Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk in.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Ah, ik snap 'm. Denk ik. Het is ook allemaal heel dubbel. Maar alsnog blijft het feit dat je dit inziet positief.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Jaron!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

In mijn geval toch een essentieëel inzicht, geloof ik.
(Ik geloof eigenlijk dat dat voor iedereen geldt.)
((Dat levert nog al eens conflicten met charismaten, Pinksteraars en evangelen op))
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Jaron schreef:Zodra we voor onze verlossing ook maar een duizendste millimeter afhankelijk zouden zijn van wat wij doen, dan zouden we verloren zijn. Wat wij doen bepaalt niet onze verlossing maar laat zien dat wij verlost zijn. Wat wij doen is niet de basis voor redding, maar het bewijs ervan.
De verlossing is dat we gerechtvaardigd kunnen worden, zonder dat we rechtvaardig waren.
De rechtvaardige heeft geen verlossing nodig, want de rechtvaardige hoeft niet verlost te worden van verzamelde ballast van het leven.

Zoals in het verhaal waarbij de koning een notabele schuld kwijtschold, die notabele echter was weer op zijn beurt juist onrechtvaardig tegenover de mensen die hém wat schuldig waren en zodoende verloor de notabele ook zijn eerdere kwijtschelding.

Die verlossing kun je niet zelf bewerkstelligen, die moet van hogerhand worden geschonken, ga je echter daarna weer op de verkeerde weg verder, dan kun je 'm ook nog es verliezen.

Denk maar niet dat er waardevaste verzekeringen zijn voor het hiernamaals, zoals zovelen denken, die zich bij hun Bijbelstudie beperken tot de wilde fantasieën en onsamenhangende uiteenzettingen van Paulus.
De overdreven lippendienst die Paulus aan Jezus deed staat in schril contrast met de achteloosheid, waarmee Paulus het woord van Jezus afdoet als zijnde van ondergeschikt belang .
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanne »

Martine schreef:Als ik jouw verhaal lees Sanne, dan kan ik wel inpakken om het platweg te zeggen.
Dan ben ik reddeloos.
Sanne schreef:Waar het echt om gaat is gehoorzaamheid. Dat vraagt wel dat we de Vader goed leren kennen. Dan pas weet je namelijk wat zijn wil is en wat niet zijn wil is. Het gedeelte van Matth.7 laat zien dat het erkennen van Jezus als Heer niet voldoende is en ook niet het doen van krachtige werken.
Ik ken de Vader niet goed. ..Ik kom veel te veel tegen dat we van alles moeten doen, want anders...
Liefde dreigt niet..
Misschien kort door de bocht, maar alles verzet zich in mij tegen die God die alles maar met ons afrekent als wij van het pad afwijken.
Het is ook niet bedoeld als een dreigement. En ik schilder God ook niet af als een boeman. Ik ben ervan overtuigd dat God heel geduldig met ons is en ook vergevingsgezind. En Gods geduld is tot redding.
Ik geloof wel dat de Bijbel voor ons als mens geschreven is. En dat het daarom ook mogelijk is God te leren kennen en te begrijpen wat hij van ons verlangt. Ik erken dat hij het recht heeft om voor ons a.h.w. de huisregels op te stellen. Niet om ons te pesten, maar voor ons bestwil. Net zoals liefdevolle ouders dat doen. En uit dankbaarheid voor het leven, het offer van Jezus en daardoor een hoop voor de toekomst, kunnen we ons best doen om Gods leiding te volgen.
Staat er niet in 1 Joh.5:3: "Dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren". Dan zullen wij er toch eerst moeite voor moeten doen om te weten wat dan die geboden zijn? En in Spreuken 2 staat ook dat wij ons daar voor moeten inspannen. Ernaar speuren als naar "verborgen schatten" en daarbij God om inzicht en wijsheid blijven vragen.

Het is toch niet raar dat Gods iets van ons vraagt? Als Nederlander moeten we toch ook op de hoogte zijn van de wet? En als je je rijbewijs gaat halen, moet je toch ook je theorie kennen? Daar moeten we toch ook moeite voor doen? Is het niet fijn als iemand die een gevaar op de weg is, daarop gewezen wordt? Dat is toch in het belang van iedereen? Het kan zelfs van levensbelang zijn.

In Joh.17:3 staat ook: "Dit nu is het eeuwige leven, dat zij u kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus". Pas als wij God en Jezus kennen, dan pas kunnen we ook gehoorzaam zijn. Met vallen en opstaan. Het is net als vriendschap tussen mensen. Het kost tijd en moeite en oprechte belangstelling om iemand goed te leren kennen. Pas dan weet je waarmee je je vriend wel of geen plezier mee doet. Maar dit "moeten" is toch ook geen dreigement? Dan ontstaat er toch iets moois? Zo ervaar ik dat tenminste.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Het is zeker niet raar dat God dingen van ons vraagt, of anders gezegd: graag ziet dat wij op een bepaalde manier leven, en het is ook goed Zijn wet te kennen, maar het punt is dat je dit niet allemaal MOET doen om gered te worden. Als je een kind van God bent, WIL je dat allemaal doen. En ja, dan moet je dus inderdaad Hem beter leren kennen om Zijn WIL te leren kennen. Logisch! Ook dat WIL je dan! Maar niet om gered te worden.

Volgens mij wordt hierover vaak langs elkaar heen gepraat omdat de nadruk net even wat anders ligt... Is het glas half vol of half leeg, is de brug open of dicht, etc. Men heeft het vaak over heztelfde maar vanuit een iets andere hoek bekeken.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Bekeren is één van de eerste opdrachten die Jezus geeft.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Jerommel schreef:Bekeren is één van de eerste opdrachten die Jezus geeft.
Ja, maar dan kom je bij de moeilijke, lastige, ingewikkelde vraag of jij jezelf bekeert of dat je je bekeert omdat God je geroepen heeft, in welk geval Hij dus alsnog het 'doet'. God gééft geloof... Je moet het dan wel aanpakken en accepteren maar dat is geen verdienste: je kan niet zeggen dat je iets gedaan hebt om dat geloof te krijgen. God heeft het werk volbracht. Nou ja, zoiets dus... ;)
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Dat is wat men noemt een valse tegenstelling.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanderlouwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2015, 19:49
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanderlouwes »

Ik lees dit geloofsgesprek al een aantal dagen en er staat zoveel in waarop ik zou willen reageren. Maar het fundament waar ik mijn geloofsovertuigingen op bouw liggen vaak anders als beschreven.... Betekenissen aan bijbelse uitdrukkingen zoals wat is zalig, bekering, ellende dankbaarheid en verlossing, maar ook middelaar. 1 stukje zou ik nu zo wie zo aan willen halen. Ellende verlossing en dankbaarheid.

Zou het namelijk niet zo zijn dat doordat de Heere je je "schuld" van de zonde voorhoud, dus je kennis krijgt van dat je de wetten niet kunt onderhouden, je verlost wordt waardoor je oprechte waarachtige dankbaarheid gegeven is. Het is de enig geboren zoon die gezonden is door God den vader om zowel menselijk als goddelijk het te volbrengen. Hij die geleden heeft en is gekruisigd en met zijn bloed ons weer zalig kan maken. Hij heeft ons daarmee vrijgekocht. Wij kunnen dat van nature niet zelf. Het is uit genade vanuit eenzijdige liefde van Hem!!! Ellende verlossing en dankbaarheid staat dus niet los van elkaar en is Zijn weg dat bekering heet en door deze 3 punten werkt.

Wat ook naar voren kwam op dit forum is dat je zaligheid kan verdienen. Dit is alles behalve waar!!! Wij moeten gedagvaard worden en arm gemaakt worden. Want de vraag is dan: wat zijn goede werken. In het heidelbergse catachismus staan er een drietal vragen over. Zondag 33 vraag 91 leert ons namelijk dat goede werken zijn : alleen die uit een waar geloof naar de wet gods enalleen hem ter eer geschieden en niet op ons goeddunken of op menseninzetting gegrond zijn. DIE UIT EEN WAAR GELOOF. Wanneer heb je dan een waar geloof? Zie rom:14-23 Maar die twijfelt indien hij eet is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is is zonde.
Sanderlouwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2015, 19:49
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanderlouwes »

Jaron schreef:Het is zeker niet raar dat God dingen van ons vraagt, of anders gezegd: graag ziet dat wij op een bepaalde manier leven, en het is ook goed Zijn wet te kennen, maar het punt is dat je dit niet allemaal MOET doen om gered te worden. Als je een kind van God bent, WIL je dat allemaal doen. En ja, dan moet je dus inderdaad Hem beter leren kennen om Zijn WIL te leren kennen. Logisch! Ook dat WIL je dan! Maar niet om gered te worden.

Volgens mij wordt hierover vaak langs elkaar heen gepraat omdat de nadruk net even wat anders ligt... Is het glas half vol of half leeg, is de brug open of dicht, etc. Men heeft het vaak over heztelfde maar vanuit een iets andere hoek bekeken.

Het moet je te doen zijn om Hem eewig te eren en te loven. Oprecht en waarachtig betekend dat Hij het belangrijkste wordt boven alles. Maar het begint bij dat je je schuld wordt voorgehouden. Wij moeten niks, maar de liefde drijft je voort. Heere maak mij uw wegen bekend want ik wil U eeuwig loven!!!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Sanderlouwes schreef:Ik lees dit geloofsgesprek al een aantal dagen en er staat zoveel in waarop ik zou willen reageren.
Jezelf eerst even voorstellen zou goed zijn... 8-)
Maar het fundament waar ik mijn geloofsovertuigingen op bouw liggen vaak anders als beschreven.... Betekenissen aan bijbelse uitdrukkingen zoals wat is zalig, bekering, ellende dankbaarheid en verlossing, maar ook middelaar. 1 stukje zou ik nu zo wie zo aan willen halen. Ellende verlossing en dankbaarheid.

Zou het namelijk niet zo zijn dat doordat de Heere je je "schuld" van de zonde voorhoud, dus je kennis krijgt van dat je de wetten niet kunt onderhouden, je verlost wordt waardoor je oprechte waarachtige dankbaarheid gegeven is. Het is de enig geboren zoon die gezonden is door God den vader om zowel menselijk als goddelijk het te volbrengen. Hij die geleden heeft en is gekruisigd en met zijn bloed ons weer zalig kan maken. Hij heeft ons daarmee vrijgekocht. Wij kunnen dat van nature niet zelf. Het is uit genade vanuit eenzijdige liefde van Hem!!! Ellende verlossing en dankbaarheid staat dus niet los van elkaar en is Zijn weg dat bekering heet en door deze 3 punten werkt.
In feite redt God de mens van Gods Eigen Rechtvaardige Oordeel.
Dat geeft maar weer eens aan dat de Liefde boven de 10 Wetten staat, het reducerende tot richtlijn.
Mooi he?

Wat ook naar voren kwam op dit forum is dat je zaligheid kan verdienen. Dit is alles behalve waar!!! Wij moeten gedagvaard worden en arm gemaakt worden. Want de vraag is dan: wat zijn goede werken. In het heidelbergse catachismus staan er een drietal vragen over. Zondag 33 vraag 91 leert ons namelijk dat goede werken zijn : alleen die uit een waar geloof naar de wet gods enalleen hem ter eer geschieden en niet op ons goeddunken of op menseninzetting gegrond zijn. DIE UIT EEN WAAR GELOOF. Wanneer heb je dan een waar geloof? Zie rom:14-23 Maar die twijfelt indien hij eet is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is is zonde.
Ik hou het wat dat betreft liever simpel:
De Wet van Christus:
"Heb uw naaste lief"
De toelichting met de barmhartige Samaritaan maakt er in feite van:
"Wees een naaste !"
Agape als Wet.
Belangeloze Liefde zonder aanziens des persoons.
Vergeet het maar dat een mens daar zelf toe in staat is.
Deze Wet verklaart ons in feite dus ook schuldig, ware het niet voor de vergeving en de ontferming (herstel) die door de Liefde omvat worden.

En welkom op Geloofsgesprek. :flower1:
Laatst gewijzigd door Jerommel op 15 sep 2015, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Sanderlouwes schreef:
Wat ook naar voren kwam op dit forum is dat je zaligheid kan verdienen.
Het woord beloning duidt anders aardig op het daar aan vooraf gaande aannemen van Hem.
Je kunt beter het woord redding of behoud gebruiken trouwens.

En ook niet al te veel vastpinnen op hoe bekering werkt, want er staat dat de Geest waait hoe Hij wil, niet hoe wij mensjes alles systematisch willen vastleggen als in een wiskundig recept.
Dat ellende besef krijg je vanzelf, maar na je bekering, niet ervoor, en al helemaal niet als voorwaarde.
Die opstellers van de HC met hun verschoven sabbat en babybesprenkeling hebben genoeg schade veroorzaakt inmiddels.Ze doen me denken aan de farizeers die de poort zoveel mogelijk toe wilden houden voor het gewone volk.
Ondertussen wel de mensen dwingen van alles te doen en maar vaak en veel te bidden.
Maar genoeg is het nooit.
Namen mensen in de eerste eeuw Hem binnen 1 minuut aan en werden gedoopt, tegenwooordig gaat er een studie aan voor af.
Sola Scriptura,ja right, maar dan alleen op de door die meneer Olijf en de Beer voorgeschreven en geinterpreteerde manier, waarbij de mens ineens tot het nieuwe verbondsvolk behoort, zoals de joden aanspraak dachten te kunnen maken op hun voorvader Abraham.
Je kent Jezus' antwoord.
Vandaar dat ik die verbondsdoop niet snap.
De doop werd nl. in ieder bijbels verhaal door geloof en belijdenis voorafgegaan en een bede van een goed geweten genoemd, iets wat een baby nog niet heeft.
Maar goed , ik dwaal weer af.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:
Deze Wet verklaart ons in feite dus ook schuldig, ware het niet voor de vergeving en de ontferming (herstel) die door de Liefde omvat worden.
Ik ben tegenwoordig veel aan het studeren in de eerste vijf boeken van Mozes. Ik geloof dat dit de basis is van de hele schrift. De komst van Yeshua/Jezus is daarin verwerkt, de oordelen in de eindtijd. Alles!
Ik kom ook tot de overtuiging dat de wet ons NIET is gegeven om ons schuldig te voelen of te verklaren. De wet is gegeven om ons LEVEN te geven. Als we ons aan Gods wet houden zullen we zegen ontvangen!
Maar het tegenovergestelde is ook het geval. Als we Gods wet veronachtzamen roepen we de vloek over ons af: de DOOD. Dan zal het niet goed met ons gaan. Het heeft niets te maken met een voorwaarde tot eeuwige redding en vrijspraak.
Maar als we God liefhebben willen we ook doen wat Hij zegt. Dan kan de wet een verlustiging zijn (Psalm 119). We kunnen ons wel eens schuldig voelen als er iets mis gaat. Maar als er een liefdesverhouding is dan zeg je dat tegen God. Dan is het weer helemaal goed.

Het aanvaarden van Gods genade, die in Jezus gestalte heeft gekregen.

Het is de duisternis die ons voortdurend schuldig wil verklaren omdat deze ons naar beneden wil halen. Maar als de Heilige Geest ons attent maakt op zonde, is dat alleen bedoeld om je ermee naar God te laten gaan.
We hebben een God die heel graag vergeeft.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Jaron schreef:Het is zeker niet raar dat God dingen van ons vraagt, of anders gezegd: graag ziet dat wij op een bepaalde manier leven, en het is ook goed Zijn wet te kennen, maar het punt is dat je dit niet allemaal MOET doen om gered te worden. Als je een kind van God bent, WIL je dat allemaal doen. En ja, dan moet je dus inderdaad Hem beter leren kennen om Zijn WIL te leren kennen. Logisch! Ook dat WIL je dan! Maar niet om gered te worden.

Volgens mij wordt hierover vaak langs elkaar heen gepraat omdat de nadruk net even wat anders ligt... Is het glas half vol of half leeg, is de brug open of dicht, etc. Men heeft het vaak over hetzelfde maar vanuit een iets andere hoek bekeken.
Inderdaad. Het gaat niet om moeten maar om mogen.
Een kind hoeft de liefde van ouders niet te verdienen (als het goed is), maar die liefde is er gewoon.
En dáárom probeert een kind zoveel mogelijk te doen wat die ouders willen.
Ja, er is puberteit. Maar ook dan, als de puber dwars is, blijft de liefde van de ouders.
Ik word er soms moe van, dat altijd maar weer van alles moet, want anders...
Iemand gebruikte de dichterlijke woorden: "spelen voor Gods aangezicht"... Dát bedoel ik, dát is rijkdom, omdat wij mogen leven onder de genade van onze Heer Jezus Christus.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Sanderlouwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2015, 19:49
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanderlouwes »

Biker schreef:
Sanderlouwes schreef:
Wat ook naar voren kwam op dit forum is dat je zaligheid kan verdienen.
Het woord beloning duidt anders aardig op het daar aan vooraf gaande aannemen van Hem.
Je kunt beter het woord redding of behoud gebruiken trouwens.



En ook niet al te veel vastpinnen op hoe bekering werkt, want er staat dat de Geest waait hoe Hij wil, niet hoe wij mensjes alles systematisch willen vastleggen als in een wiskundig recept.
Dat ellende besef krijg je vanzelf, maar na je bekering, niet ervoor, en al helemaal niet als voorwaarde.
Die opstellers van de HC met hun verschoven sabbat en babybesprenkeling hebben genoeg schade veroorzaakt inmiddels.Ze doen me denken aan de farizeers die de poort zoveel mogelijk toe wilden houden voor het gewone volk.
Ondertussen wel de mensen dwingen van alles te doen en maar vaak en veel te bidden.
Maar genoeg is het nooit.
Namen mensen in de eerste eeuw Hem binnen 1 minuut aan en werden gedoopt, tegenwooordig gaat er een studie aan voor af.
Sola Scriptura,ja right, maar dan alleen op de door die meneer Olijf en de Beer voorgeschreven en geinterpreteerde manier, waarbij de mens ineens tot het nieuwe verbondsvolk behoort, zoals de joden aanspraak dachten te kunnen maken op hun voorvader Abraham.
Je kent Jezus' antwoord.
Vandaar dat ik die verbondsdoop niet snap.
De doop werd nl. in ieder bijbels verhaal door geloof en belijdenis voorafgegaan en een bede van een goed geweten genoemd, iets wat een baby nog niet heeft.
Maar goed , ik dwaal weer af.
Interessant dat je over de doop begint. Heb wel respect voor iemand anders zijn geloofsovertuiging als deze afwijkt van die van jezelf.

Ellende besef krijg je als het je gegeven is en uit genade. Niet omdat je het verdient. Hoe kan je verlost worden als je niet weet waarvan? Hoe kan je dankbaar zijn zonder dat je ergens van verlost bent?

Als je de verschillende stromen en de geschiedenis wilt verklaren over wie wat geloofd als het over de Zaligmaker gaat, iedere stroom binnen onze geloofsovertuiging is een aftakking van een groep die vonden dat een deel van Zijn Woord anders geïnterpreteerd moest worden. We weten het pas als we de Middelaar mogen kennen en onze zonde vergeven mogen worden. Zoek je toevlucht in Hem die je zonde vergeven kan! Hij die zijn bloed gaf om nog arme zondaren te bewaren. Uit enkel en alleen genade en om Zijns wil.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanne »

Jaron schreef:Het is zeker niet raar dat God dingen van ons vraagt, of anders gezegd: graag ziet dat wij op een bepaalde manier leven, en het is ook goed Zijn wet te kennen, maar het punt is dat je dit niet allemaal MOET doen om gered te worden. Als je een kind van God bent, WIL je dat allemaal doen. En ja, dan moet je dus inderdaad Hem beter leren kennen om Zijn WIL te leren kennen. Logisch! Ook dat WIL je dan! Maar niet om gered te worden.

Volgens mij wordt hierover vaak langs elkaar heen gepraat omdat de nadruk net even wat anders ligt... Is het glas half vol of half leeg, is de brug open of dicht, etc. Men heeft het vaak over heztelfde maar vanuit een iets andere hoek bekeken.
Je geeft mijn gedachten goed weer. Door sommigen wellicht verkeerd begrepen. Maar het is gewoon zo dat God dingen van ons vraagt. Alleen kun je niks verdienen. Je doet het uit liefde. Dan ervaar je ook dat het goed voor je is.

Je ziet het wel eens in de programma's waar mensen worden begeleid die veel moeten afvallen. Nou ja, moet niet (daar gaan we al weer), maar dat is veel beter voor hun gezondheid natuurlijk. Ze willen dat dan ook. In het begin zie je heel veel weerstand. Het kost veel moeite om in beweging te komen. Door de gedachte alleen al raken mensen soms uitgeput. Maar als ze toch doorzetten, zie je dat ze later veel plezier beleven aan het sporten. Hoewel ze meer bewegen, krijgen ze toch ook veel meer energie. Zo werkt dat gewoon.
En nu doet Jezus de vriendelijke uitnodiging in Matth.11:28-30: "Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven; neemt mijn juk op en leert van mij". Als je moe bent, en veel mensen zijn moe, dan lijkt dit natuurlijk niet te doen om dan ook nog eens een juk op je te nemen. Er is een vracht te dragen en er is iets te leren. Alleen als we dit toch doen, dan ervaren we hetzelfde als degene die is begonnen met afvallen en sporten. Je voelt je veel beter.
Sanderlouwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2015, 19:49
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanderlouwes »

Sanne schreef:
Jaron schreef:Het is zeker niet raar dat God dingen van ons vraagt, of anders gezegd: graag ziet dat wij op een bepaalde manier leven, en het is ook goed Zijn wet te kennen, maar het punt is dat je dit niet allemaal MOET doen om gered te worden. Als je een kind van God bent, WIL je dat allemaal doen. En ja, dan moet je dus inderdaad Hem beter leren kennen om Zijn WIL te leren kennen. Logisch! Ook dat WIL je dan! Maar niet om gered te worden.

Volgens mij wordt hierover vaak langs elkaar heen gepraat omdat de nadruk net even wat anders ligt... Is het glas half vol of half leeg, is de brug open of dicht, etc. Men heeft het vaak over heztelfde maar vanuit een iets andere hoek bekeken.
Je geeft mijn gedachten goed weer. Door sommigen wellicht verkeerd begrepen. Maar het is gewoon zo dat God dingen van ons vraagt. Alleen kun je niks verdienen. Je doet het uit liefde. Dan ervaar je ook dat het goed voor je is.

Je ziet het wel eens in de programma's waar mensen worden begeleid die veel moeten afvallen. Nou ja, moet niet (daar gaan we al weer), maar dat is veel beter voor hun gezondheid natuurlijk. Ze willen dat dan ook. In het begin zie je heel veel weerstand. Het kost veel moeite om in beweging te komen. Door de gedachte alleen al raken mensen soms uitgeput. Maar als ze toch doorzetten, zie je dat ze later veel plezier beleven aan het sporten. Hoewel ze meer bewegen, krijgen ze toch ook veel meer energie. Zo werkt dat gewoon.
En nu doet Jezus de vriendelijke uitnodiging in Matth.11:28-30: "Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven; neemt mijn juk op en leert van mij". Als je moe bent, en veel mensen zijn moe, dan lijkt dit natuurlijk niet te doen om dan ook nog eens een juk op je te nemen. Er is een vracht te dragen en er is iets te leren. Alleen als we dit toch doen, dan ervaren we hetzelfde als degene die is begonnen met afvallen en sporten. Je voelt je veel beter.
Sanne: in mat:10-35 tot 40 zegt ons dat je eerst je eigen kruis op je neemt en hem navolgt. Gaat het geloof om plezier? In het genoemde deel van Zijn woord wordt inderdaad veel van ons gevraagd. " die vader of moeder lief heeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. " vers 37 . het gaat hier om liefde. Zijn liefde!!!
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanne »

Mijn woorden worden wel gewogen in dit topic. Ik bedoel hier niet te zeggen dat geloof om plezier draait. Het is natuurlijk wel zo dat vreugde een aspect is van de vrucht van de geest. Dus raar is het niet dat je er vreugde in vindt. Psalm 1 begint zo mooi dat degenen die zich bezig houden met Gods Woord en Gods weg bewandelen, gelukkig zijn. Ze gaan er de goede vruchten van plukken. Ooit aan een letterlijke oogst deelgenomen? Ik wel. Heel plezierig. En met deze oogst is dat net zo.
Het zijn omstandigheden die vervelend kunnen zijn of mensen kunnen je het moeilijk maken. Het gedeelte uit Matth.10 laat zien dat er mensen zijn die het niet eens zullen zijn met je geloof. En dat doet natuurlijk zeer; zeker als het om familie gaat. Dat "kruis" zal een christen dan willen dragen. Maar als je niet schippert en God toch blijft gehoorzamen, dan behoud je een goed geweten. En dat geeft dan weer vreugde. Zie ook Jak.1:2-4.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Sanne schreef:Mijn woorden worden wel gewogen in dit topic. Ik bedoel hier niet te zeggen dat geloof om plezier draait. Het is natuurlijk wel zo dat vreugde een aspect is van de vrucht van de geest. Dus raar is het niet dat je er vreugde in vindt. Psalm 1 begint zo mooi dat degenen die zich bezig houden met Gods Woord en Gods weg bewandelen, gelukkig zijn. Ze gaan er de goede vruchten van plukken. Ooit aan een letterlijke oogst deelgenomen? Ik wel. Heel plezierig. En met deze oogst is dat net zo.
Het zijn omstandigheden die vervelend kunnen zijn of mensen kunnen je het moeilijk maken. Het gedeelte uit Matth.10 laat zien dat er mensen zijn die het niet eens zullen zijn met je geloof. En dat doet natuurlijk zeer; zeker als het om familie gaat. Dat "kruis" zal een christen dan willen dragen. Maar als je niet schippert en God toch blijft gehoorzamen, dan behoud je een goed geweten. En dat geeft dan weer vreugde. Zie ook Jak.1:2-4.
Prachtige verwijzing naar Psalm 1 Sanne. Ik moet ook denken aan Psalmen als 118 met na de lofzang deze woorden:
5. Uit de benauwdheid heb ik tot de HERE geroepen,
de HERE heeft mij geantwoord
en mij in de ruimte gesteld.
(NBG'51)
Ik ben het geheel eens met je reactie...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Sanne schreef:Mijn woorden worden wel gewogen in dit topic. Ik bedoel hier niet te zeggen dat geloof om plezier draait. Het is natuurlijk wel zo dat vreugde een aspect is van de vrucht van de geest. Dus raar is het niet dat je er vreugde in vindt. Psalm 1 begint zo mooi dat degenen die zich bezig houden met Gods Woord en Gods weg bewandelen, gelukkig zijn. Ze gaan er de goede vruchten van plukken. Ooit aan een letterlijke oogst deelgenomen? Ik wel. Heel plezierig. En met deze oogst is dat net zo.
Inderdaad. Het draait niet om 'plezier' maar het evangelie is wel een blijde boodschap die vreugde geeft! Alleen maar (en meteen) wijzen op het kruis dat je op je moet nemen, is een wel wat eenzijdige en zwartgallige benadering.

Ik las laatst trouwens ergens dat je de meeste vreugde vanuit je geloof zal ervaren als vreugde geen doel is. Als vreugde het doel is, ben je in feite zelf het doel. Je bent dan op jezelf gericht en niet op God. En ALLES waar je je op richt buiten God om, zal je nooit geven waar je op hoopt, zelfs als dat dingen zijn die met God te maken hebben. Het zal altijd teleurstellen. Alleen als je je echt richt op God en Hem de eer geeft die Hem toekomt, zal je vinden wat je zoekt en wat je nodig hebt, zal je leven compleet en vervuld zijn, en vreugde hoort daar zeker bij.

Is knap moeilijk, trouwens, om niet aan jezelf te denken en helemaal op God gericht zijn...
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Jaron schreef:Is knap moeilijk, trouwens, om niet aan jezelf te denken en helemaal op God gericht zijn...
Daar heb je een heel leven voor nodig...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Martine schreef:
Jaron schreef:Is knap moeilijk, trouwens, om niet aan jezelf te denken en helemaal op God gericht zijn...
Daar heb je een heel leven voor nodig...
Hangt er meer van af wanneer je in je leven "het contract tekent"....
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Biker schreef:
Martine schreef:
Jaron schreef:Is knap moeilijk, trouwens, om niet aan jezelf te denken en helemaal op God gericht zijn...
Daar heb je een heel leven voor nodig...
Hangt er meer van af wanneer je in je leven "het contract tekent"....
Hm... ik denk eerder dat je er een heel leven voor nodig hebt om te ontdekken dat je dat nooit ten volle zult kunnen. Ongeacht wanneer je het contract hebt getekend. Op je twintigste tot bekering komen is absoluut geen garantie voor 'het behalen van het diploma' op je zestigste of zo.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door callista »

Ja, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.... 8-)