De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door jembee »

Er blijkt heel wat onduidelijkheid te zijn over het al of niet gratis online de bijbel lezen.
Omdat ik lid ben van een plaatselijke werkgroep van het Nederlands Bijbelgenootschap, kreeg ik daar een bericht over.
Daar staat o.a.het volgende in:
*Binnenkort is De Nieuwe Bijbelvertaling voor iedereen gratis beschikbaar op www.bijbelgenootschap.nl (zonder inlog).
*Op website www.debijbel.nl kan iedereen die een GRATIS account aanmaakt altijd de Bijbel lezen.
*Voor alle gebruikers van debijbel.nl zijn De Nieuwe Bijbelvertaling, NBG 1951-vertaling en Statenvertaling beschikbaar, doorzoekbaar en met elkaar te vergelijken.
*De Bijbel blijft dus voor iedereen gratis online beschikbaar. :)
*Daarnaast biedt www.debijbel.nl voor leden van het Nederlands Bijbelgenootschap, die minimaal € 25,00 contributie betalen, een aantal mooie extra’s:
--Uitleg bij bijbelse begrippen
--Filmpjes, foto’s en tijdlijnen
--Kaarten met bijvoorbeeld de reizen van Paulus
--Meer bijbelvertalingen, zoals de Bijbel in Gewone Taal
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door jembee »

Op de bijbelstudieavond vind ik het wel mooi en leerzaam om een tekst vanuit diverse vertalingen te lezen.
Niet iedereen heeft diverse vertalingen in huis en fijn dat je ook digitaal allerlei vertalingen gratis kunt lezen.

Voor bijbelstudie kan het ook fijn zijn om hele oude vertalingen te raadplegen.
Ook dat kan digitaal en wel via de website:
www.BijbelsDigitaal.nl
Deze website biedt digitale toegang tot diverse oude bijbels uit de 15e-17e eeuw:
Delftse bijbel (1477)
Vorstermanbijbel (1528/1531)
Liesveltbijbel (1542)
Leuvense bijbel (1548)
Biestkensbijbel (1560)
Deux-Aesbijbel (1562)
Statenvertaling (1637)
Lutherse vertaling (1648)
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Titus »

Zie wat veel geklaag doet. De NBG gaat door de knieën en komt met een versoberde oplossing. Fijn maar het origineel wat ze de nek hebben omgedraaid was fijner.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door pyro »

De Naardense vertaling is ook online beschikbaar:
http://www.naardensebijbel.nl/
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Piebe

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Piebe »

Titus schreef:Zie wat veel geklaag doet. De NBG gaat door de knieën en komt met een versoberde oplossing. Fijn maar het origineel wat ze de nek hebben omgedraaid was fijner.
Hiermee stellen ze me nog meer teleur. Ik ben een studietool kwijt waar ik jarenlang mee gewerkt heb en ik had er graag voor betaald om de oude site te behouden. Geklaag heeft in deze dus weinig geholpen.
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door jembee »

Laten we positief blijven en zo blij zijn met wat er wel is aan online bijbelvertalingen en niet negatief blijven steken in wat er niet meer is.
Weet iemand nog meer bijbelvertalingen die online te raadplegen zijn dan is dat mooi om met elkaar te delen en zo de Heer nog beter te leren kennen.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door dingo »

Mooi dat het Bijbelgenootschap de mensen nog enigszins tegemoet komt maar ik ga me niet registreren om verschillende vertalingen te kunnen lezen. Wat gaat het het NBG aan welke teksten ik zoek/lees?
Spreuken 26:4
Piebe

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Piebe »

Ik heb me geregistreerd maar mis de oude site nog steeds. Al die mooie verwijzingen in de HSV met links waar je op kon klikken zodat je direct het betreffende vers kreeg te zien. Een groot gemis en wat mij betreft is het ook zeer respectloos naar de gebruikers van die site dat ze het zonder tekst en uitleg van ons hebben weggenomen.
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door jembee »

Ik heb eens even via internet gezocht en vond nog meer bijbelvertalingen.
Ook de Herziene Statenvertaling heeft een eigen website http://herzienestatenvertaling.nl/ waar de hele bijbel op staat en teksten kunt zoeken.
En er is de website www.herzienestatenbijbel.nl.
Op deze website staat de hele Herziene Statenvertaling in Mp3 vorm.
En de herziene vertaling kan op die website worden beluisterd.
Piebe

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Piebe »

jembee schreef:Ik heb eens even via internet gezocht en vond nog meer bijbelvertalingen.
Ook de Herziene Statenvertaling heeft een eigen website http://herzienestatenvertaling.nl/ waar de hele bijbel op staat en teksten kunt zoeken.
Dank je wel! Deze heeft ook verwijzingen zie ik! :)
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Jaron »

Titus schreef:Zie wat veel geklaag doet. De NBG gaat door de knieën en komt met een versoberde oplossing. Fijn maar het origineel wat ze de nek hebben omgedraaid was fijner.
Volgens mij gaat het NBG niet door de knieën, hoor: dit was altijd al het plan. Het waren vooral de klagers die het deden lijken of je helemaal niets meer gratis kon. ;)
Dit is een onderschrift.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Titus »

Jaron schreef:
Titus schreef:Zie wat veel geklaag doet. De NBG gaat door de knieën en komt met een versoberde oplossing. Fijn maar het origineel wat ze de nek hebben omgedraaid was fijner.
Volgens mij gaat het NBG niet door de knieën, hoor: dit was altijd al het plan. Het waren vooral de klagers die het deden lijken of je helemaal niets meer gratis kon. ;)
Het plan was dat je je moest registreren om de gratis bijbel te kunnen zien en moest lappen om meerdere vertalingen te kunnen zien.
Piebe

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Piebe »

Biblija.net was een heel ander soort site. Als je daar jarenlang mee hebt gewerkt is het een flinke omwenteling wanneer dat zomaar niet meer kan. :)
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door meribel »

Piebe schreef:Biblija.net was een heel ander soort site. Als je daar jarenlang mee hebt gewerkt is het een flinke omwenteling wanneer dat zomaar niet meer kan. :)
Ja ik vind het ook balen hoor, ik probeer het maar gewoon positief in te zien. Biblija was ook briljant in zijn eenvoud. Het is niet anders..
Piebe

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Piebe »

meribel schreef:
Piebe schreef:Biblija.net was een heel ander soort site. Als je daar jarenlang mee hebt gewerkt is het een flinke omwenteling wanneer dat zomaar niet meer kan. :)
Ja ik vind het ook balen hoor, ik probeer het maar gewoon positief in te zien. Biblija was ook briljant in zijn eenvoud. Het is niet anders..
Nee het is inderdaad niet anders. Nou ja, dan de papieren bijbel maar weer eens afstoffen en zien of ik de kleine lettertjes kan lezen. :mrgreen:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Gaitema »

Wat jammer dat hier zo negatief gereageerd wordt over de intenties van het NBG.
Het NBG doet enorm veel, maar heeft even goed last van de vergrijzing als de kerken.
De inkomsten dalen en dus moeten ze in de uitgaven snijden.
Het is logisch dat ze niet alles gratis kunnen doen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door BdO »

Gaitema schreef:Wat jammer dat hier zo negatief gereageerd wordt over de intenties van het NBG.
Het NBG doet enorm veel, maar heeft even goed last van de vergrijzing als de kerken.
De inkomsten dalen en dus moeten ze in de uitgaven snijden.
Het is logisch dat ze niet alles gratis kunnen doen.
Maar.... er zijn ook functionaliteiten verdwenen die je ook niet terug kunt krijgen door te betalen. Vergrijzing is geen reden om weg te gooien wat er al was. Ik begrijp wel dat mensen daar negatief over doen. De vraag is natuurlijk wel waarom de overschakelijk naar een betaalsite nou niet eleganter had gekund met behoud van alle reeds ontwikkelde functionaliteiten.

Uiteraard is het goed dat het NBG z'n best doet om niet failliet te gaan. :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Vertrokken user_03 »

BdO schreef:
Gaitema schreef:Wat jammer dat hier zo negatief gereageerd wordt over de intenties van het NBG.
Het NBG doet enorm veel, maar heeft even goed last van de vergrijzing als de kerken.
De inkomsten dalen en dus moeten ze in de uitgaven snijden.
Het is logisch dat ze niet alles gratis kunnen doen.
Maar.... er zijn ook functionaliteiten verdwenen die je ook niet terug kunt krijgen door te betalen. Vergrijzing is geen reden om weg te gooien wat er al was. Ik begrijp wel dat mensen daar negatief over doen. De vraag is natuurlijk wel waarom de overschakelijk naar een betaalsite nou niet eleganter had gekund met behoud van alle reeds ontwikkelde functionaliteiten.

Uiteraard is het goed dat het NBG z'n best doet om niet failliet te gaan. :)
Welke dingen mis jij dan?
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Trajecto »

Je kon uiterst gemakkelijk zoeken op Biblija in een hele reeks aan vertalingen. Je kon ze naast elkaar zetten ook.
Links en opmerkingen waren gemakkelijk aan te klikken bij enige vertalingen. Het werkte allemaal prima.
Nu bieden ze wel andere dingen maar die gemakkelijke basiszaken zijn weg. Dat is heel vervelend.
Misschien ziet de nieuwe site er mooier uit, maar ik wil vooral een handig gereedschap en dat is er nu niet meer.
Nulla aetas ad discendum sera
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Vertrokken user_03 »

Trajecto schreef:Je kon uiterst gemakkelijk zoeken op Biblija in een hele reeks aan vertalingen. Je kon ze naast elkaar zetten ook.
Links en opmerkingen waren gemakkelijk aan te klikken bij enige vertalingen. Het werkte allemaal prima.
Nu bieden ze wel andere dingen maar die gemakkelijke basiszaken zijn weg. Dat is heel vervelend.
Misschien ziet de nieuwe site er mooier uit, maar ik wil vooral een handig gereedschap en dat is er nu niet meer.
Er is anders heel wat toegevoegd maar mogelijk kun je dat alleen zien als donateur?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Gaitema »

BdO schreef:
Gaitema schreef:Wat jammer dat hier zo negatief gereageerd wordt over de intenties van het NBG.
Het NBG doet enorm veel, maar heeft even goed last van de vergrijzing als de kerken.
De inkomsten dalen en dus moeten ze in de uitgaven snijden.
Het is logisch dat ze niet alles gratis kunnen doen.
Maar.... er zijn ook functionaliteiten verdwenen die je ook niet terug kunt krijgen door te betalen. Vergrijzing is geen reden om weg te gooien wat er al was. Ik begrijp wel dat mensen daar negatief over doen. De vraag is natuurlijk wel waarom de overschakelijk naar een betaalsite nou niet eleganter had gekund met behoud van alle reeds ontwikkelde functionaliteiten.

Uiteraard is het goed dat het NBG z'n best doet om niet failliet te gaan. :)
O, dat weet ik niet. Er zijn functies bijgekomen. Er zijn er dus ook wat weg dus.
Wat ik jammer vind, is dat het steeds vast loopt. Ik ben er alleen niet zo van om dan op hen af te reageren.
Het is hun goedrecht om ermee te doen wat hen goed dunkt :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Gaitema »

Trajecto schreef:Je kon uiterst gemakkelijk zoeken op Biblija in een hele reeks aan vertalingen. Je kon ze naast elkaar zetten ook.
Links en opmerkingen waren gemakkelijk aan te klikken bij enige vertalingen. Het werkte allemaal prima.
Nu bieden ze wel andere dingen maar die gemakkelijke basiszaken zijn weg. Dat is heel vervelend.
Misschien ziet de nieuwe site er mooier uit, maar ik wil vooral een handig gereedschap en dat is er nu niet meer.
Die is er wel voor voldoende betalende leden. Ik kan als (voldoende) betalend lid gewoon de teksten naast elkaar zetten en achtergrondinformatie bij de Bijbelteksten vind ik er ook. Voor onvoldoende betalende leden is er veel weg en dat is jammer, maar wel begrijpelijk.
Ik zelf heb mijn donatie omhoog gebracht, puur om de site te kunnen gebruiken eigenlijk :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Vertrokken user_03 »

Gaitema schreef:
Trajecto schreef:Je kon uiterst gemakkelijk zoeken op Biblija in een hele reeks aan vertalingen. Je kon ze naast elkaar zetten ook.
Links en opmerkingen waren gemakkelijk aan te klikken bij enige vertalingen. Het werkte allemaal prima.
Nu bieden ze wel andere dingen maar die gemakkelijke basiszaken zijn weg. Dat is heel vervelend.
Misschien ziet de nieuwe site er mooier uit, maar ik wil vooral een handig gereedschap en dat is er nu niet meer.
Die is er wel voor voldoende betalende leden. Ik kan als (voldoende) betalend lid gewoon de teksten naast elkaar zetten en achtergrondinformatie bij de Bijbelteksten vind ik er ook. Voor onvoldoende betalende leden is er veel weg en dat is jammer, maar wel begrijpelijk.
Ik zelf heb mijn donatie omhoog gebracht, puur om de site te kunnen gebruiken eigenlijk :D
Ik betaalde al genoeg kennelijk. Geen idee wat ik hen geef elk jaar, dat gaat via automatische incasso en eerlijk gezegd: ik hoef daar niet op te letten.
Ik zag dus ook alleen maar meer dingen ipv zaken te missen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef:
Trajecto schreef:Je kon uiterst gemakkelijk zoeken op Biblija in een hele reeks aan vertalingen. Je kon ze naast elkaar zetten ook.
Links en opmerkingen waren gemakkelijk aan te klikken bij enige vertalingen. Het werkte allemaal prima.
Nu bieden ze wel andere dingen maar die gemakkelijke basiszaken zijn weg. Dat is heel vervelend.
Misschien ziet de nieuwe site er mooier uit, maar ik wil vooral een handig gereedschap en dat is er nu niet meer.
Die is er wel voor voldoende betalende leden. Ik kan als (voldoende) betalend lid gewoon de teksten naast elkaar zetten en achtergrondinformatie bij de Bijbelteksten vind ik er ook. Voor onvoldoende betalende leden is er veel weg en dat is jammer, maar wel begrijpelijk.
Ik zelf heb mijn donatie omhoog gebracht, puur om de site te kunnen gebruiken eigenlijk :D
Ik betaalde al genoeg kennelijk. Geen idee wat ik hen geef elk jaar, dat gaat via automatische incasso en eerlijk gezegd: ik hoef daar niet op te letten.
Ik zag dus ook alleen maar meer dingen ipv zaken te missen.
Dat is ook wat ik zie. Juist meer voor de voldoende betalende leden. Je krijgt ermee een gift toe vanwege je steun.
Dat vind ik wel een goede motivatie. In mijn geval motiveerde het me wel :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel blijft gratis on-line beschikbaar.

Bericht door Robert Frans »

Het is gewoon een vrij oud marketingtruukje dat vooral opkwam tezamen met de internetcommercie.
Eerst bied je een fijne, buitengewoon handige dienst gratis aan. En zodra er voldoende mensen volop gebruik van maken en er meer afhankelijk van worden, dan maak je er ineens een betaalde dienst van.
Of je spam het stukje bij beetje, heel geleidelijk, helemaal vol met irritante reclame, of je forceert langere wachttijden (eventueel ook weer met advertenties), zodat mensen alsnog willen betalen om al dat ongemak weg te halen. Ze zeggen dan vrije keuze aan te bieden, maar in werkelijkheid is dat natuurlijk nauwelijks zo. Het is dan kiezen tussen twee kwaden.
En de reden die wordt opgegeven is altijd weer dezelfde: de winst gaat omlaag, het wordt allemaal duurder, voor niets gaat de zon op, etc.

Moet je daar nu echt intrappen? Niet per se. Want zo'n bedrijf had er ook voor kunnen kiezen om die dienst vanaf het begin betaald te maken. Of vanaf het begin dat gedoe met reclames en wachttijden te doen. Ze had er ook voor kunnen kiezen om vanaf het begin heel duidelijk te maken dat er straks voor betaald zal moeten worden, of dat er meer reclame op zal komen. Gewoon openheid en eerlijkheid dus over het traject dat ze ermee wil gaan.
Dat doet zo'n bedrijf echter niet, want dan wordt de dienst natuurlijk niet zo snel populair. Maar weinig mensen willen een dienst bomvol reclame, een dienst waarvoor betaald moet worden of die slechts tijdelijk gratis is.

Bij het NBG is het dus blijkbaar niet anders gegaan. Toch een beetje teleurgesteld daarin; had niet verwacht dat het NBG zich zou verlagen tot zulke marketing. Want ook zíj had alle keuze om eerlijker en opener te zijn.
Ze had prima kunnen nagaan dat dingen duurder worden, dat de bevolking vergrijst en noem al die redenen maar op. Ze had ook wel kunnen nagaan dat Biblija heel populair zou worden, omdat er genoeg theologen, bijbeltijgers en gewone gelovigen zijn die graag eens snel een bijbeltekst opzoeken.
Het lijkt er dus heel sterk op dat ze bewust deze marketingtruuk heeft toegepast. Ook al omdat ze zo fijn onze gegevens kan verzamelen, want anoniem iets kopen of überhaupt iets gebruiken op internet is natuurlijk uit den boze.
Het zou me dan ook niet verbazen als ze straks met een soort Deluxe-abonnement komt, of een stuk software, die weer precies dezelfde functies heeft als Biblija ooit had.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds