Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Atheist2 »

Nic schreef: 14 okt 2019, 23:23 Ik vind dit zelf niet vrijzinnig. Het is ook niet zo speciaal, ik denk dat mainstream PKN zich hierin kan vinden.
Niet historisch lezen is niet direct vrijzinnig.
Wat je wel ziet is, dat mensen die niet meer kunnen geloven, de verhalen ook alleen historisch kunnen lezen.
Als je dan zegt: je kunt dit anders lezen, dan zijn ze het er niet mee eens, dat je dit zo uitlegt.
Waarom denk je dat dit zo is? Een boek dat geinspirireerd is door de God die alles weet moet wel een boek zijn dat wetenschappelijk deugdelijk in elkaar zit.. En als je dan esoterisch moet bijbellezen om er nog iets van te maken dan mist er iets. Er staat A, maar zal men niet HJG mee bedoelen? Dat bedoelde ik ook met "dan kun je van alles verhalen wel iets moois maken"...
Als er staat de zon is maar een lampje, dat was volgens mij voor die tijd best een knap inzicht.
Maar blijkbaar ben je niet onder de indruk van dit literaire werkje.
Heb je uberhaupt wel een idee wat de zon is? :o
Mensen die denken dat het alleen maar een lampje is, die zijn anno 2019 met een vergrootglas op te zoeken..
Daarom denk ik dat mensen die in de zon een god zagen slimmer waren dan de mensen die Genesis in elkaar geflanst heeft. Zelfs Openbaring (100nC geschreven) beweerde dat de zon ooit niet meer zal zijn, daar God hen een licht zal zijn. Geen idee dat de Aarde met de zon meegaat de Melkweg in...

En nogmaals, als je Genesis leest dan heb je eerst licht en duisternis en daarna pas de zon en de sterren. Dat is natuurlijk zo onwetenschappelijk als maar kan. Net zo onwetenschappelijk als "de aarde rust op de rug van een schildpad, waar de hindoes in geloofden".
Deze manier van exegese (en ik ben maar een amateur) is ook bekend onder de naam Amsterdamse School.
De boeken van Nico ter Linden (het verhaal gaat) zijn hier sterk door beïnvloed.
Verder zijn theologen als Karl Barth, Miskotte, Deurloo, Naastepad en Breukelman ook bekende namen.
(Helaas ken ik geen vrouwelijke theologen uit mijn hoofd, maar die zijn ook te vinden)
Laat nou iemand als Nico ter Linden atheist zijn geworden.

Dus vrijzinnig is m.i. niet terecht. Het is juist een hele sterke concentratie op de tekst en de bijbel zich zelf laten uitleggen.
Waarom zeggen mensen die esoterisch bijbellezen dit toch altijd? Als je A leest en je maakt er andere dingen van, dan laat je de bijbel zich niet uitleggen. Dan interpreteer je de bijbel enorm zwaar. En als mensen op die manier de Bijbel als de enige juiste bron blijven zien, en de rest van de heilige boeken (die ze dan vaak wel letterlijk lezen en daarom uitlachen) dan als minder zien dan die zwaar geinterpreteerde bijbel dan is dat intellectuele oneerlijkheid.
Verder wordt er ook een sterke rol aan Israël (en de exegese die binnen het Jodendom bekend is) toegekend.
Er is dus veel respect voor de Joodse verhaaltraditie (wat ik bij jou mis met o.a. de term lachwekkend en “de oude joden”)
Verder draait alles om de openbaring van deze God van Israël in Jezus Christus.

Allemaal weinig vrijzinnig, toch.
Je begrijpt dus niet wat ik met ""de oude joden" bedoel? Met de oude joden bedoel ik wat anders dan de leeftijd. Dat is de enige tip die ik wil geven, de rest google je maar.
En in het OT kan je niks lezen van de openbaring van deze God van Israel in Jezus Christus. Dat is allemaal achteraf ingevuld. De koe in de kont kijken, al zal je dat ook weinig respectvol vinden.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Leonardus Calvijn »

Atheist2 schreef: 15 okt 2019, 00:02 Laat nou iemand als Nico ter Linden atheist zijn geworden.
Nah, niet helemaal correct. Ik ken hem (Via zijn teksten) en heb geen enkele aanwijzing dat het atheïst was geworden. Moeite met God?
Ja maar dat is wat anders dan anti theïsme lijkt mij.
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Trajecto »

Topic dicht voor de moderatie.
Nulla aetas ad discendum sera
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] @Atheist2. Wil je letten op de doelstellingen van dit subforum? Het is hier de bedoeling met argumenten vanuit de Bijbel te redeneren. Er is genoeg ruimte elders op het forum om andere geluiden te laten horen.

@De anderen. Jullie hoeven niet te reageren op een bericht dat niet past. Alleen melden is goed genoeg. Het bericht past hier niet, de reacties ook niet.

Even een ontsporing. Niet weer doen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

“Wat je wel ziet is, dat mensen die niet meer kunnen geloven, de verhalen ook alleen historisch kunnen lezen. ”

Dit is te generalistisch door mij opgeschreven.
Er zijn natuurlijk ook veel mensen die bekend zijn met de onhistorische uitleg en dat niet overtuigend vinden
om nog wel te geloven.
Dat mensen ongelovig zijn daar heb ik respect voor.

Verder wordt hierboven vermoedelijk ds. Carel ter Linden (broer van) bedoeld.
Carel is het geloof in een persoonlijke God kwijtgeraakt, mede door zijn kennis van de evolutietheorie.
De bijbel beschrijft nog steeds het ‘essentiële‘ volgens hem...

Ds. Nico ter Linden (vorig jaar overleden) heeft zijn geloof behouden. Mijn Heer is mijn herder is zijn favoriete uitspraak.
Kijk het interview met Jacobine Geel maar eens terug.
Hij zegt ook eens iets over zijn vader. Die zijn: vroeger geloofde ik alles. Nu geloof ik nog steeds alles, maar alles anders.
[modbreak Bonjour]
Neem mijn opmerkingen serieus. Als je doorgaat op een wijze die ik net afkeur, laat je me maar één keus. Dan moet ik met waarschuwingen gaan werken en dan begint meestal ook gelijk de weg naar de uitgang.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Nic schreef: 15 okt 2019, 07:53 “Wat je wel ziet is, dat mensen die niet meer kunnen geloven, de verhalen ook alleen historisch kunnen lezen. ”

Dit is te generalistisch door mij opgeschreven.
Er zijn natuurlijk ook veel mensen die bekend zijn met de onhistorische uitleg en dat niet overtuigend vinden
om nog wel te geloven.
Dat mensen ongelovig zijn daar heb ik respect voor.

Verder wordt hierboven vermoedelijk ds. Carel ter Linden (broer van) bedoeld.
Carel is het geloof in een persoonlijke God kwijtgeraakt, mede door zijn kennis van de evolutietheorie.
De bijbel beschrijft nog steeds het ‘essentiële‘ volgens hem...

Ds. Nico ter Linden (vorig jaar overleden) heeft zijn geloof behouden. Mijn Heer is mijn herder is zijn favoriete uitspraak.
Kijk het interview met Jacobine Geel maar eens terug.
Hij zegt ook eens iets over zijn vader. Die zijn: vroeger geloofde ik alles. Nu geloof ik nog steeds alles, maar alles anders.
Hallo Nic,

Zelf ben ik in de loop van de tijd steeds verder opgeschoven in de richting van het symbolisch ( metaforisch ) lezen van de bijbel verzen. Zoals ook de RK Kerk recentelijk heeft toegegeven is de bijbel in vele disciplines niet onfeilbaar. De bijbel is geen boek der wetenschap, geen boek van exacte historie en zo kun je nog even doorgaan. Wat de RK Kerk wel bevestigde, is dat de Heilsboodschap onfeilbaar is en dus door hen niet opgegeven kan worden. Er blijft dus een Rode Draad wat de inhoud van het geloven aangaat. Nu is in mijn optiek die Rode Draad ook weer persoonlijk. Voor de RK Kerk blijft de erfzonde alsmede het Verlossende Kruisoffer van Jezus van de Triniteit behoren tot de niet op te geven Rode Draad van het geloof. Voor een ander geldt weer een verder "'uitgeklede"' versie van de Rode Draad. De gebroeders ter Linden zie ik in die gelederen. Geen "'God"'-verlaters, maar anders kijken naar God en anders omgaan met ""God"'. Inderdaad de uitspraak : nu geloof ik nog steeds alles, maar alles anders. Het gaat er dus in mijn optiek om hoe "' anders en alles "' bij de individuele gelovige wordt ingevuld en beleefd. Het is een uitermate boeiend terrein, de 70 "' gezichten/lagen "' en in mijn optiek zeker behorend tot bijbel gesprek tussen geestelijk volwassenen. Het ene individu gaat met de alternatieve gezichten de weg naar agnosticisme en atheisme, de ander blijft ""God'" weliswaar met een "' ander Gezicht "" trouw. Het kan 'dus verkeren. Ik stel jouw inbreng zeker op prijs. :flower1:
[modbreak Bonjour] Dat is dan mooi, maar ik heb net gezegd dat ik het niet op prijs stel. Open maar een topic elders. Hier gaan we ontopic verder.

P.S: Indien er mensen kleurenblind zijn moeten ze het even melden bij het modteam. Dit is rood. Behandel het als zodanig.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

ik voel mij gesterkt door de moderator, dat mag wel hè? Overigens zijn jullie allemaal best aardig hoor, alleen anders geconditioneerd, zie ik.
als refo wil ik Bijbelgetrouw zijn, van kaft tot kaft, met inachtname van de op 2 na laatste 2 verzen van Gods heilig Woord.
forumregel:
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er WÉL staat in de Bijbel
Dan stel ik dat de hemel bedoeld is voor mensen die in Jezus Christus geloven, maar ook in hun leven een hoge mate van heiliging hebben bereikt, m.i. (heel persoonlijk dus) tot op het niveau van bruid van de Heere Jezus toe. Daar sturen m.i. alle apostelen heen in alle brieven, en daar zie ik de logica van in, want je trouwt niet met zomaar iedereen die jou kent, toch?
Omdat er ook genodigden zijn op de bruiloft van het Lam, zie Op.19, schat ik die o.a. in als de 'schare die niemand tellen kan'.
Die schare bestaat uit zielen, waar van hun lichamen de hoofden zijn afgehakt, martelaren dus. zie Op.6:9 e.v. en Op.7:9 e.v.
Frappant vind ik het gegeven dat er aan hen witte klederen worden gegeven. Geesten kunnen dus klederen dragen, snap ik. Engelen zijn ook geesten en dragen ook witte gewaden, trouwens.
Zoals vast wel eerder opgemerkt, valt het mij op dat deze groep in het 1000jarig vrederijk geen hemelse plaats meer krijgen, ze worden weer gewoon levend, doch met een aardse bestemming, hoewel met hoge rang. zie Op.20:4. Omdat de nieuwe aarde door veel theologen wordt gezien als vernieuwd, (wat ik anders lees) zou het verschil tussen het Vrederijk in haar eindfase (duizend jaar door Christus en de Zijnen gestuurd) en de nieuwe aarde best wel eens redelijk klein kunnen zijn, denk ik. Ook op de nieuwe aarde kunnen mensen nog geneeskrachtige bladeren nodig hebben, zie Op.22:2, hoewel de dood niet meer bestaat.
En ja, ik kan er niks aan doen, maar mijn conclusie wordt dan toch dat alleen de mensen welke als voldoende bereid gemaakt, de metamorfose van de wonderlijke opname van de gemeente van Christus meegemaakt zullen hebben een eeuwige hemelse bestemming zullen krijgen. Dat moet m.i. ook wel, want in die 2220 km. hoge hemel is wel een nieuw hemels opstandingslichaam nodig. En dan vind ik het zo leuk dat de Heere Jezus als Eersteling met zo'n lichaam, eerst nog een dag of 40 op aarde heeft laten zien hoe zo'n lichaam functioneert. Heel bijzonder !!
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door collegavanerik »

Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?

Nee, de JG-verklaring accepteer ik niet, die verdraait de kruiswoorden.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

collegavanerik schreef: 16 okt 2019, 14:58 Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?

Nee, de JG-verklaring accepteer ik niet, die verdraait de kruiswoorden.
Hier zou ik wel wat over kunnen zeggen. Maar ik doe het niet, want we zitten in Bijbelgesprek.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Inktvlam »

collegavanerik schreef: 16 okt 2019, 14:58 Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?
Je gaat inderdaad niet direct naar de hemel. De goddelijke politiek is die van geleidelijkheid. Uit het werk van Lorber leer ik dat elk mens na zijn dood eerst komt in een tussenruimte (middenrijk), lijkend op onze aarde, waar de zielen voor de hemel of hel worden voorbereid. Onvolmaakt gaan we hier vandaan en onvolmaakt komen we daar aan (zoals de boom valt, blijft ie liggen). Zoals het innerlijk van de mens eruit ziet, zo zal ook in het hiernamaals de wereld eruit zien, die hij vanuit zichzelf zal scheppen en waarin en waarop hij dan (aanvankelijk) zal leven, goed of slecht. Hemel en hel zijn dus in eerste instantie innerlijke gesteldheden. Ontwikkelingsstadia van de ziel. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. “Het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Die innerlijke hemel en hel kunnen wel plaatsen worden als gelijkgestemde zielen elkaar opzoeken. Het moet vooral eerst hemel in jezelf worden voordat je rijp bent voor het samenzijn in de hemel met de Allerhoogste. Als we volledig overgegaan zijn in hemelse liefde en zachtmoedigheid, zullen we eeuwig samenzijn met Christus in de derde, hoogste hemel.

De jongste dag of de dag des oordeels is altijd verkeerd begrepen. In het werk van Lorber staat dat de jongste dag de dag is dat je sterft. Er is NIET zoiets als “tiranniek optreden” van de Heer tijdens het zogeheten "laatste oordeel", schrijft Lorber. Wel zal er in de eindtijd een wereldgericht plaatsvinden. In het klein heeft die al plaats gevonden met de vernietiging van de tempel, de val van Jeruzalem (70 n.C.), enz.
Ieder mens oordeelt in feite zichzelf.
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 16 okt 2019, 16:00
collegavanerik schreef: 16 okt 2019, 14:58 Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?
Je gaat inderdaad niet direct naar de hemel. De goddelijke politiek is die van geleidelijkheid. Uit het werk van Lorber leer ik dat elk mens na zijn dood eerst komt in een tussenruimte (middenrijk), lijkend op onze aarde, waar de zielen voor de hemel of hel worden voorbereid. Onvolmaakt gaan we hier vandaan en onvolmaakt komen we daar aan (zoals de boom valt, blijft ie liggen). Zoals het innerlijk van de mens eruit ziet, zo zal ook in het hiernamaals de wereld eruit zien, die hij vanuit zichzelf zal scheppen en waarin en waarop hij dan (aanvankelijk) zal leven, goed of slecht. Hemel en hel zijn dus in eerste instantie innerlijke gesteldheden. Ontwikkelingsstadia van de ziel. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. “Het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Die innerlijke hemel en hel kunnen wel plaatsen worden als gelijkgestemde zielen elkaar opzoeken. Het moet vooral eerst hemel in jezelf worden voordat je rijp bent voor het samenzijn in de hemel met de Allerhoogste. Als we volledig overgegaan zijn in hemelse liefde en zachtmoedigheid, zullen we eeuwig samenzijn met Christus in de derde, hoogste hemel.

De jongste dag of de dag des oordeels is altijd verkeerd begrepen. In het werk van Lorber staat dat de jongste dag de dag is dat je sterft. Er is NIET zoiets als “tiranniek optreden” van de Heer tijdens het zogeheten "laatste oordeel", schrijft Lorber. Wel zal er in de eindtijd een wereldgericht plaatsvinden. In het klein heeft die al plaats gevonden met de vernietiging van de tempel, de val van Jeruzalem (70 n.C.), enz.
Ieder mens oordeelt in feite zichzelf.
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).
De vraag was: waarom is dat? Maar die vraag kun jij natuurlijk ook niet beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 16 okt 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 07 okt 2019, 13:49
Alpha schreef: 07 okt 2019, 13:10

Hemelbewoners zijn geslachtsloos, er zijn geen mannen of vrouwen voor voortplanting nodig.
Lijkt me erg saai. 8-)
Wanneer een hemelbewoner naar de aarde gezonden wordt, dan neemt hij een mannelijk geslacht aan.
Zij konden dan eten, drinken en slapen.
Helaas waren er engelen, die meer deden en dat gaf gigantische problemen.
Dit bedoel je?
Genesis 6:
1. Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden,
2. zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen.
Hier worden de engelen zonen Gods genoemd...
Saai?
Vertel mij waar staat dat engelen zich voortplanten om meer engelen te krijgen?
Er waren al myriaden maal myriaden engelen.

Inderdaad, deze engelen waren zonen Gods, maar zij namen een mannelijk lichaam aan en misbruikten hun positie.

Gen 6:
1Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.

Gevolg was dat er bastaarden ontstonden, de nefilim. [Vellers; Zij die (anderen) doen vallen].
Zij kwamen met de vloed om.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 07 okt 2019, 14:04 Wij zijn drieledige wezens, bestaande uit ziel - geest - lichaam.

Onze (Goddelijke) ziel bestaat overal en in alle tijd, omvat alles-dat-is.
Zo is onze ziel in de hemel en tevens in deze fysieke realiteit.

Goedbeschouwd zijn we dus al in de hemel.
We hebben er voor gekozen dit te vergeten.

Onze geest is zich dat niet bewust, maar kan daardoor het leven empirisch (blanco) als groot avontuur of grote ontdekkingsreis ervaren.

Bij het sterven wordt de geest herenigd met de ziel.

De tekst van Johannes 3:13 "Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon", interpreteer ik dusdanig dat Jezus het leven niet-empirisch ervoer maar zich volledig bewust was van wie hij was en hoe zijn leven zou gaan verlopen.
Opstijgen naar de hemel is niet nodig, aangezien elke ziel daar reeds is.
Alpha schreef:Hemelbewoners zijn geslachtsloos, er zijn geen mannen of vrouwen voor voortplanting nodig.
Ten aanzien van de zielen klopt dit (de Godsdelen). De geesten die empirisch het leven hebben ervaren behouden hun geslacht, evenals andere kenmerken van hun identiteit en de door hen opgedane herinneringen en relaties. Voortplanting is in de hemel niet nodig, al kan seksuele gemeenschap uiteraard daar wel. Het is er daar per slot 'hemels'.
je citeert kennelijk kerkelijke traditie, die uit buiten Bijbelse bronnen afkomstig is.

De Bijbel leert:

Ziel is de vertaling van het Hebreeuwse nefesj en het Griekse psuche.
Uit het gebruik van deze woorden in de Bijbel blijkt dat ze hoofdzakelijk duiden op:
(1) mensen,
(2) dieren of
(3) het leven van mensen of dieren.

Ez 18:4b De ziel die zondigt, die zal sterven.
De ziel is dus sterfelijk.

Geest is de vertaling van het Hebreeuwse roeach en het Griekse pneuma.
De Hebreeuwse en Griekse woorden duiden op:
(1) wind,
(2) de actieve levenskracht in aardse wezens,
(3) de aandrijvende kracht die van iemands figuurlijke hart uitgaat en hem ertoe aanzet dingen op een bepaalde manier te zeggen en te doen,
(4) geïnspireerde uitspraken afkomstig van een onzichtbare bron,
(5) personen in het geestenrijk en
(6) Gods actieve kracht of heilige geest.

Volgens Jezus is er geen enkel mens naar de hemel opgestegen, alleen hij. (Joh 3:13).
Veel mensen menen dat zij wèl naar de hemel gaan.
Degenen die door Jezus zijn uitgekozen om als koningen en priesters te dienen, weten dat!

Maar ja, je kan natuurlijk proberen jezelf de hemel in te praten.
Succes.

Ik volg Paulus advies op en ga niet buiten de dingen die geschreven staan.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 16 okt 2019, 16:29 De Bijbel leert:

Ez 18:4b De ziel die zondigt, die zal sterven.
De ziel is dus sterfelijk.
Dat is niet juist, wat de bijbel leert. Immers met een vrije wil en onvoorwaardelijke liefde kàn je niet zondigen. Bovendien is de ziel een deel van God's wezen en daardoor o.a. onkwetsbaar en daarom onsterfelijk.
Alpha schreef: Volgens Jezus is er geen enkel mens naar de hemel opgestegen, alleen hij. (Joh 3:13).
Veel mensen menen dat zij wèl naar de hemel gaan.
Als Jezus dat zou hebben gezegd, moet hij zich vergist hebben. Elk mens gaat naar de hemel.
Alpha schreef: Maar ja, je kan natuurlijk proberen jezelf de hemel in te praten.
Succes.

Ik volg Paulus advies op en ga niet buiten de dingen die geschreven staan.
Ik hoef dat niet te proberen, net als dat een atheïst niets hoef te ondernemen daartoe.
Elke mens gaat naar de hemel. Maakt niet uit welk pad je volgt.
God maakt alle wegen recht.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 16 okt 2019, 18:13
Alpha schreef: 16 okt 2019, 16:29 De Bijbel leert:

Ez 18:4b De ziel die zondigt, die zal sterven.
De ziel is dus sterfelijk.
Dat is niet juist, wat de bijbel leert. Immers met een vrije wil en onvoorwaardelijke liefde kàn je niet zondigen. Bovendien is de ziel een deel van God's wezen en daardoor o.a. onkwetsbaar en daarom onsterfelijk.
Alpha schreef: Volgens Jezus is er geen enkel mens naar de hemel opgestegen, alleen hij. (Joh 3:13).
Veel mensen menen dat zij wèl naar de hemel gaan.
Als Jezus dat zou hebben gezegd, moet hij zich vergist hebben. Elk mens gaat naar de hemel.
Alpha schreef: Maar ja, je kan natuurlijk proberen jezelf de hemel in te praten.
Succes.

Ik volg Paulus advies op en ga niet buiten de dingen die geschreven staan.
Ik hoef dat niet te proberen, net als dat een atheïst niets hoef te ondernemen daartoe.
Elke mens gaat naar de hemel. Maakt niet uit welk pad je volgt.
God maakt alle wegen recht.
Als persoon die uittredingen heeft gehad, kan ik zeggen dat het volkomen klopt wat je zegt.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Helaas houdt de bijbel zich niet bezig met de latere openbaringen aan Lorber ( Inktvlam ) noch die aan Walsch ( Messenger ) en ervaringen van uittreding ( Zolderworm ) worden vanuit bijbelse beschouwing als zijnde occult van de hand gewezen. In het esoterisch christendom worden weliswaar ervaringen van Paulus beschreven die gezien kunnen worden als "" uittreding "", maar de gedachten van het esoterisch christendom vallen niet onder de orthodoxe invulling van "" bijbelgesprek "'. Ik verwijs naar de consequentie van de "' afgrenzing "" op dit forum.

www.allabouttheoccult.org/dutch/uittreding.htm
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 16 okt 2019, 18:38 Helaas houdt de bijbel zich niet bezig met de latere openbaringen aan Lorber ( Inktvlam ) noch die aan Walsch ( Messenger ) en ervaringen van uittreding ( Zolderworm ) worden vanuit bijbelse beschouwing als zijnde occult van de hand gewezen. In het esoterisch christendom worden weliswaar ervaringen van Paulus beschreven die gezien kunnen worden als "" uittreding "", maar de gedachten van het esoterisch christendom vallen niet onder de orthodoxe invulling van "" bijbelgesprek "'. Ik verwijs naar de consequentie van de "' afgrenzing "" op dit forum.

www.allabouttheoccult.org/dutch/uittreding.htm
Ja, om dit soort ontboezemingen kan ik alleen maar lachen. Wat een onkunde. Maar goed, laten we het er niet over hebben gezien de afgrenzing van dit forumdeel.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 16 okt 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 16 okt 2019, 16:10
callista schreef: 07 okt 2019, 13:49
Alpha schreef: 07 okt 2019, 13:10

Hemelbewoners zijn geslachtsloos, er zijn geen mannen of vrouwen voor voortplanting nodig.
Lijkt me erg saai. 8-)
Wanneer een hemelbewoner naar de aarde gezonden wordt, dan neemt hij een mannelijk geslacht aan.
Zij konden dan eten, drinken en slapen.
Helaas waren er engelen, die meer deden en dat gaf gigantische problemen.
Dit bedoel je?
Genesis 6:
1. Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden,
2. zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen.
Hier worden de engelen zonen Gods genoemd...
Saai?
Vertel mij waar staat dat engelen zich voortplanten om meer engelen te krijgen?
Er waren al myriaden maal myriaden engelen.

Inderdaad, deze engelen waren zonen Gods, maar zij namen een mannelijk lichaam aan en misbruikten hun positie.

Gen 6:
1Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.

Gevolg was dat er bastaarden ontstonden, de nefilim. [Vellers; Zij die (anderen) doen vallen].

Zij kwamen met de vloed om.
Dus daar hebben we dus gelukkig geen last meer van... :geek:
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

de dingen van de hemel boeien mij ook altijd, daarom even terug naar de vraag van collegavanerik:
Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?
de Bijbel spreekt over het dodenrijk. Dat dodenrijk bestaat uit twee delen, een hemels en een hels deel, leer ik van de Heere Jezus zelf, als Hij het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus vertelt. Daaraan heb ik niet de behoefte om dat te willen veranderen.
Samen met de oude kerk van vóór alle scheidingen (die het allemáál beter weten ;) geloof ik dus in die twee delen, waarvan we nog wel het woord voorgeborchte kennen en ook het woord paradijs, wat de Heere Jezus ook Zelf gebruikte bij de moordenaar aan het kruis.
Nou staat er in de Bijbel ook nog wel het woord doodsslaap, waar ook een plaats voor zou moeten zijn, toch?, maar welke ik niet overzie. In het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus komen we die ook niet tegen.

Nou is het grote laatste oordeel in de Bijbel helemaal aan het einde van het wat we 1000jarig Vrederijk noemen, in Op.20. Daar eindigt dan ook het dodenrijk, Hades. Met de dood zelf wordt dat dan in de eeuwige poel van vuur geworpen. De aanwezigheid van de zielen in dat voorgeborchte zou dus heel lang kunnen duren; deze tijd plus die van die 1000 jaar, maar niet eeuwig, ziet u wel?!
Nou hoop ik altijd maar dat die tijd in het voorgeborchte, waar de rijke man dus ook in kwam, reeds als betaling, genoegdoening voor de zonde van de ongelovigen geldt. Ook verneem ik uit verslagen dat het heel erg of ook beduidend minder vreselijk kan zijn in die wat wij onduidelijk hel noemen. (want het eeuwige vuur, Gehenna noemen we ook hel, wat zeer verwarrend is, vind ik).
Dan hoop ik dus logischerwijs ook maar dat bij het grote eindoordeel voldoende 'betaling' heeft plaats gevonden, zodat de weer levend geworden mensen in het boek der levenden gevonden zullen worden en (chronologisch gelezen) toegevoegd aan de heidenvolken die zalig worden in de eeuwigheid (zie Op.21:24 en Op.22:2. Want de duivel, de antichrist en de valse profeet belanden zéker in het eeuwige vuur, maar wiens naam niet in het boek der levenden voorkomt ook. Ter verduidelijking nog even: in dat laatste oordeel wordt iedereen geoordeeld naar hun werken!

Hierbij worden echte christenen uiteraard niet gevonden. Voor onze betaling heeft onze Heiland reeds voldaan. Alpha weet wel waar we trouwens kunnen lezen dat christenen niet meer zullen worden geoordeeld, ik heb geen goeie concordantie. (ergens in de Korinthebrief?) Ja, christenen behoren al bij de schandelijk vaak ontkende opname in de hemel (het huis des Vaders, Joh.14) opgenomen te zijn. (zie 1Tess.4 en 1Kor.15)
Omdat de Heere Jezus in feite voor alle zonden van de hele wereld heeft betaald, kan Hij m.i. genadig zijn in het grote eindoordeel, als Hij wil.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Wat staat er in de Heilige Schriftuur......... het zal een schare zijn die niet te tellen is...........

Dus de nek breken wie wel en wie niet is niet aan ons.
VERITAS VOS LIBERABIT.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Zolderworm schreef: 16 okt 2019, 18:45 Ja, om dit soort ontboezemingen kan ik alleen maar lachen. Wat een onkunde. Maar goed, laten we het er niet over hebben gezien de AFGRENZING van dit forumdeel.
ook ik ben van mening dat bovenzintuiglijke belevingen niet perse on-Bijbels zijn.
Vergun mij wat voorbeelden uit eigen leven; visionair heb ik tot troost mogen zien dat mijn vader in zijn sterven naar een situatie ging welke ik paradijselijk zou willen noemen. Van een vriend zag ik met duidelijke tekenen begeleid, visionair dat deze opgenomen was in een ver boven mijn draagvermogen uitgaande heerlijkheid. Mijn moeder ontmoette herkenbaar de Heere Jezus Zelf. Allemaal tekenen uit de hemel en uit mijn omgeving is het niet moeilijk om zo nog veel meer tekenen te noemen. Natuurlijk kan de duivel veel nadoen, maar niet automatisch hoor. Daar moet hem wel ruimte voor worden gegeven. Daarom moeten we heel waakzaam blijven en niet zomaar alles opzoeken.
Zolderworm komt uit een heel andere cultuur als de meesten van ons. Dat geeft ook een andere benadering der dingen, waar wij m.i. ruimte voor moeten willen verlenen. Wat zou ik hem ook graag een onmiskenbare ontmoeting met zijn Schepper en Redder gunnen, ter eeuwige leven !!
Hoewel de Heere Jezus wel tegen Thomas zei: "Zalig zij, die niet hebben gezien en toch geloofd hebben".
Zelf heb ik die ook wel eens gehad, maar die gun ik hem niet, want dat was een keiharde aanloper (ook wel ten leven hoor).

[modbreak Bonjour] Quote wat mooier gemaakt. Door op de quote optie (reageer met citaat) op het bericht te klikken waar je vandaan wilt quoten, krijg je een quote begin met informatie waar je quote vandaan komt. Dat is voor meelezers en de mod wat eenvoudiger .

We dwalen wel wat af.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

ben db bd schreef: 16 okt 2019, 20:56 zolderworm schreef:
Ja, om dit soort ontboezemingen kan ik alleen maar lachen. Wat een onkunde. Maar goed, laten we het er niet over hebben gezien de AFGRENZING van dit forumdeel.
ook ik ben van mening dat bovenzintuiglijke belevingen niet perse on-Bijbels zijn.
Vergun mij wat voorbeelden uit eigen leven; visionair heb ik tot troost mogen zien dat mijn vader in zijn sterven naar een situatie ging welke ik paradijselijk zou willen noemen. Van een vriend zag ik met duidelijke tekenen begeleid, visionair dat deze opgenomen was in een ver boven mijn draagvermogen uitgaande heerlijkheid. Mijn moeder ontmoette herkenbaar de Heere Jezus Zelf. Allemaal tekenen uit de hemel en uit mijn omgeving is het niet moeilijk om zo nog veel meer tekenen te noemen. Natuurlijk kan de duivel veel nadoen, maar niet automatisch hoor. Daar moet hem wel ruimte voor worden gegeven. Daarom moeten we heel waakzaam blijven en niet zomaar alles opzoeken.
Zolderworm komt uit een heel andere cultuur als de meesten van ons. Dat geeft ook een andere benadering der dingen, waar wij m.i. ruimte voor moeten willen verlenen. Wat zou ik hem ook graag een onmiskenbare ontmoeting met zijn Schepper en Redder gunnen, ter eeuwige leven !!
Hoewel de Heere Jezus wel tegen Thomas zei: "Zalig zij, die niet hebben gezien en toch geloofd hebben".
Zelf heb ik die ook wel eens gehad, maar die gun ik hem niet, want dat was een keiharde aanloper (ook wel ten leven hoor).
Ik heb ook een wat andere visie op schepping en redding, omdat ik me zo'n beetje vanaf m'n tienertijd op oosterse religies heb gericht, de laatste jaren vooral op Sri Aurobindo. Redding, dat is voor mij meer transformatie en daardoor vrijmaking van de staat van zonde.
De uittredingen zijn me gewoon overkomen. Ik heb het niet bewust gezocht. Maar dat ik meditatie-oefeningen deed heeft er mogelijk aan bijgedragen. En misschien zelfs medicatie die ik destijds kreeg voor m'n TBC. Ik sluit niets uit.
Ik heb soms dergelijke mooie landschappen mogen ervaren, maar zwierf meestal gewoon in m'n huis en de omgeving rond. Ik had soms heel mooie ervaringen, maar soms ook griezelige. Uiteindelijk kreeg het advies om ermee te stoppen van iemand die het kon weten. Ik heb het toen afgebouwd, wat wel enige tijd in beslag nam. Ik ben inmiddels alweer jaren zonder.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door collegavanerik »

ben db bd schreef: 16 okt 2019, 19:49 de dingen van de hemel boeien mij ook altijd, daarom even terug naar de vraag van collegavanerik:
Ik heb (als christen) nooit begrepen dat je als christen gelijk naar de hemel kunt gaan bij je overlijden (volgens de kruiswoorden), je ook nog eens onderworpen zou moeten worden aan een laatste oordeel (openbaring), waarom is dat?
de Bijbel spreekt over het dodenrijk. Dat dodenrijk bestaat uit twee delen, een hemels en een hels deel, leer ik van de Heere Jezus zelf, als Hij het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus vertelt. Daaraan heb ik niet de behoefte om dat te willen veranderen.
Samen met de oude kerk van vóór alle scheidingen (die het allemáál beter weten ;) geloof ik dus in die twee delen, waarvan we nog wel het woord voorgeborchte kennen en ook het woord paradijs, wat de Heere Jezus ook Zelf gebruikte bij de moordenaar aan het kruis.
Nou staat er in de Bijbel ook nog wel het woord doodsslaap, waar ook een plaats voor zou moeten zijn, toch?, maar welke ik niet overzie. In het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus komen we die ook niet tegen.

Nou is het grote laatste oordeel in de Bijbel helemaal aan het einde van het wat we 1000jarig Vrederijk noemen, in Op.20. Daar eindigt dan ook het dodenrijk, Hades. Met de dood zelf wordt dat dan in de eeuwige poel van vuur geworpen. De aanwezigheid van de zielen in dat voorgeborchte zou dus heel lang kunnen duren; deze tijd plus die van die 1000 jaar, maar niet eeuwig, ziet u wel?!
Nou hoop ik altijd maar dat die tijd in het voorgeborchte, waar de rijke man dus ook in kwam, reeds als betaling, genoegdoening voor de zonde van de ongelovigen geldt. Ook verneem ik uit verslagen dat het heel erg of ook beduidend minder vreselijk kan zijn in die wat wij onduidelijk hel noemen. (want het eeuwige vuur, Gehenna noemen we ook hel, wat zeer verwarrend is, vind ik).
Dan hoop ik dus logischerwijs ook maar dat bij het grote eindoordeel voldoende 'betaling' heeft plaats gevonden, zodat de weer levend geworden mensen in het boek der levenden gevonden zullen worden en (chronologisch gelezen) toegevoegd aan de heidenvolken die zalig worden in de eeuwigheid (zie Op.21:24 en Op.22:2. Want de duivel, de antichrist en de valse profeet belanden zéker in het eeuwige vuur, maar wiens naam niet in het boek der levenden voorkomt ook. Ter verduidelijking nog even: in dat laatste oordeel wordt iedereen geoordeeld naar hun werken!

Hierbij worden echte christenen uiteraard niet gevonden. Voor onze betaling heeft onze Heiland reeds voldaan. Alpha weet wel waar we trouwens kunnen lezen dat christenen niet meer zullen worden geoordeeld, ik heb geen goeie concordantie. (ergens in de Korinthebrief?) Ja, christenen behoren al bij de schandelijk vaak ontkende opname in de hemel (het huis des Vaders, Joh.14) opgenomen te zijn. (zie 1Tess.4 en 1Kor.15)
Omdat de Heere Jezus in feite voor alle zonden van de hele wereld heeft betaald, kan Hij m.i. genadig zijn in het grote eindoordeel, als Hij wil.
Bedankt, mooi uitgelegd!
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

zolderworm schreef
Ik heb ook een wat andere visie op schepping en redding, omdat ik me zo'n beetje vanaf m'n tienertijd op oosterse religies heb gericht, de laatste jaren vooral op Sri Aurobindo. Redding, dat is voor mij meer transformatie en daardoor vrijmaking van de staat van zonde.
De uittredingen zijn me gewoon overkomen. Ik heb het niet bewust gezocht. Maar dat ik meditatie-oefeningen deed heeft er mogelijk aan bijgedragen. En misschien zelfs medicatie die ik destijds kreeg voor m'n TBC. Ik sluit niets uit.
Ik heb soms dergelijke mooie landschappen mogen ervaren, maar zwierf meestal gewoon in m'n huis en de omgeving rond. Ik had soms heel mooie ervaringen, maar soms ook griezelige. Uiteindelijk kreeg het advies om ermee te stoppen van iemand die het kon weten. Ik heb het toen afgebouwd, wat wel enige tijd in beslag nam. Ik ben inmiddels alweer jaren zonder.
door uw postings meen ik een beetje zicht op uw boeiende persoon te hebben gekregen. En ervaringen zijn we altijd rijker, toch?
Omdat het christendom slechts een deel van de mensheid vertegenwoordigt, tweemiljard momenteel?, gebeuren de meeste dingen uiteraard daarbuiten. Maar ieder mens heeft een Godsbesef, zegt Hij zelf. Ook zijn we allemaal met een geweten geschapen, ook ver buiten het christendom uiteraard. Maar dat geweten is kwetsbaar, dat kunnen we mollen, uitschakelen.
Edoch, ooit zullen we rechtvaardig geoordeeld worden, naar onze daden, zijn die goed of kwaad geweest? (Op.20)

Nou heb ik geen verstand van oosterse godsdiensten, maar ik denk dat ze een hoop goed kunnen doen aan een mens. Denk aan rust en evenwicht in een doldwaze wereld vol onevenwichtige zenuwlijders. Daar scoren wij christenen doorgaans ook nog bedroevend in.
Maar een mens is eeuwig hè?! U weet dat onze ziel wel in een lichaam woont, maar ook daarbuiten voort bestaat. En dit leven heeft een eindpunt voor ons lichaam. Dan zal er toch een bepaald geestelijk niveau bereikt moeten zijn om een boeiende eeuwigheid te bekomen? Daar zit toch ook logica in? De eeuwigheid moet toch ongelofelijk mooi worden? Als er zo'n goede, grote, heerlijke, machtige, enz. God bestaat als ons wordt geleerd -(en je ook wel zelf kunt ervaren hoor)- dan kan het toch niet anders zijn dan dat Hij iets heel prachtigs aan het voorbereiden is?
Dan moet Hij toch iedereen die er een verboden-woord zooitje van gemaakt heeft, naar de vuilverbranding afvoeren en de goeden belonen?

Wat ik nou m.i. op de oosterse godsdiensten tegen heb, dat is dat de hoogste graad een zalig niks of zo is. Moet je dan als niemendalletje de eeuwigheid in? Op die prachtige boeiende nieuwe aarde, (wel behorend bij een nieuwe hemel, maar m.i. niet van hetzelfde niveau) moet toch iedereen een heel interessante persoonlijkheid zijn? En aan dat nooit meer stoppend vergezicht daar ontbreekt het m.i. aan bij meneer Aurobindo c.s. Is dat ook zo?
En waar m.i. de oosterse godsdiensten je uiteindelijk 'in je blootje' achter moeten laten, daar begint nou Gods Koninkrijk der hemelen. Daar kunnen net zoveel mensen terecht als er zich voor aandienen en daaraan gewerkt hebben. Honderden miljarden, heb ik voorgerekend.
Zullen we daar eens over doorpraten? Het is bereikbaar via De Weg.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

ben db bd schreef: 17 okt 2019, 12:46Als er zo'n goede, grote, heerlijke, machtige, enz. God bestaat als ons wordt geleerd -(en je ook wel zelf kunt ervaren hoor)- dan kan het toch niet anders zijn dan dat Hij iets heel prachtigs aan het voorbereiden is?
Dat is een beschrijving van een God die échte liefde is, nietwaar?
ben db bd schreef: Dan moet Hij toch iedereen die er een verboden-woord zooitje van gemaakt heeft, naar de vuilverbranding afvoeren en de goeden belonen?
Neen, dat doet échte liefde, die onvoorwaardelijk is, niet. Er wordt niet geoordeeld. Wel wordt door die échte liefde alle leed genezen en geheeld. En doordat alle leed genezen en geheeld wordt, is wraak (dat niet voortkomt uit liefde) niet aan de orde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.