De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

De Wet

Bericht door robert75 »

[Modbreak Peter79: Een heel aantal berichten uit het topic "De Dag des Heeren hiernaartoe verplaatst. Daardoor is de topicstart van Adinomis naar onderen gezakt en zet ik die hier nog even neer:]

In een ander topic "de Dag des Heren" wordt gesproken over de sabbat en de wet. Het is een onderwerp waarover ik veel heb nagedacht en gebeden. Waarbij ik ook wel eens van inzicht veranderd ben.
Het woord "wet" heeft in de bijbel meerdere betekenissen.
Ik denk dat er een groot misverstand bestaat over het begrip "de wet der zonde", zoals die in Romeinen 7:26 genoemd wordt. De "wet van de zonde" is een andere wet dan de wet van God. Met de "wet der zonde" wordt een wetmatigheid bedoeld. Zulke wetmatigheden kennen wij in ons spraakgebruik ook, bijv. de wet van de zwaartekracht, de wet van de communicerende vaten, enz. Hiermee wordt bedoeld dat bepaalde oorzaken tot bepaalde gevolgen/resultaten leiden.
De "wet der zonde" is de wetmatigheid van de zonde die tot de dood leidt. Die wetmatigheid is door Christus aan het kruis teniet gedaan en vervangen door de "wet van de genade".
De ""wet van de zonde" leidt tot de dood. De "wet van de genade" (Rom. 8:2) leidt tot het leven. Deze beide staan tegenover elkaar.

Onze denkfout is nu dat genade en wet (de wet van God) tegenover elkaar staan. De wet en de genade vormen geen tegenstelling, integendeel.
De "wet" is een warm woord. Lees bijvoorbeeld psalm 119 en je merkt met hoeveel liefde David spreekt over de wet van God.
De uitdrukking "onder de wet" heeft bij ons ten onrechte een negatieve klank. Deze uitdrukking geeft in het NT het verschil aan tussen de Joden die onder Gods wetten leven en de heidenen die de wetten van God niet onderhouden.

Zij waren zonder de wet,
de Joden waren onder de wet.

Ook was het zo dat er door de Joden heel veel geboden waren bij gemaakt. Tegen die vorm van wetgeving keert de bijbel zich wel.

De wet was niet bedoeld om te straffen, maar om tot vervulling te komen. Dat is gebeurd door Jezus Christus. Maar vervulling is niet hetzelfde als afschaffing. Jezus zegt zelf:

Math.5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Het Nieuwe Testament zegt dat de wet goed is:

Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.

1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,


Natuurlijk kent de bijbel ook geboden die voor Israël als natie golden. Een zogenaamd "burgerlijk wetboek". Het is duidelijk dat we deze wetten niet in onze maatschappij kunnen toepassen.

In het Nieuwe Testament is er wel een andere benadering van de wet (die als het goed was ook in het OT zou gelden). Als we ons laten leiden door de Heilige Geest komen we niet in conflict met de wet. God Geest zal ons opmerkzaam maken op wat God van ons vraagt.

Gal. 5: 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

De wet is vervuld in Christus en dat volbrachte werk wordt ons toegerekend, zodat we rechtvaardig zijn voor God: let vooral op die twee onderstreepte woordjes "in ons"!! Is dat niet geweldig!

Rom. 8:1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.


Ons behoud is niet afhankelijk van het volbrengen van de wet, maar van de genade van Jezus Christus.

Tenslotte nog enkele teksten waaruit blijkt dat de wet in het NT niet heeft afgedaan:

Joh.15:. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
1 Joh.3:21 Geliefden, als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid tegenover God, 22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht. 23 En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft. 24 En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
2 Joh.1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Op. 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Op. 14:12Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.


[Oorspronkelijk bericht van robert75:]
Nee Robert, Johannes spreekt niet over de 10 geboden, dat maak jij ervan
Ja dat gaat over ons, Want de geboden gelden voor ieder mens zoals in Prediker 12 te lezen is. Buiten dat om spreekt men is Jesaja misschien wel over israel. maar israel is natuurlijk Gods volk, En daar horen wij allemaal bij. Er staat niet voor niets nieuwe hemel, nieuwe aarde. En dan moet je ook niet beweren dat Johannes niet over de 10 geboden spreekt, over welke dan wel als ik vragen mag?

En je doelt natuurlijk op Mattheus 22 waar staat dat de liefde het grote gebod is, Maar wat staat er nu werkelijk. Dat de hele wet hangt aan twee geboden, Heb God lief met je heel hart, En u zult uw naaste liefhebben als u zelf, Dus die twee geboden zijn niet de hele wet, maar aan die twee geboden hangt de hele wet. De 10 geboden hangen aan die twee geboden, Wat logisch is, Als je God inderdaad liefhebt dan houdt je je aan zijn wet uit liefde voor God, Het zelfde geld voor heb u naaste lief als u zelf. Als dat zo is, zou je niet liegen, niet stelen, niet doden, geen overspel plegen, Omdat je zelf ook niet wil dat dat jouw overkomt. Dus uit liefde doe je de hele wet. Daarom is de liefde de vervulling van de wet, En kon Jezus met gemak zeggen als je mij lief hebt dan houdt je je aan mij geboden.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Als we dan ergens toe behoren, zoals je zegt , dan alleen maar tot de Samaritanen danwel de 10 stammen.
Johannes schrijft toch niet over de 10 geboden? Dacht jij wel dan? Ik heb toch uitgelegd wat er daarna volgt en over welk gebod het gaat?
Misschien niet duidelijk dat zou kunnen. Maar wij zijn heidenen en hebben nog nooit een wet gehad toch?
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

En van de meeste geboden legt hij ook nog eens uit dat het niet zozeer om "de letter van de wet gaat", maar om de bedoeling van de wet en de gesteldheid van je hart.
(denk aan het voorbeeld over overspel: iemand die in zijn hart een vrouw begeert, heeft al overspel gepleegd.)
En als je je dan wilt beroepen op argumenten dat Jezus de wet 'alleen maar' heeft vervuld, maar niet afgeschaft,
dan zijn de offerwetten dus ook (nog) niet afgeschaft, en moeten wij ook weer aan het offeren.
Je haalt twee zaken door elkaar, Door de 10 geboden op de zelfde stapel te gooien als de wet van Mozes. maar dat is niet zo, Dat zijn twee aparte set wetten. Je hebt de Wet van God, De 10 geboden, en je had de Wet van Mozes. De letter van de wet is dus ook de wet van Mozes, En niet de 10 geboden. Die waren namelijk geschreven op steen, en niet in een boek. De 10 geboden lagen in de ark, De wet van Mozes ernaast.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:
En van de meeste geboden legt hij ook nog eens uit dat het niet zozeer om "de letter van de wet gaat", maar om de bedoeling van de wet en de gesteldheid van je hart.
(denk aan het voorbeeld over overspel: iemand die in zijn hart een vrouw begeert, heeft al overspel gepleegd.)
En als je je dan wilt beroepen op argumenten dat Jezus de wet 'alleen maar' heeft vervuld, maar niet afgeschaft,
dan zijn de offerwetten dus ook (nog) niet afgeschaft, en moeten wij ook weer aan het offeren.
Je haalt twee zaken door elkaar, Door de 10 geboden op de zelfde stapel te gooien als de wet van Mozes. maar dat is niet zo, Dat zijn twee aparte zet wetten. Je hebt de Wet van God, De 10 geboden, en je had de Wet van Mozes. De letter van de wet is dus ook de wet van Mozes, En niet de 10 geboden. Die waren namelijk geschreven op steen, en niet in een boek. De 10 geboden lagen in de ark, De wet van Mozes ernaast.
Ik neem aan dat het tegen mij is Robert. Even hoor. ...lag de wet van Mozes naast de ark? en de stenen tafelen erin?
Anders begrijp ik het niet meer.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:Als we dan ergens toe behoren, zoals je zegt , dan alleen maar tot de Samaritanen danwel de 10 stammen.
Johannes schrijft toch niet over de 10 geboden? Dacht jij wel dan? Ik heb toch uitgelegd wat er daarna volgt en over welk gebod het gaat?
Misschien niet duidelijk dat zou kunnen. Maar wij zijn heidenen en hebben nog nooit een wet gehad toch?
Dan zouden we niet kunnen zondigen, En de wet is kennis van zonde. Want waar geen wet is daar is geen overtreding, Wat logisch is. Als er geen wet zou zijn dan is alles geoorloofd want er is geen wet tegen. Tuurlijk hebben wij wel een wet, Namelijk de 10 geboden, Zoals Prediker ons uitlegt.


13 Vrees God,
en houd u aan Zijn geboden,
want dit geldt voor alle mensen.
14 God zal namelijk elke daad
in het gericht brengen,
met alles wat verborgen is,
hetzij goed, hetzij kwaad.

Als het voor alle mensen geldt, dan ook voor ons.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:
robert75 schreef:
En van de meeste geboden legt hij ook nog eens uit dat het niet zozeer om "de letter van de wet gaat", maar om de bedoeling van de wet en de gesteldheid van je hart.
(denk aan het voorbeeld over overspel: iemand die in zijn hart een vrouw begeert, heeft al overspel gepleegd.)
En als je je dan wilt beroepen op argumenten dat Jezus de wet 'alleen maar' heeft vervuld, maar niet afgeschaft,
dan zijn de offerwetten dus ook (nog) niet afgeschaft, en moeten wij ook weer aan het offeren.
Je haalt twee zaken door elkaar, Door de 10 geboden op de zelfde stapel te gooien als de wet van Mozes. maar dat is niet zo, Dat zijn twee aparte zet wetten. Je hebt de Wet van God, De 10 geboden, en je had de Wet van Mozes. De letter van de wet is dus ook de wet van Mozes, En niet de 10 geboden. Die waren namelijk geschreven op steen, en niet in een boek. De 10 geboden lagen in de ark, De wet van Mozes ernaast.
Ik neem aan dat het tegen mij is Robert. Even hoor. ...lag de wet van Mozes naast de ark? en de stenen tafelen erin?
Anders begrijp ik het niet meer.
Ja.

Toen nam hij de getuigenis en legde die in de ark. Hij bevestigde de draagbomen aan de ark en legde het verzoendeksel boven op de ark. (Ex 40:20)

3 Maar achter het tweede voorhangsel was het gedeelte van de tabernakel dat het heilige der heiligen werd genoemd,
met een gouden wierookvat en de ark van het verbond, die geheel met goud overtrokken was. In deze ark lagen de gouden kruik met het manna en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de stenen tafelen van het verbond. (Heb 9:3,4)

De 10 geboden lagen in de ark. De wet van Mozes ernaast.

26 Neem dit wetboek en leg het naast de ark van het verbond van de HEERE, uw God, zodat het daar is als getuige tegen u. (Deut 31:26)

De wet van Mozes getuigde tegen ons, De 10 geboden getuigen niet tegen ons, Maar is kennis van zonde en wijst ons naar de oplossing, Naar Christus.
Dat is natuurlijk een groot verschil.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

De Wet

Bericht door Adinomis »

[Modbreak Peter79: Hier dus nog een keer de topicstart van Adinomis:]

In een ander topic "de Dag des Heren" wordt gesproken over de sabbat en de wet. Het is een onderwerp waarover ik veel heb nagedacht en gebeden. Waarbij ik ook wel eens van inzicht veranderd ben.
Het woord "wet" heeft in de bijbel meerdere betekenissen.
Ik denk dat er een groot misverstand bestaat over het begrip "de wet der zonde", zoals die in Romeinen 7:26 genoemd wordt. De "wet van de zonde" is een andere wet dan de wet van God. Met de "wet der zonde" wordt een wetmatigheid bedoeld. Zulke wetmatigheden kennen wij in ons spraakgebruik ook, bijv. de wet van de zwaartekracht, de wet van de communicerende vaten, enz. Hiermee wordt bedoeld dat bepaalde oorzaken tot bepaalde gevolgen/resultaten leiden.
De "wet der zonde" is de wetmatigheid van de zonde die tot de dood leidt. Die wetmatigheid is door Christus aan het kruis teniet gedaan en vervangen door de "wet van de genade".
De ""wet van de zonde" leidt tot de dood. De "wet van de genade" (Rom. 8:2) leidt tot het leven. Deze beide staan tegenover elkaar.

Onze denkfout is nu dat genade en wet (de wet van God) tegenover elkaar staan. De wet en de genade vormen geen tegenstelling, integendeel.
De "wet" is een warm woord. Lees bijvoorbeeld psalm 119 en je merkt met hoeveel liefde David spreekt over de wet van God.
De uitdrukking "onder de wet" heeft bij ons ten onrechte een negatieve klank. Deze uitdrukking geeft in het NT het verschil aan tussen de Joden die onder Gods wetten leven en de heidenen die de wetten van God niet onderhouden.

Zij waren zonder de wet,
de Joden waren onder de wet.

Ook was het zo dat er door de Joden heel veel geboden waren bij gemaakt. Tegen die vorm van wetgeving keert de bijbel zich wel.

De wet was niet bedoeld om te straffen, maar om tot vervulling te komen. Dat is gebeurd door Jezus Christus. Maar vervulling is niet hetzelfde als afschaffing. Jezus zegt zelf:

Math.5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Het Nieuwe Testament zegt dat de wet goed is:

Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.

1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,


Natuurlijk kent de bijbel ook geboden die voor Israël als natie golden. Een zogenaamd "burgerlijk wetboek". Het is duidelijk dat we deze wetten niet in onze maatschappij kunnen toepassen.

In het Nieuwe Testament is er wel een andere benadering van de wet (die als het goed was ook in het OT zou gelden). Als we ons laten leiden door de Heilige Geest komen we niet in conflict met de wet. God Geest zal ons opmerkzaam maken op wat God van ons vraagt.

Gal. 5: 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

De wet is vervuld in Christus en dat volbrachte werk wordt ons toegerekend, zodat we rechtvaardig zijn voor God: let vooral op die twee onderstreepte woordjes "in ons"!! Is dat niet geweldig!
Rom. 8:1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.


Ons behoud is niet afhankelijk van het volbrengen van de wet, maar van de genade van Jezus Christus.

Tenslotte nog enkele teksten waaruit blijkt dat de wet in het NT niet heeft afgedaan:

Joh.15:. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
1 Joh.3:21 Geliefden, als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid tegenover God, 22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht. 23 En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft. 24 En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
2 Joh.1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Op. 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Op. 14:12Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Dat is een goeie Ineke.
Die wet is altijd al een stoorzender geweest en nog steeds dus. ;)

Inderdaad. Men wil perse de wet blijven houden, en persoonlijk ben ik er klaar mee om dat steeds te moeten uitleggen, dat de wet nooit aan de heidenen is gegeven.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

Dat is natuurlijk flauwekul aangezien de wet geldt voor ieder mens, Dus ook voor de heidenen. Alleen de heidenen konden, doordat ze Christus niet konden de Wet niet. maar nu wel.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

Ons behoud is niet afhankelijk van het volbrengen van de wet, maar van de genade van Jezus Christus.
Ja, en dat is dus een veel gemaakte fout van veel mensen, Men denkt dus dat omdat we onder de genade vallen de wet niet meer van toepassing zou zijn.
Maar dat is dus niet waar. Genade kan alleen maar bestaan als er een wet is. je krijgt genade van zondes, Als er geen wet is dan is genade overbodig, want zonder wet heb je geen genade nodig. Dus alleen al het feit dat we onder de genade vallen zegt dus iets over de Wet, dat die dus gewoon van toepassing is.
Omdat we onder de genade vallen geeft ons geen recht om te zondigen, en daar maken veel mensen de fout.

Je kan het gemakkelijkst vergelijken met onze rechtstaat. Stel bv iemand rijdt door het rode licht heen en vervolgens wordt hij aangehouden door een agent, die na verloop van tijd zegt weet je wat rij maar door, Ik bekeur je niet. Dan geeft hem dat geen recht om 5 minuten later opnieuw door het rood te rijden omdat een agent genade heeft met zijn overtreding, Die wet blijft gewoon van kracht.

Als iemand inbreekt en hij moet voor een rechter verschijnen, En die rechter zegt na verloop van tijd, Ga maar naar huis ik veroordeel je niet. Ik heb genade met je, Dan geeft hem dat geen recht om de zelfde avond opnieuw in te breken, Die wet blijft gewoon van kracht.

En zo zit het ook bij God, Omdat God ons onze zondes wil vergeven geeft ons geen recht om te zondigen. En dat is wat veel mensen denken. Oo we vallen onder de genade, dus is de wet op ons niet meer van kracht. Maar zonder wet is er geen genade nodig.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

Als je onder de genade bent sta je onder de wet van Christus: 1 Kor. 9: 21 Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.
Gal. 6: 2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.
Klopt ook met de opdracht van Jezus: leer hen onderhouden alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb o.a. de Bergrede.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

marianne schreef:Als je onder de genade bent sta je onder de wet van Christus: 1 Kor. 9: 21 Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.
Gal. 6: 2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.
Klopt ook met de opdracht van Jezus: leer hen onderhouden alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb o.a. de Bergrede.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens, Zonder de wet is geen genade nodig. Zoals Jezus op de Bergrede de wet juist uitlegde. Hij is niet alleen de wetgever maar ook de uitlegger van de wet, Wat hij dus deed tijdens de Bergrede.

Jakobus legt het ons nog beter uit.

Jak 2:10 Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.
11 Immers, Hij Die gezegd heeft: U zult geen overspel plegen, heeft ook gezegd: U zult niet doodslaan. Als u dan geen overspel bedrijft, maar wel doodslaat, bent u toch een wetsovertreder geworden.

Je vind geen rechtvaardiging in de wet, Dus ook al houdt je je stipt aan de geboden geeft je dat geen verlossing. Je kan je kaartje naar de hemel niet verdienen door de wet te onderhouden, maar dat geeft geen recht om hem te overtreden. Want als je op één punt struikelt overtreed je ze allemaal, want je bent gewoon een wetsovertreder geworden.

Ook dat kan je vergelijken met de rechtstaat. Stel je bent een keurige burger die alles doet wat de wet voorschrijft, en je de wet nooit overtreed. Stel dat je hem dan wel een keer overtreed, Dan ben je gewoon een wetsovertreder geworden en dient een rechter je te veroordelen. Het feit dat je je altijd keurig aan de wet hebt gehouden geeft je geen rechtvaardiging inzake je overtreding, Want je hebt nu eenmaal de wet overtreden.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

De heidenen hadden geen wet. Punt uit. Galaten is daar heel duidelijk in.
Je associeert nu Christus met de wet en dat herken ik niet. Christus is niet de wet, en toen men Christus niet kende onder het oude verbond was er wel degelijk een wet, dus dat is geen argument. De heidenen konden Christus aannemen als hun persoonlijke Verlosser, en waarom wordt Hij Verlosser genoemd?
Om de heidenen een juk op te leggen die ze nooit hadden?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Wet

Bericht door Gaitema »

De nadruk in de wet van Christus ligt in de omgang met Jezus. Als je omgang hebt met Jezus, kent hij jou en jij kent Hem.
Een christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat, maar Jezus verder volledig buiten in de kou laat staan, redt het bij God niet.
Zoals je ziet in Mattheüs 25 bij het schapen en bokkenoordeel en dit:

Matteüs 7:19-21

19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
en dit:
Matteüs 18:2-7


2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer 3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. 4 Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. 5 En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. 6 Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. 7 Wee de wereld met haar valstrikken. Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, maar wee de mens die de valstrik zet!


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:De heidenen hadden geen wet. Punt uit. Galaten is daar heel duidelijk in.
Je associeert nu Christus met de wet en dat herken ik niet. Christus is niet de wet, en toen men Christus niet kende onder het oude verbond was er wel degelijk een wet, dus dat is geen argument. De heidenen konden Christus aannemen als hun persoonlijke Verlosser, en waarom wordt Hij Verlosser genoemd?
Om de heidenen een juk op te leggen die ze nooit hadden?
Christus was de vervulling van de Wet. Christus was niet alleen het evangelie maar ook de wet. Denk niet dat ik ben gekomen om de wet of de profeten af te schaffen, maar om te vervullen.
En de tien geboden is geen juk maar die wordt de Wet van de vrijheid genoemd.

Jak 1:25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Jak 2:12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door robert75 »

[Modbreak Peter79: bericht verplaatst uit topic "De Dag des Heeren"]

Er is een topic over geopend, Wat mij verbaast is dat Christenen zoveel moeite hebben met een discussie over de Wet. Er staan werkelijk tientallen verzen in de Bijbel waaruit blijkt dat de Wet gewoon van kracht is. Daar is de Bijbel meer dan duidelijk zat in. Ik vind het verbazingwekkend als Christus zegt dat hij niet is gekomen om de Wet of de profeten af te schaffen, Dat mensen dat dan vervolgens gaan uitleggen alsof hij wel zou zijn afgeschaft. Ik vind het niets anders dan verdraaiing van Gods onfeilbare Woord. Nooit gedacht dat de Wet zo'n gevoelig onderwerp zou zijn. Mij lijkt het voor Christenen nogal belangrijk om te weten.. Want stel dat de Wet wel gewoon van toepassing zou zijn, Dat betekend dat Christenen het dus verkeerd doen en dat ze zouden moeten terugkeren naar de Wet.

Ieder mens staat onder een wet, Een mens begrijpt dat ze niet zonder een wet kunnen, Mensen hebben nu eenmaal een wet nodig. Zonder wet zou er alleen maar wetteloosheid zijn en wanorde. Daarom begrijpen mensen dat ze een wet nodig hebben, Waar we ons aan zouden moeten onderwerpen. Als je de Wet van God niet erkend. Welke wet dan wel?
De mensenrechten? niet dat daar iets fout aan is, Maar Jezus heeft gezegd wordt niet gelijkvormig aan deze wereld. Want alles uit de wereld is dwaasheid bij God.

Mij lijkt de wet nogal belangrijk.
Buiten dat om zijn Adam en Eva uit de tuin van Eden gezet wegens ongehoorzaamheid. Nu als ongehoorzaamheid de rede was dat ze eruit moesten, Wat zou dan de standaard zijn om er weer in te mogen? Gehoorzaamheid. Namelijk gehoorzaamheid aan zijn wet.
Daarom staat in Openbaringen 22 geschreven zalig zijn zij die mijn geboden doen, Zodat ze recht mogen hebben op de boom des levens, En dat ze door de poorten van de stad mogen binnengaan.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:De nadruk in de wet van Christus ligt in de omgang met Jezus. Als je omgang hebt met Jezus, kent hij jou en jij kent Hem.
Een christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat, maar Jezus verder volledig buiten in de kou laat staan, redt het bij God niet.

Als je omgang met Jezus hebt, gemeenschap met Christus, die Zichzelf aan Gods wet hield, zul je inderdaad ook willen wat Hij wil.
Als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je in alle Waarheid leiden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:De nadruk in de wet van Christus ligt in de omgang met Jezus. Als je omgang hebt met Jezus, kent hij jou en jij kent Hem.
Een christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat, maar Jezus verder volledig buiten in de kou laat staan, redt het bij God niet.

Als je omgang met Jezus hebt, gemeenschap met Christus, die Zichzelf aan Gods wet hield, zul je inderdaad ook willen wat Hij wil.
Als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je in alle Waarheid leiden.
En dus is voor mij levend onder het nieuwe verbond en staande in de vrijheid waarmee Christus mij heeft vrijgemaakt om Hem te dienen de wet een onderwijzing en dus de Thora ( dat betekent onderwijs) en ik ga er altijd vanuit dat het onderwijs wat ik heb gekregen in mijn leven de Waarheid was. Welnu op een hoger niveau is het onderwijs van Christus het hoogste bedenkbare niveau en dat is Zijn wet of tewel Zijn onderwijs.
Zoals ook de Psalmen zeggen: "Ik heb Uw wet lief" en het is wonderbaarlijk dat hoe meer de Heilige Geest mij heeft onderwezen in Zijn Waarheid, hoe meer ik het Woord der wet of het Woord der waarheid heb liefgekregen.
Andere wetten ken ik niet, dan de wetten waaraan ik mij moet houden als Nederlands staatsburger.
Maar dat zijn wetten die gelegd zijn op het vlees want dat is mijn natuurlijke mens, en die wet staat haaks op de wet waar ik het eerder over had want die wet of dat onderricht is gelegd op de Geest.

Het is dus mogelijk om elkaar wetten op te leggen, maar dat is als natuurlijke mens alleen mogelijk op ons vlees, dus op de levende ziel die ik nu ben. Je kunt mij verbieden om in jouw huis te komen.
Maar je kunt mijn denken of mijn gerichtheid nooit verbieden, de mens is vrij in zijn denken.

Een stapje verder is belangrijk te weten dat de gelovige mens dus 2 naturen heeft ( in feite) of in principe, want het is een voorstelling van zaken, want de Bijbel leert duidelijk dat toen Christus gestorven is, met Hem ook alle natuurlijke mensen in de dood zijn gebracht inclusief hun zonden. Ze zijn dood voor God, ze bestaan niet meer.
Hij erkent hen niet.
Maar de blijde boodschap is dat ieder mens genade heeft ontvangen om uit die dood op te staan en dat heet wedergeboorte maar die oude mens komt niet tot leven want die blijft in de dood die is weggedaan dus God rekent niet meer met die zondige mens. Hij ziet na wedergeboorte de mens aan in Christus, dus volmaakt.

Ja zeg je, maar ik leef hier nog en doe domme dingen, en dat is juist en daarom is het huidige Werk van Christus een werk aan gelovigen.
HIj reinigt ons en heiligt ons elke dag.
HIj wast onze viesgeworden voeten
In de functie van Hogepriester naar het nieuwe verbond.
Zondigen wij dan raak? Ach als je er zin in hebt ga je gang. Wil je aan de wet voldoen om 2 keukens te hebben om kosher te eten, ach ga je gang, wil je op zondag een hoed op, ga je gang, wil je altijd in een rok lopen, ga je gang.
Maar besef dat het niets toevoegt, want God kijkt niet naar die natuurlijke buitenkant, Hij ziet het hart aan, maar voel jij je prettiger opdat de buren iets aan jou zouden zien. Ga je gang, maar de Bijbel leert dat het geloof niet uit het zichbare is maar uit het onzienlijke, als je echt wilt laten merken dat je een gelovige in de Bijbel bent is er maar één manier en dat is dat het geloof uit het gehoor is. Dus je moet je stem laten horen. Sanne heeft daar groot gelijk in.

Wil je op zondag naar de kerk, ga je gang, maar kies je voor een gemeenschap in je huis wel, de Bijbel zegt waar 2 of drie in Mijn Naam samen komen ben ik in hun midden.
Wil je op maandag naar de kerk of zaterdag, ik noem maar wat ga je gang. Niets op tegen, want Paulus zegt: "Mij zijn alle dagen gelijk".

Wil je je laten dopen op grond van je geloof dan is dat geweldig maar weet je dat het heel veel narigheid geeft in je kerkelijke familie, overweeg dan nog eens of God daarin wijsheid wil geven, want het ritueel doet niets af aan je geloof en je behoud, want als het niet tot een blijde getuigenis leidt en tot ruzie en narigheid, dan bereikt God niet Zijn doel.

Wil je kinderen laten deelnemen aan het avondmaal , welnu als zij zeggen dat zij een kindje van de Here Jezus zijn, waarom niet?

Wil je op de VVD stemmen i.p.v. S.G.P. wel nu daar ben je helemaal vrij in, er is een keuze en kies in alle vrijheid.

Wil je je kinderen op een openbare school doen i.p.v. op een Christelijke school of v.v. je bent er vrij in.



Doet alles zonder morren en doet al het werk voor uw baas of directeur of leraar enz....alsof u het zou doen voor UW eigen Heer.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:De nadruk in de wet van Christus ligt in de omgang met Jezus. Als je omgang hebt met Jezus, kent hij jou en jij kent Hem.
Een christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat, maar Jezus verder volledig buiten in de kou laat staan, redt het bij God niet.

Als je omgang met Jezus hebt, gemeenschap met Christus, die Zichzelf aan Gods wet hield, zul je inderdaad ook willen wat Hij wil.
Als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je in alle Waarheid leiden.
Het zijn ware woorden, maar het is vaag en invulbaar in de zin dat het dan de vraag is wat Gods wet is, Paulus noemt het de wet des geloofs.
Wij hebben niet alleen omgang en gemeenschap met Christus omdat we Zijn eigendom zijn, maar we zijn Zijn Lichaam, HIJ woont in ons en God ziet ons aan IN Christus.
Kortom een Christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat zal geen loon verdienen maar hij redt het bij God wel als hij wederomgeboren is en als hij dat niet is dan redt hij het niet.
Want de uitspraak suggereert toch weer iets van goede werken. Mensen die uiterlijk vertoon dus een schoon gelaat willen tonen bij mensen ziet God niet aan in Christus want hij noemt hen "adderengebroed".
Veinzen is er niet bij, dat kent God niet. Je bent wedergeboren of niet. Onder het oude verbond kon dat niet, dus ben je gerechtvaardigd door geloof of je blijft onrechtvaardig, schijnvroomheid bestaat bij God niet want God kijkt niet naar het waarneembare.
Er is geen voorwaarde als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je leiden, begrijp me goed, dat IS wel zo, maar het is andersom. Als je wedergeboren bent dan heb je Gods Geest ontvangen en daardoor zal Hij je in de Waarheid leiden.
Niet kritsche bedoeld, maar dit soort zaken luistert heel nauw om te begrijpen dat elke gelovige die tot geloof komt, ontvangt onmiddelijk de Heilige Geest want DAT is wedergeboorte.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Wij hebben niet alleen omgang en gemeenschap met Christus omdat we Zijn eigendom zijn, maar we zijn Zijn Lichaam, HIJ woont in ons en God ziet ons aan IN Christus.
Kortom een Christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat zal geen loon verdienen maar hij redt het bij God wel als hij wederomgeboren is en als hij dat niet is dan redt hij het niet.
Want de uitspraak suggereert toch weer iets van goede werken. Mensen die uiterlijk vertoon dus een schoon gelaat willen tonen bij mensen ziet God niet aan in Christus want hij noemt hen "adderengebroed".
Veinzen is er niet bij, dat kent God niet. Je bent wedergeboren of niet. Onder het oude verbond kon dat niet, dus ben je gerechtvaardigd door geloof of je blijft onrechtvaardig, schijnvroomheid bestaat bij God niet want God kijkt niet naar het waarneembare.
Er is geen voorwaarde als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je leiden, begrijp me goed, dat IS wel zo, maar het is andersom. Als je wedergeboren bent dan heb je Gods Geest ontvangen en daardoor zal Hij je in de Waarheid leiden.
Niet kritsche bedoeld, maar dit soort zaken luistert heel nauw om te begrijpen dat elke gelovige die tot geloof komt, ontvangt onmiddelijk de Heilige Geest want DAT is wedergeboorte.
Je hebt gelijk als je zegt dat we bij onze wedergeboorte de Heilige Geest ontvangen. Deze zal ons nooit verlaten.
Maar volgens 1 Tess.5:19 kunnen we de Heilige Geest wel doven NBG, of uitblussen NBV, Ook kunnen we de Heilige Geest bedroeven (Ef.4:30).
Als we zondigen heeft dat gevolgen voor de relatie met Jezus Christus. Daarom zegt Jezus: blijf in Mij! (Joh.15)
De relatie met Christus is dus van essentieel belang. Zolang we onze zonden niet belijden kunnen we de Heilige Geest op afstand houden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat we bij onze wedergeboorte de Heilige Geest ontvangen. Deze zal ons nooit verlaten.
Maar volgens 1 Tess.5:19 kunnen we de Heilige Geest wel doven NBG, of uitblussen NBV, Ook kunnen we de Heilige Geest bedroeven (Ef.4:30).
Als we zondigen heeft dat gevolgen voor de relatie met Jezus Christus. Daarom zegt Jezus: blijf in Mij! (Joh.15)
De relatie met Christus is dus van essentieel belang. Zolang we onze zonden niet belijden kunnen we de Heilige Geest op afstand houden.
Ik dank je voor je reactie en kan me er helemaal in vinden, maar mag ik vragen aan jou als ik zonden niet belijd eenvoudig omdat ik ze mij niet bewust ben gaat je stelling dan ook op?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Wet

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:
Gaitema schreef:De nadruk in de wet van Christus ligt in de omgang met Jezus. Als je omgang hebt met Jezus, kent hij jou en jij kent Hem.
Een christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat, maar Jezus verder volledig buiten in de kou laat staan, redt het bij God niet.

Als je omgang met Jezus hebt, gemeenschap met Christus, die Zichzelf aan Gods wet hield, zul je inderdaad ook willen wat Hij wil.
Als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je in alle Waarheid leiden.
Het zijn ware woorden, maar het is vaag en invulbaar in de zin dat het dan de vraag is wat Gods wet is, Paulus noemt het de wet des geloofs.
Wij hebben niet alleen omgang en gemeenschap met Christus omdat we Zijn eigendom zijn, maar we zijn Zijn Lichaam, HIJ woont in ons en God ziet ons aan IN Christus.
Kortom een Christen die het slechts bij mooie woorden van geloof laat zal geen loon verdienen maar hij redt het bij God wel als hij wederomgeboren is en als hij dat niet is dan redt hij het niet.
Want de uitspraak suggereert toch weer iets van goede werken. Mensen die uiterlijk vertoon dus een schoon gelaat willen tonen bij mensen ziet God niet aan in Christus want hij noemt hen "adderengebroed".
Veinzen is er niet bij, dat kent God niet. Je bent wedergeboren of niet. Onder het oude verbond kon dat niet, dus ben je gerechtvaardigd door geloof of je blijft onrechtvaardig, schijnvroomheid bestaat bij God niet want God kijkt niet naar het waarneembare.
Er is geen voorwaarde als je met Christus leeft zal Gods Geest op je neerdalen en je leiden, begrijp me goed, dat IS wel zo, maar het is andersom. Als je wedergeboren bent dan heb je Gods Geest ontvangen en daardoor zal Hij je in de Waarheid leiden.
Niet kritsche bedoeld, maar dit soort zaken luistert heel nauw om te begrijpen dat elke gelovige die tot geloof komt, ontvangt onmiddelijk de Heilige Geest want DAT is wedergeboorte.
Ja en nee eigenlijk :clown:

De Heilige Geest is er altijd al geweest en ook overal, alleen komt in jou wonen als je de deur voor Hem open zet.
Juist het open zetten van die deur is niet mogelijk zonder de Heilige Geest.
De Heilige Geest bewerkt een mens tot bekering, waarna Hij ook in diens hart kan gaan wonen.
Daarvoor was Hij je hart aan het voorbereiden. In alles heb je wel de vrije hand om te kunnen kiezen de deur open te zetten of dicht te laten.
De Heilige Geest verschaft voor jou echter de juiste bodem voor het kiezen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: En dus is voor mij levend onder het nieuwe verbond en staande in de vrijheid waarmee Christus mij heeft vrijgemaakt om Hem te dienen de wet een onderwijzing en dus de Thora ( dat betekent onderwijs) en ik ga er altijd vanuit dat het onderwijs wat ik heb gekregen in mijn leven de Waarheid was. Welnu op een hoger niveau is het onderwijs van Christus het hoogste bedenkbare niveau en dat is Zijn wet of tewel Zijn onderwijs.
Ik sprak vorige week een Jood en die vergeleek de wet met een tom-tom. Als je doet wat de tom-tom zegt kom je bij je doel, maar als je eigenwijs een andere weg inslaat kom je er niet of met een omweg.
Zoals ook de Psalmen zeggen: "Ik heb Uw wet lief" en het is wonderbaarlijk dat hoe meer de Heilige Geest mij heeft onderwezen in Zijn Waarheid, hoe meer ik het Woord der wet of het Woord der waarheid heb liefgekregen.
Andere wetten ken ik niet, dan de wetten waaraan ik mij moet houden als Nederlands staatsburger.
Maar dat zijn wetten die gelegd zijn op het vlees want dat is mijn natuurlijke mens, en die wet staat haaks op de wet waar ik het eerder over had want die wet of dat onderricht is gelegd op de Geest.
Of die wet haaks staat op de wetten van de Geest zou ik niet durven zeggen. Misschien sommige bepalingen. In onze relatief goed georganiseerde maatschappij kunnen we nog wel eens aanhikken tegen allerlei bepalingen. Maar mensen in derde wereldlanden zeggen "was het bij ons maar zo goed geregeld". Orde en regels zijn nodig, maar moeten onderworpen zijn aan Gods wetten. En God vraagt gehoorzaamheid aan de overheid.

In het Nieuwe Testament staan meer geboden staan dan de 613 geboden die Joden in de Thora tellen. Er staan ruim 1000 geboden in het Nieuwe Testament. Nu staan sommige geboden er dubbel in. Maar als je die ervan aftrekt houd je nog ongeveer 800 geboden over. Dus het Nieuwe Testament heeft nog meer geboden dan het oude.
De Here Jezus hield zich aan de wet en scherpte de wetten van het eerste verbond aan: Math.5:20-44
Het is dus mogelijk om elkaar wetten op te leggen, maar dat is als natuurlijke mens alleen mogelijk op ons vlees, dus op de levende ziel die ik nu ben. Je kunt mij verbieden om in jouw huis te komen.
Maar je kunt mijn denken of mijn gerichtheid nooit verbieden, de mens is vrij in zijn denken.
We moeten elkaar ook die vrijheid van gedachten gunnen. Maar voor onszelf weten we dat onze gedachten niet zonder meer vrij zijn. Een wedergeboren mens wil dat ook niet en zal die gedachten met God bespreken.
2 Kor. 10:5 we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen
Een stapje verder is belangrijk te weten dat de gelovige mens dus 2 naturen heeft ( in feite) of in principe, want het is een voorstelling van zaken, want de Bijbel leert duidelijk dat toen Christus gestorven is, met Hem ook alle natuurlijke mensen in de dood zijn gebracht inclusief hun zonden. Ze zijn dood voor God, ze bestaan niet meer.
Hij erkent hen niet.
Dat vraag ik me af. God had de wereld lief. (Joh/3:16) De wereld bestond/bestaat uit natuurlijke mensen.
2 Petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Had.14:16 Hij heeft in de tijden die achter ons liggen al de heidenen hun eigen wegen laten gaan,
17 hoewel Hij Zichzelf toch niet onbetuigd liet door goed te doen: Hij gaf ons vanuit de hemel regen en vruchtbare tijden en verzadigde ons hart met voedsel en vreugde.
Maar de blijde boodschap is dat ieder mens genade heeft ontvangen om uit die dood op te staan en dat heet wedergeboorte maar die oude mens komt niet tot leven want die blijft in de dood die is weggedaan dus God rekent niet meer met die zondige mens. Hij ziet na wedergeboorte de mens aan in Christus, dus volmaakt.
Ja zeg je, maar ik leef hier nog en doe domme dingen, en dat is juist en daarom is het huidige Werk van Christus een werk aan gelovigen.
HIj reinigt ons en heiligt ons elke dag.
HIj wast onze viesgeworden voeten
In de functie van Hogepriester naar het nieuwe verbond.
Zondigen wij dan raak? Ach als je er zin in hebt ga je gang. Wil je aan de wet voldoen om 2 keukens te hebben om kosher te eten, ach ga je gang, wil je op zondag een hoed op, ga je gang, wil je altijd in een rok lopen, ga je gang.
Maar besef dat het niets toevoegt, want God kijkt niet naar die natuurlijke buitenkant, Hij ziet het hart aan, maar voel jij je prettiger opdat de buren iets aan jou zouden zien. Ga je gang, maar de Bijbel leert dat het geloof niet uit het zichbare is maar uit het onzienlijke, als je echt wilt laten merken dat je een gelovige in de Bijbel bent is er maar één manier en dat is dat het geloof uit het gehoor is. Dus je moet je stem laten horen. Sanne heeft daar groot gelijk in.
Wil je op zondag naar de kerk, ga je gang, maar kies je voor een gemeenschap in je huis wel, de Bijbel zegt waar 2 of drie in Mijn Naam samen komen ben ik in hun midden.
Wil je op maandag naar de kerk of zaterdag, ik noem maar wat ga je gang. Niets op tegen, want Paulus zegt: "Mij zijn alle dagen gelijk".

Wil je je laten dopen op grond van je geloof dan is dat geweldig maar weet je dat het heel veel narigheid geeft in je kerkelijke familie, overweeg dan nog eens of God daarin wijsheid wil geven, want het ritueel doet niets af aan je geloof en je behoud, want als het niet tot een blijde getuigenis leidt en tot ruzie en narigheid, dan bereikt God niet Zijn doel.

Wil je kinderen laten deelnemen aan het avondmaal , welnu als zij zeggen dat zij een kindje van de Here Jezus zijn, waarom niet?

Wil je op de VVD stemmen i.p.v. S.G.P. wel nu daar ben je helemaal vrij in, er is een keuze en kies in alle vrijheid.
Wil je je kinderen op een openbare school doen i.p.v. op een Christelijke school of v.v. je bent er vrij in.
Doet alles zonder morren en doet al het werk voor uw baas of directeur of leraar enz....alsof u het zou doen voor UW eigen Heer.
Amen
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat we bij onze wedergeboorte de Heilige Geest ontvangen. Deze zal ons nooit verlaten.
Maar volgens 1 Tess.5:19 kunnen we de Heilige Geest wel doven NBG, of uitblussen NBV, Ook kunnen we de Heilige Geest bedroeven (Ef.4:30).
Als we zondigen heeft dat gevolgen voor de relatie met Jezus Christus. Daarom zegt Jezus: blijf in Mij! (Joh.15)
De relatie met Christus is dus van essentieel belang. Zolang we onze zonden niet belijden kunnen we de Heilige Geest op afstand houden.
Ik dank je voor je reactie en kan me er helemaal in vinden, maar mag ik vragen aan jou als ik zonden niet belijd eenvoudig omdat ik ze mij niet bewust ben gaat je stelling dan ook op?
Als je je niet bewust bent van een bepaalde zonde, zal de Heilige Geest je er bewust van maken. Hij zal zich niet terugtrekken.
Maar als je die "stem" negeert kan dat op de duur wel kwalijke gevolgen hebben voor je relatie met Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ja, ik begrijp het.
Ik heb altijd heel veel last ( van huisuit) oudste van een groot gezin en veel verantwoordelijkheid moeten dragen , van schuldgevoelens en dat was zo ernstig dat daar toch wat hulp bij moest komen, dus ik probeer juist allerlei , niet bestaande stemmetjes niet de overhand te laten krijgen, anders ga ik daar aan onderdoor.
Ik zie de Heilige Geest juist als een bescherming die mij omarmt wanneer juist de tegenstander komt om mij te wijzen op mijn zonden.
De Bijbel leert ook dat hij de verklager der broederen is en dat wordt vaak aan de Heilige Geest toegeschreven.
Het is juist de Hogepriester die pleit voor mij bij de Vader.
Dus daarin verschillen wij van mening.
Het lied zegt: "Als de satan mij wijst op mijn schuld, zeg ik: "Ja,
maar tis alles genageld aan 't kruis,
'k zie niet meer op mijn zonden'
'k volg Jezus slechts na
Die m'een plaats bood in
't Vaderlijk Huis.

Ja genageld aan ´t kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld.
En het bloed uit Zijn zij
Spreekt van zonden mij vrij.
Hij heeft d´ eis van Gods wet
Gans vervuld.