De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Het valt me op dat weinigen verwijzen naar de waarschuwingen die Jezus en Bijbelschrijvers zeggen over het nalaten van de geboden in het persoonlijke leven.

Laat ik het zo proberen te verwoorden:

De meeste leiders van Israël spraken vol lof over de Wet. Helaas hadden de meeste een onjuist omvatting over de Wet en haar grondslag.
Vele leiders meenden dat de wet 'letterlijk' gehoorzaamd moest worden. Maar dat staat nergens zo in de Bijbel.
De bedoeling was om uit liefde voor de medemens Gods voorbeeld te zijn, door zelf een Tempel van de Wet te worden in Geestelijke zin.
Immers Jezus zei: Niet door geweld!

Paulus had daar dan ook een slim antwoord op:
1.
Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat ik tot God voor Israël doe, is tot hun zaligheid.
2 Want ik geef hun getuigenis, dat zij een ijver tot God hebben, maar niet met verstand.
3 Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Jezus sprak derhalve Zijn afkeuring er over uit, zoals de 'leraren Israëls' meenden de wet tot een eigen gerechtigheid te maken.
Rein en onrein
Marcus 7:1-13
1 Ook de farizeeën en enkele van de Schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, hielden zich in zijn nabijheid op.
2 En toen ze zagen dat sommige leerlingen brood aten met onreine handen, dat wil zeggen, met ongewassen handen
3 (de farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden,
4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels ),
5 toen vroegen de farizeeën en de schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’
6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:
Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer, voorschriften van mensen.
8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’
9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden!
10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”?
11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent),
12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen,
13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’
En dan maar (blijvend) beweren, dat Jezus de wet aan het Kruis heeft Genageld.
De vraag alleen is, welke! Die van de zondag of die van de Sabbat! De laatste in ieder geval niet en de eerste ook niet, want die is van een ander Gezag en dus een andere Heer!

Prettige zondag!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Dutch,

Om nog eens even terug te komen op het onderhavige onderwerp, moeten we wellicht op een andere manier duidelijk
maken wat nu het verschil is tussen de Wet zoals de Schriftgeleerden die wilden voorhouden aan de nieuwe christenen uit de heidenen,
en datgene wat Jacobus en Petrus en Cornelius ervaren.

Als Petrus aan het einde van zijn betoog is, daalt de Heilige Geest op heb neer.
Elk spreekt naar zijn eigen taal. Dat wil zeggen, Geestelijk herkennen zij, onafhankelijk van elkaar de Heilige Geest als leiding in hun persoonlijke geloofsleven.
De essentie van Gods Koninkrijk; Uit alle taal, stam, natie en volk!
Hiermee is de macht van de Joodse wetgeving doorbroken.
Want het is Jezus door de Heilige Geest die het laatste woord heeft en wiens Wet de basis is voor bewoning van het Hemels Koninkrijk.
Alle verlosten zullen dus in het Hemels Rijk gelijkwaardig worden behandelt ongeacht afkomst of achtergrond.
Een ieder moet dus wedergeboren worden. Het is alleen Jezus die de kern van wet voor ons doorleeft en waaraan wij een voorbeeld (navolgen) moeten leren nemen.
In dat opzicht worden wij Gelijk aan Zijn Geest!

Als Petrus dus teruggekeerd in Jeruzalem om de gemeente (Handelingen 15) te laten weten dat ook niet-Joden de boodschap van de Almachtige god hadden aangenomen, zijn dus de Kerkleiders not amused!
En dat is dus het verschil wat ik wil duiden. De wet van Jezus heeft niet afgedaan, de wet van Mozes heeft afgedaan en heeft plaats gemaakt voor de werking van de Heilige Geest die niets anders leert dan dat Jezus voor leeft en dat de Schrift bevestigd. Het hart wordt nu besneden, niet het fysiek kenmerk, dat naar de menselijke natuur en geest is.

De Kerkleiders beschuldigen Petrus en zijn medebroeders er van dat zij met onbesneden' mensen maaltijd hadden gehouden.
Wat de Kerkleiders niet begrepen is dat Jezus met iedereen maaltijd houdt, die (de deur) opendoet het gaat om een verstandsverhouding . Niemand wordt gecontroleerd of hij fysiek is besneden, neen Christus kijkt naar een onbekeerd hart, dat gezond gemaakt moet worden! Het is ons eigen 'ik' dat wedergeboren moet worden, door Geest en/of water! Anders kunnen we het Hemels Rijk en niet zien, en niet binnen gaan!
En zij wilden ook niet verstand dat het dus Jezus is die de Trooster door Zijn Hemelse Vader heeft laten zenden.
De Kerkleiders dachten aan gods Wet als en wet om zelf mee te regeren binnen de kerkgemeenschap, maar dat is niet wat Jezus leert!

Gelukkig maar dat deze weerbarstige Kerkleiders, door de Heilige Geest, tot inzicht worden gebracht (Handelingen 11) en zij uiteindelijk dan toch vreugdevol zijn over het feit dat allen in Christus verenigd kunnen worden door gewoon te doen wat Hij van ons vraagt, en niet meer zich zaken moeten laten opleggen, die zij vanuit menselijk oogpunt en traditie, niet kunnen invullen.
Handelingen 11

Petrus over de doop van de heidenen

1 De apostelen en de gemeenteleden in Judea hoorden dat ook de heidenen Gods woord hadden aanvaard.
2 Toen Petrus terugkwam in Jeruzalem, spraken de Joodse gelovigen hem hierover aan
3 en verweten hem dat hij onbesnedenen had bezocht en samen met hen had gegeten.
4 Daarop zette Petrus uiteen wat er precies gebeurd was. Hij zei:
5 ‘Toen ik in Joppe aan het bidden was, werd ik gegrepen door een visioen: een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek, werd aan vier punten uit de hemel neergelaten tot vlak bij mij.
6 Ik keek er aandachtig naar en zag de lopende en kruipende dieren van de aarde, en ook de wilde dieren en de vogels van de hemel.
7 En ik hoorde een stem tegen me zeggen: “Ga je gang, Petrus, slacht en eet.”
8 Maar ik antwoordde: “Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit gegeten van iets dat verwerpelijk of onrein is.”
9 Maar voor de tweede keer kwam er een stem uit de hemel: “Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.” Noot: Is de Sabbat van het 4e gebod onrein voor Christenen dan?)
10 Dat gebeurde tot driemaal toe; daarna werd alles weer omhooggetrokken naar de hemel.
11 Precies op dat moment kwamen er bij het huis waar wij verbleven drie mannen aan; ze waren uit Caesarea naar mij toe gestuurd.
12 De Geest zei tegen me dat ik zonder aarzelen met hen mee moest gaan. Deze zes broeders hebben me vergezeld, en samen zijn we het huis binnengegaan van de man die ons had laten komen.
13 Hij vertelde ons dat hij in zijn huis een engel had zien staan, die tegen hem zei: “Stuur iemand naar Joppe om Simon, die ook Petrus wordt genoemd, te halen.
14 Hij zal je vertellen hoe jij en al je huisgenoten kunnen worden gered.”
15 Ik was nog maar nauwelijks begonnen te spreken, of de heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op ons.
16 Ik herinnerde me dat de Heer tegen ons zei: “Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden met de heilige Geest.”
17 Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ (Noot: Een besneden ha
18 Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.

De gemeente in Antiochië
19 De leerlingen die verdreven waren als gevolg van de onderdrukking die na de dood van Stefanus was begonnen, trokken naar Fenicië, Cyprus en Antiochië, maar verkondigden Gods boodschap uitsluitend aan de Joden.
20 Enkele Cyprioten en Cyreneeërs onder hen, die naar Antiochië waren gereisd, maakten daar echter ook de Griekse bevolking bekend met het evangelie van de Heer Jezus.
21 De Heer steunde hen bij deze taak, zodat veel mensen overgingen tot het geloof in de Heer.
22 Het nieuws over hun optreden bereikte de gemeente in Jeruzalem, waar men besloot Barnabas naar Antiochië te zenden.
23 Toen hij daar was aangekomen en zag wat God in zijn goedgunstigheid had bewerkt, verheugde hij zich en spoorde hij iedereen aan om standvastig te zijn en trouw te blijven aan de Heer.
24 Hij was een voortreffelijk en diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest. Een groot aantal mensen werd voor de Heer gewonnen.
25 Hierna vertrok Barnabas naar Tarsus om Saulus te zoeken,
26 en toen hij hem gevonden had, nam hij hem mee naar Antiochië. Een heel jaar lang kwamen ze met de gemeente daar bijeen en gaven ze onderricht aan tal van mensen. Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd.
27 In diezelfde tijd kwamen er vanuit Jeruzalem profeten naar Antiochië.
28 Een van hen, die Agabus heette, voorspelde door de Geest dat de wereld door een grote hongersnood zou worden getroffen, iets dat tijdens de regering van Claudius inderdaad gebeurd is.
29 De leerlingen besloten dat de broeders en zusters in Judea ondersteund moesten worden. Ze droegen elk naar vermogen bij
30 en lieten hun gift door Barnabas en Saulus naar de oudsten brengen.
Zie je Dutch, wat ik nu steeds wil benadrukken: Ook in Handelingen staat NERGENS dat de Christenen de Sabbat van het 4e gebod niet hoeven te onderhouden, eerder bevestigt de Heilige Geest juist dat wel te doen. Het Woord IS immers bij de Almachtige god evenals de Ark met de tafelen der 10 leefregels voor dat Rijk..
En zie je at nu ook de fanatieke Schriftgeleerden door de Heilige Geest tot de overtuiging gekomen zijn, dat het Schriftwoord en de wet er -ook- voor de heidenen is, en dat de wet geen bezit is van gelijk welke denominatie op aarde dan ook!
Inherent hieraan is dus ook bewezen dat de zondag NIET de opstandingsdag van Jezus kan zijn, want Hij stond laat op de (wekelijkse) Sabbat uit Zijn graf op, gelijk de profeten hadden voorspeld.
Hij was immers in het 'midden van de week' veroordeeld en gekruisigd.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Wilsophie schreef: In Israël begint de dag bij zonsopgang behalve de sabbat want deze begint halverwege de 6e dag.
Bs'd

In Israel beginnen alle dagen met zonsondergang.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Geertjan schreef:
Volgens mij maakt het het niet zoveel uit op welke dag je de rustdag houdt, als je het maar uit overtuiging en tot eer van God doet.
Bs'd

Je denkt dat jij je eigen wetten kan verzinnen?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
Geertjan schreef:
Volgens mij maakt het het niet zoveel uit op welke dag je de rustdag houdt, als je het maar uit overtuiging en tot eer van God doet.
Bs'd

Je denkt dat jij je eigen wetten kan verzinnen?
Ik heb het net in een ander topic gezegd:
Christenen zijn geen joden.....dus de Sabbath zoals de joden die kennen hoeft niet voor christenen te gelden.

Er is volgens mij ook geen christen die zich aan de spijswetten houdt.....al vind ik die zelf wel nuttig.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Dutch schreef: Dus, jij beweerd dat Jacobus, Paulus, Petrus, de oudsten van Jeruzalem en de Heilige Geest er naast zitten. Dat noem ik nog eens een boute uitspraak.
Bs'd

Gezien het feit dat ze lijnrecht ingaan tegen de leringen van JC lijkt me die conclusie onontkoombaar.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Adinomis »

Eliyahu schreef:
Dutch schreef: Dus, jij beweerd dat Jacobus, Paulus, Petrus, de oudsten van Jeruzalem en de Heilige Geest er naast zitten. Dat noem ik nog eens een boute uitspraak.
Bs'd

Gezien het feit dat ze lijnrecht ingaan tegen de leringen van JC lijkt me die conclusie onontkoombaar.
Ik weet niet waar dat vandaan gehaald wordt. Maar ik geloof er niets van dat Jacobus, Paulus, Petrus en de oudsten van Jeruzalem ingaan tegen Gods wet en de leringen van Jezus Christus.
Ook zij onderhielden de sabbat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Adinomis schreef:
Eliyahu schreef:
Dutch schreef: Dus, jij beweerd dat Jacobus, Paulus, Petrus, de oudsten van Jeruzalem en de Heilige Geest er naast zitten. Dat noem ik nog eens een boute uitspraak.
Bs'd

Gezien het feit dat ze lijnrecht ingaan tegen de leringen van JC lijkt me die conclusie onontkoombaar.
Ik weet niet waar dat vandaan gehaald wordt. Maar ik geloof er niets van dat Jacobus, Paulus, Petrus en de oudsten van Jeruzalem ingaan tegen Gods wet en de leringen van Jezus Christus.
Ook zij onderhielden de sabbat.
Bs'd

Paulus gooit de hele wet overboord, en JC zegt het volgende van de wet:

"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."
Matt 5

Daar zit toch duidelijk een heel groot verschil tussen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."
Hij is idd gekomen om de wetten in vervulling te brengen.

"Totdat alles gebeurd zal zijn" is Jezus die alles al volbracht heeft waardoor we niet meer onder de wet(ten) staan.

En ik geloof dat hoe men hier denkt over hoog aanzien later wel eens heel anders zou kunnen uitpakken, vele eersten zullen de laatsten zijn etc. Het is niet te verdienen in ieder geval.
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

Jezus Christus is de Sabbat (voor christenen) zie Mat 11,28-29; Heb 3,11; Heb 4,1-3 + 10-11.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."
Hij is idd gekomen om de wetten in vervulling te brengen.

"Totdat alles gebeurd zal zijn" is Jezus die alles al volbracht heeft waardoor we niet meer onder de wet(ten) staan.
Bs'd

Dus volgens jou is hij toch gekomen om de wet af te schaffen?

En ik geloof dat hoe men hier denkt over hoog aanzien later wel eens heel anders zou kunnen uitpakken, vele eersten zullen de laatsten zijn etc. Het is niet te verdienen in ieder geval.
Geloof jij dat degenen waarvan JC dat ze in hoog aanzien zullen staan in de hemel, dat die als de kleinsten beschouwd zullen worden in het koninkrijk van de hemel?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Piebe schreef:Jezus Christus is de Sabbat (voor christenen) zie Mat 11,28-29; Heb 3,11; Heb 4,1-3 + 10-11.
Bs'd

Is hij ook de loofhut voor christenen?

En het eren van de vader en de moeder?

En het niet begeren?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:Dus volgens jou is hij toch gekomen om de wet af te schaffen?
Om te vervullen, we zijn geen slaven meer van de wet.

Geloof jij dat degenen waarvan JC dat ze in hoog aanzien zullen staan in de hemel, dat die als de kleinsten beschouwd zullen worden in het koninkrijk van de hemel?
Dat zeg ik niet maar het zal anders zijn/gaan dan de meesten denken. En het is niet te verdienen.
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

Eliyahu schreef:
Piebe schreef:Jezus Christus is de Sabbat (voor christenen) zie Mat 11,28-29; Heb 3,11; Heb 4,1-3 + 10-11.
Bs'd

Is hij ook de loofhut voor christenen?

En het eren van de vader en de moeder?

En het niet begeren?
Een ieder die de wil van Christus doet eert zijn vader en moeder. Maar jij onteert je vader en moeder om een wet te doen die niet goed noch voor jou is.
Piebe

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe »

Eliyahu schreef:Bs'd

Paulus gooit de hele wet overboord, en JC zegt het volgende van de wet:

"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."
Matt 5

Daar zit toch duidelijk een heel groot verschil tussen.
Paulus heeft de wet niet overboord gedaan want anders was hij wel veroordeeld door de hogepriesters. Als je een beetje kennis had van de tijd waarin ze leefden zou je dat wel weten.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Met wat Jezus zegt ten aanzien van de Sabbat, stelt hij de houding ten opzichte van de wet aan de kaak.

De Farizeeën beschuldigen de discipelen ervan dat ze iets doen wat op Sabbat niet mag (Matteüs 12). Op zichzelf is er met de regels niets mis. Jezus zegt in Matteus 23: de schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen .... Het probleem is dat de Farizeeën het belangrijkste van de wet laten liggen: recht, barmhartigheid en trouw. Deze kernwaarden zetten alle regels in een ander licht. De mens is er niet voor de Sabbat, maar de Sabbat is er voor de mens.

De Farizeeën hebben de regels op een voetstuk gezet. Regel is regel, daar heb je je aan te houden. En wie dat niet doet, kan een wijzend vingertje van ze verwachten.

De Thora is niet wet in een beperkt juridische betekenis. De Thora is een richtingwijzer. Met de Thora ga je op weg. Veritas Illustrat gaf een mooie omschrijving als wegwijzer. Door Jezus' antwoord heft Hij de blikvernauwing van de Farizeeën op. Je moet kijken waarom de Sabbat er is. Wie leeft vanuit regel is regel, gedraagt zich als een slaaf. Vanaf het begin heeft God echter met de mens gewandeld, in de hof, met Abraham. Hij neemt de mens serieus als gesprekspartner, als kind. Het tegenspreken door Job wordt beloond, de onderwerping van de vrienden van Job wordt bestraft. Het is dus Jezus die de hand reikt: ik noem jullie geen slaven maar vrienden (Joh 15).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Jezus wees de Farizeeën en Sadduceeërs erop dat de Sabbat inderdaad de mens diende en de mens niet de Sabbat.
Juist omdat de Farizeeën en Sadduceeërs anderen de Wet oplegden, maar zich er dikwijls ook niet zelf aan hielden, in het geheim.
Vergelijkbaar met sommige christenen nu die de TV in een kast hebben en "stiekem" TV kijken op zondag.

De liefde zou sterker moeten doorwerken, dus wanneer iemand echt honger heeft, dan kan men wat eten vergaren om deze te stillen.
De liefde voor de medemens met honger werkt dus sterker dan een wetsregel.
Jezus heeft dus NIET de Sabbat afgeschaft zoals soms beweerd wordt, Hij legde juist uit hoe de Sabbat werkte.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:Dus volgens jou is hij toch gekomen om de wet af te schaffen?
Om te vervullen, we zijn geen slaven meer van de wet.
Bs'd

Dus hij is gekomen om de wet te vervullen.

Geloof jij dat "vervullen" hetzelfde betekent als "te niet doen", "afschaffen", "krachteloos maken", of iets in die geest?

En ik ben geen slaaf van de wet, ik ben een slaaf/knecht van God.

Geloof jij dat degenen waarvan JC dat ze in hoog aanzien zullen staan in de hemel, dat die als de kleinsten beschouwd zullen worden in het koninkrijk van de hemel?
Dat zeg ik niet maar het zal anders zijn/gaan dan de meesten denken. En het is niet te verdienen.
Geloof jij niet dat God diegenen beloont die zijn wet onderhouden en diegenen die zijn wet overtreden bestraft?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Piebe schreef:
Eliyahu schreef:
Piebe schreef:Jezus Christus is de Sabbat (voor christenen) zie Mat 11,28-29; Heb 3,11; Heb 4,1-3 + 10-11.
Bs'd

Is hij ook de loofhut voor christenen?

En het eren van de vader en de moeder?

En het niet begeren?
Een ieder die de wil van Christus doet eert zijn vader en moeder. Maar jij onteert je vader en moeder om een wet te doen die niet goed noch voor jou is.
Bs'd

Dus volgens jou is het de wil van JC dat een ieder de geboden vervult?

Of geldt dat alleen voor het gebod van je vader en je moeder eren?


Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Piebe schreef:
Eliyahu schreef:Bs'd

Paulus gooit de hele wet overboord, en JC zegt het volgende van de wet:

"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."
Matt 5

Daar zit toch duidelijk een heel groot verschil tussen.
Paulus heeft de wet niet overboord gedaan want anders was hij wel veroordeeld door de hogepriesters. Als je een beetje kennis had van de tijd waarin ze leefden zou je dat wel weten.
Bs'd

Dus de wet moet nageleefd worden volgens jou?



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Peter79 schreef:Met wat Jezus zegt ten aanzien van de Sabbat, stelt hij de houding ten opzichte van de wet aan de kaak.

De Farizeeën beschuldigen de discipelen ervan dat ze iets doen wat op Sabbat niet mag (Matteüs 12). Op zichzelf is er met de regels niets mis. Jezus zegt in Matteus 23: de schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen .... Het probleem is dat de Farizeeën het belangrijkste van de wet laten liggen: recht, barmhartigheid en trouw. Deze kernwaarden zetten alle regels in een ander licht. De mens is er niet voor de Sabbat, maar de Sabbat is er voor de mens.

De Farizeeën hebben de regels op een voetstuk gezet. Regel is regel, daar heb je je aan te houden. En wie dat niet doet, kan een wijzend vingertje van ze verwachten.

De Thora is niet wet in een beperkt juridische betekenis. De Thora is een richtingwijzer. Met de Thora ga je op weg. Veritas Illustrat gaf een mooie omschrijving als wegwijzer. Door Jezus' antwoord heft Hij de blikvernauwing van de Farizeeën op. Je moet kijken waarom de Sabbat er is. Wie leeft vanuit regel is regel, gedraagt zich als een slaaf. Vanaf het begin heeft God echter met de mens gewandeld, in de hof, met Abraham. Hij neemt de mens serieus als gesprekspartner, als kind. Het tegenspreken door Job wordt beloond, de onderwerping van de vrienden van Job wordt bestraft. Het is dus Jezus die de hand reikt: ik noem jullie geen slaven maar vrienden (Joh 15).
Bs'd

En dat betekent allemaal dat je de wet niet hoeft na te leven?

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Eliyahu schreef:Dus volgens jou is hij toch gekomen om de wet af te schaffen?
Om te vervullen, we zijn geen slaven meer van de wet.
Bs'd

Dus hij is gekomen om de wet te vervullen.

Geloof jij dat "vervullen" hetzelfde betekent als "te niet doen", "afschaffen", "krachteloos maken", of iets in die geest?

En ik ben geen slaaf van de wet, ik ben een slaaf/knecht van God.
Ik geloof dat we niet gevangen zijn door wetten maar dat we als christen door genade vanzelf God willen gehoorzamen zonder dwang en zonder het te (kunnen) verdienen.

Het is maar hoe je het noemt maar een slaaf van God zijn klinkt niet vrij maar gevangen.

Eliyahu schreef:Geloof jij niet dat God diegenen beloont die zijn wet onderhouden en diegenen die zijn wet overtreden bestraft?
Ik geloof niet in belonen en straffen in die zin nee, genade is gratis.
Laatst gewijzigd door Dessa op 09 okt 2014, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Eliyahu schreef: Bs'd

En dat betekent allemaal dat je de wet niet hoeft na te leven?

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Ik heb je daar recent nog antwoord op gegeven. Dus dat ga ik niet overdoen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Titus »

Ik zie geen enkele reden om als christen de sabbat te houden. Dat is een joodse aangelegenheid.
Op zaterdag ga ik veelal eerst een kilometertje of 100 fietsen en dan 's middags winkelen/boodschappen doen enz enz.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Peter79 schreef:
Eliyahu schreef: Bs'd

En dat betekent allemaal dat je de wet niet hoeft na te leven?

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Ik heb je daar recent nog antwoord op gegeven. Dus dat ga ik niet overdoen.
Bs'd

Zeg aub even waar dat antwoord staat, dan kan ik er eens naar kijken.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13