Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Kessel schreef: 23 jan 2019, 11:25
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:53 De kerkelijke doctrine verhinderd de Bijbelse zienswijze, dat Jezus een geschapen persoon is en dus een andere persoon is, dan zijn vader.
Ik beperk me even tot dit deel van je bericht hoewel ik de rest van wat je schreef niet oninteressant vond.
Jezus is nu inderdaad een schepsel geworden en zo zijn er nog een heleboel andere dingen uit jouw lering waar ik het mee eens ben.
Maar hoe verklaar jij dan dat Johannes de doper over Jezus profeteert: Hij die na mij komt was er al vóór mij?
Van Johannes de doper weten we dat hij 3 maanden ouder is dan Jezus, dat Jezus dus na hem geboren is. Toch zegt Johannes dat Jezus er al was eer hij er zelf was.
Nee, Jezus was al een schepsel, voordat de aarde werd geschapen.

Vandaar dat Johannes zei, dat Jezus voor hem er al was.

Interessant is ook Jezus discussie met de Schriftgeleerden over David en mijn heer.

Mt 22:
41 Terwijl de farizeeën bij elkaar waren, vroeg Jezus hun:
42 ‘Wat denken jullie? Van wie is de Christus een zoon?’ Ze antwoordden: ‘Van David.’
43 Hij vroeg: ‘Hoe kan David hem dan onder inspiratie Heer noemen en zeggen:
44 “Jehovah heeft tegen mijn Heer gezegd: ‘Ga aan mijn rechterhand zitten totdat ik je vijanden aan je voeten leg’”?
45 Als David hem Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’
46 Niemand kon hem daar antwoord op geven en niemand durfde hem verder nog iets te vragen. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Tin schreef: 23 jan 2019, 11:40
Kessel schreef: 23 jan 2019, 11:25
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:53 De kerkelijke doctrine verhinderd de Bijbelse zienswijze, dat Jezus een geschapen persoon is en dus een andere persoon is, dan zijn vader.
Ik beperk me even tot dit deel van je bericht hoewel ik de rest van wat je schreef niet oninteressant vond.
Jezus is nu inderdaad een schepsel geworden en zo zijn er nog een heleboel andere dingen uit jouw lering waar ik het mee eens ben.
Maar hoe verklaar jij dan dat Johannes de doper over Jezus profeteert: Hij die na mij komt was er al vóór mij?
Van Johannes de doper weten we dat hij 3 maanden ouder is dan Jezus, dat Jezus dus na hem geboren is. Toch zegt Johannes dat Jezus er al was eer hij er zelf was.
Jezus (onze) 'vader'' is niet 'een persoon' , dat zijn wij mensen.
Wel is dat wat (in beeldspraak) onze 'vader' is, dat waar wij uit voortkomen, onze bron.
En dus zijn we er één mee.
Of kunnen het zijn.
Maar zeker Alpha zal niets met die zienswijze hebben.
We leven niet voor niets in een dualistische wereld.
Ik ga gewoon uit van datgene wat de Bijbel leert.
Ik heb nu eenmaal niet de behoefte om daarbuiten te gaan.

Jezus is een geest en wel degelijk een persoon, een individu.
Immers: Als er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam.

De God van Jezus is Jehovah, en hij noemt hem ook mijn vader.
Hij zei letterlijk tegen zijn discipelen: Mijn vader en uw vader, Mijn God en uw God.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Ligt er bij jou ook sneeuw Alpha? :w
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Kessel schreef: 23 jan 2019, 11:46
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:59 Trinitarische , niet Bijbelse zienswijze.
De Naam van God is Jehovah, zijn zoon heet Jezus.
De Bijbel leert dat zij niet gelijk zijn, dat JHWH groter is dan Jezus.
JHWH wist dingen, die Jezus niet wist.

Mt 24:36 Van die dag en dat uur weet niemand iets af, ook de engelen in de hemel en de Zoon niet, maar alleen de Vader. NWV.
Ik heb je al uit uitgelegd waarom de vader groter is dan de zoon. De zoon is het lichaam. De vader is geest. Zoals jij met je geest over je lichaam regeert, zo ook de vader over de zoon. De geest is groter dan het lichaam.

Dat de vader door de zoon spreekt staat ook in jullie NWV. De zoon kan van zichzelf niets zeggen. Hij kan alleen zeggen wat de vader hem heeft voorgezegd. Het is dus de vader die door de zoon spreekt. Net zoals jouw geest bepaalt wat jouw lichaam moet doen of zeggen.
De apostelen vragen Jezus naar een specifieke datum, of zelfs het uur, waarop de eindtijd profetieën zullen gebeuren (zie vers 3). Indirect vragen zij wanneer de heer terug zal komen. Echter de vader wilt deze datum niet verklappen, omdat de duivel er anders voor kan zorgen dat deze profetie op een andere datum zal uitkomen. Dit is een oorlog tussen God en de duivel waarbij de mensen betrokken zullen worden en daar waarschuwt hij ons voor.
Net als de engelen is Jezus een boodschapper.

Satan kan tegenwerken, maar JHWH is almachtig en Satan niet.
Interessant is dat de demonen geloven èn sidderen.

Jak 2:
19 Je gelooft toch dat er één God is? Dat is heel goed. Toch geloven de demonen dat ook en die beven van angst. NWV
19 U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen. HSV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 23 jan 2019, 13:25 Ligt er bij jou ook sneeuw Alpha? :w
Nee, de zon schijnt en het is 22 graden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:28
callista schreef: 23 jan 2019, 13:25 Ligt er bij jou ook sneeuw Alpha? :w
Nee, de zon schijnt en het is 22 graden.
Mooi zo..je boft.. :)
Daarom krijg ik het zo warm van jouw schrijfsels.... :geek:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

peda schreef: 23 jan 2019, 11:59
Tin schreef: 23 jan 2019, 11:40
Kessel schreef: 23 jan 2019, 11:25
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:53 De kerkelijke doctrine verhinderd de Bijbelse zienswijze, dat Jezus een geschapen persoon is en dus een andere persoon is, dan zijn vader.
Ik beperk me even tot dit deel van je bericht hoewel ik de rest van wat je schreef niet oninteressant vond.
Jezus is nu inderdaad een schepsel geworden en zo zijn er nog een heleboel andere dingen uit jouw lering waar ik het mee eens ben.
Maar hoe verklaar jij dan dat Johannes de doper over Jezus profeteert: Hij die na mij komt was er al vóór mij?
Van Johannes de doper weten we dat hij 3 maanden ouder is dan Jezus, dat Jezus dus na hem geboren is. Toch zegt Johannes dat Jezus er al was eer hij er zelf was.
Jezus (onze) 'vader'' is niet 'een persoon' , dat zijn wij mensen.
Wel is dat wat (in beeldspraak) onze 'vader' is, dat waar wij uit voortkomen, onze bron.
En dus zijn we er één mee.
Of kunnen het zijn.
Maar zeker Alpha zal niets met die zienswijze hebben.
We leven niet voor niets in een dualistische wereld.
Voor Alpha is het verhaal helder. Jezus is de incarnatie van de aartsengel Michael. Deze aartsengel is door God geschapen en volgens het bijbelse verhaal, voordat de mens geschapen werd. Dat is dan tevens het antwoord aan Kessel. De engel Michael bestond reeds voordat de mens Jezus er zelf was.
Sorry, Incarnatie is een buiten bijbels gegeven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

callista schreef: 23 jan 2019, 13:29
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:28
callista schreef: 23 jan 2019, 13:25 Ligt er bij jou ook sneeuw Alpha? :w
Nee, de zon schijnt en het is 22 graden.
Mooi zo..je boft.. :)
Daarom krijg ik het zo warm van jouw schrijfsels.... :geek:
dan kan je de kachel uit doen, dat bespaart weer aardgas.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Hee..goed idee. :D
Energiebesparend...
Dank voor de tip... :flower1:
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:30
peda schreef: 23 jan 2019, 11:59 Jezus is de incarnatie van de aartsengel Michael. Deze aartsengel is door God geschapen en volgens het bijbelse verhaal, voordat de mens geschapen werd. Dat is dan tevens het antwoord aan Kessel. De engel Michael bestond reeds voordat de mens Jezus er zelf was.
Sorry, Incarnatie is een buiten bijbels gegeven.
Incarnatie betekent vleeswording. Hoe noemen de Jehovah Getuigen dan de vleeswording van Michael?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 23 jan 2019, 12:54
Piebe Paulusma schreef: 19 jan 2019, 13:31 Beste Alpha, ik ben niet dogmatisch over de triniteit, want ik volg geen redeneringen van mensen. Nee, ik lees gewoon wat er staat en in Openbaring 2,8 staat heel helder en duidelijk dat de Eerste en de Laatste dood is geweest en weer levend geworden. Voor de volledigheid citeer ik het nogmaals:

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

Wie de Eerste en de Laatste is laat de Bijbel geen misverstand over bestaan.

'Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

In jouw vertaling staat JEHOVA op de plaats waar HEERE staat in de SV, dus Jehova is de Eerst en de Laatste en dus is het ook Jehova die op basis van Openbaring 2,8 dood is geweest en weer levend geworden. Die tekst staat haaks op jouw leer en daarom komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten om zich daar uit te kletsen.

Troost je: de Syrische kerk erkent Openbaring niet als canoniek en zij is de oudste kerk naar eigen zeggen die nog bestaat. Echter beweert de RKK dat ook en eveneens meent jouw club af te stammen van de eerste christenen. Kennelijk stamt elke christelijke denominatie af van de oudste op aarde.
Je neemt m.i. de kerkelijke uitleg gewoon over.
Laat ik je even uit de droom helpen: De Rkk is in 325 door Constantijn de grote gesticht. Hij was een zonneaanbidder.

In 321 gaf hij dit decreet uit:
"Op de Heilige Dag van de Zon dienen magistraten en mensen wonende in de steden te rusten en dienen winkels gesloten te zijn. Op het land echter, mogen personen werkzaam in de landbouw hun werkzaamheden verrichten; omdat het vaak voorkomt dat een andere dag niet geschikt is voor het zaaien van graan of het planten van wijnranken."
Bron: 20geboden.deds.nl

De Bijbel laat inderdaad geen misverstand bestaan over voor degenen die niet oppervlakkig lezen.
Zoals ik al vaker deze redenatie aanhaalde:

Mijn hond heeft vier poten.
Mijn kat heeft vier poten.
Mijn kat is een hond.

Jehovah kan overigens NIET sterven, hij is eeuwig.
Het is dus niet "mijn" leer, maar gewoon de Bijbelse leer, ontdaan van buiten Bijbelse overleveringen en gewoonten.

Vanwege de triade leer komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten, om deze leer te promoten.
Men heeft zelfs op meerdere plaatsen de Bijbel aangepast. Daarvan is het "Comma Johanneum" de bekendste.
Ook heeft men Gods naam vervangen door een titel, waardoor het onderscheid tussen de vader en de zoon vervaagd.

Jesaja 44:6 Dit zegt Jehovah, de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste. Er is geen andere God dan ik.

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen:

Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,

17  Toen ik hem zag, viel ik als dood aan zijn voeten neer.
Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de Eerste en de Laatste,
18 en de levende, en ik ben doodgegaan, maar kijk, ik leef voor altijd en eeuwig, en ik heb de sleutels van de dood en van het Graf [Hades]. NWV.

Er is dus een duidelijk verschil tussen Jezus en Jehovah.

Jezus is gestorven om zo het verloren gegane volmaakte leven van Adam te compenseren, waardoor JHWH's oorspronkelijke voornemen, de aarde te vullen met volmaakte mensen wordt gerealiseerd.

Vandaar 1Kor 15:

45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een levengevende geest. NWV.

45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest. HSV.

45 Zo staat er ook geschreven: ‘De eerste mens, ​Adam, werd een levend, aards wezen.’ Maar de laatste ​Adam​ werd een levendmakende geest. NBV.
Beste Alpha, ik ben niet dogmatisch over de triniteit, want ik volg geen redeneringen van mensen. Nee, ik lees gewoon wat er staat en in Openbaring 2,8 staat heel helder en duidelijk dat de Eerste en de Laatste dood is geweest en weer levend geworden. Voor de volledigheid citeer ik het nogmaals:

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

Wie de Eerste en de Laatste is laat de Bijbel geen misverstand over bestaan.

'Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

In jouw vertaling staat JEHOVA op de plaats waar HEERE staat in de SV, dus Jehova is de Eerst en de Laatste en dus is het ook Jehova die op basis van Openbaring 2,8 dood is geweest en weer levend geworden. Die tekst staat haaks op jouw leer en daarom komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten om zich daar uit te kletsen.

Troost je: de Syrische kerk erkent Openbaring niet als canoniek en zij is de oudste kerk naar eigen zeggen die nog bestaat. Echter beweert de RKK dat ook en eveneens meent jouw club af te stammen van de eerste christenen. Kennelijk stamt elke christelijke denominatie af van de oudste op aarde.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:01
Gaitema schreef: 21 jan 2019, 20:42
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:19
Gaitema schreef: 13 jan 2019, 06:59
Kessel schreef: 12 jan 2019, 08:39 Ik herinner me dat Peda in een ander topic ooit eens sprak over volledige overname van Jezus' lichaam. Ik denk dat hij er ook van uit gaat dat Jezus een eigen geest had.
Zelf geloof ik eigenlijk niet dat ik een geest kan hebben. Ik ben een geest, maar een lichaam is wat ik heb. Daarom zegt Jezus ook dat de vader groter is dan hem. Als geest regeer ik over mijn lichaam. Als mens hebben wij dezelfde soevereiniteit als God. Het is dan ook ongeoorloofd om andermans soevereiniteit in opspraak te brengen. Doe je dit toch, dan zondig je. Je kunt iemand in feite alleen via zijn lichaam dwingen, omdat de geest onaantastbaar is. In de bijbel staat dat niemand God ooit gezien heeft. Dat komt omdat een geest onzichtbaar is.
Hoe ook vind ik verhalen uit de bijbel allemaal hele zware stof. Opvallend is dat God geheimzinnig heeft gedaan omtrent zijn komst in de wereld, want die profetieën daarover waren best cryptisch. Hij is in het geheim gekomen en niet zichtbaar voor iedereen door een geopende poort in de lucht zoals we hem in de toekomst ook terug verwachten. Ik vind het daarom ook niet zo onlogisch dat ongelovigen het moeilijk vinden om die geheimzinnigheid van God te aanvaarden.
Ik denk bijvoorbeeld ook dat een ziel en een geest twee verschillende dingen zijn, hoewel je een ziel ook als een soort geest kunt achten. Daarom denk ik dat het woord ziel in de bijbel soms ook met geest verwoord kan zijn en dat dit ook het geval is bij Jezus als hij zegt, "Vader in uw handen beveel ik mijn geest", want een ziel heb je weer wel, maar een geest is wat je bent. Wat hij in mijn optiek bedoelt is, "Vader in uw handen beveel ik mijn leven"
Ja dat geloof ik ook. Je hebt je lichaam als een soort kledingstuk en je geest is wie je bent. De ziel is het geen wat het lichaam met de geest verbindt. De geest staat ook in contact met God en met de ziel. De ziel staat weer in contact met deze wereld. De ziel begeerd het aardse en werkt als hij daarin de overhand heeft je geest tegen. De geest heeft juist behoefte om met de bron, dat is God, in contact te staan om het Licht ervan te ontvangen, zoals een zaklamp een batterij nodig heeft om te werken. Als de geest sterk is, beteugeld hij de ziel om niet voor het aardse genot te gaan. Je ziel is als het ware dan denk ik een soort tastorgaan voor de wereld om je geen.
Die interpretatie heeft geen Bijbelse oorsprong.
De Bijbel is m.i. daarin erg duidelijk.

De encyclopedie "Inzicht in de schrift" zegt hier o.a. over:
ZIEL
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt. Dit feit vindt steeds meer erkenning.
Deze encyclopedie is vrij in te zien op het internet.
Alle zaken die betrekking hebben op de Bijbel worden daar, in alfabetische volgorde, onderbouwd, besproken.
Vage beschrijving, vind ik persoonlijk.
Het geeft m.i. duidelijk aan wat de oorspronkelijke betekenis is, puur op basis van het gebruik in de diverse teksten.

Maar ja, dat is natuurlijk in tegenspraak met kerkleer.
Wat wil je hiermee aantonen? Dat als er over de ziel gesproken wordt, over de mens en zijn leven gaat. En dan? Wat is het gevolg daarvan?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

peda schreef: 23 jan 2019, 13:53
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:30
peda schreef: 23 jan 2019, 11:59 Jezus is de incarnatie van de aartsengel Michael. Deze aartsengel is door God geschapen en volgens het bijbelse verhaal, voordat de mens geschapen werd. Dat is dan tevens het antwoord aan Kessel. De engel Michael bestond reeds voordat de mens Jezus er zelf was.
Sorry, Incarnatie is een buiten bijbels gegeven.
Incarnatie betekent vleeswording. Hoe noemen de Jehovah Getuigen dan de vleeswording van Michael?
Incarnatie of reïncarnatie is een buitenbijbels gegeven.
Jezus is gewoon geboren als mens, wèl volmaakt.
Op die manier kon hij een leven gevende geest worden.

Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een leven gevende geest. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 23 jan 2019, 15:38 Beste Alpha, ik ben niet dogmatisch over de triniteit, want ik volg geen redeneringen van mensen. Nee, ik lees gewoon wat er staat en in Openbaring 2,8 staat heel helder en duidelijk dat de Eerste en de Laatste dood is geweest en weer levend geworden. Voor de volledigheid citeer ik het nogmaals:

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

Wie de Eerste en de Laatste is laat de Bijbel geen misverstand over bestaan.

'Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

In jouw vertaling staat JEHOVA op de plaats waar HEERE staat in de SV, dus Jehova is de Eerst en de Laatste en dus is het ook Jehova die op basis van Openbaring 2,8 dood is geweest en weer levend geworden. Die tekst staat haaks op jouw leer en daarom komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten om zich daar uit te kletsen.

Troost je: de Syrische kerk erkent Openbaring niet als canoniek en zij is de oudste kerk naar eigen zeggen die nog bestaat. Echter beweert de RKK dat ook en eveneens meent jouw club af te stammen van de eerste christenen. Kennelijk stamt elke christelijke denominatie af van de oudste op aarde.
Je bedoeld dat je niet door hebt, dat je menselijke, dogmatische leer volgt.

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen:

Hier is duidelijk Jezus aan het woord, niet Jehovah.

Je onderscheidt de nuances niet en dus redeneer je als volgt:

Mijn hond heeft 4 poten.
Mijn kat heeft 4 poten.
Mijn hond is een kat.

Jesaja 44:6 Dit zegt Jehovah, de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste. Er is geen andere God dan ik.

In welk opzicht is Jezus “de Eerste en de Laatste”?
In welk opzicht is Jehovah “Ik ben de eerste en ik ben de laatste"?

In de Bijbel kan je de nuances gewoon vinden.

Jesaja 41:4 Wie heeft dat gedaan en laten gebeuren? Wie heeft de generaties vanaf het begin opgeroepen? Ik, Jehovah, ben de Eerste, en tegenover de laatsten ben ik dezelfde.’

Openbaring 22:13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. NWV.

Maar ja, het begrip wordt sterk beperkt door de triade leer.

De NWV heeft in de gehele bijbel Gods naam teruggeplaatst, waar hij oorspronkelijk hoorde te staan.
Dat is geen uitvinding van Jg, maar ook andere vertalers hebben dat gedaan.

Mensen beweren veel en de RKK claimt dat Petrus de eerste paus zou zijn, negerende dat de RKK door Constantijn de grote is gesticht in 325. De naam RKK betekent: algemene kerk van Rome!
Katholiek betekent dus algemeen.
Rome was NIET het centrum van de eerste-eeuwse christenen.
Het was het centrum van de heersende wereldmacht, die als zonneaanbidders bekend stonden.

Constantijn was een zonneaanbidder en probeerde religie onder een noemer te plaatsen, zodat allen in dezelfde kerk opgingen. Hij deed dat heel slim, hij bood de voorgangers hetzelfde salaris aan, als de heidense priesters.
Om het voor de afgoden aanbidders makkelijker te maken om onder de "christelijke" paraplu te schuilen, werden feesten die onder b.v. zonaanbidders ingeburgerd waren, omgevormd. Zo ontstond in 354 het "kerst" feest.

Je teksten staan niet haaks op "mijn" leer, het is gewoon Bijbelse leer.
Ik vul geen betekenissen in, zoals mij het beste uitkomt, om zo buiten Bijbelse leer te bevestigen.
Noch verander of plaats ik er teksten erbij, om zo leringen toe te voegen.

Hoewel Jehovah in Openbaring 22:13 „de eerste en de laatste” wordt genoemd, in de zin dat er geen almachtige God voor of na hem is, blijkt uit de context in het eerste hoofdstuk van Openbaring dat de titel „de Eerste en de Laatste” daar op Jezus Christus slaat. Hij was de eerste mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt en de laatste die zo door Jehovah persoonlijk werd opgewekt (Kol. 1:18).

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen.

Jehova is niet doodgegaan, maar heeft Jezus opgewekt.

Luk 23: 46 En Jezus riep luid: ‘Vader, aan uw handen vertrouw ik mijn geest toe.’ Nadat hij dat had gezegd, blies hij de laatste adem uit.

Mt 28:
1 De sabbat was voorbij, het was de eerste dag van de week. Toen het licht begon te worden, gingen Maria Magdale̱na en de andere Maria bij het graf kijken.
2 Er was een grote aardbeving geweest, want Jehovah’s engel was uit de hemel gekomen, had de steen weggerold en zat daar nu op.
3 Hij zag eruit als de bliksem en zijn kleren waren zo wit als sneeuw.
4 De bewakers beefden van angst en werden als doden.
5 Maar de engel zei tegen de vrouwen: ‘Wees niet bang. Ik weet dat jullie Jezus zoeken, die aan een paal is gehangen. 6 Hij is hier niet, want hij is uit de dood opgewekt, zoals hij had gezegd. Kom maar kijken waar hij heeft gelegen.
7 Ga daarna snel naar zijn discipelen en vertel ze dat hij uit de dood is opgewekt. Hij gaat vóór jullie uit naar Galilea en daar zullen jullie hem zien. Dat is wat ik jullie te zeggen had.’ NWV.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:10
Piebe Paulusma schreef: 23 jan 2019, 15:38 Beste Alpha, ik ben niet dogmatisch over de triniteit, want ik volg geen redeneringen van mensen. Nee, ik lees gewoon wat er staat en in Openbaring 2,8 staat heel helder en duidelijk dat de Eerste en de Laatste dood is geweest en weer levend geworden. Voor de volledigheid citeer ik het nogmaals:

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

Wie de Eerste en de Laatste is laat de Bijbel geen misverstand over bestaan.

'Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

In jouw vertaling staat JEHOVA op de plaats waar HEERE staat in de SV, dus Jehova is de Eerst en de Laatste en dus is het ook Jehova die op basis van Openbaring 2,8 dood is geweest en weer levend geworden. Die tekst staat haaks op jouw leer en daarom komt men met allerlei theologische noodgrepen aanzetten om zich daar uit te kletsen.

Troost je: de Syrische kerk erkent Openbaring niet als canoniek en zij is de oudste kerk naar eigen zeggen die nog bestaat. Echter beweert de RKK dat ook en eveneens meent jouw club af te stammen van de eerste christenen. Kennelijk stamt elke christelijke denominatie af van de oudste op aarde.
Je bedoeld dat je niet door hebt, dat je menselijke, dogmatische leer volgt.

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen:

Hier is duidelijk Jezus aan het woord, niet Jehovah.

Je onderscheidt de nuances niet en dus redeneer je als volgt:

Mijn hond heeft 4 poten.
Mijn kat heeft 4 poten.
Mijn hond is een kat.

Jesaja 44:6 Dit zegt Jehovah, de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste. Er is geen andere God dan ik.

In welk opzicht is Jezus “de Eerste en de Laatste”?
In welk opzicht is Jehovah “Ik ben de eerste en ik ben de laatste"?

In de Bijbel kan je de nuances gewoon vinden.

Jesaja 41:4 Wie heeft dat gedaan en laten gebeuren? Wie heeft de generaties vanaf het begin opgeroepen? Ik, Jehovah, ben de Eerste, en tegenover de laatsten ben ik dezelfde.’

Openbaring 22:13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. NWV.

Maar ja, het begrip wordt sterk beperkt door de triade leer.

De NWV heeft in de gehele bijbel Gods naam teruggeplaatst, waar hij oorspronkelijk hoorde te staan.
Dat is geen uitvinding van Jg, maar ook andere vertalers hebben dat gedaan.

Mensen beweren veel en de RKK claimt dat Petrus de eerste paus zou zijn, negerende dat de RKK door Constantijn de grote is gesticht in 325. De naam RKK betekent: algemene kerk van Rome!
Katholiek betekent dus algemeen.
Rome was NIET het centrum van de eerste-eeuwse christenen.
Het was het centrum van de heersende wereldmacht, die als zonneaanbidders bekend stonden.

Constantijn was een zonneaanbidder en probeerde religie onder een noemer te plaatsen, zodat allen in dezelfde kerk opgingen. Hij deed dat heel slim, hij bood de voorgangers hetzelfde salaris aan, als de heidense priesters.
Om het voor de afgoden aanbidders makkelijker te maken om onder de "christelijke" paraplu te schuilen, werden feesten die onder b.v. zonaanbidders ingeburgerd waren, omgevormd. Zo ontstond in 354 het "kerst" feest.

Je teksten staan niet haaks op "mijn" leer, het is gewoon Bijbelse leer.
Ik vul geen betekenissen in, zoals mij het beste uitkomt, om zo buiten Bijbelse leer te bevestigen.
Noch verander of plaats ik er teksten erbij, om zo leringen toe te voegen.

Hoewel Jehovah in Openbaring 22:13 „de eerste en de laatste” wordt genoemd, in de zin dat er geen almachtige God voor of na hem is, blijkt uit de context in het eerste hoofdstuk van Openbaring dat de titel „de Eerste en de Laatste” daar op Jezus Christus slaat. Hij was de eerste mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt en de laatste die zo door Jehovah persoonlijk werd opgewekt (Kol. 1:18).

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen.

Jehova is niet doodgegaan, maar heeft Jezus opgewekt.

Luk 23: 46 En Jezus riep luid: ‘Vader, aan uw handen vertrouw ik mijn geest toe.’ Nadat hij dat had gezegd, blies hij de laatste adem uit.

Mt 28:
1 De sabbat was voorbij, het was de eerste dag van de week. Toen het licht begon te worden, gingen Maria Magdale̱na en de andere Maria bij het graf kijken.
2 Er was een grote aardbeving geweest, want Jehovah’s engel was uit de hemel gekomen, had de steen weggerold en zat daar nu op.
3 Hij zag eruit als de bliksem en zijn kleren waren zo wit als sneeuw.
4 De bewakers beefden van angst en werden als doden.
5 Maar de engel zei tegen de vrouwen: ‘Wees niet bang. Ik weet dat jullie Jezus zoeken, die aan een paal is gehangen. 6 Hij is hier niet, want hij is uit de dood opgewekt, zoals hij had gezegd. Kom maar kijken waar hij heeft gelegen.
7 Ga daarna snel naar zijn discipelen en vertel ze dat hij uit de dood is opgewekt. Hij gaat vóór jullie uit naar Galilea en daar zullen jullie hem zien. Dat is wat ik jullie te zeggen had.’ NWV.
Grappig dat je mij steeds beticht van wat je zelf doet! Niet ik maar jij blijft maar hangen in je WTG leer, maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden behalve God. Zodra jij genezen bent van je menselijke hersenspoeling (indien ooit) nodig ik je uit gewoon te lezen wat er staat.

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

En nogmaals: we hebben het hier niet over de drie-eenheid, daar is een apart topic voor.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 27 jan 2019, 23:08
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:01
Gaitema schreef: 21 jan 2019, 20:42
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:19
Gaitema schreef: 13 jan 2019, 06:59
Ja dat geloof ik ook. Je hebt je lichaam als een soort kledingstuk en je geest is wie je bent. De ziel is het geen wat het lichaam met de geest verbindt. De geest staat ook in contact met God en met de ziel. De ziel staat weer in contact met deze wereld. De ziel begeerd het aardse en werkt als hij daarin de overhand heeft je geest tegen. De geest heeft juist behoefte om met de bron, dat is God, in contact te staan om het Licht ervan te ontvangen, zoals een zaklamp een batterij nodig heeft om te werken. Als de geest sterk is, beteugeld hij de ziel om niet voor het aardse genot te gaan. Je ziel is als het ware dan denk ik een soort tastorgaan voor de wereld om je geen.
Die interpretatie heeft geen Bijbelse oorsprong.
De Bijbel is m.i. daarin erg duidelijk.

De encyclopedie "Inzicht in de schrift" zegt hier o.a. over:
ZIEL
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt. Dit feit vindt steeds meer erkenning.
Deze encyclopedie is vrij in te zien op het internet.
Alle zaken die betrekking hebben op de Bijbel worden daar, in alfabetische volgorde, onderbouwd, besproken.
Vage beschrijving, vind ik persoonlijk.
Het geeft m.i. duidelijk aan wat de oorspronkelijke betekenis is, puur op basis van het gebruik in de diverse teksten.

Maar ja, dat is natuurlijk in tegenspraak met kerkleer.
Wat wil je hiermee aantonen? Dat als er over de ziel gesproken wordt, over de mens en zijn leven gaat. En dan? Wat is het gevolg daarvan?
Ik toon dat de Bijbel dit leert:

Dat de in de bijbel gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) hebben betrekking op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
Die betekenis is afkomstig uit de Griekse filosofie.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:16 Grappig dat je mij steeds beticht van wat je zelf doet! Niet ik maar jij blijft maar hangen in je WTG leer, maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden behalve God. Zodra jij genezen bent van je menselijke hersenspoeling (indien ooit) nodig ik je uit gewoon te lezen wat er staat.

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

En nogmaals: we hebben het hier niet over de drie-eenheid, daar is een apart topic voor.
Sorry, ik beschuldig je niet, ik toon slechts wat de Bijbel werkelijk leert, geheel ontdaan van buiten Bijbelse invloeden.

De Sv is een middeleeuwse vertaling, die als bron de "textus receptus" gebruikt.
Deze is door vele gevonden artefacten achterhaald.

Jehovah is NOOIT dood geweest.
Lees mijn bericht eens zorgvuldig en probeer te begrijpen, wat ik geschreven heb.
Ik heb geen enkele behoefte om leringen, die niet stroken met datgene wat de Bijbel leert, te propageren.

Mt 19:6 Ze zijn dan niet langer twee, maar één vlees. Wat God heeft verbonden, mag geen mens scheiden.’ NWV.

Ze zijn niet letterlijk één, maar twee verschillende personen.

Jezus is door Jehovah geschapen.

Jezus was ook "één" met zijn discipelen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:23
Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:16 Grappig dat je mij steeds beticht van wat je zelf doet! Niet ik maar jij blijft maar hangen in je WTG leer, maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden behalve God. Zodra jij genezen bent van je menselijke hersenspoeling (indien ooit) nodig ik je uit gewoon te lezen wat er staat.

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

En nogmaals: we hebben het hier niet over de drie-eenheid, daar is een apart topic voor.
Sorry, ik beschuldig je niet, ik toon slechts wat de Bijbel werkelijk leert, geheel ontdaan van buiten Bijbelse invloeden.

De Sv is een middeleeuwse vertaling, die als bron de "textus receptus" gebruikt.
Deze is door vele gevonden artefacten achterhaald.

Jehovah is NOOIT dood geweest.
Lees mijn bericht eens zorgvuldig en probeer te begrijpen, wat ik geschreven heb.
Ik heb geen enkele behoefte om leringen, die niet stroken met datgene wat de Bijbel leert, te propageren.
Datzelfde citaat staat ook zo in jouw NWV, die niet op de Textus Receptus gebaseerd is.

'And to the angel of the congregation in Smyrʹna write: These are the things that he says, ‘the First and the Last,’ who became dead and came to life again' (Op 2,8)

Ik ben reuze benieuwd wat je bedoelt met buiten Bijbelse invloeden! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:17
Gaitema schreef: 27 jan 2019, 23:08
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:01
Gaitema schreef: 21 jan 2019, 20:42
Alpha schreef: 19 jan 2019, 12:19 Die interpretatie heeft geen Bijbelse oorsprong.
De Bijbel is m.i. daarin erg duidelijk.

De encyclopedie "Inzicht in de schrift" zegt hier o.a. over:


Deze encyclopedie is vrij in te zien op het internet.
Alle zaken die betrekking hebben op de Bijbel worden daar, in alfabetische volgorde, onderbouwd, besproken.
Vage beschrijving, vind ik persoonlijk.
Het geeft m.i. duidelijk aan wat de oorspronkelijke betekenis is, puur op basis van het gebruik in de diverse teksten.

Maar ja, dat is natuurlijk in tegenspraak met kerkleer.
Wat wil je hiermee aantonen? Dat als er over de ziel gesproken wordt, over de mens en zijn leven gaat. En dan? Wat is het gevolg daarvan?
Ik toon dat de Bijbel dit leert:

Dat de in de bijbel gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) hebben betrekking op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
Die betekenis is afkomstig uit de Griekse filosofie.
En wat weet je dan, als je dat ontdekt hebt?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Alpha schreef: 02 feb 2019, 13:25
peda schreef: 23 jan 2019, 13:53
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:30
peda schreef: 23 jan 2019, 11:59 Jezus is de incarnatie van de aartsengel Michael. Deze aartsengel is door God geschapen en volgens het bijbelse verhaal, voordat de mens geschapen werd. Dat is dan tevens het antwoord aan Kessel. De engel Michael bestond reeds voordat de mens Jezus er zelf was.
Sorry, Incarnatie is een buiten bijbels gegeven.
Incarnatie betekent vleeswording. Hoe noemen de Jehovah Getuigen dan de vleeswording van Michael?
Incarnatie of reïncarnatie is een buitenbijbels gegeven.
Jezus is gewoon geboren als mens, wèl volmaakt.
Op die manier kon hij een leven gevende geest worden.

Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een leven gevende geest. NWV.
Ik had altijd begrepen dat de Aartsengel Michael in Jezus was geincarneerd in de geloofsvisie van de Jehovah getuigen ( Johannes 1 vers 1 ). Dat Jezus volgens de historie een volmaakt mens was, dat begrijp ik. Maar waar komt dan bij mij de gedachte van Michael en Jezus in verbinding met Jehovah getuigen dan toch vandaan?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Beste Peda, voor zover mij bekend belijden JG's inderdaad dat Jezus de vleeswording van Michael is. In het verleden was hier een user actief (Sanne) die stellig was dat Alpha geen Jehovah's Getuige is, misschien zit hem daar de kneep.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 15:20 Beste Peda, voor zover mij bekend belijden JG's inderdaad dat Jezus de vleeswording van Michael is. In het verleden was hier een user actief (Sanne) die stellig was dat Alpha geen Jehovah's Getuige is, misschien zit hem daar de kneep.
Dank, Piebe voor het wijzen van de juiste weg.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:29
Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:23
Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:16 Grappig dat je mij steeds beticht van wat je zelf doet! Niet ik maar jij blijft maar hangen in je WTG leer, maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden behalve God. Zodra jij genezen bent van je menselijke hersenspoeling (indien ooit) nodig ik je uit gewoon te lezen wat er staat.

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

En nogmaals: we hebben het hier niet over de drie-eenheid, daar is een apart topic voor.
Sorry, ik beschuldig je niet, ik toon slechts wat de Bijbel werkelijk leert, geheel ontdaan van buiten Bijbelse invloeden.

De Sv is een middeleeuwse vertaling, die als bron de "textus receptus" gebruikt.
Deze is door vele gevonden artefacten achterhaald.

Jehovah is NOOIT dood geweest.
Lees mijn bericht eens zorgvuldig en probeer te begrijpen, wat ik geschreven heb.
Ik heb geen enkele behoefte om leringen, die niet stroken met datgene wat de Bijbel leert, te propageren.
Datzelfde citaat staat ook zo in jouw NWV, die niet op de Textus Receptus gebaseerd is.

'And to the angel of the congregation in Smyrʹna write: These are the things that he says, ‘the First and the Last,’ who became dead and came to life again' (Op 2,8)

Ik ben reuze benieuwd wat je bedoelt met buiten Bijbelse invloeden! :lol:
Lach je ook nog als je begraven wordt?
Wat de eerste en de laatste betreft is er een triadische uitleg voor gemaakt.
Daardoor ontgaan de subtile nuances.
Erasmus werd gedwongen om een triade toevoeging op te nemen.
Er zijn meerdere variaties te vinden, die naar de triade leer sturen.

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen: NWV.

JHWH is nooit doodgegaan, Jezus wel. Hij was de hiel uit Genesis.

Buiten Bijbelse invloeden zijn alle feesten, overleveringen en gebruiken, die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Helaas zijn die juist erg populair.
Het is tegenwoordig zo dat je "uit" bent, als je de Bijbelse normen en waarden wil aanhangen.
Dat is het grootste verwijt, wat men mij voor de voeten werpt.
Ik "moet" openstaan voor andere versies, ook als de aantoonbaar indruisen tegen de Bijbelse leer.
Als ik die meningen met elkaar vergelijk, zijn er veel tegenstrijdigheden.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik probeer slechts de Bijbelse visie te volgen.
Maar ik sta open voor degenen die menen dat ik het verkeerd zie, als dat goed onderbouwd is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 02 feb 2019, 14:53
Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:17
Gaitema schreef: 27 jan 2019, 23:08
Alpha schreef: 23 jan 2019, 13:01
Gaitema schreef: 21 jan 2019, 20:42 Vage beschrijving, vind ik persoonlijk.
Het geeft m.i. duidelijk aan wat de oorspronkelijke betekenis is, puur op basis van het gebruik in de diverse teksten.

Maar ja, dat is natuurlijk in tegenspraak met kerkleer.
Wat wil je hiermee aantonen? Dat als er over de ziel gesproken wordt, over de mens en zijn leven gaat. En dan? Wat is het gevolg daarvan?
Ik toon dat de Bijbel dit leert:

Dat de in de bijbel gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) hebben betrekking op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
Die betekenis is afkomstig uit de Griekse filosofie.
En wat weet je dan, als je dat ontdekt hebt?
Heel eenvoudig, de Griekse filosofie wordt gedragen door de Griekse godenleer. De veerman brengt gestorven mensen naar de "onderwereld", tegen betaling.

De onderwereld is in vele vertalingen gewoon klakkeloos overgenomen.

Mt 11:

23 En u, Kapernaüm, die tot de hemel toe verhoogd bent, u zult tot de hel toe neergestoten worden. Want als in Sodom de krachten waren gebeurd die in u hebben plaatsgevonden, dan zou het tot op de huidige dag gebleven zijn. HSV

23 En gij, Kapernaum, zijt gij niet ten hemel toe verhoogd? Gij zult ter onderwereld neerdalen. Want indien in Sodom de wonderen verricht waren die in u verricht zijn, het zou tot den huidigen dag toe zijn blijven bestaan. LV.

23 En jij dan, ​Kafarnaüm, je denkt toch niet dat je tot in de hemel zult worden verheven? In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen! Want als in Sodom de wonderen waren gebeurd die bij jou gebeurd zijn, dan was het tot op de huidige dag blijven bestaan.

23 En jij, Kapernaüm, zul je tot de hemel worden verheven? In het Graf zul je terechtkomen. Als in Sodom dezelfde wonderen waren gebeurd als bij jou, zou het tot op de dag van vandaag nog bestaan. NWV.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 07 feb 2019, 20:49
Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:29
Alpha schreef: 02 feb 2019, 14:23
Piebe Paulusma schreef: 02 feb 2019, 14:16 Grappig dat je mij steeds beticht van wat je zelf doet! Niet ik maar jij blijft maar hangen in je WTG leer, maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden behalve God. Zodra jij genezen bent van je menselijke hersenspoeling (indien ooit) nodig ik je uit gewoon te lezen wat er staat.

'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is en weder levend is geworden: (Op 2,8)

En nogmaals: we hebben het hier niet over de drie-eenheid, daar is een apart topic voor.
Sorry, ik beschuldig je niet, ik toon slechts wat de Bijbel werkelijk leert, geheel ontdaan van buiten Bijbelse invloeden.

De Sv is een middeleeuwse vertaling, die als bron de "textus receptus" gebruikt.
Deze is door vele gevonden artefacten achterhaald.

Jehovah is NOOIT dood geweest.
Lees mijn bericht eens zorgvuldig en probeer te begrijpen, wat ik geschreven heb.
Ik heb geen enkele behoefte om leringen, die niet stroken met datgene wat de Bijbel leert, te propageren.
Datzelfde citaat staat ook zo in jouw NWV, die niet op de Textus Receptus gebaseerd is.

'And to the angel of the congregation in Smyrʹna write: These are the things that he says, ‘the First and the Last,’ who became dead and came to life again' (Op 2,8)

Ik ben reuze benieuwd wat je bedoelt met buiten Bijbelse invloeden! :lol:
Lach je ook nog als je begraven wordt?
Wat de eerste en de laatste betreft is er een triadische uitleg voor gemaakt.
Daardoor ontgaan de subtile nuances.
Erasmus werd gedwongen om een triade toevoeging op te nemen.
Er zijn meerdere variaties te vinden, die naar de triade leer sturen.

Openbaring 2:8 En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt “de Eerste en de Laatste”, die is doodgegaan en weer tot leven is gekomen: NWV.

JHWH is nooit doodgegaan, Jezus wel. Hij was de hiel uit Genesis.

Buiten Bijbelse invloeden zijn alle feesten, overleveringen en gebruiken, die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Helaas zijn die juist erg populair.
Het is tegenwoordig zo dat je "uit" bent, als je de Bijbelse normen en waarden wil aanhangen.
Dat is het grootste verwijt, wat men mij voor de voeten werpt.
Ik "moet" openstaan voor andere versies, ook als de aantoonbaar indruisen tegen de Bijbelse leer.
Als ik die meningen met elkaar vergelijk, zijn er veel tegenstrijdigheden.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik probeer slechts de Bijbelse visie te volgen.
Maar ik sta open voor degenen die menen dat ik het verkeerd zie, als dat goed onderbouwd is.
Ik heb het onderbouwd zelfs met je eigen favoriete vertaling maar jij begint steeds over de drie-eenheid.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende