De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Natuurlijk moet ieder dat in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd toepassen of uitvoeren daar heeft Adinomis helemaal gelijk in, dat is ook de strekking van wat Paulus zegt over de één acht de dag enz...,
Ik begrijp je voorbeeld van de Here Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde want toen speelde dat heel heftig onder het Joodse volk, maar vooral onder de leidslieden die eigenlijk aldoor met de sabbath aan kwamen zetten.
Ik heb je ook gezegd dat het juist de Heer die man had genezen op de sabbath en Hij verweet hen dat zij de besnijdenis uitvoerden op de Sabbath.
Het is best lastig in ons land denk ik om de sabbath in alle rust te gedenken met al die roerigheden op de zaterdag. Of valt dat mee?

Het zou ook moeten aansluiten bij de mensen die strikt de wet willen naleven, maar dat gebeurt niet denk ik.

Zelf kies ik voor een leven onder de genade in alle opzichten en houd me uiteraard aan de nederlandse wetgeving als staatsburger.
Ik loop niet moordend en stelend rond, maar dat is een andere zaak denk ik, dat is voor mij niet de wet die jullie bedoelen.
Hoezo niet? Die regels staan toch ook gewoon in God Zijn Wet? Sterker nog ze zijn er in onze Joods-Christelijke samenleving uit ontleend.
Dus je moord en steelt niet omdat het niet mag volgens onze Nederlandse wet en de Wet van God weerhoudt je er niet van?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:Het is best lastig in ons land denk ik om de sabbath in alle rust te gedenken met al die roerigheden op de zaterdag. Of valt dat mee?

Zeker is dat lastig. God weet ook dat we in een land wonen waarin de regels anders zijn. Ik vergelijk het wel eens met wat Naäman vroeg, omdat hij in een heidense omgeving woonde.

Het zijn beslissingen die we samen met God nemen en waarin we ons geleid zullen weten door de Heilige Geest. Gelovigen die andere overtuigingen hebben kunnen ook worden gezegend door God. We zijn allemaal op weg in een bepaalde fase van onze geloofsontwikkeling die per persoon kan verschillen. Als we ons vasthouden aan Christus en ons door Zijn Geest laten leiden komt ons leven tot Zijn doel.
Dus het ene gebod van de tien geboden komt in de knoei met het andere gebod ook van de tien geboden? Denk je dat God dit conflict wil?

De tien geboden is de basis van onze wetgeving en het houden van de Sabbath is een onderdeel van diezelfde 10 geboden maar... o.a...... wat heeft mijn ongelovige buurvrouw daar dan mee van doen? Zij moet zich als staatsburger aan die wet houden anders krijgt ze een sanctie.

Als mijn landgenoten het niet eens begrijpen wat verwacht je dan van de allochtonen die helemaal niet in mijn God geloven? Wat doe je daar dan mee?
De tien geboden onderwijzen helemaal niet, ze verbieden een aantal zaken en ze gebieden een aantal zaken en voor mij maakt dat geen deel uit van wat ik Gods onderwijzing noem en ervaar, maar ik vrees dat men mij nooit zal begrijpen.

Het is soms refoslim heel slim om de tien geboden te schrijven alsof het het Woord Gods is en de tien als getal spreekt zeker over heel de raad Gods, de tien spreekt zeker over 2x5 dus dubbele genade, de tien is de i van Sarai waarvan de helft naar Abraham ging.
Abram kreeg de Hee er bij als uitbeelding van de 5 van genade en zo hield Sara ook de rest van de 10 over, maar ook voor haar was "Genade meer dan genoeg".

De tien spreekt over de volheid en de vervulling van de 10 is de honderd en dat is de Kof en pas in die vervulling zijn wij daadwerkelijk in het koninkrijk en vrij van de wet in steen geschreven.
De wet die kapot viel en wat uitbeeldde dat hij vervangen wet, een beeld van het nieuwe verbond.

_________________
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 28 mar 2014, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

[*]
Adinomis schreef: Ik denk dat de discipelen het sabbatsgebod niet overtraden, maar de toegevoegde regels van de farizeeën.
Spijker op zijn kop Adinomis :smile:
In alle confrontaties tussen Jezus en de farizeeën draaide het daar precies om, de farizeeën die meenden de Wet te kennen en die zo aan anderen op te leggen met straf als drukmiddel. Jezus heeft de Wet niet gewijzigd, niet weggedaan, maar vervuld maar de veroordeling door de Wet weggenomen.
Daar waar de Joden voorheen ook vergeving kregen bij berouw en schuldoffers aan God, wordt dat nu in Christus gedaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:...
Volgende keer iets beter opletten als je een bericht van Refoweb (van jezelf) hier kopieert. We kennen hem op dit forum niet.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

O dank je wel, maar hij wordt vaak met mensen vergeleken die hem op dit forum kennen.
Maar je hebt gelijk. Maar ik hoef niets te verbergen.
Ik heb het verwijderd in mijn post en in jouw post kan dat niet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Als mijn landgenoten het niet eens begrijpen wat verwacht je dan van de allochtonen die helemaal niet in mijn God geloven? Wat doe je daar dan mee?
Wie geen Jood of Christen is zal de Wet ook nooit begrijpen.
Wilsophie schreef:De tien geboden onderwijzen helemaal niet, ze verbieden een aantal zaken en ze gebieden een aantal zaken en voor mij maakt dat geen deel uit van wat ik Gods onderwijzing noem en ervaar, maar ik vrees dat men mij nooit zal begrijpen.
Omdat je de Wet van God afwijst kan de Wet inderdaad ook helemaal niets onderwijzen.
Iemand die de bijbel niet als Woord van God erkent zal ook zeggen dat de bijbel niet onderwijst. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Dus het ene gebod van de tien geboden komt in de knoei met het andere gebod ook van de tien geboden? Denk je dat God dit conflict wil?
Ik zie geen conflict. :smile:
De hele situatie leggen we toch in Gods hand?
De tien geboden is de basis van onze wetgeving en het houden van de Sabbath is een onderdeel van diezelfde 10 geboden maar... o.a...... wat heeft mijn ongelovige buurvrouw daar dan mee van doen? Zij moet zich als staatsburger aan die wet houden anders krijgt ze een sanctie.
Ik begrijp het probleem niet m.b.t. de ongelovige buurvrouw. Zij en ik houden ons aan het burgerlijk wetboek. We kunnen haar liefhebben, ze is onze naaste. Wat betreft het ongelovig zijn kunnen we voor haar bidden.
Als mijn landgenoten het niet eens begrijpen wat verwacht je dan van de allochtonen die helemaal niet in mijn God geloven? Wat doe je daar dan mee?
De tien geboden onderwijzen helemaal niet, ze verbieden een aantal zaken en ze gebieden een aantal zaken en voor mij maakt dat geen deel uit van wat ik Gods onderwijzing noem en ervaar, maar ik vrees dat men mij nooit zal begrijpen.
Toevallig heb ik veel met allochtonen te maken. Wat ik ermee doe? De Nederlandse taal leren. Als het in het gesprek te pas komt vertel ik hen iets uit Gods Woord. Mijn ervaring is dat je met hen er beter over praten dan met onze autochtone medeburgers. In het verleden heb ik vaak meegemaakt dat asielzoekers de Here Jezus aanvaardden.
Het is soms refoslim heel slim om de tien geboden te schrijven alsof het het Woord Gods is.
Alsof ????? :o Wiens Woord is het dan?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Ik geef het op. We praten langs elkaar heen, merk ik aan de antwoorden.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik geef het op. We praten langs elkaar heen, merk ik aan de antwoorden.
Misschien een idee lieve zuster om eens te bedenken aan wie dat dan zou kunnen liggen dat je niet alleen langs Adinomis heen praat ,maar ook langs meerderen hier op het forum, waaronder mijzelf. Langs iemand heen praten is iets anders dan van mening verschillen trouwens. Dat laatste is geen probleem, ik heb hier nog geen christenen gezien met op alle vlakken dezelfde mening.

[Modbreak Peter79: op de persoon. Wat je denkt over Wilsophie mag je voor jezelf houden. Er wordt op dit forum heel veel langs elkaar heen gepraat, helaas. Als dat niet te doorbreken is, dan is het logisch om het op dat moment even op te geven. Dat moet geen probleem zijn]
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Goed als jij je conformeert met velen van dit forum dan zal het ongetwijfeld aan mij liggen.
Want dat suggereer je. Waarvan akte.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Goed als jij je conformeert met velen van dit forum dan zal het ongetwijfeld aan mij liggen.
Want dat suggereer je. Waarvan akte.
Laat ik nu net vinden dat jij suggereerde dat het aan Adinomis lag, lieve zuster.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Ik geef het op. We praten langs elkaar heen, merk ik aan de antwoorden.
Misschien een idee lieve zuster om eens te bedenken aan wie dat dan zou kunnen liggen dat je niet alleen langs Adinomis heen praat ,maar ook langs meerderen hier op het forum, waaronder mijzelf. Langs iemand heen praten is iets anders dan van mening verschillen trouwens. Dat laatste is geen probleem, ik heb hier nog geen christenen gezien met op alle vlakken dezelfde mening.

[Modbreak Peter79: op de persoon. Wat je denkt over Wilsophie mag je voor jezelf houden. Er wordt op dit forum heel veel langs elkaar heen gepraat, helaas. Als dat niet te doorbreken is, dan is het logisch om het op dat moment even op te geven. Dat moet geen probleem zijn]
Het is een advies Peter en adviezen zijn nu eenmaal moeilijk niet op de persoon te geven, want dan gaan ze mogelijk een verkeerd of ander leven lijden of is de bron van het verwijt dat men een suggestie wekt. Dat het een probleem zou zijn is daarbij jou conclusie en niet de mijne. Al kan je tot die conclusie zijn gekomen dat ik hier Dat laatste is geen probleem, beter ook had kunnen schrijven: Dat laatste is ook geen probleem. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Goed als jij je conformeert met velen van dit forum dan zal het ongetwijfeld aan mij liggen.
Want dat suggereer je. Waarvan akte.
Laat ik nu net vinden dat jij suggereerde dat het aan Adinomis lag, lieve zuster.
Het lijkt me beter om me niet in jullie gesprek te betrekken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
grondig_christelijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:00
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door grondig_christelijk »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Als mijn landgenoten het niet eens begrijpen wat verwacht je dan van de allochtonen die helemaal niet in mijn God geloven? Wat doe je daar dan mee?
Wie geen Jood of Christen is zal de Wet ook nooit begrijpen.
Wilsophie schreef:De tien geboden onderwijzen helemaal niet, ze verbieden een aantal zaken en ze gebieden een aantal zaken en voor mij maakt dat geen deel uit van wat ik Gods onderwijzing noem en ervaar, maar ik vrees dat men mij nooit zal begrijpen.
Omdat je de Wet van God afwijst kan de Wet inderdaad ook helemaal niets onderwijzen.
Iemand die de bijbel niet als Woord van God erkent zal ook zeggen dat de bijbel niet onderwijst. ;)
Ah...gaat over Sabbath...mijn eerdere reactie verwijderd
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Harry K,

Je schreef:

Waar ik op doel, is deze tekst uit Handelingen 15:28-29 (NBV):
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is:
onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht.
Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.
Wat is nu (ook) het overtreden van de Thora, de wet of de 10 leefregels van het Hemels Koninkrijk. ONTUCHT
Als je er één van overtreed, overtreedt je ze allen. Is het zo dat de Heilige Geest, ons zou leren (er) andere leefregels op na te houden, als dze (nota bene) van een ander Rijk zijn. De gebodentafel ligt in het hemels Heiligdom IN de Ark, als teken van het Verbond tussen de Allerhoogste god en de mens. Sabbat onderhouden is dus voor ALLE mensen en niet voor de joden (natuurlijk of geestelijk) in het algemeen.
Je kunt je afvragen, ALS ik in het hemels Rijk binnen ga, kan ik er dan wel wonen, als ik er (nog steeds) aardse wetten en de Merktekens van het Grote Babylon wil naleven? ik denk van niet!
Immers, niets wat zonde is, kan het Hemels Rijk binnen gaan.

Johannes 3
1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden

Snap je nu wat ik met mijn antwoord bedoel? De wereld is zich aan het verenigen. Burgerwetten zullen onderhavig zijn aan morele wetgeving die menselijk is. Er is maar één Bruggenbouwer op deze wereld en dat is het Pausdom. De Paus als 'onfeilbare' is dé aangewezen persoon. Eergisteren nog met een kloosterzuster over gehad in Waasmunster (België) dus ik, verwacht geen ontkenning er van!
Want lees nu eens wat Johannes 3 daar nu verder over zegt: Dat wat van mensen is, en dat wat 'boven komt'

Johannes 3
31 Hij die van boven komt staat boven allen, wie uit de aarde voortkomt is aards en spreekt de taal van de aarde. Hij die uit de hemel komt en boven allen staat, 32 getuigt van wat hij gezien en gehoord heeft, en toch wordt zijn getuigenis door niemand aanvaard. 33 Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is. 34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed. 35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Trouwens in relatie met vers 31, begrijp je nu ook dat Openbaring 12 en 13 m.b.t. de 'kleine hoorn', de Algemene Kerk van Babylon (dus niet de RK kerk op zich, maar de vereniging van alle geloofsgemeenschappen), spreekt over 'het beest uit de aarde'? Mensen kunnen immers niet door (de) eigen werken gered worden. Waarom dan wel door de ZON dag te onderhouden, als met willens en wetens, de Sabbat van het 4e gebod naast zich neerlegt! Let wel, ik spreek over hen die Bijbelstudie doen en toch willens en wetens zich vasthouden aan eigen werken. Want de toepassing van de Thora en de 10 leefregels op basis van een eigengerechtigde wetgeving, is ontucht! Immers dat is nu de essentie van de boodschap van Johannes 3. Nicodemus overtrad de geboden van Jezus, en het hemels Koninkrijk, door ze als wetten te gebruiken voor politieke- en religieuze ( en dus indirect economische) doeleinden. Dus eigenbelang. Nicodemus kwam op zijn schreden terug en zag in dat Jezus (door Zijn Geest) dat de geboden een Geestelijke toepassing moesten vinden in relatie tot het Hemels Kanaän. Dat is nu precies waar de joden van het OT zich toe, lieten verleiden door Kajafas en Anas. En dus zetten de Duivel datzelfde plan voort in het NT, door de eerste gemeente te scheiden van de joodse traditie, waardoor de Heilige Geest a.h.w. gescheiden werd van de eerste getrouwen van het NT. Edoch er zijn altijd en zullen ook steeds weer Overblijfselen voortkomen uit die groepen. De hele geschiedenis van de val van die eerste gemeente vinden we in Openbaring 6! Het witte, zwarte, rode en vale paard. De aardse gemeente is, zonder de werking van de Heilige Geest DOOD! Daarom gaat ut van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Dezelfde oproep aan een geheel volk, als aan Nicodemus.

Waarom worden mensen gehaat als zij wijzen op de geboden en de Sabbat van het 4e gebod?
De profeten van God werden door het afvallige Israël gehaat, omdat hun verborgen zonden door hen aan het licht werden gebracht
De waarheid van de Bijbel, de godsdienst van Christus, vecht tegen een sterke stroom van zedelijke onreinheid (ontucht dus)
Christus voldeed niet aan de verwachtingen van de mensen; Zijn leven was een terechtwijzing voor hun zonden, en zij verwierpen Hem. Zo is ook nu de waarheid van Gods Woord niet in harmonie met de praktijken van de mensen en hun natuurlijke neigingen, en duizenden verwerpen het licht daarvan. Mensen die door Satan gedreven worden, werpen twijfel op over het Woord Gods, en zij verkiezen hun onafhanke­lijk oordeel te behouden. Zij verkiezen de duisternis boven het licht, maar zij doen dat met gevaar voor hun eigen zielen. Zij die vitten over de woorden van Christus, vonden steeds maar aanleiding tot vitten, totdat zij zich geheel afwendden van de Waarheid en het Leven. Zo is het ook nu, denk ik.
Bron van de ontleende passages: http://www.agp-internet.com/react/2006/ ... l/0236.htm

Het is niet Gods bedoeling iedere tegenwerping die het vleselijk hart tegen Zijn waarheid zou kunnen maken, weg te nemen. Voor hen die de kostbare lichtstralen die de duisternis zouden verlichten, afwijzen, blijven de geheimenissen van het Woord Gods altijd geheimenissen.
Voor hen is de waarheid verborgen.

[Modbreak Peter79: politieke discussie is hier off-topic, deel van de reactie daarom verwijderd]
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HarryK »

nicodemus zda schreef:Hallo Harry K,

Je schreef:

Waar ik op doel, is deze tekst uit Handelingen 15:28-29 (NBV):
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is:
onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht.
Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.
Wat is nu (ook) het overtreden van de Thora, de wet of de 10 leefregels van het Hemels Koninkrijk. ONTUCHT
Als je er één van overtreed, overtreedt je ze allen. Is het zo dat de Heilige Geest, ons zou leren (er) andere leefregels op na te houden, als dze (nota bene) van een ander Rijk zijn. De gebodentafel ligt in het hemels Heiligdom IN de Ark, als teken van het Verbond tussen de Allerhoogste god en de mens. Sabbat onderhouden is dus voor ALLE mensen en niet voor de joden (natuurlijk of geestelijk) in het algemeen.
...
De apostelen noemen in Handelingen 15 het woord "porneia" (ontucht).
Het gaat dan - om het maar zo even te zeggen - over sexuele losbandigheid.
Dat heeft geen enkel verband met hoe in de bijbel zonde en goddeloosheid vaak als "overspel" worden benoemd.
De link tussen het door de apostelen genoemde "ontucht" en het overtreden van de 10 geboden is er niet, behalve de verwantschap met het 7e gebod (pleeg geen "overspel").
Psalm 1:1
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Harry K,

Je schreef:
De link tussen het door de apostelen genoemde "ontucht" en het overtreden van de 10 geboden is er niet, behalve de verwantschap met het 7e gebod (pleeg geen "overspel").
Als nu het volk van de Allerhoogste god vergeleken wordt met een Bruid; IS dus de Reine Vrouw de Bruid van Jezus!
Als je dus met een 'hoer' trouwt, dan bedoelt het evangelie, dat je 'ontucht' pleegt met een afvallige bruid!
In feite wijst dat op Satan! Want ook Satan heeft een bruid;
We weten dus als je het 7e gebod overtreedt, dat we het hebben over de tien (eenvoudigste-) leefregels die de Allerhoogste god gefundamenteerd heeft voor en in Zijn Rijk.
We weten ook dat als je 'een gebod -bewust en willens en wetens- overtreed, dat je dan ALLE leefregels in feite overtreedt.
Reden daarvoor is dat ALLE leefregels met elkaar in verbondenheid één zijn. Daarvan is de Sabbat van het 4e gebod de spil!
Juist omdat in die leefregel de Allerhoogste god en de mens elkaar 'door de Zoon' wekelijks ontmoeten.
Als de mens dus in zijn hart een andere 'god' aanbidt, zoals inderdaad een andere vrouw, buiten zijn huwelijk, dan is dat een schijnheilige en een overtreder van de -gehele wet.

Als we dus naar Handelingen kijken (zie wat er staat: Handelingen, dus wat je doet naar de werken)

Als we nu dus ervaren dat de meeste mensen 'de hoer' navolgen, de Onreine vrouw van de wereld, dus in feite de bruid van de Overste van deze wereld, dan zegt Handelingen 2Z, daarover dit:

Handelingen 2:36-38: "Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt. Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? En Petrus antwoordde hun: Bekeert u."

Het gaat in Handelingen dus meer om de Geestelijke betekenis van het Woord dat in ons leven gestalte moet krijgen en ons leert scheiden van de zonde (als een leerproces door groei)

Dat feit wordt ook in Handelingen 15 zelf aangehaald, namelijk hier:
De tweede zendingsreis
36 Niet lang daarna zei Paulus tegen Barnabas: ‘Laten we teruggaan naar alle steden waar we het woord van de Heer hebben verkondigd, om te zien hoe het daar met de leerlingen gaat.’ 37 Barnabas wilde ook Johannes Marcus meenemen, 38 maar Paulus voelde daar niets voor, omdat hij hen in Pamfylië in de steek had gelaten en niet langer had deelgenomen aan hun zendingswerk. 39 Een en ander leidde tot grote onenigheid, zodat ze uit elkaar gingen en Barnabas samen met Marcus naar Cyprus vertrok. 40 Paulus koos Silas als reisgezel en vertrok eveneens, nadat de gelovigen hem aan de genade van de Heer hadden toevertrouwd. 41 Hij trok door Syrië en Cilicië, waar hij de gemeenten bemoedigde.
En er is nog iets, dat er in de essentie van Handelingen gewezen wordt op het heidendom, als het dinene van 'de onreine vrouw' en dus het plegen van prostitutie, blijkt zekrer uit de boodschap en het doel van Handelingen 15:
9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’
Paulus legt hier nota bene het verschil uit tussen het natuurlijke Israël en het geestelijke in Jezus. Vandaag de dag niet anders. Mensen kun je niet een juk opleggen door hen 366 wetten op te leggen als een juk, zoals trouwens ook de wereldkerken dat ook doen. Neen, slechts de 10 eenvoudige leefregels van het Hemels Kanaän zijn voldoende, naar Geest en Waarheid.

Kijken we naar een algemeen beeld van prostitutie zoals de Bijbel dat bedoelt vanuit de heidense en evangelische grond inzake 'bekering', dan kunnen we het volgende vaststellen:
God openbaart dat alle volken reeds zijn misleid door "Het grote Babylon, de moeder der hoererijen en der gruwelen der aarde." En onze Heer roept Zijn mensen op om uit Babylon te gaan. Maar de vraag voor de meesten is: wat is Babylon eigenlijk?
Bron voor eventueel meer inzicht te verwerven aangaande Openbaring 17aangaande 'prostitutie' en 'hoererij' precies zoals de apostelen zeklf ervoeren bij de mensen die onder hen leefden en zich wilden bekeren! Het waren dus leerlingen, die nog met één been in het heidendom stonden en het andere, vertwijfelt aan de Heer dachten.
En zo is het vandaag de dag nog zo!.

Nog even dit: Als het grote Babylon de moeder der hoererij is, dan wordt het Hemels Jeruzalem ook met een moeder vergeleken.
En zo is dus het hemels Jeruzalem onze moeder!
Want immers van daar uit groeien wij als kinderen Gods vanuit haar Geest en haar (wijze) van opvoeding.

Kijk maar:
GALATEN 4 OVER JERUZALEM
Er is onder christenen veel discussie over de vraag of Jeruzalem al of niet moet worden beschouwd als de ondeelbare hoofdstad van het huidige Israël in het Midden Oosten. Uit de heftigheid waarmee die discussie soms wordt gevoerd zou men kunnen concluderen dat bovenstaande vraag een onontwarbare knoop is. Maar er zijn ook veel christenen voor wie het antwoord op die vraag heel eenvoudig is. Natuurlijk is Jeruzalem te beschouwen als Israëls ondeelbare hoofdstad. Israël is immers Gods volk met een door God aan haar beloofd land met Jeruzalem als hoofdstad. Daar staat de Bijbel toch vol van?
Daar staat de Bijbel inderdaad vol van. Alleen maar, dat geldt toch vooral van het Oude Testament, en van het volk Israël dat leefde voordat de Messias, Jezus Christus gekomen was om de beloften van het Oude Testament te vervullen.

In vers 26 van Galaten 4 lezen we: wordt het hemelse Jeruzalem onze moeder genoemd. Het Griekse woord voor zo'n moederstad is metropool. Zo wordt soms ook hier op aarde een grote stad die een aantal kleinere plaatsen geannexeerd heeft een metropool genoemd. Rome was vroeger de moederstad van een aantal Romeinse kolonies, en het is nog steeds de moederstad van de Roomse kerk over de hele wereld. In de tijd van het Oude Testament was de stad Jeruzalem de metropool of de moederstad van het volk van God.

Dus iedereen die alsmaar naar het aardse Israël en de natuurlijke stad Jeruzalem verwijst, verwijst dus naar de 'hoer' omdat alleen het hemels Jeruzalem het ware Jeruzalem is, vanwaar uit Jezus regeert samen met Zijn Vader.
Bron van deze interessante inzichten gevonden hier: http://www.bijbelknopendoos.nl/kn20.htm

Hartelijke groet



Hartelijke goret
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Wilsophie schreef:

Wilsophie schreef:
Ik vraag me af of dit wel in Bijbelstudie thuis hoort, want de Bijbel leert niet dat de Sabbat voor gelovigen is onder het nieuwe verbond.
Maar voor de Joden onder het oude verbond.
Waaromzou 'dit' niet in een Bijbelstudie thuishoren.
De Sabbat van het 4e gebod geldt evengoed voor Christenen als voor Joden.
Christenen die 'in Jezus' zijn, zouden toch ook tot het Geestelijke Israël (moeten) behoren.
juist het overtreden van de Thorah, waar de Sabbat van het 4e gebod deel van is, maakte voor de Joden het onmogelijk een waar theocratisch volk te zijn.

Als je nu een andere wet onderhoudt, hang je ook een andere heer aan!
Denk er dus over na (omdat we hier Bijbelstudie doen) waar Jezus Zelf zegt of duidt op een andere rustdag (Geestelijke)
dan de Sabbat van het 4e gebod. Waarom overtreedt je dan elke week één gebod, terwijl je weet dat je daarmee ALLE geboden overtreedt.
Wat is het verschil tussen Joden en Grieken als Jezus het voorbeeld is voor ALLE mensen en sinds Hij het NT inrichtte er geen scheidsmuur meer is.
Wie maakt hier scheiding als men de Sabbat van het 4e gebod, wekelijks, negeert en een andere (niet Bijbelse-) rustdag er op na houdt!

Hartelijke groet
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof niet dat de Bijbel ergens spreekt over een Geestelijk Israël ,dus valt de heiden helemaal niet onder de Joodse wetten.
De Bijbel spreekt duidelijk over een ander volk en over een terzijdezetting van Israël en ook over een heidens volk dat geen wet had.
Maar leg het maar uit vanuit de Bijbel als ik dit verkeerd zie.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Als je nu een andere wet onderhoudt, hang je ook een andere heer aan!
Denk er dus over na (omdat we hier Bijbelstudie doen) waar Jezus Zelf zegt of duidt op een andere rustdag (Geestelijke)
dan de Sabbat van het 4e gebod. Waarom overtreedt je dan elke week één gebod, terwijl je weet dat je daarmee ALLE geboden overtreedt.
Wat is het verschil tussen Joden en Grieken als Jezus het voorbeeld is voor ALLE mensen en sinds Hij het NT inrichtte er geen scheidsmuur meer is.
Wie maakt hier scheiding als men de Sabbat van het 4e gebod, wekelijks, negeert en een andere (niet Bijbelse-) rustdag er op na houdt!

Hartelijke groet]
Ik hang geen enkele Heer aan en ik dien geen enkele wet dus weet mij totaal niet aangesproken. Ik dien een trouwe Heiland Die stierf aan het kruis voor mij.
En ik ben een heiden en overtreed toch in principe geen enkele wet , omdat ik niet weet als heiden welke wet je bedoelt.
Het feit dat de Jood de wet schuldig is en gestraft wordt op grond van één aspect die hij zou overtreden moet je maar aan de Jood vertellen en niet aan mij.
Succes ermee!
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo wilsophie,

Je schreef:
Ik hang geen enkele Heer aan en ik dien geen enkele wet dus weet mij totaal niet aangesproken. Ik dien een trouwe Heiland Die stierf aan het kruis voor mij.
En ik ben een heiden en overtreed toch in principe geen enkele wet , omdat ik niet weet als heiden welke wet je bedoelt.
Het feit dat de Jood de wet schuldig is en gestraft wordt op grond van één aspect die hij zou overtreden moet je maar aan de Jood vertellen en niet aan mij.
Succes ermee!
Jezus en de wet:

Alle bijbelse wetten en profetieën vinden hun oorsprong en hun zingeving in Hem die ze gegeven heeft. Als wij de profetieën willen opdelen, dan zouden wij kunnen zeggen dat er profetieën zijn waar de mens centraal lijkt te staan. Zoals de profetieën die gaan over het opkomen en de ondergang van koninkrijken, maar ook hier moeten wij beseffen dat God die voorzeggingen deed om Zijn kinderen te laten zien waar zij waren in de geschiedenis van deze wereld.

Wetten zijn dus een ondedeel van het Koninkrijk der Hemelen zoals er ook wetten en regels zijn in deze wereld.
Als je Jezus aan hebt genomen dan dien je een Heer (Koning)
Als je Hem liefhebt onderhoudt je Zijn wetten.


De wet (basis voor een doelgericht leven) vinden we o.a. hier:


Mattheüs 5:19
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Mattheüs 8:4
En Jezus zeide tot hem: Zie, dat gij dit niemand zegt; maar ga heen, toon uzelven den priester, en offer de gave, die Mozes geboden heeft, hun tot een getuigenis.
Mattheüs 15:4
Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. (zowel een aards als Geestelijk voorbeeld m.b.t. het Hemels Jaruzalem)

Mattheüs 15:9
Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Dus vind ik je reactie, als prominent deelneemster aan de discussie, nogal opmerkelijk!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus
nicodemus zda schreef: Dat de discipelen op de 1e dag na de Sabbat avondmaal hielden zegt niets over de rustdag! De eerste dag is nog niet de 7e dag der week.
Dat er opgeroepen wordt om de 1e dag der week iets opzij te leggen, is geen bewijs dat de zondag gevierd moet worden.
Immers de Allerhoogste God is een God van orden en haalt dus niet de Sabbat van het 4e gebod door elkaar. Er staat ook nergens in de Bijbel dat Jezus oproept de Geboden te niet te doen.
Waar haal je dat vandaan? Hij zegt juist dat Hij er geen jotta of titel van heeft veranderd.

Op de wekelijkse Sabbat doen we geen eigen zaken en zeker geen financiele of zakelijk. Ook in dat opzicht klopt je bewering van 'iets op zij leggen' ook niet in relatie tot de rustdag van het 4e (v en dus niet tot een 3e) gebod.
Dat er van een veranderde rustdag gen sprake kan zijn blijkt uit de volgende Bijbelse gegevens:
Dat klopt Nicodemus, Jezus heeft niets veranderd.. Hij gaf de Sabbat aan Israël..
15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden. Deze wet is voor Israël nooit opgehouden. Alleen geldt vlgns Hand 15, en 21 niet voor de gelovigen uit de heidenen
Deze tekst van Hand 15:28 geeft nl het goddelijk edict aan: In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

Dit vers geeft heel duidelijk aan: God heeft bepaald dat aan de gelovigen van de heidenen buiten de genoemde wetten geen andere wetten wordt opgelegd.
Laatst gewijzigd door Dutch op 31 mei 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch en Peter,

Dat niet alleen de RK de zondag onderhoudt is duidelijk. dat de zondag een veranderde- of ook een Sabbat gelijk is aan die van het 4e gebod is een ernstige misvatting! De zondag is reeds bij de eerste gemeente van het NT ingeslopen, NADAT de laatste apostel van Christus (Johannes) was heengegaan. Snel nadat het fundament onder die eerste gemeente was weggeslagen en de discipelen onderling gingen bekvechten, veranderde hun attitude en viel de eerste gemeente, geestelijk, uit elkaar (lees Openbaring 6).
En werd inmiddels ook de zondag onderhouden als een teken van de christenheid, afstand te nemen van het jodendom; Men nam de opstanding van Jezus als een teken tussen Hem en zijn volk. Dat teken staat nergens in de Bijbel.
Wel staat er in de Bijbel dat de Sabbat van het 4e gebod' een teken is tussen 'U en Mij', tussen de Allerhoogste god en de mens dus! Israel ( het is al vele malen uitgelegd) is geen volk in eerste aanleg, maar de individu in Christus verbonden. Als je niet in Christus verbonden bent, ben je ook geen deel van Israël, omdat Jezus dé ultieme vervulling Israël Zelf is.

Als de Sabbat van het 4e gebod deel is van de grondwet die het Hemels Kanaän toebehoort dan kun je niet aders dan die Sabbat onderhouden. Stel je viert de zondag, tot in den treuren. Je staat op uit je slaap! Wie zegt dan dat je dan door Christus ( een aartsengel) opgewekt wordt, als je een andere (grondwet-) hebt gehouden dat geen deel kan zijn van het Rijk dat NIET van deze aarde is. Want de zon-dag is een teken tussen de Wereldkerk en het Beest UIT de aarde (de USA). Want de USA zal doen wat het Beest uit de zee (volkeren der aarde) haar zal opdragen. Wij zijn immers allemaal (reeds) Amerikanen. Dat wil zeggen; de wereld doet wat de USA vraagt! Uit allerlei gebeurtenissen is het overduidelijk dat het Beest uit de aarde de UsA is. Zij vaardigt wetten uit die door de gehele wereld gehoorzaamd worden. de opdracht om één morele dag van rust te (onderhouden-) is dan een kleine sprong naar de volledige afvalligheid, =het einde van de Genade! Want er zijn grenzen aan het geduld van de Almachtige, zoals ook het volk van het OT en de mensen ten tijde van Noach moesten ondervinden. En leven we nu niet in die "tijd als die van Noach" zoals de Bijbel ons leert?

Is het dan niet logischer dat we als, zijnde verbonden in Christus, de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden en ALLE eer aan onze Hemelse Vader te geven zoals ook Jezus altijd heeft gedaan en nu ook nog eens in het Hemels Heiligdom bevestigt in het oordeel! Want alleen de 10 leefregels welke voor ALLE toekomstige hemelbewoners zullen gelden, zijn de maatstaf voor het oordeel.

Je kunt én Christus niet verwijten noch mij er van overtuigen dat de Sabbat van het 4e gebod, heeft afgedaan.
Dan zou dat ook letterlijk aangekondigd zijn door Christus en dan zou Christus HIER op aarde zijn geweest bij de Wereldkerk in dienst om de zon-dag luister te geven. Dan zou ook niet de Hemelse Vader ZIjn Vader kunnen zijn geweest, maar De Draak die Hem dan alle macht zou hebben gegeven (zoals geduidt toen Hij naar de woestijn werd gevoerd en de Satan Hem vele beloften deed)

Hartelijke groet
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Ik denk dat ik vrij ben in mijn denken om niets de hebben met een sabbatsviering voor Christenen.
Het was ooit ingesteld onder het oude verbond als de rustdag en die viel op de 7e dag. De zaterdag inmiddels.
Ik weet niet of die telling klopt dat het nog steeds de zaterdag is, maar het is m.i. totaal niet belangrijk, Broeder Paulus zegt heel mooi dat onder het nieuwe verbond alle dagen gelijk zijn, omdat de gelovige elke dag leeft onder het nieuwe verbond, en dat verbond begon op de dag van de opstanding, en de Bijbel zegt duidelijk dat dat de eerste dag der week was. De discipelen kwamen ook na de opstanding op die dag samen.
Ik geloof persoonlijk dat de 8e dag, in de Bijbel spreekt over het nieuwe leven, omdat de jongetjes toen ook besneden worden en besnijdenis spreekt van het nieuwe leven waarvan de oude omhulling is weggenomen.
Ik geloof ook dat de 8e dag paralel loopt aan de eerste dag, maar dit terzijde.
Ik ben blij dat ik mag geloven dat ik als heiden niet hoef te delen in de wetten gegeven aan het Joodse volk, ik was een heiden zonder wet en ben door genade behouden geworden. Moeilijker is het niet.
Maar iedereen die van de Zondag een zaterdag wil maken gaat rustig zijn gang. Mij maakt het niets uit , ik beleef alle dagen de opstanding van de HEERE Jezus Christus en leef daar uit.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wilsophie,

Je schreef o.a.:
Ik weet niet of die telling klopt dat het nog steeds de zaterdag is, maar het is m.i. totaal niet belangrijk, Broeder Paulus zegt heel mooi dat onder het nieuwe verbond alle dagen gelijk zijn, omdat de gelovige elke dag leeft onder het nieuwe verbond, en dat verbond begon op de dag van de opstanding, en de Bijbel zegt duidelijk dat dat de eerste dag der week was. De discipelen kwamen ook na de opstanding op die dag samen.
Ik geloof persoonlijk dat de 8e dag, in de Bijbel spreekt over het nieuwe leven, omdat de jongetjes toen ook besneden worden en besnijdenis spreekt van het nieuwe leven waarvan de oude omhulling is weggenomen.
Ik denk Wilsophie dat je niet helemaal begrijpt op dit punt, wat Gerechtigheid en Wet betekenen in het oordeel, dat nu over de mensheid wordt geveld.
Er is maar één wet die het oordeel bepaald; de 10 leefregels voor ALLE mensen.

Het is dus zeer belangrijk om de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden. Niet dat alleen dat gebod je redt, maar gewoon dat het deel is van die 10 leefregels, gebaseerd op twee geboden die (belangrijker) zijn namelijk die van de Liefde zoals de Almachtige dat ziet.

Bovendien was de opstanding van Jezus NIET op de eerste dag der week, maar laat op de (wekelijkse-) Sabbat, namelijk de korte periode tussen algehele daglicht en volkomen duisternis.
Hij is immers 'in het midden van de week' geofferd, op de 4e dag na de Sabbat. Dus exact drie dagen later is Hij opgestaan. Bovendien stond zijn Offer en opstanding exact in de continuïteit zoals de Joden, ceremonieel het offerlammetje aten, exact op de zelfde tijd als Hij in het graf werd gelegd, vandaar dat ze 'haast hadden' Hem in het graf te leggen. Immers de Grote Sabbat (het begin van het feest van de Ongezuurde broden) begon aansluitend, de donderdag!
Dus Jezus kan noooit op vrijdag in het graf gelegd zijn, laat staan opgestaan op de zondag, de eerste dag der week. Want dat zijn ook nog eens geen 3 volle dagen en tussen vrijdag en zondag zitten die dus niet!
De verandering van de Sabbat naar de zondag is vooral ontstaan, toen de laatste Getuige van Christus (Johannes) overleed. De overige discipelen en de kleine gemeente werden, meer in meer beïnvloed door heidense religies en afwijkende
ideeën over aanbidding.
Er is nogal wat diversiteit aangaande de ideee van de zondag viering:


a.Onder rooms-katholieken geldt het houden van de zondag als één van de Vijf geboden van de Heilige Kerk. (Is dus een buitenbijbels gegeven, want het Gezag is hier de Kerk en niet de autoriteit van de Almachtige aan de orde)
b.In de bevindelijk gereformeerde stromingen en orthodoxe kerken, zoals de Nieuwe Vrijgemaakte Kerken, wordt de zondag gezien als vervanging van de sabbat, en de zondagsrust als één van de Tien geboden.
ook al net zo verkeert, want Jezus maakt duidelijk dat de 10 leefregels nooit veranderd kunnen worden, omdat ze geen deel van deze wereld zijn, maar Geestelijk ervaren worden met het Hemels Jeruzalem/Kanaän)
c.Vele christenen hechten wel waarde aan de zondag, maar zien deze niet als opvolger van de Sabbat. Ze vinden de zondag echter een bijzondere dag waarop tijd gemaakt wordt voor kerkbezoek en waarop rust wordt genomen en tijd is voor familie en dergelijke. (Dit is ook niet de maatstaf die Christus aan de dag legt, feitelijk stelt de mens zichzelf buiten het oordeel en heeft dus ook geen deel aan het Koninkrijk)
Met name onder evangelische christenen speelt de zondag vaak een minder grote rol. Evangelische christenen beroepen zich nogal eens op Romeinen 14:5 en soortgelijke teksten, waar gezegd wordt dat christenen elkaar hierover niet mogen veroordelen.

Hier kan ik wel begrip voor opbrengen, dat laatste. Het is de Heilige Geest die overtuigen moet van de Waarheid. We mogen en kunnen mensen niet vanuit een Kerkelijk kader dwingen het Koninkrijk of een Kerk binnen te gaan! Dat doet Jezus ook niet. Het voorbeeld moet voldoende zijn (Getuigenis en Gave der profetie dat het Volk van de Almachtige bezit) Aan de andere kant het onderhouden van de Sabbat van het 4e gebod is ook een Vrucht van de Heilige Geest. Immers Vrucht dragen betekent ook, dat wat Jezus onderhield, opvolgen!

De Bijbel geeft enkele voorbeelden die de Sabbat van het 4e gebod tot onderdeel van de Gerechtigheid maakt:

Mattheus 5
1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen.
2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurende, want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, (De geboden dus zoals Jezus die voorhoudt)want zij zullen verzadigd worden. (met Gerechtigheid)
7 Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten.
12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt

Zie ook Efeziërs 5:9 in dat verband. Gerechtigheid gaat altijd samen met een ONVERANDERLIJKE WET die een Koning uitvaardigt!

Tenslotte roept Jezus in Openbaring 14 persoonlijk de Christenheid op terug te keren naar het fundament van het Hemels Koninkrijk (Openbaring 14:6-12)
Bijzonder is dat er (nota bene) 3 engelen een laatste oproep (boodschap) om te luisteren naar de Heilige Geest terug te keren naar de grondslag van het Hemels Koninkrijk.
De reden is duidelijk: De Almachtige velt het oordeel (door Jezus) Zijn wetten en doel blijven onveranderd en dus moeten we (Geestelijk-) ons aansluiten bij Zijn Rijk en ons scheiden van het Grote Babylon.

Er zal dus geen andere of veranderede boodschap meer komen. Immers Daniël en Openbaring zijn de twee laatste bronnen voordat Jezus zal verschijnen.
De wereld begeeft zich naar het 'middelpunt' der aarde ter strijd tegen de Allerhoogste god.

Hartelijke groet