Sanne schreef:peda schreef:Piebe 2.2 schreef:Met dé profeet wordt de Messias bedoeld betoog jij dan als ik het goed begrijp, Martine. Wat wel opvallend is is dat Johannes ontkent dat hij Elia is, terwijl Jezus zei dat Johannes Elia was die komen zou. Wist Johannes mogelijk zelf niet dat hij Elia was?
Zo is in een uitleg te lezen dat het bij Johannes de Doper niet om de reincarnatie van Elia gaat, maar om "' de geest en kracht "' van Elia. Lees Lukas 1 vers 17. De ouders van Johannes zullen die aan hen gegeven belangrijke, van Boven komende, mededeling aan Johannes toch niet hebben onthouden, of misschien toch wel. Het ( bijbelse ) antwoord is onbekend.
Het kan inderdaad zijn dat er onder de Joden de gedachte bestond dat Elia wellicht uit de doden zou opstaan. Dit als uitleg van Mal.4:5. Net als Elia liep Johannes rond in een haren kleed. Zie Matth 3:4 en 2 Kon.1:8. En ook Johannes riep net als Elia op tot berouw. Dit kan die gedachte hebben gevoed. Maar Luk.1:17 laat inderdaad zien dat Johannes niet Elia was, maar dat hij als Elia zou zijn.
Luc.1:17 laat mijns inziens juist heel goed zien dat Johannes wel Elia was, precies zoals Jezus het zegt, en dat hij de kracht van zijn vorige leven tot zijn beschikking had. Ik geloof, dat alles wat een mens leert in zijn leven, dat hij dat meeneemt naar het hiernamaals en in een volgende incarnatie (ook als hij zich die niet herinnert, je hoeft maar te kijken naar kleine kinderen om te weten dat ieder mens al een geheel eigen individuele geestelijke bagage bij zich heeft). Niets is voor niets. Ik geloof - en ik meen dat dat geheel in de geest van de Schrift is - dat mensen helemaal niet "uitgaan in de kracht van"
andere mensen. Alles is uit God en tot God geschapen en keert tot God weder. Ik geloof dat de geest en de kracht van Elia, nu de kracht is van Johannes de Doper, omdat hij zelf die ontwikkeling heeft doorgemaakt, omdat hij het gewoon zelf is. Precies zoals Jezus het zegt.
Indien gij het kunt aanvaarden, hij is Elia.
Daarom staat er naar mijn mening dan ook
Mat.11: Voorwaar, Ik zeg u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de doper, maar de kleinste in het koninkrijk der hemelen is groter dan hij. Sinds de dagen van Johannes de doper tot nu toe breekt het koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen er naar. Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe, en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. Wie oren heeft, die hore!"
Er staat dat het gaat om iemand die behoort tot hen "die uit vrouwen geboren zijn". Hij is de grootste onder hen die uit vrouwen geboren zijn, maar de kleinste in het koninkrijk der hemelen is groter dan hij. Hij heeft de kracht en de kennis, de geest, van Elia bij zich, in zich, omdat hij Elia is, de reincarnatie van Elia. Ik denk dat Jezus zo uitdrukkelijk zegt "hij IS Elia", omdat Johannes ook echt gewoon Elia is, en ik geloof dat Jezus hiermee juist heel duidelijk maakt dat Johannes geen "geleidegeest" heeft, die Elia heet of zo. Nee, hij
is Elia, zegt Jezus, voor wie oren heeft, die hore.
Als en dat een mens dat (meestal) niet meer weet, is een genade, anders zou iedereen alle lasten van zijn verleden met zich mee blijven dragen. Bovendien zou men gemakkelijk kunnen worden lastiggevallen door wraakzuchtigen en kwaaddenkenden, door mensen die denken dat ze zelf wel even zullen bepalen wie er recht hebben op leven en wie niet. Ik kan me een topic herinneren waarin een atheist vond dat je baby Hitler
moest doden als je wist dat baby Hitler geboren was. Nou, gelukkig weten mensen niet wie andere mensen zijn geweest voordat ze waren wie ze zijn toen ze in de stof geboren werden. Die kennis is naar mijn mening
heilig en voorbehouden aan de persoon zelf
als er een noodzakelijke en/of zwaarwegende reden is dat die geopenbaard wordt aan die persoon, en natuurlijk aan Jezus de Christus, die van Johannes kon zeggen dat hij Elia was. Een mens kan in het algemeen de lasten van zijn huidige leven amper dragen, laat staan die van het vorige erbij.
Tot aan het tweede concilie van Constantinopel in 553, behoorde reincarnatie gewoon tot de christelijke leer. Het kwam de kerk toen alleen niet zo goed uit, want men liep er inkomsten door mis (de aflaathandel).
http://geheimenindebijbel.nl/karmaenrei ... gpag1.html
Ian Stevenson is een belangrijk onderzoeker van reïncarnatie. Hier een klein stukje uit zijn onderzoek:
http://www.rnlnd.com/ian-stevenson.htm
In onze tijd leven er relatief veel mensen (van onder de 72 jaar oud dus, die WOII niet hebben meegemaakt dus) met een concentratiekampverleden bijvoorbeeld. De rabbijn Yonassan
Gershom schreef daar twee boeken over: "Onmogelijke herinneringen - reincarnatiebeelden van de holocaust" en "Onverklaarbaar verdriet -de verwerking van trauma's uit een vorig leven".
Een stukje uit een lezing van Professor Stevenson:
https://www.youtube.com/watch?v=PbWMEWubrk0
En hier een stukje over zijn levenswerk:
http://www.telegraph.co.uk/news/obituar ... enson.html