De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In Romeinen 10:13 staat: "Want een ieder die den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden".

Voordat iemand die gelooft de Naam des HEEREN kan aanroepen, moet zo iemand natuurlijk wel weten welke die Naam des HEEREN is.
Handelingen 2 vers 21 herhaalt deze oproep om Zijn Naam aan te roepen.
Ooit vroeg Mozes naar Zijn Naam.
[Zie Exodus 3:13-15].

Hoe wordt de Naam des HEEREN correct uitgesproken?
Velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn, anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is.
Een schijnbaar onoplosbare controverse.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Jaron »

ineke-kitty schreef:In Romeinen 10:13 staat: "Want een ieder die den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden".

Voordat iemand die gelooft de Naam des HEEREN kan aanroepen, moet zo iemand natuurlijk wel weten welke die Naam des HEEREN is.
Handelingen 2 vers 21 herhaalt deze oproep om Zijn Naam aan te roepen.
Ooit vroeg Mozes naar Zijn Naam.
[Zie Exodus 3:13-15].

Hoe wordt de Naam des HEEREN correct uitgesproken?
Velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn, anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is.
Een schijnbaar onoplosbare controverse.
Bedoel je te zeggen dat je denkt dat er maar één bepaalde, specifieke Naam des HEEREN is waarmee je zalig kan worden als je die aanroept? Of ben je gewoon benieuwd naar de juiste uitspraak daarvan? Als je het eerste bedoelt: de Bijbel zelf geeft aan dat je Hem met diverse namen kunnen aanspreken dus ik weet niet of dit dan heel belangrijk is. En als je het tweede bedoelt: voor zover ik weet, weet niemand exact wat de juiste uitspraak is: dat wisten volgens mij de Israelieten toendertijd zelf nog geeneens omdat de naam nooit werd uitgesproken, behalve door de hogepriester.
Dit is een onderschrift.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Jaron schreef:
ineke-kitty schreef:In Romeinen 10:13 staat: "Want een ieder die den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden".

Voordat iemand die gelooft de Naam des HEEREN kan aanroepen, moet zo iemand natuurlijk wel weten welke die Naam des HEEREN is.
Handelingen 2 vers 21 herhaalt deze oproep om Zijn Naam aan te roepen.
Ooit vroeg Mozes naar Zijn Naam.
[Zie Exodus 3:13-15].

Hoe wordt de Naam des HEEREN correct uitgesproken?
Velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn, anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is.
Een schijnbaar onoplosbare controverse.
Bedoel je te zeggen dat je denkt dat er maar één bepaalde, specifieke Naam des HEEREN is waarmee je zalig kan worden als je die aanroept? Of ben je gewoon benieuwd naar de juiste uitspraak daarvan? Als je het eerste bedoelt: de Bijbel zelf geeft aan dat je Hem met diverse namen kunnen aanspreken dus ik weet niet of dit dan heel belangrijk is. En als je het tweede bedoelt: voor zover ik weet, weet niemand exact wat de juiste uitspraak is: dat wisten volgens mij de Israelieten toendertijd zelf nog geeneens omdat de naam nooit werd uitgesproken, behalve door de hogepriester.

Nee, dat bedoel ik niet. Het is juist dat de Bijbel aangeeft dat de Heer meerdere namen heeft. Ik kom daar nog op terug.
Voor zover ik aanneem, weet iedere gelovige dat wij behouden worden door het geloof in Christus Jezus.
Overigens wordt Zijn Naam eveneens op verschillende wijzen uitgesproken. Ook daar zal ik nog op ingaan.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Het doet me denken aan de tekst in Spreuken:
Spr.18:10 De naam de HEERE is een sterke toren, een rechtvaardige snelt en wordt in een veilige vesting gezet. (NGB: en is onaantastbaar).
Het is vrijplaats, een schuilplaats waarin we beschermd worden door YHWH zelf. Ik las vandaag ook nog in Gen. 4:26b: "toen begon men de Naam des HEEREN aan te roepen".
Ik vroeg me daarbij af waarom de woorden "de Naam" zo uitdrukkelijk worden genoemd. M.i. kun je ook zeggen dat men YHWH begon aan te roepen. (kennelijk was de omgang met God al zo snel in verval geraakt).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

Er zal ongetwijfeld naar mijn mening onderscheid gemaakt zijn in de Bijbel hoe het volk Israël de Naam des Heeren moest aanroepen, dat was hun geboden en niet vrijblijvend. Dit in tegenstelling tot het NIeuwe Verbond waar niemand tot de Vader komt dan door Mij en geheel vrijwillig op grond van geloof.
Ik geloof niet dat men onder het Oude Verbond God de Vader , "Vader" wordt genoemd, daarom geloof ik ook dat het volk Israël dat pas zal doen als zij tot geloof in Jezus Christus zijn gekomen en het gebed zal bidden: "Het onze Vader".
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Jaron »

Adinomis schreef: Ik vroeg me daarbij af waarom de woorden "de Naam" zo uitdrukkelijk worden genoemd. M.i. kun je ook zeggen dat men YHWH begon aan te roepen.
Ja, vandaar ook mijn vraag aan ineke-kitty of ze dat misschien specifiek bedoelde. Ik vind het ook apart dat er niet staat "toen begon men de HEER aan te roepen".

EDIT
Wilsophie schreef:Er zal ongetwijfeld naar mijn mening onderscheid gemaakt zijn in de Bijbel hoe het volk Israël de Naam des Heeren moest aanroepen, dat was hun geboden en niet vrijblijvend. Dit in tegenstelling tot het NIeuwe Verbond waar niemand tot de Vader komt dan door Mij en geheel vrijwillig op grond van geloof.
Hm, zou inderdaad kunnen: dan was het voor het volk Israel dus WEL een specifieke Naam die men moest aanroepen, alhoewel YHWH voor zover ik weet maar een keer per jaar genoemd mocht worden door de hogepriester.
Dit is een onderschrift.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Aangezien de Naam des HEEREN in het O.T. vanaf Genesis tot en met Maleachi maar liefst 6823 keer wordt vermeld en daarmee het meest vermelde op zichzelf staande Hebreeuwse woord is, is het antwoord op die vraag onmiskenbaar van het grootste belang.

De Here Jezus zegt Zelf:
Johannes 17:6
Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw Woord bewaard.

De Here Jezus Zelf, Wiens Naam in correct Hebreeuws " Yahushua" is, zegt hier in het evangelie van Johannes dat Hij de Naam van de Vader aan Zijn mensen heeft bekendgemaakt, en dat zij, de gelovigen, Zijn Woord hebben bewaard.
De correcte uitspraak van de Naam des HEEREN is dus wel degelijk bekend bij degenen die Hij, Jezus, "de Zijnen" noemt.
In Hebreeen 2:12 staat: "Zeggende: Ik zal Uw Naam Mijn broederen verkondigen; in het midden der Gemeente zal Ik U lofzingen".

De Here Jezus, Yahushua, zegt in dit Schriftgedeelte dat Hij "Zijn broederen" de Naam des HEEREN zal verkondigen.
Dit betekent, logischerwijs en dus onvermijdelijk, ook dat Hij hen de correcte uitspraak van die Naam heeft bekendgemaakt.
Velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn, anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is.
Beide opties zijn echter onjuist.
De uitspraak van de Naam als "Jehovah" was onbekend tot het jaar 1520, toen deze wijze van uitspreken werd geintroduceerd door Galatinus.
De uitspraak van Gods Naam als "Jahweh" is altijd al, door de eeuwen heen, door het Joodse Rabbinaat als de enig juiste gepropageerd en is daarom, gezien de langere geschiedenis [ de grote "historiciteit"] op grote schaal door christenen overgenomen en wordt dientengevolge waarschijnlijk vandaag de dag het meest gehanteerd.
Orthodoxe Joden echter hanteren de Talmoed , niet de gehele Bijbel als norm. Zij geloven en beweren op grond van "een geschrift" dat niet tot de Bijbel behoort, zelfs niet tot het O.T. , dat het uitspreken van de Naam des HEEREN verboden is.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Laat ik trouwens voorop stellen dat als je God aanroept , niet de letter levend maakt, maar de Geest.
Of je Hem nu "Jahweh" of "Jehovah" noemt, weet de Here God echt wel dat je hart Hem zoekt, en als je Jezus gewoon Jezus noemt en niet "Yeshua" of "Yahushua" , begrijpt de Heer ook precies Wie je bedoelt.

Velen besluiten dat het onmogelijk is de exacte uitspraak van Gods Naam te weten en zien, om begrijpelijke redenen, af van verdere discussie, want "de letter doodt", maar "de Geest" maakt levend.
Door die schijnbare onzekerheid, die chronische controverse over de uitspraak, lijkt het onmogelijk met zekerheid vast te stellen hoe de Naam des HEEREN correct wordt uitgesproken.

Ik ga daar later nog verder op in.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Ik heb wel contact met Messiasbelijdende Joden en die spreken de naam van Jezus uit als Yeshua. We vinden die naam in de Hebreeuwse vertaling van het Nieuwe Testament.
Eigenlijk vind ik dat we deze naam allemaal zo zouden horen uit te spreken. Deze naam is afgeleid van "Yeh" (is God) en "shua", dat is dus: God redt יֵשׁוּעַ
Er bestaat inderdaad ook יְהוֹשֻׁעַ "Yehoshuah" – Joshua, zoals het in het eerste testament wordt gebruikt. Het heeft dezelfde betekenis.
Ook daarin blijkt dat Jezus de vervulling is van de beloften uit het eerste verbond.
De naam God is eigenlijk geen naam. Mooier is Elohim, Adonai, Yahweh, El Sjaddai of de Eeuwige.
Over de naam Elohim schreef ik op 6 feb. in het topic "Drie-eenheid" het volgende:
Ik wist ineens waar ik het had gehoord. Het is in deze video van een leraar bijbels Hebreeuws.
Het bedoelde onderwerp is te volgen vanaf 15.38 minuten. Het woord EL= אֵל heeft twee betekenissen 1. god, 2 kracht/macht
Hetzelfde woord komt voor in Gen.31:29 waar Laban tegen Jacob zegt: "Het is in mijn macht" לְ אֵל יָדִי, In dat licht gezien betekent Elohim "God van vele krachten/machten".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

De Naam des HEEREN wordt in het Hebreeuws geschreven met 4 medeklinkers: [ van rechts naar links:] jod [10]; He [ 5] ; Vau [Waw] [6] ; He [5] .
Het Hebreeuws kent geen klinkers, uitsluitend medeklinkers, die meteen ook een getalswaarde hebben, en samen is dat 26.[ N.B: Wiens Naam betekent: Het getal 31 = El = God: Aleph [1] > Lamed [30] is het Hebreeuwse woord voor "God"].
Het is dan ook niet toevallig dat "Methusalach" [ "man van de werpspies" , of "wanneer hij sterft zal het komen, zal hij gezonden worden" ], de oudste, langst levende "natuurlijke" mens, 969 jaar oud werd.
Om 1000 jaar oud te worden, [ 1000 staat in de Bijbel voor het Koninkrijk van God] , komt hij, type van de natuurlijke mens, van nature 31 [= God] tekort.
Zonder God komt hij tekort om Gods Koninkrijk te bereiken en binnen te gaan, want 969 [ Methusalach] + "31" [ = God: "El"] is pas 1000 [ het Messiaanse Rijk].

Aangezien er geen medeklinkers zijn, moet men "weten" of "raden" of er tussen die medeklinkers " a's" of "o's" , of "e's" of "i's" moeten worden gezet.
Er bestaat in de Hebreeuwse taal een woord dat bijna identiek [= dezelfde identiteit draagt als] is aan de Naam des HEEREN. Dat is het woord "Yahudah", wat "Juda" betekent. Juda was de vierde zoon van Jakob, de stamvader van de Joden, de "Yahudim".
Opvallend is het dat dit woord 5 letters, 5 medeklinkers kent, die op EEN na volkomen identiek zijn aan de vier medeklinkers uit de Naam des HEEREN.
De vijfde [extra] letter is dan de "Daleth" die wij de "d" [ een "deur" = een poort, een toegang tot] zouden noemen.
Indien we nu die "d" weglaten en het woord vervolgens uitspreken, spreken we op volkomen correcte wijze de Naam des HEEREN uit: YA-HOE-AH.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:De Naam des HEEREN wordt in het Hebreeuws geschreven met 4 medeklinkers: [ van rechts naar links:] jod [10]; He [ 5] ; Vau [Waw] [6] ; He [5] .
Het Hebreeuws kent geen klinkers, uitsluitend medeklinkers, die meteen ook een getalswaarde hebben, en samen is dat 26.[ N.B: Wiens Naam betekent: Het getal 31 = El = God: Aleph [1] > Lamed [30] is het Hebreeuwse woord voor "God"].
Het is dan ook niet toevallig dat "Methusalach" [ "man van de werpspies" , of "wanneer hij sterft zal het komen, zal hij gezonden worden" ], de oudste, langst levende "natuurlijke" mens, 969 jaar oud werd.
Om 1000 jaar oud te worden, [ 1000 staat in de Bijbel voor het Koninkrijk van God] , komt hij, type van de natuurlijke mens, van nature 31 [= God] tekort.
Zonder God komt hij tekort om Gods Koninkrijk te bereiken en binnen te gaan, want 969 [ Methusalach] + "31" [ = God: "El"] is pas 1000 [ het Messiaanse Rijk].

Aangezien er geen medeklinkers zijn, moet men "weten" of "raden" of er tussen die medeklinkers " a's" of "o's" , of "e's" of "i's" moeten worden gezet.
Er bestaat in de Hebreeuwse taal een woord dat bijna identiek [= dezelfde identiteit draagt als] is aan de Naam des HEEREN. Dat is het woord "Yahudah", wat "Juda" betekent. Juda was de vierde zoon van Jakob, de stamvader van de Joden, de "Yahudim".
Opvallend is het dat dit woord 5 letters, 5 medeklinkers kent, die op EEN na volkomen identiek zijn aan de vier medeklinkers uit de Naam des HEEREN.
De vijfde [extra] letter is dan de "Daleth" die wij de "d" [ een "deur" = een poort, een toegang tot] zouden noemen.
Indien we nu die "d" weglaten en het woord vervolgens uitspreken, spreken we op volkomen correcte wijze de Naam des HEEREN uit: YA-HOE-AH.
De naam Yahudah (Juda) is afgeleid van het woord "danken": הוֺדָה . Maar waarom zouden we die naam moeten gebruiken om de uitspraak van YHWH te bepalen? Dan missen we de letter "waw". Deze heeft letterwaarde 6 en betekent letterlijk "haak". Het symboliseert de verbinding tussen God en mens of de verbinding tussen hemel en aarde. Volgens mijn bijbels woordenboek kwam de uitspraak Jehova tot stand door de klinkers van Adonai te plaatsen tussen de medeklinkers van YHWH, wat een foute en onmogelijke constructie is. Het maakt mij niet zoveel uit. Als het niet geopenbaard is waarom kunnen we de letters dan niet gewoon als Yahwèh uitspreken? Als we Hem maar zien en aanbidden als de Elohim die de aarde en hemel geschapen heeft en ons in Zijn Zoon Yeshua heeft gered. Hem zij alle eer. Dat God één is (echad אֶחָד) houdt in dat het een meervoudige eenheid is. Er bestaat een ander woord voor absolute enkelvoudige éénheid en dat is "yachid" יָחִיד, maar dat woord wordt in de bijbel nooit toegepast op God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:De Naam des HEEREN wordt in het Hebreeuws geschreven met 4 medeklinkers: [ van rechts naar links:] jod [10]; He [ 5] ; Vau [Waw] [6] ; He [5] .
Het Hebreeuws kent geen klinkers, uitsluitend medeklinkers, die meteen ook een getalswaarde hebben, en samen is dat 26.[ N.B: Wiens Naam betekent: Het getal 31 = El = God: Aleph [1] > Lamed [30] is het Hebreeuwse woord voor "God"].
Het is dan ook niet toevallig dat "Methusalach" [ "man van de werpspies" , of "wanneer hij sterft zal het komen, zal hij gezonden worden" ], de oudste, langst levende "natuurlijke" mens, 969 jaar oud werd.
Om 1000 jaar oud te worden, [ 1000 staat in de Bijbel voor het Koninkrijk van God] , komt hij, type van de natuurlijke mens, van nature 31 [= God] tekort.
Zonder God komt hij tekort om Gods Koninkrijk te bereiken en binnen te gaan, want 969 [ Methusalach] + "31" [ = God: "El"] is pas 1000 [ het Messiaanse Rijk].

Aangezien er geen medeklinkers zijn, moet men "weten" of "raden" of er tussen die medeklinkers " a's" of "o's" , of "e's" of "i's" moeten worden gezet.
Er bestaat in de Hebreeuwse taal een woord dat bijna identiek [= dezelfde identiteit draagt als] is aan de Naam des HEEREN. Dat is het woord "Yahudah", wat "Juda" betekent. Juda was de vierde zoon van Jakob, de stamvader van de Joden, de "Yahudim".
Opvallend is het dat dit woord 5 letters, 5 medeklinkers kent, die op EEN na volkomen identiek zijn aan de vier medeklinkers uit de Naam des HEEREN.
De vijfde [extra] letter is dan de "Daleth" die wij de "d" [ een "deur" = een poort, een toegang tot] zouden noemen.
Indien we nu die "d" weglaten en het woord vervolgens uitspreken, spreken we op volkomen correcte wijze de Naam des HEEREN uit: YA-HOE-AH.
De naam Yahudah (Juda) is afgeleid van het woord "danken": הוֺדָה . Maar waarom zouden we die naam moeten gebruiken om de uitspraak van YHWH te bepalen? Dan missen we de letter "waw". Deze heeft letterwaarde 6 en betekent letterlijk "haak". Het symboliseert de verbinding tussen God en mens of de verbinding tussen hemel en aarde. Volgens mijn bijbels woordenboek kwam de uitspraak Jehova tot stand door de klinkers van Adonai te plaatsen tussen de medeklinkers van YHWH, wat een foute en onmogelijke constructie is. Het maakt mij niet zoveel uit. Als het niet geopenbaard is waarom kunnen we de letters dan niet gewoon als Yahwèh uitspreken? Als we Hem maar zien en aanbidden als de Elohim die de aarde en hemel geschapen heeft en ons in Zijn Zoon Yeshua heeft gered. Hem zij alle eer. Dat God één is (echad אֶחָד) houdt in dat het een meervoudige eenheid is. Er bestaat een ander woord voor absolute enkelvoudige éénheid en dat is "yachid" יָחִיד, maar dat woord wordt in de bijbel nooit toegepast op God.

Ik geef alleen maar aan dat de naam Juda bijna identiek is aan de Naam des HEEREN, en heb geenszins gezegd dat we die naam zouden moeten gebruiken om de uitspraak van YHWH te bepalen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

God is inderdaad EEN, dat staat namelijk in Deut. 6:4 : " Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

God is de enige God, er zijn geen andere goden. God is EEN God.
Ook de Here Jezus Zelf zei in Markus 12:29: ...." Hoor, Israel, de Heere, onze God is een enig Heere".

God, zo blijkt, is de Eeuwige, God is de Enige, God is de " Ik Ben en zal altijd Zijn!".

In Jesaja 41:4 staat:
Wie heeft [dit] gewrocht en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.

Aan het slot van Gods Woord wordt dit nogmaals bevestigd en benadrukt.
Openbaring 22:13: " Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
Die Alfa en die Omega, die Eerste en die Laatste, is Christus Jezus. Christus IS God!
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

Wat is de naam van de Heere? :)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Piebe schreef:Wat is de naam van de Heere? :)

Dat hoop ik nog uit te leggen, echter heeft dat meer "voeten in de aarde" als algemeen wordt aangenomen.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door DeZoeker »

Iedere keer als ik deze topic titel zie moet ik denken aan dit rijmpje van de Positivo's (Van Kooten en De Bie):
Wie het met heren doet zit fout nog steeds. Maar wie het met de HEERE doet, krijgt nooit geen aids :lol:
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In Hebreeen 11:1 staat: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.

In de dagen van het O.T. echter, is Jezus Christus nog niet te zien, ook al is die beloofde Messias daar wel aangekondigd, wel beloofd.
Hij is dan echter nog niet gekomen. God maakte Zich dan ook aan zijn volk, aan gelovigen welteverstaan, bekend onder Zijn eigen Naam.

De allerhoogste Naam ons mensen gegeven: JHWH, YAHUAH, de enige God, die Geest IS.
De onzienlijke God of, zoals de Statenvertaling Hem noemt: De Here HEERE, Adonai YAHUAH.

De Joden reageren boos als die Naam wordt uitgesproken, want het uitspreken van die Naam des HEEREN is verboden.
De overpriesters en Schriftgeleerden reageerden dan ook heftig, als de scharen, die Hem voorgingen bij de intocht in Jeruzalem [ Matth. 21:9] riepen, zeggende: Hosanna den Zone Davids! . Gezegend [is] Hij, Die komt in den Naam des Heeren.

Die heftige reactie lezen we in Mattheus 21:16 waar staat: En zeiden tot Hem: Hoort Gij [wel], wat dezen zeggen?
En Jezus zeide tot hen: Ja, hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij lof toebereid?

Waarom reageerden zij zo heftig? Ze reageerden zo boos omdat ze het gewone volk de heilige Naam des HEEREN, op correcte wijze uitgesproken, hoorden aanroepen en omdat Jezus "onder aanroeping van die Naam" werd toegejuicht.
De juiste uitspraak is dus wel degelijk bekend bij de Joden, maar wordt bewust verzwegen, om daarmee, volgens de Joodse rabbijnen althans "oneigenlijk gebruik" van die Naam te voorkomen.
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

Orthodoxe Joden mogen de naam van Jezus ook niet uitspreken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

Piebe schreef:Orthodoxe Joden mogen de naam van Jezus ook niet uitspreken.
Die geloven toch helemaal niet in Jezus.....?
Dus in mijn optiek willen ze die naam ook niet eens uitspreken.... ;)

Of bedoelde je dat ook wellicht..... :)
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:Orthodoxe Joden mogen de naam van Jezus ook niet uitspreken.
Als ze de naam Yeshua uitspreken zeggen ze ook "God redt". Dat is op zichzelf al een belijdenis die ze niet gauw zullen uitspreken.
In het boek "Waarom ik" למה דווקא אני van Jacob Damkani staat dat de Joden in plaats van "Yeshua", "Jesjoe" zeggen. (blz. 102 en 151) Dat is een vernederend vloekwoord dat bestaat uit de eerste letters van de Hebreeuwse zin "Moge zijn naam en herinnering uitgewist worden".
Met die naam wordt een misdadiger uit Israël aangeduid, of een onreine bastaardzoon. Deze naam wordt toegepast op Jezus, die met de heilige naam van God hekserij bedreef om het volk te misleiden. Jacob had eerst ook moeite om Yeshua bij zijn echte naam te noemen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
Piebe schreef:Orthodoxe Joden mogen de naam van Jezus ook niet uitspreken.
Als ze de naam Yeshua uitspreken zeggen ze ook "God redt". Dat is op zichzelf al een belijdenis die ze niet gauw zullen uitspreken.
In het boek "Waarom ik" למה דווקא אני van Jacob Damkani staat dat de Joden in plaats van "Yeshua", "Jesjoe" zeggen. (blz. 102 en 151) Dat is een vernederend vloekwoord dat bestaat uit de eerste letters van de Hebreeuwse zin "Moge zijn naam en herinnering uitgewist worden".
Met die naam wordt een misdadiger uit Israël aangeduid, of een onreine bastaardzoon.
Deze naam wordt toegepast op Jezus, die met de heilige naam van God hekserij bedreef om het volk te misleiden. Jacob had eerst ook moeite om Yeshua bij zijn echte naam te noemen.
Veel orthodoxe joden zien Jezus dan ook als de (bastaard)zoon van een Romeinse soldaat met een kapster Meryam.
Yeshua ben Panthera.

Dat van Jacob snap ik niet....
Jezus komt voor zover ik weet niet voor in het OT.
Overal waar de naam Heere wordt gebruikt in het OT slaat dat op God of de Eeuwige, dus dat kan tot misvattingen of verwarring leiden
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Ik bedoel niet Jacob uit het OT, maar Jacob Damkani die dat boek heeft geschreven. :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door callista »

Adinomis schreef:Ik bedoel niet Jacob uit het OT, maar Jacob Damkani die dat boek heeft geschreven. :)
:lol: wat een blunder van mij.....ben kennelijk niet meer helemaal wakker.... :oops:
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

callista schreef:
Piebe schreef:Orthodoxe Joden mogen de naam van Jezus ook niet uitspreken.
Die geloven toch helemaal niet in Jezus.....?
Dus in mijn optiek willen ze die naam ook niet eens uitspreken.... ;)

Of bedoelde je dat ook wellicht..... :)
Ze geloven niet dat Jezus de Christus is, maar het is een opvallende overeenkomst bedoelde ik. Er zijn maar twee namen die ze niet mogen uitspreken en dat levert wel grappige situaties op als ze het over Jezus hebben.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Trajecto »

ineke-kitty schreef:In Hebreeen 11:1 staat: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.

In de dagen van het O.T. echter, is Jezus Christus nog niet te zien, ook al is die beloofde Messias daar wel aangekondigd, wel beloofd.
Hij is dan echter nog niet gekomen. God maakte Zich dan ook aan zijn volk, aan gelovigen welteverstaan, bekend onder Zijn eigen Naam.

De allerhoogste Naam ons mensen gegeven: JHWH, YAHUAH, de enige God, die Geest IS.
De onzienlijke God of, zoals de Statenvertaling Hem noemt: De Here HEERE, Adonai YAHUAH.

De Joden reageren boos als die Naam wordt uitgesproken, want het uitspreken van die Naam des HEEREN is verboden.
De overpriesters en Schriftgeleerden reageerden dan ook heftig, als de scharen, die Hem voorgingen bij de intocht in Jeruzalem [ Matth. 21:9] riepen, zeggende: Hosanna den Zone Davids! . Gezegend [is] Hij, Die komt in den Naam des Heeren.

Die heftige reactie lezen we in Mattheus 21:16 waar staat: En zeiden tot Hem: Hoort Gij [wel], wat dezen zeggen?
En Jezus zeide tot hen: Ja, hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij lof toebereid?

Waarom reageerden zij zo heftig? Ze reageerden zo boos omdat ze het gewone volk de heilige Naam des HEEREN, op correcte wijze uitgesproken, hoorden aanroepen en omdat Jezus "onder aanroeping van die Naam" werd toegejuicht.
De juiste uitspraak is dus wel degelijk bekend bij de Joden, maar wordt bewust verzwegen, om daarmee, volgens de Joodse rabbijnen althans "oneigenlijk gebruik" van die Naam te voorkomen.

Maar het staat er niet; dat het volk dat deed.
Er staat "Kurios" oftewel HEER oftewel Adonai. En dat mocht het volk toch zeggen?
Nulla aetas ad discendum sera