De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Robert,
robert75 schreef:De 10 geboden is de Wet van God,
voor een bepaald volk, in een bepaalde tijd, in een bepaalde situatie.
Wij hebben in veel opzichten vergelijkbare en in sommige opzichten afwijkende Nederlandse wetten die over het geheel genomen beter zijn, voor ons, nu.

Met v&Vriendengroet,

Wim
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Ik vraag me af of dit wel in Bijbelstudie thuis hoort, want de Bijbel leert niet dat de Sabbat voor gelovigen is onder het nieuwe verbond.
Maar voor de Joden onder het oude verbond.
Ook in het Nieuwe Testament wordt het nodige geschreven over "sabbat".
En praten over "sabbat" in "Bijbelstudie" betekent dat we willen kijken wat erover in de bijbel staat, in zowel Oude en (in dit topic vooral) het Nieuwe Testament.
Het is dan eigenlijk geheel niet relevant wat een ZDA, RKK of andere kerk of groepering "vindt van" de sabbat.
Psalm 1:1
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

Wim Nusselder schreef:Hoi Robert,
robert75 schreef:De 10 geboden is de Wet van God,
voor een bepaald volk, in een bepaalde tijd, in een bepaalde situatie.
Wij hebben in veel opzichten vergelijkbare en in sommige opzichten afwijkende Nederlandse wetten die over het geheel genomen beter zijn, voor ons, nu.

Met v&Vriendengroet,

Wim
De Wet van God is volmaakt.

De wet van de HEERE is volmaakt, zij bekeert de ziel; de getuigenis van de HEERE is betrouwbaar, zij geeft de eenvoudige wijsheid. Ps 19:8

Menselijke wetten kunnen nooit beter zijn als de volmaakte wet van God. En ook geld de Wet voor ieder mens. Niets van de mensen kan beter zijn als iets wat van God is, Dat is onmogelijk.

Vrees God,
en houd u aan Zijn geboden,
want dit geldt voor alle mensen.
God zal namelijk elke daad
in het gericht brengen,
met alles wat verborgen is,
hetzij goed, hetzij kwaad (Pr 12:13,14)

En ook is hij eeuwig

De werken van Zijn handen zijn waarheid en recht, mem
al Zijn bevelen zijn betrouwbaar. nun
8 Zij worden ondersteund, voor eeuwig en voor altijd, samech
want zij zijn gedaan in waarheid en oprechtheid. ain (Ps 111:7,8)
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

nicodemus zda schreef:Dank voor je bijdrage: Je gaf aan dat je denkt dat de Sabbat van het 'e gebod (de zaterdag) niet gelden voor de Christenen van vandaag.
...
Wat is dan het VERSCHIL tussen het OT en het NT, als het evangelie en de opdracht tot (de) verkondiging aan alle mensen voor zowel de 'Griek' als de 'Jood' geldt!
Het evangelie verkondigen aan zowel Griek als Jood is niet hetzelfde als dat zowel Jood als Griek zich aan de wet moeten houden,
en al helemaal niet als dat "moeten" bedoeld is zoals in het Oude Testament.
Dat oud-testamentische "moeten" was een onderdeel van de reiniging en heiliging die nodig waren om met God om te kunnen en mogen gaan.
Door Jezus' unieke offer is dat geheel veranderd.
nicodemus zda schreef:Dus waarom wijs je dan de enige ware rustdag die 'een teken is tussen U en Mij' af.
Dus waarom geef je geen antwoord op mijn vraag waarom dit voor mij als "heiden-christen" wel zo zou moeten zijn zoals in het Oude Testament?
Concreter:
Geef eens aan waar Jezus beveelt (of herhaalt zo je wilt) dat het sabbatsgebod nog steeds geldig is,
en reageer eens op het besluit van de apostelen in Handelingen 15.
nicodemus zda schreef:Nergens leert Jezus dat het anders is (geworden) anders zou Hij dat zeker in de Schrift hebben vermeldt.
Waarom herhaalt Jezus dan zo ongeveer alle geboden, behalve het sabbatsgebod?
nicodemus zda schreef:Maar zelfs Loyola (en ook de Algemene Kerk (RK) geven toe dat nergens een verandering in de Bijbel daarover te vinden is
Je haalt nu volgens mij twee dingen door elkaar:
* dat de sabbat zou zijn vervangen door/verplaatst naar de zondag.
* dat de sabbat in het Nieuwe Testament een andere betekenis heeft dan in het Oude Testament.
En nogmaals: het zal mij worst weten wat welke kerk(genootschap) dan ook vindt over de zondag.
We hebben het hier over wat de bijbel zegt over de sabbat.

Voor de rest zeg je best goede dingen over de oud-testamentische sabbat,
maar mijn vragen en opmerkingen gaan over de nieuw-testamentische betekenis van de sabbat.
Als jij verder wilt over het oud-testamenische: prima.
Dan houd ik mij er verder buiten.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

robert75 schreef:Het is eigenlijk heel simpel, De 10 geboden zijn niet zomaar tien regeltjes de ergens lukraak in de Bijbel zijn verkondigd. De 10 geboden is de Wet van God, Het is dus een wet en niet zomaar wat leefregels. Als mens kan je twee dingen doen, Of je erkend het gezag van de wetgever en bent loyaal aan zijn wet, Of je wijst de wet af. Het is een van de twee. Er zit geen middenweg in. Je erkend ze en onderwerpt jezelf aan de wet, of je doet het niet. Je kan niet allebei hebben namelijk. Je kan niet zeggen ik verwerp de wet, maar ben toch loyaal en erken het gezag aan de wetgever. Dat kan dus niet.
En wat als de Wetgever zelf de status van die wet verandert?

Want:
In het Oude Testament waren het wetten die je moest houden om bij God te mogen horen.
Aangevuld met allerlei reinigingswetten om 'te boeten' voor alle overtredingen, en zo toch weer geheiligd te zijn en bij God te mogen komen.
In het Nieuwe Testament zijn het hooguit leefregels waar ik mij als christen (graag) aan spiegel en aan wil houden,
om te getuigen van mijn "christen zijn".
Maar het zijn geen wetten "meer" die nodig zijn voor mijn heiliging.
Maar hierover doorpraten pas beter in het topic over de wet.
Psalm 1:1
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Special angel »

Ik geloof ( door jc en de hg) in het oude en nieuwe testament van de bijbel. We kunnen van beide delen veel leren. Samen is het Gods woord. En het Woord is ook Jezus Christus. Ik geloof in de wet de 10 geboden. God gaf de geboden uit liefde voor de mensen zodat wij goed, heilig, rein, met Hem en met elkaar zouden kunnen omgaan. Daarin falen we regelmatig. We komen uit onszelf altijd tekort in liefde en vergeving. God heeft ons zijn zoon JC gegeven en de HG (Heilige geest ) gegeven om te kunnen leven zoals Hij dat wil. En Hij wil leven geven in overvloed! De geboden bewaren ons voor veel onheil en ongeluk en het is niet een zware last maar een lichte last. De geboden maken dat we in liefde voor God en elkaar harmonieus samen kunnen leven. De sabbath hoort ook in de tien dus ik Ga er van uit dat die nog steeds geldt. Jc deed ook mee aan de sabbath en we moeten Hem volgen. Ook in zijn gebruiken en gewoontes! Het is een opdracht en verordening van God zelf om 1 dag per week geheel en al aan Hem te besteden, uit liefde voor Hem, om aan je relatie met Hem te bouwen. De sabbath is een heilige dag. Hij wil tot je spreken op die dag in het bijzonder , o.a. door Zijn dienstknechten heen. Alles staat in de bijbel hoe Hij het hebben wil. Wij hoeven alleen maar te lezen en te gehoorzamen en te doen wat er staat. De HG wijst je daarin DE WEG. Het is een feest om de sabbath te mogen vieren. Daarop gedenken we o.a. ook de bevrijding en genezing van het oude leven en de vergeving van de zondenin jc en de komst van jc en zijn leven en sterven en opstanding en de komst van DE TROOSTER, en het eeuwige leven bij HEM, etc. Feest vieren, samen met elkaar, indien mogelijk, en anders thuis of elders, binnen de mogelijkheden die elk persoon heeft. GOD alle eer gevende op de sabbath. Stilstaan bij wat HIJ
betekent voor jou en anderen en de wereld. Je dankbaarheid uiten in kerk en samenkomsten of waar je ook maar
bent. Samen bidden en getuigen van ZIJN redding verlossing. In DAnkbaarheid vier ik de sabbath!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Robert,
robert75 schreef:De Wet van God is volmaakt
... maar de verwoording ervan behoefde verbetering en uitbreiding met het oog op de bruikbaarheid voor onze veel complexere samenleving.
In de Nederlandse wetgeving valt veel te herkennen van de 10 geboden, met hier en daar een verbetering.
Zo kun je het sabbatsgebod 'vertaald' zien in de 40-urige werkweek, die ruimte biedt aan 'vreemdelingen in ons midden' die God op een andere dag willen eren.
En het 'Gij zult niet begeren...' is vertaald op een manier die niet impliceert dat mannen vrouwen kunnen bezitten door ze op één te stellen met 'iets dat van uw naaste is'.

Met v&Vriendengroet,

Wim
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

Special angel schreef:Ik geloof ( door jc en de hg) in het oude en nieuwe testament van de bijbel. We kunnen van beide delen veel leren. Samen is het Gods woord. En het Woord is ook Jezus Christus. Ik geloof in de wet de 10 geboden. God gaf de geboden uit liefde voor de mensen zodat wij goed, heilig, rein, met Hem en met elkaar zouden kunnen omgaan. Daarin falen we regelmatig. We komen uit onszelf altijd tekort in liefde en vergeving. God heeft ons zijn zoon JC gegeven en de HG (Heilige geest ) gegeven om te kunnen leven zoals Hij dat wil. En Hij wil leven geven in overvloed! De geboden bewaren ons voor veel onheil en ongeluk en het is niet een zware last maar een lichte last. De geboden maken dat we in liefde voor God en elkaar harmonieus samen kunnen leven. De sabbath hoort ook in de tien dus ik Ga er van uit dat die nog steeds geldt. Jc deed ook mee aan de sabbath en we moeten Hem volgen. Ook in zijn gebruiken en gewoontes! Het is een opdracht en verordening van God zelf om 1 dag per week geheel en al aan Hem te besteden, uit liefde voor Hem, om aan je relatie met Hem te bouwen. De sabbath is een heilige dag. Hij wil tot je spreken op die dag in het bijzonder , o.a. door Zijn dienstknechten heen. Alles staat in de bijbel hoe Hij het hebben wil. Wij hoeven alleen maar te lezen en te gehoorzamen en te doen wat er staat. De HG wijst je daarin DE WEG. Het is een feest om de sabbath te mogen vieren. Daarop gedenken we o.a. ook de bevrijding en genezing van het oude leven en de vergeving van de zondenin jc en de komst van jc en zijn leven en sterven en opstanding en de komst van DE TROOSTER, en het eeuwige leven bij HEM, etc. Feest vieren, samen met elkaar, indien mogelijk, en anders thuis of elders, binnen de mogelijkheden die elk persoon heeft. GOD alle eer gevende op de sabbath. Stilstaan bij wat HIJ
betekent voor jou en anderen en de wereld. Je dankbaarheid uiten in kerk en samenkomsten of waar je ook maar
bent. Samen bidden en getuigen van ZIJN redding verlossing. In DAnkbaarheid vier ik de sabbath!
Dat jij zaterdags sabat viert, prima.
De geboden maken dat we in liefde voor God en elkaar harmonieus samen kunnen leven.
Dat is de één van de bedoelingen van de wet, één die we volgens Paulus niet kunnen houden.
De sabbath hoort ook in de tien dus ik Ga er van uit dat die nog steeds geldt.
Offer jij ook nog door dieren te slachten en te verbranden? (Nee, antwoord maar niet.)
Ik heb eerder aangegeven dat er door Jezus iets veranderd is.
Ik heb daarbij vragen gesteld over de sabbat.
Die vragen stel ik bij dezen dan ook aan jou. Hoe zie jij dat?
Jc deed ook mee aan de sabbath en we moeten Hem volgen.
Ik lees regelmatig dat Jezus op de sabbat naar de synagoge ging.
Maar dat is niet hetzelfde als "meedoen aan / het houden van de sabbat".
Sterker, er is een bijbelgedeelte waarin Jezus erop wordt aangesproken dat hij zich niet houdt aan het sabbatsgebod (zie bijv. Mattheüs 12 vanaf vers 1).
Daarin ontkent Jezus de 'aanklacht' niet!
In essentie zegt Hij zelfs: ik sta daar boven.
Ook in zijn gebruiken en gewoontes! (moeten wij Hem volgen).
Dus wij moeten ook naar de synagoge.
Dus wij moeten ons ook laten dopen in de doop van Johannes de doper.
Dus wij moeten ook 'tempelbelasting' betalen aan de Joodse leiders?
Kortom: wij moeten Jood worden?
Het is een opdracht en verordening van God zelf om 1 dag per week geheel en al aan Hem te besteden, ...
En waar in de bijbel vind ik die verordening?
En als je daarbij doelt op het vierde gebod, nogmaals: waar staat dat die verordening NU OOK geldt voor niet-Joden?
Psalm 1:1
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

HarryK schreef:Dat is de één van de bedoelingen van de wet, één die we volgens Paulus niet kunnen houden.
Mag ik nu eens vragen Harry K welke van de tien?
Met welk gebod hebben wij moeite, of welke kan niet gehouden worden?
Is het het eerste gebod waar staat dat je geen andere goden voor je aangezicht zult hebben?
Is het het verbod op godenbeelden misschien?
Of dat je je naam van je god niet ijdel zult gebruiken?
Het sabbatsgebod?

Of heb je misschien moeite met de rest van de 10 geboden, Met gij zult niet doden, niet liegen, niet stelen, geen overspel plegen, Of met valse getuigenissen afleggen. Of heb je moeite met begeren?

Welke van de 10 kunnen wij niet houden?
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

En wat als de Wetgever zelf de status van die wet verandert?
Dat heeft God nergens, Nergens heeft God zijn wetten veranderd, Laat staan dat het niet op ons van toepassing zou zijn. Want:" broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennendat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?" (Rom 7:1)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door dingo »

robert75 schreef:
En wat als de Wetgever zelf de status van die wet verandert?
Dat heeft God nergens, Nergens heeft God zijn wetten veranderd, Laat staan dat het niet op ons van toepassing zou zijn. Want:" broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennendat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?" (Rom 7:1)
En als je dan wat verder kijkt in Romeinen lees je dat wij met Christus gestorven zijn en de wet geen macht meer over ons heeft.
Spreuken 26:4
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

robert75 schreef:
HarryK schreef:Dat is de één van de bedoelingen van de wet, één die we volgens Paulus niet kunnen houden.
Mag ik nu eens vragen Harry K welke van de tien?
Met welk gebod hebben wij moeite, of welke kan niet gehouden worden?
Is het het eerste gebod waar staat dat je geen andere goden voor je aangezicht zult hebben?
Is het het verbod op godenbeelden misschien?
Of dat je je naam van je god niet ijdel zult gebruiken?
Het sabbatsgebod?

Of heb je misschien moeite met de rest van de 10 geboden, Met gij zult niet doden, niet liegen, niet stelen, geen overspel plegen, Of met valse getuigenissen afleggen. Of heb je moeite met begeren?

Welke van de 10 kunnen wij niet houden?
Ik heb geen 'moeite' met de wet.
Ik wees op het onderwijs van Paulus.
Bijv. Rom 3:19, en ach: eigenlijk de hele Romeinen-brief laat zien dat we blij mogen zijn dat we niet meer "onder de wet" zijn, maar "onder de genade".
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

robert75 schreef:
En wat als de Wetgever zelf de status van die wet verandert?
Dat heeft God nergens, Nergens heeft God zijn wetten veranderd, Laat staan dat het niet op ons van toepassing zou zijn. Want:" broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennendat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?" (Rom 7:1)
Ik zeg ook niet dat God "de wet" heeft veranderd, maar dat "de status" van de wet is veranderd.
En ik zei ook dat we hierover beter verder kunnen gaan in een ander topic, omdat we hier steeds verder off-topic gaan.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Johannes 7 vertelt hoe tijdens het Loofhuttenfeest de Joden samen kwamen en vers 10 zegt dat de Here Jezus daar bij was, maar in het verborgen.
Dan gaat Hij vertellen dat Hij komt in de Naam van Zijn Vader en Hij haalt in vers 19 de wet van Mozes aan.
De Joden schreeuwen Hem toe dat Hij van de duivel is , want de Heer zegt onomwonden: "\Niemand van U doet die wet". Het gaat in Zijn dagen altijd om Zijn Vader en om een schare en om de Joodse leidslieden dan wel de Joden. Dan zegt Hij: "Een werk heb Ik gedaan, en gij verwondert u allen".
Dan gaat Hij verder over de besnijdenis en zegt: "Gij besnijdt een mens op de sabbath", dat is heel merkwaardig want de jongetjes werden op de 8e dag besneden en niet op Sabbath. Dan gaat Hij verder en zegt : "indien een mens de besnijdenis ontvangt op de sabbath opdat de wet van Mozes niet gebroken zou worden, zijt gij toornig op Mij dat ik een gehele mens gezond gemaakt heb op de sabbat?"

De Heer verwijst naar het genezen van de man in Beth hesda uit Johannes 5 want dat gebeurde op de sabbath.
Gelovigen van nu zijn de rust ingegaan, ze zijn helemaal genezen en zijn besneden van hart. Lees Kol 2 , want wij zijn geheel genezen. Natuurlijk spreekt de besnijdenis over dat wat geopenbaard wordt en dat is nieuw leven. Nieuw Leven kwam tot stand op de 8e dag, de eerste dag der week en daarom vieren wij de dag nàdat wij de rust zijn ingegaan als gelovigen onder het nieuwe verbond.
De sabbath is de rust die iedereen kan ingaan door geloof in Jezus Christus en nà de sabbath breekt de nieuwe morgen aan van de opstanding, van de besnijdenis de glans die openbaar wordt bij opstanding. Jaja heel plastisch, want ook in de natuur zijn deze dingen geopenbaard.
Dus elke Christen die oprecht belijdt dat Jezus Heer in zijn leven is, leeft vanuit de rust en is de dag nà die rust ingegaan , de 8e dag, die helemaal parallel gaat aan de 1e dag. ( Genesis 1)
Denk even aan de toonladder. De eerste "do" of "C" is gelijk aan de 8e noot.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

dingo schreef:
robert75 schreef:
En wat als de Wetgever zelf de status van die wet verandert?
Dat heeft God nergens, Nergens heeft God zijn wetten veranderd, Laat staan dat het niet op ons van toepassing zou zijn. Want:" broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennendat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?" (Rom 7:1)
En als je dan wat verder kijkt in Romeinen lees je dat wij met Christus gestorven zijn en de wet geen macht meer over ons heeft.
Dat wil niet zeggen dat de Wet niet van toepassing zou zijn, Je lichaam voert strijd met het vleselijke, Jouw lichaam is geneigd om de zonde te doen. In jouw lichaam woont niets goeds, en ook al wil je goed doen toch doe je slecht. De Wet van God daarentegen is niet vleselijk maar geestelijk, En als je in Christus bent zal je de zonde die in je woont overwinnen, In Christus zal de zonde die in je woont sterven, en zul je door je geestelijke vermogen de wet van God doen, Omdat je weet dat de wet goed, heilig en rechtvaardig is.

Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

Een Christen zou dus volstrekt volgens de geboden moeten wandelen. Maar de meeste mensen wandelen niet in de geest maar in het vlees.

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. (Rom 8:1,2)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door dingo »

robert75 schreef:
dingo schreef: En als je dan wat verder kijkt in Romeinen lees je dat wij met Christus gestorven zijn en de wet geen macht meer over ons heeft.
Dat wil niet zeggen dat de Wet niet van toepassing zou zijn, Je lichaam voert strijd met het vleselijke, Jouw lichaam is geneigd om de zonde te doen. In jouw lichaam woont niets goeds, en ook al wil je goed doen toch doe je slecht. De Wet van God daarentegen is niet vleselijk maar geestelijk, En als je in Christus bent zal je de zonde die in je woont overwinnen, In Christus zal de zonde die in je woont sterven, en zul je door je geestelijke vermogen de wet van God doen, Omdat je weet dat de wet goed, heilig en rechtvaardig is.

Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

Een Christen zou dus volstrekt volgens de geboden moeten wandelen. Maar de meeste mensen wandelen niet in de geest maar in het vlees.

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. (Rom 8:1,2)
10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
Spreuken 26:4
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Hoe verklaar je dan dat als je dan toch wandelt in het vlees dat juist de wet op het vlees is gelegd, dan zou het toch moeten lukken?

Ik wandel als gelovige door de Geest en heb wel een wet, maar niet die wet die op het vlees is gelegd want die wordt alleen maar bevestigt door het vlees.
Want die wet doet de zonde toenemen en kennen. Maar mijn vlees is gestorven in Christus en ik ben nu geboren uit water en Geest. Het vlees is dood en op dood vlees heeft de wet geen uitwerking en dus bevestigt dat juist. Bevestigen wil niets meer zeggen dan bevestigen en dat is niet hetzelfde als de wet naleven of doen of houden.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.
Door ons geloof doen we niets af aan de wet, maar de wet is juist door het geloof nutteloos geworden, hij heeft geen functie meer en dat wordt bevestigd.

De Here Jezus stierf onder de wet dus vóór het kruis werd die wet gepredikt. En wet is dat onze schulden vergeven worden pas nadat wij anderen vergeven hebben. Leert de genade dat ook?
Lees Efeze 4 vers 32 Lees Col 3 vers 13 Lees het Onze Vader zoals de Bergrede. Ik ben juist verlost zoals Petrus zegt "vrijgekocht van de ijdele wandel die ons van de vaderen is overgeleverd". Immers de genade en de Waarheid is door Jezus Christus geworden en is de wet al eeuwen terzijde gesteld. Bvendien hadden de heidenen totaal geen wet van Mozes.

De wet is een tuchtmeester geweest, totop Christus, geweest is toch verleden tijd?

Het is immers de Heilige Geest die overtuigt van zonde, niet omdat de wereld de wet niet houdt, maar omdat de wereld niet gelooft in Jezus Christus.
Men gaat niet veloren, men IS verloren of men zondigt of niet.

De hele wereld is strafwaardig voor God of zij de wet houdt of niet. De wet was de toetssteen totop Christus die aantoonde dat men zondig was en nu doet de Heilige Geest dat. Het hoeft toch niet dubbelop?
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

dingo schreef:
robert75 schreef:
dingo schreef: En als je dan wat verder kijkt in Romeinen lees je dat wij met Christus gestorven zijn en de wet geen macht meer over ons heeft.
Dat wil niet zeggen dat de Wet niet van toepassing zou zijn, Je lichaam voert strijd met het vleselijke, Jouw lichaam is geneigd om de zonde te doen. In jouw lichaam woont niets goeds, en ook al wil je goed doen toch doe je slecht. De Wet van God daarentegen is niet vleselijk maar geestelijk, En als je in Christus bent zal je de zonde die in je woont overwinnen, In Christus zal de zonde die in je woont sterven, en zul je door je geestelijke vermogen de wet van God doen, Omdat je weet dat de wet goed, heilig en rechtvaardig is.

Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

Een Christen zou dus volstrekt volgens de geboden moeten wandelen. Maar de meeste mensen wandelen niet in de geest maar in het vlees.

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. (Rom 8:1,2)
10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
Dan moet je wel begrijpen waar ze in Handelingen 15 nu precies over spreken, Men spreekt hier niet over de 10 geboden maar over de wet Mozes zoals vers 5 ons duidelijk uitlegt. Er waren enkele lieden uit de sekte van de Farizeeën gelovig geworden die er op aandrongen om te besnijden.

Maar, zeiden zij, er zijn er enigen opgestaan onder de aanhangers van de sekte van de Farizeeën die gelovig zijn geworden, die zeggen dat men hen moet besnijden en moet gebieden de wet van Mozes in acht te nemen. (Hand 15:5)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Word ik hier genegeerd?
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

robert75 schreef:
dingo schreef:
robert75 schreef:
dingo schreef: En als je dan wat verder kijkt in Romeinen lees je dat wij met Christus gestorven zijn en de wet geen macht meer over ons heeft.
Dat wil niet zeggen dat de Wet niet van toepassing zou zijn, Je lichaam voert strijd met het vleselijke, Jouw lichaam is geneigd om de zonde te doen. In jouw lichaam woont niets goeds, en ook al wil je goed doen toch doe je slecht. De Wet van God daarentegen is niet vleselijk maar geestelijk, En als je in Christus bent zal je de zonde die in je woont overwinnen, In Christus zal de zonde die in je woont sterven, en zul je door je geestelijke vermogen de wet van God doen, Omdat je weet dat de wet goed, heilig en rechtvaardig is.

Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

Een Christen zou dus volstrekt volgens de geboden moeten wandelen. Maar de meeste mensen wandelen niet in de geest maar in het vlees.

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. (Rom 8:1,2)
10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
Dan moet je wel begrijpen waar ze in Handelingen 15 nu precies over spreken, Men spreekt hier niet over de 10 geboden maar over de wet Mozes zoals vers 5 ons duidelijk uitlegt. Er waren enkele lieden uit de sekte van de Farizeeën gelovig geworden die er op aandrongen om te besnijden.

Maar, zeiden zij, er zijn er enigen opgestaan onder de aanhangers van de sekte van de Farizeeën die gelovig zijn geworden, die zeggen dat men hen moet besnijden en moet gebieden de wet van Mozes in acht te nemen. (Hand 15:5)
De wet van Mozes = alle OT-wetten, inclusief de 10 geboden.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Word ik hier genegeerd?
Geen idee. Ik denk dat je iets meer geduld moet hebben dan 1 uur.
Psalm 1:1
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door robert75 »

Nee Harry K dat is niet waar. De wet van Mozes is niet de Wet van God, Mits je wil beweren dat Mozes God was.
Dat zijn twee verschillende set wetten, Waarvan vele in de Wet van Mozes gebaseerd zijn op de 10 geboden, Zoals bv de huwelijkswetten, En ook de strafbepalingen omtrent misdaden, En nog meer wat in de wet van Mozes stond.

Zoals Galaten ons duidelijk uitlegt is de wet van Mozes aan het kruis genageld en niet de 10 geboden.

19 Waartoe dient dan de wet? Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is door engelen in de hand van de middelaar beschikt.

Wat staat hier nu, Dat de wet eraan toegevoegd was omwille van de overtreding. De overtreding is de zonde, Is dus de 10 geboden, Want de wet is kennis van zonde.
Je kan dus ook zeggen dat de wet van Mozes eraan was toegevoegd omwille van de 10 geboden. Totdat Jezus verscheen want dat was het nagelslacht.. Nu is niet de Wet van Mozes de oplossing op de zonde maar Christus is de oplossing geworden, En dus zijn die bepalingen van Mozes niet meer nodig.

Te vergelijken met de rechtstaat. Zo heb je bv een verbod op inbraak, Ik noem maar wat. Dat inbraakverbod is een wet, Maar daarentegen heb je ook een wet die bepaald welke maatregel er getroffen wordt als je die wet overtreed. In de ergste gevallen ga je de gevangenis in, Dat zijn twee wetten en niet een. Die maatregel is ook een wet. De maatregel is de oplossing op het verbod, Want zonder maatregel zou het verbod krachteloos zijn en geen enkele waarde hebben.

Zo was het ook in de tijd van het OT. Je had de wet van God, wat de zonde is, Maar daarentegen ook de wet van Mozes wat de oplossing op de zonde was totdat Christus zou verschijnen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

robert75 schreef:Nee Harry K dat is niet waar. De wet van Mozes is niet de Wet van God, Mits je wil beweren dat Mozes God was.
Dat zijn twee verschillende set wetten, Waarvan vele in de Wet van Mozes gebaseerd zijn op de 10 geboden, Zoals bv de huwelijkswetten, En ook de strafbepalingen omtrent misdaden, En nog meer wat in de wet van Mozes stond.
Nee, ik wil niet beweren dat Mozes God was.
Ik wil beweren dat ook "de wetten van Mozes" door God gegeven waren.
Alle wetten, inclusief de tien geboden, zijn door God - via Mozes - gegeven.
Niks twee verschillende sets.
Niks twee verschillende wetgevers.
Psalm 1:1
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Volgens mij staat in Romeinen 7 het antwoord:
Ten eerste is de Wet heilig en goed.
12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Als christenen zondigen we nog steeds tov de Wet. We doen wat we haten, we doen wat we niet willen doen
14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.


Maar we zouden niet moeten zeggen: De Wet is niet meer, of erger dat de Wet zou zijn afgeschaft:
16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.

De zonden die we als christen nog steeds doen komt niet van ons maar van de zonde die in ons woont. (zondeval)
Want uit ons mensen komt niets goeds voort. We willen het wel, maar we doen en kunnen het niet.
17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.


Het goede dat we willen doen, doen we niet, maar just het kwade dat we niet willen doen we wel.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.


Wanneer we het goede willen doen is juist het kwaad dichtbij ons, in ons.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.

Geestelijk zouden we als christenen ons moeten verblijden in de Wet van God (ook al kunnen we ons er niet aan houden)
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.


Het gaat om het oprecht verlangen in ons om de Wet te doen, dan zal God ons in Jezus Christus Genade schenken.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.


Daarmee is de Wet voor ons christenen dus ook nog steeds geldig, het is de Wet die onze en de zonde openbaart.
Zonder de Wet zou er ook geen Genade meer nodig zijn, want zonder Wet bestaat er ook geen zonde.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.