De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

nicodemus zda schreef:Hallo Dutch en Peter,

Dat niet alleen de RK de zondag onderhoudt is duidelijk. dat de zondag een veranderde- of ook een Sabbat gelijk is aan die van het 4e gebod is een ernstige misvatting! De zondag is reeds bij de eerste gemeente van het NT ingeslopen, NADAT de laatste apostel van Christus (Johannes) was heengegaan. Snel nadat het fundament onder die eerste gemeente was weggeslagen en de discipelen onderling gingen bekvechten, veranderde hun attitude en viel de eerste gemeente, geestelijk, uit elkaar (lees Openbaring 6).
Hierbij verwijs ik naar mijn bericht 30 Mei 2014, 23:13 Dit is de bekende splinter en balk verhaal. De splinter is m.i. de kerk die zeker fouten hebben gemaakt en weer regels hebben gemaakt mbt hoe God te eren. De balk is in dit geval elke denominatie- waaronder ook de ZDA die- de christenen uit de heidenen willen knechten. (Lees Hand 14, 15, 16 en 21, de brief aan de Galaten).
Men nam de opstanding van Jezus als een teken tussen Hem en zijn volk. Dat teken staat nergens in de Bijbel.
Dit is een hele interessante opmerking: Jij beweerd hier dat de opstanding geen teken is tussen Hem en Zijn volk. Natuurlijk is dat een teken tussen Hem en Zijn volk.
Alles draait om de opstanding. Het woordje 'teken' in het Grieks sēmeion betekent:
merkteken, kenteken’, (2) ‘bewijsteken, legitimatie’, (3) ‘voorteken’ en (4) ‘wonderteken’.
bron WSNT

Het het teken tussen Hem en Zijn volk. De discipelen deden niet anders dan getuigen van Zijn opstanding. Zonder geen opstanding is er geen volk
Wel staat er in de Bijbel dat de Sabbat van het 4e gebod' een teken is tussen 'U en Mij', tussen de Allerhoogste god en de mens dus! Israel ( het is al vele malen uitgelegd) is geen volk in eerste aanleg, maar de individu in Christus verbonden. Als je niet in Christus verbonden bent, ben je ook geen deel van Israël, omdat Jezus dé ultieme vervulling Israël Zelf is.
Ja, dat klopt en daarom zou het goed zijn om de 10 geboden vanuit Exodus nog eens een keertje naast Deuteronomium te leggen. Dan weet je ook waarom het een teken is. Het is het bewijs zegt Deuteronomium dat God Israël verlost heeft uit Egypte. Gods Woord is duidelijk... De apostelen maakte het verschil al in Handelingen 15.
Je kunt én Christus niet verwijten noch mij er van overtuigen dat de Sabbat van het 4e gebod, heeft afgedaan.
Dan zou dat ook letterlijk aangekondigd zijn door Christus en dan zou Christus HIER op aarde zijn geweest bij de Wereldkerk in dienst om de zon-dag luister te geven. Dan zou ook niet de Hemelse Vader ZIjn Vader kunnen zijn geweest, maar De Draak die Hem dan alle macht zou hebben gegeven (zoals geduidt toen Hij naar de woestijn werd gevoerd en de Satan Hem vele beloften deed)

Hartelijke groet
Je zegt hier een aantal dingen.. (ik sla een aantal alinea's over omdat het niet veel nut heeft daar op in te gaan)
Dat ik jou niet overtuig, dat hoef ik ook niet te doen. Ik verwijt gelukkig Christus niets. Ik pas alleen toe wat Hij zegt (Handelingen 15
28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.

Wij weten vanuit Joh 14-16 dat de HG leert wat Jezus leert. Dus vandaar dat het Jezus zelf is.. dit ons, Christenen uit de heidenen leert. Door woorden te gebruiken als ' je kunt en Christus niet verwijten en niet de Hemelse Vader Zijn Vader kunnen zijn geweest' , maak jij Hem juist tot een leugenaar. Dit zijn redenen waarom ZDA vaak als een cult wordt gezien (mind controle).
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Kijk Dutch, nu kun je dus de link naar 30 mei zo doen, je zult dat wel weten, maar ik kan het mooi oefenen.

Bericht van Dutch
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Wilsophie schreef:Kijk Dutch, nu kun je dus de link naar 30 mei zo doen, je zult dat wel weten, maar ik kan het mooi oefenen.

Bericht van Dutch
Dankje Wilsophie,
Maar ik heb bewust dat niet gedaan, omdat het maar 3 of 4 berichten geleden was.. (en ik geen zin had om een ander scherm te openen)

Maar iig bedankt voor het meedenken!
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Dutch schreef:Hierbij verwijs ik naar mijn bericht 30 Mei 2014, 23:13 Dit is de bekende splinter en balk verhaal. De splinter is m.i. de kerk die zeker fouten hebben gemaakt en weer regels hebben gemaakt m.b.t. hoe God te eren. (

Geef mij de bewijzen en ik neem ze onherroepelijk aan!

De balk is in dit geval elke denominatie- waaronder ook de ZDA die de christenen uit de heidenen willen knechten. (Lees Hand 14, 15, 16 en 21, de brief aan de Galaten).

Nu ik denk niet dat je een juiste conclusie trekt t.a.v. de ZDA. Ik was jarenlang (34 jaar) in die denominaties aanwezig en heb nooit en te nimmer dwang' noch 'knechting' ervaren, in tegendeel.
Van enige dwang of knechting heb ik nooit iets gemerkt, noch zelf toegepast bij Bijbelstudies. ieder is immers vrij vanuit de relatie met Christus. Ik zou zeker nooit tot zo'n denominatie zijn toegetreden als daar knechting en natuurlijke binding de kern van hun doel zou zijn. [Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd en quotecodes goed gezet]

Verder schreef je:

Men nam de opstanding van Jezus als een teken tussen Hem en zijn volk. WIE nam WAT!

Wetten en Geboden die van mensen zijn!

Dit is een hele interessante opmerking: Jij beweerd hier dat de opstanding geen teken is tussen Hem en Zijn volk. Natuurlijk is dat een teken tussen Hem en Zijn volk.
Alles draait om de opstanding. Het woordje 'teken' in het Grieks sēmeion betekent:
merkteken, kenteken’, (2) ‘bewijsteken, legitimatie’, (3) ‘voorteken’ en (4) ‘wonderteken’bron WSN.


Laat ik Jezus spreken, dat is wijzer:

De Farizeeën hadden de eerste vier geboden, die wijzen op de plicht van de mens jegens zijn Maker, verheven alsof deze van veel meer belang zouden zijn dan de andere zes, die de plicht van de mens jegens zijn medemensen beschrijven. Als gevolg daarvan schoten zij veel tekort in praktische godsvrucht. Jezus had de mensen hun grote gebrek laten zien en had de noodzaak van goede werken geleerd door te verklaren dat de boom aan zijn vruchten wordt gekend. Hierom had men Hem ervan beschuldigd dat Hij de laatste zes geboden stelde boven de eerste vier.

De wetgeleerde naderde Jezus met een rechtstreekse vraag: "Welk gebod is het eerste van alle?" (Marc.12:28) Het antwoord van Jezus is ondubbelzinnig en krachtig: "Het eerste is: Hoor Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht." (Marc.12:29,30) "Dit is het... eerste gebod." (Matth.22:38)
Het tweede is gelijk het eerste, zei Christus, want het vloeit eruit voort: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet." (Marc.12:31)
"Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten." (Matth.22:40)

De eerste vier van de tien geboden worden samengevat in het ene grote voorschrift
: "Gij zult de Here, Uw God, liefhebben met geheel uw hart." (Matth.22:37)
"
Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20
De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren. Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald. Zij zullen in harmonie met Gods heilige wet leven. Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang. God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).
Welnu,
“De Here zei tot Mozes: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: Maar Mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heilig... Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de Here geheiligd: ieder die daarop werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.” (Exodus 31:12-13; 15-17).


Dat betekent dus, dat de Opstanding geen teken is tussen de Hemelse- heilige Vader en Zijn volk. Het teken tussen de Almachtige en Zijn volk (waaronder dus ook Zijn Zoon) de Sabbat van het 4e gebod blijft.
Anders waren de 10 leefregels aangepast vanaf de Schepping, bijvoorbeeld met 'De Opstanding van Mijn Zoon, zal een teken Zijn tussen U en hem'. Maar dan zou de Almachtige Vader zichzelf verloochenen en de Zoon geen vader hebben, noch wij. De Zoon zou dan 'meer zijn' dan de Hemelse Vader! Dus maak van Jezus in dat opzicht geen Leugenaar.

Dus,

Aangezien alle geboden worden samengevat in liefde voor God en de mensen, volgt daaruit, dat men geen gebod kan breken zonder dit beginsel geweld aan te doen. Aldus leerde Christus Zijn toehoorders, dat de wet van God niet uit vele verschillende geboden bestaat waarvan sommige meer gewicht hebben, terwijl andere van weinig belang zijn en ongestraft kunnen worden verwaarloosd.

Des te wonderlijker is het dus dat je zelf die gebodentafel erkent:
Ja, dat klopt en daarom zou het goed zijn om de 10 geboden vanuit Exodus nog eens een keertje naast Deuteronomium te leggen. Dan weet je ook waarom het een teken is. Het is het bewijs zegt Deuteronomium dat God Israël verlost heeft uit Egypte. Gods Woord is duidelijk... De apostelen maakte het verschil al in Handelingen 15.
Jezus heeft toch het onderscheid tussen Joden en Grieken opgeheven?
Welnu dan is de Gebodentafel een Hemels gegeven en geldt die dus voor alle mensen (uit alle taal, stam, natie en volk)
Dus enerzijds erken je de gebodentafel en anderzijds maak je (er) zelf geboden en wetten bij, die niet in de Bijbel staan!

Wat zegt nu Openbaring 14 aan ALLE mensen die geloven! Nergens staat dat Jezus alleen aan de Joden (van et OT of nu levend) alleen die oproep doet.
De bekende 3 engelenboodschap. Hij waarschuwt de gelovigen in Hem, omdat er een einde komt aan Gods geduld (Genadetijd) en omdat de Draak de wereld zal inpalmen, daar Gods Geest zich zal terugtrekken!
Dutch schreef:Je zegt hier een aantal dingen.. (ik sla een aantal alinea's over omdat het niet veel nut heeft daar op in te gaan)

Dat ik jou niet overtuig, dat hoef ik ook niet te doen. Ik verwijt gelukkig Christus niets. Ik pas alleen toe wat Hij zegt (Handelingen 15)
Nu, indirect verwijt je Christus dat Hij geen andere gebod heeft uitgevaardigd, dat de eerste dag der week rechtvaardigt als 'rustdag' die het Bijbels niet is.
En als je handelingen 15 hanteert, dan zit je al 'fout' want je bent dan selectief bezig en past Handelingen 15 dus ook, selectief toe.
Want in de eerste 4 verzen wordt gesproken over 'een besnijdenis' terwijl Jezus preekt over een 'besnijdenis van het hart'
Dat Paulus het slachtoffer werd van een enorme onenigheid over die fysieke besnijdenis, betekent dus dat hier 'met hete hoofden en koude harten' werd omgegaan; GEEN voorbeeld van iemand die zegt 'in Christus te zijn' als je dit hoofdstuk als je levensstandaard (Zegel) gebruikt. Immers Jezus' Rijk wordt niet door geweld, noch door oorlog opgericht, maar door de Geest van Jezus!

En kijk dan eens wat er in vers 20 staat geschreven van Handelingen 15:

maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.
In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is:
29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ (Pas op dat dit ook symbolisch gezien kan worden inzake het NT)

Je zei nog dit:

Wij weten vanuit Joh 14-16 dat de Heilige Geest leert wat Jezus leert. Dus vandaar dat het Jezus zelf is.. dit ons, Christenen uit de heidenen leert. Door woorden te gebruiken als ' je kunt en Christus niet verwijten en niet de Hemelse Vader Zijn Vader kunnen zijn geweest' , maak jij Hem juist tot een leugenaar. Dit zijn redenen waarom ZDA vaak als een cult wordt gezien (mind controle).
Je moet God aanbidden.’ Want getuigen van Jezus is profeteren (Openb.19:10 NBV)
Dutch

Kun je mij aantonen dat hetgeen ik in rood heb weergegeven, een uitspraak is van de ZDA of iemand vanuit die denominatie?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

NIcodemus zou je als je ook anderen wilt bereiken en betrekken in de discussie zoals in een goed forum gebruikelijk is je vragen concreet willen weergeven , want ik begrijp er echt niets van. En ik wil je ook graag antwoord geven, dus een korte samenvatting. Is dat mogelijk?
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wilsophie,

Nu, wellicht dat het een beetje veel is. Ik zal de tekst dan nog eens nader verklaren.
Punt is dat Dutch aanduidt, dat Handelingen 15 voor hem het uitgangspunt is inzake de 'rustdag' en het 'handelen' naar datgene wat de discipelen hier naar voren brengen.
Daarbij wijst hij naar de ZDA als een gemeenschap die 'van de hak op de tak' is gesprongen is, als het gaat om een zekere ommezwaai die zij rond 1840 zouden hebben gemaakt.

Eerst de 'ommezwaai'!

Toen in 1830 er een beweging ontstond rond het punt aangaande het einde van een periode van 2300 profetische jaren, ontstond er een beweging, binnen de Reformistische bewegingen, waarvan de aandacht getrokken werd aangaande
het Heiligdom. Immers ook het OT en de het theocratische volk 'de Joden' hadden een jaarlijkse YomKippur, laten we zeggen een 'oordeel' over hun goede en minder goede daden.
Volgens de gegeven inzichten, zou er aan het einde der tijden eveneens een Yom Kippur nodig zijn 'voor het Volk van God' en de mensheid.
De reiniging van het heiligdom.

Hier een korte intro...

Het onderzoekend oordeel
De profeet Daniël zegt: „Terwijl ik bleef toekijken werden tronen opgesteld, en een Oude van dagen zette Zich neder, zijn kleed was wit als sneeuw en zijn hoofdhaar blank als wol; zijn troon bestond uit vuurvlammen, de raderen daarvan uit laaiend vuur, en een stroom van vuur welde op en vloeide voor hem uit; duizendmaal duizenden dienden hem en tienduizend maal tienduizenden stonden voor Hem. De vierschaar zette zich neder en de boeken werden geopend" (Daniël, 7:9,10).
Zo zag de profeet in een visioen de grote, plechtige dag waarop het karakter en het leven van de mensen zullen worden onderzocht door de Rechter der gehele aarde en iedereen „naar zijn werken" zal ontvangen. De Oude van dagen is God de Vader. De dichter van de Psalmen zegt: „Eer de bergen geboren waren, en Gij aarde en wereld hadt voortgebracht, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God" (Psalm 90:2). Hij, de Bron van alle leven en de Oorsprong van alle wetten, zal de oordeel zitting leiden en engelen, „duizendmaal duizenden en tienduizend maal tienduizenden", zullen als gerechtsdienaren en getuigen aanwezig zijn op deze grote rechtszitting.
„En zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; Hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde Hem voor Deze; en Hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden Hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en Zijn Koningschap is een, dat onverderfelijk is" (Daniël 7:13,14). De „komst van Christus" die in deze tekst wordt beschreven is niet zijn wederkomst naar onze aarde. Hij begaf Zich naar de Oude van dagen in de hemel om de „heerschappij en eer en koninklijke macht" te ontvangen die. Hem zullen worden gegeven aan het eind van zijn optreden als Middelaar.
... voor eventuele persoonlijke verdieping, zie:http://www.agp-internet.com/react/profe ... rijd28.htm
Ga er rustig voor zitten en als je echt wilt onderzoeken, vraag de Heilige Geest voor openheid! Daar kan geen mens tegen op!
William Miller de grondlegger van de ZDA gemeente sloot zich op en nam alleen de Bijbel ter hand en vroeg de Heer voor een oplossing.
In al zijn hartstocht voor de Almachtige god en, voor zijn menselijke tekortkoming, meende hij, dat op een zeker moment de Heer Jezus zou verschijnen op de wolken des hemels.

Zoals meestal, verzamelden vele mensen, uit alle kerken en maatschappelijke stromingen zich rond op hem en bestudeerden de Bijbel.
Maar, omdat de meeste mensen uit een periode van verwarring en maatschappelijk verval waren gekomen, hielde zij zich vast aan elke nieuwe geestelijke kracht, waarvan zij meenden dat daar 'de waarheid' te vinden was.
Dat was en is (ook nu nog) een verkeerd uitgangspunt. En weet dat elke poging om de Plaats van de almachtige in te nemen en een eigenhandig Evangelie te verkondigen, mis zal gaan
Zo ook met William Miller! De groep die hij bijeengebracht had, was teleurgesteld toen de 'dag' naderde waarop men meende de wedrkomst te kunnen ervaren.

De groep (Millerieten) viel uit elkaar!

Opmerkelijk echter was, dat enkele leden van zijn groep meenden dat er op een andere wijze naar Daniël en Openbaring gekeken moest worden en vooral Jezus Christus aan het woord te laten.
Tijdens een samenkomst van Millerieten, voegde zich iemand uit de Baptistengemeente zich onder het publiek (eerst dagen baptisten).
Zij, de eenvoudige en lichamelijk zwakke E.G. White zag in een visioen dat het niet ging om de wederkomst van Christus, maar om Zijn verplaatsing van het heilige naar het Heilige der Heiligen, naar Zijn vader dus.
Opmerkelijk is dat toen Mej. E.G. White dat naar voren bracht, er een nieuwe groep ontstond, die op een andere wijze werd samengebracht.
Een van de belangrijkste figuren die zich plotseling daarbij vertoonde was Mw. Rachel Preston een gelovigen uit de Zevende Dags Baptisten, de groep die nota bene door de Almachtige rond 1798 uit het profetische kader was gezet, vanwege hun samenwerking met de eerste dags Baptisten. Als zij gehoor hadden gegeven aan Gods oproep de Sabbat van het 4e gebod te blijven eerbiedigen, zonder zich te vermengen met de zondag vierende Baptisten, dan waren de Zevende Dags Baptisten de Zevende Dags Adventisten van die geweest, en was de bekendheid van het Hemels Heiligdom ongeveer 70 jaar eerder bekend geweest in de wereld.

Omdat de Sabbat van het 4e gebod een strijdpunt is (Daniël 7:25) heeft de Draak er voor gezorgd dat met name de ZDB en de ZDA een 'slechte naam' kregen.
Totaal onterecht want zelfs sommige Joodse Rabbi's hebben in de loop der tijd er op gewezen dat de Zevende Dags Adventisten de enige gemeenschap is die Hebreeuwse teksten en de kennis van dat gegeven kan verklaren dat feitelijk alleen zeer geleerde Rabbi's kunnen begrijpen. met name Mw. E.G. White is een van hun favorieten. Ondanks dat feit heeft Mw. E.G. White slechts een aantal jaren basis school!

Het blijkt dus van belang te zijn dat Christenen inzicht en een profetische visie ontwikkelen die hen gereed maakt voor de komst van Jezus op de wolken.
Als wij vast blijven houden aan een heiligdom op aarde, dan kunnen wij het Hemels Koninkrijk niet binnen gaan.

En dat is nu de zaak! De menselijke vergissing van een onjuiste berekening maakt dat uitgelezen de ZDA gemeente verloochend wordt.
Men vergeet echter juist datgene wat handelingen 15 zegt en vooral mee begint:

Bijeenkomst van de apostelen
1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered.
2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten.
3 Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte.
4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht.
5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
Laat ik kort zijn. Wie zich spiegelt aan handelingen 15 is er geestelijk slecht aan toe!
Jezus zegt slechts één ding als het om gehoorzaamheid en na volgzaamheid gaat:

Ps 119,131
Ik doe mijn mond wijd open en hijg, want ik verlang naar uw geboden.
Ps 119,143
Treffen mij nood en verdrukking, dan zijn uw geboden mijn verlustiging.
Ps 119,172
Mijn tong zal uw woord bezingen, want al uw geboden zijn gerechtigheid.
Spreuken 2,1
Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en mijn geboden bij u bewaart,
Spreuken 3,1
Mijn zoon, vergeet mijn onderwijzing niet en uw hart beware mijn geboden,
Spreuken 4,4
onderwees hij mij en zeide tot mij: Laat uw hart mijn woorden vasthouden; onderhoud mijn geboden, opdat gij moogt leven.
Spreuken 7,1
Mijn zoon, bewaar mijn redenen en leg mijn geboden bij u weg.
Spreuken 7,2
Bewaar mijn geboden en leef, en mijn onderwijzing als uw oogappel.

Dus Wilsophie, de geboden en dus ook de Sabbat van het 4e gebod gelden voor ALLE gelovigen die zeggen 'in Christus' te zijn!
Geen twijfel mogelijk.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze en je krijgt gewoon een (aangepast) antwoord!

Hartelijke groet
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat ik op grond van de Schrift in de vrijheid ben gezet om Hem te dienen.
Dat is geen bandeloosheid, maar wel vrijheid met een denken die gericht naar Boven zou zijn.
Denk jij dat het God iets uitmaakt wat ik op zaterdag of zondag doe als ik Hem elke dag wil dienen en elke dag mag leven vanuit de opstanding en Hem daarvoor dank?
Wat er in 1800 of zo gebeurd is maakt toch niets uit, het gaat toch dat onder het nieuwe verbond wij als gelovigen door Hem bekwaam gemaakt worden om Hem te dienen, omdat de toegang vrij is tot Gods genade troon.
Ik begrijp de drive niet om zo te knokken voor een zaterdag of een zondag of of je bloedworst mag eten of niet.
Alles is immers door God rein verklaard.
Alleen de gedachte van de mens verklaart in zijn denken iets onrein zegt Paulus, dat ligt niet aan een wet of aan God maar aan de dirty mind.
We mogen toch alles eten wat in het vleeshuis te koop is? Ik zou niet weten waarom dingen niet mogen.
Ik ben bevrijd van de ketens van dood, zonde en wet.
Moeilijker moet je het niet maken, God doet dat ook niet. Wij zijn bevrijd van een juk en laten we elkaar geen ander soort juk opleggen. Dat is zo de plaag van veel kerken en genootschappen.

Alle teksten die je geeft wijzen naar de onderwijzing van God en dat is Zijn Woord en daar leef ik uit en dat voedt mij, dus ik zie dat niet als een gebod of verbod , maar als voeding om te groeien. Het gaat toch niet om de zichtbare uiterlijke dingen? Het gaat om de inwendige mens.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wilsophie,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Het is duidelijk je keuze is op zich natuurlijk vrij, zeker. Maar je kunt altijd maar één keuze tegelijkertijd maken.
Ik geloof dat ik op grond van de Schrift in de vrijheid ben gezet om Hem te dienen.
Noot: Je bent vrij om Hem te dienen of niet! De vraag is alleen HOE! Dat is ook hetgeen wat Jezus aan de trouwe gelovige vraagt

Wat zegt Jesaja 8;20 over wat en hoe dienen is:

Zij die alle geboden Gods willen gehoorzamen, zullen verdrukt en bespot worden. Zij kunnen alleen met Gods hulp stand houden. Wil­len ze de beproeving die hun te wachten staat overleven, dan moeten ze Gods wil begrijpen zoals die in zijn Woord is geopenbaard. Ze kunnen God alleen eren als ze een juist beeld hebben van zijn karak­ter, heerschappij en doelstellingen, en er ook naar handelen. Alleen zij die door de waarheid van de Bijbel zijn versterkt, zullen in de laatste grote strijd stand kunnen houden. Iedereen zal antwoord moeten ge­ven op de doorslaggevende vraag: Zal ik God of de mensen gehoorza­men?

Je zegt:
Dat is geen bandeloosheid, maar wel vrijheid met een denken die gericht naar Boven zou zijn.Denk jij dat het God iets uitmaakt wat ik op zaterdag of zondag doe als ik Hem elke dag wil dienen en elke dag mag leven vanuit de opstanding en Hem daarvoor dank?
Noot: Toch zegt Jezus dat er geen sprake kan zijn dat de gelovige op zichzelf teruggeworpen, niet zonde Hem iets kan doen.

Als er wetten op aarde zijn, dan zijn er ook wetten voor het Hemels Koninkrijk.
De Draak werd uit de Hemel geworpen, omdat hij juist de wetten en wetmatigheid van het leven daar op zich, negeerde en de Maker van die wetmatigheid beschuldigd van 'wetteloosheid en 'bandeloosheid' als het om (de) vrijheid gaat.

Noot: Mijn vraag is dan, waarom neem Zijn aanbod en regelgeving in je leven, in voorbereiding op dat Hemels Koninkrijk niet aan, en leer je van Jezus HOE dat gaat!
Dat zogenaamde Nieuwe verbond verandert daar immers niets aan, in tegendeel Jezus is nu het directe voorbeeld van de Wet en kan dus niet meer ceremonieel worden gehouden.
Dat impliceert dus ook dat je je zelf niet kunt verlossen, want zonder Jezus kun je niets doen.


Vervolgens:
Ik begrijp de drive niet om zo te knokken voor een zaterdag of een zondag of je bloedworst mag eten of niet.
Noot Aangezien Daniël 7:25 juist er op wijst dat de Sabbat van het 4e gebod een strijdpunt wordt en de Kerk wetten en geboden heeft veranderd (zoals de Farizeeën in Handelingen doen) doet Jezus juist een oproep tot het tegenovergestelde in Openbaring 14:6-12. Hij roept Nu de gelovigen op om juist terug te keren naar dat fundament van het Hemels Koninkrijk, de gebodentafel en alle eer (daardoor) aan de Almachtige te geven, omdat de Draak een tegenbeeld opwerpt van die geboden, een vals beeld dus!
Alles is immers door God rein verklaard.


Onjuist, de mens kan alleen maar rein worden door deel te hebben aan Christus, door water en Geest! Iedereen die zegt de Almachtige god te willen dienen, moet door het watergraf om gereinigd te worden, een nieuw leven beginnen 'wedergeboren' te worden als een kind. (Johannes 3)
Bovendien is een 'rein leven' ook bepalend met wat wij eten, zie de spijswetten in Leviticus 11)

Alleen de gedachte van de mens verklaart in zijn denken iets onrein zegt Paulus, dat ligt niet aan een wet of aan God maar aan de dirty mind.
Inderdaad Wilsophie, de wet is de wet, die verandert niet! Dat is juist wat Paulus daar zegt.
Zolang de mens die wetten en geboden niet wil accepteren en als standaard voor zijn wedergeboren leven, dan heeft de wet geen nut en blijft de gelovige even zondig en vuil (vuile klederen)

We mogen toch alles eten wat in het vleeshuis te koop is? Ik zou niet weten waarom dingen niet mogen.
Nu ja, je bent vrij om te doen en te laten. Maar de spijswetten van Liviticus 11 zijn nog even actueel als in de tijd dat ze werden opgesteld.
Ik ben bevrijd van de ketens van dood, zonde en wet.
Noot: Nu Wilsophie ik moet eerlijk zijn. De vraag is welke regel volg ik, en kan de Almachtige mij bevrijden uit de ketens van bandeloosheid of wetteloosheid, als ik zelf geen andere wetten en geboden erken of onderhoudt, dan die welke ik zelf bedacht heb. Als het' je een worst' zal wezen of Zondag of Zaterdag (Sabbet) de rustdag is, waar mee kan de Verlosser je dan nog mee helpen, als jezelf over de wereldzee zwalkt zonde Ankerplaats.
Moeilijker moet je het niet maken, God doet dat ook niet. Wij zijn bevrijd van een juk en laten we elkaar geen ander soort juk opleggen. Dat is zo de plaag van veel kerken en genootschappen.


Inderdaad het zijn veelal de Kerkinstellingen die het de mens moeilijk maken Jezus te ontmoeten, dat begon al bij de Schriftgeleerden in het OT. Dat is dus FOUT

Verder schreef je nog:
Alle teksten die je geeft wijzen naar de onderwijzing van God en dat is Zijn Woord en daar leef ik uit en dat voedt mij, dus ik zie dat niet als een gebod of verbod , maar als voeding om te groeienHet gaat toch niet om de zichtbare uiterlijke dingen? Het gaat om de inwendige men.
.

Noot: Inderdaad, maar dan moet je ook een zichtbare Getuigen van Jezus zijn. Door Zijn houding konden mensen zien dat Hij een tempel van Gods Geest was!
Als je meent dat dat juist is en je het ook zo bedoeld, wie ben ik dan om daar verder nog iets van te zeggen. Prima!]/i]

Nog ter overdenking een aantal Bijbelpassages:

Altijd durendheid van de wet

Hoeveel wetgevers, zijn er? Jakobus 4: 12
12 Er is een enige Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?

Wat wordt er van de standvastigheid van Gods karakter gezegd? Maleachi 3: 6
6 Want Ik, de HERE, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jacobs niet verteerd.

Hoe standhoudend zijn Zijn geboden? Psalm 111:7, 8
7 De werken zijner handen zijn waarheid en recht, betrouwbaar zijn al zijn bevelen,
8 vastgesteld voor immer en altoos, volbracht in waarheid en oprechtheid.

Kwam Christus om de wet af te schaffen of te ontbinden? Mattheus 5: 17
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Wat betekent het woord vervullen, waar dit met betrekking tot de profetieën gebruikt wordt? Mattheus 4: 14
14 Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende:

Wat betekent het wanneer het in betrekking tot de wet gebruikt wordt? Galaten 6: 2 / Mattheus 3:15; Jakobus 2:8,9
2 Draagt elkanders lasten, en vervult zo de wet van Christus.
15 Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af.
8 Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wel.
9 Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding.

Wat deed Christus met Zijn Vaders geboden? Johannes 15: 10
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Indien iemand voorgeeft in Christus te blijven, hoe moet hij dan wandelen? 1Johannes 2: 6
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf zo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

Wat is zonde? 1Johannes 3: 4
4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.

In welke toestand verkeren alle mensen? Romeinen 3: 23
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

Hoevelen worden er besloten in het ‘’allen’’ die gezondigd hebben? Romeinen 3: 9.
9 Hoe dan? Hebben wij, Joden, iets voor op de anderen? Helemaal niets. Ik heb immers reeds vastgesteld, dat allen, Joden zowel als heidenen, zich in de macht der zonde bevinden.

Waardoor worden alle mensen schuldig bevonden? Romeinen 3: 19
19 Welnu, wij weten, dat de wet al wat zij zegt, zegt tot hen die onder de wet staan. Zo wordt ieders mond gesnoerd en staat de hele wereld schuldig voor God

Doet geloof in God de wet teniet? Romeinen 3: 31
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Wat bewijst meer dan iets anders de altijddurende en onveranderlijkheid van de wet van God? 1 Korintiërs 15: 3
3 Want ik heb u lieden ten eerste overgegeven, wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;

In welke verhouding staat een gerechtvaardigde persoon tot de wet? Romeinen 2: 13
13want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Wie heeft de belofte van gelukzalig te zijn in zijn doen? Jakobus 1: 25
25 Maar wie zich buigt over de wet die volmaakt is en vrijmaakt, en daarbij blijft, wie niet vergeet wat hij hoort maar er ook naar handelt, zo iemand zal gelukkig zijn in wat hij doet


Hartelijke groet
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Itamar »

Beste nicodemus zda,

Christus heeft aan het kruis, toen Hij het uit riep "Het Is Volbracht", de gehele/totale "WET", voor ons vervuld.
Christus heeft hierdoor voor "ONS", de vrijspraak verkregen, om de "WET" die wij niet kunnen houden, voor "Ons" volbracht.
Christus heeft daardoor "ONS" weer kinderen van de "GOD de VADER" gemaakt. "ALS HET WARE OPNIEUW GESCHAPEN"!.
Christus vraagt alleen van zijn kinderen/gelovigen, "HEM" lief te hebben met geheel uw Hart en met al uw krachten.
Christus zegt komt tot mij allen die vermoeid en belast (De Wet) zijn en ik zal jullie rust geven.
Christus vraagt alleen, dat wij in HEM geloven, dat HIJ voor al onze zonden betaald heeft.
En dat moet ons gegeven worden door GOD de VADER.

Een hartelijke groet.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Itamar,

Je schreef:
Christus heeft aan het kruis, toen Hij het uit riep "Het Is Volbracht", de gehele/totale "WET", voor ons vervuld. (Dus dan: Hij heeft de wet volbracht, nu is het aan ons om OOK die wet te vervullen, als Getuigen van Christus)
Christus heeft hierdoor voor "ONS", de vrijspraak verkregen, om de "WET" die wij niet kunnen houden, voor "Ons" volbracht.(WAAR staat dat in het licht van de door mij aangehaalde Bijbelpassages, onderbouw je bewering!)
Christus heeft daardoor "ONS" weer kinderen van de "GOD de VADER" gemaakt. "ALS HET WARE OPNIEUW GESCHAPEN"!. (Dan dien je JUIST Nu de geboden en wetten te vervullen door dezelfde Heilige Geest als Jezus, bovendien je moet zelf de keuze maken om 'door weter en geest' gedoopt te zijn, anders kun je het Koninkrijk NIET zien. Je bent dan pas immers een getuigen van Christus en hebt de gave der profetie)
Christus vraagt alleen van zijn kinderen/gelovigen, "HEM" lief te hebben met geheel uw Hart en met al uw krachten. (Inderdaad, DOE dat dan ook en onderhoud dus MIJN geboden, vraagt Jezus vanuit dat gegeven, zie mijn bijdrage)
Christus zegt komt tot mij allen die vermoeid en belast (De Wet) zijn en ik zal jullie rust geven.(Inderdaad, heb Hem dan ook Lief zoals Hij ons lief heeft, als je het dus weet, ONDERHOUD Zijn geboden die OOK van de Vader zijn)
Christus vraagt alleen, dat wij in HEM geloven, dat HIJ voor al onze zonden betaald heeft. ( GELOOF dan ook wat HIJ zegt en vraagt te doen. Immers NIET de hoorders, maar de DADERS zullen het Koninkrijik binnen kunnen gaan)
En dat moet ons gegeven worden door GOD de VADER. (Neen dat wordt ons ingegeven door de HEILIGE GEEST zie Jesaja 8:20 en dus ben je onderhevig aan de WET, die jij niet accepteert en dus wetteloos bent.)


Een vraag: Heb je mijn bijdrage, waarop je reageert, goed gelezen?
Staat daar iets buitenbijbels in, of spreekt hier de Schrift!
Welnu als Jezus Heer is over het OT en het NT, dan heeft de Hemelse Vader de autoriteit over de Schrift
.

Nu even terug op je bijdrage:

Onderbouw je antwoord met de uitspraken van Jezus persoonlijk, en wimpel die niet af op Handelingen, profeten of andere Bijbelse figuren. Die hadden al moeite genoeg om het volk de WET en de Profetie duidelijk te maken.
Maar de meeste waren net zo eigenwijs als de meeste 'christenen' van vandaag. Dat is de strijd van NU; Daniël en Openbaring beiden boeken wijzen op de terugkeer naar het fundament van de Hemels vader, niet van deze wereld en wetten en geboden van mensen.

Hartelijke groet
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Itamar »

nicodemus zda schreef:Hallo Itamar,

Je schreef:
Christus heeft aan het kruis, toen Hij het uit riep "Het Is Volbracht", de gehele/totale "WET", voor ons vervuld. (Dus dan: Hij heeft de wet volbracht, nu is het aan ons om OOK die wet te vervullen, als Getuigen van Christus)
Christus heeft hierdoor voor "ONS", de vrijspraak verkregen, om de "WET" die wij niet kunnen houden, voor "Ons" volbracht.(WAAR staat dat in het licht van de door mij aangehaalde Bijbelpassages, onderbouw je bewering!)
Christus heeft daardoor "ONS" weer kinderen van de "GOD de VADER" gemaakt. "ALS HET WARE OPNIEUW GESCHAPEN"!. (Dan dien je JUIST Nu de geboden en wetten te vervullen door dezelfde Heilige Geest als Jezus, bovendien je moet zelf de keuze maken om 'door weter en geest' gedoopt te zijn, anders kun je het Koninkrijk NIET zien. Je bent dan pas immers een getuigen van Christus en hebt de gave der profetie)
Christus vraagt alleen van zijn kinderen/gelovigen, "HEM" lief te hebben met geheel uw Hart en met al uw krachten. (Inderdaad, DOE dat dan ook en onderhoud dus MIJN geboden, vraagt Jezus vanuit dat gegeven, zie mijn bijdrage)
Christus zegt komt tot mij allen die vermoeid en belast (De Wet) zijn en ik zal jullie rust geven.(Inderdaad, heb Hem dan ook Lief zoals Hij ons lief heeft, als je het dus weet, ONDERHOUD Zijn geboden die OOK van de Vader zijn)
Christus vraagt alleen, dat wij in HEM geloven, dat HIJ voor al onze zonden betaald heeft. ( GELOOF dan ook wat HIJ zegt en vraagt te doen. Immers NIET de hoorders, maar de DADERS zullen het Koninkrijik binnen kunnen gaan)
En dat moet ons gegeven worden door GOD de VADER. (Neen dat wordt ons ingegeven door de HEILIGE GEEST zie Jesaja 8:20 en dus ben je onderhevig aan de WET, die jij niet accepteert en dus wetteloos bent.)


Een vraag: Heb je mijn bijdrage, waarop je reageert, goed gelezen?
Staat daar iets buitenbijbels in, of spreekt hier de Schrift!
Welnu als Jezus Heer is over het OT en het NT, dan heeft de Hemelse Vader de autoriteit over de Schrift
.

Nu even terug op je bijdrage:

Onderbouw je antwoord met de uitspraken van Jezus persoonlijk, en wimpel die niet af op Handelingen, profeten of andere Bijbelse figuren. Die hadden al moeite genoeg om het volk de WET en de Profetie duidelijk te maken.
Maar de meeste waren net zo eigenwijs als de meeste 'christenen' van vandaag. Dat is de strijd van NU; Daniël en Openbaring beiden boeken wijzen op de terugkeer naar het fundament van de Hemels vader, niet van deze wereld en wetten en geboden van mensen.

Hartelijke groet
Beste nicodemus-zda,

Lees eerst eens rustig het "Evangelie van Johannes" door.
En laat het volgende: Joh 3,35, op je in werken.
De Vader heeft de Zoon lief "Is Christus" en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
Augustinus schreef; Neem en Lees.
Of zo je wilt: Nicodemus heeft het begrepen!

Een hartelijke groet.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Itamar,

Dank voor je reactie!


Lees eerst eens rustig het "Evangelie van Johannes" door.
En laat het volgende: Joh 3,35, op je in werken.
De Vader heeft de Zoon lief "Is Christus" en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
Augustinus schreef; Neem en Lees.
Of zo je wilt: Nicodemus heeft het begrepen!

Wat Augustinus heeft gezegd, "Neem een lees" is geen profetisch kader, noch een voorbeeld van Getuigenis. Het is gewoon niets!

Jezus zegt iets anders, namelijk dit: Hoe leest gij!

Jeremia 17:7-9

7.Gezegend is hij die op de HEER vertrouwt, en zich veilig weet bij Hem.
8 Hij is een boom aan een rivier met wortels tot in het water.
Hij heeft geen last van de hitte, zijn bladeren blijven groen.
Een tijd van droogte deert hem niet, hij blijft vrucht dragen.
9 Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie kan het peilen?

Nu, dat is wat Jezus zegt. Ik bouw dus niet, in de eerste instantie op mensen, zeker niet op Augustinus!

Wat is belangrijk in ons leven, als we Getuigen van Christus willen zijn in deze wereld, en de Gave der profetie, moegen smaken als Vokl van de Allerhoogste god!
"Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad" (Jesaja 8:20). Gods volk heeft de Bijbel gekregen als een beveiliging tegen de invloed van dwaalleraren en de misleidende kracht van de geesten der duisternis. Satan gebruikt alle mogelijke listen om te voorkomen dat de mensen de Bijbel leren ken­nen, want de duidelijke uitspraken van de Bijbel brengen Satans be­drog aan het licht. Elke herleving van Gods werk prikkelt de vorst van het kwaad tot grotere activiteit. Hij spant nu al zijn krachten in voor de laatste strijd tegen Christus en zijn volgelingen. Wij zullen binnen­kort de laatste grote misleiding meemaken. De antichrist zal dan zijn wonderwerken voor onze eigen ogen verrichten. De vervalsing zal zó volmaakt zijn dat men alleen aan de hand van de Bijbel een onder­scheid zal kunnen maken tussen wat waar is en wat vals is. Elke uit­spraak en elk wonder zal op grond van Gods Woord moeten worden getoetst.
Okay profetische uitleg dus, en wat heeft dat met johannes de Doper te maken:

Nu Johannes 3:

Getuigenis van Johannes de Doper
22 Daarna ging Jezus met zijn leerlingen naar Judea. Daar bleef hij enige tijd en hij doopte er. 23 Johannes doopte toen ook, in Enon, dicht bij Salim, een waterrijk gebied. Daar kwamen de mensen naartoe om zich te laten dopen. 24 Johannes was immers nog niet gevangengezet.
25 Er ontstond een discussie tussen de leerlingen van Johannes en een Jood over het reinigingsritueel.
26 Ze gingen naar Johannes en zeiden tegen hem: ‘Rabbi, de man die bij u aan de overkant van de Jordaan was, over wie u een getuigenis afgelegd hebt, is aan het dopen en iedereen gaat naar hem toe!’
27 Johannes antwoordde: ‘Een mens kan alleen ontvangen wat hem door de hemel gegeven wordt.
28 Jullie kunnen van mij getuigen dat ik gezegd heb: “Ik ben de Messias niet, maar ik ben voor hem uit gezonden.”
29 De bruidegom krijgt de bruid; de vriend van de bruidegom staat te luisteren en is blij dat hij de stem van de bruidegom hoort. Dat vervult mij met grote vreugde.
30 Hij moet groter worden en ik kleiner. (Noot: WIE moet nu groter gemaakt worden Itamar, de mens/een mens of Jezus Christus! Hier staat gewoon profetische taal Itamar!
31 Hij die van boven komt staat boven allen, wie uit de aarde voortkomt is aards en spreekt de taal van de aarde. Hij die uit de hemel komt en boven allen staat,
32 Getuigt van wat hij gezien en gehoord heeft, en toch wordt zijn getuigenis door niemand aanvaard.
33 Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is.
34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed.
35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen.
36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Nu Itamar, wat wil je me nu daarmee zeggen. Wat staat er nu dan in vers 36! Juist dat ene vers, dat zo belangrijk is voor ALLE mensen die zeggen en oprecht uitstralen wat hun Meester laat zien en dat aanvult in Johannes dat het vorige heel maakt!
Dus als je mij naar een Bijbelpassage verwijst, maak dan (als het kan) het HELE verhaal af. Dat zie ik wel vaker, vol overgave wijst men mij op een bepaalde Bijbelpassage, maar nét niet dat ene kleine aspect, dat de vraagstelling en de beantwoording in de juist context plaats, ontbreekt!

Nicodemus heeft het dus zeker écht begrepen, als het gaat om Getuigen van Christus!
Zeg dus geen zaken die Christus juist NIET voor ons deed maar leg uit de zaken die Hij voor ons deed, en WIJ in de Liefde voor de Meester graag willen leren om in Zijn Gerechtigheid te kunnen groeien en het Hemels Koninkrijk op dat fundament mogen en vooral kunnen binnengaan!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus
Ik antwoord in 2 gedeeltes
Geef mij de bewijzen en ik neem ze onherroepelijk aan!

De balk is in dit geval elke denominatie- waaronder ook de ZDA die de christenen uit de heidenen willen knechten. (Lees Hand 14, 15, 16 en 21, de brief aan de Galaten).

Nu ik denk niet dat je een juiste conclusie trekt t.a.v. de ZDA. Ik was jarenlang (34 jaar) in die denominaties aanwezig en heb nooit en te nimmer dwang' noch 'knechting' ervaren
Hier zeg jij 2 dingen.
A. Geef mij de bewijzen en ik neem ze onheroepelijk aan
B. Ik denk niet dat jij de juiste conclusies trekt.

Deze twee staan in contrast met elkaar. Hiermee bewijs jij dat jij niet openstaat voor een discussie, maar het persoonlijk neemt. Ik spreek jou niet aan als ZDA- en hou jou niet verantwoordelijk voor hun theologie. Maar zie wel dezelfde kenmerken met het 'knechten' van christenen Wanneer jij mijn bericht goed leest heb ik het ook niet over de miststanden van de ZDA. Ik spreek naar alle denominaties. Ik voel mij dus ook niet geroepen om hier de complete theologie van de ZDA te gaan neerzetten. Voor nu hou ik mij even bij het onderwerp.

Daarbij is de discussie: Moet een christen zich houden aan de sabbat. Deze discussie is door jou begonnen. En jij geeft aan dat dit moet. Dat is jouw goedrecht.

Ik citeer jou:
Wie de geboden van Jezus niet wil navolgen, juist als men dat weet, is of kan geen navolger van Jezus zijn en is dus geen voorbeeld van Christus in deze wereld.
Dat is in de wereld ook zo. Als je weet waarom je een wet hebt overtreden, dan wordt je zwaarder ter correctie geroepen, dan als je niet weet waarom je een fout of overtreding maakte.
En zo is het bij de Allerhoogste god en Jezus ook gewoon hetzelfde!
Dit doet mij denken aan Handelingen 15:1-15
Ik zal dit even in mijn eigen woorden samenvatten:
Paulus en Barnabas hebben net hun 1e zendingsreis erop zitten en zijn vol van de wonderen die God gedaan heeft. Vervolgens komen gelovigen uit de partij van de farizeeën welke tot geloof gekomen en die leerden dat de nieuw gelovigen zich moesten besnijden en de wet houden. Anders waren zij niet behouden. Paulus en Barnabas zijn het hier niet mee eens en er komt een woordenstrijd.

In mijn ogen zit jij hier op dezelfde lijn met de gelovigen uit de partij van de farizeeën. Paulus en Barnabas ageren hierop en juist zij zijn het er niet mee eens. Dit wordt dus bevestigt door: Petrus, Jacobus en de Heilige Geest.
Verder schreef je (Dutch):
Men nam de opstanding van Jezus als een teken tussen Hem en zijn volk. WIE nam WAT!
Wetten en Geboden die van mensen zijn!
Ik heb geen idee wat dit te maken heeft met wat ik werkelijk schreef.

Ik denk trouwens dat ik wat anders schreef. Deze woorden heb ik niet geschreven. Ik heb wel op jouw gereageerd. Maar ik zal nog een keer citeren wat ik werkelijk schreef:
Nicodemus: Men nam de opstanding van Jezus als een teken tussen Hem en zijn volk. Dat teken staat nergens in de Bijbel.

Dutch: Dit is een hele interessante opmerking: Jij beweerd hier dat de opstanding geen teken is tussen Hem en Zijn volk. Natuurlijk is dat een teken tussen Hem en Zijn volk.
Alles draait om de opstanding. Het woordje 'teken' in het Grieks sēmeion betekent:
merkteken, kenteken’, (2) ‘bewijsteken, legitimatie’, (3) ‘voorteken’ en (4) ‘wonderteken’ (bron WSNT)

Het het teken tussen Hem en Zijn volk. De discipelen deden niet anders dan getuigen van Zijn opstanding. Zonder opstanding is er geen volk
Let wel dat jij zegt dat de opstanding van Jezus is geen teken tussen Hem en zijn volk… Dan zal ik om het even iets duidelijker te maken Matth. 12:39-41 lezen.. Jezus vergelijkt zich hier met Jona. En het teken dat gegeven wordt is:
Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. En Jezus verwijst naar Zijn dood en opstanding. Mijn vraag is dan ook, blijf jij erbij dat de opstanding niet HET TEKEN is van Zijn volk?

Als jij de wet houden boven de opstanding verkiest, dan is mijn inziens jouw geloof doeloos en nutteloos. De sabbat is het teken tussen God en Israëlieten zegt Deuteronomium 5.
Des te wonderlijker is het dus dat je zelf die gebodentafel erkent:
Ik heb niet het idee dat jij mijn berichten goed leest. Als jij mijn bericht goed had gelezen.. dan zie je dat er een verschil wordt gemaakt tussen de gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit de Joden. Daar draait het om in Handelingen 15, 16 en 21. Daar kan je op reageren en niet op iets wat ik niet zeg of schrijf.
Laatst gewijzigd door Dutch op 06 jun 2014, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus
Hier is mijn tweede gedeelte van mijn antwoord
Nu, indirect verwijt je Christus dat Hij geen andere gebod heeft uitgevaardigd, dat de eerste dag der week rechtvaardigt als 'rustdag' die het Bijbels niet is.
Nee dat doe ik niet, en ook niet indirect. Jij wil in mijn schoenen schuiven.. En legt jij woorden in mijn mond.. die ik niet heb gezegd. Maar echte inhoudelijke argumenten mbt mijn bericht heb ik jou niet gehoord. Dat kan ook niet.. want, het valt ook niet uit te leggen dat het een bepaling is van de Heilige Geest, de apostelen en de oudsten van Jeruzalem.
Jezus heeft toch het onderscheid tussen Joden en Grieken opgeheven?
Welnu dan is de Gebodentafel een Hemels gegeven en geldt die dus voor alle mensen (uit alle taal, stam, natie en volk)
Dus enerzijds erken je de gebodentafel en anderzijds maak je (er) zelf geboden en wetten bij, die niet in de Bijbel staan!
Hij heeft ook het verschil tussen man en vrouw opgeheven, en toch refereert Paulus wel naar bepaalde verschillen.
Maar ik zal het je uitleggen ..
Dan zijn wij natuurlijk weer bij de bekende tekst van Rom 11 gekomen.
Rom: 11 Wij zijn idd bij Israël gekomen.. deze Olijf bestaat uit twee soorten:
1: De tamme takken- welke de Joden zijn
2: De wilde takken- welke de gelovige uit de heidenen zijn.

Petrus geeft het zelf aan in Handeling 15 dat verschil en waarin er geen onderscheid is
Laten wij lezen wat Petrus nu schrijft in Handelingen 15
9 en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.
10 Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen?


Petrus omschrijft de wet hier als een JUK.. een zware houte balk op je nek om een ploeg vooruit te trekken. Zij hebben deze niet kunnen dragen. Vandaar dat er 4 geboden worden opgelegd, welke refereren naar de noachitische wetgeving.
maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.
In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’
Ja, ik weet wat hier staat. En even voor de duidelijkheid.. in de synagoge worden ‘vreemdelingen’, heidenen die God aanbidden, maar niet besneden zijn, de Noachitische wetten opgelegd.
Waar deze vier wetten naar verwijzen.
Volgens de Tora heeft ieder mens, zonder aanzien des persoons, de taak om een medewerker van God te zijn voor de vervulling van Zijn beschikkingen, in het tijdlijk en eeuwige. Hierbij bestaat geen onderscheid tussen mensen, klassen of volkeren. Gemeenschappelijk voor alle mensen geldt de plicht van de 7 voorschriften voor de kinderen van Noach te houden. De kinderen Israels hebben echter meer verplichtingen en hun bijdrage moet nog een hoger karakter hebben. Als uitverkoren volk heeft het de plicht om de goddelijke gerechtigheid op aarde te bevorderen en dienen de joden volledige gehoorzaamheid te betrachten aan de Tora,

Het 'noachidische voorschriften' is ook bepalend voor het joodse standpunt ten aanzien van de bekering van niet-joden. Het jodendom was een zendingsgodsdienst, maar met een beperkte zendingsactiviteit, omdat ze zich in de Grieks-Romeinse wereld geplaatst zag tegenover een zeer machtig en algemeen verbreid heidendom. Het officiële jodendom deed geen georganiseerde poging om joodse verplichtingen te propageren, omdat die niet voor andere volken bestemd waren. De zendingsactiviteit van het jodenddom beperkte zich ertoe om de godsdienst van mens-lievendheid die aan Noach was geopenbaard, in de plaats te stellen van de valse goden en moraal van van de heidense wereld.

bron: Joodse godsdienst in historische perspectief. blz 146,149 Joel Epstein:

Nog een bijzonderheid is, toen het boek van Handelingen klaar was, mochten Christenenen de synagoge niet meer in.

Kun je mij aantonen dat hetgeen ik in rood heb weergegeven, een uitspraak is van de ZDA of iemand vanuit die denominatie?
Dutch:mDit zijn redenen waarom ZDA vaak als een cult wordt gezien (mind controle)
Ja, meerdere vanuit de ZDA gebruiken woorden van gelijke strekking. Maar dat zijn bronnen die jij niet kan controleren. Mijn excuus daarvoor.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

nicodemus zda schreef:Hallo Wilsophie,

Nu, wellicht dat het een beetje veel is. Ik zal de tekst dan nog eens nader verklaren.
Punt is dat Dutch aanduidt, dat Handelingen 15 voor hem het uitgangspunt is inzake de 'rustdag' en het 'handelen' naar datgene wat de discipelen hier naar voren brengen.
Daarbij wijst hij naar de ZDA als een gemeenschap die 'van de hak op de tak' is gesprongen is, als het gaat om een zekere ommezwaai die zij rond 1840 zouden hebben gemaakt.
Dat punt heb ik helemaal niet gemaakt Nicodemus..
1. Ik zeg alleen maar dat een gelovige uit de heidene niet de wet hoeft te houden. En daarbij dus ook niet de sabbat.
dat is mijn punt
2. Ik heb het nu even niet over de ZDA en hun theologie en zeker niet wat zij beweren rond 1840. Dit is niet van toepassing..
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Dutch schreef:Wanneer jij mijn bericht goed leest heb ik het ook niet over de miststanden van de ZDA. Ik spreek naar alle denominaties.
Leuke verschrijving! ;)
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Dank voor je reactie:

Je schreef:
Dat punt heb ik helemaal niet gemaakt Nicodemus..
1. Ik zeg alleen maar dat een gelovige uit de heidenen niet de wet hoeft te houden. En daarbij dus ook niet de sabbat. dat is mijn punt.
Ja, dan zitten we wel met een probleem!
Want op grond van welke wet is dan voor jou het oordeel!
En op welk fundament is dan jouw Getuigenis.
Je kunt immers jouw daden (goed of slecht) toch niet op een ander afschuiven. Dat is mijn punt; dus ook niet op Christus!
Als Christus heeft vervuld in het voorbeeld, dan dienen Zijn volgelingen eveneens in dat zelfde voorbeeld te volgen.
Het zou och een janboel worden als een Leraar Frans tot de ontdekking moest komen dat zijn leerlingen allemaal op hun eigen wijze, de Franse taal machtig probeerden te worden, zonder ALLE raadgevingen
van die Leraar op te volgen! Weinigen zouden slagen, en zeker zonder vlag en wimpel; Als er wetten en geboden in deze wereld, dat zijn er ook wetten en geboden van en in het Rijk dat juist NIET van deze wereld is.
Geen wonder dat Jezus de plaats waar wij NU wonen als een Babylonisch Rijk ziet met een Geest van afgodendiensten van allerlei pluimage! Tijd voor orde dus!

Je zei nog:
2. Ik heb het nu even niet over de ZDA en hun theologie en zeker niet wat zij beweren rond 1840. Dit is niet van toepassing
Okay, maar je haalde wel een aspect aan v.w.b. de ZDA, dat je in zijn gehele opstelling en vooral voorstelling onjuist weergegeven hebt!
Openbaring 10 zegt het wel anders!
trouwens het interesseert me geen fluit wat mensen menen te moeten zeggen over de ZDA of indirect Openbaring 10, in beide gevallen gaan ze mank aan Christus, als je het profetisch beschouwd ten minste.
Als je nu beweert dat de Sabbat van het 4e gebod NIET voor Christenen geldt, dan hebben dié Christenen niet Jezus als hun Meester, maar hem die een andere wet onderhoudt en vooral leert.
De Bijbel legt het gewoon uit:

Als Jezus Christus de hemel en de aarde geschapen heeft en Jezus Christus de grote werkmeester is, dan is het duidelijk, dat Jezus Christus als Schepper ook gerust heeft op de zevende dag, toen het werk volbracht was. Wij lezen in Genesis 2:2,3: „Toen nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag van al Zijn werk dat Hij gemaakt had.
En God heeft de zevende dag gezegend en die geheiligd, omdat Hij op deze gerust heeft van al Zijn werk hetwelk God geschapen had om te voltooien."
Christus heeft dus ook de zevende dag gesticht. Hij heeft die dag gezegend en geheiligd.
Immers door Christus deed God al deze dingen. Christus heeft deze zegen aan het mensdom geschonken, daar wij uit Efeze 1:3 weten, dat Christus ons alle geestelijke zegeningen gegeven heeft. Indien nu Christus op de eerste Sabbatdag gerust heeft, die dag gezegend en geheiligd heeft, dan moet dus de Sabbatdag de dag van Christus zijn.
Een woord van de Here Jezus in Marcus 2:27,28 maakt dat nog duidelijker: „En Hij (Jezus) zeide tot hen: De Sabbat is gemaakt om de mens, niet, de mens om de Sabbat.
Zo is dan de Zoon des mensen een Here, ook van de Sabbat."


Het betekent dus dat Jezus geen Heer is over de zondag of een andere rustdag als zodanig, want alleen de Sabbat van het 4e gebod draagt de autoriteit van de Almachtige god en is dan ook deel van de 1e 4 leefregels van de decaloog. Ze zijn nog niet eens van ons. Dus mag je van 'een ander' niet stelen!
Zie je Dutch dat dus de Sabbat van het 4e gebod voor alle Geestelijke Joden geldt, voor de Joden en de Grieken!
Het is toch Jezus die het hier Bijbels verantwoord. Wat kun je daar tegen hebben!
Al het andere zal vernietigd worden en verdwijnen!
Niet tegenstaande dat de mens soms 'zijn Jezus' verloochend daar waar het er juist op aan komt (Daniël 7:25)


Deze woorden van Jezus leren enkele belangrijke dingen. Ten eerste, dat de Sabbat gemaakt is om de mens. Let op, Jezus zegt, om of ter wille van de mens, niet: ter wille van de Jood. Adam en Eva waren mensen doch geen Joden. De Sabbat is dus geen Joodse instelling of uitsluitend voor de Joden gemaakt of bestemd. De Almachtige god heeft dus ter wille van ons, alle mensen, de Sabbat gemaakt. Hebben wij nu het recht die Sabbat Gods, door Christus gemaakt, door Christus ons geschon­ken, eenvoudig niet te aanvaarden? Zou jij willen behoren tot die mensen die zulk een genadegeschenk Gods van de hand wijzen? Of die God in het gezicht durven slingeren: Ik wil van die Joodse Sabbat niets weten? Ik hoop, dat je tot hier toe de Sabbat des Heren alleen uit onwetendheid nog niet geheiligd hebt. Nu echter Jezus jou de ogen daarvoor opent en je op Zijn waarheid attent maakt, hoop ik, dat je thans zult omkeren en de Sabbat, die Jezus ook voor jou gemaakt heeft, zult aanvaarden.
Een andere belangrijke leer ligt in de woorden van Jezus. Hij zegt: „Zo is dan de Zoon des mensen een Here ook van de Sabbat." Som­migen proberen dat dan zó te verdraaien, alsof Jezus wil zeggen: „Daar Ik nu de Here ben van de Sabbat, kan Ik die Sabbat ook teniet doen of overtreden." (Dat leert wél de RK Catechismus zo: De zondag is een Merkteken van ons Gezag, wij staan boven de Bijbel omdat de Paus Christus is, onder een kleed van vlees")
Tja ik kan er ook niets aan doen dat de Bijbel ook dat uitlegt en aantoont (dat zulks vernietigd zal worden en 'naakt komt te staan (Openbaring 12 en 13 en 14-22)

Uit de gehele samenhang blijkt echter, dat Hij aan de Joden juist duidelijk wilde maken, dat Hij als Here van de Sabbat toch wel weet, wat geoorloofd is te doen op de Sabbat en wat niet. Om de Sabbat des Heren van het Farizeese juk te bevrijden, heeft de Here op de Sabbat­dag zo menig heerlijk wonder verricht. Daarmede wilde Jezus aan­tonen, dat de Sabbat een zegen of een verlustiging, doch geen last zou zijn. Indien in Marcus 2:28 nu eens zou staan: De Zoon des mensen is een Here ook van de zondag, gelooft je dan niet, dat men al eeuwen lang in zondagvierende kringen steeds op dat vers gewezen zou hebben als bewijs, dat de zondag de dag des Heren is[/color]? Nee Hij zegt dat nergens, dus daarom zegt Jezus , dat Hij de Here van de Sabbat is, is dus de Sabbat - de zevende dag der week - de Sabbat des Heren. Daarin ligt toch evenveel bewijskracht ten gunste van de zevende-dags Sabbat als wanneer er zou gestaan hebben, dat Jezus een Here van de zondag was en dit ten gunste van de zondag zou zijn toegepast?

Het Teken dus tussen ALLE mensen en Jezus is dus de Sabbat van het 4e gebod en zeker , na de bekering: is de De Sabbat van het 4e gebod, tevens een Teken van het gezag van Christus in ons leven.
En evenzo is het dus 'gerechtvaardigd' dat de Werekldkerk zegt dat de zondag een (Merk-) teken is van haar Gezag! Want zo zijn er dus twee christenkerken een van natuurlijke origine (Staten en machten) en één Geestelijk (verbonden met het Hemels Jeruzalem en het Hemels Kanaän)
De vraag is; Hoe dien ik en wie dien ik!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus
nicodemus schreef:Ja, dan zitten we wel met een probleem!
Want op grond van welke wet is dan voor jou het oordeel!
En op welk fundament is dan jouw Getuigenis.
Je kunt immers jouw daden (goed of slecht) toch niet op een ander afschuiven. Dat is mijn punt; dus ook niet op Christus!
Als Christus heeft vervuld in het voorbeeld, dan dienen Zijn volgelingen eveneens in dat zelfde voorbeeld te volgen.
Het zou och een janboel worden als een Leraar Frans tot de ontdekking moest komen dat zijn leerlingen allemaal op hun eigen wijze, de Franse taal machtig probeerden te worden, zonder ALLE raadgevingen
van die Leraar op te volgen! Weinigen zouden slagen, en zeker zonder vlag en wimpel; Als er wetten en geboden in deze wereld, dat zijn er ook wetten en geboden van en in het Rijk dat juist NIET van deze wereld is.
Geen wonder dat Jezus de plaats waar wij NU wonen als een Babylonisch Rijk ziet met een Geest van afgodendiensten van allerlei pluimage! Tijd voor orde dus!
Laat ik dan maar weer beginnen dat 'we' geen probleem hebben. Want ik heb geen probleem. Voor de rest verwijs ik naar mijn vorige bericht, waar ik duidelijk ben in mijn argumentatie. zie hier viewtopic.php?f=25&t=1409&p=46462#p46402

Maar laten wij eens kijken wat de apostelen en oudsten nu in hun brief schreven welke zij meegaven aan Paulus en Barnabas:
brief van de apostelen schreef:23 En zij schreven door hun dienst het volgende: De apostelen, de ouderlingen en de broeders groeten de broeders uit de heidenen die in Antiochië, Syrië en Cilicië zijn.
24 Wij hebben gehoord dat sommigen die bij ons vandaan zijn gekomen, u met woorden in verwarring hebben gebracht en uw zielen hebben verontrust door te zeggen dat u besneden moet worden en de wet moet onderhouden. Wij hadden hun daar geen opdracht toe gegeven.
25 Daarom heeft het ons, nadat wij het eens geworden waren, goedgedacht enige mannen te kiezen en naar u toe te sturen met onze geliefden, Barnabas en Paulus,
26 mensen die hun leven over hebben voor de Naam van onze Heere Jezus Christus.
27 Daarom hebben wij Judas en Silas gestuurd, die hetzelfde ook mondeling zullen meedelen.
28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen. Vaarwel.
Dit zijn de bepalingen van de apostelen en de oudsten:
Laten wij nu even naar Hand16:4 gaan
4 En toen zij de steden langs reisden, brachten zij hun de bepalingen over waarvan de apostelen en de ouderlingen in Jeruzalem besloten hadden dat men die in acht moest nemen.

Welke bepalingen waren dat?
1. de bepaling dat zij niet besneden en de WET hoefden te houden.
2. de bepaling dat zij zich aan de genoemde 4 geboden moesten houden

Leerden dus de HG, apostelen en de oudsten in Jeruzalem dat de wet gehouden moest worden?
Nee- just so simple as it is.

Dit argument veegt jouw argumentatie van tafel. Zij hebben geen opdracht gegeven... de Heilige Geest heeft geen opdracht gegeven. God zelf heeft geen opdracht gegeven.
Als Christus heeft vervuld in het voorbeeld, dan dienen Zijn volgelingen eveneens in dat zelfde voorbeeld te volgen.
Nee, wij kunnen de wet niet vervullen zoals Jezus het heeft gedaan. Daarom zegt Paulus dit:
want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld

Mijn getuigenis is deze: opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Handelingen 15:23-29 is mijn kern. uitgewerkt in het bovenstaande bericht. En deze is nog steeds onaangetast. Nog steeds is dit gedeelte van toepassing.
Okay, maar je haalde wel een aspect aan v.w.b. de ZDA, dat je in zijn gehele opstelling en vooral voorstelling onjuist weergegeven hebt!
Openbaring 10 zegt het wel anders!
Ik heb het nog steeds niet over de ZDA.. maar nog steeds over moet een christen de wet en daarmee de sabbat houden.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Zojuist 10 redenen doorgestuurd naar dit forum, waarom de Sabbat gewoon in de Bijbel staat geregistreerd; als voor ALLE mensen.
Een goede Rabbi dit deze Bijbelse vaststellingen tegen kan spreken, lijkt me. [Modbreak Peter79: de 10 redenen zijn niet geplaatst, omdat de bronvermelding ontbrak, maar Nicodemus kan ze opnieuw plaatsen als hij de bronvermelding toevoegt.]

Maar nog even wat anders!

Je schreef eerder dit:
Dit zijn redenen waarom ZDA vaak als een cult wordt gezien (mind controle).

terwijl je er direct aan toevoegt, a.h.w.

Je moet God aanbidden.’ Want getuigen van Jezus is profeteren (Openb.19:10 NBV)

Dat is nogal tegenstrijdig. Je zegt dat de ZDA als een 'cult' wordt gezien, wat mij na 34 jaar nog steeds ontgaat, ook mijn Joodse vrienden lachen met zo iets. Wat een onwerkelijke bewering!.
Let wel bagatelliseer de Joden dan niet die vooral deel zijn van de ZDA wereldwijd.
Want waar je misschien niet direct aan denkt is, als de mensen zich niet verbinden willen met de zondag of de buiten Bijbelse Drie-eenheid gedachte zij als 'cult zullen worden gezien in het gemeenschappelijke
doel van de Wereldraad van kerken (Oecumene). Zij worden dan 'buiten gezet' van het sociale aspect van die Orde.
Vandaar dat ik die 10 Bijbelse waarheden op een rij heb gezet, in mijn laatst bijdrage.

Verder haalde je nog aan:
Deze tekst van Hand 15:28 geeft nl het goddelijk edict aan: In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
Het gaat hier om de zaken die Rabbi's hebben bepaald; de Rabbi's die van Gods wetten en geboden, menselijke geboden en mensen hebben gemaakt. Ze wijzen hier op wettische wetten, ze maken juist van Gods wetten juist de wetten die de mens niet kan dragen en onderhouden. God heeft wetten en geboden gemaakt voor GROEI in Christus en GROEI tot inwoner van het Hemels Koninkrijk. Maar dat hadden (en hebben veel mensen vandaag de dag) niet door of juist wel, maar wilden zij zelf de wet hanteren. (Ceremonieel i.p.v. geestelijk in Christus)

Dus schreef je:
Dit vers geeft heel duidelijk aan: God heeft bepaald dat aan de gelovigen van de heidenen buiten de genoemde wetten geen andere wetten wordt opgelegd.
Dat vers zegt dat helemaal niet, maar de Schriftgeleerden BEPAALDEN wat deze heidenen MOESTEN geloven.
Bovendien kunnen we lezen dat de Schriftgeleerden met de Heilige Geest hadden overlegt. Dat kan ook niet, want de Heilige Geest werkt in en aan het persoonlijke hart!
Paulus zegt dat ook, als je Handelingen 15 goed gelezen hebt (met de Heilige Geest)
Dat is ook dus de zelfde reden dat Jezus problemen had met Zijn discipelen tijdens het Laatste Avondmaal. Hij trachtte hen 'een van Geest' te maken, maar zij bleven maar menselijke en natuurlijke krachten nalopen om hun eigen gelijk te rechtvaardigen. De passage 'met de Heilige Geest overlegt' is dus feitelijk helemaal fout! Sommige Kerkleiders zeggen dat nu nog; Wij hebben overlegt met God! Dat kan niet, want de Allerhoogste werkt aan ieders hart persoonlijk.
Aan de ruzie en negatieven houding die in Handelingen 15 omschreven worden, ligt dus niet de Heilige Geest ten grondslag aan hun besluit! Feitelijk; ze wisten het gewoonweg niet en zeiden maar wat!

Want wat zegt Paulus in feite:
Handelingen 15:1-19
1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered.
2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten.
3 Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte.
4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht.
5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
6 De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan.
7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen.
8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft.
9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd.
10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? (Noot: GOED LEZEN Dutch)
11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’
12 Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. (Dus hieldel zij de Sabbat van het 4e gebod)
13 Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister.
14 Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. [:color]
15 Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven:
16 “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen,
17-18 zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.” 18 [17–18]
19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen,
20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis iedere sabbat in de synagogen voorgelezen


Nu Dutch, het gaat er dus om dat we de Heilige Geest gelegenheid moeten bieden, om de mensen tot inzicht brengen en DAAROM moeten 'leerlingen' en Kerkleiders de mensen (heidenen)geen zware lasten op moeten leggen en eens beginnen niet HUN, maar Jezus' voorbeeld na te leven. Vele Rabbi's dachten nog in de termen van het Oude Testament.En dat is nu precies dat ik van de Advent kerk geleerd heb. Mensen ZELF laten groeien in Christus en ervaringen van groei te laten beleven naar een voorbeeld dat we geven, niet een voorbeeld van mensen maar dat zoals Christus het vraagt aan Zijn discipelen. Mensen aanvaarden de Sabbat door ERVARINGEN van Groei in Christus tot VRUCHT van de Heilige Geest, dor de Heilige Geest. Zij keren zich uiteindelijk af van God, als mensen gaan bepalen wat mensen moeten geloven. jezus dwingt niemand het Koninkrijk binnen.
Wat dat betreft heb ik van uit die gedachte Handelingen helemaal begrepen, 34 jaar geleden al!
Geen cult en vooral geen 'zware lasten' opleggen. Dat sommigen dat wel doen is buiten bijbels. Mar daar weten ze (met alle geode bedoelingen) in veel Nederlandse kerken alles van!
En dat velen daarvan een strijd maken mag blijken uit Daniël 7:25
Dus NERGENS Staat dat de heidenen die Christus zojuist hadden aangenomen de Sabbat van het 4e gebod negeerden. Zij zaten juist op de wekelijkse Sabbat in de Synagoge zie vers 21!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus,
Het gaat hier om de zaken die Rabbi's hebben bepaald; de Rabbi's die van Gods wetten en geboden, menselijke geboden en mensen hebben gemaakt. Ze wijzen hier op wettische wetten, ze maken juist van Gods wetten juist de wetten die de mens niet kan dragen en onderhouden. God heeft wetten en geboden gemaakt voor GROEI in Christus en GROEI tot inwoner van het Hemels Koninkrijk. Maar dat hadden (en hebben veel mensen vandaag de dag) niet door of juist wel, maar wilden zij zelf de wet hanteren. (Ceremonieel i.p.v. geestelijk in Christus)
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het gaat hier helemaal niet om wat de rabbi's hebben gemaakt. De wetten van de rabbi's worden namelijk 'overleveringen' genoemd. (Gal 1:14) Paulus had het ook niet over de overleveringen, maar had het over de wet van Mozes.

5 Maar, zeiden zij, er zijn er enigen opgestaan onder de aanhangers van de sekte van de Farizeeën die gelovig zijn geworden, die zeggen dat men hen moet besnijden en moet gebieden de wet van Mozes in acht te nemen

De wet van Mozes wordt nooit de overlevering van de 'rabbi's genoemd. Wanneer Jozua schrijft over de wet van Mozes.. bedoelde hij de 10 geboden (Joz 8:32),
Maar de wet van Mozes word de complete Torah ook mee bedoeld (Ezra 3:2, Dan 9:13)

Maar ook Jezus geeft aan dat de Wet van Mozes de complete Torah is zonder de 'overleveringen' van de rabbi's.
Lukas 2:22 En toen de dagen van haar reiniging volgens de wet van Mozes vervuld waren, brachten zij Hem naar Jeruzalem om Hem de Heere voor te stellen,
Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
Johannes 7:23 Als een mens de besnijdenis ontvangt op de sabbat, juist om de wet van Mozes niet te breken, bent u dan verbitterd tegen Mij, omdat Ik een heel mens gezond gemaakt heb op de sabbat?

En als laatste zal ik je laten zien dat de wet van Mozes door de Joodse gelovigen wel werd gehouden en dat Paulus de Joodse gelovigen hen deze wel leerde:
Handelingen 21

21 Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet.
22 Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent.
23 Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben.
24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.


Wat is de claim:
De claim is dat Paulus nieuwe Joodse gelovigen leert dat zij niet
1. besneden moeten worden.
2. niet moeten wandelen overeenkomstig de wet van Mozes.

Bewijs dat het niet zo is:
1. Paulus moet de Nazireeer gelofte doen
2. een offer doen in de tempel en het offer van de andere 4 betalen
3. Paulus doet dat

Bewijs dat de gelovigen uit de heidenen niet de WET VAN MOZES houden:
1. Zij hoeven niet de wet van Mozes in acht te nemen
2. Zij hoeven alleen de genoemde geboden in acht te nemen.
Dat vers zegt dat helemaal niet, maar de Schriftgeleerden BEPAALDEN wat deze heidenen MOESTEN geloven.
Bovendien kunnen we lezen dat de Schriftgeleerden met de Heilige Geest hadden overlegt. Dat kan ook niet, want de Heilige Geest werkt in en aan het persoonlijke hart!
Paulus zegt dat ook, als je Handelingen 15 goed gelezen hebt (met de Heilige Geest)
Nu kan ik natuurlijk wel heel cynisch doen, want duidelijk is het dat jij zeker Handelingen 15 niet goed gelezen hebt.. en zeker niet met de Heilige Geest. Woorden die jij gebruikt, hebben geen invloed.. en brengen zeker geen autoriteit mee. Het enige wat jij doet is de Heilige Geest, Jezus voor schut te zetten door bewoordingen als deze te gebruiken.
Nicodemus schreef:Geef mij de bewijzen en ik neem ze onherroepelijk aan!
Ik had het heel goed gezien, jij neemt geen bewijzen aan. Maar net als de gelovigen uit de farizeeën wil jij andere weer knechten.

Mijn kern Handelingen 15:23-29 - dat God zelf, de gelovigen uit de heidenen maar 4 geboden oplegt is nog onaangeroerd. Dit zijn de 4 geboden die God ons heeft opgelegd.
28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen.


De gelovigen uit de Joden, moesten zich wel laten besnijden vlgns Hand 21 en de wet van Mozes doen.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Je schreef o.a.:

Iets over 'knechten'. hoe kom je daar nu weer bij.
Waar haal je dat bewijs en/of idee vandaan. Waar het in Handelingen 15 om gaat is, hoe functioneert het Bestuur van de gemeente.
Ruzie en onenigheid in een kerk zijn niet van de Allerhoogste god. Het zijn aspecten van de Tegenstander. Niet Gods Geest maar de tegenstander gooit daar roet in het eten.

Jij zou toch ook moeten weten dat de 'eerste gemeente' in verval raakte door allerlei zaken die er niet toe deden, net zoals als vandaag. (Openbaring 6)
Maar ook Jezus geeft aan dat de Wet van Mozes de complete Torah is zonder de 'overleveringen' van de rabbi's.
Lukas 2:22 En toen de dagen van haar reiniging volgens de wet van Mozes vervuld waren, brachten zij Hem naar Jeruzalem om Hem de Heere voor te stellen.

Dus met andere woorden, de wet van Mozes (op de stenen tafelen) waren niet meer geldig, ze waren 'vervuld' zoals ook Jezus diezelfde wet vervulde. Maar dat wil zeker niet betekenen dat de wet op zich is afgeschaft of gewijzigd.
Hoe komen mensen daarbij!

Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
Johannes 7:23 Als een mens de besnijdenis ontvangt op de sabbat, juist om de wet van Mozes niet te breken, bent u dan verbitterd tegen Mij, omdat Ik een heel mens gezond gemaakt heb op de sabbat?
inderdaad, de geboden op stenen tafelen moesten geestelijk deel worden van hun eigen persoonlijk leven.
En de besnijdenis is niet fysiek hier, maar Geestelijk want de Sabbat van het 4e gebod is juist daarvoor ingericht.
Er staat nergens dat Jezus de wet aan Mozes gaf.

Er staat wel dit:
Zie Exodus 32-34
Gedurende de afwezigheid van Mozes was het voor het volk een tijd van afwachting en spanning. Israël wist dat hij met Jozua de berg had be­klommen en dat hij was binnengegaan in de donkere wolk die zichtbaar was vanuit de vlakte beneden, op de bergtop rustte, en van tijd tot tijd ver­licht werd door de bliksemstralen van Gods aanwezigheid. Ongeduldig wachtten ze op zijn terugkeer. Omdat ze in Egypte gewend waren geweest aan stoffelijke afbeeldingen van de godheid, was het voor hen moeilijk om te vertrouwen op een onzichtbaar Wezen, en waren ze ertoe gekomen op Mozes te bouwen voor het ondersteunen van hun geloof.
Vervolgens:
Toen Mozes en Jozua van de berg afdaalden, en de eerste de "tafelen der getuigenis" droeg, hoorden ze de kreten en het gejuich van de opge­wonden menigte, die duidelijk in een staat van teugelloze opwinding ver­keerde. Voor Jozua als soldaat was de eerste gedachte aan een aanval van hun vijanden. Maar Mozes oordeelde meer terecht de aard van hun opwin­ding. Het was niet een lawaai van strijd, maar van feestvieren. "Geen ge­luid van overwinningsgeroep en geen geluid van roepen bij nederlaag -een geluid van beurtzang is het, wat ik hoor."
De wet, op de stenen tafelen (en niet voor niets dus) kwam van de berg Herob in de Sinai woestijn en werden dus door God (die Geest is) aan Mozes gegeven.
De Autoriteit over de eeuwigdurende wet komt van de Allerhoogste god, niet van Jezus! Dat Israël allang klaar was met de wet, mag blijken uit hun afgoden dienst onder aan de berg, notabene met Aäron als maker van het Gouden kalf en Datan, de Egyptenaar als leidinggevende figuur van de opstand tegen God.
Eveneens was het dus de bedoeling dat 'Israël' in geestelijk opzicht die wet tot hun eigen zou maken, dat ze dus Geestelijke Joden zouden worden en de wet niet misbruiken voor een natuurlijke Staat, als deel van deze wereld!

Want wat zegt nu Handelingen 13:
Heidenen in het boek Handelingen hebben de sabbat onderhouden. "Die Jodengenoten verzochten ... zij hun tegen de eerstvolgende sabbat weer deze woorden te spreken. Paulus en Barnabas ... drongen bij hen aan om te blijven bij de genade Gods." Handelingen 13:42, 43. Hier hebben niet - Joden, gered door genade, de sabbat onderhouden (zie ook vers 44).

Dus als je het toespitst op de Sabbat van het 4e gebod, hoe durf je dan te oordelen over anderen, als je de Sabbat van het 'e gebod nalaat! ook je visie over Handelingen 15 komt dan, uiteraard, in een heel ander licht en uitlegt te staan.

Graag wil ik nog eens Handelingen 15 aan je voorhouden, met enige toelichting, want eerlijk gezegd, je maakt er een potje van en je eigengedachtegang wil je nu op mij afschuiven. Een typisch 'natuurlijk' gedachte gang van gelovigen die wel natuurlijk denken(en dus de hele dag met de stenen tafelen om de nek lopen) in plaats van Geestelijk en dus ook de Sabbat van et 4e gebod, uit te leven naar het voorbeeld van Jezus!.

Handelingen 15
Bijeenkomst van de apostelen
1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. 2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. 3 Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte. 4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. 5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.


Kijk dat is het strijdpunt, tussen God en de mensen die er een eigen wet op nahouden. terwijl we weten dat de wet van Mozes vervuld is, hoe kunnen we dan later, beweren dat de heidenen de wet van Mozes moeten onderhouden, terwijl die afgedaan heeft.
Geen wonder dus dat Farizeeën ruzie kregen in de gemeente.
Waar het in handelingen 15 om gaat is de wijze waarop het Bestuur van de gemeente georganiseerd dient te zijn en vooral, te onderzoeken wie er werkelijk leiding heeft over de gemeente, de Heilige Geest of de mensen.
Een kerkelijk bestuur dient gebaseerd te zijn op de Schrift, niet op datgene wat mensen menen, dat een Bestuur moet zijn. En daar maken de geboden deel vanuit. het is dus ONMOGELIJK opm de gebodentafel te negeren en als mensen menen, andere minder of meer geboden op te moeten leggen (Openbaring 22)
Wat we verder kunnen leren van handelingen 15 is dat en kerkelijk bestuur samen met de leden gericht moet zijn op de verspreiding van het Evangelie, zoals het is.
Niet zoals mensen menen dat het is. Bijbels gezien is het dsu zelfs zo, dat een Kerkelijk bestuur pas aanvaardbaar voor Christus, als missie en evangelisatie bevorderend werkt in die gemeente. Daar gaat het in Handelingen 15 om.
Handelingen 15 geeft dus een beeld van hoe het uiteindelijk behoort te gaan. 'Het heeft ons de Heilige Geest goed gedacht'.
precies zoals ik al eerder duidde. Handelingen gaat over de strijd of we wetten en geboden van mensen moeten navolgen, of ruimte over moeten laten voor de Heilige Geest.
Precies zoals ik al aangaf in mijn eerder bijdrage. Dus waar jij dan het woord 'knechten' op wil baseren.
Het ergst is nog dat jij, Dutch dan nog ook eens beweert dat 'de christenen' van vandaag de Geboden en de Sabbat (dan niet) hoeven te onderhouden. Je geeft dus aan handelingen niet 'naar de Geest' te begrijpen maar wel naar de natuur!

In geen enkele gemeenschap of denominaties geeft Jezus al Zijn gezag uit handen, aan aangestelde ambtsdragers. Jezus houdt altijd het heft in eigen handen, door de werking van de Heilige Geest.
Jezus werkt dus altijd aan het persoonlijke hart van mensen, ambtsdragers en leden. In Handelingen 15 wordt dus het beeld van mensen gegeven die wel of niet alles in eigen handen wilden nemen.
het was in feite De Heilige Geest tegen de tegenstander. Ruzie of strijd komt nooit voor uit de Here God zelf, maar altijd uit de Satan (en de onbekeerde mens)

En al probeert de Wereldraad van kerken het gezag van Christus te beoordelen naar menselijke maatstaven en in de toekomst alle kerken te willen verenigen onder dat menselijk Gezag (Oecumene) Toch zal Jezus tenadring blijven zoeken, naar de schapen die dreigen verloren te gaan.
En dus blijven ook alle geboden die alleen in de Gerechtigheid van Christus te vinden zijn, gewoon rechtovereind. NOOIT zal enioge jota of titel afgeschft noch verdwijnen van de wet van God.
Al doen sommige Kerkleiders dat de mensen wel geloven. En het is en feit, het zijn de Kerkelijke- en politieke leiders die mensen in de Kerk en in de Maatschappij een juk opleggen, want Gods Rijk <wordt door Mijn Geest zoals Jezus dat noemt. Niet door hete hoofden noch door koude harten.

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Nog even dit;

Let er eens op wat jezus zegt over de houding van de gemeente, onderling tussen broeders en zusters, tussen 'leken' en ambtsdragers. Het sluit exact aan^op handelingen met name hoofdstuk 15:

Mattheus 20
24 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op de twee broers. 25 Jezus riep hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. 26 Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 27 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – 28 zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’

en

Mattheus 23
7 en hechten eraan op het marktplein eerbiedig te worden begroet en door de mensen rabbi te worden genoemd. 8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. 9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. 10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias

En dat is nu precies wat ik mijn bijdragen, in dit onderhavige geval, bedoel!
Zie je ook dat Jezus vanuit datzelfde oogpunt als Handelingen 15, het hier rabbi's heeft als het om 'overlevering' gaat.
Overlevering is niet altijd zuiver zoals Openbaring 6 ons leert.
Tradities van mensen van kerken en overleveringen welke voorzeker niet gepaard gaan met (veranderde omstandigheden) en de werking van de Heilige Geest aan ons hart; leiden tot niets.
Het leidt (inderdaad) tot de knechting van mensen. Dus pas op als je dat woord gebruikt, als jezelf aan knechten denkt, door de Geboden van Jezus te ontkennen in Zijn dienstwerk.
Immers Jezus heeft en houdt altijd het heft in handen. En daarbij zal Hij altijd dat uitdragen dat van de Hemelse vader komt. En dat is ALTIJD de GEHELE boodschap, geen gebroken wet noch het vienzen aan veranderde geboden. Niet voor de Jood, noch voor de Griek, pas dus op met knechten Dutch!

Jezus houdt de mens ALTIJD de gehele wet voor, zoals je kunt zien aan de laatste Bijbelpassages!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus,

De laatste twee berichten zijn geen argumenten tegen wat ik heb neergezet als antwoord op jouw op jouw bewering, dat het gaat om de leringen van de farizeeën. Ik den ook niet dat er een 'goed' antwoord van jouw kant mogelijk is. Want de Schrift spreekt jouw tegen. Sterker nog. Jakobus (de oudsten) en de apostelen en de Heilige Geest spreekt door de Bijbel jouw tegen.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Je schreef:

Hoi Nicodemus,
De laatste twee berichten zijn geen argumenten tegen wat ik heb neergezet als antwoord op jouw op jouw bewering, dat het gaat om de leringen van de farizeeën. Ik den ook niet dat er een 'goed' antwoord van jouw kant mogelijk is. Want de Schrift spreekt jouw tegen. Sterker nog. Jakobus (de oudsten) en de apostelen en de Heilige Geest spreekt door de Bijbel jouw tegen.
Als ik alles op een rijtje zet, dan komen wij ergens wel overeen met elkaar. Volgens mij bedoelen we in essentie hetzelfde maar ligt onze persoonlijke klémtoon anders.
Ik kan me niet voorstellen dat we de mensen bewust de Sabbat van het 4e gebod moeten laten overtreden. immers wie één gebod overtreedt of andere zo doet kennen overtreedt ze allen en zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen (Openbaring 22)

Lees eens dit:
Bewust overtreden scheidt ons van Jezus!
Vele mensen denken dat de sabbat is afgedaan, maar wat zegt God in Jes. 66:22, 23: “Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des Heren… En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor Mijn aangezicht neer te buigen, zegt de Here.” Is de onderbreking hier op aarde niet vreemd betreffende de sabbat? God houdt zelfs op de nieuwe aarde ook de sabbat. ! Christus zei hier op deze aarde: “Ik ben ook Heer van de sabbat“. Mat. 12:8.
Johannes beschrijft in hoofdstuk 14:15 “Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren”.

In Jacobus 2:10 staat: “Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig aan alle geboden”.
In Marcus 12:33 staat geschreven: “Hem (Christus) lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf…”

God is liefde en heeft uit liefde Zijn Tien Geboden gegeven voor de mensheid, opdat wij Hem en onze medemensen kunnen en zullen liefhebben.

Nu Dutch, uiteraard ben ik het op dat punt dus helemaal eens met je! En dat is wat Handelingen 15 bedoelt, denk ik dan toch. De Farizeeërs wilden de 'heidenen' wetten en geboden opleggen die gerelateerd waren aan de wet van Mozes, terwijl die nota bene al vervuld was.
Petrus en Paulus wezen er op dat de Heilige Geest de mens moet bedauwen en overtuigen van wat nodig is om het Koninkrijk der Hemelen te bedauwen. Dat gebeurde ook bijv. ook bij het ontstaan van de Advent kerk.
De pioniers kwamen één voor &&n onafhankelijk van elkaar tot bepaalde inzichten die zij nodig hadden bij het dragen van de prille gemeente. En bovendien kwamen er vanuit andere denominaties (o.a. Zevende Dags Baptisten) mensen in de prille gemeenschap die aan de pioniers de geboden uitlegden (Rachel Preston). en dat is wat Gods Gemeente is. En zo was het ook de bedoeling met de uitleg van handelingen 15.

Immers:
Christus is Schepper en tevens Herschepper. In Zijn grote wijsheid heeft Hij op de juiste tijdstippen de hemel en de aarde geschapen. De scheppingsdagen werden van de eerste dag tot en met de zesde dag geteld en de zevende dag kreeg een speciale naam van Hem n.l. “Sabbat”, hetgeen rust betekent. In Genesis 2:2 staat: “Toen God op de zevende dag het werk voltooide, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die”. Omdat God deze dag zegende en apart zette (heiligen) van de rest van de week, kan men de heerlijkheid van de Schepper duidelijk zien. De werken van God staan in het licht van de Sabbat en daarom beschrijft de Bijbel Zijn grote scheppingsdaden. De zes scheppingsdagen wijzen alle zes naar de Sabbat heen en de schepping naar de verheerlijking van God. Om de innige samenhang tussen het scheppingswerk van God en de Sabbat aan te tonen, wordt er met nadruk de zegeningen en heiliging van de zevende dag toegevoegd door God: “Omdat Hij op die dag gerust heeft van al Zijn werk, dat God geschapen had om te doen”.
De zevende dag: De Sabbat

Geheel apart van de zes scheppingsdagen staat de Sabbat, waarop God gerust, gezegend en geheiligd heeft. Dag eerste tot en met zesde dag zijn scheppingsdagen, werkdagen van God en mens, tevens heeft God deze dagen niet speciaal benoemd. De zevende dag heeft Hij wel benoemd. God rustte op de zevende dag, de sabbatdag, van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang. God verlangt van ons in Zijn grote liefde, dat wij mensenkinderen met Hem rusten, om samen te komen om Hem te aanbidden als Schepper en Herschepper. Op deze speciale dag ontvangen wij dan Zijn speciale zegen, welke wij weer uit kunnen delen aan andere mensen.
Als men de Sabbat overtreedt, wat heeft dat nu te maken met het overtreden van alle geboden?
In Marcus 12:33 staat: Dat men Hem behoort “lief te hebben uit geheel het hart en geheel het verstand”. Indien men de Sabbat overtreedt, kan men dat geheel bewust en uit het gehele hart doen, maar God kan er geen goedkeuring aan geven. God ziet echter de tijden van onwetendheid voorbij.

De eerste vier geboden van de Tien Geboden zijn echter tot God, wanneer men Hem liefheeft, houdt men deze geboden. Als de mens deze geboden schendt, dan houdt hij/zij van zichzelf en de liefde tot God is verbroken. Men is dan “ik” gericht en niet God gericht.

De laatste zes geboden zijn voor de mensheid bestemd. Indien men deze schendt, verbreekt men de liefde tot de medemens, men is dan egoïstisch.

Het schenden van Gods geboden heeft zéér grote gevolgen t.o.v. God, jezelf en medemens. Hierdoor kan men en de medemens het eeuwig leven verliezen.

Door onze overtredingen van Gods geboden, moest Christus, Gods Zoon, voor ons sterven. Christus als God zijnde werd mens, Hij droeg op Golgotha aan het kruis onze zonden, waaraan Hij gestorven is. Aan het kruis riep Hij: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?”Matt. 27:46. In vers 50 staat: “Jezus riep wederom met luider stem en gaf de geest”. Christus onderging de dood, die uitgesproken was over de overtreders van Gods wet. Toen Christus uitriep “Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten”?, voelde Hij wat de tweede dood betekende voor de mensheid, de eeuwige scheiding tussen God en mens. Hij droeg onze schuld op Golgotha, want zonden brengt scheiding tussen God en de mens. Die scheiding wilde Hij in Zijn liefde tot de mensheid opheffen. (Bron: http://agp-internet.com/react/2003/sermonnl/0036.htm)


Tien redenen waarom de sabbat niet Joods is

1) Adam en Eva waren niet Joods. "God zegende de sabbatdag en heiligde die" (Genesis 2:3) voordat zonde zijn intrede deed. "Geheiligd" betekent "apart gedaan voor heilig gebruik." De enige stel in de Hof van Eden voor wie de sabbat apart gedaan werd, waren Adam en Eva, die niet Joods waren.
2) "De sabbat is gemaakt om de mens." Markus 2:27. Jezus zei het. Hij werd in de Hof van Eden gemaakt voordat het op de berg Sinaï "opgeschreven" werd. De sabbat is voor "de mens gemaakt", niet enkel Joden.
3) De overige negen geboden zijn niet "enkel voor Joden." God schreef "Tien Geboden" op stenen, niet enkel maar negen (Zie Deut. 4:12, 13; Ex. 20). Hebben “Niet echtbreken,” “Niet doodslaan,” “Niet stelen,” en “Geen valse getuigenis spreken” betrekking “enkel op Joden”?
4) "De zevende dag is de sabbat van de Here uw God." Exodus 20:10. God noemt de sabbat, "mijn heilige dag." Jesaja 58:13. De bijbel noemt hem nooit "de sabbat van de Joden." Hij is niet hun sabbat, maar van God.
5) Het sabbatsgebod is ook voor de "vreemde". Het vierde gebod zelf zegt dat de "vreemde" op de sabbat dient te rusten. Exodus 20:10. “Vreemden” zijn niet-Joden, of Heidenen. Dus is de sabbat ook op hen van toepassing. Lees ook Jesaja 56:6.
6) Jesaja zei dat heidenen de sabbat dienen te onderhouden. "En de vreemden ... al wie de sabbat houdt ... want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken." Jesaja 56:6, 7. Dus is de sabbat voor niet - Joden en alle volken,” niet enkel voor Joden.
7) "Alle" mensen zullen de sabbat in de Nieuwe aarde onderhouden. In "de nieuwe aarde ... van sabbat tot sabbat, zal al wat leeft komen om zich voor mijn aangezicht te buigen, zegt de Heer." Jesaja 66:22, 23. Hier zegt God dat “al wat leeft”, wij zullen de sabbat in "de nieuwe aarde" onderhouden. Indien dit het geval is –en dat is het– moeten wij niet nu beginnen?
8) Niet - Joden in het boek Handelingen hebben de sabbat onderhouden. "Die Jodengenoten verzochten ... zij hun tegen de eerstvolgende sabbat weer deze woorden te spreken. Paulus en Barnabas ... drongen bij hen aan om te blijven bij de genade Gods." Handelingen 13:42, 43. Hier hebben niet - Joden, gered door genade, de sabbat onderhouden (zie ook vers 44).
9) "De wet" [van Tien Geboden] is voor "de gehele wereld," niet alleen voor Joden. Paulus schreef deze woorden. Lees Romeinen 2:17-23; 3:19, 23.
10) Lukas was een niet - Jood die de sabbat onderhield. Lukas was de enige niet - Jood die een Nieuw Testamentisch boek (hij schreef het Evangelie van St Lukas en Handelingen van de Apostelen). Lukas reisde met Paulus en schreef, "Op de dag van de sabbat gingen wij buiten de stad aan de rivier." Handelingen 16:13. Het was de zevende - dag sabbat, het gedenkteken van de schepping (zie Ex. 20:11). Lukas zowel als Paulus wisten het. (van Steve Wohlberg )
Waarschijnlijk uit deze oorspronkelijk bron vertaald http://www.whitehorsemedia.com/articles ... 5yAAWeKCJA
Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hall Dutch,

Je schreef:
Jakobus (de oudsten) en de apostelen en de Heilige Geest spreekt door de Bijbel jouw tegen.
Kun je dat nader verklaren?

Want aangaande Jakobus 2:10 dit:
10 Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke
.
Als dus:
Als de mens de waarheid verwerpt, verwerpt hij ook de Bron van de waarheid. Als hij Gods wet overtreedt, verwerpt hij ook het gezag van de Wetgever.
Men kan even makkelijk een afgod van dwaalleringen en verkeerde theorieën maken als één van hout of steen. Satan zorgt ervoor dat de mensen zich een verkeerd beeld van God vormen door zijn valse voorstelling van Gods karakter.
Nu, ik snap wel dat de Sabbat en Zondag een strijdpunt is geworden. Vanaf de 2e eeuw is het een ongelooflijke strijd geworden. En zeker niet alleen de Algemene Kerk is daar -alleen- schuldig aan.
Maar zij is wel een van de grootste haatdragers van de Sabbat (en dus indirect een verwerper geweest) als we kijken hoe met name Justinus de Martelaar. (AD 100-165) maar ook Ignatius (AD 110- en Barnabas zijn niet weg te poetsen als het gaat om de bevordering de Sabbat van het 'e gebod weg te poetsen.. Vooral Justitianus was een vervend tegenstander van de Sabbat van het 4e gebod. en veroordeelde de Sabbat (waar nota bene Jezus Heer over is) systematisch. en het eerste geschreven verslag publiceerde om de christelijke zondag te vieren.
Op zijn verslag is menige kerk de zondag gaan onderhouden, want zo beweert Justitianus de Sabbat is een tijdelijke instelling, iets wat ik dus in de bijdragen van jou meen op te moeten merken.
Edoch, ik heb nog eens verschillende studies doorlopen en kom NERGENS een verandering van de Sabbat naar de zondag, om het Gezag noch van Jezus, noch van de Almachtige tegen.
Dat betekent dus in essentie, zeggen wij navolgers van Christus te zijn, dan is Zijn oproep in Openbaring 14:6-12 legaal en is die laatste oproep volledig in overeenstemming met de Schrift en Jakobus alsook de profetische kaders die in Openbaring 22 vast gelegd zijn. Niemand zal er nog iets aan toevoegen of afnemen.

Het is ook nog zo, dat de Sabbat discussie eigenlijk veel te ver voert, als we alle aspecten van het ontstaan van de Zondagviering in dat onderzoek betrekken, want de Sabbat werd al overtreden door de Joden zelf, door de wet van God tot een Staatswet te maken, voor eigen doel en niet tot de redding van mensen. In dat opzicht zouden we al struikelen over de term 'De Dag des Heren' waarvan iedereen zegt dat het de Zondag is terwijl het afgeleid is van de term de Heer is Heer over de Sabbat. Een ander aspect is ook dat in een enkel geval, de wekelijkse Sabbat a.h.w. door christenen "verlengd' werd, ver tot na zonsondergang, waardoor er feesten ontstonden op de eerste dag (na de Sabbat) en hier op dat punt, ook de Opstandig van Jezus als op de eerste dag werd gezien, terwijl Hij al opgestaan was 'laat op de (wekelijkse-) Sabbat', precies volgens de profetisch voorspelling en vervulling van het Gebod. Hij was immers al 'in het midden van de week' gekruisigd en kon derhalve nooit 36 uur later uit zijn Graf op de eerste dag der week, zijn opgestaan!

Als ik dus Ignatius gedachtegang volg dan bedoelde hij dit te zeggen (en te praktiseren)

Laten we de Sabbat niet langer gouden, volgens de joodse wijze door ons te verheugen in de dagen van nietsdoen (studie C.S. Mosna "Storia della domenica" pagina 182-184)
Maar laat ieder van u de sabbat houden op geestelijke wijze, zich verheugend in de overdenking van de wet, niet in de ontspanning van het lichaam; bewonderend het werkmanschap van de Allerhoogste en niet etende dingen die de dag er voor zijn klaargemaakt, noch gebruikende lauwe dranken, noch wandelende binnen een voorgeschreven afstand, noch vindende vreugde in dansen en handgeklap die in zichzelf geen betekenis hebben( zie W. Rordorf Suynday pag 138)

In feite kom je met dit gegeven terecht op het onderwerp dat ons beide bezig houdt; Handelingen 15.
Ignatius wil dus het Christendom ontdoen van de 'Joodse' Sabbat en er op wijst dat de Sabbat geestelijk onderhouden moet worden.
Je kunt de Sabbat biet Geestelijk onderhouden als je geen Geestelijke Jood bent. Met andere woorden als je het Jodendom verwerpt en vanuit het OT en vanuit het NT, immers over beiden is Jezus Christus Heer!
Het is dus ook, niet het bezit van de mens niet van de Joden en niet van de Christenen of de 'Grieken'.
Op zich is dat juist, maar hij verbindt er een beperking aan, namelijk het dansen en handgeklap, dat het Geestelijk (in relatie met de Heilige Geest feitelijk) weer ontkracht.
Het is dus niet Jezus die hier een centrale plaats inneem( vanuit de joodse traditie noch vanuit de NT gedachtegang) maar de Kerk bepaald, wat Geestelijk is en wat niet.
En daarmee werd dus, beetje bij beetje, de Kracht van de Heilige Geest uit het essentiële fundament ontworteld. Na verloop van tijd namen niet de 316 wetten van de Joden het heft in de hand,
maar de wetten en geboden van mensen, waardoor en de 10 leefregels en de wet die als een juk op de schouders van de mens! En daarmee verschoof (door verkeerde leerstellingen op grond van verleerd ontwikkelde ideeën vanuit Bijbels perspectief) de Sabbat naar de Zondag en het Evangelie naar een Vaals Paard vanuit de gemeente die zo goed begon (Openbaring 6).
En dat maakt het 'gesprek' over de Sabbat voor Christenen zo ingewikkeld, terwijl het vanuit Christus' oogpunt 'de geboden niet zwaar zijn'. Toch zegt Jezus door Daniël 7:25 dit over de Sabbat van het 4e gebod.
25 Hij zal in opstand komen tegen de hoogste God, en de heiligen van de hoogste onderdrukken. Hij zal proberen hun feesten en hun wet te veranderen, en zij zullen aan zijn heerschappij zijn overgeleverd voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd
Dat de Kerk en zijn hele entourage sinds de 2e eeuw de Joden van alles de schuld geven, en dat nog steeds doen, ook als de scheiding tussen Gemeente Geestelijke met de natuur van Christus - en de Geestelijke met de natuur van de Draak meer zichtbaar zullen worden in de wereld, terwijl de Almachtige Zijn Geest meer en meer van de wereld zal terug trekken,
zullend de Joden opnieuw de schuld krijgen van het debacle dat de Draak zal overkomen, want de Draak is reeds veroordeeld, evenals zijn volgelingen.
het zijn dan in de eerste plaats de Geestelijke Joden, het Geestelijke Israël dat verbonden is met het Hemels Jeruzalem, dat vervolgd zal worden.
Zij die zich wille verenigen met de wereldkerk de NWO en dan uitgesloten worden van deelname aan dat Utopia dat steeds, keer op keer voorspelt wordt door allerlei politici........en kerkleiders.
De noodzaak voor een eenwording van landen (Europa en dan de NWO) zal steeds meer nodig blijken.

In al die strijd blijft echter één zaak staan:

Jullie vermoorden deze Ene op de tijd van het grote feest (de Sabbat)
De Almachtige werd vermoord de Koning van Israël werd vernietigd
door de rechterhand van Israël
O afschuwelijke moord!
O ongehoord onrecht

Door de ontrouw van de Joden aan het verbond, werd dus de Kerk en zijn kerkvaders (door de Draak) de hand gereikt,
de (Geestelijke-) Joden met de natuur van Jezus, het Hemels Israël dus, te niet te doen en allen te vervolgen die de Wet naar een Geestelijke maatstaf
in Christus te misleiden en een ander Evangelie voor te houden!
Dat ook nu dus de Joden nog steeds het middelpunt zijn van spot, hoon maar ook politiek en gewelddadigheid (oorlog en strijd)
is dan ook niet verwonderlijk. Want wat kan de Almachtige god doen als de mens niet (mee-) wil.

De Joods-Christelijk Rabbi/Predikant Paul Daniëls schrijft in zijn boekwerkje,
Het Jeruzalem dilemma op blz 81 het volgende:

De Paus als hoofd van de Katholieke Kerk en de Kalief als gezagsdrager voor de Islamitische wereld hebben beiden anti-Joodse en antichristelijke tradities.
Beiden bedekken het OT en het NT met een geestelijke deken van verwarring.
En inderdaad de Islam heeft op dit moment nog geen nieuwe Kalief.
Maar wie de ontwikkelingen van de laatste week ziet in Irak (ISIS) zal niet ontkennen dat de Draak
zijn Rijk gestalte zal geven met een Kalief. De Draak loopt immers op deze twee benen door de wereld.
Onschuldig maar vastberaden. Voor Syrië heeft de mensheid geen oog! De wereld sluit de ogen, de brandjes zijn talrijk en bijna niet meer te blussen.
Gaat uit van haar opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Zolang er niet geluisterd wordt naar dit Woord, is er geen dage raad!

Hartelijke groet