Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dat is absoluut waar, maar ik vroeg me ook af hoe de volgende vers verstaan moet worden:
"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Dat is absoluut waar, maar ik vroeg me ook af hoe de volgende vers verstaan moet worden:
"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Dit is inderdaad een interessante zin. Tijdens het laatste avondmaal dat Jezus hield met zijn apostelen, zei hij dat hij een verbond met hen sloot voor een koninkrijk en dat zij op tronen zouden zitten. Luk.22:29. En met Pinksteren erna werd de beloofde heilige geest uitgestort. Vanaf dat moment was de mogelijkheid er om deel te gaan uitmaken van die regeling voor het Koninkrijk. Johannes was toen al dood. Dit betekent natuurlijk niet dat er voor hem geen hoop is. Hij heeft alleen een andere hoop.
Hij behoort niet tot degenen die samen met Jezus in de hemel als koningen en priesters over de aarde regeren. - Zie Opb.5:9,10. Maar daar waar koningen en priesters zijn, daar zullen ook onderdanen zijn en personen die gebruik maken van de diensten van priesters. Het is ook een enorm voorrecht om door Christus als Koning en zijn medebestuurders tot volmaaktheid worden gebracht.
Hoewel Johannes de Doper geen koning of priester in het Koninkrijk zal zijn, zal hij wel in dat Koninkrijk leven; als een onderdaan.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Ja, dat lijkt me wel het geval. Daarbij vroeg ik me af of het hier puur over de hemel gaat, of al gaat over een leven met Jezus hier op aarde. Maar ik denk de hemel, want ik kan me niet indenken dat alle christenen nu groter zijn dan hem in hun manier van leven. Maar wel als je het beziet vanuit de genade. Voor Christus staan wij Rijn en volgens Johannes Calvijn betekend dit al dat we priesters, koningen en profeten zouden zijn. Ook geloof ik wel dat er mensen zijn die als christen in handelen al meer zijn, want waar Johannes doopte, gebeuren bij redelijk wat christenen nog grote dingen, door de Heilige Geest. Genezingen, uitdrijvingen etc..Daarbij was er zo te zien dus twijfel bij Johannes over Jezus.. Een zwakte.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef: Voor Christus staan wij Rijn en volgens Johannes Calvijn betekend dit al dat we priesters, koningen en profeten zouden zijn.
Voor waar, wanneer en waartoe?
In en tijdens het duizendjarige Rijk, wat deze "twijfelachtige reformator" in zijn Instituties "fictie" en "te kinderachtig en niet nodig of waard om te weerleggen" noemde?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Dat is absoluut waar, maar ik vroeg me ook af hoe de volgende vers verstaan moet worden:
"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Dit is inderdaad een interessante zin. Tijdens het laatste avondmaal dat Jezus hield met zijn apostelen, zei hij dat hij een verbond met hen sloot voor een koninkrijk en dat zij op tronen zouden zitten. Luk.22:29. En met Pinksteren erna werd de beloofde heilige geest uitgestort. Vanaf dat moment was de mogelijkheid er om deel te gaan uitmaken van die regeling voor het Koninkrijk. Johannes was toen al dood. Dit betekent natuurlijk niet dat er voor hem geen hoop is. Hij heeft alleen een andere hoop.
Hij behoort niet tot degenen die samen met Jezus in de hemel als koningen en priesters over de aarde regeren. - Zie Opb.5:9,10. Maar daar waar koningen en priesters zijn, daar zullen ook onderdanen zijn en personen die gebruik maken van de diensten van priesters. Het is ook een enorm voorrecht om door Christus als Koning en zijn medebestuurders tot volmaaktheid worden gebracht.
Hoewel Johannes de Doper geen koning of priester in het Koninkrijk zal zijn, zal hij wel in dat Koninkrijk leven; als een onderdaan.
Dat Johannes de Doper geen koning of priester van het Koninkrijk zal zijn, kan ik niet geloven. Hij was degene die het Koninkrijk aankondigde met de roep: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen!" (Matt. 3:2).
Bovendien lezen we in Openbaring 20:4
En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend
en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.
Dus juist Johannes komt naar mijn mening ervoor in aanmerking om met Christus te regeren. Er moeten inderdaad ook mensen zijn waarover geregeerd gaat worden. Dat zijn volgens mij degenen die op grond van werken voor de witte troon worden geoordeeld. God geeft het Koninkrijk aan zijn heilig volk Israël (Dan.7:27 - Jes.2:1-3) en aan allen die zich hebben laten enten in de Edele Olijf van Romeinen 11.

Maar daarmee is de moeite van het verstaan van Mat. 11:11 nog niet opgelost. Ik denk dat in die tekst twee koninkrijken tegenover elkaar worden gesteld. Het aardse koninkrijk dat bestaat uit natuurlijke personen uit vrouwen geboren (dus niet wedergeboren). Tegenover dat koninkrijk staat het Hemels Koninkrijk, waarvan Jezus Koning is. In dat Hemels Koninkrijk is nog niemand naar binnen gegaan. De Eersteling was Jezus. Hij is de grootste, maar nu in zijn vernedering de minste. In het Grieks staat er in deze tekst "mikrosteros". Volgens de Interlinear Scripture Analyzer betekent dat niet "de kleinste", maar "de kleinere". En dat is logisch. Johannes de Doper was kleiner dan Jezus. Dit is dan de manier waarop ik probeer deze tekst te begrijpen, waarmee ik niet pretendeer dat dit de juiste uitleg is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2550
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Inktvlam »

“Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Het betekent dat de liefde het belangrijkste is.
Een klein vonkje echte liefde staat hoger dan duizend werelden vol van de allergrootste en mooiste glans! Een moeder die voor het eerst de kreet 'mama' uit de mond van haar kind hoort, hoe onduidelijk ook uitgesproken, geeft haar duizend maal meer vreugde dan de meest intelligente toespraak.
Wat zijn de knapste gedachten over werelden, zonnen, volkeren en engelen tegen de roep: 'Lieve moeder', voortgekomen uit het liefdevolle hart van een kind? Zo is het ook bij God. Wat is er grootser dan wanneer een liefhebbend kind van God, vrij en oprecht 'lieve Vader' roept!
Kinderlijke eenvoud staat bij God eindeloos hoger dan de hoogste wijsheid van de meest diepzinnige cherubijn. (uit het boek: Bisschop Martinus, de ontwikkeling van een ziel aan gene zijde).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door snappie »

Adinomis schreef:En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend
en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.

Dus juist Johannes komt naar mijn mening ervoor in aanmerking om met Christus te regeren. Er moeten inderdaad ook mensen zijn waarover geregeerd gaat worden. Dat zijn volgens mij degenen die op grond van werken voor de witte troon worden geoordeeld. God geeft het Koninkrijk aan zijn heilig volk Israël (Dan.7:27 - Jes.2:1-3) en aan allen die zich hebben laten enten in de Edele Olijf van Romeinen 11.
Dit gedeelte is geheel ongeschikt om Johannes in te sluiten, want dit gaat over een tijd die nog komen moet; de grote verdrukking.
De tijd waarin Christus met de Gemeente regeert zijn de duizend jaren, en die komen vóór het oordeel voor de grote witte troon.
Na dat oordeel geeft Jezus alles over aan de Vader, dan is God alles en in allen.


Johannes leefde en stierf onder het oude verbond, en onder dat oude verbond was hij de grootste.
Maar de minste die leeft onder het nieuwe verbond is groter dan hij, omdat onder het nieuwe verbond de Heilige Geest in gelovigen woont.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Wordt hier niet de lichamelijke geboorte (het oude Verbond) tegenover het Nieuwe Verbond gesteld ...(uit Geest geboren, van boven geboren, uit God geboren, etc?)
Het koninkrijk der hemelen is binnenin U, zei Jezus toch?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Gaitema schreef: Voor Christus staan wij Rijn en volgens Johannes Calvijn betekend dit al dat we priesters, koningen en profeten zouden zijn.
Voor waar, wanneer en waartoe?
In en tijdens het duizendjarige Rijk, wat deze "twijfelachtige reformator" in zijn Instituties "fictie" en "te kinderachtig en niet nodig of waard om te weerleggen" noemde?
Volgens hem ja. Maar goed, wat wil je nu zeggen met je reactie wat betreft mijn vraagstelling?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Wordt hier niet de lichamelijke geboorte (het oude Verbond) tegenover het Nieuwe Verbond gesteld ...(uit Geest geboren, van boven geboren, uit God geboren, etc?)
Het koninkrijk der hemelen is binnenin U, zei Jezus toch?
Bingo!
Ik denk inderdaad dat dit het is. Als ik dit zo zie, dus toch het hemels koninkrijk vanaf de wedergeboorte.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef:
“Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Het betekent dat de liefde het belangrijkste is.
Een klein vonkje echte liefde staat hoger dan duizend werelden vol van de allergrootste en mooiste glans! Een moeder die voor het eerst de kreet 'mama' uit de mond van haar kind hoort, hoe onduidelijk ook uitgesproken, geeft haar duizend maal meer vreugde dan de meest intelligente toespraak.
Wat zijn de knapste gedachten over werelden, zonnen, volkeren en engelen tegen de roep: 'Lieve moeder', voortgekomen uit het liefdevolle hart van een kind? Zo is het ook bij God. Wat is er grootser dan wanneer een liefhebbend kind van God, vrij en oprecht 'lieve Vader' roept!
Kinderlijke eenvoud staat bij God eindeloos hoger dan de hoogste wijsheid van de meest diepzinnige cherubijn. (uit het boek: Bisschop Martinus, de ontwikkeling van een ziel aan gene zijde).
Dit sluit er wel mooi bij aan, vind ik. Immers kan niet de Heilige Geest los gekoppeld worden van De Liefde. ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Wat het regeren als koningen betreft in het koninkrijk der hemelen, ik betwijfel het of het wel het regeren is zoals wij dat normaal voorstellen. Jezus is de Koning en regeerde ook wel, maar juist door te dienen, in plaats van gediend te worden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Biker schreef:"11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Wordt hier niet de lichamelijke geboorte (het oude Verbond) tegenover het Nieuwe Verbond gesteld ...(uit Geest geboren, van boven geboren, uit God geboren, etc?)
Het koninkrijk der hemelen is binnenin U, zei Jezus toch?
Je wijst hier waarschijnlijk op de gedachte die staat in Luk.17:20,21. Maar Jezus richtte zich hier tot de Farizeeën. Tegen hen zei Jezus ook ronduit dat zij het Koninkrijk niet zouden binnengaan. - Zie Matth.23:13. Hoe zou het Koninkrijk zich dan in hun hart kunnen bevinden?

Wel geloof ik dat Johannes is gestorven terwijl het nieuwe verbond nog niet in werking was gesteld. Wanneer Paulus het in Hebr.11 heeft over de getrouwe aanbidders uit de oudheid, zegt hij in 11:39,40 dat zij het beloofde nog niet verkregen hebben, "daar God iets beters met ons (wedergeboren christenen) voor had, zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen".
Deze getrouwe aanbidders, waaronder Johannes, zullen na hun opstanding gebruik maken van de priesterdiensten van degenen die samen met Jezus in de hemel zullen regeren als koning-priester. Dan zullen ze tot volmaaktheid gebracht worden.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:

Je wijst hier waarschijnlijk op de gedachte die staat in Luk.17:20,21. Maar Jezus richtte zich hier tot de Farizeeën. Tegen hen zei Jezus ook ronduit dat zij het Koninkrijk niet zouden binnengaan. - Zie Matth.23:13. Hoe zou het Koninkrijk zich dan in hun hart kunnen bevinden?
Ik pak altijd maar weer de Interlinear Scripture Aanlyzer erbij, met de tekst van de oude handschriften. In het Grieks staat er "entos" en dat betekent: "inside". Nu hoeft dat in dit verband niet te betekenen dat het Koninkrijk in het hart is (hoewel dat wel de juiste plaats is!), maar het kan ook betekenen dat het onder hen is of bij hen is. Immers Jezus is de Koning der Joden, en waar de Koning is daar is het Koninkrijk. Vooral voor degenen die Hem accepteren. Jezus heeft inderdaad tegen bepaalde Farizeeën gezegd dat zij het Koninkrijk van God niet zullen binnengaan. Maar er zijn ook Farizeeën die later tot bekering zijn gekomen. Jezus zei zelfs tegen een Farizeeër dat hij niet ver van het Koninkrijk van God was, (Markus 12:34)
Wel geloof ik dat Johannes is gestorven terwijl het nieuwe verbond nog niet in werking was gesteld. Wanneer Paulus het in Hebr.11 heeft over de getrouwe aanbidders uit de oudheid, zegt hij in 11:39,40 dat zij het beloofde nog niet verkregen hebben, "daar God iets beters met ons (wedergeboren christenen) voor had, zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen".
Ik geloof ook dat Johannes, de prediker van het Koninkrijk van God, nog niet tot de volmaaktheid is gekomen. In Openb. 6:9 en 10 roepen degenen die geslacht zijn om het getuigenis van Jezus "Hoe lang nog!"
Deze getrouwe aanbidders, waaronder Johannes, zullen na hun opstanding gebruik maken van de priesterdiensten van degenen die samen met Jezus in de hemel zullen regeren als koning-priester. Dan zullen ze tot volmaaktheid gebracht worden.
Wie beschouw jij als de priesters? Volgens mij zegt de Bijbel dat het volk Israël is afgezonderd om een Koninkrijk van priesters te zijn."
Dat lezen we in Jes. 43:20 van het volk Israël. Dit staat er zo in het Hebreeuws, maar ook in Septuaginta (oude Griekse vertaling). YHWH zegt in Ex. 19:6: ‘Gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn.’ Ook In Openb. 1:5,6 komt dat naar voren, als de gelovigen uit de heidenen zijn toegevoegd aan de "Edele Olijf" van Heb. 11. ‘Hij heeft ons liefgehad en ons van onze zonden gewassen in zijn bloed en ons gemaakt tot koningen/koninkrijk en priesters.’ In de hemel (Openb. 5:10) hoort hij de 24 ouderlingen en de 4 dieren hetzelfde zeggen: "U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters.
Als er gesproken wordt over een heilig volk dan is dat letterlijk uit Ex. 19:6 overgenomen.
Petrus herhaalt het eerste testament in zijn brief aan de verstrooide Joden: "Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God zich tot een eigendom maakte." (1 Petrus 2:9,10) Hier grijpt Petrus terug naar Ex. 19:6.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Begrijp ik dat "we" in Mattheus 11 zijn aangekomen?

Gelinkt volgens mij aan de roeping van de 12 apostelen in het hoofdstuk ervoor.

Kenmerkend in deze hoofdstukken is dat men God lief zou moeten hebben boven alles (10 vers 37) , en Gods Woord brengt scheiding. Hem navolgen geeft een kruis te dragen. (vers 38) en er ontstond zelfs tweedracht in de familie. ( zo werkt dat toch Biker?)

We verliezen soms dingen die ons lief zijn om Zijns Naams wil. Geloven en lijden horen bij elkaar.
Kruis heeft in principe geen betekenis van lijden, maar door Zijn dienstbaarheid en gehoorzaamheid tot de dood des kruises, heeft het die betekenis gekregen en daarom wordt hier het woord “kruis” gebruikt.

Wij volgen Zijn dienstbaarheid en geloof na (Mattheus 11 vers 29). En daarin vindt men rust, door Hem te dienen. Daarom hebben vele gelovigen geen rust, omdat men of te druk is met eigen werken of te druk met eigen zondeschuld. (Hebr 9 vers 14).
Liefhebben = Hem dienen= rust in Hem. Laat je niet opjagen door de werken der wet of door bepaalde vormen van godsdienst want het leidt tot niets.
En zo kregen deze discipelen de beloften mee die eindigen met als resultaat vers 29 van hoofdstuk 11. Want die zijn praktische leven (ziel) vindt (zoekt) (vers 39 van hoofdstuk 10), zal zichzelf verliezen. Want de liefde zoekt zichzelve niet..(1 Ko. 13) Maar wie zijn leven (ziel) zal willen behouden zal het verliezen, want dan is het hout, hooi of stoppelen. Maar wie Hem zoekt zal zijn leven behouden.

Alles hoe schoon ook zal eenmaal vergaan, maar wat gedaan werd uit liefde tot Jezus dat houdt zijn waarde en zal blijven bestaan.
Zie ook vers 28 van hoofdstuk 10.
De Heer stelt Zijn dienstknechten gelijk aan Zichzelf in vers 40 van hoofdstuk10. Het beeldt de eenheid uit van Christus èn de Gemeente. En vers 41 gaat over profeten, in die tijd en men bood zo een profeet onderdak, die wordt met zo een profeet gelijk gesteld. Wij kennen geen profeten, maar wel rechtvaardigen (alle gelovigen) , als voorbeeld dat wij de Heer in ons huis (leven) moeten toelaten en zo delen we in Zijn heerlijkheid.

En zo zullen wij beloond worden als wij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus (bij de opname). En elke rechtvaardige in dienst van de Heer is klein (nederig).
“Het loon niet verliezen “wordt aangevuld in hoofdstuk 25 vers 35. “...voorzover dit aan mijn minste broeders hebt gedaan, hebt Gij aan Mij gedaan”.
Hoofdstuk 11 verandert niet van onderwerp, maar gaat gewoon verder doordat de Heer het voorbeeld gaf en “zalig is hij die over Mij niet struikelt”.
Daarna spreekt de Heer over Johannes tegen de schare: “Ging je naar die man luisteren omdat zijn leer veranderde? En greep je je vast aan een strohalm? Of …: “Ging je luisteren naar een koning in zachte kleding?”
Johannes voldeed zeker niet aan deze beschrijvingen. Ging je voor een profeet? Zo ja dan zul je naar hem moeten luisteren. Maar waarom geloofden ze hem dan niet?
Waarom gelooft men nu nog steeds niet? En zegt men nog steeds dat hij de duivel heeft of dat hij een vriend is van tollenaren en zondaren, het is nooit goed. Allemaal excuses om niet naar Gods Woord te hoeven luisteren (vers 18,19).
Waarom dacht men dat Johannes een demon had? Dat staat er achter, “niet etende noch drinkende” is blijkbaar een teken van demonie. Leegheid is....
En zo komen we ook bij die steden die Gods Woord verworpen hadden.
Lijkt me lang genoeg om het hoofdstuk door te nemen. Al valt er nog meer over te zeggen.
Hoofdstuk 10 en 11 spreken dus niet over het koninkrijk, maar over onze tijd waar het koninkrijk nog niet geopenbaard is. Dat is belangrijk. Vandaar die 2 discipelen die gezonden werden, want dat zijn er geen 144.000. Johannes was kennelijk niet op de hoogte dat God eerst een volk zou verzamelen voor Zijn Naam alvorens Zijn koninkrijk op te richten en daarom zond hij 2 discipelen. Hij zou ook niet levend uit die gevangenis komen, en daarom stelde hij die vraag. Vandaar de link naar Elia in vers 14. Zijt Gij Degene? Antwoord Ja, Of komt er een ander? “ook Ja!.

Vers 5 uitspraken gelinkt aan Jes. 29 vers 17, 18, Libanon verandert in een vruchtbaar veld, en( Libanon = Laban= 10 stammen= Gemeente) en "te dien dagen zullen de doven horen de woorden des Boeks en de ogen der blinden zullen zien en de zachtmoedigen zullen verblijd zijn in de Heere" , dat gaat gewoon over onze dagen.
En vanuit het NT kunnen wij dit lezen, opdat wij begrijpen dat wij doof waren en horende zijn geworden en zo schijnt de Heer met Zijn licht in onze harten.
Bewijs dat het gaat over onze bedeling in geestelijk opzicht, maar natuurlijk het was ook letterlijk, in deze dagen van de Heer in Zijn bediening.... maar gezien vanuit Jesaja en dan is het geestelijk en profetisch. Jesaja 35 vers 5 (Libanon, Albion, Laban( blank) idem profetisch en overdrachtelijk sprekend over Nieuw Leven.
Jes. 61 vers 1 De Heer als de Gezalfde maar ook van toepassing op onze bedeling, en zo ook Jesaja 57 vers 1 : "De Rechtvaardige komt om en er is niemand die het ter harte neemt en de weldadige lieden worden weggeraapt zonder dat er iemand op let dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad" , hoezo er is geen opname van de Gemeente en hoezo weggeraapt voor het kwaad. (dag des toorns.) Lijkt me overduidelijk.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Wat is de bedoeling Gaitema? Kan ik gewoon verder gaan in hoofdstuk 11 of wil je wachten op reacties, want gebleken is dat die zo afwijken van het Mattheus evangelie, maar ik wil niet iets doen wat onbetamelijk is. Dus laat wat van je horen of iemand anders.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Mag ik eruit lichten hoeveel uitspraken de Here Jezus heeft gedaan in dit evangelie, want ik ben niet veel vriendelijke uitspraken tegen gekomen, zo ook niet in het Johannes evangelie. Er kon geen vriendelijk woord “vanaf”.

Omdat ik de indruk heb dat Christenen altijd menen dat alles van de Here Jezus vriendelijk en zoetsappige woorden zijn, terwijl dit evangelie heel specifiek uitspraken weergeven die of cryptisch zijn of hard of uit het oude testament.
En dan zien we de redevoering over “de laatste dingen” in Matth. 24 en 25. Want doorgaans sprak HIJ nooit tot ongelovigen, want dan sprak Hij in gelijkenissen, daar komen we dus nog.
Want die ore heeft die hore, geeft aan dat het niet voor iedereen bestemd was.

Matth 4 vers 4 begon hiermee. “Er is geschreven”, en dat zegt Hij menigmaal.
“Ga weg satan , want er staat geschreven.”
De Heer hield Zich vast aan dat wat geschreven is, en de bergrede die subtiel aan de orde was, ( helaas) behoort niet bij de losse opmerkingen uiteraard en hoofdstuk 8 vers 10 -12 geeft aan dat de hoofdman over 100 een voorbeeld was, t.o.v. Israël.
De hoofdman is een type van de heidenen, en een voorbeeld voor Israël en ik lees zovaak andersom dat wij een voorbeeld moeten nemen aan Israël.
Want IN Israël is zo een groot geloof nooit gevonden. Het brood op tafel is voor Israël, maar de honden ( heidenen) eten het op.
Vers 22 is m.i, de hardste uitspraak en vers 26 bij de storm op de zee zegt hij gewoon: “Gij kleingelovige”, als ik dat vandaag zeg, word ik aangesproken. Maar ik ben de Heer ook niet.
En dan hoofdstuk 9 vers 12 een keiharde hoofdspraak over de erkenning dat men ziek is.
En dan een citaat uit het OT.
Het gaat niet om offers of eigen religie, maar om genade. En de Heer zegt m.i. 23 keer iets wat uit het OT is aangehaald.
Er worden 2 blinden genezen en dan zegt de Heer, dat niemand het mocht weten!! En wij maar roepen dat we dat moeten roeptoeteren, maar in Zijn dagen moest het verborgen blijven.
Ik mis deze vragen in dit topic. Want dat heeft toch een betekenis? Waarom mochten zij het niet vertellen? Was Jezus zo een vriendelijke Man?

Matth. 10 waar we nu zijn beland zegt in vers 15, dat er altijd een waarschuwing komt van de Here Jezus: 'Wees op je hoede pas op voor de wereld”, want Gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam.
Vers 34 : Kwam de Heer om vrede te brengen op aarde? Nou dit vers leert het tegendeel, en ik mis dat in dit topic. Want Hij bracht het zwaard. En dat kun je niet afzwakken want dit is niet cryptisch.
Hij bracht op aarde het zwaard en richtte Zijn koninkrijk niet op, op aarde.

Matth. 11 waar de blinden ziende worden enz... is gewoon weer het OT, ik heb dat in mijn vorige post onderbouwd.
Weer dus op grond van de Schrift zijn de uitspraken van Jezus, want wat is het meest cryptisch? Lees vers 14, “Hij is Elia!' Altijd was er een boodschapper vóór dat de Heer kwam.
Dus wie oren heeft die hore! Dat is toch tamelijk scherp.
Want hoe kwam Hij over?
Johannes die vastte, hadden volgens de wetgeleerden de duivel, maar de Zoon des Mensen at wel en zoals gezegd, óók niet goed. Dat wilde ik duidelijk maken.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dag Wilsophie!

Ja hoor, het mag.. Ik ga morgen inhoudelijk zelf er weer mee aan de slag.
Dan reageer ik ook op je bijdragen.
Vandaag was ik met een meid op pad.
Blijkt ze nog een messiaanse joodse te zijn ook :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Dag Wilsophie!

Ja hoor, het mag.. Ik ga morgen inhoudelijk zelf er weer mee aan de slag.
Dan reageer ik ook op je bijdragen.
Vandaag was ik met een meid op pad.
Blijkt ze nog een messiaanse joodse te zijn ook :smile:
Foei Gait, zo iemand noem je toch een dame. :naughty: ;)
Was het gezellig.

Ik ga dan verder en je reageert, zoveel je wilt en als ik te ver ga of te moeilijk dan trek je maar aan de bel.
Fijne zondag!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Wilsophie schreef:Foei Gait, zo iemand noem je toch een dame. :naughty: ;)
Je haalt me de woorden uit de mond - eh...uit het toetsenbord... :smile:
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Hahaha!

Ja dat is wel waar ja. Een messiaans joodse dame.. Hoe groot is de kans dat ik haar ontmoeten zou? Ze heet nog Maria ook, en daarmee is nog lang niet alles gezegd.. 8-)
Met mooi rood haar.. Ik heb daar wat mee.. Een bloeiende roos in de woestijn :flower1: .. Hoe uniek is dat.. Ze is iemand die..
Behoorlijk een levende relatie met Jezus heeft..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Hahaha!

Ja dat is wel waar ja. Een messiaans joodse dame.. Hoe groot is de kans dat ik haar ontmoeten zou? Ze heet nog Maria ook, en daarmee is nog lang niet alles gezegd.. 8-)
Met mooi rood haar.. Ik heb daar wat mee.. Een bloeiende roos in de woestijn :flower1: .. Hoe uniek is dat.. Ze is iemand die..
Behoorlijk een levende relatie met Jezus heeft..
Leuk voor je Gait! Haar Joodse naam zou eigenlijk Maryam of Miryam moeten zijn. Maar Maria komt ook nog voor in het Mattheüs evangelie. Dus .... off topic? of niet? :D
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Vraag haar eens, wat de eerste uitspraak van de Here Jezus is tijdens Zijn aardse bediening.
Wie weet het?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Beste Gait, ik ga even verder nog steeds in hoofdstuk 11 v.a. vers 20.

Deze hoofdstukken spreken natuurlijk over de consequenties van de dienst aan de Here Jezus en doorgaans doet men het in ogen van de mensen nooit goed, of men nu eet of drinkt of juist niet, het gaat niet om de dienstknecht, maar om de Boodschap en in dat verband wordt men hier gewaarschuwd en er zijn dus inwoners van steden , wat niet geleid heeft tot resultaat.
Men komt doorgaans NIET tot geloof.
Chorazin, Bethsaida, Tyrus en Sidon, worden hier met namen genoemd en ook Kapernäum en Sodom.
God bracht in het verleden een oordeel over deze steden en een erger oordeel komt over deze drie steden. Chorzazin, Bethsaida en Kapernäum, omdat zij geconfronteerd werden met de boodschap van de Here Jezus.
Het gaat mij niet om die steden, maar om de voorbeelden, want wij kunnen en mogen niet verwachten dat op ONZE prediken mensen tot geloof komen.
De Here Jezus woonde zelfs in Kapernäum.
De Sodomieters worden op de Jongste Dag alsnog geoordeeld, want dat staat hier.
En de uitdrukking “de lande van Sodom” betreft niet het land, maar het gaat om de inwoners.
Datzelfde geldt voor Tyrus en Sidon, want die zijn ook ooit verwoest, gelegen in Libanon en al eerder zei ik dat dat alles te maken heeft met de 10 stammen want Lot is een beeld van de 10 stammen. Want de gedachte blijft in hoofdstuk 12 dat er een oordeel gebracht wordt over de ongelovigen en ook over het ongelovige Joodse volk. Niemand ontkomt eraan op grond van afstamming. Ook het Joodse volk niet.
Overigens liggen deze Joodse plaatsen gelegen in Galilea, niet in Judea.
De beloofde zegeneningen komen bij een ander volk terecht.
Daar waar men dienstknecht is, zijn er geen betere resultaten te verwachten dan in de dagen van de Here Jezus, en kun je rekenen op vijandschap.
Vanaf vers 25 gaat het over onze huishouding, want ongelovigen zullen de Geestelijke Dingen niet ontvangen.( 1 Thess. 2). Het past niet in hun kader.
Het werd/wordt geopenbaard aan “kinderkens”. Onze geestelijke groei wordt bepaald door onze vooroordelen te vervangen door het Woord Gods.
En dat praktiseert en typeert onze wandel.
En worden deze dingen alleen bekend aan “heiligen” en daarom worden wij eerst “geheiligd” ( wedergeboren) om deze dingen te begrijpen.

Dus de ongelovigen krijgt geen werkelijke kennis van het Woord Gods, hij moet eerst tot geloof komen. Dat leren de versen 25-29 van hoofdstuk 11.
Ik merk altijd weer dat slechts gelovigen worden onderwezen door het Woord Gods en aan ongelovigen wordt het evangelie gepredikt. Dat is een belangrijk verschil wat ik steeds weer merk in diverse discussies op forums.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door callista »

Wilsophie schreef: Het werd/wordt geopenbaard aan “kinderkens”. Onze geestelijke groei wordt bepaald door onze vooroordelen te vervangen door het Woord Gods.
En dat praktiseert en typeert onze wandel.
En worden deze dingen alleen bekend aan “heiligen” en daarom worden wij eerst “geheiligd” ( wedergeboren) om deze dingen te begrijpen.

Dus de ongelovigen krijgt geen werkelijke kennis van het Woord Gods, hij moet eerst tot geloof komen. Dat leren de versen 25-29 van hoofdstuk 11.
Ik merk altijd weer dat slechts gelovigen worden onderwezen door het Woord Gods en aan ongelovigen wordt het evangelie gepredikt. Dat is een belangrijk verschil wat ik steeds weer merk in diverse discussies op forums.
Ik ken veel ' ongelovigen' die meer kennis van de Bijbel hebben dan menig christen.