De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Je bijdragen zijn een welkome aanvulling op het onderhavige onderwerp!

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef:
Maar de sabbat is de rustdag! Wij verbinden de rustdag met onze kerkelijke activiteiten. Bij de Joden lag (en ligt) de nadruk op "rust" en het bijeen zijn in gezinsverband.
Ze bleven naar de tempel en de synagoge gaan. Zie deze link, waarin ook gezegd wordt dat dit gewoonte was. Daar werd geen Heilig Avondmaal gevierd, dus gebeurde dat op andere dagen.
Bij de Joden ligt het verband het met God. Dat in de eerste plaats. Ten tweede, natuurlijk gingen Paulus, Barnabas en Silas naar de synagoge op hun reis. De reden is heel simpel: Om de Joden te overtuigen dat Jezus de Messias was. Dat was de reden om eerst de synagoge te bezoeken. Lees Handelingen 13 even in de context.

Ook Handelingen 17 moet je in de context lezen. Paulus en Silas debatteerde met de Joden om aan te tonen dat Jezus de Messias is.

Handelingen 19
8 De volgende drie maanden ging hij regelmatig naar de synagoge, waar hij vrijmoedig met de bezoekers sprak over het koninkrijk van God en hen met zijn uiteenzettingen trachtte te overtuigen. 9 Maar toen sommigen zijn boodschap halsstarrig bleven afwijzen en de Weg bij iedereen belachelijk maakten, vertrok hij en nam de leerlingen met zich mee. Voortaan sprak hij dagelijks in de school van Tyrannus, 10 iets dat hij twee jaar bleef doen, zodat alle inwoners van Asia kennismaakten met de boodschap van de Heer, Joden zowel als Grieken.

In Efeze, de eerste kerk..waar alleen maar Christenen bij een kwamen. Op welke dag zij bijeenkwamen wordt niet genoemd. Wat wel wordt genoemd is dat Paulus niet meer in Efeze naar de synagoge ging.

Door losse teksten te citeren zonder context erbij, krijgt men een heel verkeerd beeld van de werkelijkheid
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
NomenEstOmen
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 mar 2013, 23:29

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door NomenEstOmen »

Adinomis schreef:Het is inderdaad zo dat gelovigen op andere dagen het Heilig Avondmaal vierden. Ze kwamen zelfs dagelijks bijeen.
En in feite is daar de kerkdienst uit gegroeid. Je ziet dat nog terug bij Katholieke en Orthodoxe kerdiensten, dat het hier omheen gecentreerd is. Diverse parochies hebben meerdere vieringen in de week.
De zondag heeft binnen dat geheel wel een bijzondere status omdat het de eerste dag en dag van de opstanding van Christus wordt gezien. In de Bijbel zijn er ook verzen die hinten naar de bijzondere status van de eerste dag (zondag) als dag van bijeenkomst (Handelingen, 1 Cor.). Dit sluit vervolgens wel aan bij het gebruik van de zondag in de vroege kerk (Didache).
Maar de sabbat is de rustdag! Wij verbinden de rustdag met onze kerkelijke activiteiten. Bij de Joden lag (en ligt) de nadruk op "rust" en het bijeen zijn in gezinsverband.
Ze bleven naar de tempel en de synagoge gaan. Zie deze link, waarin ook gezegd wordt dat dit gewoonte was. Daar werd geen Heilig Avondmaal gevierd, dus gebeurde dat op andere dagen.
Precies!
Vandaar ook dat van oudsher de Kerk ook niet leerde dat de zondag het zelfde is als de Joodse sabbat. En vandaar ook dat de zondagse kerkviering ook op zondag is en niet op zaterdag.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

NomenEstOmen schreef: Precies!
Vandaar ook dat van oudsher de Kerk ook niet leerde dat de zondag het zelfde is als de Joodse sabbat. En vandaar ook dat de zondagse kerkviering ook op zondag is en niet op zaterdag.
Is er dan wel een rustdag?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
NomenEstOmen
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 mar 2013, 23:29

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door NomenEstOmen »

Adinomis schreef:
NomenEstOmen schreef: Precies!
Vandaar ook dat van oudsher de Kerk ook niet leerde dat de zondag het zelfde is als de Joodse sabbat. En vandaar ook dat de zondagse kerkviering ook op zondag is en niet op zaterdag.
Is er dan wel een rustdag?
Niet op de manier zoals voor de Joden de Sabbat is.

Het vieren van de Sabbat kun je wat dat betreft in lijn zien met Handelingen en het concilie van Jeruzalem (die bijeenkomst van de appostelen in Handelingen). Voor christenen uit de heidenen sowieso niet echt nodig de Joodse leefregels na te volgen.
De Sabbat is in Christus vervuld. Of om er een citaatje tegen aan te gooien omdat die het wel mooi zegt vind ik:
De zondag brengt de geestelijke waarheid van de joodse sabbat in het Pasen van Christus tot vervulling en is een aankondiging van de eeuwige rust van de mens bij God. Want de eredienst van de wet was een voor bereiding op het Christusmysterie, en wat daar gebeurde was een zekere voorafbeelding met betrekking tot Christus (Uit de catechismus van de RKK)

Dus enzerzijds 'nee', want de zondag is geen sabbat. Anderzijds ja, want zondag is eigenlijk een soort mini Pasen waarin Jezus centraal staat. Plus dat het christendom itt de cultusche wetten de morele boodschap van de wet als actueel voor zichzelf ziet.
In feite is dit m.i. weer iets typisch wat heel tekenend voor het christendom is: Enerzijds een continuïteit met de Joodse traditie en anderzijds op een wel erg andere manier. (Denk bijvoorbeeld aan Pesach-pasen-echaristie/Avondmaal, besnijdenis-reinigingsbad-doop, tempel-synachoghe-kerk, etc.)

Van oudsher zijn in feite dezelfde regels als bij hoogfeesten van kracht als het me goed bij staat. Je moet geen dingen doen die je kerkgang belemmeren of er voor zorgen dat je niet op een goede manier kunt deelnemen, je moet geen zware arbeid doen en het is een mooie dag om aan je relatie met God en je medemens (bijvoorbeeld je gezien en vrienden) te werken.
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Waaruit maak je op dat de sabbat een tijdelijke rust was?
Zou die vraagstelling niet anders moeten zijn? Het gaat er toch niet om "wat wij er aan hebben?"
Het gaat er om dat we de wil van God ontdekken en Hem uit liefde gehoorzaam zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Als de Bijbel leert dat de gelovige de 7 ingaat, dus de rust dan is dat voor Eeuwig en altijd volgens mij en daarom zeg ik met Paulus: "Mij zijn alle dagen gelijk".
Alle dagen zijn voor de gelovigen " door Zijn gunst ontvangen".
In de Efezebrief staat ook 7 zegeningen.
"Komt allen tot Mij en IK zal U rust geven."
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Het was niet voor niets de 7e dag, en dat deze dag parallel loopt voor mij persoonlijk aan de 7e bedeling lijkt me heel erg verantwoord voor/in mijn denken.

De 7 is de "Zain" en dat woord betekent: "instrument, leerhuis, roeispaan enz..
Zeven spreekt van voltooiing en volmaaktheid en ziet eruit als een "wauw" staande onder de "Jod".

d.w.z: De mens buigt zich nu onder het Woord Gods en dat brengt hem rust en leidt hem naar de volmaaktheid.

Op de sabbat dus vanuit de rust wordt vanuit het Volbrachte Werk Gods het Woord Gods voorgelezen. Of men viert op de sabbat gebeurtenissen uit het verleden of men viert gebeurtenissen die nog zullen plaatsvinden in de toekomst.
Pesach, Eerstelingengarve, Eerstelingenbroden, Loofhuttenfeest en Grote Verzoendag.
En de "Zain" is de Kroon op al Zijn Werk als Zoon des mensen. De 7 of de "Zain" neemt een centrale plaats in in Gods Woord.

De hele heilshistorie komt uit in/op de bedeling van het koninkrijk en dat is de 7e bedeling. Ook genoemd de bedeling van de volheid der tijden maar samenkomend in het Koninkrijk der Hemelen. En dat is een eeuwig Koninkrijk.

Daarna volgt de 1000 jaar waarin satan wordt gebonden, maar daarmee is het Koninkrijk niet beëindigd.
Hiermee begint juist en precies de 7e bedeling.
Daarnaast echter ....de 1000 spreekt van een veelvoud van de 100 ( "kof"( want pas bij de 100 gaat men het koninkrijk binnen of de stal zoals pas bij het 100ste schaapje was de kudde zover dat ze de stal in mochten gaan.

In het OT lezen we nooit iets over de 1000 jaar wel over een eeuwig koninkijk wat zou aanbreken.
Over de sabbat:

De sabbat begint vrijdagavond om 18 uur , maar daarmee wordt de vrijdagavond geen zaterdag morgen . toch is de sabbat begonnen.
Op de kalender blijft het gewoon vrijdagavond, de datum verspringt niet.
In Israël begint de dag bij zonsopgang behalve de sabbat want deze begint halverwege de 6e dag.
Het Mess. Rijk begint ook voor Israël eerder dan voor de overige volkeren.
Wat in de Bijbel de morgen is, is in werkelijkheid voor ons de nanacht.
De morgen is het donkerste deel van de nacht
De morgen is in de Bijbel vlak vóór zonsopgang
Daarna begint de midddag onderverdeeld in voor en namiddag.
De avond duurt tot middernacht en dan begint de morgen. Ik meld dit in verband met de opstanding van de Here Jezus, want de morgen duurt 6 uur.

Deze periode van de nacht staat model voor de G V over de aarde., maar voor Israël is de morgen al begonnen in de 7 e bedeling.
En voor de wereld begint de 7e bedeling op zaterdag.

De Hebr brief spreekt over de rust die onder het oude verbond is beloofd.
De 7e stamvader was Henoch. ( chanoch, of chanoeka)
De 7e vrucht is de honing een beeld van het woord Gods.
De 7e kleur is een mengsel van hemelsblauw en de rode aarde, dus violet. De kleur van de Middelaar, dus van het evangelie van Marcus.

Gedeeltelijke bron is Ad Leeuwenhage.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 30 jun 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

sorry Wisophie....ik wil niet vervelend doen...
maar put je [evt. gedeeltelijk] uit deze bron?

http://www.advocaal.nl/PDF/7e%20bedeling.pdf

hier staat bijna letterlijk wat jij hier neerschrijft over de 7e dag... :|

maar zo ja, kan het ook zo zijn dat je vergeten bent de bron te melden.
of dat ik het fout heb....kan ook..
in dat geval mijn excuses... ;)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Nee hoor. Ik ken de visie van Ad Leeuwenhage en ik heb les van hem gehad, maar als hetzelfde op internet staat dan zal ik het eronder zetten.
Bedankt voor de tip.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Eigenlijk is het woord voor Zain, dus voor de 7 het woord zwaard of wapen. Het is iets wat scheiding voortbrengt.
In onze wereld, waar de 7e dag ,Geestelijk gezien nog steeds voortduurt is deze ene dag in afwachting van eindvervulling ofwel gescheiden in 7.
Iedere herhaling van de 7e dag in onze wereld, moet je zien als een afdruk of een afschaduwing van de eens in de Geestelijke wereld door God geschapen zevende dag.
De afdruk eerder uitgelegd in de Vrijdag dus de 6e dag wordt opgevolgd door een nieuwe periode waar de confrontatie met de slang resulteerde in het eten van de boom van Kennis van goed en kwaad. Eerst de vrouw en daarna de man.
De vrouw ( beth) als uitbeelding van het stoffelijke maakte door haar keuze een scheiding tussen de eenheid die er was tussen God en schepping.
Slang heeft een getalswaarde van 300-8--50 ( nacheesh=betovering)
Deze verwantschap toont aan hoe de betovering van het stoffelijke en de kennis van goed en kwaad door de slang het eerst aan de stoffelijke, dus vrouwelijke kant van de mens wordt getoond en aangeboden.

Tot rust komen : "ne woe ach 8-6-50 spreekt over de verbinding van de 7e met de 8e dag , het Messiaanse rijk.
Ook het woord "Eden" wijst op de 8e dag. 50-4-70
Kortom allemaal voorbeelden dat het houden van de sabbath, ten tijde van israël een heenwijzing was naar de 7e bedeling zoals Ad Leeuwenhage op internet in de link van Callusta compleet uitlegt en de uitleg binnen de symboliek van het Hebreeuws.
De ommekeer in de tekst: "Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten resulteerde in de woorden :"Het is Volbracht".
De vrede van de 8e dag is een vrede die in de 7 dagen slechts als een verborgen garantie door de mens kan worden geaccepteerd.
Het is ook de bestaande, maar nog niet geopenbaarde kan van de persoon van Christus Jezus die door Zijn opstanding werkelijkheid werd en bij Zijn wederkomst werkelijkheid zal worden. 2 Kor. 5 vers 1.

HET IS GOED om te zien dat de 8 altijd conform is aan de 1. In de muziek is dat de toonladder die dat illustreert, de do spreekt van een nieuw begin dus de 8 is gelijk aan de 1.

8 is in de bedelingen leer de laatste bedeling waarbij je dus niet in Genesis zit als het begin, maar in Openbaring als de 8 .
De 8 vruchten in Deut, spreken ook hiervan en de kleuren zoals eerder genoemd.

Dat ik dit in de loop van mijn leven heb geleerd van vele leraren moge duidelijk zijn, als bepaalde citaten van deze leraren op het internet staan dan kunt u rustig nalezen dat ik dit niet uit mijn duim zuig.
Het is voor mij onmogelijk om nog terug te halen hoe ik in ruim 50 jaar alle onderwijs vanuit de Schrift naar een leraar kan herleiden.
Ik hoop dat u in stukken op internet want dat zijn er velen kunt nagaan en onderzoeken wat voor u de waarheid betekent.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Om mijn punt nog even nog duidelijker te maken mbt Ezechiël- een kort vervolg van wat ik schreef mbt Ezechiel 20.
Komen wij nu op het volgende vers in Ezechiel:

10 Ik leidde hen uit het land Egypte en bracht hen in de woestijn.
11 Ik gaf hun Mijn verordeningen en maakte hun Mijn bepalingen bekend: de mens die ze doet, zal erdoor leven.
12 Ook heb Ik hun Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt.
13 Maar in de woestijn werd het huis van Israël Mij ongehoorzaam. Zij gingen niet in Mijn verordeningen en verwierpen Mijn bepalingen-de mens die ze doet, zal erdoor leven. Verder ontheiligden zij Mijn sabbatten zeer, zodat Ik zei dat Ik Mijn grimmigheid over hen in de woestijn zou uitstorten door een einde aan hen te maken.
14 Ik handelde ter wille van Mijn Naam, zodat Die niet ontheiligd werd voor de ogen van de heidenvolken. Ik had hen immers voor hun ogen uit Egypte geleid.
15 Ik heb echter ook in de woestijn Mijn hand voor hen opgeheven, dat Ik hen niet in het land brengen zou dat Ik hun gegeven had, een land dat overvloeit van melk en honing-het is een sieraad onder alle landen-
16 omdat zij Mijn bepalingen verworpen hadden, niet in Mijn verordeningen waren gegaan en Mijn sabbatten ontheiligd hadden, want hun hart ging hun stinkgoden achterna.
17 Maar Ik ontzag hen, zodat Ik hen niet te gronde gericht heb en geen vernietigend einde aan hen gemaakt heb in de woestijn.
18 Ik zei tegen hun kinderen in de woestijn: Ga niet in de verordeningen van uw vaderen, neem hun bepalingen niet in acht en verontreinig u niet met hun stinkgoden.
19 Ik ben de HEERE, uw God: ga in Mijn verordeningen, neem Mijn bepalingen in acht en houd die.
20 Heilig Mijn sabbatten, zodat ze tot een teken zijn tussen Mij en u, zodat u weet dat Ik, de HEERE, uw God ben.
21 Maar die kinderen waren Mij ook ongehoorzaam. Zij gingen niet in Mijn verordeningen, en Mijn bepalingen-de mens die ze doet, zal erdoor leven-voerden zij niet nauwlettend uit. Zij ontheiligden Mijn sabbatten, zodat Ik zei dat Ik Mijn grimmigheid over hen zou uitstorten door in de woestijn Mijn toorn tegen hen ten uitvoer te brengen.
22 Maar Ik heb Mijn hand afgekeerd en handelde ter wille van Mijn Naam, zodat Die niet ontheiligd werd voor de ogen van de heidenvolken. Ik had hen immers voor hun ogen uit Egypte geleid.


Het sleutelvers van dit stuk is vs 20 Heilig Mijn sabbatten, zodat zij tot een teken zijn tussen Mij en U.

Waarom was dit tot een teken. Mozes legt het in Deut 5:14-15 nog even heel goed uit aan degene die niet bij de verbondssluiting op de berg Sinaï waren. (Heel het volk dus)..

Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden

Wat is de uiteindelijke reden voor het houden van de sabbat. Omdat God hen uit Egypte heeft verlost. Opvallend gedeelte is in Ezechiel 20 dat dit diverse keren naar voren komt vs 7,9,10, 17, 22, 36, God refereert dit hele hoofdstuk uit de verlossing van Egypte.
Als aanvulling Ezechiel: 20 Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God ben.

Het woordje teken, לְאוֹת֙ lə’ōwṯ) betekent het herinneringsteken van het verbond met Mozes. Zoals de regenboog het herinneringsteken is voor het verbond met Noach en de schepping. De besnijdenis met het verbond met Abraham.

Exodus 31:13, 17 (NBG)schrijft dit:
U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt

Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn, want de HEERE heeft in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en Zich verkwikt.

In Deut 5:14-15,geeft Mozes vlak voordat Hij gaat sterven aan de nieuwe generatie Israëlieten, de reden aan waarom het een teken is tussen Israël en God. De reden is dat de sabbat aan Israël is gegeven- omdat Hij hen uit Israël heeft gered.

maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw slaaf en uw slavin rusten zoals u.Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden

En wanneer je dus Handelingen 15 en 21 goed door leest, dan zie je dat binnen dat de gelovigen uit twee soorten gelovigen bestaat.

1. de gelovigen uit de Joden
2. de gelovigen uit de heidenen.

Wanneer wij kijken hoe de apostelen er tegen aan kijken. Dan maken zij duidelijk het onderscheid tussen beide. Niet met betrekking tot de behoudenis, maar wel tussen gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen.

Hand 15:8-9En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons;
en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.


Dus er is geen onderscheid tussen de gelovige Jood en gelovige uit de heiden.. mbt de redding. God is de kenner van het hart. en heeft het hart door geloof gereinigd.

Vervolgens kregen Paulus en Barnabas de volgende brief mee:
En zij schreven door hun dienst het volgende: De apostelen, de ouderlingen en de broeders groeten de broeders uit de heidenen die in Antiochië, Syrië en Cilicië zijn. Wij hebben gehoord dat sommigen die bij ons vandaan zijn gekomen, u met woorden in verwarring hebben gebracht en uw zielen hebben verontrust door te zeggen dat u besneden moet worden en de wet moet onderhouden. Wij hadden hun daar geen opdracht toe gegeven. Daarom heeft het ons, nadat wij het eens geworden waren, goed gedacht enige mannen te kiezen en naar u toe te sturen met onze geliefden, Barnabas en Paulus, mensen die hun leven over hebben voor de Naam van onze Heere Jezus Christus. Daarom hebben wij Judas en Silas gestuurd, die hetzelfde ook mondeling zullen meedelen. Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen. Vaarwel

Of te wel, in deze brief wordt duidelijk gemaakt: Er is geen opdracht gegeven dat gelovigen uit de heidenen de wet van Mozes moeten onderhouden. Zij maken het zelfs nog sterker. Zij spreken de autoriteit uit van God, want het heeft de Heilige Geest goed gedacht. Het Griekse woord dat gebruikt wordt betekent besloten. Dus de Heilige Geest heeft besloten geen verdere lasten te brengen.

Komen wij weer terug op Handelingen 21

Hand 21:20-25 En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Heere en zeiden tegen hem: U ziet, broeder, hoeveel duizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allemaal ijveraars voor de wet. Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet. Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent. Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben. Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt. Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.

Het gaat hier om de wet van Mozes. Jacobus wijst hier naar het verbond wat het volk Israël gesloten had op de berg Sinaï. Jacobus, geeft dus heel duidelijk aan:
1. De wet is niet van toepassing op de gelovigen uit de heidenen.
2. De wet is wel van toepassing op de gelovigen uit de joden.

Vervolgens kreeg Paulus het verwijt dat hij de gelovigen uit de Joden dezelfde regels leerden, welke golden voor de gelovigen uit de heidenen. Nl hou niet de wet van Mozes en laat je niet besnijden. Als bewijs dat dit niet waar was, moest Paulus een gelofte afleggen welke hij ook deed. Paulus ga hier mee aan:
1. De gelovigen uit de Joden leer ik niet zich niet- niet aan de wet te houden en dat zij zich niet hoeven te besnijden.
2. De gelovigen uit de heidenen leer ik conform de brief die is opgesteld, dat zij zich niet aan de wet van Mozes hoeven te houden en zich niet hoeven te besnijden

Zowel Paulus als Jacobus geven duidelijk aan dat Gods volk bestaat uit gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen.

Van die wet- het verbond dat het volk Israël sloot is de sabbat het herinneringsteken. Dus dit betekent dat dit nooit gesloten is met de gelovigen uit de heidenen. Namelijk het avondmaal.
(Luc 22:19, 1Cor 11:25 vv)

Dit is het onderwijs van zowel de Heilige Geest, de apostelen en de oudsten van eerste kerk van Jeruzalem.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef:
Piebe schreef:De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Waaruit maak je op dat de sabbat een tijdelijke rust was?
Zou die vraagstelling niet anders moeten zijn? Het gaat er toch niet om "wat wij er aan hebben?"
Het gaat er om dat we de wil van God ontdekken en Hem uit liefde gehoorzaam zijn.
Lees Marcus 2,27 maar:

'De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.'

Op basis hiervan lijkt mij mijn vraag gerechtvaardigd, maar als jij dat anders ziet hoor ik graag waarom. :)
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

nicodemus zda schreef:Hallo Dutch,

Tjonge tjoonge Dutch, wat zit je nu weer allemaal te beweren. Wat heeft dat alles nu met mijn theologie te maken.
Helemaal niets. Raak niet in paniek, als je het niet eens bent, blijf op je gemak.

Je schreef:

Het is de Heilige Geest die dit oppert. Natuurlijk weet ik dat jij Handelingen 15 en 21 gaat negeren. Want het past niet in jouw theologie. Het kringetje is weer rond. Is de sabbat afgeschaft:
NEE- MAAR HET IS EEN TEKEN VOOR DE JODEN NIET VOOR HEIDENEN.

Nee natuurliojk niet, even wachten dan zal, ik laten zien wat Jezus zegt in Openbaring 14 aan gelovigen die uit ALLE taal, stam, natie en volk zijn gekomen.
Je geeft nog steeds geen inhoudelijk commentaar Nicodemus op mijn bericht. Daarbij negeer jij mijn standpunten en kan ik deze elke keer weer gaan duidelijk maken. Dat jij nu met Openbaring 14 aankomt heeft geen meerwaarde mbt mijn post.. want ik beweer dat de Nieuw Testamentische gelovigen bestaan uit gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen. Het apostolisch onderwijs van de gemeente van Jeruzalem is duidelijk:

Ik verwijs viewtopic.php?f=25&t=1409&p=48667#p48664

De rest van jouw bericht ga ik niet op in omdat het kant nog wal raakt mbt argumenten van mijn bericht.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:
Adinomis schreef:
Piebe schreef:De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Waaruit maak je op dat de sabbat een tijdelijke rust was?
Zou die vraagstelling niet anders moeten zijn? Het gaat er toch niet om "wat wij er aan hebben?"
Het gaat er om dat we de wil van God ontdekken en Hem uit liefde gehoorzaam zijn.
Lees Marcus 2,27 maar:

'De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.'

Op basis hiervan lijkt mij mijn vraag gerechtvaardigd, maar als jij dat anders ziet hoor ik graag waarom. :)
Haha dat is wel een mooie tekst, prachtig verhaal hoe de Heer op sabbatdag door het gezaaide ging en de discipelen aren begonnen te oogsten. En de Fariërs spraken Jezus erop aan. Het mag niet op de sabbat. En de Heer verwijst naar de hongersnood ten tijde van David. Hij pikte gewoon toonbroden; Dat waren er 24 , met aan elke kant 12 broden. Prachtig, ik zie het voor me.
Dus zegt de Heer.: "Wie appelen vaart die appelen eet".
En weer spreekt Hij namens de Zoon van Adam en niet namens de Zoon van God. En Abjathar had het "nakijken". En David deelde er ook nog van uit.
Prachtig. Wij zijn er immers niet om regels te dienen of een wet, maar om de levende God te dienen. En zelfs de heiligheid van toonbroden mogen van de nood een deugd maken op de sabbat. Prachtige illustratie van de vrijheid waarin de gelovige van het nieuwe verbond mag staan en vanuit mag leven.
Ik mag die Jezus wel. ;)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Wilsophie »

Stond de Here Jezus op in de Sabbath?
Was Adam de beelddrager Gods?

Alle gesl, registers eindigen bij Christus niet bij Jezus . Alle uitspraken over de Here Jezus dat HIj de Beelddrager Gods is hebben geen enkele betekenis als Adam en jij als mensheid ook beelddragers God zijn.

God legt toch niet Zijn godheid af om mens te worden dus wordt Hij beelddrager Gods? Ik hoop dat iedereen ziet dat dit nonsens is en niet kan.
Als nooit eerst oude mens was , kun je toch nooit een nieuwe mens zijn.

Piet Strootman als wij als mensen allemaal Jezus Christussen zijn dus nieuwe mensen, waar blijft dan het proces om van oude mens een nieuwe mens te worden?
Ik daag je uit om dat uit te leggen.
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Ik mag die Jezus wel. ;)
Ehm ok, fijn dat je dat even met ons deelt. :roll:
Geertjan
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 mar 2013, 12:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Geertjan »

nicodemus zda schreef:Loyola,

Dat Christenen op de eerste dag der week bij elkaar kwamen is gekend. Maar Constantijn heeft de Algemene Kerk zijn wil opgelegd, en de Algemene Kerk tot zijn Kerk gemaakt.
Daarmee verwierf de Kerk dus ook politieke- en diplomatieke macht.
Dat zij de zondag tot de Dag des Heren maakte, heeft te doen met het feit dat Constantijn een aanbidder van de 3 zonne god was.
DE zondag als rustdag is dus een compromis. heeft weinig met de bijbel te maken. Later wordt er een bijbelse draai aan gegeven door te zeggen dat we dan de opstanding van Jezus vieren.

Volgens mij maakt het het niet zoveel uit op welke dag je de rustdag houdt, als je het maar uit overtuiging en tot eer van God doet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Piebe schreef:
Adinomis schreef:
Piebe schreef:De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Waaruit maak je op dat de sabbat een tijdelijke rust was?
Zou die vraagstelling niet anders moeten zijn? Het gaat er toch niet om "wat wij er aan hebben?"
Het gaat er om dat we de wil van God ontdekken en Hem uit liefde gehoorzaam zijn.
Lees Marcus 2,27 maar:

'De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.'

Op basis hiervan lijkt mij mijn vraag gerechtvaardigd, maar als jij dat anders ziet hoor ik graag waarom. :)
Haha dat is wel een mooie tekst, prachtig verhaal hoe de Heer op sabbatdag door het gezaaide ging en de discipelen aren begonnen te oogsten. En de Fariërs spraken Jezus erop aan. Het mag niet op de sabbat. En de Heer verwijst naar de hongersnood ten tijde van David. Hij pikte gewoon toonbroden; Dat waren er 24 , met aan elke kant 12 broden. Prachtig, ik zie het voor me.
Dus zegt de Heer.: "Wie appelen vaart die appelen eet".
En weer spreekt Hij namens de Zoon van Adam en niet namens de Zoon van God. En Abjathar had het "nakijken". En David deelde er ook nog van uit.
Prachtig. Wij zijn er immers niet om regels te dienen of een wet, maar om de levende God te dienen. En zelfs de heiligheid van toonbroden mogen van de nood een deugd maken op de sabbat. Prachtige illustratie van de vrijheid waarin de gelovige van het nieuwe verbond mag staan en vanuit mag leven.
Ik mag die Jezus wel. ;)
Volgens mij attendeerde Jezus de Farizeeën erop dat zij de Wet van God hierin verkeerd lazen en corrigeerde Jezus hen hoe God het dan wel bedoelde in de Wet van God.
Dus niet een oproep om niet de Wet van God te dienen, maar de Wet van God juist te dienen zoals het bedoeld is. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:
Adinomis schreef:
Piebe schreef:De sabbat was een tijdelijke rust en wat hebben we daar aan?
Waaruit maak je op dat de sabbat een tijdelijke rust was?
Zou die vraagstelling niet anders moeten zijn? Het gaat er toch niet om "wat wij er aan hebben?"
Het gaat er om dat we de wil van God ontdekken en Hem uit liefde gehoorzaam zijn.
Lees Marcus 2,27 maar:

'De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.'

Op basis hiervan lijkt mij mijn vraag gerechtvaardigd, maar als jij dat anders ziet hoor ik graag waarom. :)
De vraag is wie dient Wie, of Wie dient wie?
Wij zijn er om God te dienen vanuit de liefde. Dat God de sabbat gemaakt heeft terwille van de mens laat juist zien dat God liefde is.
Alle leefregels heeft Hij tot ons welzijn gegeven.
Liefde is elkaar geven en niet "nemen". We zijn geschapen om God in het middelpunt van ons leven te zetten, om zijn grootheid te eren.
Dat zal dan je grootste vreugde worden. Dan zeg je niet "wat hebben daar aan..." Want dan staat het "ik" in het middelpunt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef: De vraag is wie dient Wie, of Wie dient wie?
Wij zijn er om God te dienen vanuit de liefde. Dat God de sabbat gemaakt heeft terwille van de mens laat juist zien dat God liefde is.
Alle leefregels heeft Hij tot ons welzijn gegeven.
Liefde is elkaar geven en niet "nemen".
Prachtig verwoord weer!
Inderdaad, de Wet van God zonder liefde is onmogelijk en daar wees Jezus op. God heeft ons mensen uit Liefde een rustdag geschonken, een dag waarin we de kans krijgen om ons aan Hem te geven, zonder dat de wereld ons afleidt met dagelijkse verplichtingen. Iets waar de wereld zo hard mee bezig is om te ondermijnen helaas tegenwoordig.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Je schreef:
want ik beweer dat de Nieuw Testamentische gelovigen bestaan uit gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen
. Het apostolisch onderwijs van de gemeente van Jeruzalem is duidelijk. (maar niet volgens de eisen die wet stelt, zoals Jezus dat uitlegt en vraagt te onderhouden....een eeuwig dilemma op aarde! (Daniël 7:25))

Kijk en nu zijn we waar we zijn moeten. (ten minste we zijn op het goede spoor)
Inderdaad, Jezus heeft de 'scheidsmuur' tussen Joden Grieken weg genomen.
Maar wat je over het hoofd ziet is, dat de apostolische gemeente helemaal naar de bliksem gaat.
Omdat ze van Gods wetten, menselijke geboden maken.
Afgezien van het feit dat Jezus aankondigt dat ALLE discipelen Hem zullen laten vallen, staat die afval duidelijk omschreven in Openbaring 6.
Geestelijk is de eerste gemeente afgestorven. In de film die de EO zondagavond uitzond over Jezus, wordt dat feit nog aangehaald vlak voordat Jezus voor Pilatus wordt gebracht.
In enkele 'visioenen' ziet Jezus dat ALLE discipelen Hem zullen afvallen en Hij zegt dat ook volmondig!.
En dus is ook de Kerk vandaag die zegt gegrondvest te zijn op de 'eerste gemeente' de Apostelen van weleer, even afvallige van Jezus.
Drie onreine geesten beheersen de huidige Kerken; “En ik zag uit de bek van de draak en uit de bek van het beest en uit de mond van de vals profeet drie onreine geesten komen, als kikvorsen; want het zijn geesten der duivelen die tekenen doen.” (Openb. 16:13,14).

Er moet dus niets veranderd zijn, sinds de afval van de eerste gemeente. vandaar dus Openbaring 14.

Wat zegt Jezus over de 'zondag' viering en de 'valse' sabbat en dus indirect over het overtreden van ALLE geboden.
Gesteld, inderdaad zoals jij juist zegt, de Jood en de Griek samen zijn in de beleving van het Evangelie, onder het Gezag van Jezus (en niet meer onder het gezag van apostelen)
wat moeten we dan met de 'traditie'. De zondag bijvoorbeld dat GEEN rustdag is die geheiligd is en een teken is tussen Hem en Zijn volk!

Jezus plaatste altijd vraagtekens bij de tradities van de religieuze leiders (oudsten) en Jezus ging daar regelmatig zover in dat Hij hen waarschuwde voor de gevolgen van het onderhouden van de wet, als een vorm van (menselijke-) tradities in plaats van in de Geest als Getuigenis van Jezus.
Hij doet dat o.a. in Marcus 7:1-13
Rein en onrein

1 Ook de farizeeën en enkele van de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, hielden zich in zijn nabijheid op.
2 En toen ze zagen dat sommige leerlingen brood aten met onreine handen, dat wil zeggen, met ongewassen handen
3 (de farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden,
4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels ),
5 toen vroegen de farizeeën en de Schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’
6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:
“Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen hun eigen leer, voorschriften van mensen.”
8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’
9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden!
10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”?
11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent),
12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen,
13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’
Zie je nu Dutch dat je, ook met betrekking tot Handelingen 15 totaal geen recht van spreken hebt, op dat punt!

Jezus heeft het NOOIT over de formalistische geboden gehad, maar over de Geestelijke toepassing er van.
Want het was Jezus die de stenen tafelen aan Mozes gaf, en derhalve heeft Hij die Mozaïsche wetten ook afgeschaft (en verzegeld) toen Hij het NT oprichtte. (Wil ik nog weleens toelichten)
Jezus kwam om te laten ZIEN en ervaren wat het VERVULLEN van de wet is en was. Hoe Geestelijk de wet je doet groeien in Hem. Naar Zijn Gerechtigheid die als toepassing op het oordeel geldt!
Op de zondagsviering kun je dus NIET geoordeeld worden en be je oin feite wetteloos.
Alleen de heer over de zondag (de Apostolische Kerk die zij menen -nog- te -kunnen- zijn) kan het als een Merkteken van (menselijk-) Gezag zien en uitvaardigen.


Kortom Jezus gaf en geeft een diepere betekenis van de wet en dus de Sabbat van het 4e gebod aan Zijn (Geestelijk-) Israël.
Het gat om een Geestelijke volk dat de natuur van Christus aannaeemt als Beeld van de Vader in hun levezn, daar zij Tempels van de Heilige Geest zijn (aan het worden).
geloof betekent groeien, niet dwingen op grond van menselijk gezag. En daar waren dus de vrome leiders in handelingen heel druk mee bezig!

Jezus legt, keer op keer uit, dat de wet en de Sabbat van het 4e gebod gegrondvest werd in de Hemel en reeds in het OT een belangrijk aspect is.
(Exodus 20 /Deut 5 /Exodus 21/Leviticus 24).
Welnu als Jezus vanuit het OT in het NT en tijdens Zijn leven de geboden en de Sabbat van het 4e gebod herhaalt en benadrukt, dan moeten die feiten een belangrijke aspect zijn voor je geloofsleven.
Niet alleen vanuit je Getuigenis en de Profetie die je ten deel valt (kennis en gave) maar zeker ook
voor dat Rijk dat niet van deze aarde is. Want blijkbaar is die wet en de Sabbat van het 4e gebod een fundament waarop dat Hemels Kanaän rust en het Hemels Heiligdom (in het Hemels Jeruzalem) rechtvaardigd.
Bovendien liggen de 10 geboden in de Ark des Verbonds in de Hemel. Dus Dutch waar wil je nu naartoe.

Wat moet jij nu zeggen, als je in het hemels Jeruzalem aankomt, samen met Jezus en zegt: "Maar Heer de Sabbat van het 4e gebod is toch alleen voor de Joden en de wet is toch aan het kruis genageld?"
Ik weet één ding zeker, je komt het Rijk niet binnen en je zult de poorten van het Hemels Jeruzalem niet door (kunnen) gaan!

Jezus als Zoon en evenbeeld van Zijn vader (Ik en de Vader)kan dus onmogelijk twee wetten hanteren die elkaar tegenspreken.
De Rabbi's meenden het recht te hebben om ene traditie te onderhouden, waarmee zij het volk een verklaring van de Wet (des Heren) op te kunnen leggen.
En inderdaad, zoals ik al zei: De Heilige Geest gaat naar elk persoonlijk hart en werkit NOOIT via, via. Wat Geestelijken, dominees, Priester je ook wijs maken en vertellen. het is altijd de Heilige Geest
die je persoonlijk overtuigd van zonden en dat alleen kan doen in harmonie met de Schrift vanuit het yhemels Jeruzalem (daar woont immers onze moeder van de wedergeboorte= de Heilige Geest).
Vanuit dat Centrum regeert Hij. Daar waar de geboden tafel IN de (Hemelse-) ?Ark ligt!
Dus wat wil de mens nu bewijzen.

Jezus' onderwijs dringt er dus altijd op aan (zoals Hij dat ook deed ten tijde van het OT)om achter de'letter van de wet' te kijken. Als je alleen gericht bent om de Wet te onderhouden als doeol, dan verzahnd je in eigen bedenkenksels.
Je dient de wet zo Geestelijk te onderhouden, dat je gewoon doet zonder dat je de hele dag met een gebeden boek in de hand moet lopen.
Net zoals de Orthodoxe Joden en bijv.. de islamieten di de Koran 'uit hun hoofd' op moeten dreunen. Dat is geen Geloof dat is religieuze slavernij en dus afgoderij!

En dat dze geboden tafel dan aan de twee liefdes-geboden hangt; Heb de Almachtige lief en je naaste, is logisch.
Want liefde onderhouden is een relatie. in het huwelijk, dus ook in de relatie tussen Jezus en Zijn discipel.

Tot slot:
Ik ben NIET gekomen om de geboden af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen....tot voorbeeld voor allen (in Matheus 28 geeft Jezus de betekenis van die wet , verwijzend naar wat Hij hen -en ons- heeft geleerd om ALLE volkeren tot Zijn discipelen te (kunnen) maken)

Deze beginselen die we in Christus alleen kunnen vinden, vormen de basis van de wetten van eeuwige gerechtigheid.

Hartelijke groet
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dutch »

Hoi Nicodemus
Het apostolisch onderwijs van de gemeente van Jeruzalem is duidelijk. (maar niet volgens de eisen die wet stelt, zoals Jezus dat uitlegt en vraagt te onderhouden....een eeuwig dilemma op aarde! (Daniël 7:25))
Dus, jij beweerd dat Jacobus, Paulus, Petrus, de oudsten van Jeruzalem en de Heilige Geest er naast zitten. Dat noem ik nog eens een boute uitspraak.
Maar wat je over het hoofd ziet is, dat de apostolische gemeente helemaal naar de bliksem gaat.
Omdat ze van Gods wetten, menselijke geboden maken.
Ik vind het moeilijk om je nog serieus te nemen. Ik zie iets wat voor mij alleen maar gedraai is. Je lijkt alleen maar je gelijk te willen halenHandelingen 2:42 En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.

Het feit dat Paulus in Handelingen 15 de zaak voorlegde in Jeruzalem was omdat zij het hoogste gezag hadden. Ook voor Paulus en Barnabas.
Afgezien van het feit dat Jezus aankondigt dat ALLE discipelen Hem zullen laten vallen, staat die afval duidelijk omschreven in Openbaring 6.
Geestelijk is de eerste gemeente afgestorven. In de film die de EO zondagavond uitzond over Jezus, wordt dat feit nog aangehaald vlak voordat Jezus voor Pilatus wordt gebracht.
In enkele 'visioenen' ziet Jezus dat ALLE discipelen Hem zullen afvallen en Hij zegt dat ook volmondig!.
En dus is ook de Kerk vandaag die zegt gegrondvest te zijn op de 'eerste gemeente' de Apostelen van weleer, even afvallige van Jezus.
Je bent maar steeds aan het draaien; ik kan het echt niet anders zien. Je hebt al diverse standpunten ingenomen en in de post nu, was het wel het ergst. Inhoudelijk kan ik op zoiets niet meer ingaan. Het spijt me

Ik hoop dat jouw hart en verstand geraakt mogen worden door de Heilige Geest.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Dag Dutch,

Je schreef:

Hoi Nicodemus

Het apostolisch onderwijs van de gemeente van Jeruzalem is duidelijk. (maar niet volgens de eisen die wet stelt, zoals Jezus dat uitlegt en vraagt te onderhouden....een eeuwig dilemma op aarde! (Daniël 7:25))

Dus, jij beweerd dat Jacobus, Paulus, Petrus, de oudsten van Jeruzalem en de Heilige Geest er naast zitten. Dat noem ik nog eens een boute uitspraak.
Ik denk het niet Dutch, eerder bevestig ik hun uitspraak en vooral voorbeeld. Bovendien is Jacobus de broer van Jezus, dus waarom zou juist hij het 4e gebod overtreden. niet naar de letter, maar naar de Geest, zoals Jezus in het voorbeeld laat zien. Met andere woorden 'Hoe Sabbat te onderhouden'. Een levenswijze, geen letterknechterij' dus, zoals Jezus in Johannes aan Nicodemus de Farizeeër utlegt.
Maar wat je over het hoofd ziet is, dat de apostolische gemeente helemaal naar de bliksem gaat.
Omdat ze van Gods wetten, menselijke geboden maken.
Noot: Lees Openbaring 6 en zie hoe de eerste gemeente, nadat Johannes is overleden, snel tot een Vaal paard vervalt; een (geestelijk-) dode gemeente.
Ze leven als mensen, maar zijn (Geestelijk-) dood voor het Getuigenis van en in Christus.


Je zegt:
Ik vind het moeilijk om je nog serieus te nemen. Ik zie iets wat voor mij alleen maar gedraai is.
Je lijkt alleen maar je gelijk te willen halen Handelingen 2:42 En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.
[modbreak Trajecto] quote-codes toegevoegd

Ja en dus ook:Niet - Joden in het boek Handelingen hebben de sabbat onderhouden. "Die Jodengenoten verzochten ... zij hun tegen de eerstvolgende sabbat weer deze woorden te spreken. Paulus en Barnabas ... drongen bij hen aan om te blijven bij de genade Gods." Handelingen 13:42, 43. Hier hebben niet - Joden, gered door genade, de sabbat onderhouden.
Waarom er steeds verwarring ontstaat over het boek Handelingen, vinden we hier:

4
4 De volgende sabbat kwam bijna de hele stad bijeen om naar het woord van de Heer te luisteren.
45 Bij het zien van de mensenmenigte werden de Joodse leiders jaloers en begonnen ze de woorden van Paulus op godslasterlijke wijze verdacht te maken.
46 Maar Paulus en Barnabas zeiden onomwonden: ‘De boodschap van God moest het eerst onder u worden bekendgemaakt, maar aangezien u die afwijst en uzelf het eeuwige leven niet waardig acht, zullen we ons tot de heidenen wenden.
Dus het waren de Joodse leiders die vast wilden houden aan de Mozaïsche wetgeving, welke door Jezus afgeschaft was en verzegeld. Omwille van hun gezag (vanuit menselijk denken)

kijk maar:
47 Want de Heer heeft ons het volgende opgedragen: “Ik heb je bestemd tot een licht voor alle volken om redding te brengen, tot aan de uiteinden van de aarde.”’
48 Toen de heidenen dit hoorden, verheugden ze zich en spraken ze vol lof over het woord van de Heer, en allen die voor het eeuwige leven bestemd waren aanvaardden het geloof.
49 Het woord van de Heer verspreidde zich over de hele streek.
[modbreak Trajecto] codes gecorrigeerd

Noot: Zie je Dutch het gaat om het Woord van de Heer (dat bij de Almachtige in het hemels Jeruzalem is)
en niet om wat Joodse leiders menen wat goed is voor het volk! En een fantasieverhaal ophangen over de Heilige Geest, om maar een eigen gelijk te krijgen op wetgeving die niet meer ceremonieel is, maar aan een besneden hart toegevoegd wordt. Je moet dus het GEHELE boek Handelingen lezen en je niet vastpinnen op één aspect uitéén hoofdstuk. De Bijbel verklaart zich immers zelf

50 De Joden hitsten echter de vrome vrouwen uit de hogere kringen op, evenals de vooraanstaande burgers van de stad, en wisten hen zover te krijgen dat ze zich tegen Paulus en Barnabas keerden, zodat die uit het gebied werden verdreven.
51 Maar zij schudden het stof van hun voeten omdat ze niets meer met hen te maken wilden hebben en vertrokken naar Ikonium.
52 De achterblijvende leerlingen waren vervuld van vreugde en van de heilige Geest.
Kijk en dat is wat ik nu al steeds duidelijk wil maken, maar hier het bewijs dat je niet op of aan een alinea dan wel hoofdstuk van een geheel, Waarheid of inzicht kunt ontlenen.
Ik verdedig dus ook steeds de voorstellen en inzichten van Paulus, Barnabas en Jacobus, vanuit het Geestelijke aspect in de natuur van de Heer zelf! Daar' gaat het immers om.
En zie je ook dat de gehele stad op Sabbat uitliep om de Heer te horen preken!. Hoe kom je er dan bij dat er een andere rustdag voor het (gehele) volk van God is!

Het feit dat Paulus in Handelingen 15 de zaak voorlegde in Jeruzalem was omdat zij het hoogste gezag hadden. Ook voor Paulus en Barnabas.
Maar je ziet dus dat net zo als bij Nicodemus in Johannes 3, het strijd geeft als je verbonden bent met het Hemels Jeruzalem en het Hemels Kanaän, als de leiders van de de wereld (het Grote Babylon) eisen van je, verbonden te blijven met het natuurlijke christendom van een mens.


Afgezien van het feit dat Jezus aankondigt dat ALLE discipelen Hem zullen laten vallen, staat die afval duidelijk omschreven in Openbaring 6.
Geestelijk is de eerste gemeente afgestorven. In de film die de EO zondagavond uitzond over Jezus, wordt dat feit nog aangehaald vlak voordat Jezus voor Pilatus wordt gebracht.
In enkele 'visioenen' ziet Jezus dat ALLE discipelen Hem zullen afvallen en Hij zegt dat ook volmondig!.
En dus is ook de Kerk vandaag die zegt gegrondvest te zijn op de 'eerste gemeente' de Apostelen van weleer, even afvallige van Jezus.

Ik wil Handelingen 2 nog even aanhalen:
37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,
39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’
40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.
42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Het leven van de eerste gemeente
43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag.
44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk.
45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden.
46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.
47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden
Wat is hier mis mee?

Het gaat hier over Gods Geest die in de laatste dagen over de wereld gaat in het bijzonder over de Gemeente.
Maar Dutch, het is een actie die vanuit de Almachtige god voortkomt.
Wie zegt mij dat ALLE discipelen of apostelen die Waarheid willen aannemen.

Mattheus 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader

Welnu is de wil (wet) van de Hemelse vader verandert of is het een eeuwige inzetting.
Alleen zij die de 10 leefregels van het Hemels Koninkrijk openhartig aanvaarden (hoe dan ook) kunnen het Hemels Rijk binnen gaan!

Hartelijke groet

[modbreak Trajecto] Dit bericht stond er dubbel in. Eéntje verwijderd.