Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk in.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk in.

Bericht door Leeuwenhart »

Jezus zei: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is” (Matteüs 7:21).

“Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.

En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.
En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot” (Matteüs 7:24 t/m 27).


Wie anders leert dan dit, is Hem niet waardig.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Fijn, dank u.

Ik weet eigenlijk niet hoe dit soort posts (je hebt er al meer van dit soort geplaatst) tot een gesprek zou moeten leiden...? Wat toch het idee van dit forum is? Het zou helpen als je er een vraag aan verbindt. Nu post je het meer als een statement en dan ook nog een beetje in de trant van 'wee je gebeente als je het niet met me eens bent'.

Ik dacht: ik zeg dit maar even voordat je nog meer van dit soort topics start. ;)
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Peter79 schreef:En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
In grote lijnen probeer ik, met wisselend succes, een ander te behandelen, zoals ikzelf behandeld zou willen worden, dan hebben we de wet en de profeten alvast gehad.

Daarbij probeer ik de mij gegeven talenten in te zetten voor hetgeen ik relevant acht.
Geen overbodige materiële welstand te koesteren.
Waarachtig te zijn in woord en daad.
Ook de vijand te waarderen vanwege het feit dat hij/zij mij een kant van mezelf kan laten zien, waartoe mijn vrienden wat minder makkelijk neigen.

Vooralsnog is dit het eerste wat er in me opkomt.
En jij?
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Jaron schreef:Fijn, dank u.

Ik weet eigenlijk niet hoe dit soort posts (je hebt er al meer van dit soort geplaatst) tot een gesprek zou moeten leiden...? Wat toch het idee van dit forum is? Het zou helpen als je er een vraag aan verbindt. Nu post je het meer als een statement en dan ook nog een beetje in de trant van 'wee je gebeente als je het niet met me eens bent'.

Ik dacht: ik zeg dit maar even voordat je nog meer van dit soort topics start. ;)
"U" lijkt me in deze context een wat onnodige beleefdheidsvorm, aangezien wij beide broeders zijn in ons geloof in Jezus Christus.

Ik heb de stellige indruk dat er nogal wat mensen rondlopen die het met het geschrevene niet eens zullen zijn.
Die dus geloven dat het voldoende is om Jezus als een God te aanbidden, te lofprijzen, met dank voor de genade, maar die verder niet zoveel acht slaan op de woorden van Jezus, omdat zij meer de leringen van Paulus volgen.

Mensen dus, die menen dat de verschillen, tussen het evangelie van Jezus Christus en dat van Paulus, gebaseerd zijn op een nieuwe openbaring die Jezus via Paulus zou hebben doorgegeven.

Dat zou iemand als reactie hierop kunnen geven.

En het is inderdaad best wel hard gesteld, dat van dat 'hoed je er voor om er iets fundamenteel anders van te maken', maar ik meen dat dat hier passend is. Dat is dan ook omdat Jezus hiertegen heeft gewaarschuwd.

Fijn dat je hebt gereageerd.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Je kan de tekst op twee manieren lezen, denk ik. Één manier is om te zeggen dat alleen maar Here, Here zeggen niet voldoende is: om het koninkrijk binnen te gaan moet je ook van alles doen. Dat is dan een voorwaarde om gered te worden. Dit is de meer wettische uitleg.

Ik lees het echter anders: niet iedereen die Here, Here zegt zal de hemel binnengaan want het erkennen dat Jezus Heer is, is niet voldoende: dat doen de demonen ook. Uit je werken zal echter blijken of je inderdaad een kind van God bent. En die werken doe je dan niet om iets te verdienen, maar die zijn een logisch gevolg van het volgen van God.

Een derde daarop voortbreiende mogelijke uitleg, bedenk ik me nu, gaat zelfs nog verder tegen de wettische uitleg in: als je denkt zelf je redding te kunnen verdienen, bouw je op zand: je doet dan van alles en nog wat zelf maar niet per se Gods wil. Alleen als je vanuit je geloof doet wat God je ingeeft, zonder dat bewust te doen om ook maar iets te verdienen, maar als logisch gevolg van Gods liefde voor jou, dan doe je dus als vanzelf God wil en bouw je op rots.

Ik geloof trouwens niet in verschillen tussen het evangelie van Jezus en Paulus: het is hetzelfde evangelie en absoluut geen nieuwe openbaring.
Dit is een onderschrift.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Jaron schreef:Je kan de tekst op twee manieren lezen, denk ik. Één manier is om te zeggen dat alleen maar Here, Here zeggen niet voldoende is: om het koninkrijk binnen te gaan moet je ook van alles doen. Dat is dan een voorwaarde om gered te worden. Dit is de meer wettische uitleg.

Ik lees het echter anders: niet iedereen die Here, Here zegt zal de hemel binnengaan want het erkennen dat Jezus Heer is, is niet voldoende: dat doen de demonen ook. Uit je werken zal echter blijken of je inderdaad een kind van God bent. En die werken doe je dan niet om iets te verdienen, maar die zijn een logisch gevolg van het volgen van God.

Een derde daarop voortbreiende mogelijke uitleg, bedenk ik me nu, gaat zelfs nog verder tegen de wettische uitleg in: als je denkt zelf je redding te kunnen verdienen, bouw je op zand: je doet dan van alles en nog wat zelf maar niet per se Gods wil. Alleen als je vanuit je geloof doet wat God je ingeeft, zonder dat bewust te doen om ook maar iets te verdienen, maar als logisch gevolg van Gods liefde voor jou, dan doe je dus als vanzelf God wil en bouw je op rots.

Ik geloof trouwens niet in verschillen tussen het evangelie van Jezus en Paulus: het is hetzelfde evangelie en absoluut geen nieuwe openbaring.
Ik juist wel.
De joden verwachtten een Koninkrijk voor hen alleen, omdat ze afstammelingen van Abraham waren, Jezus zegt dus dat het individueel wordt, alleen wie gelooft en wedergeboren wordt, kan het Koninkrijk zien.
Jezus kwam om Israel te redden, maar de Zijnen namen hem niet aan.
Dan pas gaat het heil naar de heidenen, die door Christus' openbaring aan Paulus het geheimenis moet onthullen en het goede nieuws dat de heidenen zich niet hoeven te houden aan het juk wat zelfs de joden niet konden dragen.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Biker schreef: Ik juist wel.
De joden verwachtten een Koninkrijk voor hen alleen, omdat ze afstammelingen van Abraham waren, Jezus zegt dus dat het individueel wordt, alleen wie gelooft en wedergeboren wordt, kan het Koninkrijk zien.
Jezus kwam om Israel te redden, maar de Zijnen namen hem niet aan.
Dan pas gaat het heil naar de heidenen, die door Christus' openbaring aan Paulus het geheimenis moet onthullen en het goede nieuws dat de heidenen zich niet hoeven te houden aan het juk wat zelfs de joden niet konden dragen.
Ja, dat wel, maar dat is niet de tegenstelling die Leeuwenhart ziet tussen Jezus en Paulus. Ik begrijp uit zijn woorden dat Jezus zegt dat werken nodig zijn voor redding en dat Paulus een nieuwe openbaring heeft gekregen waarin werken niet nodig zijn. Over die tegenstelling had ik het. Jij hebt het over iets anders en volgens mij had Leeuwenhart het daar niet over. Wat jij zegt zie ik ook, al liet Jezus ook al zien dat Hij over de grenzen keek dus in hoeverre Paulus nou iets compleets nieuws geopenbaard kreeg...
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Het gaat om de Liefde.
Dat is de wil van de Vader, dat zijn de Grote Geboden van Liefde.
Heb uw naaste lief, is de Wet van Christus.
Dit is Agape, dus belangeloos en zonder aanziens des persoons.
Het naaste zijn en de ander redden door het Woord, wat tenslotte ook met Liefde moet worden gebracht, en in alle eerlijkheid natuurlijk.
Ook als de waarheid moeilijk ligt, eerlijk zijn en duidelijk.
Zo werkt God door ons heen voor het Goede.

Enfin, zo zou het dan moeten zijn... :w

Zouden Paulus en Christus daar over van mening verschillen?

Maargoed, het blijft een intimiderende tekst natuurlijk.
Het roept een beeld op van vele teleurgestelde zielen, en dat maakt me verdrietig.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Jaron schreef:
Biker schreef: Ik juist wel.
De joden verwachtten een Koninkrijk voor hen alleen, omdat ze afstammelingen van Abraham waren, Jezus zegt dus dat het individueel wordt, alleen wie gelooft en wedergeboren wordt, kan het Koninkrijk zien.
Jezus kwam om Israel te redden, maar de Zijnen namen hem niet aan.
Dan pas gaat het heil naar de heidenen, die door Christus' openbaring aan Paulus het geheimenis moet onthullen en het goede nieuws dat de heidenen zich niet hoeven te houden aan het juk wat zelfs de joden niet konden dragen.
Ja, dat wel, maar dat is niet de tegenstelling die Leeuwenhart ziet tussen Jezus en Paulus. Ik begrijp uit zijn woorden dat Jezus zegt dat werken nodig zijn voor redding en dat Paulus een nieuwe openbaring heeft gekregen waarin werken niet nodig zijn. Over die tegenstelling had ik het. Jij hebt het over iets anders en volgens mij had Leeuwenhart het daar niet over. Wat jij zegt zie ik ook, al liet Jezus ook al zien dat Hij over de grenzen keek dus in hoeverre Paulus nou iets compleets nieuws geopenbaard kreeg...
Wat Jezus openbaarde aan Paulus is nog steeds God's Woord en wil, natuurlijk.
Maar pas dan, wanneer de losprijs, het Offer, de straf en vloek betaald en vereffend is, is de Genade gekomen.
Zijn werk.
Vervolgens komt religie die leert dat we genade kunnen bereiken, ipv verkrijgen.
werken doen om te krijgen, ipv werken doen uit geloof.
Doe je aangename dingen voor je geliefde omdat je van haar/hem houdt, of omdat je beloond wil worden?
Paulus leert duidelijk welke vorm de zg "eredienst" nu heeft.
Een levend offer.
Romeinen 12:1
"Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Titus 2:11 Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen.
(Voltooid verleden tijd)
12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven,
13 terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.
14 Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.
(Efez. 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.)

- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... L4IHb.dpuf
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef:En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
In grote lijnen probeer ik, met wisselend succes, een ander te behandelen, zoals ikzelf behandeld zou willen worden, dan hebben we de wet en de profeten alvast gehad.

Daarbij probeer ik de mij gegeven talenten in te zetten voor hetgeen ik relevant acht.
Geen overbodige materiële welstand te koesteren.
Waarachtig te zijn in woord en daad.
Ook de vijand te waarderen vanwege het feit dat hij/zij mij een kant van mezelf kan laten zien, waartoe mijn vrienden wat minder makkelijk neigen.

Vooralsnog is dit het eerste wat er in me opkomt.
Dat is in een notendop de ethiek die Jezus predikte. Mooi trouwens ook wat je zegt over de vijand.

Niet om rottig te doen, maar met het woord "proberen" geef je jezelf de ruimte om dingen niet te doen. De dingen die niet lukken ("wisselend succes") zijn tekortkomingen in het doen van de wil van de Vader. Als ik Jezus' woorden lees, dan zie ik daarin niet zoveel ruimte om tekort te schieten. Hij zegt zelfs ergens: "Gij dan, gij zult volmaakt zijn, zoals uw Vader in de Hemel volmaakt is". Hoe kijk jij daar tegen aan?
Leeuwenhart schreef:En jij?
Jezus laat hier twee wegen zien. Wie naar Jezus' woorden hoort en ze doet, bouwt op de rots. Wie ze hoort en ze niet doet, bouwt op het zand.
Je gaat niet zomaar bouwen. Ergens anders zegt Jezus dat je van tevoren goed de kosten moet berekenen voor je achter Hem aangaat. Een huis bouw je niet zo maar. Het is een investering. De meeste huizenbezitters zijn met een hypotheek al (minstens) dertig jaar onderweg om het in eigendom te krijgen. Vroeger ging dat anders, maar een huis was ook toen een grote investering. Een huis bouwen is ook een kwestie van doorzetten. Anders heb je een half afgebouwd huis. In het tv-programma "Help mijn man is klusser" kan je zien tot wat voor hopeloze situaties het leidt als een stel niet doorzet om een huis af te maken.

Ik vergelijk het christenleven wel eens met een ark op het droge. Noach bouwde de ark, terwijl dat voor de buitenwereld compleet zinloos was. Maar in woord en daad (hij profeteerde ondertussen) was hij een rechtvaardige die Gods wil deed. Hij begon niet alleen te bouwen, maar hij maakte het af en toen was er een ark die bestand was tegen de elementen. Ik ben wel eens jaloers op Noach. Hij kreeg een duidelijke opdracht om de ark te bouwen en ging daarvoor. Kijk ik om me heen, dan heb ik mijn omgeving twee mensen die voor het evangelie hun zaken in NL hebben verkocht en in het buitenland zijn gaan werken om mensen over Jezus te vertellen. Dan denk ik: mijn leven is maar half. Ik ben wel op weg gegaan, maar ik weet mijn opdracht niet en daardoor bouw ik niet echt iets op. Ik bouw met stro op het fundament Christus, maar ik zou liever met goud bouwen of iets anders dat stand houdt in het vuur.

Bouwen op de rots is m.i. niet anders dan je kruis op je nemen en achter Jezus aangaan. Alles achterlaten en je leven tot offer stellen voor God (zie hiervoor het bericht van Biker). Maar ik ervaar het dat ik als korenaar in een distelveldje groei en nog net overeind blijf. Ik heb (nog) niet de beslissing genomen, om net als de twee mensen die ik noemde, de schepen achter mij te verbranden. De woorden van Jezus in de topicstart maken mij ervan bewust dat ik uit mijn dagelijkse sleur moet komen en keuzes moet maken wat nou echt belangrijk is. Wat ik ermee doe? Vooralsnog dus niets.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Peter79 schreef:
Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef:En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
In grote lijnen probeer ik, met wisselend succes, een ander te behandelen, zoals ikzelf behandeld zou willen worden, dan hebben we de wet en de profeten alvast gehad.

Daarbij probeer ik de mij gegeven talenten in te zetten voor hetgeen ik relevant acht.
Geen overbodige materiële welstand te koesteren.
Waarachtig te zijn in woord en daad.
Ook de vijand te waarderen vanwege het feit dat hij/zij mij een kant van mezelf kan laten zien, waartoe mijn vrienden wat minder makkelijk neigen.

Vooralsnog is dit het eerste wat er in me opkomt.
Dat is in een notendop de ethiek die Jezus predikte. Mooi trouwens ook wat je zegt over de vijand.

Niet om rottig te doen, maar met het woord "proberen" geef je jezelf de ruimte om dingen niet te doen. De dingen die niet lukken ("wisselend succes") zijn tekortkomingen in het doen van de wil van de Vader. Als ik Jezus' woorden lees, dan zie ik daarin niet zoveel ruimte om tekort te schieten. Hij zegt zelfs ergens: "Gij dan, gij zult volmaakt zijn, zoals uw Vader in de Hemel volmaakt is". Hoe kijk jij daar tegen aan?
Leeuwenhart schreef:En jij?
Jezus laat hier twee wegen zien. Wie naar Jezus' woorden hoort en ze doet, bouwt op de rots. Wie ze hoort en ze niet doet, bouwt op het zand.
Je gaat niet zomaar bouwen. Ergens anders zegt Jezus dat je van tevoren goed de kosten moet berekenen voor je achter Hem aangaat. Een huis bouw je niet zo maar. Het is een investering. De meeste huizenbezitters zijn met een hypotheek al (minstens) dertig jaar onderweg om het in eigendom te krijgen. Vroeger ging dat anders, maar een huis was ook toen een grote investering. Een huis bouwen is ook een kwestie van doorzetten. Anders heb je een half afgebouwd huis. In het tv-programma "Help mijn man is klusser" kan je zien tot wat voor hopeloze situaties het leidt als een stel niet doorzet om een huis af te maken.

Ik vergelijk het christenleven wel eens met een ark op het droge. Noach bouwde de ark, terwijl dat voor de buitenwereld compleet zinloos was. Maar in woord en daad (hij profeteerde ondertussen) was hij een rechtvaardige die Gods wil deed. Hij begon niet alleen te bouwen, maar hij maakte het af en toen was er een ark die bestand was tegen de elementen. Ik ben wel eens jaloers op Noach. Hij kreeg een duidelijke opdracht om de ark te bouwen en ging daarvoor. Kijk ik om me heen, dan heb ik mijn omgeving twee mensen die voor het evangelie hun zaken in NL hebben verkocht en in het buitenland zijn gaan werken om mensen over Jezus te vertellen. Dan denk ik: mijn leven is maar half. Ik ben wel op weg gegaan, maar ik weet mijn opdracht niet en daardoor bouw ik niet echt iets op. Ik bouw met stro op het fundament Christus, maar ik zou liever met goud bouwen of iets anders dat stand houdt in het vuur.

Bouwen op de rots is m.i. niet anders dan je kruis op je nemen en achter Jezus aangaan. Alles achterlaten en je leven tot offer stellen voor God (zie hiervoor het bericht van Biker). Maar ik ervaar het dat ik als korenaar in een distelveldje groei en nog net overeind blijf. Ik heb (nog) niet de beslissing genomen, om net als de twee mensen die ik noemde, de schepen achter mij te verbranden. De woorden van Jezus in de topicstart maken mij ervan bewust dat ik uit mijn dagelijkse sleur moet komen en keuzes moet maken wat nou echt belangrijk is. Wat ik ermee doe? Vooralsnog dus niets.
Nu is natuurlijk ook niet iedereen geschikt voor hetzelfde.Zo kan ik bijvoorbeeld veel beter iets omschrijven (hoewel nog steeds niet goed genoeg) terwijl ik in een verbale uitleg aan iemand erg slecht ben.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef:En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
In grote lijnen probeer ik, met wisselend succes, een ander te behandelen, zoals ikzelf behandeld zou willen worden, dan hebben we de wet en de profeten alvast gehad.
Je vergeet het eerste gebod van de Wet en de profete; Heb uw Vader G'd lief boven alles.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Peter79 schreef:En: wat doe jij met deze woorden van Jezus?
Leeuwenhart schreef:In grote lijnen probeer ik, met wisselend succes, een ander te behandelen, zoals ikzelf behandeld zou willen worden, dan hebben we de wet en de profeten alvast gehad.

Daarbij probeer ik de mij gegeven talenten in te zetten voor hetgeen ik relevant acht.
Geen overbodige materiële welstand te koesteren.
Waarachtig te zijn in woord en daad.
Ook de vijand te waarderen vanwege het feit dat hij/zij mij een kant van mezelf kan laten zien, waartoe mijn vrienden wat minder makkelijk neigen.

Vooralsnog is dit het eerste wat er in me opkomt.
Peter79 schreef:Niet om rottig te doen, maar met het woord "proberen" geef je jezelf de ruimte om dingen niet te doen. De dingen die niet lukken ("wisselend succes") zijn tekortkomingen in het doen van de wil van de Vader. Als ik Jezus' woorden lees, dan zie ik daarin niet zoveel ruimte om tekort te schieten. Hij zegt zelfs ergens: "Gij dan, gij zult volmaakt zijn, zoals uw Vader in de Hemel volmaakt is". Hoe kijk jij daar tegen aan?
Ja, het is waar dat ik mijzelf de ruimte geef om te falen bij dat principe van de ander te behandelen etc. Je mag het wat mij betreft echt zien als een leerproces, waarbij de houtbewerker alle stadia van houtbewerken geleidelijk onder de knie krijgt.
Een werkstuk is pas volmaakt, wanneer het klaar is en daarna ligt de werkplaats vol met splinters, krullen, stof en spaanders.

Er staat gij zult volmaakt zijn, daar mag (uiteindelijk) tussen staan, denk maar niet dat iemand meteen volmaakt is, dat is een proces van leren en vallen en opstaan, je vingers openhalen aan een splinter, omdat je even afdwaalde in gedachten.
De dingen die niet lukken zijn aanleidingen voor reflexie, heroverwegen, ben ik wel goed bezig, is dit mijn ultieme zijn?

De logische keerzijde van te hoge eisen aan jezelf, is een burn-out waardoor je helemaal niks meer toevoegt.

Ontdekken wat jouw werkelijke opdracht is, vindt plaats wanneer je je van God gekregen talent hebt ontdekt, daar waar jij goed in bent, waar je waarlijk dienend kunt zijn en wat opborrelende vreugde in je binnenste doet opwellen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

Leeuwenhart schreef:Ja, het is waar dat ik mijzelf de ruimte geef om te falen bij dat principe van de ander te behandelen etc. Je mag het wat mij betreft echt zien als een leerproces, waarbij de houtbewerker alle stadia van houtbewerken geleidelijk onder de knie krijgt.
Een werkstuk is pas volmaakt, wanneer het klaar is en daarna ligt de werkplaats vol met splinters, krullen, stof en spaanders.

Er staat gij zult volmaakt zijn, daar mag (uiteindelijk) tussen staan, denk maar niet dat iemand meteen volmaakt is, dat is een proces van leren en vallen en opstaan, je vingers openhalen aan een splinter, omdat je even afdwaalde in gedachten.
De dingen die niet lukken zijn aanleidingen voor reflexie, heroverwegen, ben ik wel goed bezig, is dit mijn ultieme zijn?

De logische keerzijde van te hoge eisen aan jezelf, is een burn-out waardoor je helemaal niks meer toevoegt.

Ontdekken wat jouw werkelijke opdracht is, vindt plaats wanneer je je van God gekregen talent hebt ontdekt, daar waar jij goed in bent, waar je waarlijk dienend kunt zijn en wat opborrelende vreugde in je binnenste doet opwellen.
Mooi gezegd. Het is inderdaad een levenslange leerschool.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
Leeuwenhart schreef:Ja, het is waar dat ik mijzelf de ruimte geef om te falen bij dat principe van de ander te behandelen etc. Je mag het wat mij betreft echt zien als een leerproces, waarbij de houtbewerker alle stadia van houtbewerken geleidelijk onder de knie krijgt.
Een werkstuk is pas volmaakt, wanneer het klaar is en daarna ligt de werkplaats vol met splinters, krullen, stof en spaanders.

Er staat gij zult volmaakt zijn, daar mag (uiteindelijk) tussen staan, denk maar niet dat iemand meteen volmaakt is, dat is een proces van leren en vallen en opstaan, je vingers openhalen aan een splinter, omdat je even afdwaalde in gedachten.
De dingen die niet lukken zijn aanleidingen voor reflexie, heroverwegen, ben ik wel goed bezig, is dit mijn ultieme zijn?

De logische keerzijde van te hoge eisen aan jezelf, is een burn-out waardoor je helemaal niks meer toevoegt.

Ontdekken wat jouw werkelijke opdracht is, vindt plaats wanneer je je van God gekregen talent hebt ontdekt, daar waar jij goed in bent, waar je waarlijk dienend kunt zijn en wat opborrelende vreugde in je binnenste doet opwellen.
Mooi gezegd. Het is inderdaad een levenslange leerschool.
We dienen inderdaad ons best te doen uit dankbaarheid voor de Genade die we van G'd in Christus ontvangen als we falen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Biker schreef:
Wat Jezus openbaarde aan Paulus is nog steeds God's Woord en wil, natuurlijk.
Maar pas dan, wanneer de losprijs, het Offer, de straf en vloek betaald en vereffend is, is de Genade gekomen.
Zijn werk.
Vervolgens komt religie die leert dat we genade kunnen bereiken, ipv verkrijgen.
werken doen om te krijgen, ipv werken doen uit geloof.
Eigenlijk vraag ik me af wat jullie met die genade bedoelen.
Wat versta je eronder en hoe zie je dat dan?

Ik heb begrepen dat Jezus(Yeheshua) een aantal tools heeft aangereikt om de mannen van het Joodse Volk aanwijzingen te geven om iets van een moreel kompas te hanteren. Dat ontbreekt bij zovelen van hen.
Het heeft te maken met de kwalijke gewoonte om de jongetjes te besnijden. Dat trauma grijpt in in een belangrijke fase van de endocrinologische ontwikkeling, n.l. die van de vorming van een gezond ontwikkeld geweten.

Dat was hun ziekte, waarvan ze alleen genezen konden worden door van buitenaf een principe aangereikt te krijgen: "Wat jij wilt dat jou geschied, doe dat de ander".
Dat is de sleutel, alleen hebben ze de sleutel niet willen ontvangen.
Daarom moest Jezus bijstellen en de boodschap uitbreiden naar de niet-Joden, anders was het helemaal niets geworden.
Nu is de boodschap over de hele wereld binnen het bereik gekomen van vrijwel alle volken en zal het beloofde proces zich voltrekken.

Daarnaast heeft hij door de zonden der wereld op zich te nemen, voor ieder individu de situatie gecreëerd dat het mogelijk is om bevrijd te worden van de lasten van in het verleden opgestapelde ballast, waardoor een frisse start in het leven tot de mogelijkheden behoort.
Dat is vaak genoeg voor het voetlicht gebracht door het programma van de EO De verandering. Dan kun je zien wat het met mensen doet, die zwaar in de shit zitten, om ineens bevrijd te worden van al die last uit het verleden, die ze met zich meezeulen en die hen ook verhinderd om zich verder te ontwikkelen. Een vicieuze cirkel.
De sleutel is dan bevrijd te worden van die plunjezak narigheid die iemand neerdrukt en vervolgens te gaan leven volgens de principes die zijn aangereikt.

Dat is naar mijn ervaring de genade, the amazing grace, dat moment dat het Licht alle hoeken en gaten van je wezen langsgaat om alles te verlichten.
Maar daarna begint het grote avontuur pas, dan moet een mens weer leren leven met die nieuwe kennis en ervaring.
En de eenvoudige basisprincipes, die alle andere principes van wel-levendheid in zich dragen.

Wel of niet als ziel verloren gaan hangt dan af van hoe je je leven na de wedergeboorte in lichaam en geest inricht en niet of je wel of niet wekelijks of dagelijks Jezus aanbidt.
Dat kun je duidelijk afleiden uit de tekst van Mattheus.

Dus dat moment van genade is een momentopname,
daarna moet je er mee om leren gaan in een wereld die hier weinig mee op heeft.
Dat is de weg naar het Koninkrijk, de weg naar de Koninklijke Staat.
Dat is een toestand, waarin de gebeurtenissen in het leven vloeiend in elkaar over gaan,
passend in een groter frame van bestaan.
Het klopt dan als een bus.
De natuurlijke staat, alleen nu Met bewustzijn.
Alles geschiedt op de juiste tijd, op de juiste manier,
dan komt alles op orde.

Maar aan het bereiken van die staat zijn belangrijke voorwaardes gebonden en Jezus heeft ze de mensheid aangereikt, alleen hebben zich valse profeten en valse leraren zich op de voorgrond gedrongen en er deels een persiflage van gemaakt.

Zo vlak voor het einde van de mensheid, zoals we haar nu kennen, is de tijd gekomen om een aantal misvattingen recht te zetten, die zijn ontstaan in de loop de eeuwen.
Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Een voortvarend man, die de basis is gaan vormen van het christelijke gedachtegoed.
Hierdoor zijn nogal wat misvattingen een eigen leven gaan leiden en hebben jarenlang de dienst uitgemaakt op religieus vlak.

We moeten terug naar het oorspronkelijke verhaal van Jezus de Messias en even wat daarna komt zoveel mogelijk buiten beschouwing laten.
Dat is de uitdaging waar ik jullie mee confronteer.
Eerlijk en oprecht, daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door Leeuwenhart op 09 sep 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

De Genade slaat op het Oordeel.
Niemand is onschuldig namelijk, en volgens Gods Wetten / Maatstaf is ieder mens TE onheilig om "de Hemel in te mogen", behalve Christus.
Zodoende is er door Christus wel die toegang, wanneer je je bekeert van die onheilige mens die we allemaal zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Leeuwenhart schreef:
Biker schreef:
Wat Jezus openbaarde aan Paulus is nog steeds God's Woord en wil, natuurlijk.
Maar pas dan, wanneer de losprijs, het Offer, de straf en vloek betaald en vereffend is, is de Genade gekomen.
Zijn werk.
Vervolgens komt religie die leert dat we genade kunnen bereiken, ipv verkrijgen.
werken doen om te krijgen, ipv werken doen uit geloof.
Eigenlijk vraag ik me af wat jullie met die genade bedoelen.
Wat versta je eronder en hoe zie je dat dan?

Ik heb begrepen dat Jezus(Yeheshua) een aantal tools heeft aangereikt om de mannen van het Joodse Volk aanwijzingen te geven om iets van een moreel kompas te hanteren. Dat ontbreekt bij zovelen van hen.
Het heeft te maken met de kwalijke gewoonte om de jongetjes te besnijden. Dat trauma grijpt in in een belangrijke fase van de endocrinologische ontwikkeling, n.l. die van de vorming van een gezond ontwikkeld geweten.
Het is de Wil van G'd die besnijdenis, een eeuwig teken tussen van Zijn verbond tussen Hem en Zijn uitverkoren Joodse volk Israel !
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
Een G'd die zowel BESNEDENEN als ONBESNEDENEN zal RECHTVAARDIGEN !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Toen de discipelen aan Jezus de vraag stelden:"De besnijdenis, is die uit God of uit de mensen?", antwoordde Hij:
"Wanneer de besnijdenis uit God zou zijn, dan kwamen de jongetjes wel besneden ter wereld"

Logisch toch?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Leeuwenhart schreef:Toen de discipelen aan Jezus de vraag stelden:"De besnijdenis, is die uit God of uit de mensen?", antwoordde Hij:
"Wanneer de besnijdenis uit God zou zijn, dan kwamen de jongetjes wel besneden ter wereld"

Logisch toch?
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
25 Want de besnijdenis heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw besneden zijn tot onbesneden zijn geworden.

Romeinen 2

Dit is net als de doop, wanneer christenen zich laten dopen omdat men denkt dat alleen die handeling hun zal redden zullen ze bedrogen uitkomen, zelfs al dopen ze op de enige bijbelse manier door onderdompeling. Neem een sekte als de Jehova Getuigen, die dopen corrrect, maar verdraaien het evangelie gruwelijk.

Zo ook de besnijdenis, als men dad deed of doet en daarmee alleen in de hemel te komen dan is dat ook onjuist.
Beide handelingen staan niet op zichzelf.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Leeuwenhart schreef: Dus dat moment van genade is een momentopname,

Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Tsja, dat zie ik dus geheel anders. Alles draait om genade. Wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen. Jij maakt er een compleet verdienmodel van. Wat een intrieste ellende zou dat zijn want wij kunnen niets. Dat is juist wat het christendom anders maakt dan elke andere godsdiensten! Jij maakt het echter gelijk aan alle mogelijke religies waarbij je zelf je verlossing moet zien te verdienen. Hopeloze zaak. Ik begrijp uit je beschrijving van Paulus dat je de Bijbel zoals wij die erkennen niet erkent? Dat maakte ik eerder al op uit op erkingen die je maakte. Je gelooft dus iets heel anders dan de meeste christenen, lijkt mij. Op zich goed om te weten: dat maakt discussiëren wat helderder.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Jaron schreef:
Leeuwenhart schreef: Dus dat moment van genade is een momentopname,

Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Tsja, dat zie ik dus geheel anders. Alles draait om genade. Wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen. Jij maakt er een compleet verdienmodel van. Wat een intrieste ellende zou dat zijn want wij kunnen niets. Dat is juist wat het christendom anders maakt dan elke andere godsdiensten! Jij maakt het echter gelijk aan alle mogelijke religies waarbij je zelf je verlossing moet zien te verdienen. Hopeloze zaak. Ik begrijp uit je beschrijving van Paulus dat je de Bijbel zoals wij die erkennen niet erkent? Dat maakte ik eerder al op uit op erkingen die je maakte. Je gelooft dus iets heel anders dan de meeste christenen, lijkt mij. Op zich goed om te weten: dat maakt discussiëren wat helderder.
De genade is niet datgene wat we zelf kunnen verdienen, de bevrijding door de Heilige Geest gaat ons bevattingsvermogen te boven. Dat is geen verdienmodel.
Maar de genade verspelen door niet te doen wat Jezus heeft aangereikt is precies zoals Hij dat zelf ook stelde.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Leeuwenhart schreef: De genade is niet datgene wat we zelf kunnen verdienen, de bevrijding door de Heilige Geest gaat ons bevattingsvermogen te boven. Dat is geen verdienmodel.
Maar de genade verspelen door niet te doen wat Jezus heeft aangereikt is precies zoals Hij dat zelf ook stelde.
De vraag is dan waarom en van waaruit je doet wat Jezus zegt. Is het een zelfstandig doen om de genade maar niet te verliezen of is het een doen vanuit de genade, enkel en alleen uit liefde voor God en niet omdat het moet? De genade kan je niet verspelen, je kan er alleen voor kiezen het niet aan te nemen. Als je doet wat Jezus zegt, zonder daarbij aan jezelf te denken, is dat een bewijs van het feit dat je de genade hebt ontvangen. Als je werken doet uit angst de genade te verspelen, heb je of de genade niet ontvangen of heb je in ieder geval niet door hoe genade werkt. Alles wat je bewust doet om maar gered te blijven, is fout. Dat doe je dan uit verkeerde motieven en kan je maar beter niet doen want het houdt je alleen maar weg van Gods genade.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:We dienen inderdaad ons best te doen uit dankbaarheid voor de Genade die we van G'd in Christus ontvangen als we falen.
Inderdaad, wie Jezus wil volgen, moet dat van harte doen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs