Genade of Geloofswerken

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:De regels van het oude verbond kan inderdaad niemand houden. Die vermeld staan in 1 Kor. 6:9-10 wel. Dat is o.a. afgoderij, overspel, tegennatuurlijk gedrag, diefstal, hebzucht, laster.
Onzin, Alpha! Niemand kan de regels houden! Ik erken dat ik de regels niet kan houden. Wanneer iemand 1 overtreding maakt, overtreden we alle regels, en daarom hebben we Jezus (God) zo hard nodig! Het feit dat jij denkt dat je de regels kunt houden, getuigt al van het feit dat je het niet kunt.
Alpha schreef:Dus Gods wil, dat iedere gelovige nauwkeurige kennis heeft, is niet redelijk?
Deze kennis heeft niemand! Er zijn mensen die niet erkennen dat Jezus God is, er zijn mensen die Jezus slechts zien als een profeet of als een goed mens of een geschapen wezen. En, onder deze mensen zijn er ook mensen die beweren over nauwkeurige kennis te beschikken. Het gaat om de juiste kennis: Erkennen dat je een zondaar bent en God (de Vader, Zoon en Heilige Geest) aannemen als persoonlijke Verlosser. De duivel beschikt over nauwkeurige kennis, Alpha, toch is hij een leugenaar. Het is Gods Wil dat we HEM liefhebben boven alles! Jezus liefhebben, daar draait het om, Alpha!
Alpha schreef:Ik doel op het feit dat mensen vinden dat God hun visie maar dient te accepteren.
Je bent geen haar beter dan ik, Alpha. Jouw visie is niet de juiste. Mijn visie is ook niet de juiste, en daarom hebben we Jezus (God) zo hard nodig. We hebben slechts een deel van de waarheid in pacht.
Alpha schreef:Mensen vieren heidense feesten en vinden dat zij God daarmee eren.
Er zijn mensen die uit geloof geen varkensvlees eten, anderen drinken geen alcohol. Sommigen vieren kerst in december, anderen in januari. Er zijn mensen die pasen vieren, anderen weer niet. Sommige mensen dopen hun kinderen, anderen zijn er weer op tegen. Weet je wat dit bewijst? Dat we allemaal vreselijke zondaren zijn en Jezus (God) keihard nodig hebben! Veroordeel elkaar niet op uiterlijkheden of gewoonten.
Alpha schreef:Het ontbreken van nauwkeurige kennis is duidelijk aanwezig, vandaar dan veel mensen kerkelijke tradities boven de Bijbelse waarheid stellen.
Dat doe jij ook, Alpha, en daarom heb je Jezus (God) zo hard nodig!
Alpha schreef:De bijbel leert echter de zoon van JHWH God is Jezus. Gods naam wegmoffelen helpt hierbij echt niet.
Wie moffelt iets weg, Alpha? Ik erken de AG als richtlijn, ik kan me er eigenlijk wel in vinden. Is dat fout? Je denkt over nauwkeurige kennis te beschikken, maar wellicht is deze kennis niet zo nauwkeurig als jij denkt. Ik erken dat mijn kennis gebrekkig is. Ik erken dat ik me niet aan de regels kan houden, en daarom heb ik Jezus (God) keihard nodig.

Voor de duidelijkheid quote ik nogmaals de AG. Ik accepteer dit als richtlijn en als mooie samenvatting van hetgeen ik geloof. Zeker geloof ik in tal van andere zaken (wonderen, doop, gaven van de Geest), maar naar mijn mening is de AG een fraaie samenvatting van datgene Christenen bindt:
Apostolische geloofdsbelijdenis

Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heiligen Geest.
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Genade of Geloofswerken? Ik denk toch beide, maar te beginnen met de Genade:

O God, wees mij zondaar genadig

Beseffen dat we zondaren zijn, beseffen dat we zonder God de Zoon (Jezus) helemaal niks zijn. Alleen Jezus aannemen als Verlosser bevrijdt ons van de eeuwige dood. Het gevolg van dit besef is een relatie met de Heilige Geest. De Heilige Geest overtuigt ons van zonde en ongerechtigheid. Gevolg zijn geloofswerken:

Geloof zonder werken is dood

Het begint met genade, gevolg zijn de werken.

Het is een illusie te denken dat kennis en werken ons de eeuwigheid kunnen opleveren. Niemand beschikt over de volledige waarheid, niemand houdt zich aan de wetten, en daarom hebben we Jezus (God) zo hard nodig, inclusief Zijn Genade!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Biker »

Dirk schreef:
Alpha schreef:De regels van het oude verbond kan inderdaad niemand houden. Die vermeld staan in 1 Kor. 6:9-10 wel. Dat is o.a. afgoderij, overspel, tegennatuurlijk gedrag, diefstal, hebzucht, laster.
Onzin, Alpha! Niemand kan de regels houden! Ik erken dat ik de regels niet kan houden. Wanneer iemand 1 overtreding maakt, overtreden we alle regels, en daarom hebben we Jezus (God) zo hard nodig! Het feit dat jij denkt dat je de regels kunt houden, getuigt al van het feit dat je het niet kunt.
Alpha schreef:Dus Gods wil, dat iedere gelovige nauwkeurige kennis heeft, is niet redelijk?
Deze kennis heeft niemand! Er zijn mensen die niet erkennen dat Jezus God is, er zijn mensen die Jezus slechts zien als een profeet of als een goed mens of een geschapen wezen. En, onder deze mensen zijn er ook mensen die beweren over nauwkeurige kennis te beschikken. Het gaat om de juiste kennis: Erkennen dat je een zondaar bent en God (de Vader, Zoon en Heilige Geest) aannemen als persoonlijke Verlosser. De duivel beschikt over nauwkeurige kennis, Alpha, toch is hij een leugenaar. Het is Gods Wil dat we HEM liefhebben boven alles! Jezus liefhebben, daar draait het om, Alpha!
Alpha schreef:Ik doel op het feit dat mensen vinden dat God hun visie maar dient te accepteren.
Je bent geen haar beter dan ik, Alpha. Jouw visie is niet de juiste. Mijn visie is ook niet de juiste, en daarom hebben we Jezus (God) zo hard nodig. We hebben slechts een deel van de waarheid in pacht.
Alpha schreef:Mensen vieren heidense feesten en vinden dat zij God daarmee eren.
Er zijn mensen die uit geloof geen varkensvlees eten, anderen drinken geen alcohol. Sommigen vieren kerst in december, anderen in januari. Er zijn mensen die pasen vieren, anderen weer niet. Sommige mensen dopen hun kinderen, anderen zijn er weer op tegen. Weet je wat dit bewijst? Dat we allemaal vreselijke zondaren zijn en Jezus (God) keihard nodig hebben! Veroordeel elkaar niet op uiterlijkheden of gewoonten.
Alpha schreef:Het ontbreken van nauwkeurige kennis is duidelijk aanwezig, vandaar dan veel mensen kerkelijke tradities boven de Bijbelse waarheid stellen.
Dat doe jij ook, Alpha, en daarom heb je Jezus (God) zo hard nodig!
Alpha schreef:De bijbel leert echter de zoon van JHWH God is Jezus. Gods naam wegmoffelen helpt hierbij echt niet.
Wie moffelt iets weg, Alpha? Ik erken de AG als richtlijn, ik kan me er eigenlijk wel in vinden. Is dat fout? Je denkt over nauwkeurige kennis te beschikken, maar wellicht is deze kennis niet zo nauwkeurig als jij denkt. Ik erken dat mijn kennis gebrekkig is. Ik erken dat ik me niet aan de regels kan houden, en daarom heb ik Jezus (God) keihard nodig.

Voor de duidelijkheid quote ik nogmaals de AG. Ik accepteer dit als richtlijn en als mooie samenvatting van hetgeen ik geloof. Zeker geloof ik in tal van andere zaken (wonderen, doop, gaven van de Geest), maar naar mijn mening is de AG een fraaie samenvatting van datgene Christenen bindt:
Apostolische geloofdsbelijdenis

Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heiligen Geest.
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.
Wederopstanding des vleses.
Zegt Paulus niet dat er een heel andersoortiug lichaam zal opstaan dan het vergankelijke lichaam des vleses??
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door pyro »

Biker schreef: Zegt Paulus niet dat er een heel andersoortig lichaam zal opstaan dan het vergankelijke lichaam des vleses??
Ja, die zegt dat. Denk daarbij ook aan Jezus die verscheen na zijn opstanding. Het was geen geestverschijning of zo, maar een echt lichaam van vlees en bloed. Toch was het niet vergankelijk meer en het was anders, Jezus kon ermee verschijnen en weer verdwijnen. En Jezus was de eersteling om op te staan uit de doden. Dus wij kunnen een vergelijkbaar opstandingslichaam verwachten.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Sanne »

Engelen konden ook een lichaam aannemen. Zo kwamen er bijvoorbeeld engelen bij Lot. Zij zagen er gewoon uit als mannen. Toch waren het geesten. Van Jezus dood en opstanding wordt gezegd: "Hij die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest". 1 Petr.3:18. Dat Jezus aan mensen verscheen in een lichaam, wil niet zeggen dat hij gewoon weer van vlees en bloed was. Dat had hij immers geofferd.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door pyro »

Sanne schreef:Engelen konden ook een lichaam aannemen. Zo kwamen er bijvoorbeeld engelen bij Lot. Zij zagen er gewoon uit als mannen. Toch waren het geesten. Van Jezus dood en opstanding wordt gezegd: "Hij die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest". 1 Petr.3:18. Dat Jezus aan mensen verscheen in een lichaam, wil niet zeggen dat hij gewoon weer van vlees en bloed was. Dat had hij immers geofferd.
Jezus verscheen in een lichaam van vlees en bloed, afgaand op Lucas 24:39 waar Jezus zegt:
"Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb." (NBG)

Jezus zegt hier dus expliciet dat hij geen geest was. Of engelen die in een lichaam verschijnen eenzelfde soort lichaam hebben als hier van Jezus beschreven staat, zou ik overigens niet kunnen zeggen. 'Levend gemaakt naar de geest' betekent in elk geval m.i. dat het lichaam niet meer sterft, ook al is het van vlees en bloed gemaakt. Eerder dan dat het zou duiden op een geestverschijning.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Sanne »

pyro schreef: 'Levend gemaakt naar de geest' betekent in elk geval m.i. dat het lichaam niet meer sterft, ook al is het van vlees en bloed gemaakt.
Maar Jezus stond op het punt om naar de hemel te gaan. In 1 Kor.15:44,45 staat: '"Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, een geestelijk lichaam opgewekt" en "de eerste mens, Adam, werd een levende ziel, de laatste Adam een levenmakende geest". "Vlees en bloed" kunnen namelijk niet "het Koninkrijk Gods beërven". 15:50. (NBG)
Dat Jezus in een lichaam van vlees niet zou kunnen terugkeren naar de hemel, maakt Paulus ook duidelijk in Hebr.10:19,20. Het gordijn in de tempel was een afbeelding van zijn vlees. Zijn vlees was een belemmering om weer terug te keren. Toen hij stierf, scheurde ook letterlijk het gordijn in de tempel. De belemmering was uit de weg en de weg naar de hemel open.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Rechtuit »

Trouwens waar is @Drik gebleven,zijn bijdragen deden er toe.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Trouwens waar is @Drik gebleven,zijn bijdragen deden er toe.
Dirk is wegens privé-omstandigheden niet in de gelegenheid op internet te zijn. Op een later tijdstip zal hij waarschijnlijk weer op het forum terugkeren. Dat kan misschien nog wel even duren, ik schat in dat dat nog enkele weken gaat duren. Zijn bijdragen doen er zéker toe. Maar wij zullen geduld moeten hebben. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Adinomis »

Alpha schreef:De regels van het oude verbond kan inderdaad niemand houden. Die vermeld staan in 1 Kor. 6:9-10 wel. Dat is o.a. afgoderij, overspel, tegennatuurlijk gedrag, diefstal, hebzucht, laster.
Het Nieuwe Testament kent geen andere regels dan het eerste testament. Het is geen andere godsdienst en er openbaart zich geen andere God. Hij is dezelfde (Psalm 102:28 - Hebr. 1:12) Wel is er wat veranderd wat betreft de offers en de tempeldienst, niet afgeschaft maar vervuld! De afbeelding is werkelijkheid geworden. De menselijke Levitische offerdienst is vervangen door de volmaakte orde van Melchizedek. We hebben een Hogepriester in het Heilige der Heilige naar de ordening van Melchizedek, die met zijn eigen bloed verzoening doet over onze beleden zonden. De oud-testamentische tabernakel en tempel was een beeld van de hemelse werkelijkheid en leerde ons hoe heilig YHWH is en dat we zonder meer Hem niet konden naderen. Dat is vervuld. De burgerlijke wetten konden wel uitgevoerd worden in een theocratie, maar niet in onze democratische samenleving.

Ik ben het met Dirk eens dat we de wet niet volkomen kunnen houden, omdat we van nature niet volmaakt zijn. Zo legde Yeshua/Jezus bijvoorbeeld de vinger bij "overspel". "Wie een vrouw aanziet om te begeren heeft al overspel met haar gepleegd". Dan weten we, als we eerlijk zijn, dat de zonde in onze gedachten al kan opkomen. Het is dan wel belangrijk hoe je daar verder mee omgaat. Gods Woord zegt ook: "wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:Engelen konden ook een lichaam aannemen. Zo kwamen er bijvoorbeeld engelen bij Lot. Zij zagen er gewoon uit als mannen. Toch waren het geesten. Van Jezus dood en opstanding wordt gezegd: "Hij die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest". 1 Petr.3:18. Dat Jezus aan mensen verscheen in een lichaam, wil niet zeggen dat hij gewoon weer van vlees en bloed was. Dat had hij immers geofferd.
Maar hoe verklaar je dan wat Gods Woord hier zegt:
Lukas 24:36 En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u.
37 En zij werden angstig en zeer bevreesd en dachten dat ze een geest zagen.
38 En Hij zei tegen hen: Waarom bent u in verwarring en waarom komen zulke overwegingen op in uw hart?
39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op.

1 Joh. 3: 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.
(HSV)
IIk denk dat, wat dit betreft ons kennen nog onvolkomen is, Maar het zal goed zijn en daar vertrouw ik op.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Sanne »

Ik vind dit ook best een moeilijk gedeelte. Maar ik denk eraan dat Jezus zijn vlees en bloed heeft geofferd. En als je het daarna weer terugkrijgt, is het niet een offer. Bovendien kon Jezus ook niet met een lichaam van vlees en bloed naar de hemel terugkeren. Dat kunnen we opmaken uit 1 Kor 15:45,50.
Ik denk dat Jezus hun duidelijk wilde maken dat hij niet een verschijning was, maar een realiteit. Zij konden zo ervan overtuigd raken dat hij was opgestaan.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:Ik vind dit ook best een moeilijk gedeelte. Maar ik denk eraan dat Jezus zijn vlees en bloed heeft geofferd. En als je het daarna weer terugkrijgt, is het niet een offer. Bovendien kon Jezus ook niet met een lichaam van vlees en bloed naar de hemel terugkeren. Dat kunnen we opmaken uit 1 Kor 15:45,50.
Ik denk dat Jezus hun duidelijk wilde maken dat hij niet een verschijning was, maar een realiteit. Zij konden zo ervan overtuigd raken dat hij was opgestaan.
Dat we spreken van een "opstanding uit de dood" houdt m.i. dat het lichaam is teruggekeerd, maar dan in verheerlijkte staat.
Dat blijkt ook uit

Joh 10:[17] Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik mijn leven geef, om het daarna weer terug te nemen. [18] Niemand* neemt het Mij af, Ik geef het uit eigen vrije wil. Daartoe immers heb Ik de macht, zowel om het te geven als om het terug te nemen. Dat is de opdracht die Ik van mijn Vader heb ontvangen.’

Yeshua/Jezus kreeg het niet terug, Hij nam het terug. Hij heeft het natuurlijke lichaam geofferd om in een geestelijk lichaam terug te kunnen komen. Dat is wel degelijk een offer! Daarvoor moest hij sterven. Ik geloof dat wat in 1 Kor. 15 staat geen verwijzing is naar een geestelijke verschijning.
Het natuurlijke leven is het leven dat door de zonde beperkt is. Het is een leven dat door de ziel beheerst wordt. Een geestelijk leven wordt door de Heilige Geest beheerst, waaraan de ziel ondergeschikt is. Dit blijkt ook uit:
1 Kor. 2:
14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Jac. 3:15 Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar ze is aards, natuurlijk, duivels. (HSV)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Sanne »

Geloof je dus dat 1 kor. 15 gaat over een geestelijk mens zijn; wat instelling of gezindheid betreft?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:Geloof je dus dat 1 kor. 15 gaat over een geestelijk mens zijn; wat instelling of gezindheid betreft?
Ik denk beide. Een geestelijke instelling maar ook een fysieke aanwijzing. Ons bloed is verontreinigd in tegenstelling tot het bloed van Yeshua, omdat Hij door de Heilige Geest is verwekt.
Zijn lichaam ging niet tot ontbinding in het graf, in tegenstelling tot het lichaam van Lazarus. Zijn bloed moest zelfs mee naar het Heilige der Heilige in de hemel.

Dat ons vlees en bloed het Koninkrijk niet kan beërven komt ook tot uitdrukking in het gesprek met Nicodemus. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Dat is onrein door de zonde. We worden als zondaar geboren en gaan daarom zondigen. Maar wat uit de Geest geboren is, is geestelijk. Het gaat hier om wedergeboorte. Onze natuurlijke geboorte is niet goed, en dat vlees en bloed kan het Koninkrijk niet beërven. Er is een nieuwe geboorte nodig vanuit de hemel. Dat betreft in eerste instantie een geestelijke verandering. Maar bij de opstanding krijgen we een nieuw lichaam gelijk aan dat van Yeshua/Jezus.

1 Joh.3: 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is. (HSV)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Zijn bloed moest zelfs mee naar het Heilige der Heilige in de hemel.
Bedoel je dan letterlijk? Zou het niet kunnen zijn dat Jezus de waarde van zijn offer aanbood? Zijn bloed is uitgestort op de aarde en het "spreekt" als het ware. - Hebr.12:24.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Gisteren trof ik in het nieuws een filmpje aan, dat volgens sommigen kwetsend en schokkend is. Inmiddels is het vele malen gedeeld, het wordt "een JG anti-homo tekenfilmpje voor kinderen" genoemd:

https://www.youtube.com/watch?v=TfeTlpTxutY

Om misverstanden te voorkomen: mijn mening over het gehele filmpje doet nu even niet ter zake, maar gekwetst of geschokt ben ik niet door dit filmpje. Ik ben van mening dat mensen veel te snel gekwetst zijn, omdat anderen in woorden hun mening verkondigen.

Waarom dit filmpje in het topic genade of geloofswerken? Vanaf ca. 1.14 minuut vergelijkt de maker van het filmpje een reis met een vliegtuig en het binnengaan van Gods Koninkrijk. Iemand die iets mee wil nemen dat niet in het vliegtuig toegestaan is, mag niet mee. Zo zou het bij God (Jehova) ook werken: HIJ wil dat we eeuwig bij HEM in het Paradijs (Hemel) leven. Dat klopt! Dat is inderdaad met zekerheid Gods Wil! En juist daarom heeft God Zichzelf gegeven aan de mensen (Jezus), opdat een ieder die Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser eeuwig leven ontvangt! God herinnert onze zonden niet meer, ze worden ons niet meer aangerekend. Zoals juridisch iemand ook niet tweemaal veroordeeld kan worden voor hetzelfde feit, zo worden wij ook niet meer veroordeeld, omdat Jezus al veroordeeld en gestraft is!

Het filmpje beweert dat we naar God moeten luisteren. Natuurlijk ontken ik dat niet. Het filmpje wil ons leren dat we dingen moeten achterlaten om in het Paradijs te komen, en daar zet ik grote vraagtekens bij. In de eerste plaats willen we dingen achterlaten, maar in de tweede plaats, zijn wij (mensen) daar niet toe in staat! Jezus leert ons overduidelijk (denk aan de rijke jongeling, Petrus die Jezus verloochend, de hoeren en misdadigers waar Jezus mee omging, enz. enz.) dat NIEMAND de wet kan houden.

Geen enkel mens is in staat alles achter te laten wat God afkeurt, en daarom heeft iedereen Jezus keihard nodig. Geen enkel mens is in staat op basis van inzet en goede werken ook maar iets te bereiken. Goede werken zijn een gevolg van de wedergeboorte, de vrucht van de Heilige Geest ontwikkelt zich in ieder mens, die zich daarvoor open stelt. Helaas blijven we zondigen, en daarom kan ik niet anders concluderen dat uitsluitend de Genade van God ons, dankzij het offer van Jezus Christus, de weg naar de Hemel geopend heeft. Geen mens kan roemen, geen mens kan op eigen kracht deze weg bewandelen. ZIJN Genade overstijgt ieder geloof, ieder vertrouwen, ieder geloofswerk.

Het filmpje roept op dat mensen moeten veranderen (mensen kunnen veranderen). Het is een mooie gedachte, maar het is niet de juiste oproep. Mensen moeten zich bekeren en Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser. Pas dan komt de verandering.

Dit forum bewijst dat we het niet kunnen! Iedere Christen, ikzelf niet uitgezonderd, toont bij tijd en wijle vruchten die niet van HEM komen, maar die uit het vlees zijn. Atheisten in dit forum leggen deze vruchten af en toe op een pijnlijke manier bloot. En daarom is bewezen dat iedereen Jezus nodig heeft. Uitsluitend door ZIJN GENADE kunnen wij gerechtvaardigd zijn. Die GENADE kunnen we aannemen of verwerpen. De keuze is aan de mens!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Gaitema »

In de bijbel staat ook ergens dat het gegeven dat we "op weg" zijn als volgelingen van Jezus, bewijst dat we "nog" zondaars zijn. Ik zie het als een zons opkomst. Het is dan schemer in je bestaan en het wordt steeds lichter. Vol op dag zal het later zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Gaitema schreef:In de bijbel staat ook ergens dat het gegeven dat we "op weg" zijn als volgelingen van Jezus, bewijst dat we "nog" zondaars zijn.
Op welke tekst doel je, Gaitema?

Voor mij is het duidelijk: God heeft een verbond met ons gesloten. Ik geloof in de complete ruil, die plaatsvond aan het kruis. Jezus is vernederd, geslagen, gestraft en gedood voor ons. HIJ heeft alles betaald. Jezus vraagt: Wil je ruilen? Jouw verleden voor mijn toekomst:

https://www.youtube.com/watch?v=7AC7f292vhU
Gaitema schreef:Ik zie het als een zons opkomst. Het is dan schemer in je bestaan en het wordt steeds lichter. Vol op dag zal het later zijn.
Ik begrijp je vergelijk. Het is inderdaad belangrijk dat we ons leven als Christen niet slechts zien als een statische positie van "gered zijn". Toen Saulus op weg ging naar Damascus, vroeg hij om brieven voor de synagogen van Damascus, zodat:

Handelingen 9
als hij er enigen zou vinden die van die Weg waren, zowel mannen als vrouwen, hij die geboeid naar Jeruzalem zou brengen

Later, toen Saulus Paulus geworden was en hij enige tijd gepreekt had in Efeze, werden twee uitspraken gedaan over de resultaten:

Handelingen 19 en 23
Maar toen sommigen verhard werden en ongehoorzaam bleven, en tegenover de menigte kwaadspraken van de weg van de Heere, ging hij bij hen weg… Maar in die tijd ontstond er een niet geringe opschudding over de weg van de Heere

Deze gedachte, dat gered zijn niet een passieve status is maar een actieve beweging, vinden we in nog veel meer Bijbelgedeelten terug. Tegen de mensen in Athene zei Paulus:

Handelingen 17
Want in Hem (God) leven wij, bewegen wij ons en bestaan wij

Als we leven, dan bewegen we dus ook. Leven is nooit statisch of zonder beweging, maar impliceert altijd groei, beweging, ontwikkeling, vooruitgang.

Spreuken 4
maar het pad van rechtvaardigen is als een schijnend licht, dat gaandeweg helderder gaat schijnen tot het volledig dag is geworden.

Dat onderschrijft dus jouw uitspraak!

Op dit pad van ons leven als gelovige, trekken we voortdurend verder naar een steeds voller licht. Bij iedere stap die we nemen op dit pad, wordt ons licht helderder. Het licht van gisteren is nooit genoeg voor vandaag. Er is geen ruimte om stil te staan in onze geloofsgroei, en al helemaal niet om terug te keren. Hoe donker jouw verleden ook is geweest; je toekomst is licht! Maar ook: Hoe licht jouw verleden misschien ook al geweest is, je toekomst is nog lichter! Deze laatste uitdaging, om voortdurend te blijven groeien in je weg met Jezus.

Veeleisend? Jezus (God) is altijd bij je, bij iedere stap die je zet. Onder het oude verbond gaf Hij zijn volk deze plechtige belofte:

Jesaja 41
Wees niet bevreesd, want Ik ben met u, wees niet verschrikt, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt

Onder het nieuwe verbond bevestigt Jezus deze belofte:

Mattheüs 28
En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Het filmpje is ook bij het journaal te zien geweest.
Ik heb niet allerlei dingen gedacht die niet kloppen in de zin van: wanneer mogen we wel, wanneer niet naar de hemel gaan kortweg gezegd.
Ik ben zeer geschokt door de boodschap die JG daar in verpakt is en aan een kind wordt uitgelokt.
Homoseksualiteit verboden - en ja, dat heeft ernstige gevolgen.
Wie zadelt kinderen ermee op?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door callista »

Martine schreef:Het filmpje is ook bij het journaal te zien geweest.
Ik heb niet allerlei dingen gedacht die niet kloppen in de zin van: wanneer mogen we wel, wanneer niet naar de hemel gaan kortweg gezegd.

Ik ben zeer geschokt door de boodschap die JG daar in verpakt is en aan een kind wordt uitgelokt.
Homoseksualiteit verboden - en ja, dat heeft ernstige gevolgen.
Wie zadelt kinderen ermee op?
Precies, dat was ook mijn gedachte zoals verwoord in "Praatvaria". waar dit ook aan de orde kwam....door mij geplaatst.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Ik heb niet allerlei dingen gedacht die niet kloppen in de zin van: wanneer mogen we wel, wanneer niet naar de hemel gaan kortweg gezegd.
Ik denk dat het filmpje hier toch een vraag stelt waar slechts weinigen over nadenken.... en het antwoord op die vraag sluit aan bij dit topic... Is Zijn Genade genoeg?
Martine schreef:Ik ben zeer geschokt door de boodschap die JG daar in verpakt is en aan een kind wordt uitgelokt.
Waarom ben je daardoor geschokt, Martine?? Voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. Wanneer JG een dergelijk filmpje willen maken en op internet willen plaatsen, is dat hun keuze en verantwoording. Om daar nu door geschokt (of gekwetst) te zijn, is naar mijn mening zeer overdreven (los van het feit of men het wel of niet eens is met de inhoud).
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
Martine schreef:Ik heb niet allerlei dingen gedacht die niet kloppen in de zin van: wanneer mogen we wel, wanneer niet naar de hemel gaan kortweg gezegd.
Ik denk dat het filmpje hier toch een vraag stelt waar slechts weinigen over nadenken.... en het antwoord op die vraag sluit aan bij dit topic... Is Zijn Genade genoeg?
Martine schreef:Ik ben zeer geschokt door de boodschap die JG daar in verpakt is en aan een kind wordt uitgelokt.
Waarom ben je daardoor geschokt, Martine?? Voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. Wanneer JG een dergelijk filmpje willen maken en op internet willen plaatsen, is dat hun keuze en verantwoording. Om daar nu door geschokt (of gekwetst) te zijn, is naar mijn mening zeer overdreven (los van het feit of men het wel of niet eens is met de inhoud).
Inderdaad @Dirk maar ja politiek correcten zijn altijd geschokt ,zij mogen alles en een ander niet.En er is niet geschokts aan,daar het de mening is van de JG en vrije meningsuiting geldt ook voor hen.
Voorts is het een genade als men gezond kan blijven nadenken.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door callista »

Rechtuit schreef:
Dirk schreef:
Martine schreef:Ik heb niet allerlei dingen gedacht die niet kloppen in de zin van: wanneer mogen we wel, wanneer niet naar de hemel gaan kortweg gezegd.
Ik denk dat het filmpje hier toch een vraag stelt waar slechts weinigen over nadenken.... en het antwoord op die vraag sluit aan bij dit topic... Is Zijn Genade genoeg?
Martine schreef:Ik ben zeer geschokt door de boodschap die JG daar in verpakt is en aan een kind wordt uitgelokt.
Waarom ben je daardoor geschokt, Martine?? Voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. Wanneer JG een dergelijk filmpje willen maken en op internet willen plaatsen, is dat hun keuze en verantwoording. Om daar nu door geschokt (of gekwetst) te zijn, is naar mijn mening zeer overdreven (los van het feit of men het wel of niet eens is met de inhoud).
Inderdaad @Dirk maar ja politiek correcten zijn altijd geschokt ,zij mogen alles en een ander niet.En er is niet geschokts aan,daar het de mening is van de JG en vrije meningsuiting geldt ook voor hen.
Voorts is het een genade als men gezond kan blijven nadenken.
Kun jij nu niet eens één keer wachten op het antwoord van diegene [Martine] aan wie dit bericht is gericht zonder meteen weer met allerlei platitudes aan te komen zetten :roll:
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Waarom ben je daardoor geschokt, Martine?? Voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. Wanneer JG een dergelijk filmpje willen maken en op internet willen plaatsen, is dat hun keuze en verantwoording. Om daar nu door geschokt (of gekwetst) te zijn, is naar mijn mening zeer overdreven (los van het feit of men het wel of niet eens is met de inhoud).
Ik ben niet geschokt dat JG een filmpje op internet plaatsen. Als ze filmpjes willen maken dat ze van deur tot deur gaan, zeg ik niks. Dat is inderdaad hun goed recht.
Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Er zijn kinderen die opgroeien bij twee moeders of twee vaders. En dat kon nog wel eens veel veiliger zijn dan in een "normaal" gezin ("normaal" bewust tussen aanhalingstekens).
De geaardheid van een mens is al bij de geboorte bepaald en je kunt je daar niet van bekeren.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.