Yeshua betekent JHWH is Redder.
Dat is meer dan een drie-eenheid. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Piebe Paulusma schreef:
Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Nee het helpt niet en waarom denk je dat ik geholpen moet worden? Of verlang jij nu ook al dat christenen drie goden aanbidden? :shock:

Het wordt met de dag gekker, maar voor jouw info: ik heb het probleem (ook) niet. Waar ik problemen mee heb zijn beweringen die tegen de logica ingaan, zoals zeggen dat drie verschillende goden een zijn. Straks wordt er nog beweerd dat licht donker is en donker licht.
Bs"d

"Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad;
die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis;
die bitter doen doorgaan voor zoet en zoet voor bitter."
Jes 5:20

WEE HEN DIE ÉÉN DRIE NOEMEN EN DRIE ÉÉN!!!
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Bonjour schreef:1 +1+1 kan best 1 zijn. Als 3 wolken bij elkaar komen en samenvoegen. Hoeveel wolken heb je dan? 1.

Weet niet of het helpt. Ik heb het probleem niet.
Nee het helpt niet en waarom denk je dat ik geholpen moet worden? Of verlang jij nu ook al dat christenen drie goden aanbidden? :shock:

Het wordt met de dag gekker, maar voor jouw info: ik heb het probleem (ook) niet. Waar ik problemen mee heb zijn beweringen die tegen de logica ingaan, zoals zeggen dat drie verschillende goden een zijn. Straks wordt er nog beweerd dat licht donker is en donker licht.
Bs"d

"Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad;
die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis;
die bitter doen doorgaan voor zoet en zoet voor bitter."
Jes 5:20
Ik refereerde inderdaad aan Jesaja 5,20, goed gezien! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik zat even wat te lezen over het Sjema - een centraal gebed van het jodendom - en las het volgende dat me deed denken aan de Drie-eenheid:

Bij het uitspreken van het gebed houdt men een hand voor de ogen, met drie vingers gespreid zodat ze de letter Sjin vormen, de eerste letter van een van de aanduidingen voor God. Zie hier.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende