Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

De lijdende knecht in Jesaja, met name in Jesaja 53, is niet de messias, zoals het christendom verondersteld, maar het spreekt over het volk Israel.

Jesaja zelf is daar heel duidelijk over: Houdt u a.u.b. in gedachten dat de naam van Jacob veranderd werd in Israel na het gevecht met de engel in het eind van Genesis 32: Jacob is een synoniem voor Israel:


Jesaja 41:8; “Maar gij, Israel, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham,”



Jesaja 44:1-2; “Zo zegt de Here, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht Jakob, en Jesurun, die Ik verkoren heb.” (Jesurun is ook een synoniem voor Israel)



Jesaja 44:21; “Denk hieraan, Jakob; Israel, want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, Israel; gij wordt door Mij niet vergeten.”



Jesaja 45:4; “Ter wille van mijn knecht Jakob en van Israel, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.”



Jesaja 48:20; “De Here heeft zijn knecht Jakob verlost.”



Jesaja 49:3; “En Hij zeide tot mij: Gij zijt mijn knecht, Israel, in wie Ik Mij zal verheerlijken.”


Er is heel wat meer waar dit vandaan komt, maar in bovenstaande teksten kan je het in één zin vangen.


Het moge duidelijk zijn wie de knecht van God is in het boek Jesaja.


Voor meer informatie hierover zie hier: http://Jesaja53.notlong.com
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

Allemachtig. :x :roll:
Daar heeft Mart al uitgebreid over gesproken in zijn topic.
En ook uitgebreid toegelicht met teksten uit de T'NaCH
Mart komt over ca. twee weken weer terug...
.
Dus dit topic kan weg.

Bovendien heb jij dat hier al uitentreuren gezegd een tijd geleden en gekopieerd vanuit je Bergzion site
.En zie ik dat jij het opdringerige evangeliseren nog steeds niet verleerd bent......zal nog wel in je christelijke genen zitten.....want joods is het niet.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: 28 okt 2018, 13:30 Bovendien heb jij dat hier al uitentreuren gezegd een tijd geleden en gekopieerd vanuit je Bergzion site
.En zie ik dat jij het opdringerige evangeliseren nog steeds niet verleerd bent......zal nog wel in je christelijke genen zitten.....want joods is het niet.
Bs"d

Ik noem het: "Een licht der wereld zijn". ;)

Maar een apart Jesaja 53 topic was er nog niet.

Dus bij deze.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

Neee......Het topic van Mart is duidelijk genoeg.....daar is het vaak aan bod gekomen
Zo ga je lekker in zijn vaarwater zitten....nu hij weg is voor een paar weken.......dat is niet de bedoeling lijkt me...

Dus dit topic kan weg..
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: 28 okt 2018, 13:53 Neee......Het topic van Mart is duidelijk genoeg.....daar is het vaak aan bod gekomen
Zo ga je lekker in zijn vaarwater zitten....nu hij weg is voor een paar weken.......dat is niet de bedoeling lijkt me...

Dus dit topic kan weg..
Bs"d

Dat topic gaat primair niet over Jesaja 53, dus dit topic moet blijven, want het is enig in zijn soort.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

Het is uitgekauwde evangeliserende, opdringende meuk...dat is het..
Inderdaad "enig" in zijn soort.........
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: 28 okt 2018, 13:59 Het is uitgekauwde evangeliserende, opdringende meuk...dat is het..
Inderdaad "enig" in zijn soort.........
Bs"d

Als je niks zinnigs over Jesaja 53 te melden hebt vervuil dan aub de discussie niet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

Ik maak zelf uit waar ik wel of niet op reageer.
Of het jou wel of niet zint.....is mij lood om oud ijzer.
Laten we het maar niet hebben over vervuiling... :w
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:26 Bs"d

De lijdende knecht in Jesaja, met name in Jesaja 53, is niet de messias, zoals het christendom verondersteld, maar het spreekt over het volk Israel.

Jesaja zelf is daar heel duidelijk over: Houdt u a.u.b. in gedachten dat de naam van Jacob veranderd werd in Israel na het gevecht met de engel in het eind van Genesis 32: Jacob is een synoniem voor Israel:


Jesaja 41:8; “Maar gij, Israel, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham,”



Jesaja 44:1-2; “Zo zegt de Here, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht Jakob, en Jesurun, die Ik verkoren heb.” (Jesurun is ook een synoniem voor Israel)



Jesaja 44:21; “Denk hieraan, Jakob; Israel, want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, Israel; gij wordt door Mij niet vergeten.”



Jesaja 45:4; “Ter wille van mijn knecht Jakob en van Israel, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.”



Jesaja 48:20; “De Here heeft zijn knecht Jakob verlost.”



Jesaja 49:3; “En Hij zeide tot mij: Gij zijt mijn knecht, Israel, in wie Ik Mij zal verheerlijken.”


Er is heel wat meer waar dit vandaan komt, maar in bovenstaande teksten kan je het in één zin vangen.


Het moge duidelijk zijn wie de knecht van God is in het boek Jesaja.


Voor meer informatie hierover zie hier: http://Jesaja53.notlong.com
Israel is Jacob die met de man heeft geworsteld. Jacob is z'n oude staat. Israel is Jacob vernieuwd door de man die zijn naam niet wou zeggen en dan staat er dat God het was.
Waarom kan Jezus niet Israel genoemd worden? Naar de mens is Hij een Israeliet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

NOGMAALS...dit topic is overbodig!!!
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 28 okt 2018, 14:17 Israel is Jacob die met de man heeft geworsteld. Jacob is z'n oude staat. Israel is Jacob vernieuwd door de man die zijn naam niet wou zeggen en dan staat er dat God het was.
Bs"d

Jij denkt dat als God met Jacob worstelt, dat God dan niet kan winnen??

Het was een engel waar Jacob mee worstelde.
Waarom kan Jezus niet Israel genoemd worden? Naar de mens is Hij een Israeliet.
Je kan hem een Israeliet noemen, maar niet Israel. Zijn naam was nooit Israel.

Met Israel wordt hier het volk Israel bedoelt, en niet JC.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 14:21
coby schreef: 28 okt 2018, 14:17 Israel is Jacob die met de man heeft geworsteld. Jacob is z'n oude staat. Israel is Jacob vernieuwd door de man die zijn naam niet wou zeggen en dan staat er dat God het was.
Bs"d

Jij denkt dat als God met Jacob worstelt, dat God dan niet kan winnen??

Het was een engel waar Jacob mee worstelde.
Natuurlijk wel. Denk je dat die engel niet kon winnen? Hij vroeg zo ff wat bliksemschichten van de hemel bij Sodom. Hij wilde Jacob niet doden.

Jacob zegt dat hij God heeft gezien van aangezicht tot aangezicht, terwijl niemand God kan zien en leven.
Waarom is dat geen probleem, maar als Jezus zegt: wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien ineens wel?


Doch Jakob bleef alleen over; en een man worstelde met hem, totdat de dageraad opging.

25 En toen Hij zag, dat Hij hem niet overmocht, roerde Hij het gewricht zijner heup aan, zodat het gewricht van Jakobs heup verwrongen werd, als Hij met hem worstelde.

26 En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent.

27 En Hij zeide tot hem: Hoe is uw naam? En hij zeide: Jakob.

28 Toen zeide Hij: Uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar Israël; want gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen, en hebt overmocht.

29 En Jakob vraagde, en zeide: Geef toch Uw naam te kennen. En Hij zeide: Waarom is het, dat gij naar Mijn naam vraagt? En Hij zegende hem aldaar.

30 En Jakob noemde den naam dier plaats Pniël: Want, zeide hij ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn ziel is gered geweest.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 28 okt 2018, 14:38
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 14:21
coby schreef: 28 okt 2018, 14:17 Israel is Jacob die met de man heeft geworsteld. Jacob is z'n oude staat. Israel is Jacob vernieuwd door de man die zijn naam niet wou zeggen en dan staat er dat God het was.
Bs"d

Jij denkt dat als God met Jacob worstelt, dat God dan niet kan winnen??

Het was een engel waar Jacob mee worstelde.
Natuurlijk wel. Denk je dat die engel niet kon winnen? Hij vroeg zo ff wat bliksemschichten van de hemel bij Sodom. Hij wilde Jacob niet doden.

Jacob zegt dat hij God heeft gezien van aangezicht tot aangezicht, terwijl niemand God kan zien en leven.
Waarom is dat geen probleem, maar als Jezus zegt: wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien ineens wel?
Bs"d

Hij zei dat hij "elohiem" gezien had van aangezicht tot aangezicht. En dat hoeft niet per sé God te betekenen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 18:10
coby schreef: 28 okt 2018, 14:38
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 14:21
coby schreef: 28 okt 2018, 14:17 Israel is Jacob die met de man heeft geworsteld. Jacob is z'n oude staat. Israel is Jacob vernieuwd door de man die zijn naam niet wou zeggen en dan staat er dat God het was.
Bs"d

Jij denkt dat als God met Jacob worstelt, dat God dan niet kan winnen??

Het was een engel waar Jacob mee worstelde.
Natuurlijk wel. Denk je dat die engel niet kon winnen? Hij vroeg zo ff wat bliksemschichten van de hemel bij Sodom. Hij wilde Jacob niet doden.

Jacob zegt dat hij God heeft gezien van aangezicht tot aangezicht, terwijl niemand God kan zien en leven.
Waarom is dat geen probleem, maar als Jezus zegt: wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien ineens wel?
Bs"d

Hij zei dat hij "elohiem" gezien had van aangezicht tot aangezicht. En dat hoeft niet per sé God te betekenen.
Hij zegt ik heb elohiem gezien en mijn ziel is gered. Apart iets om te zeggen, als het slechts een engel was.

Richteren 13
Toen kwam deze vrouw in, en sprak tot haar man, zeggende: Er kwam een Man Gods tot mij, Wiens aangezicht was als het aangezicht van een Engel Gods, zeer vreselijk; en ik vraagde Hem niet, van waar Hij was, en Zijn naam gaf Hij mij niet te kennen.

11 Toen stond Manoach op, en ging zijn huisvrouw na; en hij kwam tot dien Man, en zeide tot Hem: Zijt gij die Man, Dewelke tot deze vrouw gesproken hebt? En Hij zeide: Ik ben het.
15 Toen zeide Manoach tot den Engel des HEEREN: Laat ons U toch ophouden, en een geitenbokje voor Uw aangezicht bereiden.
16 Maar de Engel des HEEREN zeide tot Manoach: Indien gij Mij zult ophouden, Ik zal van uw brood niet eten; en indien gij een brandoffer zult doen, dat zult gij den HEERE offeren. Want Manoach wist niet, dat het een Engel des HEEREN was.
17 En Manoach zeide tot den Engel des HEEREN: Wat is Uw naam, opdat wij U vereren, wanneer Uw woord zal komen.
18 En de Engel des HEEREN zeide tot hem: Waarom vraagt gij dus naar Mijn naam? Die is toch Wonderlijk.
19 Toen nam Manoach een geitenbokje, en het spijsoffer, en offerde het op den rotssteen, den HEERE. En Hij handelde wonderlijk in Zijn doen; en Manoach en zijn huisvrouw zagen toe.
20 En het geschiedde, als de vlam van het altaar opvoer naar den hemel, zo voer de Engel des HEEREN op in de vlam des altaars. Als Manoach en zijn huisvrouw dat zagen, zo vielen zij op hun aangezichten ter aarde.
21 En de Engel des HEEREN verscheen niet meer aan Manoach, en aan zijn huisvrouw. Toen bekende Manoach, dat het een Engel des HEEREN was.
22 En Manoach zeide tot zijn huisvrouw: Wij zullen zekerlijk sterven, omdat wij God gezien hebben.

23 Maar zijn huisvrouw zeide tot hem: Zo de HEERE lust had ons te doden, Hij had het brandoffer en spijsoffer van onze hand niet aangenomen, noch ons dit alles getoond, noch ons om dezen tijd laten horen, zulks als dit is.


Manoach zegt: opdat wij U vereren en de engel zegt niet: dat mag niet! Je mag alleen God vereren! Ik ben maar een engel!

Waarom vraagt gij mij naar mijn naam? Die is toch Wonderlijk?

Jesaja 9
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
Laatst gewijzigd door coby op 28 okt 2018, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door HJW »

callista schreef: 28 okt 2018, 14:19 NOGMAALS...dit topic is overbodig!!!
Mee eens. Mart heeft het al prima onderbouwd uitgelegd. Dit voegt niets toe.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

Ik vind het wel leuk. Leer ik weer eens wat. En iedereen hier is dol op Jews for Jesus.
https://jewsforjesus.org/publications/i ... nd-yeshua/

Angel of the Lord

Genesis 16:10,13 Moreover, the angel of the LORD said to her, "I will greatly multiply your descendants so that they will be too many to count."…Then she called the name of the LORD who spoke to her, "You are a God who sees;" for she said, "Have I even remained alive here after seeing Him?"

Speaks as if he is God
Judges 2:1-2 Now the angel of the LORD …said, "I brought you up out of Egypt and led you into the land which I have sworn to your fathers; and I said, 'I will never break My covenant with you, and as for you, you shall make no covenant with the inhabitants of this land; you shall tear down their altars.' But you have not obeyed Me; what is this you have done?"

Yet is separate from God and obedient to him
1 Chronicles 21:27 "The LORD commanded the angel, and he put his sword back in its sheath."

Is sent from the Father
Judges 13:9 God listened to the voice of Manoah; and the angel of God came again to the woman as she was sitting in the field…

Speaks with all the authority of God, gives commands
Judges 13:12-14 Manoah said, "Now when your words come to pass, what shall be the boy's mode of life and his vocation?" So the angel of the LORD said to Manoah, "Let the woman pay attention to all that I said. "She should not eat anything that comes from the vine nor drink wine or strong drink, nor eat any unclean thing; let her observe all that I commanded."

Forgives sin
Zechariah 3:3,4 Now Joshua was clothed with filthy garments and standing before the angel. He spoke and said to those who were standing before him, saying, "Remove the filthy garments from him." Again he said to him, "See, I have taken your iniquity away from you and will clothe you with festal robes."

Acts as judge and avenger of Israel
Joshua 5:13,14 Now it came about when Joshua was by Jericho, that he …looked, and behold, a man was standing opposite him with his sword drawn in his hand, and Joshua went to him and said to him, "Are you for us or for our adversaries?" He said, "No; rather I indeed come now as captain of the host of the LORD." And Joshua fell on his face to the earth, and bowed down, and said to him, "What has my lord to say to his servant?"

Note: Though the text does not specifically call this mysterious man the angel of the Lord, the passage closely parallels Exodus 3 and the following verse.

1 Chronicles 21:16 Then David lifted up his eyes and saw the angel of the LORD standing between earth and heaven, with his drawn sword in his hand stretched out over Jerusalem. Then David and the elders, covered with sackcloth, fell on their faces.

Accepts Worship
Judges 6:19-21 Then Gideon went in and prepared a young goat and unleavened bread from an ephah of flour; he put the meat in a basket and the broth in a pot, and brought them out to him under the oak and presented them. The angel of God said to him, "Take the meat and the unleavened bread and lay them on this rock, and pour out the broth." And he did so. Then the angel of the LORD put out the end of the staff that was in his hand and touched the meat and the unleavened bread; and fire sprang up from the rock and consumed the meat and the unleavened bread. Then the angel of the LORD vanished from his sight.

Comforts
1 Kings 19:3-8 And he (Elijah) was afraid and arose and ran for his life …he himself went a day's journey into the wilderness, and came and sat down under a juniper tree; and …said, "It is enough; now, O LORD, take my life, for I am not better than my fathers." He lay down and slept under a juniper tree; and behold, there was an angel touching him, and he said to him, "Arise, eat." Then he looked and behold, there was at his head a bread cake baked on hot stones, and a jar of water. So he ate and drank and lay down again. The angel of the LORD came again a second time and touched him and said, "Arise, eat, because the journey is too great for you." So he arose and ate and drank, and went in the strength of that food forty days and forty nights to Horeb, the mountain of God.


Uses "I AM" to refer to himself
Exodus 3:14 God [called the angel of the Lord in this passage] said to Moses, "I AM WHO I AM;" and He said, "Thus you shall say to the sons of Israel, 'I AM has sent me to you.'"


Makes special promises

Genesis 16:10 Moreover, the angel of the LORD said to her, "I will greatly multiply your descendants so that they will be too many to count."


Exodus 3 duidelijker dan dit kan niet.
En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd.
3 En Mozes zeide: Ik zal mij nu daarheen wenden, en bezien dat grote gezicht, waarom het braambos niet verbrandt.
4 Toen de HEERE zag, dat hij zich daarheen wendde, om te bezien, zo riep God tot hem uit het midden van het braambos, en zeide: Mozes, Mozes! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
5 En Hij zeide: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten; want de plaats, waarop gij staat, is heilig land.
6 Hij zeide voorts: Ik ben de God uws vaders, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob. En Mozes verborg zijn aangezicht, want hij vreesde God aan te zien.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

Hoe vaak heb ik niet gezegd dat Jews for Jesus een misleidende organisatie is en geen joden zijn maar evangelische christenen?
Opgericht door Moishe Rosen, die van jood een christen is geworden.
Een organisatie waarin duizenden euro's omgaan om mensen te bekeren tot Jezus....rondstrooien met pamfletten etc...

Maar ja...een ieder moet maar doen wat hem/haar goeddunkt :w
Sommigen hebben een hobby in het neer plempen van teksten als argument en onderbouwing
En dan vaak herhaaldelijk dezelfde teksten....
Laatst gewijzigd door callista op 28 okt 2018, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

Jesaja 49:3 slaat volgens mij op Jezus, maar daar wordt gezegd Israel.

Kanttekeningen:
Gij zijt Mijn Knecht,
Zie boven Jes. 42:1, en Jes. 51:16. De zin dezer woorden is: O Christus, Gij zijt niet alleen mijn knecht; maar Gij zijt ook de rechte Israël, die met God en zijn machtigen toorn strijdende, de overwinning behouden zult, waarvan Jakob alleen een voorbeeld geweest is als hij, met den engel des Heeren strijdende, dien overwonnen heeft, waarvan hij den naam Israël gekregen heeft.

Verder zeide Hij: Het is te gering,20 dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten 21 de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden 22 in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil 24 te zijn tot aan het einde der aarde.
7 Alzo zegt de HEERE, de Verlosser van Israel, Zijn Heilige,25 tot de verachte ziel,26 tot Dien, aan Welken het volk 27 een gruwel heeft, tot den Knecht 28 dergenen, die heersen
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

-
Laatst gewijzigd door coby op 29 okt 2018, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

@coby
Je hebt dit allemaal toch al meerdere malen uitentreuren besproken met Mart?
Waarom dan hier weer opnieuw beginnen? :roll:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door coby »

callista schreef: 28 okt 2018, 19:28 Hoe vaak heb ik niet gezegd dat Jews for Jesus een misleidende organisatie is en geen joden zijn maar evangelische christenen?
Opgericht door Moishe Rosen, die van jood een christen is geworden.
Een organisatie waarin duizenden euro's omgaan om mensen te bekeren tot Jezus....rondstrooien met pamfletten etc...

Maar ja...een ieder moet maar doen wat hem/haar goeddunkt :w
Sommigen hebben een hobby in het neer plempen van teksten als argument en onderbouwing
En dan vaak herhaaldelijk dezelfde teksten....
Wel goed opletten Callista. Deze had ik nog niet neergeplempt en netjes alles lezen he!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door callista »

:lol:
Ja heur.....ik ga maar een blokje om...even een frisse neus halen.... :clown:
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 28 okt 2018, 18:47 Hij zegt ik heb elohiem gezien en mijn ziel is gered. Apart iets om te zeggen, als het slechts een engel was.
Bs"d

Niet als je net met de engel gevochten hebt.
Richteren 13
Toen kwam deze vrouw in, en sprak tot haar man, zeggende: Er kwam een Man Gods tot mij, Wiens aangezicht was als het aangezicht van een Engel Gods, zeer vreselijk; en ik vraagde Hem niet, van waar Hij was, en Zijn naam gaf Hij mij niet te kennen.

11 Toen stond Manoach op, en ging zijn huisvrouw na; en hij kwam tot dien Man, en zeide tot Hem: Zijt gij die Man, Dewelke tot deze vrouw gesproken hebt? En Hij zeide: Ik ben het.
15 Toen zeide Manoach tot den Engel des HEEREN: Laat ons U toch ophouden, en een geitenbokje voor Uw aangezicht bereiden.
16 Maar de Engel des HEEREN zeide tot Manoach: Indien gij Mij zult ophouden, Ik zal van uw brood niet eten; en indien gij een brandoffer zult doen, dat zult gij den HEERE offeren. Want Manoach wist niet, dat het een Engel des HEEREN was.
17 En Manoach zeide tot den Engel des HEEREN: Wat is Uw naam, opdat wij U vereren, wanneer Uw woord zal komen.
18 En de Engel des HEEREN zeide tot hem: Waarom vraagt gij dus naar Mijn naam? Die is toch Wonderlijk.
19 Toen nam Manoach een geitenbokje, en het spijsoffer, en offerde het op den rotssteen, den HEERE. En Hij handelde wonderlijk in Zijn doen; en Manoach en zijn huisvrouw zagen toe.
20 En het geschiedde, als de vlam van het altaar opvoer naar den hemel, zo voer de Engel des HEEREN op in de vlam des altaars. Als Manoach en zijn huisvrouw dat zagen, zo vielen zij op hun aangezichten ter aarde.
21 En de Engel des HEEREN verscheen niet meer aan Manoach, en aan zijn huisvrouw. Toen bekende Manoach, dat het een Engel des HEEREN was.
22 En Manoach zeide tot zijn huisvrouw: Wij zullen zekerlijk sterven, omdat wij God gezien hebben.
Wederom hebben ze een "elohiem" gezien. Dat kan prima een engel zijn.

En het wordt daar heel wat keer helder en duidelijk vermeld dat het gaat om een boodschapper van God. Waarom probeer je van een boodschapper van God God zelf te maken? Geloof je dat God zijn eigen boodschapper is??
23 Maar zijn huisvrouw zeide tot hem: Zo de HEERE lust had ons te doden, Hij had het brandoffer en spijsoffer van onze hand niet aangenomen, noch ons dit alles getoond, noch ons om dezen tijd laten horen, zulks als dit is.


Manoach zegt: opdat wij U vereren en de engel zegt niet: dat mag niet! Je mag alleen God vereren! Ik ben maar een engel!
"Eert uw vader en uw moeder".
Waarom vraagt gij mij naar mijn naam? Die is toch Wonderlijk?
Is de naam van God "wonderlijk"?
Jesaja 9
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
Jesaja 9:1-5 "Het volk dat in donkerheid wandelt, ziet een groot licht; over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht. Gij hebt het volk vermenigvuldigd, zijn vreugde groot gemaakt; het verheugt zich voor uw aangezicht als met de vreugde bij de oogst, zoals men juicht bij het verdelen van de buit. Want het juk dat het drukte, en de stang op zijn schouder, de roede van zijn drijver, hebt Gij verbroken als op Midjansdag. Want elke schoen die dreunend stampt, en elke mantel, in bloed gewenteld, zal verbrand worden, een prooi van het vuur. Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen."

Neemt u er aub goede nota van dat de profeet Jesaja in de verleden tijd spreekt. Jesaja 9:2; "Het volk dat in donkerheid wandelt, zag een groot licht, over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalde een licht."

"Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemde hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst."

Dit zijn dingen die reeds in Jesaja's tijd gebeurd waren.

Als u ondanks dat dit toch wil toepassen op JC, leest u dan vers 3, 4, en 5, en zie dat JC niets van al die dingen gedaan heeft. Hij heeft nooit geregeerd op de troon van David, hij heeft nooit geen heerschappij op zijn schouder gehad, en er was geen grote heerschappij van hem en eindeloze vrede op de troon van David. Hetzelfde geld voor vers 5-6: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid." Dit gaat allemaal niet op voor JC, hij had nooit geen heerschappij op zijn schouder. En ook hier wordt in de verleden tijd gesproken: Het kind is geboren, de zoon is gegeven. Bijna al de nederlandse vertalingen zeggen in vers 6: "Men noemt zijn naam", tegenwoordige tijd. Maar in het hebreeuws is ook dat verleden tijd; "Zijn naam werd genoemd...." De hebreeuwse uitdrukking is "wajikra". Dat is het eerste woord van het boek Leviticus. En alle vertalingen zeggen daar: "En de HEERE riep Mozes," verleden tijd. Precies hetzelfde woord. Is dat nu niet eigenaardig? Exact dezelfde uitdrukking is gebruikt in Genesis 1:5; "En God noemde het licht dag, " Noemde. Verleden tijd. De staten vertaling, de NBG vertaling, de Leidse en de Lutherse vertaling zijn het er allemaal over eens dat het VERLEDEN tijd is. Maar waarom dan, in Jesaja 9, is het plotseling tegenwoordige tijd? Het antwoord is simpel: De verleden tijd past niet in de christelijke theologie, en daarom worden de vertalingen aangepast aan het christelijk geloof. Net zo makkelijk. Hier is maar 1 oplossing voor: Ga een cursus hebreeuws doen. Het is makkelijker dan het lijkt. Dan zullen uw ogen geopend worden en dan zal u het christelijke bedrog herkennen. En ja, ik leef mee met de misleide christenen die op dwaalwegen geleid worden door hun geestelijk leiders door middel van slechte en gecorrupteerde bijbelvertalingen. Dat is de reden waarom ik mijn plicht vervul om een licht der wereld te zijn en de christelijke valsheid in geschrifte aan de kaak te stellen.

"Groot zal de heerschappij zijn" De NBG, SV, en Lutherse geven dit allemaal in de toekomende tijd. En ook dat is FOUT. Het staat in de tegenwoordige tijd. Alleen de Leidse vertaling geeft dit correct weer: "Groot is die heerschappij en eindeloos de vrede op Davids troon"

Jesaja sprak over een koning die in zijn tijd leefde, en daarom is JC hiervan uitgesloten. De koning waar Jesaja over spreekt is Hezekia, de zoon van koning Achaz die van Jesaja het teken kreeg van de jonge vrouw (nee, niet de maagd) die zwanger was en het leven schonk aan een zoon. De talmoed legt uit dat onder de heerschappij van de godvrezende koning Hezekia het joodse koninkrijk tot grote hoogte steeg, en daarom was hij al deze imponerende titels waardig.

Vanwege het feit dat de naam van de boreling "God is machtig", (of machtige God, beide zijn mogelijke vertalingen) en "Eeuwige Vader" was, leiden de christenen af dat het kind God zelf geweest moet zijn. MAAR, een naam is slechts dat: Een naam. Het is geen beschrijving van de drager van de naam. Een voorbeeld hiervan: Buffalo Bill was geen buffel. Het indianen opperhoofd Sitting Bull was geen stier. Vele malen in de bijbel hebben mensen in hun naam het woord God, of de naam van God, maar dat betekent dan niet dat die mensen God zijn. Bijvoorbeeld, in Exodus 6:23 wordt gesproken over een man genaamd "Elazar". Dat betekent "God is een helper", of "Helpende God". Maar dat betekent dus niet dat die man ook God was. Exodus 6:24, "Elkanah", dat betekent "God verworf", of "Verwervende God". II Samuel 22:19; Elchanan, "God is genadig", of "Genadige God". Maar deze mannen waren niet God, net zoals het kind in Jesaja 9 niet God was.

Afgezien daarvan, de hebreeuwse woorden: "El gibor", hier vertaald met "Machtige God", kunnen ook een andere betekenis hebben. "El" kan "God" betekenen, maar het kan ook "rechter", "leider", of "machtige man" betekenen. In Exodus 4:16 zegt God tegen Mozes dat hij zal zijn voor een Elohiem voor zijn broer Aharon. (Elohiem is de langere vorm van "El") Dit betekent niet dat Mozes voor een God zou zijn voor Aharon, maar het betekend dat Mozes zijn leider zou zijn. In Exodus 21:1-6 wordt gesproken over een slaaf die nadat de normale periode van slavernij afgelopen is niet weg wil bij zijn meester. De eigenaar moet hem dan naar de rechtbank brengen waar de slaaf een verklaring aflegt dat hij niet weg wil bij zijn meester e n hij zijn meester blijft dienen tot aan zijn dood. De nederlandse vertalingen zeggen vrijwel allemaal dat de meester hem dan naar "God" moet brengen, omdat er "elohiem" staat in de grondtekst. Alleen de Lutherse vertaling zegt: "zo brenge hem zijn heer voor de goden [rechters], en stelle hem aan de deur" En de King James Vertaling zegt daar gewoon "rechters". Dus ook in Jesaja 9 hoeft het woord "El" niet noodzakelijkerwijs "God" te betekenen. Dus de tekst in Jesaja 9 is absoluut geen bewijs dat het kind God was.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

HJW schreef: 28 okt 2018, 18:51
callista schreef: 28 okt 2018, 14:19 NOGMAALS...dit topic is overbodig!!!
Mee eens. Mart heeft het al prima onderbouwd uitgelegd. Dit voegt niets toe.
Bs"d

En als Mart er al wat van gezegd heeft, dan is verder commentaar overbodig??
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Jesaja 53 spreekt over het volk Israel en niet over de messias

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 28 okt 2018, 19:05 Ik vind het wel leuk. Leer ik weer eens wat. En iedereen hier is dol op Jews for Jesus.
https://jewsforjesus.org/publications/i ... nd-yeshua/

Angel of the Lord

Genesis 16:10,13 Moreover, the angel of the LORD said to her, "I will greatly multiply your descendants so that they will be too many to count."…Then she called the name of the LORD who spoke to her, "You are a God who sees;" for she said, "Have I even remained alive here after seeing Him?"

Speaks as if he is God
Judges 2:1-2 Now the angel of the LORD …said, "I brought you up out of Egypt and led you into the land which I have sworn to your fathers; and I said, 'I will never break My covenant with you, and as for you, you shall make no covenant with the inhabitants of this land; you shall tear down their altars.' But you have not obeyed Me; what is this you have done?"

Yet is separate from God and obedient to him
1 Chronicles 21:27 "The LORD commanded the angel, and he put his sword back in its sheath."

Is sent from the Father
Judges 13:9 God listened to the voice of Manoah; and the angel of God came again to the woman as she was sitting in the field…

Speaks with all the authority of God, gives commands
Judges 13:12-14 Manoah said, "Now when your words come to pass, what shall be the boy's mode of life and his vocation?" So the angel of the LORD said to Manoah, "Let the woman pay attention to all that I said. "She should not eat anything that comes from the vine nor drink wine or strong drink, nor eat any unclean thing; let her observe all that I commanded."

Forgives sin
Zechariah 3:3,4 Now Joshua was clothed with filthy garments and standing before the angel. He spoke and said to those who were standing before him, saying, "Remove the filthy garments from him." Again he said to him, "See, I have taken your iniquity away from you and will clothe you with festal robes."

Acts as judge and avenger of Israel
Joshua 5:13,14 Now it came about when Joshua was by Jericho, that he …looked, and behold, a man was standing opposite him with his sword drawn in his hand, and Joshua went to him and said to him, "Are you for us or for our adversaries?" He said, "No; rather I indeed come now as captain of the host of the LORD." And Joshua fell on his face to the earth, and bowed down, and said to him, "What has my lord to say to his servant?"

Note: Though the text does not specifically call this mysterious man the angel of the Lord, the passage closely parallels Exodus 3 and the following verse.

1 Chronicles 21:16 Then David lifted up his eyes and saw the angel of the LORD standing between earth and heaven, with his drawn sword in his hand stretched out over Jerusalem. Then David and the elders, covered with sackcloth, fell on their faces.

Accepts Worship
Judges 6:19-21 Then Gideon went in and prepared a young goat and unleavened bread from an ephah of flour; he put the meat in a basket and the broth in a pot, and brought them out to him under the oak and presented them. The angel of God said to him, "Take the meat and the unleavened bread and lay them on this rock, and pour out the broth." And he did so. Then the angel of the LORD put out the end of the staff that was in his hand and touched the meat and the unleavened bread; and fire sprang up from the rock and consumed the meat and the unleavened bread. Then the angel of the LORD vanished from his sight.

Comforts
1 Kings 19:3-8 And he (Elijah) was afraid and arose and ran for his life …he himself went a day's journey into the wilderness, and came and sat down under a juniper tree; and …said, "It is enough; now, O LORD, take my life, for I am not better than my fathers." He lay down and slept under a juniper tree; and behold, there was an angel touching him, and he said to him, "Arise, eat." Then he looked and behold, there was at his head a bread cake baked on hot stones, and a jar of water. So he ate and drank and lay down again. The angel of the LORD came again a second time and touched him and said, "Arise, eat, because the journey is too great for you." So he arose and ate and drank, and went in the strength of that food forty days and forty nights to Horeb, the mountain of God.


Uses "I AM" to refer to himself
Exodus 3:14 God [called the angel of the Lord in this passage] said to Moses, "I AM WHO I AM;" and He said, "Thus you shall say to the sons of Israel, 'I AM has sent me to you.'"


Makes special promises

Genesis 16:10 Moreover, the angel of the LORD said to her, "I will greatly multiply your descendants so that they will be too many to count."


Exodus 3 duidelijker dan dit kan niet.
En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd.
3 En Mozes zeide: Ik zal mij nu daarheen wenden, en bezien dat grote gezicht, waarom het braambos niet verbrandt.
4 Toen de HEERE zag, dat hij zich daarheen wendde, om te bezien, zo riep God tot hem uit het midden van het braambos, en zeide: Mozes, Mozes! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
5 En Hij zeide: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten; want de plaats, waarop gij staat, is heilig land.
6 Hij zeide voorts: Ik ben de God uws vaders, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob. En Mozes verborg zijn aangezicht, want hij vreesde God aan te zien.
Bs"d

God is God, en een boodschapper van God is een boodschapper van God. (het woord "engel" betekent "boodschapper" in het hebreeuws)

God is niet zijn eigen boodschapper, en de boodschapper van God is niet God zelf.

Dit is zo simpel dat het niet nodig zou zijn om dat te gaan uitleggen.
Exodus 3 duidelijker dan dit kan niet.
En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd.
Het is dus niet God zelf in de braambos, maar een boodschapper van God.
3 En Mozes zeide: Ik zal mij nu daarheen wenden, en bezien dat grote gezicht, waarom het braambos niet verbrandt.
4 Toen de HEERE zag, dat hij zich daarheen wendde, om te bezien, zo riep God tot hem uit het midden van het braambos, en zeide: Mozes, Mozes! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
Verschillende mogelijkheden. Het meest logische scenario is dat God Abraham roept DOOR MIDDEL VAN de engel. En aangezien het een bijbels concept is dat de boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft, kan als God een boodschapper stuurt, er gezegd worden dat God zelf met die persoon spreekt, ook al spreekt God door middel van een boodschapper.
Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten." Hierna zei Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten." Lot zei niet: "De engelen gaan de stad verwoesten", Hij zei: "de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten." En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham," Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maar de bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft.
Maar dit betekent natuurlijk niet dat God dezelfde is als de engelen.

Een andere mogelijkheid is, zoals een Joodse commentator zegt, dat Abraham een opgaande openbaring kreeg; eerst werd hij door een engel aangesproken, daarna door God zelf.

Beide zijn mogelijke verklaringen, en beide nemen de noodzaak weg om te zeggen: "De engel/boodschapper van God is God zelf".

Zeggen dat de engel/boodschapper van God God zelf is is net zo onzinnig als zeggen dat in Jesaja 53 de knecht van God God zelf is, en dat God dus zijn eigen knecht is.

Evenzo is God niet zijn eigen boodschapper.

Dit zijn allemaal onlogische theorieën verzonnen om afgodendienst (het aanbidden van een mens als God) goed te praten.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13