De opname van de Gemeente

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3575
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door dingo »

Ik heb er geen enkel probleem om te discussieren op basis van de bijbel maar het probleem hier is dat een theorie/dogma/idee/watdanook wordt aangehangen waar vervolgens de bijbelteksten bij gezocht wordt. En als je maar stug vol blijft houden dat die bij elkaar geharkte en uit de context gerukte fragmentarische bijbelteksten de waarheid zijn zal er nooit een discussie ontstaan. En natuurlijk als je de losse tekst beschouwd is het vaak waarheid maar of het in de context ook waarheid is en onderbouwing voor wat er beweerd wordt is nog maar de vraag. Laat ik een voorbeeld noemen: als je de fragmenten maar klein genoeg maakt staat er in de bijbel zelfs "er is geen God". Dat is voor een atheïst een mooie bijbelse onderbouwing dat God niet bestaat maar het is geen waarheid maar enkel een bijbeltekst die hij bij zijn theorie/idee/etc. gezocht heeft om die onderbouwen.
Spreuken 26:4
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:
Riemer schreef:Kenmerk is dat we hier mensen willen ontmoeten en dat we van elkaar willen leren. Dat is wat anders dan de rest van de users willen "bekeren" of "beleren".
Die laatste twee zijn momenteel storend aanwezig in meerdere draden en vandaar dat ik dat ook maar bij Trajecto heb neergelegd.
Het verziekt de sfeer van de gesprekken als er mensen zijn die in werkelijk elke draad beweren dat zij de waarheid in pacht hebben. In veel subfora hier is er geen waarheid namelijk. Lastig? Ja, maar er is best mee te leven :clown:
Ik denk dat dit in feedback thuis hoort, maar goed je spreekt over het verzieken van de sfeer door mensen die menen dat zij de waarheid in pacht hebben en je stelt dat er geen waarheid is.
Daar valt niet mee te leven, Riemer, daar zul je aan sterven.

De Bijbel is voor mij/ons de norm en daarin ( be)staat een eeuwigheidswaarde en dat zegt het woord al want dat is waarde danwel 'Waarheid". Ik geloof in die Waarheid en ik sta ervoor. Dat heeft niets met sfeer te maken, en ook niet met gevoel, maar met een "zeker weten".
Twijfel zaaien dat heeft wel invloed misschien op een sfeer, dat zou kunnen, maar een aanval in de bewoordingen als "het verziekt de sfeer" en dan ook nog door mensen die de Waarheid gevonden hebben zegt alles over jouw "waarheid" die je niet kent blijkbaar.
En dat is voor jou heel lastig dat begrijp ik, je wordt er steeds mee geconfronteerd en dat wil de natuurlijke mensen niet.

Jouw post die ik nu heb gequote voegt ook niets toe aan dit onderwerp. Het is zoals ik eerder zei een voor mij storende wijze van posten die bol staat van verdachtmakingen, insinuaties en dus suggestief. En dat je het aan Trajecto hebt gemeld is mij helemaal prima. Je hebt dezelfde rechten en plichten als iedere deelnemer hier. Ga je gang. En ik adviseer je om gewoon weg te blijven in postings waarvan jij vindt dat de sfeer verziekt wordt, maar je bent natuurlijk hartelijk welkom met een inbrenging vanuit de Bijbel.
Dat jij gelooft in de bijbelse waarheid (doe ik trouwens ook), is bij lange na niet hetzelfde als dat alles wat je zegt en schrijft, "waar" of "waarheid" is.
Als hier dan mensen zijn die een houding hebben van "wat ik zeg is de waarheid, en wat de rest er van vind kan mij niets schelen",
daarover kunnen we heel kort zijn: die mensen horen niet thuis op dit forum.
Dat is ook zo verwoord in de regels.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Dan kun je over geen enkel onderwerp praten want het woord "kinderdoop" en het woord "zondeval" komt in de hele Bijbel niet voor en dat zijn toch "hete hangijzers" binnen de kerken.

Ik noem ook een voorbeeld en weerleg dat dan maar als je zin hebt en interesse.
Vooraf gesteld dat het vermeld wordt in de brief aan de Tessalonicenzen en dat zijn "navolgers van Christus geworden"en hebben het woord onder zware verdrukking aangenomen. Paulus ging over Amfipolis en Apollonia naar deze plaats Tessalonica waar een synagoge van de Joden was. En ging er drie sabbatten een gedeelte uit de Schriften door aanhalingen uitleggen.

Dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden, en dat deze is de Christus, dus die Jezus ik u predik, zegt hij en de enigen die zich lieten overtuigen waaronder Silas sloten zich bij Paulus aan en ook een grote groep Grieken en een groep zeer voorname vrouwen.
Maar de Joden werden jaloers en veroorzaakten ruzie en een oploop op straat en stormden af op een huis meen ik en sleepte ene Jason en enige broeders voor het stadsbestuur. Enfin ze werden op borgtocht vrij gelaten en de broeders stuurden in de nacht Paulus en Silas naar Berea en daar in de synagoge van de joden predikte hij het Woord van God en velen kwamen tot geloof en toen de mensen uit Tessalonica dit hoorden ging zij daar ook stampij maken en zo vertrok Paulus richting zee en Silas en Timotheus bleven achter.
Je kunt je voorstellen dat deze Tessalonicenzen onder zware druk van de joden leefden en zij mochten toch ervaren de de Heere Zelf hen nabij was.

Nu lezen we verder in de brief en die spreekt helemaal over de "komst van de Heer" en ik denk dat het grotendeels deze boodschap was die hen moest bemoedigen in hun verdrukking.
De komst is de vertaling van "Parousia" en komt altijd voor in Mattheus o.a in relatie tot de dag des Heeren, de grote verdrukking, de antichrist en de satan,
de aanwezigheid van de Heer op de aarde en de voleinding van de eeuw. ( aioon).
De Parousia kent ook een bepaalde tijdsduur van Zijn aanwezigheid of tegenwoordigheid.
Het woord is alleen gebruikt tijdens de Handelingenperiodebrieven, met uitzondering van Filippenzen 2.

Tegenover de afwezigheid van Christus NU staat zijn aanwezigheid straks als Hij Zich openbaart.
Uit de hemel komende en Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg ( Zach14 ) En dat is het begin van Zijn zichtbare aanwezigheid op aarde.
Als de Koning der Koningen.
In dat geval zal Zijn komst ook een voleinding betekenen van de eeuw, dus niet de kosmos. Vooral in Mattheus 24 lezen we de volgorde van die dingen die de boze eeuw afsluiten en een nieuwe eeuw zal beginnen. Dus wie volhardt tot het einde staat in relatie tot het einde van die eeuw en niet het einde van de wereld wat velen beweren. Een zeer vaak misbruikte tekst.
Het gaat over hen die zouden volhouden in die eeuw en zij zullen het Koninkrijk binnen gaan. En de Heer spreekt tegen Joodse discipelen.
Dan pas zal de werkelijk oikumene tot stand komen over alle volkeren, niet eerder.

Het is dan het einde van de heerschappij van satan.

Terug naar de Tessalonicenzen die dus onder verdrukking van de joden leefden en Paulus versterkt hen met de woorden: "Om uw harten te versterken zodat zij onberispelijk zijn in heiligheid voor onze God en Vader bij de komst van onze Here Jezus met al Zijn heiligen."
1 Thess. 3 vers 13,
Let op dat de Heer komt met Zijn Gemeente en dat kan alleen als de Gemeente eerst naar Hem is gegaan.

En dus zegt Paulus "Want dit zeggen wij u met een woord des Heeren, wij, levenden die achterblijven tot in de komst des Heer, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Heer Zelf zal op een teken, bij het roepen van de aartsengel, namelijk bij het geklank van een bazuin Gods, nederdalen en zij die in Christus gestorven zijn zullen het eerst opstaan, en daarna zullen wij levenden , die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden de Here tegemoet in de lucht en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen dus vertroost elkaar met deze woorden."{

En dan in de 2e brief...Maar wij verzoeken u broeders m.b.t. de komst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief die van ons afkomstig zou zijn alsof de dag des Heeren reeds aanbrak. Laat niemand u misleiden op welke wijze danook want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid ( de antichrist) en zich openbaren, de z oon des verders, de tegenstander die zich verheft tegen God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet ( is er nu een tempel dan?) om aan zich te laten zien dat hij een god is.
Herinnert gij niet dat ik toen ik nog bij u was u dit meermalen gezegd heb?
En gij weet thans zeer wel wat hem weerhoudt totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking wacht

en nu komt het....

.,..totdat hij die op het ogenblik weerhoudt verwijderd is.....dan pas zal de mens der wetteloosheid( de antichrist) zich openbaren hem zal de Here Jezus doden door de adem Zijn monds en machteloos maken door Zijn verschijning als Hij komt. .....[..] "en daarom zendt God hen een dwaling die bewerkt dat zij de leugen geloven opdat allen worden geoordeeld die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Hier zie je duidelijk dat het over de opname gaat want wij zijn die wederhoudend macht, of noem het De Heilige Geest Die in ons woont.
Elders in de Bijbel wordt de Heilige Geest de wederhoudende macht genoemd.
Maar zie hier goed dat als je de bedelingen kent dat God ineens anders gaat handelen.
Want NU stuurt hij geen geest van een dwaling opdat zij de leugen geloven, nu is het nog de genadetijd.
Begrijp je dat er een systematisch opeenvolging van gebeurtenissen zijn die Paulus openbaart juist als vertroosting aan de gelovigen in Tessalonica.

Er is geen sprake van een leer waar iemand teksten bijzoekt dat is een ontkenning van wat Paulus hier schrijft en wat God zendt als een dwaling straks als dat afgodsbeeld wordt opgericht in Jeruzalem. Als de mens der zonde of de mens der wetteloosheid zich zal bekendmaken, dat kan hij nu niet doen, wat het is zijn tijd nog niet zolang gelovigen op de aarde zijn.
Daarom zend God dan precies in volgorde weer die 2 getuigen, want Zijn belofte is dat er altijd een gelovige overblijfsel is en het getal 2 staat voor dat overblijfsel. Denk maar aan 2 of 3 in Mijn Naam.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

="Harry K" ]dat jij gelooft in de bijbelse waarheid (doe ik trouwens ook), is bij lange na niet hetzelfde als dat alles wat je zegt en schrijft, "waar" of "waarheid" is.
Als hier dan mensen zijn die een houding hebben van "wat ik zeg is de waarheid, en wat de rest er van vind kan mij niets schelen",
Een houding is wat anders dan geschreven tekst en niemand gaat hier prat op een geschreven waarheid van zichzelf.

Dat is dus niet waar Harry, ik heb niet gezegd wat ik schrijf is de Waarheid. Ik heb gezegd dat ik geloof in de Waarheid n.a.v. iemand die zei dat de waarheid niet bestaat, dat is hier meermalen op dit forum gezegd en dat vind ik een leugen, want de Waarheid is Christus en dat is een levende Heer.
Dus het is kwetsend voor gelovigen die in de Waarheid geloven als je zegt dat dè waarheid niet bestaat.
Zo heb ik het gezegd.

Ik heb eerder juist geantwoord dat de Bijbel waarschuwt tegen hen die de "waarheid in ongerechtigheid ten onder houden".
En het is niet aan mij om te bepalen wie er wel of niet in het forum thuis horen. Ik heb begrepen dat het nogal breed gesteld wordt.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door meribel »

Ik zal de vraag in een ander topic stellen
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

Gezien de vijandigheid die ik ook op dit forum weer proef , stop ik met dit onderwerp.
[Modbreak Peter79: Langs elkaar heen praten leidt tot frustratie. Dat kan boosheid opleveren, maar tot nog toe willen deelnemers hier gewoon in gesprek blijkens hun reacties]
Een ieder die interesse heeft in het onderwerp de opname van de Gemeente verwijs ik naar : http://www.vlichthus.nl
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

Riemer schreef:
ineke-kitty schreef: Het is geen "leer" en al helemaal geen "conclusie" , maar een Bijbels gegeven.
Toch is het wel "leer" omdat het een manier van lezen van de Bijbel is die je toepast. Het zou zelfs dogmatisch kunnen worden :w
Wat me opvalt is dat je weinig "tegengas" duld op dit gebied en dat bevestigd toch wel weer het idee dat het leer is. De leer van jou.
Dat kan en mag, maar ga dan niet zeggen dat het een Bijbels gegeven is maar schrijf dan eerder "een gegeven zoals ik dat lees in de bijbel". Dat is correcter naar anderen toe.
Precies, de spijker op zijn kop Riemer !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Dit heb ik voorlopig verwijderd.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 15 mar 2014, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Riemer schreef:Kenmerk is dat we hier mensen willen ontmoeten en dat we van elkaar willen leren. Dat is wat anders dan de rest van de users willen "bekeren" of "beleren".
Die laatste twee zijn momenteel storend aanwezig in meerdere draden en vandaar dat ik dat ook maar bij Trajecto heb neergelegd.
Het verziekt de sfeer van de gesprekken als er mensen zijn die in werkelijk elke draad beweren dat zij de waarheid in pacht hebben. In veel subfora hier is er geen waarheid namelijk. Lastig? Ja, maar er is best mee te leven :clown:
De Bijbel is voor mij/ons de norm en daarin ( be)staat een eeuwigheidswaarde en dat zegt het woord al want dat is waarde danwel 'Waarheid". Ik geloof in die Waarheid en ik sta ervoor. Dat heeft niets met sfeer te maken, en ook niet met gevoel, maar met een "zeker weten".
Bij alle christenen geldt bovenstaande toch?
Maar desondanks gaan we allemaal el eens ergens de fout in door een vers te citeren en in onze uitleg van die woordelijke vers af te wijken, Wilsophie en Ineke dus ook. Iemand leest Openbaring 20 over de onthoofden die uit de grote verdrukking komen vanwege het Woord van God (Joden) en de getuigenis van Christus (christenen) {mijn visie} en dan kan je wel stellen dat dit niet lieden van de gemeente zijn, maar dat staat niet in di vers. Het is een conclusie die nodig is om een (in dit geval) bedelingsleer te laten kloppen.
Zoals ik met mijn leeswijze dat (onbewust) doe vanwege mijn visie op het huidige Israel. Iemand anders leest vanwege het Woord van God mogelijk met een andere betekenis.

Daar kan je dan allemaal je uitleg over geven waarom je iets vind. Iemand kan dan zijn mening wel of niet aanpassen.
Niemand kan dus eigenlijk stellen dat ie zich daarmee aan de bijbel houdt, want dat doen we in feite allemaal. Zelfs de Heilig Geest stuurt ons hierin niet allemaal op gelijke wijze aan, helaas.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

ericjan schreef: Bij alle christenen geldt bovenstaande toch?
Maar desondanks gaan we allemaal el eens ergens de fout in door een vers te citeren en in onze uitleg van die woordelijke vers af te wijken, Wilsophie en Ineke dus ook. Iemand leest Openbaring 20 over de onthoofden die uit de grote verdrukking komen vanwege het Woord van God (Joden) en de getuigenis van Christus (christenen) {mijn visie} en dan kan je wel stellen dat dit niet lieden van de gemeente zijn, maar dat staat niet in di vers. Het is een conclusie die nodig is om een (in dit geval) bedelingsleer te laten kloppen.
Zoals ik met mijn leeswijze dat (onbewust) doe vanwege mijn visie op het huidige Israel. Iemand anders leest vanwege het Woord van God mogelijk met een andere betekenis.

Daar kan je dan allemaal je uitleg over geven waarom je iets vind. Iemand kan dan zijn mening wel of niet aanpassen.
Niemand kan dus eigenlijk stellen dat ie zich daarmee aan de bijbel houdt, want dat doen we in feite allemaal. Zelfs de Heilig Geest stuurt ons hierin niet allemaal op gelijke wijze aan, helaas.
Als jij een andere interpretatie hebt of aanhangt, dan kun je die toch geven? Ongeacht of die wordt aangenomen of niet?

Wat "de sfeer verziekt" is mensen die zelf alleen maar bezig zijn om bovenop anderen te springen met insinuaties e.d. Niet de mensen die standvastig zijn.

Iedereen kan toch een topic openen? Bijvoorbeeld "de verschillende visies op de Opname". Of "opname: pre, mid of post-tribulation?" Ik noem maar wat.[Modbreak Peter79: Nee, dat kan niet, want als er verschillende topics over de opname ontstaan, voegen we ze als moderatie waarschijnlijk samen. Dit topic is op dit moment het topic om door te spreken over "de opname". ]
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
ericjan schreef: Bij alle christenen geldt bovenstaande toch?
Maar desondanks gaan we allemaal el eens ergens de fout in door een vers te citeren en in onze uitleg van die woordelijke vers af te wijken, Wilsophie en Ineke dus ook. Iemand leest Openbaring 20 over de onthoofden die uit de grote verdrukking komen vanwege het Woord van God (Joden) en de getuigenis van Christus (christenen) {mijn visie} en dan kan je wel stellen dat dit niet lieden van de gemeente zijn, maar dat staat niet in di vers. Het is een conclusie die nodig is om een (in dit geval) bedelingsleer te laten kloppen.
Zoals ik met mijn leeswijze dat (onbewust) doe vanwege mijn visie op het huidige Israel. Iemand anders leest vanwege het Woord van God mogelijk met een andere betekenis.

Daar kan je dan allemaal je uitleg over geven waarom je iets vind. Iemand kan dan zijn mening wel of niet aanpassen.
Niemand kan dus eigenlijk stellen dat ie zich daarmee aan de bijbel houdt, want dat doen we in feite allemaal. Zelfs de Heilig Geest stuurt ons hierin niet allemaal op gelijke wijze aan, helaas.
Als jij een andere interpretatie hebt of aanhangt, dan kun je die toch geven? Ongeacht of die wordt aangenomen of niet?
Absoluut mee eens, maar zeg dan niet zo staat het in de bijbel (al maak ook ikzelf me daar meer dan wel eens schuldig aan, omdat het zo voelt).
Het zijn juist de opmerkingen erom heen die hier als storend worden aangedragen. Niet haar leer die ze brengt, maar volgens mij meer de wijze waarop.
Anja schreef:Wat "de sfeer verziekt" is mensen die zelf alleen maar bezig zijn om bovenop anderen te springen met insinuaties e.d. Niet de mensen die standvastig zijn.
Sfeer verzieken is wat mij betreft ook niet aan de orde hier Anja, maar het zal te maken hebben met hoe de leer wordt gebracht en niet mbt de leer zelf.
Dus de verpakking is wat hier als storend wordt ervaren, niet de inhoud op zich.
En inderdaad is het gros hier alleen actief in het incidenteel reageren zonder zelf echt actief te zijn.
Als we hier alleen dergelijke forumleden overhouden dan zitten we straks allemaal op elkaar te wachten, maar valt er nergens op te reageren. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:Gezien de vijandigheid die ik ook op dit forum weer proef , stop ik met dit onderwerp.

Een ieder die interesse heeft in het onderwerp de opname van de Gemeente verwijs ik naar : http://www.vlichthus.nl
hier ook al?
:D
nogmaals doeiiiii dan.... :w

[Modbreak Peter79: het is niet nodig, niet constructief en off-topic om te verwijzen naar wat ineke-kitty in een ander topic heeft gedaan.]
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

ericjan schreef: En inderdaad is het gros hier alleen actief in het incidenteel reageren zonder zelf echt actief te zijn.
Als we hier alleen dergelijke forumleden overhouden dan zitten we straks allemaal op elkaar te wachten, maar valt er nergens op te reageren. ;)
Juist.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Dan kun je over geen enkel onderwerp praten want het woord "kinderdoop" en het woord "zondeval" komt in de hele Bijbel niet voor en dat zijn toch "hete hangijzers" binnen de kerken.
Kinderachige en onjuiste conclusie.
Juist als je "Waarheid" en "mijn visie is de (enige) waarheid" door elkaar gaat halen, is serieus praten over wat dan ook niet meer mogelijk.
Psalm 1:1
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ineke-kitty schreef:Gezien de vijandigheid die ik ook op dit forum weer proef , stop ik met dit onderwerp.

Een ieder die interesse heeft in het onderwerp de opname van de Gemeente verwijs ik naar : http://www.vlichthus.nl
hier ook al?
:D
nogmaals doeiiiii dan.... :w
Hier heb ik een TR voor aangemaakt, het is nodeloos tartend naar Ineke en dat is nergens voor nodig vind ik.
Je meet met 2 maten callista !

[Modbreak Peter79: Als je al een TR hebt aangemaakt, hoef je dat hier niet meer te melden]
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:
ericjan schreef: En inderdaad is het gros hier alleen actief in het incidenteel reageren zonder zelf echt actief te zijn.
Als we hier alleen dergelijke forumleden overhouden dan zitten we straks allemaal op elkaar te wachten, maar valt er nergens op te reageren. ;)
Juist.
Het is prima te verklaren waarom een grote groep niet meer actief is hoor. Heel prima zelfs....
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Graag on topic blijven, als je niet wilt ingaan op mijn uitgebreide post over de Tessalonicenzen brief ga dan ergens anders posten alsjeblieft.
Er werd gevraagd om meer onderbouwing zodat het niet lijkt op een tekstje uit zijn verband om een leer te rechtvaardigen en dat heb ik naar beste kunnen gedaan.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Ik wil graag benadrukken dat de opname van de Gemeente als troost aan de onderdrukte gelovigen uit Tessalonica een onthulling is van een geheimenis wat speciaal aan de 13e apostel, is geopenbaard en hij zou dat bekend maken aan de gelovigen, niet aan ongelovigen.

En wanneer dat is, staat in de 2e zendbrief namelijk voordat de mens der zonde zich zal openbaren.
Dus ik haal dit stukje er even uit anders is het wellicht te veel om op te reageren.
En fluit mensen alsjeblieft niet uit die een keuze maken, dat is zo vreselijk onvolwassen en dat er grote groepen mensen niet meer posten is niet waar.
Sinds ik hier kom, zie ik dezelfde mensen nog steeds hier posten.
Daarvoor weet ik niet. Het is ook niet aardig om maar te roepen dat sommigen hier niet thuis horen, dat is echt heel onaardig.
Iemand steekt veel energie om iets uit te leggen in alle oprechtheid en dan maar dwarsliggen om het dwarsliggen.
Ik ga gewoon verder en hoop dat Ineke af en toe als ze wenst wat aanvult waar ik tekort schiet.

En dan in de 2e brief...Maar wij verzoeken u broeders m.b.t. de komst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief die van ons afkomstig zou zijn alsof de dag des Heeren reeds aanbrak. Laat niemand u misleiden op welke wijze danook want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid ( de antichrist) en zich openbaren, de z oon des verders, de tegenstander die zich verheft tegen God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet ( is er nu een tempel dan?) om aan zich te laten zien dat hij een god is.
Herinnert gij niet dat ik toen ik nog bij u was u dit meermalen gezegd heb?
En gij weet thans zeer wel wat hem weerhoudt totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking wacht

en nu komt het....

.,..totdat hij die op het ogenblik weerhoudt verwijderd is.....dan pas zal de mens der wetteloosheid( de antichrist) zich openbaren hem zal de Here Jezus doden door de adem Zijn monds en machteloos maken door Zijn verschijning als Hij komt. .....[..] "en daarom zendt God hen een dwaling die bewerkt dat zij de leugen geloven opdat allen worden geoordeeld die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Hier zie je duidelijk dat het over de opname gaat want wij zijn die wederhoudend macht, of noem het De Heilige Geest Die in ons woont.
Elders in de Bijbel wordt de Heilige Geest de wederhoudende macht genoemd.
Maar zie hier goed dat als je de bedelingen kent dat God ineens anders gaat handelen.
Want NU stuurt hij geen geest van een dwaling opdat zij de leugen geloven, nu is het nog de genadetijd.
Begrijp je dat er een systematisch opeenvolging van gebeurtenissen zijn die Paulus openbaart juist als vertroosting aan de gelovigen in Tessalonica.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Zo zie ik dat ook, Wilsophie.

De weerhouder is het Lichaam van Christus, de Gemeente, die nog op de aarde is.

En daarom ben ik van mening dat zolang de Gemeente nog op de aarde is, wij ons uit dienen dienen te spreken. En niet 'op te geven', totdat Hij beslist dat het tijd is om alle ruimte aan de antichrist te geven.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Daarom leek het me goed om ook deze tekst te plaatsen al had Ineke daar zeker aan toe gekomen met haar visie en uitleg.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

ineke-kitty schreef:Gezien de vijandigheid die ik ook op dit forum weer proef , stop ik met dit onderwerp.
[Modbreak Peter79: Langs elkaar heen praten leidt tot frustratie. Dat kan boosheid opleveren, maar tot nog toe willen deelnemers hier gewoon in gesprek blijkens hun reacties]
Een ieder die interesse heeft in het onderwerp de opname van de Gemeente verwijs ik naar : http://www.vlichthus.nl
Ik heb niet de indruk dat men geinteresseerd is in het onderwerp, dat maak ik niet uit uit de reacties die na dit bericht volgen.
Maar dat ontneemt mij niet om verder te gaan over dit onderwerp, omdat als ik het goed heb gelezen men vraagtekens zette bij de tijden en gelegenheden en volgorde.

Het lijkt me goed om even te gaan naar het boek Handelingen waar de Here Jezus nog lijfelijk aanwezig was bij de 11 apostelen Tot de dag van Zijn hemelvaart sprak Hij 40 dagen lang ( een bekende tijd in de Bijbel) over alles wat het Koninkrijk betrof. en daarom vroegen de apostelen of Hij dat Koninkrijk in deze dagen zou oprichten. En dan zegt de Heer: " Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, maar gij zult kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest over u komt en gij zult mijn getuigen zijn...enz...
Deze laatste tekst gebruikt men vaak om te evangeliseren en dat is geen sneer naar een kerk, maar men gebruikt deze tekst in het kader van zending bedrijven maar het is onze opdracht niet. Gij zult mijn getuigen zijn spreekt over hun aanwezigheid bij de opstanding en bij de gelegenheid dat de Heilige Geest werd uitgestort.
En dan komen de wonderlijke woorden : " Maar over de tijden en gelegenheden broeders is het niet nodig dat u geschreven wordt"...Paulus had kennelijk al meerdere malen erover gesproken en nadat de Heer uitgesproken was werd Hij opgenomen en toen stonden 2 mannen naast hen ( vermoedelijk Mozes en Elia, maar dat staat er niet ) . Laten we stellen dat het 2 engelen waren, maar of je dat mannen kunt noemen laat ik even dus in het midden.

Het is weer opmerkelijk dat als het gaat om de aanwezigheid of de komst van de Heer er sprake is van wolken, zowel in het OT als in het NT als in het boek Openbaring. Want "Zie Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien"..
Bij de opname van de Gemeente is dat niet zo. Want alleen gelovigen zullen Zijn stem horen en niet alle mensen die achterblijven.

Opmerkelijk is dat de plaats van Judas moest worden ingenomen, maar dat werd niet gedaan door Paulus, hij was nooit de 12e maar de 13e apostel. Het profiel staat in Handelingen 1 vers 21 en 22. En dat bewijst dat zij ( niet wij) getuigen moesten zijn en dat moesten verkondigen tot aan het einde der aarde.
Wij waren nooit getuigen van Zijn opstanding en hemelvaart en Paulus ook niet.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Daarom leek het me goed om ook deze tekst te plaatsen al had Ineke daar zeker aan toe gekomen met haar visie en uitleg.
Ja, Wil, daar was ik zeker nog aan toegekomen als ik de vrijheid daartoe had gekregen, zonder meteen aangevallen te worden met allerlei zogenaamde "tegenargumenten" .
Mijn ervaring echter op verschillende fora is, dat zodra ik een topic open over onderwerpen die niet algemeen bekend zijn onder christenen, ze meteen afgedaan worden als zijnde "mijn visie" , terwijl ik slechts met de Schriftplaatsen erbij aantoon, dat het Gods Eigen plan betreft met de, in dit geval, de opname van de Gemeente.

Uiteraard steun ik je van harte als jij het op je hart hebt, door te gaan met dit onderwerp.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:...
En dan in de 2e brief...Maar wij verzoeken u broeders m.b.t. de komst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief die van ons afkomstig zou zijn alsof de dag des Heeren reeds aanbrak. Laat niemand u misleiden op welke wijze danook want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid ( de antichrist) en zich openbaren, de zoon des verders, de tegenstander die zich verheft tegen God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet ( is er nu een tempel dan?) om aan zich te laten zien dat hij een god is.
Herinnert gij niet dat ik toen ik nog bij u was u dit meermalen gezegd heb?
En gij weet thans zeer wel wat hem weerhoudt totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking wacht

en nu komt het....

.,..totdat hij die op het ogenblik weerhoudt verwijderd is.....dan pas zal de mens der wetteloosheid( de antichrist) zich openbaren hem zal de Here Jezus doden door de adem Zijn monds en machteloos maken door Zijn verschijning als Hij komt. .....[..] "en daarom zendt God hen een dwaling die bewerkt dat zij de leugen geloven opdat allen worden geoordeeld die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Hier zie je duidelijk dat het over de opname gaat want wij zijn die wederhoudend macht, of noem het De Heilige Geest Die in ons woont.
Elders in de Bijbel wordt de Heilige Geest de wederhoudende macht genoemd.
Het geheel is een interessante bijdrage. Dat mag gezegd worden.
Maar zo op het eerste oog dit gedeelte.
Ik zie hier nul komma nul over de opname.
Ik zie wel dat het gaat over het weerhouden van (de openbaring van) de antichrist.
Maar ik zie niet dat WIJ (alle dan nog levende gelovigen) die wederhoudende macht zouden zijn (er wordt gesproken over een "hij").
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Heel goed opgemerkt, , kom er op terug.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:...
En dan in de 2e brief...Maar wij verzoeken u broeders m.b.t. de komst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief die van ons afkomstig zou zijn alsof de dag des Heeren reeds aanbrak. Laat niemand u misleiden op welke wijze danook want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid ( de antichrist) en zich openbaren, de zoon des verders, de tegenstander die zich verheft tegen God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet ( is er nu een tempel dan?) om aan zich te laten zien dat hij een god is.
Herinnert gij niet dat ik toen ik nog bij u was u dit meermalen gezegd heb?
En gij weet thans zeer wel wat hem weerhoudt totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking wacht

en nu komt het....

.,..totdat hij die op het ogenblik weerhoudt verwijderd is.....dan pas zal de mens der wetteloosheid( de antichrist) zich openbaren hem zal de Here Jezus doden door de adem Zijn monds en machteloos maken door Zijn verschijning als Hij komt. .....[..] "en daarom zendt God hen een dwaling die bewerkt dat zij de leugen geloven opdat allen worden geoordeeld die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Hier zie je duidelijk dat het over de opname gaat want wij zijn die wederhoudend macht, of noem het De Heilige Geest Die in ons woont.
Elders in de Bijbel wordt de Heilige Geest de wederhoudende macht genoemd.
Het geheel is een interessante bijdrage. Dat mag gezegd worden.
Maar zo op het eerste oog dit gedeelte.
Ik zie hier nul komma nul over de opname.
Ik zie wel dat het gaat over het weerhouden van (de openbaring van) de antichrist.
Maar ik zie niet dat WIJ (alle dan nog levende gelovigen) die wederhoudende macht zouden zijn (er wordt gesproken over een "hij").
De Heilige Geest IN jou, Harry, weerhoudt. Misschien is je dat nog nooit eerder opgevallen, maar hoe sterker je je bewust bent van je identiteit in Christus, hoe sterker jouw aanwezigheid weerhoudend werkt op het kwaad dat door de mensen in je buurt wil werken. Niet alleen de Heilige Geest in jou, maar ook de engelenschare die om je heen is, werkt weerhoudend.

Je hoeft het niet van mij aan te nemen. Ik ben maar een meisje van de pratkijk en ik kan het je niet met bijbelteksten vertellen, doch wil het je toch ter overdenking meegeven.

Kinderen met gedragsproblemen worden bijvoorbeeld ook rustiger en beheersbaarde als ze in de buurt zijn van die persoon. Dat ben jij niet, dat is Hij die in jou leeft.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)