Wat is genade?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:06 Zo sprak de slang...
Het godsbeeld van de Bijbel laat de gelovige sidderen van angst. En daar leg ik de vinger op.

Waarom zou je een God van liefde moeten vrezen? Ik snap dat echt niet.
Waarom zou je twijfelen aan de almacht van God?
Waarom zou je twijfelen aan de volmaaktheid van God?
Waarom zou God niet onkwetsbaar zijn?

Ik vind de Bijbel uiterst discutabel. De fundamenten, de kerneigenschappen van God worden daarin met voeten getreden.
In de beschrijving van de Bijbel blijft van God (Jahweh) weinig positiefs over.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

De Bijbel is een boek dat je niet zonder hulp moet lezen, want dan kom je inderdaad tot absurditeiten. Maar jouw conclusie is precies het omgekeerde van de boodschap van de Bijbel: dat God te vertrouwen is en dat mens in ellende valt als hij zonder God wil leven
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:05
coby schreef: 03 nov 2018, 11:59
Piebe Paulusma schreef: 03 nov 2018, 10:22 Ik vind het vreemd dat christenen de belofte aan Noach degraderen tot een vuil politiek spelletje van God. Zij geloven dus dat Jahweh direct na de zondvloed alweer zinspeelde op een nog veel zwaardere straf middels vuur. De woede van hun God is niet te bekoelen, niet door de zondvloed, noch door de holocaust, nee de hele wereld moet vernietigd worden voordat hij zijn maaksels kan vergeven. Hoe kun je dan nog te beweren dat jouw God genadig is? Met zo'n God heb je geen satan nodig.

Eerder was ik nogal boos op Callista dat zij een speer brak voor het jodendom, maar nu ik me realiseer dat er christenen zijn die geloven in een toornige God met een onstilbare woede waarbij Jahweh verbleekt, verkies ik ook het jodendom. Ja beste mensen, ik zweer bij deze het christendom af. Ook mijn account op credible hoeft niet meer heropend te worden.

Ik geloof dat Christus Gods Zoon is, maar zijn boodschap is bij het christendom niet geland. Dat is mijn opvatting en daarom zeg ik adieu!
Wie zegt dat? God gaat niet de hele wereld vernietigen met vuur.
Nou daar zou ik maar niet zo zeker van zijn Coby. God's wegen zijn ondoorgrondelijk en echt vertrouwen kun je Hem ook niet. Of wel soms?
Zeker wel. Ik heb Hem allang leren kennen. God is goed. Bewijs: Hij liet Zich dood kruisigen.
Je moet nooit snoepjes aannemen van een vreemde.
Wie was die slang? Een vreemdeling met lekker fruit, die Gods bedoelingen in twijfel trok. De antichrist geeft wereldvrede en eten. Je kunt alleen eten kopen als je hem aanbidt. Dan bid ik wel voor manna of ik kaan niet. Ik verkoop mijn eerstgeboorterecht niet voor een bordje linzensoep.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:19 De Bijbel is een boek dat je niet zonder hulp moet lezen, want dan kom je inderdaad tot absurditeiten. Maar jouw conclusie is precies het omgekeerde van de boodschap van de Bijbel: dat God te vertrouwen is en dat mens in ellende valt als hij zonder God wil leven
God is zeker te vertrouwen en zal altijd bij de mens zijn en innig van die mens houden, ook al keert de mens zich van God af.
De liefde van God is écht en daardoor onvoorwaardelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door Storm »

Piebe Paulusma schreef: 03 nov 2018, 10:22 Ja beste mensen, ik zweer bij deze het christendom af. Ook mijn account op credible hoeft niet meer heropend te worden.

Ik geloof dat Christus Gods Zoon is, maar zijn boodschap is bij het christendom niet geland. Dat is mijn opvatting en daarom zeg ik adieu!
@Piebe,
Ik heb het christendom al zo vaak afgezworen maar toch wordt er aan me getrokken, voor mij is dat Jezus en het goede uit het evangelie.
Ik heb respect voor Peter79, en de grappige maar soms voor mij -bizarre- manier van geloven van Coby; tja dat is Coby een leuk mens die voor een anderen door het vuur gaat. "Oh gut door het vuur". :shock:
De manier waarop Martine haar geloof belijdt heb ik alleen maar gekend, geen buitenissigheden. Maar ons helemaal thuis voelen op een forum dat is soms lastig omdat jij/ik geen aansluiting meer vindt bij fundamentalistische gelovigen ook al begrijp ik ze soms goed. Niet totaal bij de atheïsten -ook al begrijp ik ze soms goed-- je voelt je een eenling omdat je het geloof anders beziet.
Maar je hoort wel bij dat groepje welke hier al jarenlang dagelijks met elkaar van gedachten wisselt, samen een biertje of een bakkie koffie met Trajecto drinkt. Is dat niet veel belangrijker dan totaal met elkaar eens zijn? En om ontopic te raken dat is; GENADE!!! Want ik weet dat ook al is het close, iedereen is welkom!! Ook ik was dat na terugkomst, terwijl ik best mijn gal gespuwd had.. En soms wordt er veel meer gedeeld dan in een discussie.

En ik vermoed dat er zeker een eind aan deze wereld komt maar niet God is daar van de schuld, maar wij mensen. We verpesten de aarde; we verpesten het milieu, de opwarming doet zijn werk. Voor mij is Genade ook de mooie dingen zien ook al gaat me dat soms niet goed af en vind ik alles --klote-- Groetjes van een agnostische Jezus lover. En zowel credible als Geloofsgesprek heeft je nodig.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:15
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:06 Zo sprak de slang...
Het godsbeeld van de Bijbel laat de gelovige sidderen van angst. En daar leg ik de vinger op.

Waarom zou je een God van liefde moeten vrezen? Ik snap dat echt niet.
Waarom zou je twijfelen aan de almacht van God?
Waarom zou je twijfelen aan de volmaaktheid van God?
Waarom zou God niet onkwetsbaar zijn?

Ik vind de Bijbel uiterst discutabel. De fundamenten, de kerneigenschappen van God worden daarin met voeten getreden.
In de beschrijving van de Bijbel blijft van God (Jahweh) weinig positiefs over.
Ik sidder niet van angst. De duivel siddert voor Hem van angst en voor mij als ik hem eruit mik in Jezus' Naam. Als je niet kwaad bent, hoef je niet te vrezen. Ik ben weleens bang geweest van oh jee Jezus komt morgen terug en dan krijg je al die ellende en ik leef hier in zonde. Nou dan bekeer je je toch gewoon. Tegen Nineve werd gezegd: nog 30 of 40 dagen en God keert de stad om, dus bekeerden ze zich gewoon en ging enkel Jona's wonderboom naar de knoppen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:35
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
In verhalen kan dat. Ik gebruik het metaforisch om duidelijk te maken dat je adviseert om God niet te vertrouwen, wat ingaat tegen je eigen godsbeeld en dat van christenen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 13:03
Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:35
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
In verhalen kan dat. Ik gebruik het metaforisch om duidelijk te maken dat je adviseert om God niet te vertrouwen, wat ingaat tegen je eigen godsbeeld en dat van christenen.
Hij vertrouwt de God van de Bijbel niet. Hij zou eerder het beest vertrouwen, want dan weet je waar je aan toe bent.
Neeeeeeeee!!!!!
Een god die zegt dat ie alles goed vindt en altijd lief is, is niet te vertrouwen. Die heeft geen enkele moraal. Onrecht vindt ie prima en dat regelt ie allemaal na de dood zeker. Lekker onbetrouwbaar. Laat op aarde zien dat je onrecht haat als je God bent.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 13:03
Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:35
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
In verhalen kan dat. Ik gebruik het metaforisch om duidelijk te maken dat je adviseert om God niet te vertrouwen, wat ingaat tegen je eigen godsbeeld en dat van christenen.
Ik probeerde de boel te prikkelen. Kennelijk sloeg dat bij jou aan. :)

Als ik iets altijd adviseer is dat om God juist wél te vertrouwen.
Omdat - en daar hamer ik ook telkens op - God de mens onvoorwaardelijk lief heeft en de mens een onvoorwaardelijk vrije wil geeft.

Je hoeft niet bang te zijn dat je God's wil niet doet. Je hoeft niet bang te zijn dat je - met wat dan ook - God boos maakt.

Mensen die de Bijbel voor het grootste deel echt serieus nemen komen uiteindelijk in een spagaat.
Begrijp toch dat mensenhanden die Bijbelboeken geschreven hebben en dat ze daarin niet feilloos zijn geweest.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 13:11
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 13:03
Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:35
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
In verhalen kan dat. Ik gebruik het metaforisch om duidelijk te maken dat je adviseert om God niet te vertrouwen, wat ingaat tegen je eigen godsbeeld en dat van christenen.
Ik probeerde de boel te prikkelen. Kennelijk sloeg dat bij jou aan. :)

Als ik iets altijd adviseer is dat om God juist wél te vertrouwen.
Omdat - en daar hamer ik ook telkens op - God de mens onvoorwaardelijk lief heeft en de mens een onvoorwaardelijk vrije wil geeft.

Je hoeft niet bang te zijn dat je God's wil niet doet. Je hoeft niet bang te zijn dat je - met wat dan ook - God boos maakt.

Mensen die de Bijbel voor het grootste deel echt serieus nemen komen uiteindelijk in een spagaat.
Begrijp toch dat mensenhanden die Bijbelboeken geschreven hebben en dat ze daarin niet feilloos zijn geweest.
Bewijs dat maar. Ik vertrouw het voor geen meter.
Wie heb je liever? Jezus die veracht was en Zich liet doden of een charismatische knappe leider die alle problemen in de wereld oplost? Doe mij maar Jezus.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Ik neem de Bijbel geheel serieus. De Bijbel laat zien hoe de mens worstelt met het lijden van deze wereld en Gods goedheid. De Bijbel schetst een realistisch mensbeeld en dat bevestigt mij dat de Bijbel een serieus te nemen boek is. Dat jij wil prikkelen beschouw ik maar even als excuus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 03 nov 2018, 13:16Doe mij maar Jezus.
Prima toch? Heb Jezus lief met heel je hart en ziel. Ga helemaal voor Jezus. Daar heb ik totaal geen probleem mee (en dan nog!).

Ik ben alleen van mening dat Zijn Vader wordt beschreven als een tiran, en daar heb ik moeite mee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 13:26
coby schreef: 03 nov 2018, 13:16Doe mij maar Jezus.
Prima toch? Heb Jezus lief met heel je hart en ziel. Ga helemaal voor Jezus. Daar heb ik totaal geen probleem mee (en dan nog!).

Ik ben alleen van mening dat Zijn Vader wordt beschreven als een tiran, en daar heb ik moeite mee.
Jezus is de Verschijning van de Vader. Ik hoorde weleens dat Hij zei tegen iemand: I have been misrepresented by those that don't know me. Als je Mozes zou vragen wie God de Vader was: nou dat is mijn Vriend.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 03 nov 2018, 13:08 Hij vertrouwt de God van de Bijbel niet. Hij zou eerder het beest vertrouwen, want dan weet je waar je aan toe bent.
Neeeeeeeee!!!!!
Ik had niemand laten schrikken met Halloween. Ik dacht bij mezelf: dat doe ik wel op het forum, dan heb ik de aandacht! Trick or Treat!!! :twisted:
Coby schreef: Een god die zegt dat ie alles goed vindt en altijd lief is, is niet te vertrouwen. Die heeft geen enkele moraal. Onrecht vindt ie prima en dat regelt ie allemaal na de dood zeker. Lekker onbetrouwbaar. Laat op aarde zien dat je onrecht haat als je God bent.
Nou dat laat God niet zien dus op aarde want God greep/grijpt nooit in.
Dat bewaart ie volgens jou met gerechtigheid na de dood. Daar heb je wat aan. Beter zou toch zijn dat alles en iedereen geheeld en genezen wordt?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Wat is genade?

Bericht door Raymond B »

In het Christendom wordt vaak over genade gepraat en vaak wanneer we iemand zien die "Joodse feesten" waarneemt om te antwoorden met "... we zijn niet onder de wet, maar onder genade ..." Als we het woord genade in een typisch woordenboek krijgen we over het algemeen meer abstracte en emotionele definities zoals gunst, voordeel, acceptatie of dankbaarheid. Dit Griekse woord is vertaald uit de Hebreeuwse chen (חן), wat in onze moderne Hebreeuwse lexicons iets heel soortgelijks betekent. Gunst, genade en plezier komen in je op. De oude pictografische en concrete betekenis van dit woord schildert echter een meer herkenbare betekenis. De basis van dit woord is chet en nun. Deze fundamentele 'wortel' betekent het leven beschermen. Het is een concreet beeld dat je vaak kunt zien als een tent / kamp die in de wildernis wordt opgezet.

Gods genade is voor mij de uitnodiging om in Zijn tent te mogen zijn/wonen. behorende in Zijn huisgezin onder Zijn bescherming.
Maar dat houd ook in dat ik net zoals in ieders huis, mij moet houden aan de regels van het huis.
Evenals de Zoon zoals een zoon zich behoort te gedragen door de regels van Zijn huis over mee te nemen.

Ik denk dat de genade van JHWH voor Zijn kinderen is dat Hij wilt voorkomen dat Zijn kinderen worden meegezogen in de huisregels van de wereld.
Zijn huisregels gaan alleen maar over bescherming en leven, en vooropgesteld wilt Hij dat niemand verloren gaat maar is Zijn genade voor een ieder.
Maar om ervoor te zorgen dat Hij die bescherming kan bieden voor Zijn kinderen is het onvermijdelijk om een straf in te stellen voor diegene die Zijn kinderen bedreigd of in gevaar brengt.

Of kunnen wij hopen dat kinderen niet worden verkracht, vermoord, in elkaar worden geslagen, als wij het lief vragen?
En als het toch gebeurd zeggen we dan jammer, volgende keer beter en verder niets?
Als een beschermer / huisvader moet je een straf instellen om anderen op de hoogte te stellen wat er gebeurd als je kwaad wilt doen aan je huisgezin.

Helaas heeft de mens er zelf voor gekozen om onder Zijn bescherming weg te gaan, die er ook voor zorgt dat de wereld waarin wij leven blijft bestaan.
Het is dus wat mij betreft niet JHWH die de aarde slaat met vuur, het is JHWH die de mens op dit moment nog steeds kan beschermen tegen dat vuur.
Het was in Noachs dagen doordat de mens op Noach na niets met God te doen wilde hebben, dat de aarde geweldadig werd.
Zijn wij niet hard op weg om net als in Noachs dagen als mens niets van JHWH te willen weten?
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

coby schreef: 03 nov 2018, 13:16 Bewijs dat maar. Ik vertrouw het voor geen meter.
Wie heb je liever? Jezus die veracht was en Zich liet doden of een charismatische knappe leider die alle problemen in de wereld oplost? Doe mij maar Jezus.
Dat noemen wij een valse tegenstelling. Er zijn zoveel andere mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:02 Het was in Noachs dagen doordat de mens op Noach na niets met God te doen wilde hebben, dat de aarde geweldadig werd.
Zijn wij niet hard op weg om net als in Noachs dagen als mens niets van JHWH te willen weten?
Het mythische verhaal van Noach heeft voor mij geen waarheidsgehalte. Net zo min als Jonas in de buik van de walvis.
JHWH (ik heb het over God) zoals beschreven in de Bijbel neem ik afstand van.

Dat neemt niet weg dat ik alles wil weten van God en dat ik God als mijn grootste vriend beschouw. God die innig en onvoorwaardelijk houdt van iedere mens.

Maar ja, sommigen zullen dat zien als heiligschennis.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is genade?

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 12:35
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 12:27 Dan zou je dus niet zo rare dingen moeten posten.
Ik zeg geen rare dingen denk ik.
Jij beweert dat slangen kunnen spreken. Dàt vind ik raar.
Dat jij pleit voor onvoorwaardelijke liefde vind ik goed, het is de enige vorm van liefde die ik waardig acht na te streven. Al het andere kan op de schroothoop en mensen die genocide goedpraten middels welk boek dan ook, Tenach, NT of Koran, zijn zelf pratende slangen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Wat is genade?

Bericht door Raymond B »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 14:13
Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:02 Het was in Noachs dagen doordat de mens op Noach na niets met God te doen wilde hebben, dat de aarde geweldadig werd.
Zijn wij niet hard op weg om net als in Noachs dagen als mens niets van JHWH te willen weten?
Het mythische verhaal van Noach heeft voor mij geen waarheidsgehalte. Net zo min als Jonas in de buik van de walvis.
JHWH (ik heb het over God) zoals beschreven in de Bijbel neem ik afstand van.

Dat neemt niet weg dat ik alles wil weten van God en dat ik God als mijn grootste vriend beschouw. God die innig en onvoorwaardelijk houdt van iedere mens.

Maar ja, sommigen zullen dat zien als heiligschennis.
Heb je het over de God van de Bijbel JHWH of..
En besef je dat je eigenlijk zegt dat JHWH een leugenaar is?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is genade?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 03 nov 2018, 12:43
Piebe Paulusma schreef: 03 nov 2018, 10:22 Ja beste mensen, ik zweer bij deze het christendom af. Ook mijn account op credible hoeft niet meer heropend te worden.

Ik geloof dat Christus Gods Zoon is, maar zijn boodschap is bij het christendom niet geland. Dat is mijn opvatting en daarom zeg ik adieu!
@Piebe,
Ik heb het christendom al zo vaak afgezworen maar toch wordt er aan me getrokken, voor mij is dat Jezus en het goede uit het evangelie.
Ik heb respect voor Peter79, en de grappige maar soms voor mij -bizarre- manier van geloven van Coby; tja dat is Coby een leuk mens die voor een anderen door het vuur gaat. "Oh gut door het vuur". :shock:
De manier waarop Martine haar geloof belijdt heb ik alleen maar gekend, geen buitenissigheden. Maar ons helemaal thuis voelen op een forum dat is soms lastig omdat jij/ik geen aansluiting meer vindt bij fundamentalistische gelovigen ook al begrijp ik ze soms goed. Niet totaal bij de atheïsten -ook al begrijp ik ze soms goed-- je voelt je een eenling omdat je het geloof anders beziet.
Maar je hoort wel bij dat groepje welke hier al jarenlang dagelijks met elkaar van gedachten wisselt, samen een biertje of een bakkie koffie met Trajecto drinkt. Is dat niet veel belangrijker dan totaal met elkaar eens zijn? En om ontopic te raken dat is; GENADE!!! Want ik weet dat ook al is het close, iedereen is welkom!! Ook ik was dat na terugkomst, terwijl ik best mijn gal gespuwd had.. En soms wordt er veel meer gedeeld dan in een discussie.

En ik vermoed dat er zeker een eind aan deze wereld komt maar niet God is daar van de schuld, maar wij mensen. We verpesten de aarde; we verpesten het milieu, de opwarming doet zijn werk. Voor mij is Genade ook de mooie dingen zien ook al gaat me dat soms niet goed af en vind ik alles --klote-- Groetjes van een agnostische Jezus lover. En zowel credible als Geloofsgesprek heeft je nodig.
Bedankt voor dit mooie bericht, Storm!

Het verbond van God met Noach waar de regenboog het teken van is kan ik niet duiden als een waarschuwing dat er nog meer straf zal volgen. Een God die na het plegen van genocide nog niet bekoeld is is geen God van liefde maar van haat. Ik neem het de christenen zeer kwalijk dat zij een beeld schetsen van mijn God waar de duivel bij verbleekt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:19
Messenger schreef: 03 nov 2018, 14:13
Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:02 Het was in Noachs dagen doordat de mens op Noach na niets met God te doen wilde hebben, dat de aarde geweldadig werd.
Zijn wij niet hard op weg om net als in Noachs dagen als mens niets van JHWH te willen weten?
Het mythische verhaal van Noach heeft voor mij geen waarheidsgehalte. Net zo min als Jonas in de buik van de walvis.
JHWH (ik heb het over God) zoals beschreven in de Bijbel neem ik afstand van.

Dat neemt niet weg dat ik alles wil weten van God en dat ik God als mijn grootste vriend beschouw. God die innig en onvoorwaardelijk houdt van iedere mens.

Maar ja, sommigen zullen dat zien als heiligschennis.
Heb je het over de God van de Bijbel JHWH of..
En besef je dat je eigenlijk zegt dat JHWH een leugenaar is?
Er is maar één God, hoe je die noemt doet er niet toe.
Die God wordt in de Bijbel beschreven op een onjuiste manier.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is genade?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 03 nov 2018, 11:59
Piebe Paulusma schreef: 03 nov 2018, 10:22 Ik vind het vreemd dat christenen de belofte aan Noach degraderen tot een vuil politiek spelletje van God. Zij geloven dus dat Jahweh direct na de zondvloed alweer zinspeelde op een nog veel zwaardere straf middels vuur. De woede van hun God is niet te bekoelen, niet door de zondvloed, noch door de holocaust, nee de hele wereld moet vernietigd worden voordat hij zijn maaksels kan vergeven. Hoe kun je dan nog te beweren dat jouw God genadig is? Met zo'n God heb je geen satan nodig.

Eerder was ik nogal boos op Callista dat zij een speer brak voor het jodendom, maar nu ik me realiseer dat er christenen zijn die geloven in een toornige God met een onstilbare woede waarbij Jahweh verbleekt, verkies ik ook het jodendom. Ja beste mensen, ik zweer bij deze het christendom af. Ook mijn account op credible hoeft niet meer heropend te worden.

Ik geloof dat Christus Gods Zoon is, maar zijn boodschap is bij het christendom niet geland. Dat is mijn opvatting en daarom zeg ik adieu!
Wie zegt dat? God gaat niet de hele wereld vernietigen met vuur.
Dat zeg jij, want volgens jou staat de ongelovigen nog een straf te wachten. Jouw God is erger dan Jahweh, want Jahweh beloofde Noach dat hij de aarde niet weer zou vervloeken vanwege de mensheid, ondanks dat ze slecht zijn. Maar jouw God beloofde dat hij de mensheid niet meer zou straffen middels water maar wel met vuur. Zoals ik al eerder schreef: met zo'n God heb je geen duivel nodig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:19
Messenger schreef: 03 nov 2018, 14:13
Raymond B schreef: 03 nov 2018, 14:02 Het was in Noachs dagen doordat de mens op Noach na niets met God te doen wilde hebben, dat de aarde geweldadig werd.
Zijn wij niet hard op weg om net als in Noachs dagen als mens niets van JHWH te willen weten?
Het mythische verhaal van Noach heeft voor mij geen waarheidsgehalte. Net zo min als Jonas in de buik van de walvis.
JHWH (ik heb het over God) zoals beschreven in de Bijbel neem ik afstand van.

Dat neemt niet weg dat ik alles wil weten van God en dat ik God als mijn grootste vriend beschouw. God die innig en onvoorwaardelijk houdt van iedere mens.

Maar ja, sommigen zullen dat zien als heiligschennis.
Heb je het over de God van de Bijbel JHWH of..
En besef je dat je eigenlijk zegt dat JHWH een leugenaar is?
Hij bidt tot de onbekende god, hij weet nog niet dat hij dezelfde god aanbidt als christenen
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs