Bidden

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik geloof dat niets voor God onmogelijk is, maar niet alles is stichtend. En jouw bewering dat God het banksaldo van jouw ex aanvult durf ik rustig flauwekul te noemen en als jij in die onzin gelooft kan je zelf beter atheïst worden en Sinterklaas volgen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 10:19 Als God alomtegenwoordig is en alles hoort en ziet, waarom zou je dan moeten bidden? God weet dan immers al alles van je. En hij kent dan ook je behoeften en wensen. Bidden doet een mens vooral voor zichzelf, om het gevoel te hebben dat er iemand naar hem luistert en het gevoel te hebben niet alleen te zijn. Ik zie het meer als de uiting van een psychologische behoefte.
God heeft het gebed ansich niet nodig, maar verlangt er wel naar gebeden van ons te krijgen, zoals een vader geniet van een gesprek met zijn kind. Al zegt zijn kind misschien niets wat je als vader niet al wist, je verlangt er toch naar zo'n gesprek te hebben. Ik heb een dochtertje van 2. Ze begint nu te praten en heeft hele gesprekjes in brabbeltaal met echte woorden er tussen. Het is heerlijk als vader daar naar te luisteren. Zo zal de Vader van ons genieten, als we ons ei bij Hem kwijt kunnen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 jan 2019, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 15:26 Beetje vreemd dat je zelf met die onzin komt en er toch geen geloof voor hebt. :roll:
Er staat in de Bijbel gij zult niet liegen, probeer je daar aan te houden!
Dat is geen onzin. Jammer dat je haar zo weg serveert.
Mijn ervaring is heel vaak zo geweest dat God tekorten aanvult. Het gaat echter op een "ogenscheinlijk" normale manier.
De bijbel leert dat we ons geen zorgen moeten maken over de dag van morgen. Ook dan zal God voor ons zorgen. Kijk maar naar de vogels in de lucht en de bloemen in het veld. God zorgt voor ze. Dat lezen we in de bijbel. De bijbel leert om met je noden naar God te gaan. Niet omdat Hij dat niet weet, maar Hij wil ons graag in beweging zien komen. Hij verlangt naar ons contact met Hem. Hij vindt het fijn als we met Hem contact willen leggen.


Ik had eens thuis dat ik door een minimum loon geen geld had voor onderbroeken (de mijne was versleten). De boeken kon ik thuis niet kwijt. Ik had er te veel van om op te bergen en mijn schuur was zo'n rommel, dat ik het nergens in op kon stallen. Ik kan me niet herinneren dat ik er voor bad. Ik ging alleen op bezoek bij een buurvrouw van me. Ze kwam toen met het volgende, dat ze de schuur had opgeruimd en twee kasten uit de schuur had gehaald. Of ik die wilde hebben en ze had ook nog thuis twee boekenplanken over. Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
Nou ja! Ik had weer mijn voorraad aan ondergoed aangevuld en die kasten pasten prima in mijn schuur, waar al mijn spullen ook precies in konden. Ook weer opgeruimd! En ik had genoeg ruimte op de nieuwe boekenplanken voor mijn boeken!

Verder hadden we een probleem dat we vorig jaar kosten hadden vanwege mijn verhuizing. God loste dat op een creatieve manier op. Hij liet mijn auto voor mijn werk total los rijden door iemand met te veel drank op achter het stuur. Een kopstaartbotsing bij een stoplicht dat op oranje vloog. Het betrof zelfs een alcohollist. Die auto had ik trouwens eens gekocht voor 650 euro, maar ik kreeg er van de verzekering 750 euro voor weer. Dat geld was precies genoeg voor de onkosten. Nu moesten we toch een auto weg doen, dus dat kwam zo mooi voordelig uit. Anders zou ik er nooit zoveel voor hebben gebeurd. Hooguit zou ik het dan voor 500 euro verkocht hebben.

Ook heb ik met enkelen een tijdelijk projectje gehad in Rwanda, te Mamba. Ik betaalde daar een doktersrekening voor een patiënt uit ons projectgroep. Een operatie dat 95 euro koste. Vervolgens belde de bank me op. Er was volgens hen 95 euro op mijn creditcart gestort vanuit Rwanda. Ik vroeg of ze konden zien waar het geld vandaan kwam, maar nee dat konden ze niet. Je mag weten, we betaalden uit eigen protomonee het geld voor de ziekenhuisrekening in Rwanda, terwijl we zelf dat geld niet konden missen. We deden het uit geloof en als reactie op gebed. God gaf ons duidelijk te kennen dat we dit geld daarvoor moesten geven. Eenmaal gegeven kwam dus dit mysterieuze bedrag op mijn creditcart terecht. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie dat erop heeft gestort, maar hierdoor werd ons tekort precies aangevuld.

In al de jaren die ik in mijn leven heb gekend, heeft God al mijn noden voorzien. Telkens heb ik precies genoeg gehad. Nooit ben ik lang werkloos geweest. Ook zo iets. Eens zat ik weer zonder werk thuis. Ik besloot op mijn fiets naar Almelo te fietsen vanuit Nijverdal. Om daar op het industrieterein bedrijven te gaan benaderen. Ik fietste daarvoor over het industrieterein van Nijverdal, omdat dit de kortste route naar Almelo was. Passeerde toen een bedrijf waar ik een jaar eerder ook had gewerkt als invalkracht. Ik dacht, daar kan ik ook nog wel even aankloppen. Ik stapte van mijn fietst en liep naar de voordeur van het kantoor, waar de chef nota bene me zag aankomen (hij liep daar toevallig op de gang) en voor me de deur open deed. Ik viel met de deur in huis en vroeg of ze toevallig nog iemand konden gebruiken. Hij zei: "nou, je komt als geroepen, want er is iemand ziek en ik wilde net het uitzendbureau gaan bellen voor een vervanger. Je mag wel voor hem invallen en het uitzendbureau voor me bellen." Dat deed ik. Ik belde het uitzendbureau op dat ik kwam melden voor welk bedrijf ik kom werken en tevens meld dat ze me daar nu nodig hebben. :D De beste man was een maand uit de running, dus overlapte zo een maand. Daarna kreeg ik weer ander werk.

Als ik een ding heb gemerkt, dan is het wel dat God altijd voor mij zorgt. Ik bid dan ook wel eens er voor, maar vaak ook niet. Of ik nu wel of niet bid, God voorziet inderdaad in mijn behoeften. Maar het is ook mijn behoefte om God te naderen en mijn worstelingen met Hem te delen.

Zo kenden jullie mij nog van mijn vrijgezelle tijd op het forum. Ik heb in die tijd eens God het volgende ongeveer gebeden: "God, ik weet dat U bij me bent en dat vind ik heel fijn, maar ik voel me ondanks dat toch alleen. Ik kan U namelijk niet zien en hoor U niet spreken. Ik zou eigenlijk wel een vrouw willen, door wie U heen tot me spreekt en in deze vrouw met me leeft. Maar Heer, ik deel alleen mijn verlangen, want Uw aanwezigheid is voor mij genoeg."
Ik heb nu een vrouw leren kennen die de gave van profetie heeft. Ik weet dat je daar geen geloof aan hecht, maar ze krijgt Gods woorden door en die deelt ze soms met mij. Ik zie in haar (en ervaar dat ook) God in levende lijve aanwezig en ook door haar heen verstaanbaar tot me spreken.

Het grappige is dat dan blijkt dat God ook door mij heen spreekt, al merk ik dat niet als een hoorbare stem, maar als gedachten op.
Mijn vrouw wilde namelijk van de week 2 van haar 3 katten weg doen, om kosten te besparen. Ze deelde het met God, waarop God haar zei: "wacht daar maar even mee."
Ze was echter eigenwijs en ging vervolgens naar mij met haar plan toe om 2 van haar drie katten weg te doen. Ik zei daarop: "wacht daar meer even mee."

God spreekt via onze gedachten met wijsheid. Hij stuurt ons en zorgt ook voor onze dagelijkse behoeften.

Ten slotte wil ik delen dat we vaak ook onbewust bidden. Ik piekerde me namelijk ook tijdens het werk mij suf over waar het nu bij God om draait. Om geloof in Jezus of om het leven naar de tien geboden. Immers geloof alleen kon toch niet genoeg zijn, want waarvoor zijn we dan nog op aarde? En leven naar de tien geboden lukt ook niet, waarvoor we de genade van Jezus nodig hebben. Ik kwam er mee in de knoop en kwam er niet uit. Een ruime tijd bleven die gedachten in mijn hoofd rond spoken, tot op een gegeven moment (terwijl ik de machines bediende) een melodie van een christelijk kinderliedje in me opkwam. Na diep graafwerk kwam ik op de woorden, die me niet direct voor de dag scheen. Namelijk de woorden van Jezus in het liedje: "toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij? En Ik vraag je niet naar huidskleur, naar geloof of naar je naam, maar toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij?" Ik werd daar een beetje boos over, want het liedje beweerd dat Jezus niet naar het geloof vraagt?!! Wat een lichtzinnigheid! Ik schoof die gedachten van me af en werkte verder. Echter een week of 2 later klapte ik de bijbel zo ergens open en belande bij Matheus 25:32-46 over het schapen en bokkenoordeel van Jezus op de jongste dag. Ik was totaal overrompeld! Het liedje had gelijk gehad en toen zag ik de linkt tussen de tien geboden en geloven in Jezus, dat als je in Jezus geloofd, je als gevolg daarvan voor Jezus ook zijn broeders helpt in hun noden en voor ze er bent. Als ze ziek zijn, tekorten hebben etc..

Dus zelfs al hebben we niet door dat onze diepste overpeinzingen als gebeden naar God opstijgen, zelfs dan luistert God daarnaar en verhoort ze. Is dat nu een gebed of is dat nu geen gebed?

Nu moeten we trouwens weer verhuizen. Zijn al maanden aan het zoeken, maar vinden niks. Alhoewel, een ambulant begeleider van mijn vrouw zit ook in een particuliere huurwoning en vertrekt daar een week uit, voor we uit onze woning moeten, om zijn nieuwe koophuis te betrekken. Hij gaf al aan, dat als we niks vinden, hij wel voor ons wilde benaderen of wij daar in mochten. We stelden dat nog uit, omdat de woning 100 euro duurder is dan onze huidige, maar zijn hier nu toch mee bezig. Is dat toeval dat hij nu net één week voor wij uit huis moeten een huis vrij achter laat?
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 jan 2019, 21:31, 6 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:08 Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 05 jan 2019, 21:11
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:08 Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 14:06
Peter79 schreef: 05 jan 2019, 08:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 00:47
Peter79 schreef: 04 jan 2019, 19:02
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 17:50 Beste Peter, dank voor je uitgebreide reactie. De teksten die je geciteerd hebt zeggen niet dat bidden een gebod is, maar dat als je iets wilt je moet bidden. Ik ben tevreden met wat ik heb, dus waarom zou ik bidden? En hoezo zou dat mijn band met God minder nauw maken?

Vele mensen baden voor genezing van hun geliefden die toch stierven. Is dat dan niet bidden om een brood en een steen krijgen?
Als je tevreden bent, is dat mooi. Ik weet niet hoe jouw band met God is, maar ik vind het vreemd als je niet de behoefte hebt om met Hem te communiceren.
Waarom vind je het vreemd dat ik niet bid? Omdat jij bidden tot een gebod hebt verheven en ik mij niet conformeer aan jouw norm?
Ik vind het vreemd dat jij de Alwetende om iets vraagt, want voordat jij iets vraagt weet God al wat je nodig hebt.
Meer iets met aan de vruchten herkent men de boom. De alwetende weet wat je nodig hebt, nochtans staan er in het NT allerlei aansporingen om te bidden, wellicht om als mens meer gefocust te zijn op de dingen die boven zijn en tijd specifiek aan Hem te wijden. Maar als je het niet als een levensbehoefte voelt, dan is het in jouw geval vast niet nodig. Ik heb wel de behoefte om te bidden zoals ik hiervoor uiteen heb gezet. En ik ken behalve jou niemand die bidden niet nodig vindt, tegen die achtergrond is het mij vreemd.
Nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is en al helemaal niet dat je je handen erbij vouwt en je ogen sluit.
Je hebt zijn hele lijst aan Bijbelcitaten waarin we aangespoord worden om te bidden genegeerd. Kennelijk zijn die Bijbelcitaten niet aan jou besteed.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 04 jan 2019, 17:41
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 19:37
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24 Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.
Waar baseer je dat op?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt.
Dus iemand die niet bidt kan geen nauwe verbondenheid met God hebben? Als dat zo is, waarom is bidden dan niet het grote gebod?
Ik baseer dit op Johannes 15 en 16 (gaat trouwens ook over het bewaren van Jezus' geboden. Johannes 15:7 (HSV):

7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.


Daarbij is de HSV behulpzaam met het noemen van de volgende teksten die het belang van bidden onderstrepen:
Matt. 7:7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Matt. 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.
Mark. 11:24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Luk. 11:9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Joh. 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden.
Joh. 16:24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
1 Joh. 3:22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is.
1 Joh. 5:14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
Hartelijk dank voor deze waardevolle bijdrage :)

Nog 2 teksten:
"'Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven?' En Hij antwoorde hen: 'Dit geslacht kan door niets uitvaren, tenzij door gebed.'" Marcus 9:28

"Bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij iedere gelegenheid in de Geest." Efez. 6:18
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:18
coby schreef: 05 jan 2019, 21:11
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:08 Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Degelijke dingen heb ik zelf ook meegemaakt, maar dan met beddengoed. Ik had het nodig maar geen rooie cent. Elke cent die ik ook maar enigszins kon missen, ging naar de aflossing van mijn schuld. Toen belde ineens mijn zus, die van niks wist. Ze belde omdat zij een hele stapel splinternieuw beddengoed wegdeed, omdat ze van smaak was veranderd en toch maar liever iets anders wilde. Ik heb edn eenpersoonsbed, en zij lits-jumeaux. Dus dat was boffen, ik had gelijk jarenlang geen beddengoed meer nodig. :D En dus die rozenkrans en het kruisbeeld, die zomaar aan kwamen vliegen, dwz spontaan door mijn tante werden gebracht. :D
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Gevouwen handen en gesloten ogen geeft gewoon vertrouwen en rust weer. Een staken van eigen werken. Helemaal niets mis mee, integendeel. Gesloten ogen is heel goed. Door een afschuwelijk ongeval moest ik een aantal jaar geleden enige dagen met gesloten ogen door het leven gaan. Dit heeft Onze Lieve Heer gebruikt om mij te doen gevoelen en gewaarworden dat Hij niet alleen met mij is maar ook in mijzelf. In die tijd was ik ongemerkt teveel God als enkel buiten mij gaan zien, en was ik ongemerkt teveel gericht op dienstbaarheid aan mensen, terwijl ik van binnen even rust nodig had en hoognodig God in mijzelf gewaar mocht worden. Ofschoon ik hoop zo'n naar en afschuwelijk pijnlijk ongeval nooit meer mee te maken (over 90 procent van de breedte en 25 procent van de hoogte had mijn hoornvlies losgelaten en ik moest elke dag terug naar het ziekenhuis, men wist aanvankelijk niet of het goed zou komen omdat men nog nooit een ongeluk met een soortgelijk chemisch goedje had meegemaakt en men het verloop dus niet kende), ben ik er heel dankbaar om, omdat ik in mijn dagen van partiële blindheid Hem vond aan de binnenkant van mijn ogen, met gesloten ogen dus. Onze Lieve Heer ervoer ik vanaf toen als dichterbij dan ooit tevoren. Thuis kon ik alleen met gesloten ogen op bed liggen, en creperen van de pijn. Toen luisterde ik alleen naar Family 7 op tv in de slaapkamer, want kijken kon ik niet. Maar ik had God nog nooit eerder zó intiem en nabij ervaren als toen. Door de tijdelijke blindheid deed ik toen een grote ontdekking in mijzelf.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Er staat helemaal nergens dat het alleen op hen toen van toepassing is. Het slaat ook als een tang op een varken. Zou ik als ik in nood verkeer God niet meer mogen aanspreken? Heeft Hij zich soms terug getrokken in de hemel en zijn oren dicht gestopt voor onze noden?
Heb je mijn getuigenis trouwens gelezen?
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 jan 2019, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 05 jan 2019, 22:59
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:18
coby schreef: 05 jan 2019, 21:11
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:08 Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Degelijke dingen heb ik zelf ook meegemaakt, maar dan met beddengoed. Ik had het nodig maar geen rooie cent. Elke cent die ik ook maar enigszins kon missen, ging naar de aflossing van mijn schuld. Toen belde ineens mijn zus, die van niks wist. Ze belde omdat zij een hele stapel splinternieuw beddengoed wegdeed, omdat ze van smaak was veranderd en toch maar liever iets anders wilde. Ik heb edn eenpersoonsbed, en zij lits-jumeaux. Dus dat was boffen, ik had gelijk jarenlang geen beddengoed meer nodig. :D En dus die rozenkrans en het kruisbeeld, die zomaar aan kwamen vliegen, dwz spontaan door mijn tante werden gebracht. :D
Mooie getuigenis! :)
Dit vind ik mooi om te lezen. Het laat voor me zien dat best veel christenen God zo van heel dicht bij hebben ervaren in tijden van nood.
We hebben een levende God die echt voor ons zorgt :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 05 jan 2019, 23:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Gevouwen handen en gesloten ogen geeft gewoon vertrouwen en rust weer. Een staken van eigen werken. Helemaal niets mis mee, integendeel. Gesloten ogen is heel goed. Door een afschuwelijk ongeval moest ik een aantal jaar geleden enige dagen met gesloten ogen door het leven gaan. Dit heeft Onze Lieve Heer gebruikt om mij te doen gevoelen en gewaarworden dat Hij niet alleen met mij is maar ook in mijzelf. In die tijd was ik ongemerkt teveel God als enkel buiten mij gaan zien, en was ik ongemerkt teveel gericht op dienstbaarheid aan mensen, terwijl ik van binnen even rust nodig had en hoognodig God in mijzelf gewaar mocht worden. Ofschoon ik hoop zo'n naar en afschuwelijk pijnlijk ongeval nooit meer mee te maken (over 90 procent van de breedte en 25 procent van de hoogte had mijn hoornvlies losgelaten en ik moest elke dag terug naar het ziekenhuis, men wist aanvankelijk niet of het goed zou komen omdat men nog nooit een ongeluk met een soortgelijk chemisch goedje had meegemaakt en men het verloop dus niet kende), ben ik er heel dankbaar om, omdat ik in mijn dagen van partiële blindheid Hem vond aan de binnenkant van mijn ogen, met gesloten ogen dus. Onze Lieve Heer ervoer ik vanaf toen als dichterbij dan ooit tevoren. Thuis kon ik alleen met gesloten ogen op bed liggen, en creperen van de pijn. Toen luisterde ik alleen naar Family 7 op tv in de slaapkamer, want kijken kon ik niet. Maar ik had God nog nooit eerder zó intiem en nabij ervaren als toen. Door de tijdelijke blindheid deed ik toen een grote ontdekking in mijzelf.
Mooie getuigenis!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 05 jan 2019, 23:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Gevouwen handen en gesloten ogen geeft gewoon vertrouwen en rust weer. Een staken van eigen werken. Helemaal niets mis mee, integendeel. Gesloten ogen is heel goed. Door een afschuwelijk ongeval moest ik een aantal jaar geleden enige dagen met gesloten ogen door het leven gaan. Dit heeft Onze Lieve Heer gebruikt om mij te doen gevoelen en gewaarworden dat Hij niet alleen met mij is maar ook in mijzelf. In die tijd was ik ongemerkt teveel God als enkel buiten mij gaan zien, en was ik ongemerkt teveel gericht op dienstbaarheid aan mensen, terwijl ik van binnen even rust nodig had en hoognodig God in mijzelf gewaar mocht worden. Ofschoon ik hoop zo'n naar en afschuwelijk pijnlijk ongeval nooit meer mee te maken (over 90 procent van de breedte en 25 procent van de hoogte had mijn hoornvlies losgelaten en ik moest elke dag terug naar het ziekenhuis, men wist aanvankelijk niet of het goed zou komen omdat men nog nooit een ongeluk met een soortgelijk chemisch goedje had meegemaakt en men het verloop dus niet kende), ben ik er heel dankbaar om, omdat ik in mijn dagen van partiële blindheid Hem vond aan de binnenkant van mijn ogen, met gesloten ogen dus. Onze Lieve Heer ervoer ik vanaf toen als dichterbij dan ooit tevoren. Thuis kon ik alleen met gesloten ogen op bed liggen, en creperen van de pijn. Toen luisterde ik alleen naar Family 7 op tv in de slaapkamer, want kijken kon ik niet. Maar ik had God nog nooit eerder zó intiem en nabij ervaren als toen. Door de tijdelijke blindheid deed ik toen een grote ontdekking in mijzelf.
In de Bijbel staat dat hen die de ogen sluiten en de handen vouwen armoede over zichzelf afroepen (Spr. 6:10-11 en 24:33-34) dus er is wel degelijk iets mis met die wijze van bidden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:28
Anja schreef: 05 jan 2019, 22:59
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:18
coby schreef: 05 jan 2019, 21:11
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:08 Ze had ook ondergoed voor haar zoon gekocht, maar hij wilde een andere soort onderbroeken. Of ik die dan wilde hebben :D
:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Degelijke dingen heb ik zelf ook meegemaakt, maar dan met beddengoed. Ik had het nodig maar geen rooie cent. Elke cent die ik ook maar enigszins kon missen, ging naar de aflossing van mijn schuld. Toen belde ineens mijn zus, die van niks wist. Ze belde omdat zij een hele stapel splinternieuw beddengoed wegdeed, omdat ze van smaak was veranderd en toch maar liever iets anders wilde. Ik heb edn eenpersoonsbed, en zij lits-jumeaux. Dus dat was boffen, ik had gelijk jarenlang geen beddengoed meer nodig. :D En dus die rozenkrans en het kruisbeeld, die zomaar aan kwamen vliegen, dwz spontaan door mijn tante werden gebracht. :D
Mooie getuigenis! :)
Dit vind ik mooi om te lezen. Het laat voor me zien dat best veel christenen God zo van heel dicht bij hebben ervaren in tijden van nood.
We hebben een levende God die echt voor ons zorgt :D
De getuigenis van één mens is niet waarachtig (Joh 5:31 en 8:13-17) misschien wat minder bidden en sluimeren en wat meer lezen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:25 Heb je mijn getuigenis trouwens gelezen?
Nee, sorry. Ik geloof er namelijk niks van.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 00:07
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:25 Heb je mijn getuigenis trouwens gelezen?
Nee, sorry. Ik geloof er namelijk niks van.
Ongelovelijk. Dus je geloofd niet dat al deze dingen gebeurd zijn, omdat God voor me zorgt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 00:04
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:28
Anja schreef: 05 jan 2019, 22:59
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:18
coby schreef: 05 jan 2019, 21:11

:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Degelijke dingen heb ik zelf ook meegemaakt, maar dan met beddengoed. Ik had het nodig maar geen rooie cent. Elke cent die ik ook maar enigszins kon missen, ging naar de aflossing van mijn schuld. Toen belde ineens mijn zus, die van niks wist. Ze belde omdat zij een hele stapel splinternieuw beddengoed wegdeed, omdat ze van smaak was veranderd en toch maar liever iets anders wilde. Ik heb edn eenpersoonsbed, en zij lits-jumeaux. Dus dat was boffen, ik had gelijk jarenlang geen beddengoed meer nodig. :D En dus die rozenkrans en het kruisbeeld, die zomaar aan kwamen vliegen, dwz spontaan door mijn tante werden gebracht. :D
Mooie getuigenis! :)
Dit vind ik mooi om te lezen. Het laat voor me zien dat best veel christenen God zo van heel dicht bij hebben ervaren in tijden van nood.
We hebben een levende God die echt voor ons zorgt :D
De getuigenis van één mens is niet waarachtig (Joh 5:31 en 8:13-17) misschien wat minder bidden en sluimeren en wat meer lezen.
In tegendeel, ik ga juist meer bidden, want ik bid veel te weinig in mijn leven en zelfs dan al zorgt God voor me.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 00:03
Anja schreef: 05 jan 2019, 23:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Gevouwen handen en gesloten ogen geeft gewoon vertrouwen en rust weer. Een staken van eigen werken. Helemaal niets mis mee, integendeel. Gesloten ogen is heel goed. Door een afschuwelijk ongeval moest ik een aantal jaar geleden enige dagen met gesloten ogen door het leven gaan. Dit heeft Onze Lieve Heer gebruikt om mij te doen gevoelen en gewaarworden dat Hij niet alleen met mij is maar ook in mijzelf. In die tijd was ik ongemerkt teveel God als enkel buiten mij gaan zien, en was ik ongemerkt teveel gericht op dienstbaarheid aan mensen, terwijl ik van binnen even rust nodig had en hoognodig God in mijzelf gewaar mocht worden. Ofschoon ik hoop zo'n naar en afschuwelijk pijnlijk ongeval nooit meer mee te maken (over 90 procent van de breedte en 25 procent van de hoogte had mijn hoornvlies losgelaten en ik moest elke dag terug naar het ziekenhuis, men wist aanvankelijk niet of het goed zou komen omdat men nog nooit een ongeluk met een soortgelijk chemisch goedje had meegemaakt en men het verloop dus niet kende), ben ik er heel dankbaar om, omdat ik in mijn dagen van partiële blindheid Hem vond aan de binnenkant van mijn ogen, met gesloten ogen dus. Onze Lieve Heer ervoer ik vanaf toen als dichterbij dan ooit tevoren. Thuis kon ik alleen met gesloten ogen op bed liggen, en creperen van de pijn. Toen luisterde ik alleen naar Family 7 op tv in de slaapkamer, want kijken kon ik niet. Maar ik had God nog nooit eerder zó intiem en nabij ervaren als toen. Door de tijdelijke blindheid deed ik toen een grote ontdekking in mijzelf.
In de Bijbel staat dat hen die de ogen sluiten en de handen vouwen armoede over zichzelf afroepen (Spr. 6:10-11 en 24:33-34) dus er is wel degelijk iets mis met die wijze van bidden.
Dat gaat over valse mensen die te lui zijn om te werken en die lui liggen te slapen en die vervolgens door list en bedrog hun naasten beroven. Niet over bidden.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jan 2019, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 00:04
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:28
Anja schreef: 05 jan 2019, 22:59
Gaitema schreef: 05 jan 2019, 21:18
coby schreef: 05 jan 2019, 21:11

:D Geweldig! Ik kreeg ook een keer een zak onderbroeken van iemand. Pik in. 't Is winter. :lol:
:mrgreen: zo gaan die dingen! God laat ons nooit in onze hemd staan :roll:
Degelijke dingen heb ik zelf ook meegemaakt, maar dan met beddengoed. Ik had het nodig maar geen rooie cent. Elke cent die ik ook maar enigszins kon missen, ging naar de aflossing van mijn schuld. Toen belde ineens mijn zus, die van niks wist. Ze belde omdat zij een hele stapel splinternieuw beddengoed wegdeed, omdat ze van smaak was veranderd en toch maar liever iets anders wilde. Ik heb edn eenpersoonsbed, en zij lits-jumeaux. Dus dat was boffen, ik had gelijk jarenlang geen beddengoed meer nodig. :D En dus die rozenkrans en het kruisbeeld, die zomaar aan kwamen vliegen, dwz spontaan door mijn tante werden gebracht. :D
Mooie getuigenis! :)
Dit vind ik mooi om te lezen. Het laat voor me zien dat best veel christenen God zo van heel dicht bij hebben ervaren in tijden van nood.
We hebben een levende God die echt voor ons zorgt :D
De getuigenis van één mens is niet waarachtig (Joh 5:31 en 8:13-17) misschien wat minder bidden en sluimeren en wat meer lezen.
Ook deze Schriftplaatsen die je noemt, gaan niet over bidden en al helemaal niet over geloofsgetuigenissen over God, maar over het Getuigenis van God over Jezus, en het Getuigenis van Jezus dat wij nodig hebben. Een bevestiging van de heilige Drievuldigheid bovendien.

Joh. 5: 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wie luistert naar mijn woord en gelooft in Hem die Mij zond, heeft eeuwig leven en is aan geen oordeel onderworpen, hij is immers reeds uit die dood naar het leven overgegaan. 25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: er zal een uur komen, ja het is er al, waarop de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en die haar horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo gaf Hij ook aan de Zoon leven in zichzelf te hebben. 27 Hij heeft Hem macht gegeven om oordeel te vellen; Hij is immers de Mensenzoon. 28 Verwondert u niet hierover: er zal een uur komen, waarop allen die in de graven zijn, zijn stem zullen horen. 29 Dan zullen zij die het goede deden, eruit tevoorschijn komen tot de opstanding ten leven, maar die het kwade deden tot de opstanding ten oordeel. 30 Ik kan niets uit Mijzelf: Ik oordeel naar wat Ik hoor en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat Ik niet mijn eigen wil zoek, maar de wil van Hem die Mij zond.

Jezus zegt over Zichzelf:

31 Als Ik over Mijzelf getuig, dan heeft mijn getuigenis geen waarde. 32 Er is een Ander die over Mij getuigt, en Ik weet dat de getuigenis die Hij over Mij aflegt, geloofwaardig is.

33 Gij hebt een gezantschap naar Johannes gestuurd en deze heeft getuigd voor de waarheid. 34 Weliswaar behoef Ik de getuigenis van een mens niet, maar Ik zeg dit opdat gij gered zult worden. 35 Hij was de lamp, ontstoken om te verlichten, en een korte tijd hebt gij u in zijn licht willen verheugen. 36 De getuigenis echter die Ik bezit, is waardevoller dan die van Johannes, want het zijn juist de werken die de Vader Mij gegeven heeft om te volbrengen en die Ik ook volbreng, die van Mij getuigen, dat Ik door de Vader gezonden ben. 37 Ook de Vader zelf die Mij zond, heeft getuigenis over Mij afgelegd. Zijn stem hebt gij nimmer gehoord noch zijn gestalte gezien, en 38 zijn woord hebt gij niet blijvend in u, omdat gij Degene die Hij zond niet gelooft. 39 Gij onderzoekt de Schriften in de mening daarin eeuwig leven te vinden, maar juist dezen getuigen over Mij. 40 En toch wilt gij niet tot Mij komen om het leven te vinden. 41 Ik zoek niet door de mensen geëerd te worden, 42 maar Ik weet dat gij in uw hart geen liefde tot God hebt. 43 Ik ben gekomen in de naam van mijn Vader en toch aanvaardt Gij Mij niet. Komt een ander in zijn eigen naam, dan zult gij hem wel aanvaarden. 44 Maar hoe zoudt gij ook kunnen geloven als gij van elkaar eer tracht te verwerven, terwijl gij de eer die van de enige God komt, niet zoekt? 45 Meent niet, dat Ik u bij de Vader zal aanklagen. Er is al iemand die u aanklaagt: Mozes, op wie gij uw hoop hebt gesteld. 46 Want als ge Mozes zoudt geloven, zoudt ge ook Mij geloven, want juist over Mij heeft hij geschreven. 47 Als ge niet gelooft wat hij schreef, hoe zoudt ge dan geloven wat Ik spreek?”

Johannes 8, 13-17 gaat over een aantal valse Farzeeën die Jezus niet willen geloven.

12 Opnieuw richtte Jezus het woord tot hen en sprak: “Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, dwaalt niet rond in de duisternis, maar zal het licht van het leven bezitten.” 13 De Farizeeën wierpen Hem tegen: “Gij getuigt over Uzelf; uw getuigenis heeft geen waarde.” 14 Jezus antwoordde hun: “Ook al getuig Ik over Mijzelf, toch heeft mijn getuigenis waarde, omdat Ik weet vanwaar Ik gekomen ben en waarheen Ik ga. Gij echter weet niet vanwaar Ik kom of waarheen Ik ga. 15 Gij oordeelt naar het aardse, Ik oordeel niemand. 16 En zelfs als Ik zou oordelen, dan is mijn oordeel toch rechtsgeldig, omdat Ik niet alleen ben, maar de Vader die Mij gezonden heeft met Mij is. 17 Ook in uw Wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen geldig is. 18 Ik ben het die getuig over Mijzelf en ook de Vader die Mij gezonden heeft, getuigt over Mij.19 Zij vroegen Hem dan: “Waar is uw Vader?” Jezus antwoordde: “Gij kent Mij evenmin als gij mijn Vader kent; zoudt gij Mij kennen, dat zoudt gij ook mijn Vader kennen.” 20 Deze woorden sprak Hij bij de schatkamer, toen Hij onderricht gaf in de tempel. En niemand greep Hem, want zijn uur was nog niet gekomen.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jan 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Als wij van God getuigen, zoals Gaitema en Coby ook doen, dan getuigen wij niet van (over) onszelf, en hebben wij zelfs niet het getuigenis van twee maar van Drie Personen. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, die Jezus na zijn hemelvaart naar ons heeft gestuurd.

Dan nog maar een getuigenis: Toen ik zelf diep in de schulden zat, zag het ernaar uit dat de aflossing vijftien jaar ging duren. Maar God zei tegen mij, te doen wat Hij zegt en dat het dan in twee jaar zou zijn afgelost. Hij zei dat een deel van mezelf zou komen, een deel van familie en een deel van derden. Na twee jaar was het inderdaad afgelost, en een deel was inderdaad van mezelf gekomen, een deel inderdaad van familie en een deel inderdaad van derden. Daarbij heb ik , in moreel positieve zin, inderdaad goed naar God geluisterd en direct gedaan wat Hij me zei en niet wat iedereen om mij heen erover zei.

Bidden met gevouwen handen en gesloten ogen is dus gewoon heel goed. Helemaal niks mis mee, integendeel. Het kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld door letterlijk of figuurlijk te wandelen met God in je stille tijd.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jan 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Mag dit topic dicht? Voor getuigenissen zijn wel andere onderwerpen beschikbaar.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 10:31 Mag dit topic dicht? Voor getuigenissen zijn wel andere onderwerpen beschikbaar.
Het lijkt wel of je tegen Christus strijdt ipv voor. Je brengt teksten in stelling tegen christenen die bidden en tegen het bidden, terwijl die teksten helemaal niet over het bidden gaan. En dan zeg je tegen anderen dat ze goed moeten lezen. Dat is toch raar, Piebe? Waarom doe je dat? Je hebt anders altijd zoveel oprecht goede bijbelkennis.

Is er iets in jouw leven gebeurd, misschien wel met of door biddende mensen, dat je het bidden zo lijkt te haten?

Als de TS zijn zin krijgt, mogen dan de berichten die niet van de TS zijn, worden afgesplitst, zodat dat deel open blijft? De TS opende een topic over bidden. Het lijkt er nu op dat het alleen de bedoeling was om het bidden in een negatief daglicht te stellen. Zodra mensen vanuit levend geloof vertellen over het gesprek met God en de positieve dingen die uit de relatie met God en het luisteren naar God (in het gebed, in welke vorm dan ook) voortkomen, moet het topic dicht. Dat is toch raar?
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jan 2019, 11:47, 5 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 05 jan 2019, 23:32
Anja schreef: 05 jan 2019, 23:05
Piebe Paulusma schreef: 05 jan 2019, 22:44 Tja, je leest totaal geen context, die teksten hebben betrekking op het geslacht over wie de einden der eeuwen waren gekomen (1 Kor. 10:11) en niet op ons. Ik herhaal: nergens in de Bijbel staat dat bidden een gebod is, laat staan bidden met gevouwen handen en gesloten ogen zoals jullie bidden.
Gevouwen handen en gesloten ogen geeft gewoon vertrouwen en rust weer. Een staken van eigen werken. Helemaal niets mis mee, integendeel. Gesloten ogen is heel goed. Door een afschuwelijk ongeval moest ik een aantal jaar geleden enige dagen met gesloten ogen door het leven gaan. Dit heeft Onze Lieve Heer gebruikt om mij te doen gevoelen en gewaarworden dat Hij niet alleen met mij is maar ook in mijzelf. In die tijd was ik ongemerkt teveel God als enkel buiten mij gaan zien, en was ik ongemerkt teveel gericht op dienstbaarheid aan mensen, terwijl ik van binnen even rust nodig had en hoognodig God in mijzelf gewaar mocht worden. Ofschoon ik hoop zo'n naar en afschuwelijk pijnlijk ongeval nooit meer mee te maken (over 90 procent van de breedte en 25 procent van de hoogte had mijn hoornvlies losgelaten en ik moest elke dag terug naar het ziekenhuis, men wist aanvankelijk niet of het goed zou komen omdat men nog nooit een ongeluk met een soortgelijk chemisch goedje had meegemaakt en men het verloop dus niet kende), ben ik er heel dankbaar om, omdat ik in mijn dagen van partiële blindheid Hem vond aan de binnenkant van mijn ogen, met gesloten ogen dus. Onze Lieve Heer ervoer ik vanaf toen als dichterbij dan ooit tevoren. Thuis kon ik alleen met gesloten ogen op bed liggen, en creperen van de pijn. Toen luisterde ik alleen naar Family 7 op tv in de slaapkamer, want kijken kon ik niet. Maar ik had God nog nooit eerder zó intiem en nabij ervaren als toen. Door de tijdelijke blindheid deed ik toen een grote ontdekking in mijzelf.
Mooie getuigenis!
Dankje. De jouwe en die van Coby ook.

Overigens vergat ik nog iets erbij te zeggen. Op een dinsdagavond kreeg ik dat ongeluk (ik kreeg geen zuur maar een alkalisch chemisch spul in mijn oog, de oogarts zei "je had nog beter een zuur in je oog kunnen hebben). Ik heb tot in de nacht in het ziekenhuis op de SEH gezeten. Er was geen oogarts aanwezig en het duurde allemaal erg lang, ze wisten er geen raad mee. Op woensdagochtend moest ik mij bij de oogarts in het ziekenhuis melden. Zijn beraad duurde ook heel lang. Ik vermoed dat hij moest besluiten of ik opgenomen werd of naar huis kon. De ervaren oogarts was tig keer uit de behandelkamer weggelopen en lang weggebleven, zonder dat hij opgepiept was, hij keek me lang aan en zei niets, alsof hij nog niet wist wat te doen. Uiteindelijk zei hij dat ik de hele volgende week elke dag moest komen. Maar toen ik op donderdag weer terugkwam, bleek mijn oog heel snel te genezen. Zo snel had hij nog nooit gezien, zei hij. Mijn moeder was aldoor bij me, want ik kon niet zien en liep ook op straat met mijn ogen dicht. Het is namelijk zo dat als je met één oog recht vooruit kijkt, dat dan het andere, gesloten oog, ook in de positie van recht vooruit komt te staan. En dat deed zoveel pijn dat ik dat niet kon.

Op dinsdag was het gebeurd, op woensdag werd besloten dat ik ook de hele volgende week elke dag zou moeten komen omdat het verloop op de voet moest worden gevolgd, op donderdag bleek er sprake van ronduit wonderbaarlijk snelle genezing. Op vrijdag bleek de snelle genezing zo ver te zijn gevorderd en het zag er zo goed uit (zelf kon ik er nog geen klap mee zien, maar dat was normaal zie de oogarts) dat ik die volgende week alleen op vrijdag hoefde te komen. Ik heb wel prednison gekregen, omdat de genezing zo snel en zo fel ging dat de oogarts bang was dat door de snelle genezing mijn eigen lichaam zich als het ware tegen mijn oogcellen zou gaan richten. Een soort te felle immuunreactie. Daarom remde hij de genezing een beetje af met prednison.

Wonderbaarlijk snelle genezing. De arts was helemaal verbouwereerd ervan.

P.S. Wat ook bijzonder was, is dat op de spoedeisende hulp die nacht mijn eigen huisarts aantrof die mij hielp. Zij had toevallig dienst op de SEH. Haar naam is van den Doel. Het doel werd mij duidelijk toen ik als blindganger op bed lag en mij bewust werd van “God within”. En die ervaring en gewaarwording bleek ik korte tijd later in mijn leven hard nodig te hebben. Ik hoop nooit meer zo’n afschuwelijk ongeluk mee te maken, maar ik had het niet willen missen door de ervaring die het mij opleverde.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jan 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.