De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:Als ik in gebed ga, spreek ik God aan als mijn Vader, en dank ik Hem in de Naam van de Here Jezus Christus. De Heer gaf ook de opdracht dat als we bidden dat in Zijn Naam zouden doen. Christus heeft de Naam boven alle namen gekregen, en wij zouden door Hem tot de Vader gaan. Moeilijker is het niet.
Amen. En op de Weg die de Vader heeft aangewezen, namelijk door Jezus Christus te gaan,door de Deur, is niets zo'n groot struikelblok, zo'n grote belemmering als religiositeit. Dat blijkt de moeilijkste verslaving te zijn voor een mens om overheen te komen. Geen grotere verslaving voor mensen dan religiositeit. Niet voor niets maakte Jezus duidelijk dat juist de schriftgeleerden het verst verwijderd waren van Zijn Koninkrijk. Daarbij moet ik altijd denken aan de rijke jongeling die zijn rijkdom niet wil achterlaten om door de Deur te gaan.....
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef: In Jesaja 9:5,6 wordt dat "Kind dat ons geboren is" met verschillende namen genoemd: "...... en men noemt Zijn naam: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. Hij is ook 'Immanuel' , "God met ons", de almachtige God, de eeuwige Vader.
Dit zijn namen in de zin van titels. De persoonlijke naam die de Christus kreeg bij zijn geboorte was: Jezus. Een naam die trouwens ook verwijst naar de Goddelijke Naam en alle eer aan Jehovah geeft.
http://www.behindthename.com/name/joshua
Die titels verwijzen naar zijn eigenschappen en naar wat voor een persoon hij zou zijn.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Eliyahu »

ineke-kitty schreef: 15 mar 2015, 12:05 Opvallend is dat de Here Jezus in Johannes 6:20 tegen Zijn discipelen zegt: " Ik ben het, wees niet bevreesd".
In onze vertaling lezen we simpelweg: " Ik ben het..." .
Bs"d

Dat zei Lou de palingboer ook. Iedereen kan zo'n claim maken, en velen doen dat .

Hoe weten we dat die claim waar is? Als iemand de messiaanse profetieën vervuld.

Claimt iemand de messias te zijn en vervult hij de messiaanse profetieën niet, dan weten we dat hij de zoveelste valse messias is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door maritime »

ineke-kitty schreef: 18 okt 2014, 12:24 In Romeinen 10:13 staat: "Want een ieder die den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden".

Voordat iemand die gelooft de Naam des HEEREN kan aanroepen, moet zo iemand natuurlijk wel weten welke die Naam des HEEREN is.
Handelingen 2 vers 21 herhaalt deze oproep om Zijn Naam aan te roepen.
Ooit vroeg Mozes naar Zijn Naam.
[Zie Exodus 3:13-15].

Hoe wordt de Naam des HEEREN correct uitgesproken?
Velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn, anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is.
Een schijnbaar onoplosbare controverse.
Het gaat niet om de letterlijke naam. Het gaat om hetgeen Hij is. Dat kent vele namen en is universeel. (schepper van Hemel en aarde)
Tevens gaat het om het geloof van Jezus en van God waar het omdraaid. Veel mensen geloven in Jezus en/of God.
Dat wil nog niet zeggen dat iemand het geloof van Jezus of God hebben.
Diegenen welke het geloof van Hem hebben, zullen zalig worden wanneer ze Hem aanroepen.

Romeinen 3:
3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.


Galaten 2:
16 Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God,


Efeziers 6:
23 Vrede zij den broederen, en liefde met geloof, van God den Vader, en den Heere Jezus Christus.


Openbaringen 14:
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Messenger »

Ik bid tot Lieve God. Komt volgens mij altijd aan. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door peda »

Messenger schreef: 02 dec 2018, 09:51 Ik bid tot Lieve God. Komt volgens mij altijd aan. :)
Maar jouw God is ook niet eenkennig. De God voor iedereen. Het volgen van welk geloof dan ook dient uitsluitend de persoonlijke bevrediging.
God maakt het geen fluit uit.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Tin »

peda schreef: 02 dec 2018, 10:04
Messenger schreef: 02 dec 2018, 09:51 Ik bid tot Lieve God. Komt volgens mij altijd aan. :)
Maar jouw God is ook niet eenkennig. De God voor iedereen. Het volgen van welk geloof dan ook dient uitsluitend de persoonlijke bevrediging.
God maakt het geen fluit uit.
Heer-lijk toch?
Dat is pas ware liefde van God! :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.