Ingaan in het koninkrijk

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:19
callista schreef: 30 okt 2018, 22:16 Wel ja.....there it goes again
Hou toch eens op Piebe.... :x :naughty:
Zo werkt dat nou eenmaal in discussies. HJW roept te pas en te onpas dat Paulus brak met Christus, maar dat is onvoldoende om het hard te maken. Ik verlang slechts een onderbouwing want ik stoor me aan leugens en kwaadsprekerij.
Nou, ik kan HJW er niet op betrappen dat hij zijn reacties niet onderbouwt
En het dan maar leugens noemen en kwaadsprekerij....slaat ergens op....
Dat is kwaadsprekerij
Hou eens op met je gehakketak......en tel eerst eens tot 10....of 20
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 30 okt 2018, 22:23
Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:19
callista schreef: 30 okt 2018, 22:16 Wel ja.....there it goes again
Hou toch eens op Piebe.... :x :naughty:
Zo werkt dat nou eenmaal in discussies. HJW roept te pas en te onpas dat Paulus brak met Christus, maar dat is onvoldoende om het hard te maken. Ik verlang slechts een onderbouwing want ik stoor me aan leugens en kwaadsprekerij.
Nou, ik kan HJW er niet op betrappen dat hij zijn reacties niet onderbouwt
Hou eens op met je gehakketak......en tel eerst eens tot 10....of 20
1-20

Link me dan even naar de betreffende onderbouwing ajw, dan neem ik alles terug!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:14 Door te beweren dat Paulus heeft gebroken met Christus zonder enige onderbouwing ook niet. Ik betrap jou zelden op inhoudelijke reacties, maar je verwacht het wel van anderen, hypocriet.
Ik heb dat wel al enigszins onderbouwd.
Maar je valt weer terug in het schelden. Helaas.

[modbreak Trajecto] Oké, maar geef graag de link naar de plek waar je het enigszins onderbouwde. Of geef hier nu een onderbouwing; en liefst niet al te summier.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:19 leugens en kwaadsprekerij.
Idee om daar zelf eens mee te stoppen. Splinter en balk.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 30 okt 2018, 22:28
Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:14 Door te beweren dat Paulus heeft gebroken met Christus zonder enige onderbouwing ook niet. Ik betrap jou zelden op inhoudelijke reacties, maar je verwacht het wel van anderen, hypocriet.
Ik heb dat wel al enigszins onderbouwd.
Maar je valt weer terug in het schelden. Helaas.
Ik heb de onderbouwing gemist helaas, linkje?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:32 Ik heb de onderbouwing gemist helaas, linkje?
Jezus roept op om een goed mens te zijn. Paulus geeft aan dat je het juiste geloof moet aanhangen.

Jezus zegt dat er niets van de wet afgehaald mag worden, Paulus schuift de wet aan de kant.
Zijn genoeg teksten over die jij ook wel kent.

Alle oproepen van Jezus om goed te zijn en dat het daar om draait zijn vrij zinloos als het gaat om het juiste geloof.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 30 okt 2018, 22:36
Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 22:32 Ik heb de onderbouwing gemist helaas, linkje?
Jezus roept op om een goed mens te zijn. Paulus geeft aan dat je het juiste geloof moet aanhangen.

Jezus zegt dat er niets van de wet afgehaald mag worden, Paulus schuift de wet aan de kant.
Zijn genoeg teksten over die jij ook wel kent.
Alle oproepen van Jezus om goed te zijn en dat het daar om draait zijn vrij zinloos als het gaat om het juiste geloof.
Een beetje flauw en nog steeds mis ik een onderbouwing.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 30 okt 2018, 23:01 Een beetje flauw en nog steeds mis ik een onderbouwing.
Ik wil best een discussie aangaan. Maar dan wel eentje met respect. Je hebt zeer veel moeite met zelfbeheersing en dat ontsiert elke discussie.
Je begint zeer snel te schelden en met ad hominems argumenten te strooien. En dan heeft geen enkele discussie zin.
Pas geleden heb je aangegeven het op de inhoud te willen houden, maar dat was in de praktijk slechts van zeer korte duur.
Ik stel dan ook voor dat je eerst iets gaat doen aan woede-controle en dat we daarna een fatsoenlijke discussie kunnen gaan voeren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ingaan in het koninkrijk

Bericht door Peter79 »

pyro schreef: 28 okt 2018, 23:00
Peter79 schreef: 28 okt 2018, 22:01 Als je met Jezus in de zaligsprekingen mee gaat (als uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit) en met Paulus worsteling (hoe meer het gebod ging leven, hoe meer ik ging sterven), dan is het volgens mij essentieel dat het gebod (welk gebod dan ook) een doodlopende weg is. Paulus komt dan tot de uitroep: wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Goddank, door Jezus Christus onze Heer. Dat is volgens mij de kern van het christelijk geloof.
En toch presenteert het evangelie een nieuw gebod dat Jezus geeft: heb elkaar lief. Ik zie eventueel nog wel een doodlopende weg in de manier waarop je met geboden om kunt gaan - verhard, naar de letter waarbij je de geest waarin het bedoeld is uit het oog verliest, bijvoorbeeld.
Toen ik het typte, schoot de gedachte al door mijn hoofd of deze generalisatie wel klopte. Ik zie het inderdaad ook zoals jij schetst: in de manier waarop je ermee omgaat. Maar zo genuanceerd wilde ik het niet stellen, omdat daarmee toch weer het gebod als heilzaam middel binnensluipt.

Met het gebod bedoel ik de representatie van de wet van Mozes - wie dit doet, zal daardoor leven - bezongen o.a. in Psalm 119. Niet het doen van de wet, het gebod, brengt het leven voor de mens. Dit is ook af te leiden uit het Johannesevangelie - Jezus is de weg, de waarheid en het leven (Johannes 14). En Johannes, de teksten die mij het meest aanspreken vanwege zijn reflectie en gulheid, stelt het heel zwart-wit wat betreft Jezus. Ik denk dat ik op grond van Johannes mag zeggen dat elke andere weg dan Jezus een doodlopende weg is.

Daarom moet de wet, het gebod, ten grave worden gedragen. Doe er afstand van, want geboden zijn niet zaligmakend, op geen enkele manier. Alleen door de oude band met de wet en de geboden door te snijden, kom je tot een nieuwe relatie met die wet. Die wordt gekenmerkt door vrijheid. Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig, aldus Paulus. Het betekent ook dat je vrij omgaat met wat de wet is. De wet van de vrijheid, de wet van Christus. De mens is er niet voor de wet, de wet is er voor de mens. Als Johannes een nieuw gebod noemt - heb elkaar lief - dan is dat niet anders dan aansporing van Paulus in Romeinen 12 - heb elkaar lief.

Bij Johannes wordt de relatie met de wet niet expliciet gemaakt, maar bij hem speelt dit in de tegenstelling tussen de natuurlijke mens en de mens die uit God geboren is. Bij Johannes is zonde niet (meer) overtreding van een gebod, maar het niet kennen van God (ook hier een dichotomie/zwart-wit denken).

Geboden verliezen dus hun kracht om rechten aan te ontlenen. Het blijven handreikingen en het is aan de door de Geest geleide mens om, afhankelijk van de context, daaraan invulling te geven.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs