Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Storm »

Trajecto: Dit is een afgesplitst topic. Het bericht stond oorspronkelijk in een topic dat over de NWV (Bijbelvertaling van de Jehovah's Getuigen) zou gaan.
Daar gaat dit bericht niet over en daarom is het afgesplitst.

-------

Zelf vind ik het minder dat Jehovah getuigen menen dat zij het alleen bij het juiste eind hebben. Ze luisteren wanneer ze evangeliseren nauwelijks naar je. Het gaat om wat zij zeggen, het gaat om hen. Echte belangstelling lijkt er niet te zijn, alleen maar om vanuit een soort plicht te evangeliseren. Bij kritische vragen vertrekken ze weer, met een aangeleerde glimlach. Maar die kritiek heb ik sowieso bij evangelisatie.

Het buitensluiten van mensen die uit het genootschap stappen, of er uit moeten omdat ze een homoseksuele relatie hebben, vind ik ook erg.

Morgen ga ik verder. Maar gelukkig zijn het net mensen en dat is weer leuk. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Storm »

Ik kan me niet herinneren dat ik dit topic gestart ben. Ik heb er wel gereageerd, maar de aanhef was anders. Specifiek op de Jehovah getuigen toegespitst. Mijn reactie was een tikkeltje cynisch, (daar moet ik aan werken om dat af te leren) omdat ik het een beetje vreemd vond. Een topic starten met voor en tegens van de Jehovah getuigen. Wat ik schreef was wel mijn ervaring, maar dat kan ik ook schrijven over evangelisatie in het algemeen. Of "evangelisatie" van anti theïsten op christelijke fora.

Nu zal ik iets aardigs vertellen over Jehovah getuigen....ik heb nooit meegemaakt dat ze de voet tussen mijn deur zetten ;) Het was altijd een keurig gesprek, maar sorry ik mis iets in die gesprekken; het is vak zo "kil". Zou dat toch door dat eenrichtings verkeer komen? Verdorie eindig ik toch weer negatief. @Alpha het is niet persoonlijk hoor, maar de zakelijke manier van evangeliseren van de Jehovah getuigen ligt me niet zo.Al is persoonlijke Jehovah getuige op Credible een enorme leuke jongen/man?? Ik heb meer van hem gelezen dan dat ik hier lees. Misschien zijn jullie wel dezelfde Alpha, of is het je zoon. :mrgreen:

Een compliment voor mij; ik heb de getuigen die mij aan de deur kwamen een tip gegeven om op fora te posten. Ze wisten niet hoe snel ze de adressen op moesten schrijven. Dus mods bedank mij maar eens, in alle Koninkrijk zalen zit men driftig op Geloofsgesprek en Credible te lezen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Trajecto »

Dankjewel Storm! :) 8-)
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Storm »

Graag gedaan Trajecto! ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Ik heb in 2013 een topic geopend over "sektes"
Hierbij verwees ik o.a. naar de Noorse Broeders....met een filmpje over iemand [Ellen Heijmerikx ] die daarin heeft gezeten...ze heeft er ook over geschreven..o.a. in."Wij dansen niet"...
28 mei 2013....12.52

viewtopic.php?f=103&t=533&p=9545&hilit=sektes#p9545
Hier een link naar de uitzending destijds...kijk en huiver
:cry:
https://www.youtube.com/watch?v=OBPUYo2gO0M
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Aansluitend aan mijn vorige link deze uitzending over ex-leden van de Noorse Broederschap en meer uitleg.
Toch nog maar even de link voor diegenen die het gemist hebben
https://www.youtube.com/watch?v=JQc-HgoADeo
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Dit is ook zeer bedenkelijk....godsdienstwaanzin i.m.o...zeker als je je kinderen daarin in opvoedt [indoctrineert], wat zeer kwalijke gevolgen kan hebben.
Veel punten, gedachten en predikingen zijn nog steeds terug te vinden in o.a. de zwaar orthodoxe en fundamentalistische denominaties
I.m.o. een vergif...mensen kunnen er een trauma aan overhouden.

https://www.youtube.com/watch?v=w1HC7yNwGtA
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Storm »

@Calista,
Ja ik heb dit filmpje gezien, wat een gesloten gemeenschap. Het doet me aan de Amish denken.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Storm schreef:@Calista,
Ja ik heb dit filmpje gezien, wat een gesloten gemeenschap. Het doet me aan de Amish denken.
Er zijn wel een paar raakvlakken, maar de Amish leven echt nog in de primitieve tijd.....alhoewel er ook zo langzamerhand bij de nieuwe generatie wel wat ontwikkelingen zijn ...zij het met kleine stapjes...
Maar ja..ook daar uitstoting en buitensluiting als je je niet aan de [hun] regels houdt....
Toch gebaseerd op teksten uit de Bijbel...hoe je het ook wendt of keert.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

callista schreef:
Storm schreef:@Calista,
Ja ik heb dit filmpje gezien, wat een gesloten gemeenschap. Het doet me aan de Amish denken.
Er zijn wel een paar raakvlakken, maar de Amish leven echt nog in de primitieve tijd.....alhoewel er ook zo langzamerhand bij de nieuwe generatie wel wat ontwikkelingen zijn ...zij het met kleine stapjes...
Maar ja..ook daar uitstoting en buitensluiting als je je niet aan de [hun] regels houdt....
Toch gebaseerd op teksten uit de Bijbel...hoe je het ook wendt of keert.
God geeft het goede voorbeeld. Na de dood worden diegenen die Hem niet op de juiste wijze op aarde de eer hebben bewezen, voor alle eeuwigheid uitgestoten en buitengesloten. Zelfs gruwelijke martelingen liggen in het verschiet. Dat denken is niet alleen voorbehouden aan de Amish. Ook een fors deel van de orthodoxie hecht geloof aan een magnetron scenario voor zeer velen na de dood. Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

peda schreef:
callista schreef:
Storm schreef:@Calista,
Ja ik heb dit filmpje gezien, wat een gesloten gemeenschap. Het doet me aan de Amish denken.
Er zijn wel een paar raakvlakken, maar de Amish leven echt nog in de primitieve tijd.....alhoewel er ook zo langzamerhand bij de nieuwe generatie wel wat ontwikkelingen zijn ...zij het met kleine stapjes...
Maar ja..ook daar uitstoting en buitensluiting als je je niet aan de [hun] regels houdt....
Toch gebaseerd op teksten uit de Bijbel...hoe je het ook wendt of keert.
God geeft het goede voorbeeld. Na de dood worden diegenen die Hem niet op de juiste wijze op aarde de eer hebben bewezen, voor alle eeuwigheid uitgestoten en buitengesloten. Zelfs gruwelijke martelingen liggen in het verschiet. Dat denken is niet alleen voorbehouden aan de Amish. Ook een fors deel van de orthodoxie hecht geloof aan een magnetron scenario voor zeer velen na de dood.

Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Klopt.
De JG gaan er prat op dat ze niet in een hel geloven, maar daar worden --volgens hun visie---de ongelovigen--- dwz diegenen die niet hun leer aanhangen---vernietigd...i.m.o. te vergelijken met de joden in de gaskamers... :evil:
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

callista schreef:
De JG gaan er prat op dat ze niet in een hel geloven, maar daar worden --volgens hun visie---de ongelovigen--- dwz diegenen die niet hun leer aanhangen---vernietigd...i.m.o. te vergelijken met de joden in de gaskamers... :evil:
Hallo Callista,

De vernietiging gebeurt wel in een oogwenk, dat is prettiger als een langer durende verstikking. Wat mij betreft zou het handiger zijn wanneer God diegenen die niet meer mogen meedoen, helemaal niet uit Zijn Herinnering zou oproepen. Dood blijft dan dood. Maar dan zit de Jg met het door God afgekondigde Laatste Oordeel, daar moeten de gestorvenen wel bij zijn. Ook de hel zien als een plaats van Godverlatenheid na de dood, klinkt heel wat humaner, want daar kan het prima vertoeven zijn. Kortom ontzettend veel visies, maar nog nooit heeft iemand na de dood- toerisme kunnen bedrijven. Het ontbreekt helaas aan ervaringsdeskundigen.
Laatst gewijzigd door peda op 11 mar 2017, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

Tja, "men" vindt het over het algemeen 'bedenkelijk' dat God ooit een oordeel zal brengen over de goddeloze mensheid. God is een rechtvaardig God, Die ooit recht zal spreken over de levenden en de doden, en DAAR wil men niet aan.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Bonjour »

Het is hoogst bedenkelijk dat een god aanbeden wordt, die moeite heeft zich duidelijk te manifesteren en die mensen zou gaan straffen die niet in die god willen geloven. Niemand die een ander martelt, natuurlijk of bovennatuurlijk zou aanbeden mogen worden.

Een heel ander punt dat voor sommige christelijke sektes geldt: Er worden soms behoorlijke geldelijke offers gevraagd. OP zich geen ramp, maar als het dan gepaard gaat met een duistere financiële verantwoording wordt het eng.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Nee, maar ze geloven wel in een hel op aarde genaamd armageddon, de dag waarop jij en ik verteerd zullen worden door een aards vuur en allen die niet bij het WTG zijn aangesloten. Op die dag zullen zij toekijken hoe wij schreeuwend van de pijn opgestookt worden als kolen, maar ze geloven niet in de hel. Echter ben ik van mening dat je met zo'n geloof ook geen hel meer nodig hebt, want een God die zijn schepselen duizenden jaren lang blijft veroordelen en zich potdorie genadig durft te noemen doet de duivel verbleken.

En een God die zijn schepsels na de dood tot in eeuwigheid pijnigt is geen haar beter. Het blijven koninkrijken gebouwd op angst en zodra de angst wegebt zullen zijn onderdanen hem verscheuren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

Sektarisme is per definitie "eng" en manipulatief in handelwijze . Gelovigen zouden moeten leren zelf de Schrift te onderzoeken i.p.v. zich te laten "leiden" door figuren die zichzelf opwerpen als leiders of nog erger, "gezalfden des Heren" die geen enkele tegenspraak dulden.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Nee, maar ze geloven wel in een hel op aarde genaamd armageddon, de dag waarop jij en ik verteerd zullen worden door een aards vuur en allen die niet bij het WTG zijn aangesloten. Op die dag zullen zij toekijken hoe wij schreeuwend van de pijn opgestookt worden als kolen, maar ze geloven niet in de hel. Echter ben ik van mening dat je met zo'n geloof ook geen hel meer nodig hebt, want een God die zijn schepselen duizenden jaren lang blijft veroordelen en zich potdorie genadig durft te noemen doet de duivel verbleken.

En een God die zijn schepsels na de dood tot in eeuwigheid pijnigt is geen haar beter. Het blijven koninkrijken gebouwd op angst en zodra de angst wegebt zullen zijn onderdanen hem verscheuren.
Hallo Piebe,

Maar jij weet ook dat een Goddelijk aangestuurd Armageddon nooit zal aanbreken op aarde. Verbranden hier op aarde is voorbehouden aan dwazen en barbaren van b.v. de IS. God Zelve staat daar m.i. geheel buiten. Ook mij is het volkomen onduidelijk dat er anno 2017 nog christelijke gelovigen zijn die onder het uitroepen van "" God is Rechtvaardig "" vervolgens gruwelijke toekomst perspectieven gaan verkondigen. Ik weet als post-theist/ agnost niets te vertellen over de eventuele Goddelijke Dimensie, maar binnen deze vaagheid verbind ik God rustig met de oeroude Alverzoening gedachte. Zoals door Paulus verwoordt en door verschillende kerkvaders herhaald, met "" God Alles in Allen"'. Zo'n God voorkomt in ieder geval veel kommer en zorg bij de God-volgers of zij wel beschikken over het juiste geloof ( wedergeboren ) om tot de geroepenen te behoren. Luid verkondigen dat zulks het geval is, komt wel uit een mensenmond, God Zelve zwijgt ook over wie in Zijn Ogen wedergeboren is, een zwijgen zoals van Hem overigens bekend is. God blijft volgens de leer volledig Soeverein, zijn Besluiten zijn door mensen hier op aarde totaal niet te voorspellen.
Overigens bestaat er inmiddels ook een wedergeboren "'light '' , daar is het voldoende om geloof in het kruisoffer te hebben en je bent min of meer automatisch behouden.
Laatst gewijzigd door peda op 12 mar 2017, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:Sektarisme is per definitie "eng" en manipulatief in handelwijze .

Gelovigen zouden moeten leren zelf de Schrift te onderzoeken i.p.v. zich te laten "leiden" door figuren die zichzelf opwerpen als leiders of nog erger, "gezalfden des Heren" die geen enkele tegenspraak dulden.
Dus jij hebt alles uitsluitend zelf--op eigen houtje--- onderzocht? 8-)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Alpha »

Storm schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik dit topic gestart ben. Ik heb er wel gereageerd, maar de aanhef was anders. Specifiek op de Jehovah getuigen toegespitst. Mijn reactie was een tikkeltje cynisch, (daar moet ik aan werken om dat af te leren) omdat ik het een beetje vreemd vond. Een topic starten met voor en tegens van de Jehovah getuigen. Wat ik schreef was wel mijn ervaring, maar dat kan ik ook schrijven over evangelisatie in het algemeen. Of "evangelisatie" van anti theïsten op christelijke fora.

Nu zal ik iets aardigs vertellen over Jehovah getuigen....ik heb nooit meegemaakt dat ze de voet tussen mijn deur zetten ;) Het was altijd een keurig gesprek, maar sorry ik mis iets in die gesprekken; het is vak zo "kil". Zou dat toch door dat eenrichtings verkeer komen? Verdorie eindig ik toch weer negatief. @Alpha het is niet persoonlijk hoor, maar de zakelijke manier van evangeliseren van de Jehovah getuigen ligt me niet zo.Al is persoonlijke Jehovah getuige op Credible een enorme leuke jongen/man?? Ik heb meer van hem gelezen dan dat ik hier lees. Misschien zijn jullie wel dezelfde Alpha, of is het je zoon. :mrgreen:

Een compliment voor mij; ik heb de getuigen die mij aan de deur kwamen een tip gegeven om op fora te posten. Ze wisten niet hoe snel ze de adressen op moesten schrijven. Dus mods bedank mij maar eens, in alle Koninkrijk zalen zit men driftig op Geloofsgesprek en Credible te lezen.
Hallo Storm,

Bedankt voor je reactie.

Ik probeer "to the point" te zijn en dat komt misschien wat zakelijk over.
Het kan een gevolg zijn van het schriftelijk communiceren, waardoor je de non verbale communicatie mist.
Persoonlijk "life" ben ik helemaal niet "kil", maar wel introvert, wat best lastig is.

De voet tussen de deur zetten is officieel afgeschaft in 1985.
Jg leren constant bij en hebben ingezien, dat, ook al is de reden dringend, je mensen niet kan dwingen Gods koninkrijk te zoeken.
Tenslotte heeft iedereen een vrije wil gekregen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Alpha »

peda schreef:God geeft het goede voorbeeld. Na de dood worden diegenen die Hem niet op de juiste wijze op aarde de eer hebben bewezen, voor alle eeuwigheid uitgestoten en buitengesloten. Zelfs gruwelijke martelingen liggen in het verschiet. Dat denken is niet alleen voorbehouden aan de Amish. Ook een fors deel van de orthodoxie hecht geloof aan een magnetron scenario voor zeer velen na de dood. Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
1 Johannes 4:8 Wie niet liefheeft, heeft God niet leren kennen, want God is liefde.
Een liefdevolle God zal nooit mensen eeuwig pijnigen, omdat ze zijn wil negeren.
De "hel traditie" is niet uit de Bijbel afkomstig.
Veel plegers kunnen niet in Gods koninkrijk komen.
Daarbuiten is dan geen leven mogelijk, dus zal men sterven.
Marteling is niet van God afkomstig.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Alpha »

callista schreef:Klopt.
De JG gaan er prat op dat ze niet in een hel geloven, maar daar worden --volgens hun visie---de ongelovigen--- dwz diegenen die niet hun leer aanhangen---vernietigd...i.m.o. te vergelijken met de joden in de gaskamers... :evil:
Wat triest, dat je de Bijbel niet begrijpt, of wilt begrijpen.
Degene die Gods wil niet willen doen, blijven niet leven.
Dat is hun keuze.
Jg volgen de Bijbelse leer, zo goed als zij kunnen, vandaar ook dat ze wereldwijd het goede nieuws verkondigen, overeenkomstig Jezus opdracht..
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Nee, maar ze geloven wel in een hel op aarde genaamd armageddon, de dag waarop jij en ik verteerd zullen worden door een aards vuur en allen die niet bij het WTG zijn aangesloten. Op die dag zullen zij toekijken hoe wij schreeuwend van de pijn opgestookt worden als kolen, maar ze geloven niet in de hel. Echter ben ik van mening dat je met zo'n geloof ook geen hel meer nodig hebt, want een God die zijn schepselen duizenden jaren lang blijft veroordelen en zich potdorie genadig durft te noemen doet de duivel verbleken.

En een God die zijn schepsels na de dood tot in eeuwigheid pijnigt is geen haar beter. Het blijven koninkrijken gebouwd op angst en zodra de angst wegebt zullen zijn onderdanen hem verscheuren.
Nee, Armageddon is geen hel, maar een oorlog .

Openbaring 16:
14 In werkelijkheid zijn het door demonen geïnspireerde uitingen, en ze verrichten tekenen en gaan uit tot de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

HET woord Armageddon komt van de Hebreeuwse uitdrukking „Har–Magedon” of „Berg van Megiddo”.
Aangezien deze oorlog wereldomvattend is, kan het niet letterlijk de Berg van Megiddo zijn.

Openbaring geeft duidelijk aan wat er in die eindstrijd gebeurd. Openbaring 19:11-21.
Het is het oplossen van alle wereldproblemen.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.”

„Wat de goddelozen betreft, zij zullen van de aarde zelf worden afgesneden; en wat de verraderlijken betreft, zij zullen ervan worden weggerukt.” — Spreuken 2:22.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.

Een grote schare mensen, die met God willen samenwerken, hebben overleeft.
Zij hebben de oproep in Openb. 18:4 gevolgd, zoals in de eerste eeuw Jezus volgelingen waren gevlucht naar de bergen van Judea en dus overleefden. (Mt 24:15, 16).
Ik heb niet alle teksten geciteerd om het wat leesbaarder te houden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Komt op mij behoorlijk sektarisch over...
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

callista schreef:Komt op mij behoorlijk sektarisch over...

Het is ook sektarisch. Dat God Absoluut Soeverein is, wordt door de sektaristen met de mond beleden., maar verder wordt er geen aandacht aan geschonken. Tot in het kleinste detail wordt geweten, wie God is, wat God voelt, hoe God reageert, hoe God handelt of zal gaan handelen. De Soevereiniteit is volledig buiten zicht geraakt en geinspireerde, maar wel menselijke gedachten hebben het voortouw volledig overgenomen. God zit volledig vast aan de in de bijbel gegeven boodschappen en kan geen kant meer uit. Inderdaad sektarisme, immers de eigen principes zijn absoluut "' heilig "'.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:Een groot voordeel van het geloof van de in omvang kleine Jg groep is dat bij hen God afziet van marteling.
Nee, maar ze geloven wel in een hel op aarde genaamd armageddon, de dag waarop jij en ik verteerd zullen worden door een aards vuur en allen die niet bij het WTG zijn aangesloten. Op die dag zullen zij toekijken hoe wij schreeuwend van de pijn opgestookt worden als kolen, maar ze geloven niet in de hel. Echter ben ik van mening dat je met zo'n geloof ook geen hel meer nodig hebt, want een God die zijn schepselen duizenden jaren lang blijft veroordelen en zich potdorie genadig durft te noemen doet de duivel verbleken.

En een God die zijn schepsels na de dood tot in eeuwigheid pijnigt is geen haar beter. Het blijven koninkrijken gebouwd op angst en zodra de angst wegebt zullen zijn onderdanen hem verscheuren.
Nee, Armageddon is geen hel, maar een oorlog .

Openbaring 16:
14 In werkelijkheid zijn het door demonen geïnspireerde uitingen, en ze verrichten tekenen en gaan uit tot de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige.
16 En ze vergaderden hen tot de plaats die in het Hebreeuws Har–Magedon wordt genoemd. NWV.

HET woord Armageddon komt van de Hebreeuwse uitdrukking „Har–Magedon” of „Berg van Megiddo”.
Aangezien deze oorlog wereldomvattend is, kan het niet letterlijk de Berg van Megiddo zijn.

Openbaring geeft duidelijk aan wat er in die eindstrijd gebeurd. Openbaring 19:11-21.
Het is het oplossen van alle wereldproblemen.

Lukas 21:28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.”

„Wat de goddelozen betreft, zij zullen van de aarde zelf worden afgesneden; en wat de verraderlijken betreft, zij zullen ervan worden weggerukt.” — Spreuken 2:22.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.

Een grote schare mensen, die met God willen samenwerken, hebben overleeft.
Zij hebben de oproep in Openb. 18:4 gevolgd, zoals in de eerste eeuw Jezus volgelingen waren gevlucht naar de bergen van Judea en dus overleefden. (Mt 24:15, 16).
Ik heb niet alle teksten geciteerd om het wat leesbaarder te houden.
De God van de eeuwige wraak vrees ik niet, zo'n God wacht ik op met mijn dubbelloops geweer. BOEM! :kiss1:
peda schreef:God zit volledig vast aan de in de bijbel gegeven boodschappen en kan geen kant meer uit.
Absoluut! God wordt steeds weer overnieuw gekruisigd!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende