Re: Bijbelboek Openbaring

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

De boodschap die Jezus heeft voor de christenen in Laodicea maakt ook duidelijk dat de gedachte: "eens gered, altijd gered" niet Schriftuurlijk is. De christenen hier moesten wel Jezus terechtwijzingen ter harte nemen, anders zou hij ze a.h.w. "uitspuwen". Een ernstige boodschap dus. Geloof is iets wat voortdurend gevoed moet worden door Bijbellezen en studie en door het bezoeken van de gemeente. - Hebreeën 10:23-25.
Jezus heeft immers ook gezegd: "Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden". - Mattheus 24:13.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Daar had ik het met ds. P. Boomsma over, die daarop zei: "Hij laat niet los.."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

callista schreef: ik heb Gaitema gevraagd hier een topic over te openen - als hij wil....het hoeft niet...geheel vrijblijvend.
om uit te leggen wat die vrouw in zijn kerk precies is overkomen ivm. Wicca.
Het staat nu in Levensbeschouwing onder de titel: "Zwarte hekserij."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Sanne, ik waardeer je bijdragen hier op het forum. Aan wat je hierboven als noodzakelijk aangaf: "bijbellezen en studie en door het bezoeken van de gemeente" zou ik nog iets willen toevoegen wat nog belangrijker is: de gemeenschap met God, de gemeenschap met Jezus Christus. Aan het door jou aangehaalde schriftgedeelte uit Hebreeën gaat vers 22 vooraf: laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof.
Paulus schreef “God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here” (1 Korintiërs 1:9). Gemeenschap met de Zoon is onze roeping. En ja, dan zijn de door jou genoemde middelen om het geloof te voeden ook heel belangrijk.
Dit komt ook tot uitdrukking in de brief aan Laodicea: Op.3:20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Ik heb iets gelezen over het woord "Amen" in vers 14b. Dit woord komt zeven maal voor in het boek Openbaring. Het is een Hebreeuws woord dat waarheid uitdrukt. Wanneer er in de evangeliën staat: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, dan staat er in het Grieks: Amen, Amen, Ik zeg u..... De Here wordt de God der waarheid, de God van het Amen, genoemd, daarmee uitdrukkend dat Hij de Betrouwbare is, de Waarachtige, die trouw is aan het verbond met zijn volk. Het woord werd in de omgangstaal gebruikt als bevestiging van de woorden van een ander, de be-aming ervan. Het kan dan vertaald worden met "zo zij het!
In dit verband wordt als voorbeeld genoemd: 2 Kor.1:20 Immers, zovele beloften van God als er zijn, die zijn in Hem ja en in Hem amen, tot verheerlijking van God door ons. (N.a.v. Zie hij komt, Glashouwer)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Callista,

Je schreef mij, aangaande 'Lucifer' dat ik een 'foute" vertaling van het woord of de Persoonsnaam gebruikte.
Nu zo heel erg "off-topic" is het onderwerp nu ook weer niet echt, want Lucifer heeft de boel flink verziekt.
En over het reddingsplan voor de mensen is grondwettelijk terug te vinden in Openbaringen.
Laten we maar zeggen dat het een 'zijsprongetje' is.

Want wat is Liefde en wat is Lucifer in dat Licht:

Daar de wet der liefde de grondslag is van Gods heerschappij, hing het geluk van alle schepselen af van hun volmaakte naleving van haar rechtvaardige beginselen. God verlangt dat al zijn schepselen Hem uit liefde dienen, dat ze Hem eer brengen omdat zij zijn karakter met hun verstand waarderen. Hij schept geen behagen in een gedwongen trouw en Hij laat iedereen vrij Hem uit eigen keuze te dienen.
Er was echter iemand die deze vrijheid heeft misbruikt. De zonde vindt haar oorsprong in hem die naast Christus het meest door God was geëerd en onder de hemelbewoners de hoogste macht en heerlijk­heid had. Voor zijn val was Lucifer, de belangrijkste cherub, heilig en onberispelijk. „Zo zegt de Here HERE: Volmaakt zijt gij van gestalte, vol van wijsheid, volkomen schoon. In Eden waart gij, Gods hof; al­lerhande edelgesteente overdekte u... Gij waart een beschuttende che­rub met uitgespreide vleugels; Ik had u een plaats gegeven: gij waart op de heilige berg der goden, wandelend te midden van vlammende stenen. Onberispelijk waart gij in uw wandel, vanaf de dag dat gij ge­schapen werd, totdat er onrecht in u werd gevonden." (Ezechiël 28:12-15).
Toelichting:

Lucifer had in Gods gunst kunnen blijven en bemind en geëerd zijn door de hemelse heerscharen. Hij had zijn gezag kunnen gebruiken om anderen tot zegen te zijn en om zijn Schepper te verheerlijken. Maar de profeet had ook gezegd: „Trots was uw hart op uw schoonheid - met uw luister hebt gij ook uw wijsheid teniet doen gaan" (vers 17). Geleidelijk ontstond bij Lucifer het verlangen naar zelfverheerlij­king. „Gij hebt in uw hart uzelf gelijkgesteld met een god". „En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst... Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste ge­lijkstellen" (vers 6, Jesaja 14:13,14).
In plaats dat Lucifer Gods schepselen ervan overtuigde om God boven alles lief te hebben en Hem in de eerste plaats trouw te zijn, heeft hij hen ertoe proberen over te halen hem, Lucifer, te dienen en te eren. Hij was jaloers op de eer die de oneindige Vader aan zijn Zoon bewees en daarom streefde deze vorst der engelen naar de macht die Christus alleen toekomt. Lucifer heeft zijn afgunst op Christus laten overheersen en zo werd hij hoe langer hoe meer verhard in het kwaad.


Zoveel te meer hoeven we over deze figuur niet te zeggen, en zelfs een 'onderwerp' er van maken lijkt me in het licht van Openbaringen, niet echt wijs! Vooral als mensen niet geïnteresseerd zijn in Openbaringen.
het zou alleen maar (geestelijke) verwarring oproepen. Je moet aan Satan zo weinig mogelijk aandacht schenken en de duisternis zo veel mogelijk ontvlieden, des te meer gaat het LICHT in je hart schijnen!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Gaitema schreef:
"Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden". - Mattheus 24:13.
Wat houdt dat dan in voor ons, in de tijd waarin we nu leven en Openbaringen symbolisch, werkelijk gestalte krijgt in de huidige wereld,
omdat de Beesten elkaars vrienden worden en de wereld tot één orde willen maken. Lees eens dit uit Mattheus 24:
1.Nadat Jezus de tempel had verlaten, wendden zijn leerlingen zich onderweg tot hem en vestigden zijn aandacht op de tempelgebouwen.
2 Hij zei tegen hen: ‘Hebben jullie dat alles goed gezien? Ik verzeker jullie: geen enkele steen zal op de andere blijven, alles zal worden afgebroken!’
3 Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’
4 Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt.
5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden.
6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen.
7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven:
8 dat alles is het begin van de weeën. NOOT: Het derde wee is ingegaan
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam.
10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten.
11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden.12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen.
13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered.
14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Mijn vraag aan jou is dan; Voor wie zal Jezus terug komen als een Dief in de nacht?

Hartelijke groet
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Daar had ik het met ds. P. Boomsma over, die daarop zei: "Hij laat niet los.."
Aan God ligt het ook niet. Hij wil ons ook niet loslaten, maar als wij loslaten, laat hij ook los. Ik denk bijvoorbeeld aan Lots vrouw. Zij kwam ervoor in aanmerking om uit Sodom gered te worden. Ze was echter niet tot het einde toe gehoorzaam. Net als de christenen in Laodicea, hechtte ze waarschijnlijk te veel waarde aan materiële bezittingen. Jezus gebruikte haar voorbeeld ook als een waarschuwing voor ons: "Denkt aan de vrouw van Lot". - Lukas 17:32
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:Sanne, ik waardeer je bijdragen hier op het forum. Aan wat je hierboven als noodzakelijk aangaf: "bijbellezen en studie en door het bezoeken van de gemeente" zou ik nog iets willen toevoegen wat nog belangrijker is: de gemeenschap met God, de gemeenschap met Jezus Christus. Aan het door jou aangehaalde schriftgedeelte uit Hebreeën gaat vers 22 vooraf: laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof.
Paulus schreef “God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here” (1 Korintiërs 1:9). Gemeenschap met de Zoon is onze roeping. En ja, dan zijn de door jou genoemde middelen om het geloof te voeden ook heel belangrijk.
Dit komt ook tot uitdrukking in de brief aan Laodicea: Op.3:20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
Bedankt voor de aanvulling.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Daar had ik het met ds. P. Boomsma over, die daarop zei: "Hij laat niet los.."
Aan God ligt het ook niet. Hij wil ons ook niet loslaten, maar als wij loslaten, laat hij ook los.

Ik denk bijvoorbeeld aan Lots vrouw. Zij kwam ervoor in aanmerking om uit Sodom gered te worden. Ze was echter niet tot het einde toe gehoorzaam. Net als de christenen in Laodicea, hechtte ze waarschijnlijk te veel waarde aan materiële bezittingen. Jezus gebruikte haar voorbeeld ook als een waarschuwing voor ons: "Denkt aan de vrouw van Lot". - Lukas 17:32
vreemde conclusie en bovendien hoe weet jij dat zo zeker?
weet jij hoe God is?
kun jij spreken voor God?
als wij God loslaten laat hij ons ook los???? :shock:

als ik je goed begrijp versta jij onder loslaten o.a. een straf in de vorm van een zoutpilaar.[om over de hel nog maar te zwijgen]------bedreigingen, of mensen aan hun lot overlaten.
ik versta daar wat anders onder.

een menselijke vader laat zijn kinderen los omdat deze hun eigen weg moeten gaan om een volledig mens te worden.
een onmenselijke vader straft zijn kinderen hiervoor en wil dat ze tot het einde van hun leven hem gehoorzamen en zo niet, dan zullen ze dat merken... :evil:
zo'n vader zou in deze tijd een behoorlijke straf krijgen...oftewel voor verwaarlozing of voor geestelijke of lichamelijke mishandeling
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Callista, ik denk dat je het anders moet bekijken.
We bevinden ons in een positie dat we door onze zonden losgeraakt zijn van God.
Hierdoor zijn we zelfs formeel niet meer zijn kinderen, omdat we ons vertrouwen op de Vader de Leugen hebben gesteld.
Daardoor zijn we in een gevarenzone terechtgekomen: we zijn in doodsgevaar!

Maar God geeft aanwijzingen om ons daaruit te bevrijden.
Maar als we die aanwijzingen in de wind slaan ontkomen we niet aan het doodsgevaar.

Kijk eens naar dit berichtje.
Als die vrouw in dit bericht de aanwijzingen van de buren niet had opgevolgd was het helemaal mis gegaan.
Dat was het geval met de vrouw van Lot.

In de brief van Laodicea worden ook aanwijzingen gegeven. Maar staan ze daar open voor?
De zelfverzekerdheid van de mens staat zo dikwijls in de weg om Gods liefde te ontvangen.
We weten het zelf wel (denken we!).

Dit zegt God tegen de mensen in Laodicea: Op.3: 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

Als iemand luistert kan de Vader-Kind relatie hersteld worden en niemand kan hem uit Gods hand roven. Maar dat gebeurt niet tegen wil en dank. Je moet eerst de deur van je hart voor hem openen.

Op.3:20b Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Callista schreef:

een menselijke vader laat zijn kinderen los omdat deze hun eigen weg moeten gaan om een volledig mens te worden.
een onmenselijke vader straft zijn kinderen hiervoor en wil dat ze tot het einde van hun leven hem gehoorzamen en zo niet, dan zullen ze dat merken... :evil:
zo'n vader zou in deze tijd een behoorlijke straf krijgen...oftewel voor verwaarlozing of voor geestelijke of lichamelijke mishandeling
Hoe stel jij je de Allerhoogste God voor en Jezus Christus, de beeltenis van de Hemelse Vader.
Wil de Allerhoogste God Zijn dienaren tot redding nopen, of wil Hij hen vernietigen.

Vraag 1:
-Wie wil Hij redden of kan Hij redden, wil zich laten redden en is bereid aardse wetteloosheid los te laten.
-Wie kan Hij niet redden, omdat dezen de aardse wetteloosheid niet los kunnen of willen laten.

Vraag 2: Wat is -dus- het verschil tussen het hemels Koninkrijk en daar waar wij nu in vertoeven.

Ben benieuwd naar je, Bijbelse aanduiding, Callista

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

dank Adinomis en nicodemus..

maar sorry --- dit is het topic van Gait over Openbaringen en ik ben hier al off topic gegaan. :|

dus beter maar weer on topic.....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door callista »

Riemer schreef:
callista schreef:dank Adinomis en nicodemus..

maar sorry --- dit is het topic van Gait over Openbaringen en ik ben hier al off topic gegaan. :|

dus beter maar weer on topic.....
Je zou de vraag wel viewtopic.php?f=7&t=207 kunnen beantwoorden :)

tja..maar die vragen hebben m.i. ook weinig te maken met het bijbelboek Openbaring.
de vrouw van Lot werd hier bijgehaald en daar reageerde ik op.
en van het een kwam het ander.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

nicodemus schreef: Voor wie zal Jezus terug komen als een Dief in de nacht?
Degenen die in geestelijk opzicht slapen, zullen door die dag overvallen worden. Maar degenen die op de tekenen van de tijd letten, zijn wel voorbereid. In 1 Thessalonicenzen 5:1-6 kun je daar ook over lezen. Hier wordt de komst van die dag ook vergeleken met de komst van een barenswee over een zwangere vrouw. Hoewel een vrouw niet van tevoren weet op welke dag haar kindje komt, zal ze niet totaal overrompeld worden door haar eerste wee.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:Daar had ik het met ds. P. Boomsma over, die daarop zei: "Hij laat niet los.."
Aan God ligt het ook niet. Hij wil ons ook niet loslaten, maar als wij loslaten, laat hij ook los. Ik denk bijvoorbeeld aan Lots vrouw. Zij kwam ervoor in aanmerking om uit Sodom gered te worden. Ze was echter niet tot het einde toe gehoorzaam. Net als de christenen in Laodicea, hechtte ze waarschijnlijk te veel waarde aan materiële bezittingen. Jezus gebruikte haar voorbeeld ook als een waarschuwing voor ons: "Denkt aan de vrouw van Lot". - Lukas 17:32
Hij zei het met de klemtoon van: al zijn wij Hem ontrouw, Hij blijft ons trouw.
Zichzelf verloochenen kan Hij niet.
Ik geloof dat mensen die "echt" bij Hem horen, ook wel bij Hem terug komen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
nicodemus schreef: Voor wie zal Jezus terug komen als een Dief in de nacht?
Degenen die in geestelijk opzicht slapen, zullen door die dag overvallen worden. Maar degenen die op de tekenen van de tijd letten, zijn wel voorbereid. In 1 Thessalonicenzen 5:1-6 kun je daar ook over lezen. Hier wordt de komst van die dag ook vergeleken met de komst van een barenswee over een zwangere vrouw. Hoewel een vrouw niet van tevoren weet op welke dag haar kindje komt, zal ze niet totaal overrompeld worden door haar eerste wee.
Om weer ontopic te gaan, in de Bijbeltekst die we lezen staat dat het draait om ware geestelijke rijkdom.
Jezus binnen laten in je leven en niet prat te gaan op zelfgenoegzaamheid.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

nicodemus schreef:als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Mijn vraag aan jou is dan; Voor wie zal Jezus terug komen als een Dief in de nacht?
Zij die niet overwinnen. Dat staat heel mooi in het woord dat gericht is aan de zevende gemeente:
Openbaring 3:18-21
18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. 19 Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. 20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij. 21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.

Jezus staat aan de deur en Hij klopt. Wie zijn stem hoort en Hem binnen laat zal met Hem een maaltijd hebben. Ze zullen dus samen zijn en de spijzen van het Leven nemen. Samen van de manna van God leven en delen. Jezus via God naar ons. (Wijnstok en de ranken)
Het is zoals we het in het vet gedrukte lezen belangrijk, dat we breken met het verkeerde leven dat we leven. Wie overwint zal ZELFS met Jezus op de troon zitten. Onvoorstelbaar eigenlijk..
Overwinnen, daar had ik het met een oud klasgenoot over, die een jeugd oudste is bij een pinkstergemeente. Hij had het over christenen die belangrijke taken in de gemeente kunnen hebben, zelfs voorganger zijn, maar bijvoorbeeld door een rijk luxe leven niet al het verkeerde in hun levens overwinnen. In Jezus moet je namelijk alles overwinnen in je leven. Zo'n voorganger kan zelfs bezig zijn met allerlei Geestelijke gaven in de gemeente, maar zijn persoonlijke relatie met Jezus raakt hij kwijt. Voor zo iemand kan Jezus komen als een dief in de nacht. Dat zie je in de laatste gemeente. Maar wat we ook lezen: iedereen die God lief heeft, wijst Hij terecht en straft Hij. Daaraan kunnen we ook Gods hand herkennen.
Als we op een spoor zitten waarin van alles mis gaat, dan kan het zo wezen dat God ons op een andere spoor wil hebben.

Tot slot waar mijn citaat mee begint: "koop van Mij goud dat door vuur gelouterd is." Als je Jezus wilt volgen en als een rank aan een wijnstok door Hem gevoed wilt worden, dan is dat het goud dat je van Hem koopt wat je waarlijk rijk maakt. Je kunt het wel echt als kopen ervaren, want het is gelouterd. Gelouterd door het vuur dat je mee zult maken in je leven. Het vuur waar je door moet. Dat zijn die terechtwijzingen en bestraffingen, maar evengoed beproevingen zoals Jona die ondervond. Echter is dit met elkaar echt nodig om ons te louteren. Als God dat niet doet, dan vallen we in slaap of groeien wij onvoldoende. Puur door deze middelen worden wij puur als gelouterd goud.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Tot slot waar mijn citaat mee begint: "koop van Mij goud dat door vuur gelouterd is." Als je Jezus wilt volgen en als een rank aan een wijnstok door Hem gevoed wilt worden, dan is dat het goud dat je van Hem koopt wat je waarlijk rijk maakt. Je kunt het wel echt als kopen ervaren, want het is gelouterd. Gelouterd door het vuur dat je mee zult maken in je leven. Het vuur waar je door moet. Dat zijn die terechtwijzingen en bestraffingen, maar evengoed beproevingen zoals Jona die ondervond. Echter is dit met elkaar echt nodig om ons te louteren. Als God dat niet doet, dan vallen we in slaap of groeien wij onvoldoende. Puur door deze middelen worden wij puur als gelouterd goud.
Mooie tekst die hierbij past, vond ik in Jakobus 1:2-4: "Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet"
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Adinomis »

Loutering is een proces waarover vaker in de bijbel gesproken wordt. Mijn vader had vroeger een glas in lood atelier en om de verbindingsstukken te solderen gebruikte hij tin.
Dat tin werd door een ijzerhandelaar aangeleverd, als oude gedeukte voorwerpen enz. Mijn vader ging dat smelten. Als kind zag ik dat in de hete oven de onreinheid in het tin boven kwam drijven en eraf werd geschept, zodat er zuiver tin overbleef.
Zo zal het ook gaan bij het smelten, het louteren van goud. Alle onreinheid moet eruit. En dat staat weer symbool voor het reinigingsproces waardoor God ons heen laat gaan.
Onze moeilijke momenten worden, als we ze in Gods hand geven, leermomenten. Dat wordt ook in Jacobus 1 bedoeld, zoals Sanne al terecht aangaf.
Dit zegt Daniël van de eindtijd:
Daniël 12:10 Velen zullen gereinigd, zuiver wit gemaakt en gelouterd worden. De goddelozen echter zullen goddeloos handelen en geen enkele van de goddelozen zal het begrijpen, maar de verstandigen zullen het begrijpen.

Maar hier in Openbaring 3:18 gaat het erom om gelouterd goud te kopen. Wat is dat dan?
Als we in Biblia net zoeken op gelouterd zien we dat er in meerdere teksten staat dat Gods Woord gelouterd goud is.
Dat kunnen we kopen zonder prijs. Kopen betekent ook dat we er alles voor over moeten hebben, zoals de koopman die alles verkocht om de schat in de akker te bemachtigen. Maar het woord van God, dat zijn hoogste vertolking vindt in Jezus, het vleesgeworden woord, is al gelouterd en gezuiverd. Als we dit ons eigen maken zijn we rijk in Hem, dragen we witte kleren. We zijn rein in Gods ogen. Wie dat niet doet staat naakt voor God in de volle omvang van zijn zondige aard. Hij kan voor God niet bestaan. Verschrikkelijk...!
Het betekent dus Christus aandoen: Rom. 13:14 Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken. Als God naar ons kijkt, ziet Hij zijn zoon: rein, heilig en gelouterd.
Niet onze prestatie, maar cadeau gedaan. Dank U Heer!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Gaitema en Sanne,
Gaitema schreef:"... door vuur gelouterd..."
Sanne schreef:Jakobus 1:2-4: ...
Ja, beproeving versterkt geloof; zo ervaar ik dat ook.
Het enige voordeel van discussie (meningsverschil) over geloof is dat het mijn geloof beproeft.
Vooral mijn geloof achter de meningen, de authenticiteit van mijn geloofsbeleving, en het geloof dat zichtbaar wordt in geloofspraktijk.
Het nadeel ervan is dat die meningen afleiden van waar het mijns inziens om gaat: geloven als Jezus, hem navolgen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Dat lijkt me inderdaad de valkuil. Dan zie je eigenlijk door al het kaft de koren niet meer.
Het kloppende hart van het evangelie, ongeacht onze onderlinge verschillen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Adinomis: dank voor je bijdrage. Je legt het mooi uit.
Dat van die witte kleren aan trekken had ik nog zo niet gezien.
Wel dat het met zuiverheid te maken had. Maar inderdaad, Christus aan trekken.
Dan koop je dat gezuiverde goud, dat dus door het vuur rein wordt.

Mooi :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Gaitema »

Ik ben weer druk plotseling, maar plaats al vast het volgende gedeelte.
Dan kunnen jullie hier alvast over na denken. Mijn reactie volgt.
Openbaring 4



Aanbidding van God en van het lam
4
1 Hierna had ik een visioen. Er stond een deur open in de hemel. De stem die me eerder had toegesproken met het geluid van een bazuin, zei nu: ‘Kom hierboven, dan laat ik je zien wat er hierna gebeuren moet.’ 2 Op hetzelfde moment raakte ik in vervoering. Er stond een troon in de hemel en daarop zat iemand. 3 Degene die daar zat had een uiterlijk als van jaspis en sarder, en rond de troon was een regenboog die eruitzag als smaragd. 4 Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd. 5 Van de troon gingen bliksemschichten uit en donderslagen en groot geraas. Voor de troon brandden zeven vurige fakkels; dat zijn de zeven geesten van God. 6 Ook lag er voor de troon iets als een zee van glas, van kristal. Midden voor de troon en eromheen waren vier wezens, die van voren en van achteren een en al oog waren. 7 Het eerste wezen zag eruit als een leeuw en het tweede als een jonge stier; het derde had een gezicht als een mens en het vierde leek een vliegende adelaar. 8 Elk van de vier wezens had zes vleugels, met overal ogen langs de randen en aan de binnenkant. Dag en nacht herhalen ze: ‘Heilig, heilig, heilig is God, de Heer, de Almachtige, die was, die is en die komt.’ 9 Telkens als deze wezens lof, eer en dank brengen aan degene die op de troon zit en die tot in eeuwigheid leeft, 10 werpen de vierentwintig oudsten zich neer voor hem die op de troon zit, en aanbidden hem die leeft tot in eeuwigheid, en leggen hun kransen voor zijn troon met de woorden: 11 ‘U komt alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want u hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.’



Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bijbelboek Openbaring

Bericht door Sanne »

Het is slechts een klein stukje tekst, maar er staat heel wat informatie in. Wat een bijzonder voorrecht kreeg Johannes eigenlijk. Hij werd uitgenodigd om een kijkje te nemen in de hemel en wel daar waar God zelf op de troon zit. En wij kunnen nu a.h.w. meekijken met hem.
Om een begin te maken; het geluid van een bazuin en de donder en bliksem doet wel denken aan het verslag in Exodus 19:16-19. Mozes was toen met het volk bij de berg Sinaï. Ook toen werd het geluid van "bazuingeschal" gehoord en er waren "donderslagen en bliksemstralen". En dit had ook verband met Gods aanwezigheid. Want in dit verslag wordt gezegd dat God a.h.w. neerdaalde op de berg Sinaï.
Van bliksem kan worden gezegd dat het licht geeft, maar je kunt er ook door gedood worden. En zo voorziet God in geestelijke verlichting. Maar we moeten het wel ter harte nemen.