De Dag des Heeren.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Wilsophie »

Martine schreef:Voor mij en blijft de dag des Heren de zondag.
Dat is de dag waar wij gedenken en vieren dat de Heer is opgestaan.

Wat ik hier lees dat het zou zijn is mij geleerd als de Dag des Oordeels.
Dan komt de Heer terug.
Nu zie je Meribel dat ik niets nieuws vertel over het begrip "De Dag des Heeren", in de Bijbel nooit de zondag, dat kan helemaal niet.
Maar jij Meribel zei dat je iedereen wel wist dat de Dag des Heeren niet de Zondag is en voilà.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Wilsophie »

meribel schreef:'Als je goed had gelezen'. Insinueert dat martine niet goed leest.
Daar gaat het niet om,
Ze schrijft dat voor haar de dag des Heren de zondag is.
En dat is toch prima.
Ik noem het ook weleens zo. Alhoewel woordjes als 'des' niet echt in mijn woordenschat zit.
Tjonge Meribel, ik heb je wel eens anders horen praten.
Natuurlijk mag het voor haar de zondag zijn, maar dat zegt toch niet dat in de Bijbel "de Dag des Heeren" de zondag is.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door meribel »

Waarom twee reacties op hetzelfde bericht?
Ik heb teruggelezen maar ik heb niet anders gepraat. Althans het is niet mijn bedoeling tegenstrijdig te zijn.
Ja ik ben het met je eens dat letterlijk in de bijbel het niet de zondag betekent naar mijn idee, maar tegelijk zeg ik dat het tegenwoordig wel gewoon kerktaal is voor de zondag. En dat uit de context altijd blijkt wat iemand bedoelt.
En ik bezig ook weleens kerktaal, kan er niet aan ontkomen. :)
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

Wilsophie schreef:
Martine schreef:Voor mij en blijft de dag des Heren de zondag.
Dat is de dag waar wij gedenken en vieren dat de Heer is opgestaan.

Wat ik hier lees dat het zou zijn is mij geleerd als de Dag des Oordeels.
Dan komt de Heer terug.
Nu zie je Meribel dat ik niets nieuws vertel over het begrip "De Dag des Heeren", in de Bijbel nooit de zondag, dat kan helemaal niet.
Maar jij Meribel zei dat je iedereen wel wist dat de Dag des Heeren niet de Zondag is en voilà.
Je quote Martine maar spreekt tegen meribel?
We zien in de bijbel dat de vroege christenen samenkomen op de 1e dag van de week, de zondag dus. De sabbat was dus niet langer bindend... we weten dat ook uit de geschriften van de kerken die de apostelen hebben opgericht.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door callista »

oorspronkelijk wordt met de Dag des Heeren de Oordeelsdag bedoeld...

o.a.
Jesaja 13:6, Joël 1:15 ‘Jammert, want de dag des HEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.’

Tessalonicenzen 5:2,3 ‘Immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des HEREN zó komt, als een dief in de nacht.
Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.’

heeft dus niets met de zondag te maken......dat is weer een ander verhaal [Constantijn]
verder kan iedereen het natuurlijk zelf invullen naar believen
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door ineke-kitty »

callista schreef:oorspronkelijk wordt met de Dag des Heeren de Oordeelsdag bedoeld...

o.a.
Jesaja 13:6, Joël 1:15 ‘Jammert, want de dag des HEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.’

Tessalonicenzen 5:2,3 ‘Immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des HEREN zó komt, als een dief in de nacht.
Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.’

heeft dus niets met de zondag te maken......dat is weer een ander verhaal [Constantijn]
verder kan iedereen het natuurlijk zelf invullen naar believen

Die teksten had ik dus reeds aangehaald als onderbouwing voor de komst van de Dag des HEEREN.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:
callista schreef:oorspronkelijk wordt met de Dag des Heeren de Oordeelsdag bedoeld...

o.a.
Jesaja 13:6, Joël 1:15 ‘Jammert, want de dag des HEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.’

Tessalonicenzen 5:2,3 ‘Immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des HEREN zó komt, als een dief in de nacht.
Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.’

heeft dus niets met de zondag te maken......dat is weer een ander verhaal [Constantijn]
verder kan iedereen het natuurlijk zelf invullen naar believen

Die teksten had ik dus reeds aangehaald als onderbouwing voor de komst van de Dag des HEEREN.
oh oeps..niet gezien....gemist. :)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door ineke-kitty »

callista schreef:
ineke-kitty schreef:
callista schreef:oorspronkelijk wordt met de Dag des Heeren de Oordeelsdag bedoeld...

o.a.
Jesaja 13:6, Joël 1:15 ‘Jammert, want de dag des HEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.’

Tessalonicenzen 5:2,3 ‘Immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des HEREN zó komt, als een dief in de nacht.
Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.’

heeft dus niets met de zondag te maken......dat is weer een ander verhaal [Constantijn]
verder kan iedereen het natuurlijk zelf invullen naar believen

Die teksten had ik dus reeds aangehaald als onderbouwing voor de komst van de Dag des HEEREN.
oh oeps..niet gezien....gemist. :)

Geeft niet, dan is het dubbel duidelijk! :D
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wilsophie,

Met belangstelling heb ik je onderwerp eens bekeken.
Nergens in de Heilige Schrift staat dat de 'Dag des Heren' de zondag of de eerste dag der week is.
Als we vanuit het joodse fundament de dagen benoemen, dan is de 1e dag na de Sabbat (van het 4e gebod) de zondag, zoals wij die nu kennen.
Het is de (gevallen) Kerk geweest die vanuit heidense achtergrond de 'eerste dag der week na de wekelijkse Sabbat -de 7e dag, tot een dag van aanbidding heeft gemaakt.
De officiële Staatsman Constantijn was degene die de Algemene Kerk tot de 'christelijke' heeft gemaakt, waaraan naast heidens religieuze- ook politieke- en staatkundige
belangen werden toegewezen. Constantijn was een heidense aanbidder van de 3 zonne eenheid.

Het is en was de enige manier waarop Satan zijn rijk kon verbinden mat een geveinsd goddelijk gezag!
Je kunt je dus afvragen; Is de zondag de Dag des Heren of betekent het iets anders.
Is het dag van oordeel, maar dan kom ik in conflict met de heiligdomsleer t.a.v. het feit dat Christus Zijn dienstwerk afsluit met het oordeel vanuit en in het Hemels Heiligdom, dat niet door mensenhanden gemaakt is.
Bovendien wat is oordeel! IK zelf ben er van overtuigd dat de Allerhoogste god en Hemelse Vader niet met de zweep slaat, maar zoals Jezus ons voorhoudt met en naar Zijn Geest handelt.
Dat houdt dus in dat Zijn of het oordeel over hen die geoordeeld zullen worden, door een Geest worden Gerechtvaardigd in Christus. Immers Christus is niet alleen Verlosser, maar Hij is ook Rechter en draagt de Wet (Gerechtigheid) in Zijn hart
Derhalve vraagt Hij dan ook aan Zijn trouwe discipelen hetzelfde te doen, zodat zij één van Geest kunnen zijn in verbondenheid met het HEMELS Jeruzalem en zodoende een voorbeeld van Hem, op aarde kunnen zijn.

Zijn er Bijbelse gronden op aan te nemen dat Christus er op duidt dat de ZON dag niet de wetmatigheid van de rust weergeeft die Hij aan de mensheid voorhoudt?
ja, want immers Daniël zegt heel duidelijk dat de wetten en geboden van de Allerhoogste god, en dus die van Jezus in Zijn voorbeeld aan ons, verandert zullen worden door mensen en een Kerk in het Grote Babylon:

Daniël 7:25
25 Hij zal in opstand komen tegen de hoogste God, en de heiligen van de hoogste onderdrukken. Hij zal proberen hun feesten en hun wet te veranderen, en zij zullen aan zijn heerschappij zijn overgeleverd voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd.
Het kan dus niet anders dan dat Gods geboden verandert zullen worden en een onjuist beeld geven van wat Jezus werkelijk bedoelt als Hij er op duidt, dat JUIST DAAROM Zijn Rijk, niet van deze wereld is.
Johannes op Patmos werd dus op de wekelijkse Sabbat van het 4e gebod, in geest, naar de Hemel gevoerd. Dat wil zeggen 'in Geest' zoals dus ook Jezus voortdurend 'in Geest' gevoerd werd naar Zijn vader, toen Hij op aarde verbleef. Vanuit die gedachte is het dus ook onmogelijk dat de gebodentafel van een Hemels Rijk, zonder meer kan worden verandert of aangepast worden aan aardse politiek en religieuze machten. De verbondenheid is immers met een Hemels Jeruzalem, een Hemels Kanaän zoals Paulus wel zegt.

Derhalve wordt dan ook de wekelijkse Sabbat van...avond tot avond onderhouden. Vanaf de vrijdagavond, vlak voordat de zon geheel onder is gegaan en duisternis is ingevallen, tot de volgende avond (op de Sabbat) totdat de zon geheel is ondergegaan en de duisternis is ingevallen. In beide overgangen wordt de Sabbat van het 4e gebod dus geopend danwel gesloten. En nu zijn we op een eikel punt gekomen.
Jezus stond niet op, op de eerste dag der week, maar exact in de overgangsfase van ondergegane zon en duisternis "laat op de Sabbat", dus nog voor dat de eerste dag der week, was aangebroken.
De Bijbelse uiting van de indeling der dagen vinden we hier terug: Marcus 1:32: "Toen het nu avond werd en de zon onderging, brachten zij tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, en de bezetenen."
Hier zien we dus het overtuigende bewijs dat de Sabbat van het 4e gebod nog steeds geldt, want Mattheus 28 bevestigt datgene wat 'Christenen' dienen te doen en na te volgen, in het voorbeeld van Christus

Dat feit vinden we terug in de viering (het 'offeren' en nuttigen van een -offer-lam -metje) dat door de Joden wordt gedaan. Vandaar ook dat de Joden Jezus Christus heel snel, voordat de Sabbat begon, in het graf wilden leggen.
En nu Jezus Zelf was in al die facetten Zelf het gehele offer. De kerk die dus anders leert en anders voorhoudt aan de mensen heeft geen geestelijke verbondenheid met de Hemel. Dat voorrecht is voorbehouden aan Jezus Christus die ELK PERSOONLIJK hart onderzoekt. Mensen (ook gelovigen) hoeven zich om de Dominee of de Priester niet te schamen, noch de les te laten spellen. Het is Christus die alleen de Rechtvaardige rechter zal zijn voor alle mensen.
Dat oordeel (als Hoge Priester in het hemelse Heiligde der Heiligen) voert Jezus momenteel uit, zoals Daniël duidelijk uitlegt!
Angst is een slechte raadgever!

De dag des Heren is dus geen oordeelsdag op zich, maar inderdaad wel de Sabbat van het 4e gebod om geestelijke te rusten en te groeien in Christus, want 'in Geest' is dus ook Jezus één met Zijn volk, dat tegelijkertijd parallel staat met de verschijning van Jezus op de wolken des Hemels. En, natuurlijk Jezus houdt rekening met onze achtergrond en de cultuur waar mensen zijn opgegroeid. Hij zal immers bij een ieder zijn die OPRECHT Hem aanbidt en hem zoekt, ook op andere dagen dan alleen de Sabbat van het 4e gebod. Maar groei betekent ook, dat we moeten leren en accepteren dat er een einde komt aan die Genadetijd. Net zoals een leerling op school moeten we groeien en beseffen dat er in de Hemel de Thora en dus de 10 leefregels (voor dat Rijk) volkomen zijn, en dat de gelovige die 'dat hoort' zich moet laten leiden door de 'wat de Geest tot het hart zegt'. Want wie een andere Meester meer lief heeft dan zichzelf, kan gewoonweg het Koninkrijk niet binnen gaan.

Vandaar dat Jezus duidelijk zegt:
Jezus zei: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is” (Matteüs 7:21). “Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot” (Matteüs 7).
Nu, ik merk op dat je dat je in de jee eerste bijdrage het volgende aanhaalt:
Want de term op zich is nu het onderwerp en daarmee beweer ik stellig dat de Dag des Heeren nooit een zondag is want wij leven na de opstanding en uit de opstanding en gelovigen gedenken elke dag deze dag als de eerste dag der week en dat is niet de Dag des Heeren.
Hier heb je volkomen gelijk, de zondag is inderdaad niet de Dag des Heren. De dag 'van de Heer' is dus een andere (feest-) dag; de Sabbat van het 4e gebod.
Maar inderdaad, eveneens is het ook de dag van de verschijning van Jezus op de wolken des Hemels. Beiden zijn dus geestelijke evenementen.
Als Jezus is verschenen, dan gaan de verlosten met Hem samen, op de wolken des hemels naar het Hemelse Jeruzalem waar hen voor de periode van 1000 jaren alles zal worden geleerd
en getuigt van wat Jezus in het getuigenis en de profetie (de gave) heeft gedaan om mensen te verlossen uit de (geestelijke-) gevangenis, op aarde.
De opstanding vond dus zeker niet na de Sabbat van het 4e gebod plaats, want dat zou in gehele tegenspraak zijn met de Joodse voorbeeld functie, waar notabene Jezus, toen Hij nog op aarde woonde, Zelf aan deel nam.
Het kan dus niet zo zijn, dat Jezus de wetten van een Hemelse Vader overtrad, terwijl Hijzelf zegt:
Mattheus 22:
15 Nu trokken de farizeeën zich terug om zich erop te beraden hoe ze hem met een uitspraak in de val konden lokken. 16 Ze stuurden enkele van hun leerlingen samen met een aantal herodianen naar hem toe, met de vraag: ‘Meester, wij weten dat u oprecht bent en in alle oprechtheid onderricht geeft over de weg van God. We weten dat u zich aan niemand iets gelegen laat liggen, u kijkt immers niemand naar de ogen. 17 Zeg ons daarom wat u vindt: is het toegestaan de keizer belasting te betalen of niet?’ 18 Maar Jezus had hun boze opzet door en zei: ‘Waarom stelt u me op de proef, huichelaars? 19 Laat me de belastingmunt zien.’ Ze reikten hem een denarie aan. 20 Hij vroeg hun: ‘Van wie is dit een afbeelding en van wie is het opschrift?’ 21 Ze antwoordden: ‘Van de keizer.’ Daarop zei hij tegen hen: ‘Geef dan wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’
Je verwijzing naar: Maar de dag des HEEREN zal komen als een dief in de nacht’ 2 Petrus 3: 10a duidt er op dat mensen (geestelijk) onvoorbereid zijn, een moment dat de wereld zo verenigd is in haar eigen gelijk, dat velen onvoorbereid zijn.

Enkele ander plaatsen waar de Heilige Schrift ons daarop duidelijk wijst aan Petrus:

Lucas 12:41-46 legt Jezus dat uit aan Petrus. De dienaar die de goede dingen doet, de gelovige die zijn Heer verwacht, is gelukkig wanneer zijn Heer komt.
Maar voor de ongelovige in vers 46 ‘komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent’.

Iemand die dus verbonden is met het Hemels Jeruzalem door de heilige Geest is dus altijd voorbereid en komt Jezus dus niet als een dief in de nacht. Dat is wat Jezus hier aan Petrus voorhoudt!

1 Tessalonicenzen 5:

de dag van de Heer komt als een dief in de nacht.
De verzen 4 en 5 zeggen duidelijk, dat als je niet in de duisternis leeft, maar leeft als kinderen van het Licht, dan kan de dag van de Heer je niet overvallen als een dief
Openbaring 3:3 ‘Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt.
Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent’. Met andere woorden: Als u niet wakker bent komt Hij onverwacht.
Openbaring 16:15 ‘Ik kom onverwacht als een dief! Gelukkig is wie wakker blijft en zijn kleren aanhoudt: hij hoeft niet naakt rond te lopen en zich voor iedereen te schamen’.

In alle geduide gevallen, wijst Jezus op een Geestelijke toestand. Klederen wijzen op een bedekking met een Christelijk kleed, geestelijk voorbereid en wakend in de Geest die osn voert naar de Hemels Gewesten, zoals ook Johannes op Patmos op dezelfde wijze werd voorbereid en gekend in de profetie aangaande Openbaring!
Immers Gods volk heeft het getuigenis en de Gave der profetie!

Enkele Bijbelse feiten aangaande dat geestelijke aspect:

- De Geest der Profetie Gods Volk en de Getuigenissen
-Openbaring 12: 17 17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Het gaat hier over het Overblijfsel van vandaag en dat uit de Verbonden van het verleden!
De karakters van dat 'Overblijfsel' in onze tijd zijn: Zij ‘bewaren de geboden Gods en hebben ‘ het getuigenis van Jezus

Het getuigenis van Jezus' overblijfsel verwijst naar Gods volk in de eindtijd en indirect in het oordeel naar alle Overblijfselen van de gehele Schepping.
Johannes op Patmos benadrukt er enkele zaken van:.
a.Openbaring 12:17 Men onderhoudt de geboden Gods, die duidelijk verwijzen naar de -gehele-tien geboden van de decaloog. (Exodus 20:1-17)
b.Openbaring 11:19 De hoofdstukken 12 t/m 14 van Openbaring hebben elementen van het Heiligdom.
De tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.

Het Heiligdom waar het oordeel dus plaats vindt, zo zegt de Bijbel, is dus in de Hemel en niet (meer:OT) op aarde.
c.Openbaring 15:5 En daarna zag ik, en zie, de tempel van de tent van de getuigenis in de hemel werd geopend.’

Hier zie je dus Wilsophie dat het volk dat Getuigt en de Gave der profetie het 'ware' Israël is. Een Geestelijk Israël dus!!
Tevens wijst Openbaring de aandacht op het binnenste vertrek van de tempel – de ark des verbond waarin de 10 geboden zitten. (Zoals ze dus ook IN de Ark des Verbonds in het Hemels Jeruzalem liggen)
Het volk van de Allerhoogste god is daardoor (geestelijke verbondenheid) in de eindtijd is trouw aan alle de 10 geboden.
Is geloven een kwestie van (alleen) zie of geloven:
d.Openbaring 19:20 ‘ Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.’
Geloven is dus een geestelijke kwestie zoals ook Jezus dat deed en doet! Daarom werd Hij vervolgd, men zag en ziet niet altijd de zedelijke essentie van de regels van het Hemels Koninkrijk
Wat zegt Johannes op Patmos, ik ben het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik ze gehoord en gezien had, wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden.
En wat zegt dan de engel in Openbaring: maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God!’

Ook hier een bewijs dat geloven en verbondenheid een kwestie van geestelijk begrip der zaken is.
e.Openbaring 22: 8, 9 En ik viel voor zijn voeten neer om hem te aanbidden, … wierp ik mij neder voor de voeten van de engel, die ze mij toonde, om te aanbidden. Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God!

Enkele andere Bijbelse aanwijzingen vanuit Openbaring, zoals ook Johannes op Patmos ervoer zijn:
-Openbaring 19:10
-Openbaring 22:9

Zaken kunnen dus nooit buiten de Sabbat van het 4e gebod om en dus ALLE geboden van de 10 leefregels om, door mensenhanden, een Geestelijk fundament vinden dan alleen dat wat de grenzen (van het grote Babylon) ons toelaat.
Dat is waar Daniël 7:25 dus naar verwijst! (voor onze tijd)

Als Jezus zoals Hij dat duidt in Mattheus 28 zegt dat Hij al de dagen bij ons is, dan kan dat alleen door de Heilige Geest en moeten wij die Heilige Geest aanvaarden waardoor Hij ons wil en (alleen) kan leiden.
Echter zowel die Heilige Geest als Jezus zullen we op aarde niet vinden:

Jezus getuigt over zichzelf

12 Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ 13 De farizeeën wierpen tegen: ‘Uw getuigenis is niet betrouwbaar, want u getuigt over uzelf.’ 14 Maar Jezus ging verder: ‘Ook al getuig ik over mezelf, toch is mijn getuigenis betrouwbaar, omdat ik weet waar ik vandaan gekomen ben en waar ik naartoe ga. Maar u weet niet waar ik vandaan kom of waar ik naartoe ga. 15 U oordeelt met menselijke maatstaven, maar ik oordeel over niemand. 16 En wanneer ik toch een oordeel vel, is mijn oordeel betrouwbaar, omdat ik niet alleen ben, maar samen met de Vader die mij gezonden heeft. 17 In uw wet staat geschreven dat het getuigenis van twee mensen betrouwbaar is. 18 Wel, ik getuig over mezelf, en de Vader die mij gezonden heeft, getuigt over mij.


Johannes 8:
23 Jezus vervolgde: ‘U bent van beneden, ik ben van boven; u hoort bij deze wereld, ik hoor niet bij deze wereld. 24 Ik heb tegen u gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat ik het ben, zult u inderdaad in uw zonden sterven.’ 25 ‘Wie bent u dan?’ vroegen ze. Jezus zei: ‘Wat ik vanaf het begin al tegen u gezegd heb. 26 Ik heb veel over u te zeggen, en veel in uw nadeel, maar ik zeg tegen de wereld wat ik gehoord heb van hem die mij gezonden heeft, en hij is betrouwbaar.’ 27 De mensen begrepen niet dat hij over de Vader sprak. 28 ‘Wanneer u de Mensenzoon hoog verheven hebt,’ ging Jezus verder, ‘dan zult u weten dat ik het ben, en dat ik niets uit mijzelf doe, maar over deze dingen spreek zoals de Vader het mij geleerd heeft. 29 Hij die mij gezonden heeft is bij mij; hij heeft me niet alleen gelaten, omdat ik altijd doe wat hij wil.’

30 Toen hij deze dingen zei, kwamen velen tot geloof in hem. 31 En tegen de Joden die in hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen.
32 U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’


Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Trajecto »

Het is in dit topic niet zozeer een vraag hoe het staat met sabbat en zondag en de Tien geboden, maar hieronder een RK versie van de tien geboden in versvorm. Dag des Heren wordt er duidelijk voor de zondag gebruikt.
  1. Bovenal bemin één God.
  2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
  3. Heilig steeds de dag des Heren.
  4. Vader, moeder zult gij eren.
  5. Dood niet, geef geen ergernis.
  6. Doe nooit wat onkuisheid is.
  7. Vlucht het stelen en bedriegen.
  8. Ook de achterklap en ’t liegen.
  9. Wees steeds kuis in uw gemoed.
  10. En begeer nooit iemands goed.
Nulla aetas ad discendum sera
Anja

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Anja »

Trajecto schreef:Het is in dit topic niet zozeer een vraag hoe het staat met sabbat en zondag en de Tien geboden, maar hieronder een RK versie van de tien geboden in versvorm. Dag des Heren wordt er duidelijk voor de zondag gebruikt.
  1. Bovenal bemin één God.
  2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
  3. Heilig steeds de dag des Heren.
  4. Vader, moeder zult gij eren.
  5. Dood niet, geef geen ergernis.
  6. Doe nooit wat onkuisheid is.
  7. Vlucht het stelen en bedriegen.
  8. Ook de achterklap en ’t liegen.
  9. Wees steeds kuis in uw gemoed.
  10. En begeer nooit iemands goed.
Mooi vers. Bedankt Trajecto, deze sla ik even op.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Is elke vers een gebod?
Zo ja waarom is het vierde gebod dan het derde gebod?
En waar is het tweede gebod gebleven?
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Hoezo? Ik mis een gebod. Het tweede gebod is het verbod op godenbeelden, En het vierde gebod is het sabbatsgebod.
Het tweede gebod, Is het derde gebod.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

robert75 schreef:Hoezo? Ik mis een gebod. Het tweede gebod is het verbod op godenbeelden, En het vierde gebod is het sabbatsgebod.
Het tweede gebod, Is het derde gebod.
Neuh, even in de context lezen en de historie van het christendom googelen en voila...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door callista »

Trajecto schreef:Het is in dit topic niet zozeer een vraag hoe het staat met sabbat en zondag en de Tien geboden, maar hieronder een RK versie van de tien geboden in versvorm. Dag des Heren wordt er duidelijk voor de zondag gebruikt.
  1. Bovenal bemin één God.
  2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
  3. Heilig steeds de dag des Heren.
  4. Vader, moeder zult gij eren.
  5. Dood niet, geef geen ergernis.
  6. Doe nooit wat onkuisheid is.
  7. Vlucht het stelen en bedriegen.
  8. Ook de achterklap en ’t liegen.
  9. Wees steeds kuis in uw gemoed.
  10. En begeer nooit iemands goed.
kan zijn, dat is er later van gemaakt [de leer] , maar dat is niet wat er oorspronkelijk mee bedoeld wordt.
Laatst gewijzigd door callista op 18 mar 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Loyola schreef:
robert75 schreef:Hoezo? Ik mis een gebod. Het tweede gebod is het verbod op godenbeelden, En het vierde gebod is het sabbatsgebod.
Het tweede gebod, Is het derde gebod.
Neuh, even in de context lezen en de historie van het christendom googelen en voila...
Nah, Het lijkt me een stuk verstandiger om gewoon de Bijbel in zijn context te lezen.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

Trajecto schreef:Het is in dit topic niet zozeer een vraag hoe het staat met sabbat en zondag en de Tien geboden, maar hieronder een RK versie van de tien geboden in versvorm. Dag des Heren wordt er duidelijk voor de zondag gebruikt.
  1. Bovenal bemin één God.
  2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
  3. Heilig steeds de dag des Heren.
  4. Vader, moeder zult gij eren.
  5. Dood niet, geef geen ergernis.
  6. Doe nooit wat onkuisheid is.
  7. Vlucht het stelen en bedriegen.
  8. Ook de achterklap en ’t liegen.
  9. Wees steeds kuis in uw gemoed.
  10. En begeer nooit iemands goed.
Ook mijn dank. Ik kende deze versvorm nog niet... ik sla hem ook even op.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

robert75 schreef:
Loyola schreef:
robert75 schreef:Hoezo? Ik mis een gebod. Het tweede gebod is het verbod op godenbeelden, En het vierde gebod is het sabbatsgebod.
Het tweede gebod, Is het derde gebod.
Neuh, even in de context lezen en de historie van het christendom googelen en voila...
Nah, Het lijkt me een stuk verstandiger om gewoon de Bijbel in zijn context te lezen.
Precies...zoals de Katholieke Kerk die heeft samengesteld. En daar staan gewoon alle geboden in... de nummering is van veel later datum.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Precies...zoals de Katholieke Kerk die heeft samengesteld. En daar staan gewoon alle geboden in... de nummering is van veel later datum.
Niet in deze versvorm in ieder geval. Mij valt direct op dat het tweede gebod, Die betrekking heeft op godenbeelden hier niet genoemd word, En verder zie ik dus dat alle geboden een plaats opschuiven.
Het tweede vers is eigenlijk het derde gebod.
De derde vers is eigenlijk het vierde gebod.
De vierde vers is het vijfde gebod, enz.

Buiten dat om staat in mijn Bijbel ook niet de dag des Heere maar gewoon gedenk de sabbatsdag. En dat kan alleen maar zaterdag zijn. De dag des Heere kan bij wijze van elke dag zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door callista »

robert75 schreef:
Precies...zoals de Katholieke Kerk die heeft samengesteld. En daar staan gewoon alle geboden in... de nummering is van veel later datum.
Niet in deze versvorm in ieder geval. Mij valt direct op dat het tweede gebod, Die betrekking heeft op godenbeelden hier niet genoemd word, En verder zie ik dus dat alle geboden een plaats opschuiven.
Het tweede vers is eigenlijk het derde gebod.
De derde vers is eigenlijk het vierde gebod.
De vierde vers is het vijfde gebod, enz.

Buiten dat om staat in mijn Bijbel ook niet de dag des Heere maar gewoon gedenk de sabbatsdag. En dat kan alleen maar zaterdag zijn. De dag des Heere kan bij wijze van elke dag zijn.
de apostelen kwamen ook elke dag bijeen [staat ergens]- en niet alleen op een zondag [die later pas is ingesteld]
in navolging van de Sol Invictus
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Klopt maar dat was niet om de eredienst te houden, Ze kwamen elke dag bijeen om brood te breken en samen de maaltijd te delen. De eredienst deden ze gewoon op de zaterdag, Volgens het vierde gebod.
De zondag die we nu waarnemen in pas ingesteld in de tijd van Constantijn. Maar dat is niet volgens de Bijbel, Dat even tussen haakjes.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

robert75 schreef:
Precies...zoals de Katholieke Kerk die heeft samengesteld. En daar staan gewoon alle geboden in... de nummering is van veel later datum.
Niet in deze versvorm in ieder geval. Mij valt direct op dat het tweede gebod, Die betrekking heeft op godenbeelden hier niet genoemd word, En verder zie ik dus dat alle geboden een plaats opschuiven.
Het tweede vers is eigenlijk het derde gebod.
De derde vers is eigenlijk het vierde gebod.
De vierde vers is het vijfde gebod, enz.

Buiten dat om staat in mijn Bijbel ook niet de dag des Heere maar gewoon gedenk de sabbatsdag. En dat kan alleen maar zaterdag zijn. De dag des Heere kan bij wijze van elke dag zijn.

Nogmaals, de nummering is van enkele eeuwen later... alle geboden staan er gewoon in. Dat jij wellicht een andere indeling hanteert, kan natuurlijk zo zijn. Maar dat neemt niet weg dat de geboden gewoon precies hetzelfde zijn.....
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Vertrokken user_2 »

robert75 schreef:Klopt maar dat was niet om de eredienst te houden, Ze kwamen elke dag bijeen om brood te breken en samen de maaltijd te delen. De eredienst deden ze gewoon op de zaterdag, Volgens het vierde gebod.
De zondag die we nu waarnemen in pas ingesteld in de tijd van Constantijn. Maar dat is niet volgens de Bijbel, Dat even tussen haakjes.
Neuh, ook dat klopt niet.... we weten van de vroege christenen dat zij op de 1e dag van de week bijeenkwamen. Dat staat zowel in de bijbel als in vroegchristelijke teksten. Constantijn heeft daar niks mee te maken...

Overigens heeft de indeling van de 10 geboden verder niet zoveel met dit topic te maken.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door Trajecto »

robert75 schreef:
Precies...zoals de Katholieke Kerk die heeft samengesteld. En daar staan gewoon alle geboden in... de nummering is van veel later datum.
Niet in deze versvorm in ieder geval. Mij valt direct op dat het tweede gebod, Die betrekking heeft op godenbeelden hier niet genoemd word, En verder zie ik dus dat alle geboden een plaats opschuiven.
Het tweede vers is eigenlijk het derde gebod.
De derde vers is eigenlijk het vierde gebod.
De vierde vers is het vijfde gebod, enz.

Buiten dat om staat in mijn Bijbel ook niet de dag des Heere maar gewoon gedenk de sabbatsdag. En dat kan alleen maar zaterdag zijn. De dag des Heere kan bij wijze van elke dag zijn.
Wat "gewoon" is weet ik niet, maar het is in dit forum de bedoeling dat we met elkaar in gesprek raken en niet direct afkammen wat ons nou net even vreemd voorkomt.
De nummering is zoals de RKK het doet (de lutheranen trouwens ook). De nummering staat in de Bijbel helemaal niet.
Er kunnen best argumenten zijn om het één of het ander te prefereren, maar doen alsof wat je in je geloofsrichting geleerd hebt het summum is van hoe het moet en wat er elders gebeurt niet anders dan verkeerd kan zijn, geeft geen prettige discussie.
Nulla aetas ad discendum sera
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Dag des Heeren.

Bericht door robert75 »

Loyola schreef:
robert75 schreef:Klopt maar dat was niet om de eredienst te houden, Ze kwamen elke dag bijeen om brood te breken en samen de maaltijd te delen. De eredienst deden ze gewoon op de zaterdag, Volgens het vierde gebod.
De zondag die we nu waarnemen in pas ingesteld in de tijd van Constantijn. Maar dat is niet volgens de Bijbel, Dat even tussen haakjes.
Neuh, ook dat klopt niet.... we weten van de vroege christenen dat zij op de 1e dag van de week bijeenkwamen. Dat staat zowel in de bijbel als in vroegchristelijke teksten. Constantijn heeft daar niks mee te maken...

Overigens heeft de indeling van de 10 geboden verder niet zoveel met dit topic te maken.
Dat is niet waar. De Bijbel verteld ons nadrukkelijk dat Paulus op sabbat in de synagoge te vinden was om onderwijs te geven, En niet op de eerste dag van de week. Op de eerste dag van de week was het gebruikelijk om brood te breken, Wat ze op elke willekeurige dag konden doen, En ze gaven tienden op de eerste dag. Maar beide hebben niets met de eredienst te maken. Sterker nog Paulus had gewoon een baan, en werkte er dus bij.

Hand 18:1 En hierna ging Paulus uit Athene weg en kwam in Korinthe.
2 En hij trof er een Jood aan van wie de naam Aquila was, afkomstig uit Pontus, die onlangs uit Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw (omdat Claudius bevolen had dat al de Joden uit Rome weg moesten gaan) en hij ging naar hen toe.
3 En omdat hij hetzelfde beroep uitoefende, bleef hij bij hen en werkte er; want zij waren tentenmakers van beroep.
4 En hij sprak iedere sabbat in de synagoge en probeerde Joden en Grieken te overtuigen.
maar het is in dit forum de bedoeling dat we met elkaar in gesprek raken en niet direct afkammen wat ons nou net even vreemd voorkomt.
IK kam niemand af, Ik zeg alleen wat mij opvalt. En mij valt op dat het gebod die betrekking heeft op het aanbidden van godenbeelden verdwenen is, Dat mag toch gezegd worden. En daar doet nummering niets aan af.