Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
Hallo Peda,
Jij snapt mij perfect!
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 07 apr 2019, 09:02
Alpha schreef: 07 apr 2019, 00:45
Messenger schreef: 04 apr 2019, 22:53 Ik noem mezelf niet God en ik heb de mensen geen vrije wil gegeven.
Als ik wel God zou zijn en de mensen een vrije wil geef, zou ik als God niet ingrijpen als mensen hun vrije wil gebruiken om ruiten in te gooien. Want zou ik dat als God wel doen, dan zou ik geen vrije wil gegeven hebben.

Als almachtige God zou de vrije wil gebruikt kunnen worden zoals het de mens goeddunkt.
Als volmaakte God zou ik beseffen dat de uiteindelijke uitkomst ook volmaakt zou zijn.
Als onkwetsbare God zou ik beseffen dat de mens (een expressie van mijn goddelijkheid) ook onkwetsbaar is.

Een vrije wil is een gegeven waaraan niet getornd wordt, op geen enkele manier.
De mens hoeft geen ruiten in te gooien, maar als dat wel gebeurt is dat uiteindelijk ook geen probleem.
Ik vroeg echter wat JIJ zou doen, als bij jou de ruiten in werden gegooid.
Messenger schreef:Ik heb een glasverzekering.
Alpha schreef:Je laat het gewoon toe, ongeacht de schade?
Ik zou persoonlijk wel de politie bellen denk ik om verder geweld te voorkomen. Maar ik ben daar ook mens voor.
Alpha schreef: Zou God toelaten dat de men de planeet aarde ruïneert?
Ja dat zou God toelaten, en dat laat God ook toe, omdat wij als mensen met onze vrije wil daarvoor (kunnen) kiezen.
Alpha schreef: Openbaring 11:18 Doch de natiën ontstaken in gramschap, en úw gramschap kwam, en de bestemde tijd om de doden te oordelen en om aan uw slaven, de profeten, en aan de heiligen en aan hen die uw naam vrezen, de kleinen en de groten, [hun] beloning te geven, en om hen te verderven die de aarde verderven.” NWV.
Er is/komt geen gramschap van God. God is echte, en daardoor onvoorwaardelijke liefde en God geeft de mensen de vrije wil.

Vertrouw er op dat de uiteindelijke uitkomst perfect is.
Wat de verzekering betreft, als je herhaaldelijk schade claimt, wordt je er uit gezet.

God grijpt in om te voorkomen dat zijn voornemen te niet gedaan wordt.
Deze oorlog van God de almachtige zal dat definitief afdwingen.
Dat is ook al vele millennia bekend en m.i. duidelijk in de Bijbel beschreven.
Wanneer God ingrijpt is dat nooit onverwachts, mensen worden gewaarschuwd.
In Mt 24 wordt het e.e.a. beschreven.
Jezus volgelingen begrepen Mt 24: 15 en 16 en waren gevlucht naar de bergen van Judea.
De anderen, c.a. 1.100.000, kwamen om.
Maar inderdaad, God dwong niemand om uit Jeruzalem te vluchten.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

coby schreef: 07 apr 2019, 12:17
peda schreef: 07 apr 2019, 11:51 De Goddelijke Liefde is er niet voor diegenen die de Juiste ( smalle ) Weg niet bereid zijn om te belopen.
Hmm.. Jezus had de rijke jongeling lief, maar Hij liet hem gaan en kwam niet met het welvaartsevangelie om 'm te paaien. Toch kan ie later wel gekomen zijn.
De man had vele bezittingen, die hem lief waren. ( Mt 19:16-26).
Wanneer deze bezittingen in Jeruzalem waren, zou hij ze toch kwijt raken.
In feite bood Jezus hem een plaats in de hemelse regering aan, maar hij zag de waarde daarvan niet in.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

coby schreef: 07 apr 2019, 12:23
Messenger schreef: 07 apr 2019, 09:02 Vertrouw er op dat de uiteindelijke uitkomst perfect is.
Waarom? Gebaseerd op wat? Omdat films altijd een happy end moeten hebben? Het klinkt heel erg fijn, maar ik vertrouw daar niet op. Wie zegt dat en heeft daar bewijs voor? Een sterfelijk mens? Klets maar raak dan. Eerst bewijzen door uit de dood op te staan. Dat is toch hartstikke onbetrouwbaar. Ja vertrouw er maar op dat het goed komt allemaal.
Er zijn vele bewijzen dat er mensen door Jezus uit de dood zijn opgewekt, waarvan ook vele getuigen aanwezig waren. Lazarus, Dorkas, Eutychus, de zoon van een weduwe in Naïn en de dochter van Jaïrus.
Ook is Jezus zelf uit de dood opgewekt en verscheen aan meer dan 500 mensen.(1 Korinthiërs 15:6).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 09 apr 2019, 08:59
Messenger schreef: 09 apr 2019, 07:15
Gaitema schreef: 08 apr 2019, 23:21
coby schreef: 06 apr 2019, 21:01
Messenger schreef: 06 apr 2019, 16:20
Nog even hierop terugkomen:
Als in de bijbel staat dat God overal is, dat God het begin en het einde is, dan bestaat er niets anders dan God.
Jij en ik zijn daardoor expressies van het Goddelijke. God zit in iedere atoom en molecuul van het menselijk lichaam. In elk menselijk wezen.
God is nooit niet bij je.

Daarom, is het Koninkrijk God's in u en om u heen.
Waar staat dat eigenlijk? God zit niet in de duivel, anders was ie niet duisternis. Licht is niet overal.

https://bible.knowing-jesus.com/topics/ ... Everywhere
Ik kan het er niet uithalen.
Ik ben het ook maar deels met hem eens. God is wel overal en in die zin ook wel in de hel en in de duivel, maar Hij is er echter minimaal actief. Zou God geheel niet actief zijn dan zouden satan en de demonen niet eens meer kunnen blijven bestaan. God houdt ze nog net in leven, zeg maar.
Een almachtige God heeft geen duivel nodig:
Jesaja 45 vers 7 (" Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.")
Zonder duisternis kun je het licht niet ervaren.

En een God van liefde zou nooit iets scheppen als een hel.
De hel is de afwezigheid van Gods Liefde, waar ze zelf voor kiezen door liefdeloos handelen, wat betreft zij die de hel ervaren. Ook is de duivel een engel die tegen God in opstand kwam. Het is in beide gevallen het gevolg van mensen die God de rug toe keren. God dringt zich niet aan hen op.
De begrip hel is uit de Griekse mythologie overgenomen en komt als zodanig niet in de Bijbel voor. De Bijbelse betekenis van Sjeool en Hades is gewoon graf, zoals in het OT zelfs in de HSV vermeld wordt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef: 11 apr 2019, 14:28
Gaitema schreef: 09 apr 2019, 08:59
Messenger schreef: 09 apr 2019, 07:15
Gaitema schreef: 08 apr 2019, 23:21
coby schreef: 06 apr 2019, 21:01
Waar staat dat eigenlijk? God zit niet in de duivel, anders was ie niet duisternis. Licht is niet overal.

https://bible.knowing-jesus.com/topics/ ... Everywhere
Ik kan het er niet uithalen.
Ik ben het ook maar deels met hem eens. God is wel overal en in die zin ook wel in de hel en in de duivel, maar Hij is er echter minimaal actief. Zou God geheel niet actief zijn dan zouden satan en de demonen niet eens meer kunnen blijven bestaan. God houdt ze nog net in leven, zeg maar.
Een almachtige God heeft geen duivel nodig:
Jesaja 45 vers 7 (" Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.")
Zonder duisternis kun je het licht niet ervaren.

En een God van liefde zou nooit iets scheppen als een hel.
De hel is de afwezigheid van Gods Liefde, waar ze zelf voor kiezen door liefdeloos handelen, wat betreft zij die de hel ervaren. Ook is de duivel een engel die tegen God in opstand kwam. Het is in beide gevallen het gevolg van mensen die God de rug toe keren. God dringt zich niet aan hen op.
De begrip hel is uit de Griekse mythologie overgenomen en komt als zodanig niet in de Bijbel voor. De Bijbelse betekenis van Sjeool en Hades is gewoon graf, zoals in het OT zelfs in de HSV vermeld wordt.
Dat klopt, de ervaringen zijn er echter voor wie zonder Jezus sterft er nog verstoken te zijn van Gods liefde.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 11 apr 2019, 15:04
Alpha schreef: 11 apr 2019, 14:28
Gaitema schreef: 09 apr 2019, 08:59
Messenger schreef: 09 apr 2019, 07:15
Gaitema schreef: 08 apr 2019, 23:21

Ik ben het ook maar deels met hem eens. God is wel overal en in die zin ook wel in de hel en in de duivel, maar Hij is er echter minimaal actief. Zou God geheel niet actief zijn dan zouden satan en de demonen niet eens meer kunnen blijven bestaan. God houdt ze nog net in leven, zeg maar.
Een almachtige God heeft geen duivel nodig:
Jesaja 45 vers 7 (" Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.")
Zonder duisternis kun je het licht niet ervaren.

En een God van liefde zou nooit iets scheppen als een hel.
De hel is de afwezigheid van Gods Liefde, waar ze zelf voor kiezen door liefdeloos handelen, wat betreft zij die de hel ervaren. Ook is de duivel een engel die tegen God in opstand kwam. Het is in beide gevallen het gevolg van mensen die God de rug toe keren. God dringt zich niet aan hen op.
De begrip hel is uit de Griekse mythologie overgenomen en komt als zodanig niet in de Bijbel voor. De Bijbelse betekenis van Sjeool en Hades is gewoon graf, zoals in het OT zelfs in de HSV vermeld wordt.
Dat klopt, de ervaringen zijn er echter voor wie zonder Jezus sterft er nog verstoken te zijn van Gods liefde.
Fijn dat je het met mij eens bent over het begrip hel.
Ik kijk er verder wat anders tegen aan.

Op basis van deze teksten:

Joh 14:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij. 

Ef 4:
2 wees altijd nederig en zachtaardig, wees geduldig, verdraag elkaar in liefde,
3 doe oprecht moeite om de eenheid van de geest te bewaren in de verenigende band van vrede.
4 Er is één lichaam en één geest, zoals jullie werden geroepen tot de ene hoop van jullie roeping,
5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen en door allen en in allen is.

Mt 7:
21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

28 Toen Jezus nu deze woorden had geëindigd, was de uitwerking dat de scharen versteld stonden van zijn manier van onderwijzen; 
29 want hij onderwees hen als iemand die autoriteit heeft, en niet zoals hun schriftgeleerden. NWV.

Jezus stond bekend om zijn manier van onderwijzen.
Zijn volgelingen waren dan ook heel goed bekend met de inhoud van de Bijbel en leefden daar naar.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 11 apr 2019, 13:57 God grijpt in om te voorkomen dat zijn voornemen te niet gedaan wordt.
Deze oorlog van God de almachtige zal dat definitief afdwingen.
Omdat God almachtig is kan zijn voornemen nooit te niet gedaan worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 11 apr 2019, 22:46
Alpha schreef: 11 apr 2019, 13:57 God grijpt in om te voorkomen dat zijn voornemen te niet gedaan wordt.
Deze oorlog van God de almachtige zal dat definitief afdwingen.
Omdat God almachtig is kan zijn voornemen nooit te niet gedaan worden
Een beetje simplistisch geredeneerd.

Wanneer je een geschil hebt met iemand, ga je dan gelijk met de botte bijl aan de slag?
Of laat je het recht zegevieren.

Satan heeft de rechtmatigheid van de soevereiniteit van de schepper betwist.
Hij heeft de gelegenheid gekregen om dat waar te maken.
Lees maar het boek van Job. (Job 1:6-12; 2:1-5; 38:1-41; 39:1-30; 42:1-6, 10-17).
Lees de pogingen van Satan om Jezus over te halen om hem te "aanbidden". (Mt 4:1-11).
Zelfs Petrus werd gebruikt om Jezus te compromitteren. (Mt 16:23).

Toen het geduld van God op was, werd Satan en zijn engelen uit de hemel verwijderd.
Sinds dien was de vrede op de aarde er niet meer.
Satan is de heerser der wereld en vandaar dat de aardse legers zich zullen gaan keren tegen de schepper. (Openb 16:14).
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:06
Messenger schreef: 11 apr 2019, 22:46
Alpha schreef: 11 apr 2019, 13:57 God grijpt in om te voorkomen dat zijn voornemen te niet gedaan wordt.
Deze oorlog van God de almachtige zal dat definitief afdwingen.
Omdat God almachtig is kan zijn voornemen nooit te niet gedaan worden
Een beetje simplistisch geredeneerd.
Waarom zou het ingewikkeld moeten zijn? Het is een vanzelfsprekendheid. Een logische conclusie.
Alpha schreef: Wanneer je een geschil hebt met iemand, ga je dan gelijk met de botte bijl aan de slag?
Of laat je het recht zegevieren.
God heeft met niemand een geschil. Alle leed, jij noemt het onrecht, wordt bij het sterven door de almachtige God die echte liefde is geheeld en genezen.
Het leed (onrecht) is daarmee voorbij.
Alpha schreef: Satan heeft de rechtmatigheid van de soevereiniteit van de schepper betwist.
Hij heeft de gelegenheid gekregen om dat waar te maken.
Lees maar het boek van Job. (Job 1:6-12; 2:1-5; 38:1-41; 39:1-30; 42:1-6, 10-17).
Lees de pogingen van Satan om Jezus over te halen om hem te "aanbidden". (Mt 4:1-11).
Zelfs Petrus werd gebruikt om Jezus te compromitteren. (Mt 16:23).
Satan is een door mensen verzonnen figuur. Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Alpha schreef: Toen het geduld van God op was, werd Satan en zijn engelen uit de hemel verwijderd.
Sinds dien was de vrede op de aarde er niet meer.
Satan is de heerser der wereld en vandaar dat de aardse legers zich zullen gaan keren tegen de schepper. (Openb 16:14).
Het geduld van God raakt nooit op. God is echte en dus onvoorwaardelijke liefde die de mensen een echte en dus onvoorwaardelijke vrije wil geeft.
God is onkwetsbaar, want God is almachtig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Elk levend wezen is een drieledig spiritueel wezen.
Bestaand uit :
een ziel (de architect, vormgever van het leven),
een geest (ego, verstand, mind, de uitvoerder die het leven empirisch en dus blanco ervaart),
en een lichaam (het instrument of voertuig van de geest).

De ziel omvat alles-dat-is, bestaat daardoor overal en in alle tijd. Alle zielen zijn in essentie gelijk aan elkaar, alleen de opgedane empirische ervaring is uniek en vormt de bagage van de ziel. Alle bagage van de zielen vormen de totale ervaring van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 24 apr 2019, 18:26
peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Elk levend wezen is een drieledig spiritueel wezen.
Bestaand uit :
een ziel (de architect, vormgever van het leven),
een geest (ego, verstand, mind, de uitvoerder die het leven empirisch en dus blanco ervaart),
en een lichaam (het instrument of voertuig van de geest).

De ziel omvat alles-dat-is, bestaat daardoor overal en in alle tijd. Alle zielen zijn in essentie gelijk aan elkaar, alleen de opgedane empirische ervaring is uniek en vormt de bagage van de ziel. Alle bagage van de zielen vormen de totale ervaring van God.
Ik blijf met het vraagstuk zitten waarom de Volkomene, bij Wie niets Ontbreekt, Zich splitst in talloze Godsvonken om ervaringen te verzamelen in een Onvolkomen stoffelijke wereld. Een Volkomene heeft in mijn optiek helemaal geen ervaringen nodig, immers aan het Oneindig Volle en het Oneindig Wetende kan niets meer worden toegevoegd. God rust in Zich-zelve, van eeuwigheid tot eeuwigheid, zou mijn veronderstelling zijn. Geen tijd, geen gebeurtenissen/ geen verandering, geen oorzaken en gevolgen. Niets, Soevereine Rust :!:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 24 apr 2019, 18:34 Ik blijf met het vraagstuk zitten waarom de Volkomene, bij Wie niets Ontbreekt, Zich splitst in talloze Godsvonken om ervaringen te verzamelen in een Onvolkomen stoffelijke wereld. Een Volkomene heeft in mijn optiek helemaal geen ervaringen nodig, immers aan het Oneindig Volle en het Oneindig Wetende kan niets meer worden toegevoegd. God rust in Zich-zelve, van eeuwigheid tot eeuwigheid, zou mijn veronderstelling zijn. Geen tijd, geen gebeurtenissen/ geen verandering, geen oorzaken en gevolgen. Niets, Soevereine Rust :!:
Jij hebt het over een dode God, die alleen kennis heeft aan wat God is. Een bestaan zonder speelveld.
Alsof God een vliegtuig-bouwtekening is maar geen ervaring heeft met vliegen.
Alsof God een schaakspel is zonder ooit te schaken.

God heeft inderdaad niets nodig om te Zijn. En daarmee zou het ook klaar zijn, alleen is de keuze gemaakt zich via talloze delen/zielen/Godsvonken expressief uit te drukken. In een speelveld en met, voor elke Godsvonk, een unieke keuze en unieke ervaring.

Als een roman die door toneelspelers en decor tot leven wordt gebracht.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 24 apr 2019, 20:01
peda schreef: 24 apr 2019, 18:34 Ik blijf met het vraagstuk zitten waarom de Volkomene, bij Wie niets Ontbreekt, Zich splitst in talloze Godsvonken om ervaringen te verzamelen in een Onvolkomen stoffelijke wereld. Een Volkomene heeft in mijn optiek helemaal geen ervaringen nodig, immers aan het Oneindig Volle en het Oneindig Wetende kan niets meer worden toegevoegd. God rust in Zich-zelve, van eeuwigheid tot eeuwigheid, zou mijn veronderstelling zijn. Geen tijd, geen gebeurtenissen/ geen verandering, geen oorzaken en gevolgen. Niets, Soevereine Rust :!:
Jij hebt het over een dode God, die alleen kennis heeft aan wat God is. Een bestaan zonder speelveld.
Alsof God een vliegtuig-bouwtekening is maar geen ervaring heeft met vliegen.
Alsof God een schaakspel is zonder ooit te schaken.

God heeft inderdaad niets nodig om te Zijn. En daarmee zou het ook klaar zijn, alleen is de keuze gemaakt zich via talloze delen/zielen/Godsvonken expressief uit te drukken. In een speelveld en met, voor elke Godsvonk, een unieke keuze en unieke ervaring.

Als een roman die door toneelspelers en decor tot leven wordt gebracht.
Hallo Messenger,

Ik weet het natuurlijk ook niet. Er wordt in de theologie gewezen op de Ondoorgrondelijkheid, het zich volledig onttrekken aan menselijk begrijpen.
Zelf praktiseer ik dat ook bij het denken met mijn denkraam over God. Ik vul niets meer in, ik verklaar niets, een negatieve theologische benadering. Er is over het thema dat ik aansneed zo enorm veel geschreven, maar of het de waarheid ook maar enigermate benadert is volkomen onbekend. Ik geloof ook niet dat God Zich Openbaart, of dat de mens God kan ervaren. Hij blijft Verborgen en het is niet te weten Wie of Wat God is. Maar interessant is het menselijk denken over God wel degelijk. Hoogstaande hersengymnastiek, dus ga zo voort. :flower1:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Lees de Bijbel en je weet het.

Gen. 2:7: „Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel

1 Kor. 15:45: „Zo staat er ook geschreven: ’De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.’ De laatste Adam werd een leven gevende geest. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 apr 2019, 18:17
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:06
Messenger schreef: 11 apr 2019, 22:46
Alpha schreef: 11 apr 2019, 13:57 God grijpt in om te voorkomen dat zijn voornemen te niet gedaan wordt.
Deze oorlog van God de almachtige zal dat definitief afdwingen.
Omdat God almachtig is kan zijn voornemen nooit te niet gedaan worden
Een beetje simplistisch geredeneerd.
Waarom zou het ingewikkeld moeten zijn? Het is een vanzelfsprekendheid. Een logische conclusie.
Alpha schreef: Wanneer je een geschil hebt met iemand, ga je dan gelijk met de botte bijl aan de slag?
Of laat je het recht zegevieren.
God heeft met niemand een geschil. Alle leed, jij noemt het onrecht, wordt bij het sterven door de almachtige God die echte liefde is geheeld en genezen.
Het leed (onrecht) is daarmee voorbij.
Alpha schreef: Satan heeft de rechtmatigheid van de soevereiniteit van de schepper betwist.
Hij heeft de gelegenheid gekregen om dat waar te maken.
Lees maar het boek van Job. (Job 1:6-12; 2:1-5; 38:1-41; 39:1-30; 42:1-6, 10-17).
Lees de pogingen van Satan om Jezus over te halen om hem te "aanbidden". (Mt 4:1-11).
Zelfs Petrus werd gebruikt om Jezus te compromitteren. (Mt 16:23).
Satan is een door mensen verzonnen figuur. Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Alpha schreef: Toen het geduld van God op was, werd Satan en zijn engelen uit de hemel verwijderd.
Sinds dien was de vrede op de aarde er niet meer.
Satan is de heerser der wereld en vandaar dat de aardse legers zich zullen gaan keren tegen de schepper. (Openb 16:14).
Het geduld van God raakt nooit op. God is echte en dus onvoorwaardelijke liefde die de mensen een echte en dus onvoorwaardelijke vrije wil geeft.
God is onkwetsbaar, want God is almachtig.
Lees de gegeven teksten eens, daarin wordt uitgebreid het geschil beschreven.

Wat de dood betreft:

Pred 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust,

Satan manipuleert mensen, daardoor zijn er zoveel geloven en hij vindt het prima, dat je zijn bestaan ontkent.

Wat Gods geduld betreft:

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

Openb 11: 18 Doch de natiën ontstaken in gramschap, en úw gramschap kwam, en de bestemde tijd om de doden te oordelen en om aan uw slaven, de profeten, en aan de heiligen èn aan hen die uw naam vrezen, de kleinen en de groten, [hun] beloning te geven, en om hen te verderven die de aarde verderven.” NWV. 

Je hebt dus een keuze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 apr 2019, 18:26
peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Elk levend wezen is een drieledig spiritueel wezen.
Bestaand uit :
een ziel (de architect, vormgever van het leven),
een geest (ego, verstand, mind, de uitvoerder die het leven empirisch en dus blanco ervaart),
en een lichaam (het instrument of voertuig van de geest).

De ziel omvat alles-dat-is, bestaat daardoor overal en in alle tijd. Alle zielen zijn in essentie gelijk aan elkaar, alleen de opgedane empirische ervaring is uniek en vormt de bagage van de ziel. Alle bagage van de zielen vormen de totale ervaring van God.
Deze mystiek is o.a. gebaseerd op de Griekse filosofie.

Griekse filosofen, zoals Socrates en Plato, onderwezen het volgende: alleen als de ziel ontsnapt aan de beperkingen van een stoffelijk lichaam kan ze worden „verlost van omzwerving en onverstand en angsten en wilde begeerten en de andere menselijke zwakheden” en leeft ze „voortaan waarlijk met de goden samen”

De ene mythe leidt tot de andere

Mythe 1: De ziel is onsterfelijk
Mythe 2: Slechte mensen lijden in de hel
Mythe 3: Alle goede mensen gaan naar de hemel
Mythe 4: God is een Drie-eenheid
Mythe 5: Maria is de moeder van God
Mythe 6: God keurt het gebruik van beelden en iconen bij de aanbidding goed
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 25 apr 2019, 11:32 Lees de gegeven teksten eens, daarin wordt uitgebreid het geschil beschreven.
Daarom is er nog geen geschil, ook al staat het beschreven in de bijbel. Ik zie de bijbel niet als gezaghebbend.
Alpha schreef: Wat de dood betreft:

Pred 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust,

Satan manipuleert mensen, daardoor zijn er zoveel geloven en hij vindt het prima, dat je zijn bestaan ontkent.

Wat Gods geduld betreft:

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
God wenst helemaal niet dat allen tot berouw geraken, want de mens heeft een vrije wil waarover niet geoordeeld wordt. Berouw zou komen na de zonde, maar met een vrije wil kan een zonde niet begaan worden. Daarnaast is God's liefde onvoorwaardelijk. Zonder voorwaarden of enig voorbehoud. Het gaat immers om échte liefde.
Alpha schreef: Je hebt dus een keuze.
Inderdaad, een vrije keuze. Wat je ook kiest.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 25 apr 2019, 11:38
Messenger schreef: 24 apr 2019, 18:26
peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15
peda schreef: 09 apr 2019, 17:44 Hallo Gaitema,

Jij hebt het over de geschapen ziel, Messenger heeft het over de ongeschapen Godsvonk. Wanneer de in de mens zetelende pure Godsvonk quasi terugkeert in de "'hemel"' is het God bij God. Bij jou is het de menselijke ziel in de ''omgeving"' van God, een gigantisch verschil.
De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Elk levend wezen is een drieledig spiritueel wezen.
Bestaand uit :
een ziel (de architect, vormgever van het leven),
een geest (ego, verstand, mind, de uitvoerder die het leven empirisch en dus blanco ervaart),
en een lichaam (het instrument of voertuig van de geest).

De ziel omvat alles-dat-is, bestaat daardoor overal en in alle tijd. Alle zielen zijn in essentie gelijk aan elkaar, alleen de opgedane empirische ervaring is uniek en vormt de bagage van de ziel. Alle bagage van de zielen vormen de totale ervaring van God.
Deze mystiek is o.a. gebaseerd op de Griekse filosofie.

Griekse filosofen, zoals Socrates en Plato, onderwezen het volgende: alleen als de ziel ontsnapt aan de beperkingen van een stoffelijk lichaam kan ze worden „verlost van omzwerving en onverstand en angsten en wilde begeerten en de andere menselijke zwakheden” en leeft ze „voortaan waarlijk met de goden samen”
Inderdaad, het spiritueel wezen herinnert zich dan weer Goddelijk te zijn en gelijkwaardig deel te zijn van God.
Alpha schreef: De ene mythe leidt tot de andere

Mythe 1: De ziel is onsterfelijk
Mythe 2: Slechte mensen lijden in de hel
Mythe 3: Alle goede mensen gaan naar de hemel
Mythe 4: God is een Drie-eenheid
Mythe 5: Maria is de moeder van God
Mythe 6: God keurt het gebruik van beelden en iconen bij de aanbidding goed
1: De ziel bestaat overal en in alle tijd (net als God) en is onsterfelijk, verandert slechts van vorm.
2: Er is geen hel.
3: Alle mensen gaan naar de hemel, alle levende wezens gaan naar de hemel.
4: Elk levend wezen is drieledig; ziel (architect/vormgever/schepper), geest (ego/verstand/uitvoerder) en lichaam (voertuig/instrument).
5: Geen idee, ik heb haar niet gekend en heb geen empirisch bewijs daarvan.
6: God heeft de mens een vrije wil gegeven. En aanbidding is dus niet vereist. Al maak je spotprenten over God. God is onkwetsbaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 25 apr 2019, 17:06
Alpha schreef: 25 apr 2019, 11:32 Lees de gegeven teksten eens, daarin wordt uitgebreid het geschil beschreven.
Daarom is er nog geen geschil, ook al staat het beschreven in de bijbel. Ik zie de bijbel niet als gezaghebbend.
Alpha schreef: Wat de dood betreft:

Pred 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust,

Satan manipuleert mensen, daardoor zijn er zoveel geloven en hij vindt het prima, dat je zijn bestaan ontkent.

Wat Gods geduld betreft:

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
God wenst helemaal niet dat allen tot berouw geraken, want de mens heeft een vrije wil waarover niet geoordeeld wordt. Berouw zou komen na de zonde, maar met een vrije wil kan een zonde niet begaan worden. Daarnaast is God's liefde onvoorwaardelijk. Zonder voorwaarden of enig voorbehoud. Het gaat immers om échte liefde.
Alpha schreef:Je hebt dus een keuze.
Inderdaad, een vrije keuze. Wat je ook kiest.
Grappig, dat je de bijbel onbelangrijk vindt.

Jezus vond overigens de Bijbel wèl gezaghebbend.
Hij gaf zijn leven voor mensen die wèl berouw hebben.

Je kiest er voor om de Bijbelse raad te negeren, net als miljoenen anderen.
Hoe kan je weten wat Gods liefde is, als je de Bijbelse raad niet wenst te aanvaarden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 25 apr 2019, 17:18
Alpha schreef: 25 apr 2019, 11:38
Messenger schreef: 24 apr 2019, 18:26
peda schreef: 24 apr 2019, 14:33
Alpha schreef: 24 apr 2019, 14:15 De mens heeft volgens de Bijbel geen ziel, maar is een ziel, een levend wezen.
Niemand die het weet, misschien heb jij inderdaad wel gelijk. De naturalist deelt jouw visie dat de mens, zolang hij/zij niet gestorven is, een levend biologisch wezen is.
Elk levend wezen is een drieledig spiritueel wezen.
Bestaand uit :
een ziel (de architect, vormgever van het leven),
een geest (ego, verstand, mind, de uitvoerder die het leven empirisch en dus blanco ervaart),
en een lichaam (het instrument of voertuig van de geest).

De ziel omvat alles-dat-is, bestaat daardoor overal en in alle tijd. Alle zielen zijn in essentie gelijk aan elkaar, alleen de opgedane empirische ervaring is uniek en vormt de bagage van de ziel. Alle bagage van de zielen vormen de totale ervaring van God.
Deze mystiek is o.a. gebaseerd op de Griekse filosofie.

Griekse filosofen, zoals Socrates en Plato, onderwezen het volgende: alleen als de ziel ontsnapt aan de beperkingen van een stoffelijk lichaam kan ze worden „verlost van omzwerving en onverstand en angsten en wilde begeerten en de andere menselijke zwakheden” en leeft ze „voortaan waarlijk met de goden samen”
Inderdaad, het spiritueel wezen herinnert zich dan weer Goddelijk te zijn en gelijkwaardig deel te zijn van God.
Alpha schreef: De ene mythe leidt tot de andere

Mythe 1: De ziel is onsterfelijk
Mythe 2: Slechte mensen lijden in de hel
Mythe 3: Alle goede mensen gaan naar de hemel
Mythe 4: God is een Drie-eenheid
Mythe 5: Maria is de moeder van God
Mythe 6: God keurt het gebruik van beelden en iconen bij de aanbidding goed
1: De ziel bestaat overal en in alle tijd (net als God) en is onsterfelijk, verandert slechts van vorm.
2: Er is geen hel.
3: Alle mensen gaan naar de hemel, alle levende wezens gaan naar de hemel.
4: Elk levend wezen is drieledig; ziel (architect/vormgever/schepper), geest (ego/verstand/uitvoerder) en lichaam (voertuig/instrument).
5: Geen idee, ik heb haar niet gekend en heb geen empirisch bewijs daarvan.
6: God heeft de mens een vrije wil gegeven. En aanbidding is dus niet vereist. Al maak je spotprenten over God. God is onkwetsbaar.
De Griekse filosofie is een vorm van afgodenaanbidding.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 28 apr 2019, 16:07 Grappig, dat je de bijbel onbelangrijk vindt.

Jezus vond overigens de Bijbel wèl gezaghebbend.
Ik betwijfel dat.
Als ik passages lees van het Evangelie van Thomas (Nag Hammadigeschriften) vind ik die soms van grotere waarde.
Zoals :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie ... g_Hammadi)

Het Thomas-evangelie staat dicht bij de opvatting van Lucas, en benadrukt de spirituele dimensie van 'het koninkrijk'.[12] In uitspraak 113 van het Thomas-evangelie stelt Jezus dat het koninkrijk niet in de toekomst ligt, en ook niet in de hemel, maar 'uitgespreid is over de aarde, maar de mensen zien het niet'. De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat. Thomas 113:

Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar de mensen zien het niet.
Ook in andere logia wordt de aanwezigheid van het koninkrijk in het hier en nu benadrukt: In Thomas 51 zegt Jezus daarover:

Wat je nog verwacht is al gekomen,
maar je herkent het niet.
"Het Koninkrijk van God is in u en om u heen." Dat schreef ik vaker, ook op dit forum.

Veel mensen zien alleen een gebroken wereld met ziekte, geweld en natuurrampen.
Je kunt als mens op Aarde door de hel gaan, maar je kunt ook door de hemel gaan.

Het is een kwestie van perspectief en perceptie.
Hoe dat werkt wordt prachtig uitgelegd in "Thuis bij God, in een altijd durend leven" van Neale Donald Walsch.
Het Amerikaanse origineel is getiteld "Home with God, in a life that never ends."
Alpha schreef: Hij gaf zijn leven voor mensen die wèl berouw hebben.
Ik denk dat Jezus vooral demonstreerde dat hij en ieder ander Goddelijk was.
"Als ze niet in zichzelf geloven, laat ze dan maar in mij geloven." Zo vat ik "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" op.
Alpha schreef: Je kiest er voor om de Bijbelse raad te negeren, net als miljoenen anderen.
Hoe kan je weten wat Gods liefde is, als je de Bijbelse raad niet wenst te aanvaarden.
God's liefde komt eigenlijk niet voor in de bijbel.

In de bijbel is de liefde van God voorwaardelijk. Je moet je aan voorwaarden houden. Je wordt geoordeeld op daden terwijl je een vrije wil zou hebben, je wordt gestraft tot een eeuwige poel van vuur.

Maar dàt is geen liefde!

Echte liefde is onvoorwaardelijk, om niet, zonder oordeel. Een God van echte liefde houdt innig van iedere mens. En die mens heeft een onvoorwaardelijk vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.