Het lichaam van Christus

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Het lichaam van Christus

Bericht door doemdenker »

De Bijbel gaat over de centrale persoon van Christus. Psalm 2 en Psalm 110 zoomen in op Christus. Maar de gelovigen - zoals ik - zijn het lichaam van christus. Daarom gaat de Bijbel en gaan Psalm 2 en 110 concreet over mij. Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit. Uiteraard niet alleen over mij maar over alle Paulinische christenen. Zij die niet in een hiernamaals maar in de opstanding geloven; zij die niet in de drieëenheid maar in de ene God geloven.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Zolderworm »

doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 De Bijbel gaat over de centrale persoon van Christus. Psalm 2 en Psalm 110 zoomen in op Christus. Maar de gelovigen - zoals ik - zijn het lichaam van christus. Daarom gaat de Bijbel en gaan Psalm 2 en 110 concreet over mij. Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit. Uiteraard niet alleen over mij maar over alle Paulinische christenen. Zij die niet in een hiernamaals maar in de opstanding geloven; zij die niet in de drieëenheid maar in de ene God geloven.
Ach ja, zo hebben we allemaal onze eigen ideeën.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Bonjour »

doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit.
Echt? Als Hij alles al bepaald heeft, dan is alles wat er hier geschreven wordt, het woord van God, inclusief alle rotzooi. Dan is er geen vrije wil. Wat prima is voor mij, maar als Adam geen vrije wil had, kan het eten van de vrucht hem niet verweten worden. En dan valt je geloof in duigen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef: 08 mar 2019, 17:03
doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit.
Echt? Als Hij alles al bepaald heeft, dan is alles wat er hier geschreven wordt, het woord van God, inclusief alle rotzooi. Dan is er geen vrije wil. Wat prima is voor mij, maar als Adam geen vrije wil had, kan het eten van de vrucht hem niet verweten worden. En dan valt je geloof in duigen.
Nee, God heeft alleen maar bepaald dat Doemdenker vandaag op dit forum zit. Verder niet.
Of ligt in het vierdimensionale ruimtetijd-continuüm toch alles al vast?
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 08 mar 2019, 17:08
Bonjour schreef: 08 mar 2019, 17:03
doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit.
Echt? Als Hij alles al bepaald heeft, dan is alles wat er hier geschreven wordt, het woord van God, inclusief alle rotzooi. Dan is er geen vrije wil. Wat prima is voor mij, maar als Adam geen vrije wil had, kan het eten van de vrucht hem niet verweten worden. En dan valt je geloof in duigen.
Nee, God heeft alleen maar bepaald dat Doemdenker vandaag op dit forum zit. Verder niet.
:lol: Wat ben je toch ook een droogkloit af en toe. :clown:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 08 mar 2019, 17:09
Zolderworm schreef: 08 mar 2019, 17:08
Bonjour schreef: 08 mar 2019, 17:03
doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit.
Echt? Als Hij alles al bepaald heeft, dan is alles wat er hier geschreven wordt, het woord van God, inclusief alle rotzooi. Dan is er geen vrije wil. Wat prima is voor mij, maar als Adam geen vrije wil had, kan het eten van de vrucht hem niet verweten worden. En dan valt je geloof in duigen.
Nee, God heeft alleen maar bepaald dat Doemdenker vandaag op dit forum zit. Verder niet.
:lol: Wat ben je toch ook een droogkloit af en toe. :clown:
Dank je. :flower1: :flower1: :flower1:
Only dead fish go with the flow
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door doemdenker »

Adam en Eva hadden wel een eigen wil maar geen eigen vrije wil. Dit was juist wat de serpent hen probeerde wijs te maken: dat ze een vrije wil kregen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door callista »

doemdenker schreef: 08 mar 2019, 14:25 De Bijbel gaat over de centrale persoon van Christus. Psalm 2 en Psalm 110 zoomen in op Christus. Maar de gelovigen - zoals ik - zijn het lichaam van christus. Daarom gaat de Bijbel en gaan Psalm 2 en 110 concreet over mij. Voordat Eva van de vrucht at had God al bepaald dat ik vandaag op dit forum zit. Uiteraard niet alleen over mij maar over alle Paulinische christenen.

Zij die niet in een hiernamaals maar in de opstanding geloven; zij die niet in de drieëenheid maar in de ene God geloven.
Psalm 2 en
Psalm 110 en dat geldt ook voor Micha 5 etc...hebben niets te maken met een verwijzing naar Jezus....
Bovendien heeft Eva een wijze en juiste beslissing genomen....
God bepaalt niet zoveel.....dat is door de eeuwen heen wel gebleken.....
Of heeft God de holocaust ook bepaalt?....etc..enz..
En wie er wel of niet in Hem geloven?

Jij gelooft dus in predestinatie?
Of determinisme?
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door doemdenker »

Psalm 2:7, de verwekte Zoon gaat niet alleen over de geboorte van Jezus maar juist ook op Diens opstanding uit de dood. God verwekte Hem uit de dood. Het Lichaam van Christus werd op dat moment mede opgewekt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door callista »

doemdenker schreef: 08 mar 2019, 18:47 Psalm 2:7, de verwekte Zoon gaat niet alleen over de geboorte van Jezus maar juist ook op Diens opstanding uit de dood. God verwekte Hem uit de dood. Het Lichaam van Christus werd op dat moment mede opgewekt.
Psalm 2:7 gaat over David....wat christenen ervan gemaakt hebben doet er niet toe.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door doemdenker »

de Zoon in Psalm 2:7 is dezelfde als die in Mattheus 17:5. einde discussie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door callista »

doemdenker schreef: 08 mar 2019, 18:53 de Zoon in Psalm 2:7 is dezelfde als die in Mattheus 17:5. einde discussie.
Niet dus...inlegkunde
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door coby »

callista schreef: 08 mar 2019, 18:57
doemdenker schreef: 08 mar 2019, 18:53 de Zoon in Psalm 2:7 is dezelfde als die in Mattheus 17:5. einde discussie.
Niet dus...inlegkunde
Wel. Omdat ik het zeg.
:lol:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam van Christus

Bericht door Alpha »

callista schreef: 08 mar 2019, 18:49
doemdenker schreef: 08 mar 2019, 18:47 Psalm 2:7, de verwekte Zoon gaat niet alleen over de geboorte van Jezus maar juist ook op Diens opstanding uit de dood. God verwekte Hem uit de dood. Het Lichaam van Christus werd op dat moment mede opgewekt.
Psalm 2:7 gaat over David....wat christenen ervan gemaakt hebben doet er niet toe.
Hebreeën 1:5 Tegen wie van de engelen heeft God bijvoorbeeld ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden’? Of: ‘Ik zal zijn vader worden, en hij zal mijn zoon worden’?

Hebreeën 5:5 Zo heeft ook de Christus niet zichzelf de eer gegeven hogepriester te worden. Dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.’ NWV.

God verklaart: „Ik, ja ik, heb mijn koning geïnstalleerd op Sion, mijn heilige berg” (Psalm 2:6).

De berg Sion was een heuvel in Jeruzalem waar David als koning over heel Israël werd geïnstalleerd.
Maar de Messiaanse Koning zal niet op een troon in die stad of elders op aarde zetelen.
In feite heeft Jehovah Jezus Christus reeds als zijn uitverkoren Messiaanse Koning op de hemelse berg Sion geïnstalleerd. — Openbaring 14:1. NWV.

Jesaja 42:1 Kijk! Mijn dienaar, die ik mijn steun geef! Mijn uitverkorene, die ik heb goedgekeurd! Ik heb mijn geest in hem gelegd. Hij zal de volken gerechtigheid brengen.

2 Petrus 1:
17 Want hij kreeg van God, de Vader, eer en glorie toen door de verheven majesteit deze woorden aan hem werden overgebracht: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, die ikzelf heb goedgekeurd.’
18 Die woorden hebben wij uit de hemel horen komen toen we met hem op de heilige berg waren. NWV.