1 bijbeltekst ter onderbouwing van deze theologische dwaalconstructie was welkom geweest.Er is niets heiligs aan dit "sacrament", de doop is geen belofte van ouders maar een symbool wat de bewuste bekeerling begeleidt.Nerrgens in het NT wordt er trouwens besprenkeld, dat was een OT gebaar met bloed der offerdieren.Peter79 schreef:Elke keer als je ziet dat iemand wordt gedoopt, wordt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte je dus voor ogen gesteld. Je kan dus niet zeggen dat deze elementen ontbreken aan de kinderdoop. De doop is een teken, niet de redding zelf.Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen van de gelovigen schreef: In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede. Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen.
In de derde plaats, omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekend dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten. Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Het wees vooruit naar Jezus' bloed, en het doopwater wijst ook ergens op, en wordt daarom het bad der wedergeboorte genoemd.
Maar die moet wel eerst geschieden anders is het puur voorbarigheid.
Niet voor niets werd opgetekend dat die meneer uit Candace toestemming vroeg alvorens hij gedoopt werd.
Alleen als gij van ganser harte GELOOFT.