Homoseksuelen naar de hel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Petra »

Namaste schreef: 12 jan 2020, 22:31 . Het gevoel is heilig. Daar kunnen we niet bij, we weten niet waarom we iets voelen of waarom iets ons raakt. Aan het gevoel valt daarom niet te tornen, dat is afkomstig uit onze diepste essentie.
:kiss1:
Prachtig!
Trajecto schreef: 12 jan 2020, 23:19 laten we ze dan maar misdadigers noemen, ..

Kijk het topic gaat daar niet over en we moeten liefst on-topic blijven, maar we moeten ook bedenken wat we zeggen als we opeens iets heilig verklaren.
Er zijn mensen die hun eigen gevoel belangrijker vinden dan dat van anderen. Soms zelfs zodanig dat ze misdrijven plegen.
Als je gevoel werkelijk als heilig voelt, als een hoger goed, dan is dat van een ander ook heilig en zouden zulke misdrijven niet plaatsvinden.
Dat is hoe ik het zie en ik denk ook hoe Namaste het bedoelde.
Ik denk dat consensueel heilig verklaard zou moeten worden... ingegrift bij ieder mens van baby af aan. Zou een hele hoop wereldproblemen schelen. Hoeft er misschien niemand meer naar de hel.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

Namaste schreef: 12 jan 2020, 22:31 Het gevoel is heilig. Daar kunnen we niet bij, we weten niet waarom we iets voelen of waarom iets ons raakt. Aan het gevoel valt daarom niet te tornen, dat is afkomstig uit onze diepste essentie.
Petra schreef: 13 jan 2020, 04:30 :kiss1:
Prachtig!
Mijn dank Petra :kiss1:
Trajecto schreef: 12 jan 2020, 23:19 O, ik kan wel aardig met je meegaan, maar "heiligheid van gevoel" vind ik een vreemde constructie.
Een gevoel --eventueel dat van een bepaald moment -- is zoals het is, maar "heilig" verklaren(?).
Zo begeef je je op vreemd terrein, dunkt me.
Het is helaas zo dat er mensen bestaan, laten we ze dan maar misdadigers noemen, die vreugde kunnen putten uit de vorm van macht die bij hen voortkomt uit het doden van iemand, het beschikken over leven en dood. Dat gevoel hebben ze dan. Is dat gevoel heilig?
Zo gaan we de zaken toch niet bezien?
Kijk het topic gaat daar niet over en we moeten liefst on-topic blijven, maar we moeten ook bedenken wat we zeggen als we opeens iets heilig verklaren.
Ik denk dat alles wat niet in onze macht ligt, alles dat aangeboren is, als heilig of goddelijk kan worden beschouwd. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat eten iets is dat we zelf doen, maar onze spijsvertering is heilig (of goddelijk), net als de rode rivier die in ons stroomt en de rest van het lichaam waar we geen enkele invloed op hebben. Wanneer het leven afgelopen is en wat ons te wachten staat ligt eveneens niet in onze macht. Met de liefde (gevoel) zorgt dit universum tevens voor de voortplanting en continuïteit, maar liefde is zoveel meer. We kunnen het gevoel niet denken. We hebben ook geen enkele invloed op de liefde. Liefde heeft een eigen wil en bepaalt wie op ons pad komt (synchroniciteit) en of er sprake is van echte liefde. Als je het niet voelt dan is de liefde er niet en kun je jezelf niet verliefd denken. Alles in ons dat buiten ons bewuste denken ligt kan als heilig of goddelijk worden beschouwd, hoewel dat dan weer tekort doet aan datgene wat hier niet genoemd wordt en eveneens goddelijk is. We hebben allemaal een onmetelijk diepe ziel waarin zich zowel goed als kwaad bevinden. We kunnen kunst, gedichten, composities etc. laten opwellen vanuit de diepten van onze ziel. Zodra we in een 'flow' komen stroomt onze innerlijke bron over, worden we uit het hier en nu verheven en hebben we de wind van de hemel in onze zeilen, ofwel pure liefde in actie. Als we het goede of juiste aanboren kunnen we tot grote hoogten komen qua schoonheid en anderen ontroeren. Als we het slechte aanboren dan kan de duivel of het kwaad worden gewekt. Feit blijft dat dit alles zich ergens in onze ziel bevindt en we er niet bij kunnen. Het gevoel is datgene dat wij werkelijk zijn en datgene dat altijd zal blijven bestaan. Ons gevoel is heilig of goddelijk. Het gevoel: datgene dat wij zijn in onze essentie zonder het luisteren naar de mening van anderen (over wat we zouden moeten voelen en wat we wel of niet mogen voelen). Iemand veroordelen voor zijn of haar geaardheid is voor mij het onbevoegd betreden van heilige grond.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Messenger »

Namaste schreef: 13 jan 2020, 06:55Het gevoel is datgene dat wij werkelijk zijn en datgene dat altijd zal blijven bestaan. Ons gevoel is heilig of goddelijk. Het gevoel: datgene dat wij zijn in onze essentie zonder het luisteren naar de mening van anderen (over wat we zouden moeten voelen en wat we wel of niet mogen voelen). Iemand veroordelen voor zijn of haar geaardheid is voor mij het onbevoegd betreden van heilige grond.
Mooie bijdragen! Het gevoel ten aanzien van de seksuele identiteit is onveranderlijk. Ga je dat veranderen vanwege de mening van anderen, op basis van een zogenaamd heilig boek of vanwege welke dogmatische of culturele starheid, kom je geheid in grote psychische problemen.

Inderdaad is het aan geen enkele persoon of instantie om die echt heilige grond te betreden om te zeggen dat je gevoelens verkeerd zouden zijn.

Helaas zijn er een paar mensen op dit forum die daar anders over denken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

Messenger schreef: 13 jan 2020, 11:25 Mooie bijdragen! Het gevoel ten aanzien van de seksuele identiteit is onveranderlijk. Ga je dat veranderen vanwege de mening van anderen, op basis van een zogenaamd heilig boek of vanwege welke dogmatische of culturele starheid, kom je geheid in grote psychische problemen.

Inderdaad is het aan geen enkele persoon of instantie om die echt heilige grond te betreden om te zeggen dat je gevoelens verkeerd zouden zijn.

Helaas zijn er een paar mensen op dit forum die daar anders over denken.
Dank. Ik maak het nu in mijn directe omgeving mee dat er een lesbische relatie geheim wordt gehouden omdat het niet in overeenstemming is met het geloof. Het geloof, het woord zegt het al: ik geloof maar weet het niet zeker, anders zou geloof weten genoemd zijn. Bovendien zijn er nogal wat heilige boeken en religies. Zou God voor al die religies een ander boek hebben geopenbaard? De Bijbel is ook niet door één iemand geschreven, daar kan nogal wat instaan dat totaal verkeerd geïnterpreteerd is. Ik heb ooit wat soera's uit de Koran laten vertalen door verschillende Arabisch sprekende moslims. Daar kwam elke keer een totaal ander verhaal uit. Tussen de regels doorlezen is dan ook het devies en bij twijfel vooral je eigen gevoel laten prevaleren. Laat het alsjeblieft niet zo zijn dat gezonde mensen vanwege religieuze voorschriften gaan twijfelen aan hun gevoel met alle kwalijke gevolgen. Eigenlijk zegt de Bijbel zelf ook al dat de liefde best tolerant is:

De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze. De liefde zal nooit vergaan. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde. -1 Corinthiërs 13:1-13
het licht in mij groet het licht in jou
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door HJW »

Namaste schreef: 13 jan 2020, 06:55 Iemand veroordelen voor zijn of haar geaardheid is voor mij het onbevoegd betreden van heilige grond.
Mooie bijdragen !!
Ook qua stijl. Kan ik wel van genieten.
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

HJW schreef: 13 jan 2020, 13:34 Mooie bijdragen !!
Ook qua stijl. Kan ik wel van genieten.
Dank je HJW. Ik draag weinig bij op dit forum omdat het onderwerp mij allereerst aan moet spreken. Het is een kwestie van inspiratie en motivatie. Zonder deze twee komt er weinig tekst op mijn beeldscherm. Schrijven is een samenspel van de geest en de ziel. De geest is als een Feniks die oprijst uit de as, de ziel is de as van waaruit de Feniks opstijgt. De Feniks is het vuur in ons dat opstijgt naar de zon, de ziel daalt omlaag in onze diepten. Dit is het proces waar creativiteit en daadkracht uit voortkomen. Zonder deze onzichtbare krachten is het vooral wachten op de drijfveren van hemel en aarde.

Een hart gevuld met liefde is als een feniks* die geen kooi kan opsluiten. (Rumi)
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Petra »

Namaste schreef: 13 jan 2020, 15:46
HJW schreef: 13 jan 2020, 13:34 Mooie bijdragen !!
Ook qua stijl. Kan ik wel van genieten.
Dank je HJW. Ik draag weinig bij op dit forum omdat het onderwerp mij allereerst aan moet spreken. Het is een kwestie van inspiratie en motivatie. Zonder deze twee komt er weinig tekst op mijn beeldscherm. Schrijven is een samenspel van de geest en de ziel. De geest is als een Feniks die oprijst uit de as, de ziel is de as van waaruit de Feniks opstijgt. De Feniks is het vuur in ons dat opstijgt naar de zon, de ziel daalt omlaag in onze diepten. Dit is het proces waar creativiteit en daadkracht uit voortkomen. Zonder deze onzichtbare krachten is het vooral wachten op de drijfveren van hemel en aarde.

Een hart gevuld met liefde is als een feniks* die geen kooi kan opsluiten. (Rumi)
En weeeeeer zo mooi :kiss1:
Idd. Inspiratie is een geweldige motivator. Maakt mij niet uit uit welke bron het komt.. als het maar inspireert.
Daar word ik een stuk blijer van dan mekaar beschimpen of de hel in wensen.

P.S.
Wat mij betreft doe je je eerste naam.. HRH eer aan hoor. ;)
Waar kwam die naam eigenlijk vandaan?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

Petra schreef: 14 jan 2020, 02:00 En weeeeeer zo mooi :kiss1:
Idd. Inspiratie is een geweldige motivator. Maakt mij niet uit uit welke bron het komt.. als het maar inspireert.
Daar word ik een stuk blijer van dan mekaar beschimpen of de hel in wensen.

P.S.
Wat mij betreft doe je je eerste naam.. HRH eer aan hoor. ;)
Waar kwam die naam eigenlijk vandaan?
Ik vond de naam van de topic nogal schokkend en vooral triest en wilde daarom laten zien dat er meerdere wegen zijn naar bezieling en zingeving. Als je vastloopt in religie kijk dan eens buiten deze kaders. Ik heb niets tegen richtlijnen van religies tenzij het mensen beschadigt en in geestelijke nood brengt. Ik begrijp wel degelijk dat mensen iets nodig hebben om vast te kunnen pakken in tijden van nood. We zijn onderdeel van iets groters dat ons draagt, dat weten we zeker. We zijn niet de regisseur van ons leven en kunnen het goddelijke om ons heen op vele manieren ervaren. We kunnen inspiratie putten uit meerdere bronnen en kunnen onze ziel ook voeden buiten de kaders van religie. We zijn meer dan we op het eerste gezicht denken. Het heilige is overal om ons heen en niemand kan ons beletten om vooral te drinken uit deze heilige bron. De religies hebben allemaal wat water uit deze bron gehaald en dit uitgeroepen tot het meest heilige water. Deze heilige bron stroomt ook zonder religies. Geen enkele religie heeft God kunnen vangen, God is niet religieus. Vandaar mijn bovenstaande vergelijking met de mythologische feniks.

De naam HRH ("her" of "his" royal highness) kwam eigenlijk omdat ik het wonderlijk vind dat een gewoon meisje trouwt met een koning en zich nu HRH mag laten noemen. Het was min of meer een relativering of knipoog naar het instituut koningshuis.
Laatst gewijzigd door Namaste op 14 jan 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

HJW schreef: 13 jan 2020, 13:34
Namaste schreef: 13 jan 2020, 06:55 Iemand veroordelen voor zijn of haar geaardheid is voor mij het onbevoegd betreden van heilige grond.
Mooie bijdragen !!
Ook qua stijl. Kan ik wel van genieten.
@Namaste,
Je hebt inderdaad een prachtige stijl van schrijven. En met je eens dat de topic titel schokkend is, mij belet dat soms om te reageren. Maar goed daar moeten we dan maar weer overheen stappen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door peda »

Het numineuze in de mens is voor mij een belangrijke factor om agnost te zijn. Met mijn logische hersenen, zie ik niet veel in het Godsbeeld zoals beschreven in de bijbel, maar die stevige afwijzing trek ik persoonlijk niet door naar het afwijzen van de Idee God ( God van welke invulling ook ) , juist vanwege de numineuze aanleg van de mens. Hoe de Idee God dan wel te concretiseren dat lukt mij niet. Zelfs de mystici ( de sterk numineus geaarden ) zijn het onderling nog oneens of zij wel in verbinding staan met de/een "" Ultieme Bron "' Zelve of dat zij ook niet verder komen dan de periferie van het "" Goddelijke "'. In mijn optiek was, is en blijft het voor de mens een Groot Mysterie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Nou, ergens kun je je denk ik wel voorstellen dat een religie, die allerlei regels en dogma's oplegt en dat er maar 1 weg is....en de rest buitensluit.....de deuren sluit voor alle vormen van spiritualiteit en diepe persoonlijke spirituele beleving.
Snelheid
Berichten: 10796
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 14 jan 2020, 10:44 Nou, ergens kun je je denk ik wel voorstellen dat een religie, die allerlei regels en dogma's oplegt en dat er maar 1 weg is....en de rest buitensluit.....de deuren sluit voor alle vormen van spiritualiteit en diepe persoonlijke spirituele beleving.
Ten eerste wie er naar de hel gaan is niet aan ons.
Dan Het Christendom is zeer rijk aan vormen van spiritualiteit zo ook persoonlijke spiritualiteit
Of men bij de Franciscanen op bezoek ben of bij de Norbertijnen enz enz enz heerlijk die grote spirituele rijkdom.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door peda »

callista schreef: 14 jan 2020, 10:44 Nou, ergens kun je je denk ik wel voorstellen dat een religie, die allerlei regels en dogma's oplegt en dat er maar 1 weg is....en de rest buitensluit.....de deuren sluit voor alle vormen van spiritualiteit en diepe persoonlijke spirituele beleving.
Het punt is wel dat in de Godsdiensten wordt beleden dat daar God Zelve, Degene Die de mens heeft geschapen, spreekt in de Openbaring. Een nog Hoger spreken bestaat in die overtuiging niet en daarom worden andere meningen als inferieur afgewezen. Wanneer God Zelve zegt dat homo seksualiteit Hem niet aanstaat dan is dat zo. Diegenen die de openbaring afkomstig zien uit de mensenwereld, spreken van "'achterlijke"' culturele opvattingen. Je wordt het dus per definitie nooit met elkaar eens (de tegenstelling God Spreekt of de mens spreekt ). Omdat de opvatting dat Openbaring niet van God afkomstig is enorm sterk aan betekenis heeft gewonnen, ten koste van de Openbarings-gelovers, bestaat er nauwelijks nog plaats voor "' gedateerde "' overtuigingen. Je kunt duizenden pagina's blijven vullen met inbreng pro of tegen de topic titel maar het draait om het standpunt of Openbaring van God Zelve afkomstig is of juist niet. Interessant vind ik nu juist het standpunt van die gelovigen die de bijbel inhoud niet voor 100 % als afkomstig van God zien, maar als inbreng van de schrijver. Dei Verbum in de RK Kerk gaat daarvan uit. Maar wat is dan nog wel en wat is dan niet meer afkomstig van God. Interessant om je bezig te houden met de theologische onderbouwing van het standpunt en het Gezag van de Kerk om daarover betrouwbare uitspraken te doen.
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

peda schreef: 14 jan 2020, 10:57 Het punt is wel dat in de Godsdiensten wordt beleden dat daar God Zelve, Degene Die de mens heeft geschapen, spreekt in de Openbaring. Een nog Hoger spreken bestaat in die overtuiging niet en daarom worden andere meningen als inferieur afgewezen. Wanneer God Zelve zegt dat homo seksualiteit Hem niet aanstaat dan is dat zo. Diegenen die de openbaring afkomstig zien uit de mensenwereld, spreken van "'achterlijke"' culturele opvattingen. Je wordt het dus per definitie nooit met elkaar eens (de tegenstelling God Spreekt of de mens spreekt ). Omdat de opvatting dat Openbaring niet van God afkomstig is enorm sterk aan betekenis heeft gewonnen, ten koste van de Openbarings-gelovers, bestaat er nauwelijks nog plaats voor "' gedateerde "' overtuigingen. Je kunt duizenden pagina's blijven vullen met inbreng pro of tegen de topic titel maar het draait om het standpunt of Openbaring van God Zelve afkomstig is of juist niet. Interessant vind ik nu juist het standpunt van die gelovigen die de bijbel inhoud niet voor 100 % als afkomstig van God zien, maar als inbreng van de schrijver. Dei Verbum in de RK Kerk gaat daarvan uit. Maar wat is dan nog wel en wat is dan niet meer afkomstig van God. Interessant om je bezig te houden met de theologische onderbouwing van het standpunt en het Gezag van de Kerk om daarover betrouwbare uitspraken te doen.
Afgezien van de vraag of er een God bestaat die ons geschapen heeft en in die schepping tevens de duivel heeft verwerkt omdat dit aardse leven nou eenmaal niet kan bestaan zonder tegenstellingen, vraag ik mij met gezond verstand af: wat ben je voor een (hemelse) vader als je jouw eigen kinderen veroordeelt op het meest essentiële deel van hun bestaan: het gevoel.

Zoals ik al eerder schreef, het is datgene waar we niet eens bij kunnen. We kunnen het niet denken. We kunnen het niet omschrijven. We kunnen het niet veranderen. Het is wat ons maakt wie we zijn. Je kunt niet zeggen dat het gevoel en de liefde van iemand niet deugt omdat jouw boek iets anders zegt. Zonder gevoel geen romantiek. Zonder gevoel geen vriendschap. Zonder gevoel zijn we niets. Liefde komt niet uit het denken, liefde kan niet geleerd worden. Liefde komt als een heilige gunst, een zegening die ons angst doet vergeten. In liefde bestaat er geen afstand, het is het mooiste dat tussen mensen bestaat. Liefde verenigt mensen. Het begint met vriendschap. In liefde vervagen problemen of worden meer te overzien. Liefde is de brandstof waar dit universum op draait. Jij wil ons vertellen dat er een God bestaat die de liefde veroordeelt als dit om de liefde tussen mannen gaat? Stel je eens voor dat jouw grote liefde wordt veroordeeld omdat het bijvoorbeeld om de liefde tussen een moslim en een jood gaat. Religies verdelen. Religies veroorzaken oorlogen. Religies verenigen niet, ze zorgen voor strijd. Dat moeten we als mensheid toch niet willen? Waarom zou je als God willen dat je kinderen elkaar uitmoorden? Waarom zet je ze dan in godsnaam op de wereld? Liefde is universeel. Er zijn geen muren of grenzen in de liefde. Als je echt een bezielend leven wilt leiden luister dan naar datgene dat je van binnen voelt en niet wat in een boek geschreven staat omdat het ook niet zeker is dat het op die manier geopenbaard is. Neem niet alles letterlijk want je zet jezelf vast in oordelen en vooroordelen die je afscheiden van de wereld en van je eigen gevoel.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

peda schreef: 14 jan 2020, 10:40 Het numineuze in de mens is voor mij een belangrijke factor om agnost te zijn. Met mijn logische hersenen, zie ik niet veel in het Godsbeeld zoals beschreven in de bijbel, maar die stevige afwijzing trek ik persoonlijk niet door naar het afwijzen van de Idee God ( God van welke invulling ook ) , juist vanwege de numineuze aanleg van de mens. Hoe de Idee God dan wel te concretiseren dat lukt mij niet. Zelfs de mystici ( de sterk numineus geaarden ) zijn het onderling nog oneens of zij wel in verbinding staan met de/een "" Ultieme Bron "' Zelve of dat zij ook niet verder komen dan de periferie van het "" Goddelijke "'. In mijn optiek was, is en blijft het voor de mens een Groot Mysterie.
Ik denk dat we allemaal vooral alle mogelijkheden moeten aangrijpen om onze ziel te voeden en onze spiritualiteit te verdiepen. Het aanschouwen van het heilige in het leven zoals de geboorte van een kind, de natuur, muziek, kunst, synchroniciteit en de wijsheid dat er wel degelijk een systeem ten grondslag ligt aan dit universum. Voor mij is God de bron of het mysterie waaruit wij allen voortkomen. De kennis in het zaad. Misschien moet je niet eens willen om het mysterie te ontrafelen. Misschien is het al voldoende om van het mysterie te houden.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

Storm schreef: 14 jan 2020, 10:23 @Namaste,
Je hebt inderdaad een prachtige stijl van schrijven. En met je eens dat de topic titel schokkend is, mij belet dat soms om te reageren. Maar goed daar moeten we dan maar weer overheen stappen.


Dank je Storm! :kiss1:
het licht in mij groet het licht in jou
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door peda »

Altruisme werd reeds duizenden jaren geleden gezien als uiterst positief en het pure egoisme als uiterst negatief. Beiden zijn de uitersten op de graduele ladder. De kosmische omstandigheden waaronder geleefd moet worden, zijn ten diepste niet mens vriendelijk. De kosmos is zelfs levens-vijandig. In ongekend kleine niches is biologisch leven slechts mogelijk. In zo'n kleine niche vond biologische evolutie plaats en daarbij ging het om voortplanten en overleven, niet om perfectie in wat dan ook te bereiken. Het denken aan het perfecte, het meest goede, mooie, kortom het Utopia, Het Paradijs voor de mens wordt toegeschreven aan het vermogen van de menselijke hersenen. Utopia, Paradijs bestaan in werkelijkheid ( vermoedelijk ) nergens in de natuurlijke "'chaos "' die de kosmos ten toon spreidt, behalve in de menselijke belevingswereld. Niet voor niets worden door "' idealisten "' het Utopia, het Paradijs gezien als grote Doelen waarnaar door mensen van goede wil, moet worden gestreefd om er gezamenlijk als soort- mens bij in de buurt te komen. Wat het numineuze aangaat, daarvan wordt beweerd dat er "' Meer "' is dan het voor de mens waarneembare en voorts dat het voor de mens mogelijk is om daarmede ""verbinding"' te maken. Het numineuze heeft dan het predikaat Volkomen te zijn in alle opzichten. Ultieme de mens Overschrijdende Liefde zo wordt het numineuze omschreven. Een Richtingwijzer voor de nog steeds gebrekkige mens met zijn tijdens het evolutie proces verkregen overlevings-eigenschappen, gericht op het doorgeven van de eigen genen. Heeft het Numineuze een Doel uit Liefde met de mens? Of is het Numineuze helemaal niet Lief, maar volkomen Onverschillig, zoals de pantheistische God van Erasmus, Einstein en vele anderen? Hoe kom je het tijdens het aardse leven Werkelijk te weten? Ook de onverschillige "'God "' boeit het leven van de homoseksueel helemaal niet, evenmin trouwens het leven van de hetero uitvoering. Hoe het Numineuze in te vullen, een Gezicht te geven, of is het Numineuze slechts het numineuze "' levend "' in de hersenen van de homo-sapiens.
Laatst gewijzigd door peda op 14 jan 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door HJW »

Namaste schreef: 14 jan 2020, 11:43 Liefde komt niet uit het denken, liefde kan niet geleerd worden. Liefde komt als een heilige gunst, een zegening die ons angst doet vergeten. In liefde bestaat er geen afstand, het is het mooiste dat tussen mensen bestaat. Liefde verenigt mensen. Het begint met vriendschap. In liefde vervagen problemen of worden meer te overzien. Liefde is de brandstof waar dit universum op draait.
Kortom: Liefde heeft geen haat nodig om gekend te worden.....Liefde heeft alles intrinsiek in zich.
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

HJW schreef: 14 jan 2020, 12:54 Kortom: Liefde heeft geen haat nodig om gekend te worden.....Liefde heeft alles intrinsiek in zich.
Liefde is inderdaad universeel en maakt ons tot datgene dat we zouden moeten zijn. Niemand kan omschrijven wat de Liefde is, het kan alleen gevoeld worden. Er zijn maar weinig manieren behalve in proza en muziek waarin we een glimp zouden kunnen geven van wat liefde is.

In de muziek
Gustav Mahler - Adagietto
https://youtu.be/75YmlDR92UQ
(gecomponeerd terwijl hij verliefd was)

In de extase van de Perzische dichter Rumi
(sorry voor het Engels, het vertalen kost weer even tijd):

Let the fire of your love burn my sorrow and purify my soul so I can fly without wings

I belong to no religion
My religion is love
Every heart is my temple

There is neither question nor answer on the way to Love, Only a mystery

Love's greatest gift is its ability to make everything it touches Sacred

Love is the whole thing
We are only pieces
Love is the sea of no end
We are a drop of it

Love has pierced with its arrow the heart of every lover. Blood flows but the wound is invisible.

Let the fire of your love burn my sorrow and purify my soul so I can fly without wings

Of een stukje uit het boek van George Feuerstein, "Sacred Sexuality":

"We waren de liefde aan het bedrijven en terwijl ik haar kuste, voelde ik een sterk verlangen om deel van haar te zijn, en om haar deel van mij te laten zijn. Ons kussen werd intenser en ik begon het gevoel te ervaren dat mijn fysieke zintuigen weg vielen. Mijn lichaam verdween, evenals het gevoel van haar lichaam tegen het mijne. Ik voelde energie komen opwellen en naar haar toe stromen en in mijn gedachten zag ik een witte vormloze vorm, bewegend en groeiend. Naarmate de vorm groeide, groeide en werd de energie intenser. Dit duurde slechts enkele seconden, voordat ik me van haar lippen wegtrok. Ik was net zo geschrokken als zij. We hapten beiden verrast naar lucht en keken elkaar een paar seconden aan, niet wetend wat er was gebeurd en wat te zeggen. Ze vertelde me toen dat ze nog nooit zo gekust was en ik bekende haar hetzelfde."

We hebben geen idee waar de liefde vandaan komt, het overkomt ons. Misschien is het een handdruk tussen twee zielen, het behoort tot het mysterie van het leven.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Fantastisch!
Dat is het grootste wonder....en mysterie.
Sacred...inderdaad....jezelf verliezen en daardoor juist jezelf vinden en elkaar en nog breder...
Wakker worden; herboren...emoties, huilen, lachen...verbinding...etc...
Boven jezelf uitstijgen.....alles..
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Namaste »

callista schreef: 14 jan 2020, 14:24 Fantastisch!
Dat is het grootste wonder....en mysterie.
Sacred...inderdaad....jezelf verliezen en daardoor juist jezelf vinden en elkaar en nog breder...
Wakker worden; herboren...emoties, huilen, lachen...verbinding...etc...
Boven jezelf uitstijgen.....alles..
De hoogste vorm van liefde is een transcendente ervaring die buiten de zintuigen ligt. Je wordt er door bevangen, het neemt de regie over en je doet er weinig aan. Hoewel er allereerst sprake moet zijn van het verdwijnen van het ego, moet er een 'Ik-Jij' relatie zijn zonder denkbeeldige muren. 'Ik-Jij' komt als een geschenk uit de hemel, een heldere zon die onze innerlijke wereld verwarmd, de eeuwigheid die het tijdelijke ontmoet, een hemelse genade die zich manifesteert in een relatie die even daarvoor nog totaal anders was. Dan is het bijzonder jammer als men zich moet verstoppen omdat anderen er anders over 'denken'.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door fries77 »

En als een man van 60 en een meisje van 14 elkaar "vinden" /
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

fries77 schreef: 14 jan 2020, 17:18 En als een man van 60 en een meisje van 14 elkaar "vinden" /
Doet er niet toe....leeftijd is maar een getal.
Snelheid
Berichten: 10796
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 14 jan 2020, 17:19
fries77 schreef: 14 jan 2020, 17:18 En als een man van 60 en een meisje van 14 elkaar "vinden" /
Doet er niet toe....leeftijd is maar een getal.
Het is niet zo verstandig al die samen wat beginnen,zeer zeker niet als er kinderwens is,maar inderdaad leeftijd is maar een getal en als ze nou helemaal gek zijn op elkaar en ze zijn goed voor elkaar wie zal dan zeggen het mag niet. :|
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door peda »

Namaste schreef: 14 jan 2020, 15:35

De hoogste vorm van liefde is een transcendente ervaring die buiten de zintuigen ligt. Je wordt er door bevangen, het neemt de regie over en je doet er weinig aan.
Inderdaad, het numineuze. Transcendent behoort sowieso tot het numineuze. Het Transcendente , het Overstijgende, het niet tot de stoffelijke wereld behorende, deze buitengewoon bijzondere beleving komt in alle culturen voor en is van alle tijden. Het gebied van de mystici. Geen enkele mysticus bericht over "verbinding "" met het profane, maar wel over verbinding met het "" Ultieme, het Volkomene "". Verbinding met een profane, egoistisch functionerende astrale geestelijke wereld, is niet de belevingswereld van de ware mysticus.