Ik en mijn Vader zijn één

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef: 31 okt 2018, 12:33
Piebe Paulusma schreef: De uitspraak was bedoeld voor joden en zij beschouwden het als godslastering, vandaar dat ze stenen opnamen om Jezus conform hun wet te stenigen. Het heeft met poëzie weinig van doen.
Waarom koppel je de uitspraak aan een bepaalde gebeurtenis op een bepaald moment aan bepaalde mensen?
Dat doe ik niet maar jij. Ik pleit er juist voor de uitspraak in de oorspronkelijke context te bezien.
Tin schreef: 31 okt 2018, 12:33Is de uitspraak buiten die gebeurtenis onjuist?
Zodra je er een andere betekenis aan gaat toekennen is de uitspraak onjuist.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef: 31 okt 2018, 14:48
Tin schreef: 31 okt 2018, 12:33
Piebe Paulusma schreef: De uitspraak was bedoeld voor joden en zij beschouwden het als godslastering, vandaar dat ze stenen opnamen om Jezus conform hun wet te stenigen. Het heeft met poëzie weinig van doen.
Waarom koppel je de uitspraak aan een bepaalde gebeurtenis op een bepaald moment aan bepaalde mensen?
Dat doe ik niet maar jij. Ik pleit er juist voor de uitspraak in de oorspronkelijke context te bezien.
Dat is dus de bepaalde de gebeurtenis (die al of niet historisch echt zo gebeurd is) in dit geval.
Ik reageerde slechts op de uitspraak zelf.
In hoeverre die figuurlijk of letterlijk gezien kan worden en of het een ware uitspraak kan zijn.
Tin schreef: 31 okt 2018, 12:33Is de uitspraak buiten die gebeurtenis onjuist?
Zodra je er een andere betekenis aan gaat toekennen is de uitspraak onjuist.
Ik keek dus slechts naar de uitspraak zelf.
Een uitspraak kan geen andere betekenis hebben dan die van de uitspraak zelf.
Jouw conclusie is nu dat de uitspraak in de context van het in de bijbel geschreven gebeuren juist is, maar in een andere onjuist.
En mijn vraag is: waarom zie je dat zo?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jesusisinnocent
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2018, 20:04
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jesusisinnocent »

Ik begrijp dus dat sommige mensen deze woorden van Jezus figuurlijk opvatten en dat andere integendeel een Goddelijke claim vinden.
Ik heb even een research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Jezus het inderdaad figuurlijk heeft bedoeld en dat de Joden
hem helaas verkeerd hebben begrepen.
Johannes 17: 20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 22:11 Ik begrijp dus dat sommige mensen deze woorden van Jezus figuurlijk opvatten en dat andere integendeel een Goddelijke claim vinden.
Ik heb even een research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Jezus het inderdaad figuurlijk heeft bedoeld en dat de Joden
hem helaas verkeerd hebben begrepen.
Hoe bedoel je figuurlijk?
Hij stelde Zich aan God gelijk volgens hen. Dat deed Hij ook. Eer Abraham was ben Ik. Breek deze tempel af en in 3 dagen zal Ik haar herbouwen. Elders staat: de Vader wekte Hem op.
Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon, zoals ik 1 persoon ben. Stefanus zag de glorie van God en Jezus aan Zijn rechterhand. Hij is de Verschijning van de Vader en wordt al in het O.T. gelijk gesteld met God. De Engel des Heren was in de brandende braamstruik en God riep Mozes vanuit de brandende braamstruik. In Hem woont al de volheid van de Godheid lichamelijk. Jesaja 9:6 Hij wordt genoemd eeuwige Vader. Vader, Zoon en Geest in 1 lichaam. God sprak, Hij zei alleen wat de Vader Hem opdroeg te zeggen (het Woord) en de Heilige Geest deed de wonderen. Yeshua betekent YHWH redt. Buiten Mij is er geen Verlosser. De Engel van de Heer zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. God zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. Ze zijn zo een dat veel denken dat God direct tot Mozes sprak. Het ging via de Engel van de Heer. Zo laat God Zich zien aan de mens. YHWH ... YHWH Ik ben redder, shalom etc. zijn Gods Namen. YHWH redt is Yeshua. Hij is dus God, maar ook weer niet de Vader, maar de Zoon, om het gecompliceerder te maken voor het 5 kilo brein.
Jesusisinnocent
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2018, 20:04
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Jesusisinnocent »

coby schreef: 31 okt 2018, 23:06
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 22:11 Ik begrijp dus dat sommige mensen deze woorden van Jezus figuurlijk opvatten en dat andere integendeel een Goddelijke claim vinden.
Ik heb even een research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Jezus het inderdaad figuurlijk heeft bedoeld en dat de Joden
hem helaas verkeerd hebben begrepen.
Hoe bedoel je figuurlijk?
Hij stelde Zich aan God gelijk volgens hen. Dat deed Hij ook. Eer Abraham was ben Ik. Breek deze tempel af en in 3 dagen zal Ik haar herbouwen. Elders staat: de Vader wekte Hem op.
Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon, zoals ik 1 persoon ben. Stefanus zag de glorie van God en Jezus aan Zijn rechterhand. Hij is de Verschijning van de Vader en wordt al in het O.T. gelijk gesteld met God. De Engel des Heren was in de brandende braamstruik en God riep Mozes vanuit de brandende braamstruik. In Hem woont al de volheid van de Godheid lichamelijk. Jesaja 9:6 Hij wordt genoemd eeuwige Vader. Vader, Zoon en Geest in 1 lichaam. God sprak, Hij zei alleen wat de Vader Hem opdroeg te zeggen (het Woord) en de Heilige Geest deed de wonderen. Yeshua betekent YHWH redt. Buiten Mij is er geen Verlosser. De Engel van de Heer zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. God zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. Ze zijn zo een dat veel denken dat God direct tot Mozes sprak. Het ging via de Engel van de Heer. Zo laat God Zich zien aan de mens. YHWH ... YHWH Ik ben redder, shalom etc. zijn Gods Namen. YHWH redt is Yeshua. Hij is dus God, maar ook weer niet de Vader, maar de Zoon, om het gecompliceerder te maken voor het 5 kilo brein.
Met figuurlijk bedoel ik één zijn in DOEL en geen Goddelijke claim, want heeft Jezus niet gezegd:

Johannes 17: 22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij (gelovigen) één zijn, gelijk als Wij één zijn;

Eer Abraham was ben ik, is naar mijn mening ook verkeerd begrepen, aangezien God profeet Jeremia al kende voordat hij geboren werd.

Jeremia 1:

4 Het woord des HEEREN dan geschiedde tot mij, zeggende:

5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd; Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.

Hoe kan God profeet Jeremia kennen eer hij uit de baarmoeder van zijn moeder voortkwam?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 23:27
coby schreef: 31 okt 2018, 23:06
Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 22:11 Ik begrijp dus dat sommige mensen deze woorden van Jezus figuurlijk opvatten en dat andere integendeel een Goddelijke claim vinden.
Ik heb even een research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Jezus het inderdaad figuurlijk heeft bedoeld en dat de Joden
hem helaas verkeerd hebben begrepen.
Hoe bedoel je figuurlijk?
Hij stelde Zich aan God gelijk volgens hen. Dat deed Hij ook. Eer Abraham was ben Ik. Breek deze tempel af en in 3 dagen zal Ik haar herbouwen. Elders staat: de Vader wekte Hem op.
Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon, zoals ik 1 persoon ben. Stefanus zag de glorie van God en Jezus aan Zijn rechterhand. Hij is de Verschijning van de Vader en wordt al in het O.T. gelijk gesteld met God. De Engel des Heren was in de brandende braamstruik en God riep Mozes vanuit de brandende braamstruik. In Hem woont al de volheid van de Godheid lichamelijk. Jesaja 9:6 Hij wordt genoemd eeuwige Vader. Vader, Zoon en Geest in 1 lichaam. God sprak, Hij zei alleen wat de Vader Hem opdroeg te zeggen (het Woord) en de Heilige Geest deed de wonderen. Yeshua betekent YHWH redt. Buiten Mij is er geen Verlosser. De Engel van de Heer zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. God zei dat Hij Israel uit Egypte had geleid. Ze zijn zo een dat veel denken dat God direct tot Mozes sprak. Het ging via de Engel van de Heer. Zo laat God Zich zien aan de mens. YHWH ... YHWH Ik ben redder, shalom etc. zijn Gods Namen. YHWH redt is Yeshua. Hij is dus God, maar ook weer niet de Vader, maar de Zoon, om het gecompliceerder te maken voor het 5 kilo brein.
Met figuurlijk bedoel ik één zijn in DOEL en geen Goddelijke claim, want heeft Jezus niet gezegd:

Johannes 17: 22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij (gelovigen) één zijn, gelijk als Wij één zijn;

Eer Abraham was ben ik, is naar mijn mening ook verkeerd begrepen, aangezien God profeet Jeremia al kende voordat hij geboren werd.

Jeremia 1:

4 Het woord des HEEREN dan geschiedde tot mij, zeggende:

5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd; Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.

Hoe kan God profeet Jeremia kennen eer hij uit de baarmoeder van zijn moeder voortkwam?
God wist al wie Hij ging scheppen lijkt me.

Filippenzen 2

Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6 Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

15 Johannes getuigt van Hem, en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van Welken ik zeide: Die na mij komt, is voor mij geworden, want Hij was eer dan ik.

1 Joh 5

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Isaiah 44:6 Thus says the LORD, the King of Israel and his Redeemer, the LORD of hosts:I am the first and I am the last; besides me there is no god.

Revelation 2:8 “And to the angel of the church in Smyrna write: ‘The words of the first and the last, who died and came to life.

18. Revelation 1:17-18 When I saw him, I fell at his feet as though dead. But he laid his right hand on me, saying, “Fear not, I am the first and the last, and the living one. I died, and behold I am alive forevermore, and I have the keys of Death and Hades.

Kolossenzen 2

en zij tot heel de rijkdom van de volle zekerheid van het inzicht mogen komen, om het geheimenis te leren kennen van God, en van de Vader en van Christus,
3 in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn.

9 Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door maritime »

coby schreef: 01 nov 2018, 00:09 Johannes 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

15 Johannes getuigt van Hem, en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van Welken ik zeide: Die na mij komt, is voor mij geworden, want Hij was eer dan ik.

1 Joh 5

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Isaiah 44:6 Thus says the LORD, the King of Israel and his Redeemer, the LORD of hosts:I am the first and I am the last; besides me there is no god.

Revelation 2:8 “And to the angel of the church in Smyrna write: ‘The words of the first and the last, who died and came to life.

18. Revelation 1:17-18 When I saw him, I fell at his feet as though dead. But he laid his right hand on me, saying, “Fear not, I am the first and the last, and the living one. I died, and behold I am alive forevermore, and I have the keys of Death and Hades.

Kolossenzen 2

en zij tot heel de rijkdom van de volle zekerheid van het inzicht mogen komen, om het geheimenis te leren kennen van God, en van de Vader en van Christus,
3 in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn.

9 Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk

Filipenzen 2:

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

Jezus is een met de mens en Hij is een met God.
Vanaf het begin van de eeuwigheid was Hij een met God en had het gestalte van God.
Daarom was Zijn naam Emmanuel. (God met ons). Matheus 1: 23 Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Emmanuël; hetwelk is, overgezet zijnde, God met ons.
Daardoor is Hij de Advocaat, de Middelaar tussen God en de mensen, ter verzoening. Dit was alleen mogelijk krachtens Zijn Godheid. Geen engel of enig ander geschapen wezen was hiertoe bekwaam. De verzoening kon alleen volbracht worden door iemand, die èn de Godheid bezat èn toch ook volkomen mens was


Coloss. 2 : 9: Want in Hem, woont al de volheid der Godheid lichamelijk.
Timotheus 3: 16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees,


In Hebreeen zegt God de vader tegen Zijn Zoon dat hij God is.

1 God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;
3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen;
4 Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen geërfd heeft.
5 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
6 En als Hij wederom den Eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: En dat alle engelen Gods Hem aanbidden.
7 En tot de engelen zegt Hij wel: Die Zijn engelen maakt geesten, en Zijn dienaars een vlam des vuurs.
8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.


De Psalmist zegt: De God der goden, de Here, spreekt en roept de aarde van waar de zon opgaat tot waar zij ondergaat. Uit Sion, de volkomen schoonheid, verschijnt God in lichtglans.
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door peda »

Jesusisinnocent schreef: 31 okt 2018, 23:27

Hoe kan God profeet Jeremia kennen eer hij uit de baarmoeder van zijn moeder voortkwam?
Wanneer je God Alwetendheid, ook inzake de Toekomst gaat toeschrijven, dan ga je het menselijk weten te buiten.
Over de consequenties heb ik nog nooit een goed theologisch verhaal gelezen. Het is daarmede als met de theodicee, vele gedachten
zijn ontwikkeld, maar een werkelijk bevredigend resultaat, zie ik niet. De Goddelijke Ondoorgrondelijkheid.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 31 okt 2018, 23:06 Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon
Ik mag hopen van wel!

'Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?' (Joh 14,9)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 08:35
coby schreef: 31 okt 2018, 23:06 Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon
Ik mag hopen van wel!

'Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?' (Joh 14,9)
Niet zoals ik 1 persoon ben had ik erbij staan.
Mijn hersenpan denkt als er staat: ik en de vader zijn een:
Pa is Kees en zoon is Klaas. Kees houdt van vissen en Klaas van biljarten. Ze zijn in eenheid.
1 Persoon, maar je kan ook zeggen 3 in 1 is Jezus. Hij is het perfecte beeld van 3 in 1. De Vader was in Hem en de Heilige Geest en ze werkten samen als 1.
Laatst gewijzigd door coby op 01 nov 2018, 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 01 nov 2018, 08:48
Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 08:35
coby schreef: 31 okt 2018, 23:06 Jezus is de Engel des Heren. Hij en de Vader zijn niet 1 persoon
Ik mag hopen van wel!

'Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?' (Joh 14,9)
Niet zoals ik 1 persoon ben had ik erbij staan.
Mijn hersenpan denkt als er staat: ik en de vader zijn een:
Pa is Kees en zoon is Klaas. Kees houdt van vissen en Klaas van biljarten. Ze zijn in eenheid.
1 Persoon, maar je kan ook zeggen 3 in 1 is Jezus. Hij is het perfecte beeld van 3 in 1. De Vader was in Hem en de Heilige Geest en ze werkten samen als 1.
Het zijn titels, maar geen personen.

'Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

De Vader is eerst en de zoon de laatste.

'GOD voortijds veelmaals en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;' (Heb 1,1)

Dus 'ik ben de Vader en ik ben de Zoon.'
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Dat "Ons" slaat waarschijnlijk op de Godin, t.w. Ashera of andere goden, aangezien alles in het beginsel polytheïstisch was.
Het monotheïsme kwam later pas
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

callista schreef: 01 nov 2018, 09:02
coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Dat "Ons" slaat waarschijnlijk op de Godin, t.w. Ashera of andere goden, aangezien alles in het beginsel polytheïstisch was.
Het monotheïsme kwam later pas
Misschien heb ik de neus van Ashera dan.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

God was niet zo dol op Ashera. Lijkt me stug dat dat een stelletje was.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

coby schreef: 01 nov 2018, 09:12 God was niet zo dol op Ashera. Lijkt me stug dat dat een stelletje was.
Dat past niet binnen de patriarchale religie..of dat heeft men ervan gemaakt beter gezegd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Als 'ons' in die context meerdere goden impliceert, waarom is er dan geen enkele jood te vinden die gelooft in meerdere goden? Zelfs de meest liberale jood moet niks van de drie-eenheid hebben. Wat als een paal boven water staat is dat God Eén is en al staat elders dat hij met vele tienduizenden zou komen, God is en blijft Eén. Dat is immers het grote gebod. God is de Eerste en de Laatste maar hij blijft Eén.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

callista schreef: 01 nov 2018, 09:14
coby schreef: 01 nov 2018, 09:12 God was niet zo dol op Ashera. Lijkt me stug dat dat een stelletje was.
Dat past niet binnen de patriarchale religie..of dat heeft men ervan gemaakt beter gezegd.
Nou veur mien part geloof je dat, maar Ashera was niet echt Zijn type. Het gruwelijk beeld van Ashera hieuw hij in stukken. Was het niet de vriendin van Baal of zo?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 09:21
coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Als 'ons' in die context meerdere goden impliceert, waarom is er dan geen enkele jood te vinden die gelooft in meerdere goden? Zelfs de meest liberale jood moet niks van de drie-eenheid hebben. Wat als een paal boven water staat is dat God Eén is en al staat elders dat hij met vele tienduizenden zou komen, God is en blijft Eén. Dat is immers het grote gebod. God is de Eerste en de Laatste maar hij blijft Eén.
Niet meerdere goden. Zij snappen er ook geen moer van, dus moeten ze Jezus niet. 1 plus 1 plus 1 is 3, maar in het O.T. maken ze geen probleem van die Engel des Heren. Hij is ook een en Hij heet Ik ben, niet Wij zijn.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 01 nov 2018, 09:24
Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 09:21
coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Als 'ons' in die context meerdere goden impliceert, waarom is er dan geen enkele jood te vinden die gelooft in meerdere goden? Zelfs de meest liberale jood moet niks van de drie-eenheid hebben. Wat als een paal boven water staat is dat God Eén is en al staat elders dat hij met vele tienduizenden zou komen, God is en blijft Eén. Dat is immers het grote gebod. God is de Eerste en de Laatste maar hij blijft Eén.
Niet meerdere goden. Zij snappen er ook geen moer van, dus moeten ze Jezus niet. 1 plus 1 plus 1 is 3, maar in het O.T. maken ze geen probleem van die Engel des Heren. Hij is ook een en Hij heet Ik ben, niet Wij zijn.
Dat is waar, maar i.t.t. Trinitariers ontkennen ze niet dat Jahweh en de Engel des Heer een en dezelfde zijn, toch? Althans de ezelin ging voor de Engel van Jahweh op de loop i.v.m. dat niemand God kan zien en leven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door callista »

Ja..en ezels kunnen het weten... :geek:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 11:25
coby schreef: 01 nov 2018, 09:24
Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 09:21
coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Als 'ons' in die context meerdere goden impliceert, waarom is er dan geen enkele jood te vinden die gelooft in meerdere goden? Zelfs de meest liberale jood moet niks van de drie-eenheid hebben. Wat als een paal boven water staat is dat God Eén is en al staat elders dat hij met vele tienduizenden zou komen, God is en blijft Eén. Dat is immers het grote gebod. God is de Eerste en de Laatste maar hij blijft Eén.
Niet meerdere goden. Zij snappen er ook geen moer van, dus moeten ze Jezus niet. 1 plus 1 plus 1 is 3, maar in het O.T. maken ze geen probleem van die Engel des Heren. Hij is ook een en Hij heet Ik ben, niet Wij zijn.
Dat is waar, maar i.t.t. Trinitariers ontkennen ze niet dat Jahweh en de Engel des Heer een en dezelfde zijn, toch? Althans de ezelin ging voor de Engel van Jahweh op de loop i.v.m. dat niemand God kan zien en leven.
Ik weet niet. Het lijkt wel of ze die engel helemaal niet zien. Eentje zei laatst bij de opmerkingen van een YouTube filmpie: God spreekt rechtstreeks tegen ons en niet via een afgod mens middelaar zoals bij jullie. Dan denk ik: ping pong, nooit exodus 3 gelezen? Het meest gekke is nog, ik zei tegen een Trinitariër dat Mozes met God sprak via de Engel en dat het dus eigenlijk al Jezus was. Nee zegt ie, dat was niet Jezus, dat was de Vader.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 01 nov 2018, 11:36
Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 11:25
coby schreef: 01 nov 2018, 09:24
Piebe Paulusma schreef: 01 nov 2018, 09:21
coby schreef: 01 nov 2018, 08:59 Laat Ons mensen scheppen naar Ons beeld.
En Hij schiep Adam naar Zijn (Jezus') beeld.
Als 'ons' in die context meerdere goden impliceert, waarom is er dan geen enkele jood te vinden die gelooft in meerdere goden? Zelfs de meest liberale jood moet niks van de drie-eenheid hebben. Wat als een paal boven water staat is dat God Eén is en al staat elders dat hij met vele tienduizenden zou komen, God is en blijft Eén. Dat is immers het grote gebod. God is de Eerste en de Laatste maar hij blijft Eén.
Niet meerdere goden. Zij snappen er ook geen moer van, dus moeten ze Jezus niet. 1 plus 1 plus 1 is 3, maar in het O.T. maken ze geen probleem van die Engel des Heren. Hij is ook een en Hij heet Ik ben, niet Wij zijn.
Dat is waar, maar i.t.t. Trinitariers ontkennen ze niet dat Jahweh en de Engel des Heer een en dezelfde zijn, toch? Althans de ezelin ging voor de Engel van Jahweh op de loop i.v.m. dat niemand God kan zien en leven.
Ik weet niet. Het lijkt wel of ze die engel helemaal niet zien. Eentje zei laatst bij de opmerkingen van een YouTube filmpie: God spreekt rechtstreeks tegen ons en niet via een afgod mens middelaar zoals bij jullie. Dan denk ik: ping pong, nooit exodus 3 gelezen? Het meest gekke is nog, ik zei tegen een Trinitariër dat Mozes met God sprak via de Engel en dat het dus eigenlijk al Jezus was. Nee zegt ie, dat was niet Jezus, dat was de Vader.
:D

Wat ik ook altijd zo gek vind is dat christenen belijden dat de Zoon God is maar niet de Vader, waarop ik vraag, o dus de Vader is niet God? Maar dat schijnt dan weer wel zo te zijn. Het lijkt mij te veel op balletje-balletje.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ik en mijn Vader zijn één

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 01 nov 2018, 11:27 Ja..en ezels kunnen het weten... :geek:
Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen en jij blijft je er aan stoten. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende