Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Vertrokken user 5 »

Alpha schreef: 06 apr 2019, 23:27
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:38
peda schreef: 04 apr 2019, 08:22 Hallo Gaitema,

Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen. Wat is de '' rode "' draad in de bijdrage?
Is ook niet te volgen. Ik kwam naar Anja toe aan met wat ik las uit openbaringen die mensen met de gave van profetie hadden of van mensen met bijna dood ervaringen. De bijbel bespreekt dit niet allemaal zo uitvoerig.
De gaven zijn weggedaan. 1Kor 13:8.

BDE is een hallucinatie, vermoedelijk ontstaat dat door zuurstof te kort.
Het Franse wetenschappelijke blad Science & Vie noemt het een „universeel prototype van hallucinatie”.
Men heeft dat kunnen simuleren met elektroden in bepaalde hersendelen.
Wat ervaren wordt, houdt verband met het huidige leven, niet met iets na de dood.

Nee hoor, dat is allemaal wetenschappelijk weerlegd. Niks zuurstoftekort of hallucinatie. Leest deze topic maar goed door, voor wie werkelijk wil weten: viewtopic.php?f=92&t=3295#p172972 En alles verderop in die topic. Ik heb er alle kennis die ik mocht ontvangen zo goed mogelijk samengevat en overgenomen uit mijn collegemateriaal gedeeld.

Voor een jg kan het beangstigend zijn, want u slaapt niet na de dood. Uw kerkleer klopt niet. Maar wil men nu de waarheid of wil men kerkleer die het oor streelt.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 apr 2019, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Alpha, dat is allemaal jullie interpretatie. Ik ga daar niet in mee.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

peda schreef: 05 apr 2019, 10:40
Gaitema schreef: 05 apr 2019, 00:23 Het paradijs bestaat eigenlijk wel an sich en ciclussen van meerdere ontwikkelingen, las ik meen ik ergens. Je blijft je voortdurend ontwikkelen.
Hallo Gaitema,

Zowel over de hemel als over een toekomstig paradijs in een nieuwe schepping, is in de bijbel geen heldere uitwerking te vinden. Wat daarover in de literatuur te vinden is, is gebaseerd op gissing. Bij dit onderwerp speelt nu juist de symboliek, de metafoor versus het letterlijk lezen een zeer grote rol. Dichtung oder Wahrheit, een ieder volgt daarin de eigen voorstellingen. , die weer voor een ander volledig zonder enig gezag kunnen zijn. Stof voor gesprek, maar geen feitelijke concreetheid, zo is mijn idee.
Wat leert de bijbel?

2kor 5:17 Als iemand in eendracht met Christus is, dan is hij dus een nieuwe schepping. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Kijk! Er zijn nieuwe dingen ontstaan.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’

Vers 1 is een citaat uit Jes 65:17.
De hemel is een symbool voor regering.
De aarde is een symbool voor een theocratische maatschappij.
De zee stelt de opstandige mensen voor. Jes 57:20.

Vers 2. Jeruzalem was het symbool van de goddelijke regering voor het verbondsvolk.
Het nieuwe Jeruzalem is het herstel van de goddelijke regering, bestaande uit Jezus als koning en de 144.000 mederegeerders die ook als priesters dienen. Openb 5:10.

Vers 3. De tent van God verwijst naar de tent van samenkomst waar de Ark des verbonds stond.
Op het deksel van de Ark bevonden zich twee gouden afbeeldingen van cherubs met uitgespreide vleugels.
Daar werd de goddelijke tegenwoordigheid gesymboliseerd door het wonderbare Sjekinah-licht dat boven het verzoendeksel van de gouden ark des verbonds zweefde.

De uitwerking van de Goddelijke regering wordt in vers 4 beschreven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Anja schreef: 06 apr 2019, 23:39
Alpha schreef: 06 apr 2019, 23:27
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:38
peda schreef: 04 apr 2019, 08:22 Hallo Gaitema,

Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen. Wat is de '' rode "' draad in de bijdrage?
Is ook niet te volgen. Ik kwam naar Anja toe aan met wat ik las uit openbaringen die mensen met de gave van profetie hadden of van mensen met bijna dood ervaringen. De bijbel bespreekt dit niet allemaal zo uitvoerig.
De gaven zijn weggedaan. 1Kor 13:8.

BDE is een hallucinatie, vermoedelijk ontstaat dat door zuurstof te kort.
Het Franse wetenschappelijke blad Science & Vie noemt het een „universeel prototype van hallucinatie”.
Men heeft dat kunnen simuleren met elektroden in bepaalde hersendelen.
Wat ervaren wordt, houdt verband met het huidige leven, niet met iets na de dood.
Nee hoor, dat is allemaal wetenschappelijk weerlegd. Niks zuurstoftekort of hallucinatie. Leest deze topic maar goed door, voor wie werkelijk wil weten: viewtopic.php?f=92&t=3295#p172972 En alles verderop in die topic. Ik heb er alle kennis die ik mocht ontvangen zo goed mogelijk samengevat en overgenomen uit mijn collegemateriaal gedeeld.

Voor een jg kan het beangstigend zijn, want u slaapt niet na de dood. Uw kerkleer klopt niet. Maar wil men nu de waarheid of wil men kerkleer die het oor streelt.
De Jg leer is uitsluitend op de Bijbel gebaseerd.

Jg slapen na de dood, zoals Jezus ook als zei bij de dood van Lazarus.

Joh 11:
11 Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’
12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.’
13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven.
14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven, NWV.

Tja, "wetenschap"?
Beweerde dat een hommel onmogelijk kon vliegen.
Dat "de ziel" 2 gram woog. Men had een stervende op een weegschaal gezet.

[modbreak Trajecto] Je bedoelt ongeveer 21 gram.

Wat ervaren wordt, houdt verband met het huidige leven, niet met iets na de dood.
Zo was een Texaanse boer in "de hemel" geweest. Hij zag landerijen en weides, die met prikkeldraad omzoomd waren.
Ook kinderen hadden een BDE. Zij zagen geen gestorven familieleden, maar vriendjes of onderwijzers e.d.

BDE is dan ook duidelijk niet op de Bijbelse leer gebaseerd.
Zij die in reïncarnatie geloven, zeggen dat de zin van een wedergeboorte feitelijk is, dat wij een nieuwe kans krijgen om onze situatie te verbeteren. Indien wij werkelijk eerdere levens hadden gehad maar die vergeten waren, zou dat geheugenverlies een ernstige belemmering vormen. Door ons onze fouten te herinneren, kunnen wij er profijt van trekken.

Een opvallend kenmerk van de Egyptische religie was de belangstelling voor de doden en de moeite die men deed om zich er bij voorbaat van te verzekeren dat men het na de „verandering” die door de dood intrad, goed zou hebben en gelukkig zou zijn. Het geloof in reïncarnatie of zielsverhuizing was algemeen verbreid. De ziel gold als onsterfelijk; niettemin geloofde men dat het menselijk lichaam eveneens bewaard moest blijven, opdat de ziel er af en toe in kon terugkeren. Dat was de reden waarom de Egyptenaren hun doden balsemden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 06 apr 2019, 23:42 Alpha, dat is allemaal jullie interpretatie. Ik ga daar niet in mee.
Ik probeer juist niet te interpreteren maar de Bijbel zelf te laten spreken. Toon aan, aan de hand van de bijbel, dat het anders is?

Door allerlei "eigen" interpretaties is men het vertrouwen in de Bijbel kwijtgeraakt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Ik heb er eerlijk gezegd weinig hoop op dat dit enig effect zal oogsten.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Laat maar tot je spreken dan:

Een tekst:

1 Tess. 4:16-17 NBV
Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Meerdere:

1 Tessalonicenzen 4:16-17 NBV
In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?

Johannes 14:2 NBV
Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is.

Kolossenzen 3:2 NBV
Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus.


Prediker 3:1 NBV
Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen.

1 Timoteüs 6:7-8 NBV
Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.


2 Timoteüs 4:18 NBV
Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’

Matteüs 19:21 NBV
Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee.

Enkele teksten zag ik op een site van een kerk.

[modbreak Trajecto] De verzen die je citeert staan in de Bijbel maar niet op de plek die jij aangeeft. Ik heb ze niet allemaal nagetrokken maar het is helaas totaal verhaspeld qua plek waar ze zouden staan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 07 apr 2019, 00:30 Laat maar tot je spreken dan:

Een tekst:

1 Tess. 4:16-17 NBV
Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Meerdere:

1 Tessalonicenzen 4:16-17 NBV
In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?

Johannes 14:2 NBV
Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is.

Kolossenzen 3:2 NBV
Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus.


Prediker 3:1 NBV
Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen.

1 Timoteüs 6:7-8 NBV
Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.


2 Timoteüs 4:18 NBV
Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’

Matteüs 19:21 NBV
Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee.

Enkele teksten zag ik op een site van een kerk.
Je haspelt vele teksten door elkaar ( sommige met een verkeerde nummering), zonder dat je weet waar het over gaat.

B.v. deze:
Joh 14:
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben.
4 En waar ik naartoe ga, daarheen weten jullie de weg.’

1 Tess 4:
16 Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet, en dan zullen eerst de gestorven volgelingen van Christus opstaan.
17 Daarna zullen wij die nog in leven zijn samen met hen in wolken worden weggerukt, de Heer tegemoet in de lucht. Zo zullen we altijd bij de Heer zijn.
18 Blijf elkaar dus met deze woorden troosten. NWV.

Jezus heeft het hier tegen zijn discipelen, die tot de 144.000 behoren.
Het begin werd gemaakt in de bovenkamer, toen zij met de Hg werden gezalfd.
Zij weten wat hun hemelse taak is.
De eersten uit de bovenkamer zijn nu in de hemel, als mede regeerders.
Na Gods ingrijpen zijn er nog gezalfden op aarde, die dan, in een oogwenk, tot hemels leven worden opgewekt.
Zij worden dan voorzien van een geestelijk lichaam.
Vlees en bloed kunnen niet in de hemel komen.
Vandaar ook dat Jezus een geestelijke opstanding kreeg.

1Kor 15:
45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam [Jezus] werd een leven gevende geest.

50 Maar dit zeg ik jullie, broeders: vlees en bloed kunnen Gods Koninkrijk niet erven, en de vergankelijkheid erft geen onvergankelijkheid. NWV.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Je geeft er weer een eigen interpretatie aan, zoals jou dat is onderwezen. Ik lees gewoon de bijbel en betrek het op mij zelf.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Alpha schreef: 06 apr 2019, 23:20
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:31
Alpha schreef: 04 apr 2019, 15:48
Gaitema schreef: 03 apr 2019, 18:59
peda schreef: 03 apr 2019, 18:45

Inderdaad, heel sterk.
Maar je bent nu wel bezig om de God van De Persoonlijke Voorkeur te beschrijven. De lelijke God is symboliek, de mooie God is letterlijk.
Niets op tegen overigens. :flower1:
Ik denk het niet. Zet de verschillende begrippen van de "hel" naast elkaar. Het zijn omschrijvingen van een brandende teerput, poel van vuur, de Gehenna etc.. Het zijn beschrijvingen van iets wat de mensen zich kunnen voorstellen, om te laten zien hoe iets is.
Welnee, het wordt graag gebruik om mensen te manipuleren.
Goede mensen gaan naar de "hemel", slechte mensen naar de "hel".
Geen van beide is overeenkomstig de Bijbelse leer.
Ook dat heb al meerdere malen aangetoond.
Een uitspraak van Jezus laat dat ook zien:

Joh 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
Ik ga af op wat er over in de bijbel staat en heb wat ik er van denk laten weten.
Punt is dat de Bijbel leert, dat behalve de 144.000, geen mensen naar de hemel gaan.
De aarde is gemaakt voor de mens, ter bewoning.

Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.
Gij zijt gezeten met Hem in de hemelse gewesten
God is een God van levenden, niet van doden
Samuel die werd opgeroepen, voordat ze meegingen met Jezus en in Abrahams schoot zaten, was niet in een diepe slaap.
Dan heb je nog die schare die Jezus volgt op paarden in openbaringen en het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt.

Johannes 14
1Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 05 apr 2019, 14:10
Gaitema schreef: 05 apr 2019, 13:40
peda schreef: 05 apr 2019, 10:40
Gaitema schreef: 05 apr 2019, 00:23 Het paradijs bestaat eigenlijk wel an sich en ciclussen van meerdere ontwikkelingen, las ik meen ik ergens. Je blijft je voortdurend ontwikkelen.
Hallo Gaitema,

Zowel over de hemel als over een toekomstig paradijs in een nieuwe schepping, is in de bijbel geen heldere uitwerking te vinden. Wat daarover in de literatuur te vinden is, is gebaseerd op gissing. Bij dit onderwerp speelt nu juist de symboliek, de metafoor versus het letterlijk lezen een zeer grote rol. Dichtung oder Wahrheit, een ieder volgt daarin de eigen voorstellingen. , die weer voor een ander volledig zonder enig gezag kunnen zijn. Stof voor gesprek, maar geen feitelijke concreetheid, zo is mijn idee.
Dat klopt. De bijbel zelf is er niet concreet over. De bijbel spreekt van een schitterende toekomst in eenheid met God. Waarin we eigenlijk als het ware geheel opgaan in God. Één met Hem worden en in Zijn Licht zullen leven. Geen zon die er meer zal zijn, want Hij zal onze Licht zijn. Iets waarvan we ons nog geen voorstelling kunnen maken. Ook dat er geen verdriet en lijden meer zal zijn. Geen moeiten, veroudering, roest of slijtage. Geen pijn, geen oorlogen, geen misverstanden onder mensen die elkaar er mee kwetsen. Kortom: schitterend! Buitengewoon mooi. 😍
Wat niet voor te stellen is, moet je ook niet proberen te beschrijven. Hetzelfde geldt voor het Nirwana ook een "'toestand"' die niet voorstelbaar is omdat het totaal niet spoort met het leven zoals dat in de materiele wereld wordt beleefd en ervaren. Het volksgeloof daarentegen houdt geen rekening met deze Onkenbaarheid en gaat aan de haal met allerhande menselijke voorstellingen over datgene dat zich onttrekt aan beschrijving. Daarom ook een grote literatuur over hemel en paradijs, in mijn optiek volledig zinloos. "' Kleutertje luister "' en "'Jip en Janneke "' epistels, zo zie ik het als niet volksgeloof-volger. :flower1:

Dit ben ik met jullie allebei eens. Hoe minder invulling daarvan, hoe beter.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 04 apr 2019, 21:46
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 21:14
Anja schreef: 04 apr 2019, 21:06
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:39
Anja schreef: 04 apr 2019, 17:37 @ Gaitema, ik kom op je vraag vanavond terug. Moet even de tijd nemen om er inhoudelijk goed op te antwoorden en ik had vandaag veel bezigheden. :flower1:
Is goed :)
Sorry, het wordt morgen, want ik ben zo moe, te moe om na te denken. Maar ik kom er echt op terug.
Ik zou ook de tijd nemen. Speciaal voor de link die ik je gaf 🙂
Je link zal ik zeker opslaan en lezen. Dankjewel.

Ik bedoelde eigenlijk je vraag waarom ik zeg dat Jezus Gehenna in zijn redvoering aanhaalde ter bemoediging en niet als dreigement. Die kan ik wel beantwoorden maar ik wil dat even wat duidelijker doen en ik ben nu te moe daarvoor, ik lig al in bed, morgen weer een dag.

Wat betreft reïncarnatie, dat staat gewoon in de Bijbel, althans, daar wordt overduidelijk naar verwezen voor 'wie het aanvaarden kan' (zo spreekt Jezus in de Bijbel). Reïncarnatie is niet alleen maar een hindoeïstisch concept. Maar om het met de woorden van Callista te zeggen, ik denk dat alleen ingewijden het kunnen aanvaarden.
Beste Anja,
Ten eerste, mijn vrouw bidt niet voor jou, maar voor zichzelf, omdat ze van God wil weten of de openbaringen van Bertha Dudde van God is. Ze heeft eerder van Hem gehoord over het werk van Jacob Lorber, dat de helft van hem van God is en de helft rommel is.
Verder kan ik je niet verder helpen in dit geëscaleerde gesprek. Ook mij kan je op deze manier niet verder helpen. Ik staak daarom verder deze discussie. Het lijkt erop dat satan een wig tussen ons wil drijven en die eer geef ik hem niet.
Wel wil ik zeggen dat ik de toon van dit gesprek onbehaaglijk vond.
Ik snap dat je er niks aan kan doen, gezien jouw aandoening. Ik heb er respect voor dat je het hebt willen delen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Trajecto »

moderatie:
Oké, dankjewel voor de moeite die je doet.
Anja moet wat tot rust komen en dus geef ik hier even een reactie.
Als ze zelf hier reageert ontstaat er wellicht weer een snelle reeks van reacties en wat rust nemen is beter, denk ik.
Als ik nu even hier wat zeg en tot rust nemen maan, is dat beter voor de rust van jullie allebei, denk ik.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

coby schreef: 07 apr 2019, 10:49
Alpha schreef: 06 apr 2019, 23:20
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:31
Alpha schreef: 04 apr 2019, 15:48
Gaitema schreef: 03 apr 2019, 18:59

Ik denk het niet. Zet de verschillende begrippen van de "hel" naast elkaar. Het zijn omschrijvingen van een brandende teerput, poel van vuur, de Gehenna etc.. Het zijn beschrijvingen van iets wat de mensen zich kunnen voorstellen, om te laten zien hoe iets is.
Welnee, het wordt graag gebruik om mensen te manipuleren.
Goede mensen gaan naar de "hemel", slechte mensen naar de "hel".
Geen van beide is overeenkomstig de Bijbelse leer.
Ook dat heb al meerdere malen aangetoond.
Een uitspraak van Jezus laat dat ook zien:

Joh 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
Ik ga af op wat er over in de bijbel staat en heb wat ik er van denk laten weten.
Punt is dat de Bijbel leert, dat behalve de 144.000, geen mensen naar de hemel gaan.
De aarde is gemaakt voor de mens, ter bewoning.

Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.
Gij zijt gezeten met Hem in de hemelse gewesten
God is een God van levenden, niet van doden
Samuel die werd opgeroepen, voordat ze meegingen met Jezus en in Abrahams schoot zaten, was niet in een diepe slaap.
Dan heb je nog die schare die Jezus volgt op paarden in openbaringen en het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt.

Johannes 14
1Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Ik heb niet de indruk, dat je begrijpt wat de inhoud van je teksten betekent. Je gebruikt m.i. een kerkelijke visie.
Het zou voor mij prettig zijn als je de geciteerde teksten van boek en vers zou voorzien.

De paarden uit Openbaring worden "bereden" door engelen als armageddon uitbreekt.
Het is een symbool voor een sterke legermacht, zoals dat in oude tijden gebruikelijk was.

Johannes 14:
1 ‘Wees niet ongerust. Vertrouw op God en vertrouw ook op mij.
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben. NWV.

Jezus zegt dat hier tegen zijn discipelen, waarvan hij wist, dat zij met de Hg gezalfd zouden worden.
Zij zijn de koningen en priesters in Openbaring 5:10.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 06 apr 2019, 23:42 Alpha, dat is allemaal jullie interpretatie. Ik ga daar niet in mee.
Toon dan aan, a.d.h. van de Bijbel, dat ik er naast zit .
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Alpha schreef: 07 apr 2019, 00:09
Anja schreef: 06 apr 2019, 23:39
Alpha schreef: 06 apr 2019, 23:27
Gaitema schreef: 04 apr 2019, 17:38
peda schreef: 04 apr 2019, 08:22 Hallo Gaitema,

Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen. Wat is de '' rode "' draad in de bijdrage?
Is ook niet te volgen. Ik kwam naar Anja toe aan met wat ik las uit openbaringen die mensen met de gave van profetie hadden of van mensen met bijna dood ervaringen. De bijbel bespreekt dit niet allemaal zo uitvoerig.
De gaven zijn weggedaan. 1Kor 13:8.

BDE is een hallucinatie, vermoedelijk ontstaat dat door zuurstof te kort.
Het Franse wetenschappelijke blad Science & Vie noemt het een „universeel prototype van hallucinatie”.
Men heeft dat kunnen simuleren met elektroden in bepaalde hersendelen.
Wat ervaren wordt, houdt verband met het huidige leven, niet met iets na de dood.
Nee hoor, dat is allemaal wetenschappelijk weerlegd. Niks zuurstoftekort of hallucinatie. Leest deze topic maar goed door, voor wie werkelijk wil weten: viewtopic.php?f=92&t=3295#p172972 En alles verderop in die topic. Ik heb er alle kennis die ik mocht ontvangen zo goed mogelijk samengevat en overgenomen uit mijn collegemateriaal gedeeld.

Voor een jg kan het beangstigend zijn, want u slaapt niet na de dood. Uw kerkleer klopt niet. Maar wil men nu de waarheid of wil men kerkleer die het oor streelt.
De Jg leer is uitsluitend op de Bijbel gebaseerd.

Jg slapen na de dood, zoals Jezus ook als zei bij de dood van Lazarus.

Joh 11:
11 Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’
12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.’
13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven.
14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven, NWV.

Tja, "wetenschap"?
Beweerde dat een hommel onmogelijk kon vliegen.
Dat "de ziel" 2 gram woog. Men had een stervende op een weegschaal gezet.

[modbreak Trajecto] Je bedoelt ongeveer 21 gram.

Wat ervaren wordt, houdt verband met het huidige leven, niet met iets na de dood.
Zo was een Texaanse boer in "de hemel" geweest. Hij zag landerijen en weides, die met prikkeldraad omzoomd waren.
Ook kinderen hadden een BDE. Zij zagen geen gestorven familieleden, maar vriendjes of onderwijzers e.d.

BDE is dan ook duidelijk niet op de Bijbelse leer gebaseerd.
Zij die in reïncarnatie geloven, zeggen dat de zin van een wedergeboorte feitelijk is, dat wij een nieuwe kans krijgen om onze situatie te verbeteren. Indien wij werkelijk eerdere levens hadden gehad maar die vergeten waren, zou dat geheugenverlies een ernstige belemmering vormen. Door ons onze fouten te herinneren, kunnen wij er profijt van trekken.

Een opvallend kenmerk van de Egyptische religie was de belangstelling voor de doden en de moeite die men deed om zich er bij voorbaat van te verzekeren dat men het na de „verandering” die door de dood intrad, goed zou hebben en gelukkig zou zijn. Het geloof in reïncarnatie of zielsverhuizing was algemeen verbreid. De ziel gold als onsterfelijk; niettemin geloofde men dat het menselijk lichaam eveneens bewaard moest blijven, opdat de ziel er af en toe in kon terugkeren. Dat was de reden waarom de Egyptenaren hun doden balsemden.
Bedankt voor de aanvulling. Het zou best 21 gram kunnen zijn.

Later kwam er een andere conclusie.
Helaas weet ik dat niet meer.

Volgens de Bijbel is de mens een ziel.
Vandaar dat de ziel die zondigt zal sterven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 07 apr 2019, 00:30 Laat maar tot je spreken dan:

Een tekst:

1 Tess. 4:16-17 NBV
Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Meerdere:

1 Tessalonicenzen 4:16-17 NBV
In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?

Johannes 14:2 NBV
Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is.

Kolossenzen 3:2 NBV
Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus.


Prediker 3:1 NBV
Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen.

1 Timoteüs 6:7-8 NBV
Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.


2 Timoteüs 4:18 NBV
Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’

Matteüs 19:21 NBV
Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee.

Enkele teksten zag ik op een site van een kerk.

[modbreak Trajecto] De verzen die je citeert staan in de Bijbel maar niet op de plek die jij aangeeft. Ik heb ze niet allemaal nagetrokken maar het is helaas totaal verhaspeld qua plek waar ze zouden staan.
Dat had ik ook gezien.
Leuk dat je teksten opzoekt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Anja schreef: 07 apr 2019, 17:01
peda schreef: 05 apr 2019, 14:10
Gaitema schreef: 05 apr 2019, 13:40
peda schreef: 05 apr 2019, 10:40
Gaitema schreef: 05 apr 2019, 00:23 Het paradijs bestaat eigenlijk wel an sich en ciclussen van meerdere ontwikkelingen, las ik meen ik ergens. Je blijft je voortdurend ontwikkelen.
Hallo Gaitema,

Zowel over de hemel als over een toekomstig paradijs in een nieuwe schepping, is in de bijbel geen heldere uitwerking te vinden. Wat daarover in de literatuur te vinden is, is gebaseerd op gissing. Bij dit onderwerp speelt nu juist de symboliek, de metafoor versus het letterlijk lezen een zeer grote rol. Dichtung oder Wahrheit, een ieder volgt daarin de eigen voorstellingen. , die weer voor een ander volledig zonder enig gezag kunnen zijn. Stof voor gesprek, maar geen feitelijke concreetheid, zo is mijn idee.
Dat klopt. De bijbel zelf is er niet concreet over. De bijbel spreekt van een schitterende toekomst in eenheid met God. Waarin we eigenlijk als het ware geheel opgaan in God. Één met Hem worden en in Zijn Licht zullen leven. Geen zon die er meer zal zijn, want Hij zal onze Licht zijn. Iets waarvan we ons nog geen voorstelling kunnen maken. Ook dat er geen verdriet en lijden meer zal zijn. Geen moeiten, veroudering, roest of slijtage. Geen pijn, geen oorlogen, geen misverstanden onder mensen die elkaar er mee kwetsen. Kortom: schitterend! Buitengewoon mooi. 😍
Wat niet voor te stellen is, moet je ook niet proberen te beschrijven. Hetzelfde geldt voor het Nirwana ook een "'toestand"' die niet voorstelbaar is omdat het totaal niet spoort met het leven zoals dat in de materiele wereld wordt beleefd en ervaren. Het volksgeloof daarentegen houdt geen rekening met deze Onkenbaarheid en gaat aan de haal met allerhande menselijke voorstellingen over datgene dat zich onttrekt aan beschrijving. Daarom ook een grote literatuur over hemel en paradijs, in mijn optiek volledig zinloos. "' Kleutertje luister "' en "'Jip en Janneke "' epistels, zo zie ik het als niet volksgeloof-volger. :flower1:

Dit ben ik met jullie allebei eens. Hoe minder invulling daarvan, hoe beter.
Het grote probleem is m.i. dat men mystiek combineert met Bijbelse leer, waardoor de Bijbelse inhoud niet begrepen kan worden. Al deze buiten Bijbelse begrippen belemmeren het Bijbelse inzicht en gaat men dingen er bij verzinnen.

De Bijbel leert dat het aardse paradijs hersteld zal worden.
De aarde wordt a.h.w. vernieuwd. Gevolg: Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Eliyahu »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:14
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Mt 19:5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; NBV.

1+1= echt 2.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:14
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Als Jezus dat had gezegd zouden de joden geen stenen opgenomen hebben. Wat Christus zei is dat hij Jahweh is en daarom wilden ze hem stenigen, vanwege godslastering.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 26 apr 2019, 16:24
Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:14
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Als Jezus dat had gezegd zouden de joden geen stenen opgenomen hebben. Wat Christus zei is dat hij Jahweh is en daarom wilden ze hem stenigen, vanwege godslastering.
Jezus heeft nooit gezegd, dat hij JHWH was.
Hij bevestigde slechts dat hij Gods zoon was en de beloofde Messias.

De hoge priester beschuldigde hem daarop van Godslastering.
De hogepriester, alle overpriesters, de oudsten en de schriftgeleerden zochten naar valse getuigenverklaringen
tegen Jezus om hem ter dood te kunnen brengen, maar ze vonden er geen.
Een vals getuigenis was m.i. Godslastering. (De 19:16-21)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Vertrokken user 5 »

Alpha schreef: 28 apr 2019, 16:23
Piebe Paulusma schreef: 26 apr 2019, 16:24
Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:14
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Als Jezus dat had gezegd zouden de joden geen stenen opgenomen hebben. Wat Christus zei is dat hij Jahweh is en daarom wilden ze hem stenigen, vanwege godslastering.
Jezus heeft nooit gezegd, dat hij JHWH was.
Hij bevestigde slechts dat hij Gods zoon was en de beloofde Messias.

De hoge priester beschuldigde hem daarop van Godslastering.
De hogepriester, alle overpriesters, de oudsten en de schriftgeleerden zochten naar valse getuigenverklaringen
tegen Jezus om hem ter dood te kunnen brengen, maar ze vonden er geen.
Een vals getuigenis was m.i. Godslastering. (De 19:16-21)
De Schrift is er overduidelijk in dat JHWH zowel Schepper als Verlosser is van de in zonde gevallen schepping. Er is , zelfs Sola Scriptura, in mijn optiek geen andere conclusie mogelijk dan dat Jezus God is. Ik heb daar vroeger vrij uitgebreid op dit forum over geschreven, maar kan het op dit moment niet vinden. Mocht ik het nog tegenkomen, zal ik een link plaatsen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 28 apr 2019, 16:23
Piebe Paulusma schreef: 26 apr 2019, 16:24
Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:14
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 02:03 Jezus zei: “ Ik en mijn vader zijn één “

Bedoelde Jezus letterlijk één met God zijn of meer figuurlijk. Bijvoorbeeld één zijn in doel en liefde. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Bs"d

Lijkt het er hier niet ontzettend veel op dat hij zegt: 1 + 1 = 1"?
Als Jezus dat had gezegd zouden de joden geen stenen opgenomen hebben. Wat Christus zei is dat hij Jahweh is en daarom wilden ze hem stenigen, vanwege godslastering.
Jezus heeft nooit gezegd, dat hij JHWH was.
Hij bevestigde slechts dat hij Gods zoon was en de beloofde Messias.
Nou dat denk ik niet, want hij verbood het zijn discipelen zelfs (Matth. 16:20) kennelijk denk jij dus dat Jezus zelf met de eer wou strijken.
Alpha schreef: 28 apr 2019, 16:23De hoge priester beschuldigde hem daarop van Godslastering.
De hogepriester, alle overpriesters, de oudsten en de schriftgeleerden zochten naar valse getuigenverklaringen
tegen Jezus om hem ter dood te kunnen brengen, maar ze vonden er geen.
Een vals getuigenis was m.i. Godslastering. (De 19:16-21)
Binnen het jodendom is de Messias niet goddelijk en elke Israëliet is een zoon van God dus die claims an sich zijn geen godslastering.

Kennelijk begrijp jij de betekenis niet van de woorden zitten aan Gods rechterhand. En dat begreep de Hogepriester maar al te goed. Waar hij z'n kleding scheurde zie jij geen wolkje aan de lucht. Verschil moet er zijn nietwaar? ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gevonden:

Jezus deelt Gods Troon. (Zie o.a. Mark. 14:62, Joh. 10:27-33, 1 Kor. 15:27-28).

God is tegelijk Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping. Het Oude Testament maakte zeer duidelijk dat er maar één Redder was voor de mens en dat is God. De eerste christenen wisten dat het Oude Testament dat stelde. Toch beleden zij dat Jezus de Verlosser was, dat Jezus redt. Volgens het Nieuwe Testament redt Jezus zijn volk van hun zonden. Lees bijvoorbeeld Mat.1:21 en naar Hand.4:12.Door niemand anders kunnen wij worden gered, want Zijn Naam is de enige op aarde die de mens redding biedt. Heb.2:10 zegt "Hij is de bereider van hun redding". Luc.2:11 "Hij is de Messias, de Heer".

God is Schepper en Verlosser. Buiten God is er geen verlosser. De Bijbel is daar duidelijk over. Kijk maar:
Jes.43:10 Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. 11 Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser.
Rom.11:26 De Verlosser zal uit Sion komen,
Fil 3:20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,
Dus: Buiten God is er geen Verlosser. De Here Jezus is de Verlosser. De Here Jezus is God. God is zowel Schepper als Verlosser.

De aard van Jezus Christus wordt ook nog eens bevestigd in het boek Openbaring.
Openbaring 1:8 8 Ik ben de alfa en de omega, zegt de Here God, die is en die was en die komt, de Almachtige.
De "Alfa en Omega" is duidelijk een titel voor JHWH.
Openbaring 21:4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet.
Openbaring 22:13 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.
In het vers daaraan voofgaand wordt nog maar weer eens een keer duidelijk naar wie die titel verwees:
Op.22:12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.
Openbaring 22:7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart!
En wie komt spoedig? :
Op.22:20 Hij, die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen, kom, Here Jezus!
Jezus Christus komt spoedig! En hier maakt Jezus Christus het messcherp duidelijk als volgt:
Op.22:12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. 14 Zalig zij, die hun gewaden wassen, opdat zij recht mogen hebben op het geboomte des levens en door de poorten ingaan in de stad. 15 Buiten zijn de honden en de tovenaars, de hoereerders, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder, die de leugen liefheeft en doet.
16 Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om ulieden dit te betuigen voor de gemeenten. Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster.
In vers 16 zien we dat "Alfa en Omega" een titel is voor Jezus Christus.
Openbaring 1:13 en daartussen iemand die er uitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.
En in Ex.3,14 openbaart God zich aan Mozes als "Ik Ben". Jezus noemt zich ook God, bijvoorbeeld in:
Joh.8:58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.
De Joden namen stenen op, omdat als iemand van zichzelf zei dat ie God is, dat voor de Joden godslastering was.

Verder zij opgemerkt dat Joh.1:18 in de Willibrordvertaling luidt:
Joh.1:18 Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.
De meeste vertalingen houden " eniggeboren Zoon" aan, naar latere manuscripten vertaald. Hier geeft echter de Willibrordvertaling een meer betrouwbare vertaling, want die is in overeenstemming met de oudste manuscripten.
Joh.17: Statenvertaling:
1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Idem, maar dan Willibrordvertaling:
[1] Na deze toespraak sloeg Jezus zijn ogen op naar de hemel en bad: ‘Vader, het uur is gekomen! Verheerlijk* uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijkt. [2] Laat Hem, krachtens de macht die U Hem gegeven hebt over alle mensen, eeuwig leven schenken aan al degenen die U aan Hem hebt toevertrouwd. [3] Eeuwig leven! Dat betekent dat ze U, de enige waarachtige God, leren kennen, en ook degene die U gezonden hebt: Jezus Christus. [4] Ik heb U op aarde verheerlijkt door het werk te volbrengen dat U Mij te doen hebt gegeven. [5] Verheerlijk Mij nu, Vader, aan uw zijde, en bekleed Mij met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld bestond.