Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Wilsophie »

Deze geschiedenis van Ananias en Saffira had alles te maken met een woord dat in de vertaling "verduistering" betekent, bovendien hadden zij God verzocht danwel uitgedaagd, niets zegt over een verharding.
Zij hebben gekeken of Hij hun oneerlijkheid zou merken, of Hij het in de gaten zou hebben. , zoals je dit ook leest in Ex. 17:2,7.

(2) Als je de duivel erin betrekt dan kun je stellen, dat zij de duivel een plaats in hun hart gegeven hebben.
Petrus vroeg: "Waarom heeft de satan je hart vervuld?" Ananias had kunnen antwoorden: "Als de duivel mijn hart vervuld heeft, vraag dan maar aan de duivel zelf waarom hij dit gedaan heeft..." Ananias zegt dit niet. Ananias kan zich niet achter de duivel verschuilen. Er is eigenlijk maar één antwoord mogelijk: "Ik heb mijn hart voor de duivel geopend..."
Wij kunnen ons nooit verschuilen achter satan, we zijn zelf verantwoordelijk. Zij en wij hebben de Heilige Geest ontvangen om weerstand te bieden aan de duivel.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Dessa »

Het is gewoon erg verwonderlijk dat er niet meer mensen op deze manier neervielen, waarom deze twee wel zo expliciet.
En zo ook met verharden van het hart maar er is geen echt antwoord op is mijn conclusie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door callista »

Dessa schreef:Het is gewoon erg verwonderlijk dat er niet meer mensen op deze manier neervielen, waarom deze twee wel zo expliciet.
En zo ook met verharden van het hart maar er is geen echt antwoord op is mijn conclusie.
Het slaat nergens op...het is een mythe
Als alle bedriegers en oplichters net zo behandeld zouden worden waren gevangenissen niet meer nodig. :w
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Dessa »

callista schreef:
Dessa schreef:Het is gewoon erg verwonderlijk dat er niet meer mensen op deze manier neervielen, waarom deze twee wel zo expliciet.
En zo ook met verharden van het hart maar er is geen echt antwoord op is mijn conclusie.
Het slaat nergens op...het is een mythe
Als alle bedriegers en oplichters net zo behandeld zouden worden waren gevangenissen niet meer nodig. :w
Ik geloof wel dat het gebeurd is, alleen is er imo geen antwoord waarom de 1 wel en de ander niet want idd dan zouden er niet veel overblijven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door callista »

Dessa schreef:
callista schreef:
Dessa schreef:Het is gewoon erg verwonderlijk dat er niet meer mensen op deze manier neervielen, waarom deze twee wel zo expliciet.
En zo ook met verharden van het hart maar er is geen echt antwoord op is mijn conclusie.
Het slaat nergens op...het is een mythe
Als alle bedriegers en oplichters net zo behandeld zouden worden waren gevangenissen niet meer nodig. :w
Ik geloof wel dat het gebeurd is, alleen is er imo geen antwoord waarom de 1 wel en de ander niet want idd dan zouden er niet veel overblijven.
Dat mag je natuurlijk geloven...maar misschien kregen ze wel een hartaanval of zo.....door de schrik
Ik zie het als een literaire constructie....want daarna zijn er nooit andere mensen dood neergevallen na bedrog.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Dessa »

callista schreef:
Dessa schreef:
callista schreef:
Dessa schreef:Het is gewoon erg verwonderlijk dat er niet meer mensen op deze manier neervielen, waarom deze twee wel zo expliciet.
En zo ook met verharden van het hart maar er is geen echt antwoord op is mijn conclusie.
Het slaat nergens op...het is een mythe
Als alle bedriegers en oplichters net zo behandeld zouden worden waren gevangenissen niet meer nodig. :w
Ik geloof wel dat het gebeurd is, alleen is er imo geen antwoord waarom de 1 wel en de ander niet want idd dan zouden er niet veel overblijven.
Dat mag je natuurlijk geloven...maar misschien kregen ze wel een hartaanval of zo.....door de schrik
Ik zie het als een literaire constructie....want daarna zijn er nooit andere mensen dood neergevallen na bedrog.
Of het is niet beschreven dat er meer zo zijn neergevallen :) in ieder geval is het niet te verklaren maar dat is wel meer niet en dat hoeft ook niet, er is gewoon niet op alles een antwoord, tenminste geen die men nu vatten kan.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Piebe Paulusma »

De verharding van Israël is in mijn bescheiden optiek erg onderbelicht (we hebben er jaren niet meer over gesproken). Paulus had het er over en leerde dat de verharding die deels over Israël was gekomen, bedoeld was als oorzaak om met het evangelie naar de heidenen te gaan. En nadat de heidenen zich bekeerd hadden, hief Jahweh de verharding weer op zodat jood en heiden zich beide onder de vlag Israëls konden scharen. Zie Romeinen 11 voor referenties.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Joh 12:40 Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe schreef: 24 nov 2014, 00:27
Trajecto schreef:
Piebe schreef: Ja God verhardt, maar hij verzacht ook. Immers ook de discipelen hun harten waren verhard (Mar 6,52; 8,17) terwijl later de heilige Geest over hen werd uitgestort zoals we kunnen lezen in Handelingen 2.
Overigens gaat het daar niet over een verhard zijn door God (in Markus 6 en 8) maar meer om een toestand zonder verdere aanduiding.
Dat kan jij wel zeggen maar in Johannes 12:40 lezen we dat de verharding (Grieks: pōroō met een dikke huid bedekken) die toen heerste wel degelijk van God kwam. Daardoor begrepen de discipelen bepaalde zaken niet.
Ik was vergeten dat verharden betekent met een dikke huid bedekken. Dat vind ik wel interessant in relatie tot de besnijdenis, waarbij juist een stuk huid wordt weggesneden. Geen idee of ik die link in 2014 al legde, deed ik dat Piebe? :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door peda »

Het verharden heeft bijbels gezien altijd een belangrijke Goddelijke functie. Denk bijvoorbeeld ook aan de situatie rond Farao. Waarom God de verharding toepast en niet onmiddellijk het eindresultaat "' afdwingt "" , is aan de "' uitleggers "'.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Joh 12:40 vs Mar 6:52, 8:17 het verharden van het hart

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 27 jun 2020, 12:21 Het verharden heeft bijbels gezien altijd een belangrijke Goddelijke functie. Denk bijvoorbeeld ook aan de situatie rond Farao. Waarom God de verharding toepast en niet onmiddellijk het eindresultaat "' afdwingt "" , is aan de "' uitleggers "'.
De verharding van de Farao was een vooruitwijzing naar de verharding van Israël ten tijd van Jezus' menswording. Johannes noemt het Jeruzalem uit zijn tijd namelijk Sodom en Egypte (Openb. 11:8) en zie ook Galaten 4 vers 24.

'Want deze zijn de twee verbonden: het ene van den berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Hagar.'

Egypte staat voor slavernij en dienstbaarheid en zo was Jeruzalem geworden in de eerste eeuw volgens de NT schrijvers.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende