Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Titus »

Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Itamar »

Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Beste Titus.
Volgens Wikipedia het volgende: Tijdens de Reformatie zei Luther dat hij noch de Paus noch de Raad zou geloven, aangezien zij zich vaak hadden vergist en elkaar dikwijls tegenspraken. Ik geloof enkel in de Bijbelse teksten die ik heb aangehaald, en mijn geweten wordt gebonden door het Woord van God. "Sola Scriptura".
De rooms-katholieke Kerk heeft naast de Bijbel als het "Geschreven Woord van God" nog de kerkelijke overlevering en de Traditie als gezaghebbende instantie voor leer en leven.
Mijn vraag is wat bedoel jij nu met "Sola Scriptura".

Een hartelijke groet.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

dubbelpost
Laatst gewijzigd door BdO op 15 nov 2014, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Het antwoord is volgens mij "nee".

Je moet het Sola Scriptura overigens niet los willen zien van het Sola Fide en het Sola Gratia, ondanks al dat "ge-sola" moet je de sola's onderling toch in samenhang bekijken. Ik denk dat het "ge-sola" vooral moet worden gezien als een poging zaken los te zien van de leer van de Katholieke Kerk.

Door genade vormen de bijbel en het geloof een wisselwerking, waardoor de overtuiging groeit dat wij alles slechts te danken hebben aan genade. Je weet wel, iets met geloof, en dus logisch gezien iets met een cirkelredenering. Sola Scriptura wil dus niet zeggen dat slechts de bijbel een weten genereert met onder meer de geloofswaarheid dat slechts de bijbel de bron is voor geloofswaarheden.

Niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt als je het anders wilt zien hoor, ik schets alleen even de maximale welwillendheid waarmee je deze slogans tegemoet zou kunnen treden. :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Titus »

Itamar schreef: Mijn vraag is wat bedoel jij nu met "Sola Scriptura".
In dit geval bedoel ik zoals het in bepaalde extremistische evangelicale (en aanverwante) stromingen wordt toegepast. Dat wil zeggen alles, maar dan ook alles moet in de bijbel staan en anders is het heidens, babylonisch of wat dan ook.

Maar ik ben er inmiddels al achter dat de visie van deze mensen weinig tot niets met het christendom te maken heeft. Het is een karikatuur geworden van het traditionele protestantisme en zichzelf.
Piebe

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Piebe »

Ik denk dat evangelicale christenen het begrip Sola Scriptura nog een beetje meer verscherpt hebben t.o.v. gereformeerde christenen. Voor zo ver ik weet lezen evangelicale christenen alleen de vier evangeliën, handelingen en een of twee brieven van Paulus. De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.

Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:Ik denk dat evangelicale christenen het begrip Sola Scriptura nog een beetje meer verscherpt hebben t.o.v. gereformeerde christenen. Voor zo ver ik weet lezen evangelicale christenen alleen de vier evangeliën, handelingen en een of twee brieven van Paulus. De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.

Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
De evangelische beweging erkent de Bijbel als het geinspireerde woord van God dus één Auteur. Zij erkennen alle Bijbelboeken als zodanig en lezen het oude testament in het licht van het nieuwe testament en visaversa.

Er is wel een bepaalde stromingen die de brieven van Paulus indeelt als zijnde voor de Gemeente danwel voor Israël zij noemen zich ultra-dispensationalisten.
Zij gaan ervan uit dat de Gemeente begon in Handelingen 28 en de meeste evangelische gemeenten geloven in het ontstaan van de Gemeente als het Lichaam van Christus vrij kort na de opstanding met een manifestatie in Handelingen 2 waar de uitstorting van de Heilige Geest een kenmerk is voor hun geloof.
BIjbelkennis kun je niet veralgemeniseren op een groep of kerk dat is individueel, we zullen straks als persoon antwoord moeten geven aan de Here Jezus en niet als massa of als kerk of groepering. Iedereen is daar zelf verantwoordelijk voor.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Titus »

Piebe schreef:Ik denk dat evangelicale christenen het begrip Sola Scriptura nog een beetje meer verscherpt hebben t.o.v. gereformeerde christenen. Voor zo ver ik weet lezen evangelicale christenen alleen de vier evangeliën, handelingen en een of twee brieven van Paulus. De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.

Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
Ik denk dat je hier een punt hebt.

In het verleden viel het me al op dat vrij weinig mensen die een extreme vorm van het sola scriptura aanhingen de gehele bijbel (laten we voor het gemak dan maar uitgaan van 66 boeken) hadden gelezen. Maar het begon echt te dagen in gesprekken met Jehova's Getuigen. Telkens draaide men het gesprek zo dat er slechts naar een aantal bijbelboeken verwezen werd en citeerde men slechts uit die boeken. Later bleek dat deze mensen (die ik dus in gesprek tegenkwam) een aantal bijbelboeken tot in het kleinste detail bestudeerden en de rest simpelweg links lieten liggen. Zo kwam het dus over alsof ze zeer geleerd waren terwijl hun kennis wel heel diep was maar over een zeer nauw stukje.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Jaron »

Je weet hopelijk dat Jehova Getuigen niet bepaald onder de noemer protestants vallen...?
Dit is een onderschrift.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Piebe schreef: De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.
Even voor de helderheid:
Wat bedoel je precies met "de oude gereformeerden" Piebe? Bedoel je gereformeerden in een bepaald tijdvak, en zo ja welke?

Piebe schreef:
Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
Ja, dat was ooit zo, en bij de oudere generatie heb je er nu ook nog wel die hun bijbelkennis bijgehouden hebben. Onder de dertigers heb je er nog die het op school en catechisatie stevig er in geramd hebben gekregen, en wiens geheugen niet slecht genoeg is om het snel te kunnen vergeten. Over de Facebook-generatie maak ik me geen enkele illusie. Bij hen is kennis sowieso geen issue, maar die hebben ook geen onderwijs meer gehad waarin (bijbel-)kennis nog echt een rol speelde. Het is allemaal een beetje op het goeie (groeps-)gevoel, en op z'n best is het daarin iets minder radicaal dan evangelische stromingen. Vaak hebben die ook nog wel kritiek op de kennisinsteek van vroeger, maar ze weten er m.i. niet iets nieuws voor in de plaats te stellen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door pyro »

Wilsophie schreef: De evangelische beweging erkent de Bijbel als het geinspireerde woord van God dus één Auteur. Zij erkennen alle Bijbelboeken als zodanig en lezen het oude testament in het licht van het nieuwe testament en visaversa.
Klopt.
Er is wel een bepaalde stromingen die de brieven van Paulus indeelt als zijnde voor de Gemeente danwel voor Israël zij noemen zich ultra-dispensationalisten.
Er is nog veel meer; de evangelische beweging is een bonte lappendeken van stromingen. Om het allemaal nog diffuser te maken: locale evangelie gemeenten staan vaak onder geen enkel toezicht. Het is dan feitelijk de plaatselijke voorganger die de leer bepaalt. En zo'n voorganger is lang niet altijd theologisch onderlegd. Dit maakt dat binnen de evangelische beweging de wildste ideeen leven. Ik weet daar in de praktijk het een en ander van, maar zal geen bloemlezing geven :?
[...]
BIjbelkennis kun je niet veralgemeniseren op een groep of kerk dat is individueel, we zullen straks als persoon antwoord moeten geven aan de Here Jezus en niet als massa of als kerk of groepering. Iedereen is daar zelf verantwoordelijk voor.
Evangelische Christenen doen door de bank genomen behoorlijk veel aan bijbelstudie. Maar de aard en kwaliteit van dat onderwijs varieren nogal wild. We moeten hier dus een onderscheid maken tussen weten wat er in de bijbel staat enerzijds en ideeen over de betekenis van wat er staat anderzijds.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Vertrokken user_03 »

Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Ja, wel een antwoord en dat is "nee".
Het zou namelijk betekenen dat de kerk van vóór de samenstelling van de Bijbel een dwalende kerk is geweest.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Ja, wel een antwoord en dat is "nee".
Het zou namelijk betekenen dat de kerk van vóór de samenstelling van de Bijbel een dwalende kerk is geweest.
Of een zoekende. Zolang niet gevonden is, is zoeken goed genoeg, en daarmee geen dwalen, te meer als er met dat zoeken gevonden wordt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Jaron »

Het antwoord is inderdaad logischerwijs nee. Sola scriptura etc. was volgens mij ook overduidelijk een reactie op alle misstanden in de RK en niet een specifiek uit de Bijbel gehaald principe. Om te voorkomen dat het nog meer fout zou gaan en er meer en meer dwalingen zouden ontstaan, vond men het beter zich te beperken tot wat de Bijbel zegt. Better safe than sorry, zou je kunnen zeggen.
BdO schreef:
Riemer schreef:
Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Ja, wel een antwoord en dat is "nee".
Het zou namelijk betekenen dat de kerk van vóór de samenstelling van de Bijbel een dwalende kerk is geweest.
Of een zoekende. Zolang niet gevonden is, is zoeken goed genoeg, en daarmee geen dwalen, te meer als er met dat zoeken gevonden wordt.
Gezien de altijd wijzigende inzichten en voorschriften lijkt de kerk nog steeds zoekende. En zal dat ook altijd blijven. Alleen zoeken de protestanten enkel en alleen in de Bijbel en de RK zoekt breder. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de protestanten 'het' wellicht al gevonden hebben of dat dat ooit gaat gebeuren. De RK staat veel meer open voor op zich staande ingevingen en zal 'het' daardoor nooit echt vinden en zoekende blijven. Of dat positief of negatief is, is een ander verhaal. ;)
Dit is een onderschrift.
Piebe

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Piebe »

BdO schreef:
Piebe schreef: De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.
Even voor de helderheid:
Wat bedoel je precies met "de oude gereformeerden" Piebe? Bedoel je gereformeerden in een bepaald tijdvak, en zo ja welke?
Een paar generaties terug, vraag me niet precies welke want ik ben er niet zo in thuis. Heb nauwelijks kerkelijke achtergrond en me er te weinig in verdiept om dergelijke details te weten. Voordat ik op fora kwam had ik nog nooit van Calvijn gehoord noch de Heidelbergse Catechismus.

BdO schreef:
Piebe schreef:
Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
Ja, dat was ooit zo, en bij de oudere generatie heb je er nu ook nog wel die hun bijbelkennis bijgehouden hebben. Onder de dertigers heb je er nog die het op school en catechisatie stevig er in geramd hebben gekregen, en wiens geheugen niet slecht genoeg is om het snel te kunnen vergeten. Over de Facebook-generatie maak ik me geen enkele illusie. Bij hen is kennis sowieso geen issue, maar die hebben ook geen onderwijs meer gehad waarin (bijbel-)kennis nog echt een rol speelde. Het is allemaal een beetje op het goeie (groeps-)gevoel, en op z'n best is het daarin iets minder radicaal dan evangelische stromingen. Vaak hebben die ook nog wel kritiek op de kennisinsteek van vroeger, maar ze weten er m.i. niet iets nieuws voor in de plaats te stellen.
Ja inderdaad en kennelijk is dit wat de mensen willen.
Piebe

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Piebe »

Titus schreef:
Piebe schreef:Ik denk dat evangelicale christenen het begrip Sola Scriptura nog een beetje meer verscherpt hebben t.o.v. gereformeerde christenen. Voor zo ver ik weet lezen evangelicale christenen alleen de vier evangeliën, handelingen en een of twee brieven van Paulus. De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.

Regelmatig hoor ik van katholieken dat protestanten zo'n Bijbelkennis hebben, maar ik help ze graag uit de droom.
Ik denk dat je hier een punt hebt.

In het verleden viel het me al op dat vrij weinig mensen die een extreme vorm van het sola scriptura aanhingen de gehele bijbel (laten we voor het gemak dan maar uitgaan van 66 boeken) hadden gelezen. Maar het begon echt te dagen in gesprekken met Jehova's Getuigen. Telkens draaide men het gesprek zo dat er slechts naar een aantal bijbelboeken verwezen werd en citeerde men slechts uit die boeken. Later bleek dat deze mensen (die ik dus in gesprek tegenkwam) een aantal bijbelboeken tot in het kleinste detail bestudeerden en de rest simpelweg links lieten liggen. Zo kwam het dus over alsof ze zeer geleerd waren terwijl hun kennis wel heel diep was maar over een zeer nauw stukje.
Zo is het ook met gereformeerden, die kennen alleen de Thora en de vier evangeliën, maar verkeren vaak in de veronderstelling dat de hele Bijbel gelezen wordt. In werkelijkheid is het nog geen 25% wat ze lezen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Jaron schreef:Gezien de altijd wijzigende inzichten en voorschriften lijkt de kerk nog steeds zoekende. En zal dat ook altijd blijven. Alleen zoeken de protestanten enkel en alleen in de Bijbel en de RK zoekt breder. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de protestanten 'het' wellicht al gevonden hebben of dat dat ooit gaat gebeuren. De RK staat veel meer open voor op zich staande ingevingen en zal 'het' daardoor nooit echt vinden en zoekende blijven. Of dat positief of negatief is, is een ander verhaal. ;)
Nou ja, niks mis met zoeken zowel voor een individu als een kerk, alleen je kunt zoeken m.i. niet wegzetten als dwalen, al kan zoeken natuurlijk ook wel weer gebruikt worden als dekmantel/excuus voor lekker door dwalen daar waar je alle bakens al lang kwijt bent en de de wal niet slechts gekeerd is door, maar zelfs overspoeld is door Armada's.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Vertrokken user_03 »

BdO schreef:
Riemer schreef:
Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Ja, wel een antwoord en dat is "nee".
Het zou namelijk betekenen dat de kerk van vóór de samenstelling van de Bijbel een dwalende kerk is geweest.
Of een zoekende. Zolang niet gevonden is, is zoeken goed genoeg, en daarmee geen dwalen, te meer als er met dat zoeken gevonden wordt.
Dolerende kerk dus,
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
BdO schreef:
Riemer schreef:
Titus schreef:Ik ben benieuwd of het sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen te halen is.
Iemand een antwoord?
Ja, wel een antwoord en dat is "nee".
Het zou namelijk betekenen dat de kerk van vóór de samenstelling van de Bijbel een dwalende kerk is geweest.
Of een zoekende. Zolang niet gevonden is, is zoeken goed genoeg, en daarmee geen dwalen, te meer als er met dat zoeken gevonden wordt.
Dolerende kerk dus,
:lol:

Doleren is een zeldzaam voorbeeld van een activiteit die tenminste nog tot kerkvereniging kan leiden. ;) (al is dat dan wel weer slechts met een ander schismatiek clubje die juist daardoor weer een subsubje verliest, maar goed).

Maar even terug naar mijn punt: Sola Scriptura kan wel gelden zonder daaruit af te leiden dat de Kerk voor de Canon dwalende was. In de tijd van voor de Canon goldt in die visie net zo goed "Sola Scriptura", alleen de Kerk was nog bezig te vinden wat onder Scriptura moest vallen. Dwalen en bezig te vinden kan je m.i. niet op 1 hoop gooien.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Vertrokken user_03 »

Piebe schreef:De oude gereformeerden daarentegen hadden naast de Bijbel nog een aantal naslagwerken maar concentreerden zich vooral op de Thora en de vier evangeliën. De rest van de Bijbel werd en wordt nagenoeg nooit uit gelezen.
Dat selectieve lezen valt wel meer hoor Piebe, in de pietistische kringen leest men de gehele bijbel toch echt wel (GerGem, Bonders etc.)
Over de belangrijke naslagwerken:
Met name Bavinck heeft daar e.e.a. in betekent. De meest bekende gereformeerde dogmatiek bij de Schrift is van zijn hand.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Bavinck)
Laatst gewijzigd door Vertrokken user_03 op 15 nov 2014, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Gereformeerd vrijgemaakten deden dat vroeger ook. Weliswaar met een accent op evangelien en brieven van Paulus, maar de rest werd toch echt niet overgeslagen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Piebe »

Blijkbaar klopte mijn beeld niet geheel, ben blij dat het nu bijgesteld is. Zal me verder afzijdig houden van deze discussie want het is niet mijn afdeling zoals te merken is. ;)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door BdO »

Piebe, s.v.p. gewoon weer je welgemeende uitlatingen doen als je ergens een beeld bij hebt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door Piebe »

Het beeld dat ik er bij heb is dat ik er niet voldoende van af weet en dat is een welgemeende uitlating. :)
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Sola scriptura vanuit de bijbel zonder traditie

Bericht door nicodemus zda »

Titus schreef:

sola scriptura uit de bijbel en de bijbel alleen

Persoonlijk denk ik dat dat zeker de enige weg is!
Immers het gaat in of rond de Bijbel helemaal niet om (menselijke-) tradities.
Tradities van mensen hebben ven het Evangelie een puinhoop gemaakt en machthebbers hebben zich er mee roem en geweld mee op de hals gehaald.
Ik heb een studie gevonden, die ikzelf al eens doorgelezen had.

We hebben bij het begrip van de Bijbel maar een paar kenmerken nodig om de kennis van de Bijbel om te zette in daden;
-De daad bij het Woord!
-Trouw aan de geboden zoals ook Jezus is.
-Begrijpen dat we (nu al) inwoners van Jezus' Rijk mogen zijn, hier als bijwoners!
Het is precies zoals Jezus ons voorleeft!

Hier de intro van die interessante studie:
De brief aan de gemeente Sardis
Sardis was de hoofdstad van de provincie van Lydie en lag ongeveer 40 kilometer verwijderd ten zuidwesten van Thyatira. De stad was gelegen op een heuvel en aan de voet daarvan waren een tempel van Artemis en Zeus gebouwd.

De inwoners van de stad beschouwden de stad als onneembaar mede door de strategische ligging als door de natuurlijke bescherming. Ze voelde zich veilig en op hun hoede. Maar de geschiedenis laat zien dat de stad zonder moeite was veroverd door zowel Cyrus als Antiochus.

Als de hoofdstad van de provincie Lydie controleerde Sardis de bloeiende handel in de regio via de Hermusvallei. Goud werd gevonden in het slib van de rivier die door het dal stroomde en verhoogde zowel de economie, het prestige als ook de rijkdom van de stad.

In de tijd van Koning Cresus, Die Sardis regeerde als het politieke centrum van klein-Azie werd de stad bekend om haar luxe en weelde door de rijkdom van haar heerser. Hier werd ook het goud en zilver gebruikt voor het vervaardigen van munten waar wij nu in onze westerse wereld ons betaalmiddel aan te danken hebben. Nu vandaag is er niet veel meer te zien van de rijkdom die het eerst had. Het eerste vers uit de brief aan de gemeente Sardis bevat dan ook een spirituele les.

“En schrijf aan de engel van de gemeente in Sardis: Dit zegt Hij Die de zeven Geesten van God heeft en de zeven sterren: Ik ken uw werken, en weet dat u de naam hebt dat u leeft, maar u bent dood”. (Op 3:1).....
de bron van deze tekst voor verder onderzoek, vindt je hier: http://www.agp-internet.com/study/studi ... ardis.html


Een ware Christen is verbonden met Christus, en niet met de tradities van deze wereld!
Hartelijke groet